(EHK/OSN) č. 58Změny z roku 2013 předpisu č. 58 Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) – Jednotná ustanovení pro schvalování: I. Zařízení na ochranu proti podjetí zezadu (RUPD) –  II. Vozidel z hlediska montáže zařízení RUPD schváleného typu –  III. Vozidel z hlediska jejich ochrany proti podjetí zezadu (RUP)

Publikováno: Úř. věst. L 89, 27.3.2013, s. 34-36 Druh předpisu: Akty přijaté institucemi zřízenými mezinárodní dohodou
Přijato: 27. března 2013 Autor předpisu:
Platnost od: 27. března 2013 Nabývá účinnosti: 18. listopadu 2012
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Pouze původní znění EHK OSN má právní účinek podle mezinárodního veřejného práva. Je zapotřebí ověřit si status a datum vstupu tohoto předpisu v platnost v nejnovější verzi dokumentu EHK/OSN o statusu TRANS/WP.29/343, který je k dispozici na internetové adrese:

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

Změny z roku 2013 předpisu č. 58 Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) – Jednotná ustanovení pro schvalování:

I.

Zařízení na ochranu proti podjetí zezadu (RUPD)

II.

Vozidel z hlediska montáže zařízení RUPD schváleného typu

III.

Vozidel z hlediska jejich ochrany proti podjetí zezadu (RUP)

Změny předpisu č. 58 zveřejněného v Úř. věst. L 232 ze dne 30.8.2008

zahrnující:

 

doplněk 1 k sérii změn 02 – datum vstupu v platnost: 26. července 2012

 

oprava 1 ke změně 1 revize 2 tohoto předpisu – datum vstupu v platnost: 26. července 2012

 

doplněk 2 k sérii změn 02 – datum vstupu v platnost: 18. listopadu 2012

 

doplněk 3 k sérii změn 02 – datum vstupu v platnost: 15. července 2013

Změny hlavního textu předpisu

Odstavec 1.1.1 se nahrazuje tímto:

„1.1.1

ČÁST I: zařízení RUPD, která jsou určena k montáži do vozidel kategorií M, N a O (1);“.

Odstavec 1.1.2 se nahrazuje tímto:

„1.1.2

ČÁST II: montáž zařízení RUPD, jejichž typ byl schválen podle části I tohoto předpisu, do vozidel kategorií M, N a O (1);“.

Odstavec 1.1.3 se nahrazuje tímto:

„1.1.3

ČÁST III: vozidla kategorií M, N a O (1) vybavená zařízením RUPD, které nebylo schváleno samostatně podle části I tohoto předpisu, nebo vozidla konstruovaná a/nebo vybavená tak, že jejich součásti mohou být považovány za zcela nebo částečně plnící funkci zařízení RUPD.“

Vkládá se nový odstavec 1.1.4 (včetně poznámky pod čarou (1)), který zní:

„1.1.4

Vozidla kategorií M1, M2, M3, N1, O1 a O2 (1) z důvodu ochrany proti podjetí zezadu.“

Poznámka pod čarou 1 se mění takto:

„ (1)

Podle definice v úplném znění usnesení o konstrukci vozidel (R.E.3), dokument ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.2, bod 2.“

Odstavec 2 se nahrazuje tímto:

„2.   OBECNÉ POŽADAVKY“

Vkládají se nové odstavce 2.1 až 2.3 (poznámka pod čarou (1) zůstává beze změny), které znějí:

„2.1

Všechna vozidla musí být konstruována a/nebo vybavena tak, aby po celé jejich šířce byla zajištěna účinná ochrana proti podjetí vozidel uvedených v odstavci 1 tohoto předpisu v případě zadního nárazu vozidel kategorie M1 a N1 (1).

2.2

Vozidlo musí být přezkoušeno za podmínek uvedených v příloze 5 bodě 2.

2.3

U vozidel kategorií M1, M2, M3, N1, O1 nebo O2 se výše uvedený požadavek pokládá za splněný, jestliže:

a)

vozidlo splňuje stejné podmínky, které jsou uvedeny v části II či části III, nebo

b)

jestliže světlá výška zadní části nenaloženého vozidla není větší než 550 mm v šířce, která není menší než šířka zadní nápravy o více než 100 mm na obou stranách (nepočítaje vyboulení pneumatik těsně u vozovky), nebo

c)

jestliže u vozidel kategorií O1 a O2, kde pneumatiky o více než polovinu své šířky přesahují karoserii (nepočítaje kryty kol) nebo podvozek (chybí-li karoserie), světlá výška zadní části nenaloženého vozidla není větší než 550 mm v šířce, která není ani na jedné straně menší než 100 mm odečtených od vzdálenosti měřené mezi nejvnitřnějšími body pneumatik (nepočítaje vyboulení pneumatik těsně u vozovky).

Je-li zadních náprav více, uvažuje se šířka nejširší nápravy.

Požadavky odst. 2.3 písm. b) a c) musí být splněny alespoň v přímce:

a)

do vzdálenosti nejvýše 450 mm od zadního okraje vozidla;

b)

s přerušeními v celkové délce nepřekračující 200 mm.“

Odstavec 15.1 se nahrazuje tímto:

„15.1

Schválení typu vozidla se udělí, jestliže je vozidlo předané ke schválení podle tohoto předpisu vybaveno schváleným typem zařízení RUPD, splňuje požadavky odstavce 16 a bylo přezkoušeno na základě podmínek uvedených v odstavci 2.2.“

Odstavec 16.2 se nahrazuje tímto:

„16.2

Šířka zařízení na ochranu proti podjetí zezadu nesmí být v žádném bodě větší než šířka zadní nápravy měřená mezi vnějšími okraji kol, nepočítaje vyboulení pneumatik těsně u vozovky, a nesmí být ani na jedné straně kratší o více než 100 mm. V případě, že se zařízení nachází v karoserii nebo je součástí karoserie vozidla, která je sama o sobě širší než zadní náprava, neplatí požadavek, že šířka zařízení RUPD nesmí přesáhnout šířku zadní nápravy. Nicméně u vozidel kategorií O1 a O2, kde pneumatiky o více než polovinu své šířky přesahují karoserii (nepočítaje kryty kol) nebo podvozek (chybí-li karoserie), nesmí být šířka zařízení RUPD ani na jedné straně menší než 100 mm odečtených od vzdálenosti měřené mezi nejvnitřnějšími body pneumatik (nepočítaje vyboulení pneumatik těsně u vozovky). Je-li zadních náprav více, bere se v úvahu šířka nejširší nápravy. Kromě toho musí být ověřeny a do formuláře sdělení o schválení typu zaznamenány požadavky stanovené v příloze 5 bodech 3.1.2 a 3.1.3 týkající se vzdálenosti bodů působení zkušebních sil od vnějších okrajů zadních kol (příloha 1 bod 7).“

Odstavec 24.1 se nahrazuje tímto:

„24.1

Schválení typu vozidla se udělí, jestliže vozidlo předané ke schválení podle tohoto předpisu splňuje požadavky odst. 2.3 písm. b) nebo c) nebo odstavce 25 a jestliže bylo přezkoušeno na základě podmínek uvedených v odstavci 2.2.“

Odstavec 25.3 se nahrazuje tímto:

„25.3

Šířka ochrany proti podjetí zezadu nesmí být v žádném bodě větší než šířka zadní nápravy měřená mezi vnějšími okraji kol, nepočítaje vyboulení pneumatik těsně u vozovky, a nesmí být ani na jedné straně kratší o více než 100 mm. V případě, že se zařízení nachází v karoserii nebo je součástí karoserie vozidla, která je sama o sobě širší než zadní náprava, neplatí požadavek, že šířka ochrany proti podjetí zezadu nesmí přesáhnout šířku zadní nápravy. Nicméně u vozidel kategorií O1 a O2, kde pneumatiky o více než polovinu své šířky přesahují karoserii (nepočítaje kryty kol) nebo podvozek (chybí-li karoserie), nesmí být šířka ochrany proti podjetí zezadu ani na jedné straně menší než 100 mm odečtených od vzdálenosti měřené mezi nejvnitřnějšími body pneumatik (nepočítaje vyboulení pneumatik těsně u vozovky). Je-li zadních náprav více, bere se v úvahu šířka nejširší nápravy. Kromě toho musí být ověřeny a do formuláře sdělení o schválení typu zaznamenány požadavky stanovené v příloze 5 bodech 3.1.2 a 3.1.3 týkající se vzdálenosti bodů působení zkušebních sil od vnějších okrajů zadních kol (příloha 1 bod 7).“

Odstavec 31.3 se nahrazuje tímto:

„31.3

Po uplynutí 18 měsíců od vstupu tohoto předpisu ve znění série změn 02 v platnost smluvní strany uplatňující tento předpis:

a)

mohou zamítnout typ součásti nebo samostatného technického celku, který nesplňuje požadavky části I tohoto předpisu ve znění série změn 02;

b)

udělí schválení, pouze pokud typ součásti nebo samostatného technického celku, který má být schválen, splňuje požadavky části I tohoto předpisu ve znění série změn 02;

c)

mohou zakázat montáž součásti nebo samostatného technického celku, která nesplňuje požadavky částí I a II tohoto předpisu ve znění série změn 02.“

Odstavec 31.5 se nahrazuje tímto:

„31.5

Po uplynutí 48 měsíců od vstupu tohoto předpisu ve znění série změn 02 v platnost smluvní strany uplatňující tento předpis:

a)

udělí schválení, pouze pokud typ vozidla, který má být schválen, splňuje požadavky odst. 2.3 písm. b) nebo c) nebo části III tohoto předpisu ve znění série změn 02;

b)

mohou zamítnout vnitrostátní nebo regionální schválení typu a první vnitrostátní nebo regionální registraci (první uvedení do provozu) vozidla, které nesplňuje požadavky odst. 2.3 písm. b) nebo c) části III tohoto předpisu ve znění série změn 02.“

Změny příloh

Příloha 3 se mění takto:

„….

typu vozidla z hlediska jeho ochrany proti podjetí zezadu (RUP) podle odst. 2.3 písm. b) / odst. 2.3 písm. c) / části III (2) předpisu č. 58.

….“

V příloze 5 se bod 3.1.2 se nahrazuje tímto:

„3.1.2

V případech uvedených v bodech 1.1.1 a 1.1.2 této přílohy bude na dva body umístěné 300 + 25 mm od podélných rovin tečných k vnějším okrajům kol zadní nápravy, nebo na zařízení RUPD, pokud je jeho šířka větší než šířka zadní nápravy, a na třetí bod umístěný na spojnici těchto dvou bodů ve středové svislé rovině vozidla postupně působit menší ze dvou sil, buď vodorovná síla o 50 kN, nebo 25 % síly vytvořené maximální hmotností vozidla.“


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU