(EHK/OSN) č. 58Změny z roku 2013 předpisu č. 58 Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) – Jednotná ustanovení pro schvalování: I. Zařízení na ochranu proti podjetí zezadu (RUPD) – II. Vozidel z hlediska montáže zařízení RUPD schváleného typu – III. Vozidel z hlediska jejich ochrany proti podjetí zezadu (RUP)
Publikováno: | Úř. věst. L 89, 27.3.2013, s. 34-36 | Druh předpisu: | Akty přijaté institucemi zřízenými mezinárodní dohodou |
Přijato: | 27. března 2013 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 27. března 2013 | Nabývá účinnosti: | 18. listopadu 2012 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Pouze původní znění EHK OSN má právní účinek podle mezinárodního veřejného práva. Je zapotřebí ověřit si status a datum vstupu tohoto předpisu v platnost v nejnovější verzi dokumentu EHK/OSN o statusu TRANS/WP.29/343, který je k dispozici na internetové adrese:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html
Změny z roku 2013 předpisu č. 58 Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN) – Jednotná ustanovení pro schvalování:
I. |
Zařízení na ochranu proti podjetí zezadu (RUPD) |
II. |
Vozidel z hlediska montáže zařízení RUPD schváleného typu |
III. |
Vozidel z hlediska jejich ochrany proti podjetí zezadu (RUP) |
Změny předpisu č. 58 zveřejněného v Úř. věst. L 232 ze dne 30.8.2008
zahrnující:
|
doplněk 1 k sérii změn 02 – datum vstupu v platnost: 26. července 2012 |
|
oprava 1 ke změně 1 revize 2 tohoto předpisu – datum vstupu v platnost: 26. července 2012 |
|
doplněk 2 k sérii změn 02 – datum vstupu v platnost: 18. listopadu 2012 |
|
doplněk 3 k sérii změn 02 – datum vstupu v platnost: 15. července 2013 |
Změny hlavního textu předpisu
Odstavec 1.1.1 se nahrazuje tímto:
„1.1.1 |
ČÁST I: zařízení RUPD, která jsou určena k montáži do vozidel kategorií M, N a O (1);“. |
Odstavec 1.1.2 se nahrazuje tímto:
„1.1.2 |
ČÁST II: montáž zařízení RUPD, jejichž typ byl schválen podle části I tohoto předpisu, do vozidel kategorií M, N a O (1);“. |
Odstavec 1.1.3 se nahrazuje tímto:
„1.1.3 |
ČÁST III: vozidla kategorií M, N a O (1) vybavená zařízením RUPD, které nebylo schváleno samostatně podle části I tohoto předpisu, nebo vozidla konstruovaná a/nebo vybavená tak, že jejich součásti mohou být považovány za zcela nebo částečně plnící funkci zařízení RUPD.“ |
Vkládá se nový odstavec 1.1.4 (včetně poznámky pod čarou (1)), který zní:
„1.1.4 |
Vozidla kategorií M1, M2, M3, N1, O1 a O2 (1) z důvodu ochrany proti podjetí zezadu.“ |
Poznámka pod čarou 1 se mění takto:
„ (1) |
Podle definice v úplném znění usnesení o konstrukci vozidel (R.E.3), dokument ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.2, bod 2.“ |
Odstavec 2 se nahrazuje tímto:
„2. OBECNÉ POŽADAVKY“
Vkládají se nové odstavce 2.1 až 2.3 (poznámka pod čarou (1) zůstává beze změny), které znějí:
„2.1 |
Všechna vozidla musí být konstruována a/nebo vybavena tak, aby po celé jejich šířce byla zajištěna účinná ochrana proti podjetí vozidel uvedených v odstavci 1 tohoto předpisu v případě zadního nárazu vozidel kategorie M1 a N1 (1). |
2.2 |
Vozidlo musí být přezkoušeno za podmínek uvedených v příloze 5 bodě 2. |
2.3 |
U vozidel kategorií M1, M2, M3, N1, O1 nebo O2 se výše uvedený požadavek pokládá za splněný, jestliže:
Je-li zadních náprav více, uvažuje se šířka nejširší nápravy. Požadavky odst. 2.3 písm. b) a c) musí být splněny alespoň v přímce:
|
Odstavec 15.1 se nahrazuje tímto:
„15.1 |
Schválení typu vozidla se udělí, jestliže je vozidlo předané ke schválení podle tohoto předpisu vybaveno schváleným typem zařízení RUPD, splňuje požadavky odstavce 16 a bylo přezkoušeno na základě podmínek uvedených v odstavci 2.2.“ |
Odstavec 16.2 se nahrazuje tímto:
„16.2 |
Šířka zařízení na ochranu proti podjetí zezadu nesmí být v žádném bodě větší než šířka zadní nápravy měřená mezi vnějšími okraji kol, nepočítaje vyboulení pneumatik těsně u vozovky, a nesmí být ani na jedné straně kratší o více než 100 mm. V případě, že se zařízení nachází v karoserii nebo je součástí karoserie vozidla, která je sama o sobě širší než zadní náprava, neplatí požadavek, že šířka zařízení RUPD nesmí přesáhnout šířku zadní nápravy. Nicméně u vozidel kategorií O1 a O2, kde pneumatiky o více než polovinu své šířky přesahují karoserii (nepočítaje kryty kol) nebo podvozek (chybí-li karoserie), nesmí být šířka zařízení RUPD ani na jedné straně menší než 100 mm odečtených od vzdálenosti měřené mezi nejvnitřnějšími body pneumatik (nepočítaje vyboulení pneumatik těsně u vozovky). Je-li zadních náprav více, bere se v úvahu šířka nejširší nápravy. Kromě toho musí být ověřeny a do formuláře sdělení o schválení typu zaznamenány požadavky stanovené v příloze 5 bodech 3.1.2 a 3.1.3 týkající se vzdálenosti bodů působení zkušebních sil od vnějších okrajů zadních kol (příloha 1 bod 7).“ |
Odstavec 24.1 se nahrazuje tímto:
„24.1 |
Schválení typu vozidla se udělí, jestliže vozidlo předané ke schválení podle tohoto předpisu splňuje požadavky odst. 2.3 písm. b) nebo c) nebo odstavce 25 a jestliže bylo přezkoušeno na základě podmínek uvedených v odstavci 2.2.“ |
Odstavec 25.3 se nahrazuje tímto:
„25.3 |
Šířka ochrany proti podjetí zezadu nesmí být v žádném bodě větší než šířka zadní nápravy měřená mezi vnějšími okraji kol, nepočítaje vyboulení pneumatik těsně u vozovky, a nesmí být ani na jedné straně kratší o více než 100 mm. V případě, že se zařízení nachází v karoserii nebo je součástí karoserie vozidla, která je sama o sobě širší než zadní náprava, neplatí požadavek, že šířka ochrany proti podjetí zezadu nesmí přesáhnout šířku zadní nápravy. Nicméně u vozidel kategorií O1 a O2, kde pneumatiky o více než polovinu své šířky přesahují karoserii (nepočítaje kryty kol) nebo podvozek (chybí-li karoserie), nesmí být šířka ochrany proti podjetí zezadu ani na jedné straně menší než 100 mm odečtených od vzdálenosti měřené mezi nejvnitřnějšími body pneumatik (nepočítaje vyboulení pneumatik těsně u vozovky). Je-li zadních náprav více, bere se v úvahu šířka nejširší nápravy. Kromě toho musí být ověřeny a do formuláře sdělení o schválení typu zaznamenány požadavky stanovené v příloze 5 bodech 3.1.2 a 3.1.3 týkající se vzdálenosti bodů působení zkušebních sil od vnějších okrajů zadních kol (příloha 1 bod 7).“ |
Odstavec 31.3 se nahrazuje tímto:
„31.3 |
Po uplynutí 18 měsíců od vstupu tohoto předpisu ve znění série změn 02 v platnost smluvní strany uplatňující tento předpis:
|
Odstavec 31.5 se nahrazuje tímto:
„31.5 |
Po uplynutí 48 měsíců od vstupu tohoto předpisu ve znění série změn 02 v platnost smluvní strany uplatňující tento předpis:
|
Změny příloh
Příloha 3 se mění takto:
„….
typu vozidla z hlediska jeho ochrany proti podjetí zezadu (RUP) podle odst. 2.3 písm. b) / odst. 2.3 písm. c) / části III (2) předpisu č. 58.
….“
V příloze 5 se bod 3.1.2 se nahrazuje tímto:
„3.1.2 |
V případech uvedených v bodech 1.1.1 a 1.1.2 této přílohy bude na dva body umístěné 300 + 25 mm od podélných rovin tečných k vnějším okrajům kol zadní nápravy, nebo na zařízení RUPD, pokud je jeho šířka větší než šířka zadní nápravy, a na třetí bod umístěný na spojnici těchto dvou bodů ve středové svislé rovině vozidla postupně působit menší ze dvou sil, buď vodorovná síla o 50 kN, nebo 25 % síly vytvořené maximální hmotností vozidla.“ |