(EHK OSN) č. 73Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 73 – Jednotná ustanovení pro schvalování: I. Vozidel z hlediska jejich bočního ochranného zařízení (BOZ) –  II. Bočních ochranných zařízení (BOZ) –  III. Vozidel z hlediska montáže bočního ochranného zařízení (BOZ) typu schváleného podle části II tohoto předpisu

Publikováno: Úř. věst. L 122, 8.5.2012, s. 1-18 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 8. května 2012 Autor předpisu:
Platnost od: 8. května 2012 Nabývá účinnosti: 9. prosince 2010
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Pouze původní znění EHK OSN má právní účinek podle mezinárodního veřejného práva. Je nutné ověřit status a datum vstupu v platnost tohoto předpisu v nejnovější verzi dokumentu EHK OSN o statusu TRANS/WP.29/343, který je k dispozici na internetové adrese:

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

Předpis Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 73 – Jednotná ustanovení pro schvalování:

I.

Vozidel z hlediska jejich bočního ochranného zařízení (BOZ)

II.

Bočních ochranných zařízení (BOZ)

III.

Vozidel z hlediska montáže bočního ochranného zařízení (BOZ) typu schváleného podle části II tohoto předpisu

Zahrnující veškerá platná znění až po:

sérii změn 01 – datum vstupu v platnost: 9. prosince 2010

OBSAH

PŘEDPIS

1.

Oblast působnosti

2.

Definice

3.

Požadavky

4.

Žádost o schválení

5.

Schválení

6.

Změny a rozšíření schválení typu vozidla nebo typu bočního ochranného zařízení

7.

Shodnost výroby

8.

Postihy za neshodnost výroby

9.

Definitivní ukončení výroby

10.

Názvy a adresy technických zkušeben provádějících schvalovací zkoušky a orgánů státní správy

11.

Přechodná ustanovení

ČÁST I –   SCHVALOVÁNÍ VOZIDEL Z HLEDISKA JEJICH BOČNÍHO OCHRANNÉHO ZAŘÍZENÍ (BOZ)

12.

Požadavky

13.

Odchylky

ČÁST II –   SCHVALOVÁNÍ BOČNÍCH OCHRANNÝCH ZAŘÍZENÍ (BOZ)

14.

Požadavky

ČÁST III –   SCHVALOVÁNÍ VOZIDLA Z HLEDISKA MONTÁŽE BOČNÍHO OCHRANNÉHO ZAŘÍZENÍ (BOZ) TYPU SCHVÁLENÉHO PODLE ČÁSTI II TOHOTO PŘEDPISU

15.

Požadavky

16.

Odchylky

PŘÍLOHY

Příloha 1 –

Dodatek 1 – Sdělení (Část I)

Dodatek 2 - Sdělení (Část II)

Dodatek 3 - Sdělení (Část III)

Příloha 2 –

Uspořádání značek schválení typu

Příloha 3 –

Zkušební podmínky

1.   OBLAST PŮSOBNOSTI

1.1   Tento předpis se vztahuje na:

1.1.1   ČÁST I: vozidla kategorií N2, N3, O3 a O4  (1) vybavená bočními ochrannými zařízeními, která nebyla samostatně schválena podle části II tohoto předpisu, nebo vozidla konstruovaná a/nebo vybavená tak, že jejich konstrukční části mohou být považovány za zcela nebo částečně plnící funkci takového zařízení.

1.1.2   ČÁST II: boční ochranná zařízení určená k montáži na vozidla kategorií N2, N3, O3 a O4  (1).

1.1.3   ČÁST III: montáž bočních ochranných zařízení, která byla typově schválena podle části II tohoto předpisu, na vozidla kategorií N2, N3, O3 a O4  (1) a na dokončení vozidel částečně schválených podle části I a doplněných bočními ochrannými zařízeními, která byla typově schválena podle části II tohoto předpisu;

1.2.   Tento předpis se nevztahuje na:

1.2.1

tahače návěsů;

1.2.2

vozidla konstruovaná a vyrobená pro zvláštní účely, u nichž z praktických důvodů není možné boční ochranná zařízení namontovat.

2.   DEFINICE

Pro účely tohoto předpisu:

2.1   Definice společné pro části I, II a III

2.1.1

„hmotností bez nákladu“ se rozumí hmotnost vozidla v provozním stavu, bez cestujících a bez nákladu, avšak s plným stavem paliva, chladicí kapaliny, maziva, s nářadím a náhradním kolem (poskytuje-li je výrobce vozidla v rámci standardní výbavy);

2.1.2

„maximální hmotností“ se rozumí technicky přípustná hmotnost stanovená výrobcem vozidla (tato hmotnost může být vyšší než „maximální přípustná hmotnost“ stanovená vnitrostátním orgánem);

2.1.3

„nechráněnými účastníky silničního provozu“ se rozumí chodci, cyklisté nebo motocyklisté, pro něž hrozí na silnici riziko, že mohou spadnout pod boky vozidla a uvíznout pod jeho koly;

2.1.4

„boční ochranné zařízení (BOZ)“ sestává z podélného dílu / podélných dílů a spoje/ů (upevňovacích prvků) s podélníky rámu podvozku nebo s jinými konstrukčními částmi vozidla a je konstruováno tak, aby poskytovalo účinnou ochranu nechráněným účastníkům silničního provozu před nebezpečím pádu pod boky vozidla a uvíznutí pod jeho koly. Části vozidla mohou rovněž sloužit jako BOZ.

2.2   Zvláštní definice pro část I

2.2.1

„schválením vozidla“ se rozumí schválení kompletního, nekompletního nebo dokončeného typu vozidla z hlediska jeho boční ochrany;

2.2.2

„typem vozidla“ se rozumí kategorie vozidel, která se neliší v podstatných ohledech, jako je šířka zadní nápravy, celková šířka, rozměry, tvar a materiály celého boku vozidla (včetně kabiny, je-li jí vozidlo opatřeno) a vlastností zavěšení, pokud souvisejí s požadavky uvedenými v bodě 12.

2.3   Zvláštní definice pro část II

2.3.1

„schválením BOZ“ se rozumí schválení typu BOZ z hlediska požadavků stanovených v bodě 14;

2.3.2

„typem BOZ“ se rozumí BOZ, které se neliší v podstatných ohledech, jako je tvar, rozměry, upevnění, materiály a označení uvedená v bodě 5.2.4.

2.4   Zvláštní definice pro část III

2.4.1

„schválením vozidla“ se rozumí schválení typu vozidla s ohledem na montáž BOZ typu schváleného podle části II tohoto předpisu, včetně případného dokončení vozidla částečně schváleného podle části I;

2.4.2

„typem vozidla“ se rozumí vozidla, která se neliší v těchto podstatných ohledech:

a)

šířka zadní nápravy;

b)

konstrukce, rozměry, tvar, výška boků vozidla nad vozovkou a vlastnosti zavěšení, pokud mají význam z hlediska požadavků uvedených v bodě 15 tohoto předpisu;

c)

schválené BOZ, které je na vozidlo namontováno.

3.   POŽADAVKY

3.1   OBECNĚ

3.1.1

Požadavky tohoto předpisu se považují za splněné:

3.1.1.1

pokud je vozidlo vybaveno BOZ v souladu s požadavky části I a/nebo části III nebo

3.1.1.2

pokud je vozidlo konstruováno a/nebo na boku vybaveno tak, že jeho konstrukční části mohou být díky svému tvaru a vlastnostem zahrnuty do bočního ochranného zařízení a/nebo je mohou nahradit. Konstrukční části, jejichž kombinovaná funkce splňuje požadavky uvedené v bodech 12 a 15, se považují za části tvořící BOZ.

3.2   PODMÍNKY ZKOUŠENÍ VOZIDLA

Splnění požadavků uvedených v částech I a III se určí u vozidla v poloze stanovené v příloze 3.

4.   ŽÁDOST O SCHVÁLENÍ

4.1   Žádost o schválení podle části I tohoto předpisu

4.1.1

Žádost o schválení typu vozidla podle části I tohoto předpisu předkládá výrobce vozidla nebo jeho řádně pověřený zástupce.

4.1.2

K žádosti musí být přiloženy níže uvedené dokumenty v trojím vyhotovení a s následujícími údaji:

4.1.2.1

podrobný popis typu vozidla z hlediska stavu dokončení, konstrukce, rozměrů, tvaru a konstrukčních materiálů;

4.1.2.2

výkresy vozidla ukazující boční a zadní část typu vozidla a podrobnosti týkající se bočních částí konstrukce;

4.1.2.3

podrobný popis BOZ: jeho rozměry, tvar, konstrukční materiály, konstrukční detaily prvků jeho upevnění na vozidlo a umístění na vozidle.

4.1.3

Vozidlo představující typ, který má být schválen, se předá technické zkušebně odpovědné za provádění schvalovacích zkoušek.

4.1.3.1

Ke schválení může být přijato vozidlo, které nemá všechny konstrukční části příslušející k danému typu, pokud lze prokázat, že nepřítomnost vynechaných částí nemá nepříznivý vliv na výsledky schválení z hlediska požadavků této části předpisu.

4.1.3.2

Povinností žadatele o schválení je doložit, že přijetí variant podle bodu 4.1.3.1 je v souladu s požadavky této části předpisu.

4.2   Žádost o schválení podle části II tohoto předpisu

4.2.1

Žádost o schválení typu podle části II tohoto předpisu předkládá výrobce BOZ nebo jeho řádně pověřený zástupce.

4.2.2

K žádosti musí být přiloženy níže uvedené dokumenty v trojím vyhotovení a s následujícími údaji:

4.2.2.1

podrobný popis BOZ: jeho rozměry, tvar, konstrukční materiály a podrobnosti o prvcích, jimiž má být na vozidlu připevněno;

4.2.2.2

vzorek typu BOZ: na všech hlavních konstrukčních částech vzorku musí být zřetelně a nesmazatelně vyznačen obchodní název nebo značka žadatele a označení typu;

4.2.2.3

BOZ představující typ, který má být schválen, se předá technické zkušebně odpovědné za provádění schvalovacích zkoušek.

4.3   Žádost o schválení podle části III tohoto předpisu

4.3.1

Žádost o schválení typu podle části III tohoto předpisu předkládá výrobce vozidla nebo jeho řádně pověřený zástupce.

4.3.2

K žádosti musí být přiloženy níže uvedené dokumenty v trojím vyhotovení a s následujícími údaji:

4.3.2.1

výkresy vozidla, které v souladu s kritérii stanovenými v bodě 2.4.2 znázorňují typ vozidla z boku s vyznačením umístění schváleného BOZ a konstrukční detaily prvků jeho upevnění na vozidlo;

4.3.2.2

seznam BOZ, která jsou určena k montáži na vozidlo;

4.3.2.3

na žádost schvalovacího orgánu je také nutno dodat formulář sdělení o schválení typu příslušného BOZ (tj. příloha 1 dodatek 2 tohoto předpisu).

4.3.3

Vozidlo představující typ, který má být schválen, a na něž je namontováno schválené BOZ, se předá technické zkušebně odpovědné za provádění schvalovacích zkoušek.

4.3.3.1

Ke schválení může být přijato vozidlo, které nemá všechny konstrukční části příslušející k danému typu, pokud lze prokázat, že nepřítomnost vynechaných částí nemá nepříznivý vliv na výsledky schválení z hlediska požadavků této části předpisu.

4.3.3.2

Povinností žadatele o schválení je doložit, že přijetí variant podle bodu 4.3.3.1 je v souladu s požadavky této části předpisu.

5   SCHVÁLENÍ

5.1   Schválení podle části I tohoto předpisu

5.1.1

Schválení typu vozidla se udělí, jestliže kompletní, nekompletní nebo dokončené vozidlo předané ke schválení podle této části předpisu splňuje požadavky bodu 12.

5.1.2

Každému schválenému typu se přidělí číslo schválení. Jeho první dvě číslice (v současné době 01, které odpovídají sérii změn 01) označují sérii změn, která zahrnuje poslední významné technické změny provedené v předpisu v době udělení schválení. Tatáž smluvní strana nesmí přidělit stejné číslo jinému typu vozidla, jak je stanoveno v tomto předpisu.

5.1.3

Oznámení o udělení, odmítnutí nebo rozšíření schválení typu vozidla podle této části předpisu se smluvním stranám dohody, které uplatňují tento předpis, zašle na formuláři podle vzoru v příloze 1 dodatku 1 tohoto předpisu.

5.1.4

Na každém vozidle shodném s typem vozidla schváleným podle tohoto předpisu se viditelně a na snadno přístupném místě uvedeném ve formuláři schválení umístí značka schválení typu, která se skládá z:

5.1.4.1

písmene „E“ v kružnici, za nímž následuje rozlišovací číslo země, která schválení typu udělila (2);

5.1.4.2

čísla tohoto předpisu, za nímž následuje písmeno „R“, pomlčka a číslo schválení typu vpravo od kružnice předepsané v bodě 5.1.4.1.

5.1.5

Pokud se vozidlo shoduje s typem vozidla schváleným podle jednoho nebo více jiných předpisů, které jsou přílohou dohody, pak se v zemi, která udělila schválení dle tohoto předpisu, nemusí opakovat symbol uvedený v bodě 5.1.4.1; v takovém případě se čísla předpisů, čísla schválení a další symboly všech předpisů, podle nichž bylo uděleno schválení v zemi, která schválení podle tohoto předpisu udělila, umístí ve svislých sloupcích napravo od symbolu uvedeného v bodě 5.1.4.1.

5.1.6

Značka schválení typu musí být jasně čitelná a nesmazatelná.

5.1.7

Značka schválení typu se umístí v blízkosti štítku nebo přímo na štítek s údaji o vozidle, kterým vozidlo opatřil výrobce.

5.1.8

V příloze 2 tohoto předpisu jsou uvedeny příklady uspořádání značek schválení typu.

5.2   Schválení podle části II tohoto předpisu

5.2.1

Schválení typu BOZ se udělí, jestliže BOZ předané ke schválení podle této části předpisu splňuje požadavky bodu 14.

5.2.2

Každému schválenému typu se přidělí číslo schválení. První dvě číslice (v současnosti 01 odpovídající sérii změn 01) označují sérii změn, která zahrnuje nejnovější významné technické změny předpisu v době vydání schválení. Tatáž smluvní strana nesmí přidělit stejné číslo jinému typu zařízení.

5.2.3

Oznámení o udělení, odmítnutí nebo rozšíření schválení typu BOZ podle této části předpisu se smluvním stranám dohody, které uplatňují tento předpis, zašle na formuláři podle vzoru v příloze 1 dodatku 2 tohoto předpisu.

5.2.4

Na hlavní konstrukční části BOZ shodného s typem BOZ schváleným podle tohoto předpisu se viditelně a na snadno přístupném místě uvedeném ve formuláři schválení umístí značka schválení typu, která se skládá z:

5.2.4.1

písmene „E“ v kružnici, za nímž následuje rozlišovací číslo země, která schválení typu udělila (2);

5.2.4.2

čísla schválení typu vpravo od kružnice předepsané v bodě 5.2.4.1.

5.2.5

Značka schválení typu musí být jasně čitelná a nesmazatelná.

5.2.6

V příloze 2 tohoto předpisu jsou uvedeny příklady uspořádání značek schválení typu.

5.3   Schválení podle části III tohoto předpisu

5.3.1

Schválení uvedeného typu vozidla se udělí, jestliže je vozidlo předané ke schválení podle této části předpisu vybaveno schváleným BOZ a splňuje požadavky bodu 15.

5.3.2

Každému schválenému typu se přidělí číslo schválení. První dvě číslice (v současnosti 01 odpovídající sérii změn 01) označují sérii změn, která zahrnuje nejnovější významné technické změny předpisu v době vydání schválení. Tatáž smluvní strana nesmí přidělit stejné číslo jinému typu vozidla.

5.3.3

Oznámení o udělení, odmítnutí nebo rozšíření schválení typu vozidla podle tohoto předpisu se smluvním stranám dohody, které uplatňují tento předpis, zašle na formuláři podle vzoru v příloze 1 dodatku 3 tohoto předpisu.

5.3.4

Na každém vozidle shodném s typem vozidla schváleným podle tohoto předpisu se viditelně a na snadno přístupném místě uvedeném ve formuláři schválení umístí značka schválení typu, která se skládá z:

5.3.4.1

písmene „E“ v kružnici, za nímž následuje rozlišovací číslo země, která schválení typu udělila (2);

5.3.4.2

čísla tohoto předpisu, za nímž následuje písmeno „R“, pomlčka a číslo schválení typu vpravo od kružnice předepsané v bodě 5.3.4.1.

5.3.5

Pokud se vozidlo shoduje s typem vozidla schváleným podle jednoho nebo více jiných předpisů, které jsou přílohou dohody, pak se v zemi, která udělila schválení podle tohoto předpisu, nemusí opakovat symbol uvedený v bodě 5.3.4.1; v takovém případě se čísla předpisů, čísla schválení a další symboly všech předpisů, podle nichž bylo uděleno schválení v zemi, která schválení podle tohoto předpisu udělila, umístí ve svislých sloupcích napravo od symbolu uvedeného v bodě 5.3.4.1.

5.3.6

Značka schválení typu musí být jasně čitelná a nesmazatelná.

5.3.7

Značka schválení se umístí v blízkosti štítku nebo přímo na štítek s údaji o vozidle, kterým vozidlo opatřil výrobce.

5.3.8

V příloze 2 tohoto předpisu jsou uvedeny příklady uspořádání značek schválení typu.

6.   ZMĚNA A ROZŠÍŘENÍ SCHVÁLENÍ TYPU VOZIDLA NEBO BOZ

6.1   Každá změna typu vozidla nebo BOZ se musí oznámit správnímu orgánu, který daný typ schválil. Správní orgán může buď:

6.1.1

usoudit, že není pravděpodobné, že by provedené změny měly výrazný nepříznivý vliv, a že vozidlo nebo BOZ v každém případě stále vyhovuje požadavkům nebo

6.1.2

požadovat další zkušební protokol od technické zkušebny odpovědné za provádění zkoušek.

6.2   Potvrzení nebo odmítnutí schválení s uvedením změn se oznámí smluvním stranám dohody, které uplatňují tento předpis, postupem stanoveným v bodě 5.1.3, případně 5.2.3 nebo 5.3.3, podle příslušné situace.

6.3.   Příslušný orgán, který udělil rozšíření schválení, přidělí takovému rozšíření pořadové číslo a prostřednictvím formuláře sdělení podle vzoru v příloze 1 tohoto předpisu o tom informuje ostatní smluvní strany dohody z r. 1958, které tento předpis uplatňují.

7.   SHODNOST VÝROBY

Postupy pro zajištění shodnosti výroby musí odpovídat postupům stanoveným v dodatku 2 dohody (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2), přičemž musí být splněny následující požadavky:

7.1   každé vozidlo nebo BOZ schválené podle tohoto předpisu musí být vyrobeno tak, aby bylo shodné se schváleným typem a splňovalo požadavky příslušných částí tohoto předpisu uvedených výše;

7.2   schvalovací orgán, který schválení typu udělil, může kdykoliv ověřit metody kontroly shodnosti výroby používané v jednotlivých výrobních zařízeních.

8.   POSTIHY ZA NESHODNOST VÝROBY

8.1   Schválení udělené typu vozidla nebo BOZ podle tohoto předpisu je možno odejmout, pokud nejsou splněny požadavky stanovené v bodě 12, případně 14 nebo 15, podle příslušné situace.

8.2   Jestliže některá smluvní strana dohody, která uplatňuje tento předpis, odejme schválení, které dříve udělila, neprodleně o tom informuje ostatní smluvní strany, které tento předpis uplatňují, a to prostřednictvím formuláře sdělení podle vzoru v příloze 1 tohoto předpisu.

9.   DEFINITIVNÍ UKONČENÍ VÝROBY

Pokud držitel schválení zcela ukončí výrobu typu vozidla nebo BOZ schváleného podle tohoto předpisu, musí o tom informovat orgán, který schválení udělil. Po obdržení příslušného sdělení o tom tento orgán informuje ostatní smluvní strany dohody, které tento předpis uplatňují, a to prostřednictvím formuláře sdělení podle vzoru v příloze 1 tohoto předpisu.

10.   NÁZVY A ADRESY TECHNICKÝCH ZKUŠEBEN PROVÁDĚJÍCÍCH SCHVALOVACÍ ZKOUŠKY A ORGÁNŮ STÁTNÍ SPRÁVY

Smluvní strany dohody z r. 1958, které uplatňují tento předpis, sdělí sekretariátu Organizace spojených národů názvy a adresy zkušeben odpovědných za provádění schvalovacích zkoušek a názvy a adresy správních orgánů, které udělují schválení a kterým se mají zasílat formuláře potvrzující udělení, rozšíření, odmítnutí nebo odnětí schválení vydané v ostatních zemích.

11.   PŘECHODNÁ USTANOVENÍ

11.1   Počínaje oficiálním datem vstupu série změn 01 v platnost žádná ze smluvních stran, které uplatňují tento předpis, nesmí odmítnout udělit schválení EHK podle tohoto předpisu ve znění série změn 01.

11.2   Po uplynutí 12 měsíců od data vstupu v platnost série změn 01 smějí smluvní strany, které uplatňují tento předpis, udělovat schválení pouze tehdy, když typ vozidla nebo BOZ, které se má schválit, splňuje požadavky tohoto předpisu ve znění série změn 01.

11.3   I po vstupu v platnost série změn 01 tohoto předpisu zůstávají schválení vydaná podle série změn 00 platná a smluvní strany, které uplatňují tento předpis, musí i nadále udělovat rozšíření takovýchto schválení a musí je i nadále uznávat.

11.4   Žádná smluvní strana, která uplatňuje tento předpis, nesmí odmítnout vnitrostátní nebo regionální schválení typu vozidla, který je schválen podle série změn 00 tohoto předpisu.

ČÁST I –   SCHVALOVÁNÍ VOZIDEL Z HLEDISKA JEJICH BOČNÍHO OCHRANNÉHO ZAŘÍZENÍ (BOZ)

12.   POŽADAVKY

12.1   BOZ nesmí zvětšovat celkovou šířku vozidla a hlavní část jejich vnějšího povrchu nesmí ležet více než 150 mm směrem dovnitř od vnějšího okraje (maximální šířky) vozidla. U některých vozidel může být v souladu s body 12.4.3 a 12.4.4 přední konec těchto zařízení ohnut směrem dovnitř. Zadní konec nesmí ležet více než 30 mm směrem dovnitř od vnějšího okraje zadních pneumatik (nepřihlížeje k deformaci pneumatik v blízkosti vozovky), a to alespoň v případě posledních 250 mm.

12.2   Vnější povrch BOZ musí být hladký a pokud možno po celé délce spojitý; přilehlé části se však mohou překrývat, pakliže vrchní hrana směřuje dozadu nebo dolů, nebo mezi nimi může být ponechána mezera nepřesahující 25 mm - měřeno v podélném směru, pakliže zadní díl nepřečnívá přes přední část; zaoblené hlavy šroubů nebo nýtů nesmí vyčnívat nad povrch více než 10 mm, přičemž stejně mohou vyčnívat i jiné části, jsou-li hladké a podobně zaoblené; všechny vnější hrany a rohy, kterých se lze dotknout koulí o průměru 100 mm, musí být zaoblené o poloměru nejméně 2,5 mm; a ty, které vyčnívají méně než 5 mm, musí mít vnější hrany otupeny.

12.3   BOZ může mít spojitý rovinný povrch nebo může být tvořeno jednou nebo více vodorovnými lištami nebo kombinací rovinného povrchu a lišt; je-li použito lišt, nesmí být od sebe vzdáleny více než 300 mm a musí být:

a)

vysoké nejméně 50 mm v případě vozidel kategorií N2 a O3;

b)

vysoké nejméně 100 mm a co nejrovnější v případě vozidel kategorií N3 a O4.

Kombinace rovinného povrchu a lišt musí tvořit prakticky spojité BOZ, které rovněž podléhá ustanovením bodu 12.2.

12.4.   Přední hrana BOZ musí být vyrobena takto:

12.4.1

Musí se nacházet:

12.4.1.1

u vozidla kategorie N2 nebo N3: ne více než 300 mm směrem dozadu od svislé roviny kolmé k podélné rovině vozidla a tečné k vnějšímu povrchu pneumatiky kola bezprostředně před ochranným zařízením;

12.4.1.2

u ojí taženého přípojného vozidla: ne více než 500 mm směrem dozadu od roviny uvedené v bodě 12.4.1.1;

12.4.1.3

u návěsu: ne více než 250 mm směrem dozadu od příčné roviny souměrnosti opěrných noh, pokud je vozidlo opěrnými nohami vybaveno, avšak v žádném případě nesmí vzdálenost od přední hrany k příčné rovině procházející středem návěsného čepu v jeho nejzazší poloze překročit 2,7 m;

12.4.1.4

u přípojného vozidla s nápravami uprostřed: v oblasti před příčnou rovinou procházející středem přední nápravy, ale nesmí přesahovat přední část karoserie, je-li jí přípojné vozidlo vybaveno, aby byly zajištěny jeho běžné manévrovací schopnosti.

12.4.2

Pokud přední hrana zasahuje více než 25 mm do otevřeného prostoru, musí být v celém rozsahu výšky zařízení tvořena spojitým svislým členem; vnější a přední strany tohoto členu musí měřit nejméně 50 mm, měřeno směrem dozadu, a musí být zahnuty 100 mm směrem dovnitř nebo mít minimální poloměr 50 mm v případě vozidel kategorie N2 a O3 a nejméně 100 mm, měřeno směrem dozadu, a musí být zahnuty 100 mm směrem dovnitř nebo mít minimální poloměr 100 mm v případě vozidel kategorie N3 a O4.

12.4.3

U vozidla kategorie N2 nebo N3, kde rozměr 300 mm uvedený v bodě 12.4.1.1 zasahuje do prostoru kabiny, musí být zařízení vyrobeno tak, aby mezera mezi jeho přední hranou a panely kabiny nepřekračovala 100 mm, a případně musí být ohnuto dovnitř pod úhlem nepřesahujícím 45o. V tomto případě se požadavky bodu 12.4.2 neuplatňují.

12.4.4

U vozidla kategorie N2 nebo N3, kde rozměr 300 mm uvedený v bodě 12.4.1.1 dosahuje za kabinu a zařízení dosahuje směrem dopředu do vzdálenosti nepřesahující 100 mm od kabiny, jakožto možnost nabízená výrobci, mohou být požadavky bodu 12.4.3 splněny.

12.5   Zadní hrana BOZ nesmí být vzdálena více než 300 mm směrem dopředu od svislé roviny, kolmé k podélné rovině vozidla a tečné k vnějšímu povrchu pneumatiky kola bezprostředně za zařízením; spojitý svislý člen na zadní hraně není vyžadován.

12.6   Požadavky bodů 12.4 a 12.5 jsou samostatné a nelze je kombinovat. V případě vozidla se dvěma řízenými nápravami se BOZ mezi těmito dvěma nápravami nevyžaduje, pokud podélná vzdálenost mezi jejich osami nepřesahuje 2 100 mm.

12.7   Přední a zadní převis BOZ nesmí překročit vzdálenost mezi spoji a středem tlakového pístu, měřeno během zkoušky předepsané v bodě 12.10. V případě více takových vzdáleností nesmí být překročena největší z měřených vzdáleností.

12.8   Dolní hrana BOZ nesmí být v žádném místě výše než 550 mm nad vozovkou.

12.9   Horní hrana BOZ nesmí být více než 350 mm pod tou částí konstrukce vozidla, kterou protíná nebo které se dotýká svislá rovina, tečná k vnějšímu povrchu pneumatik, nepřihlížeje k deformaci pneumatik v blízkosti vozovky, s výjimkou následujících případů:

12.9.1

Jestliže rovina podle bodu 12.9 neprotíná konstrukci vozidla, pak musí být horní hrana na úrovni povrchu ložné plochy nebo ve výšce 950 mm nad vozovkou, podle toho, která z těchto vzdáleností je menší.

12.9.2

Jestliže rovina podle bodu 12.9 protíná konstrukci vozidla ve výšce větší než 1,3 m nad vozovkou, pak musí být horní hrana zařízení nejméně 950 mm nad vozovkou.

12.9.3

U vozidla, které je speciálně konstruované a vyrobené, a ne pouze upravené, pro přepravu kontejneru nebo odnímatelné nástavby, musí být horní hrana zařízení určena podle bodů 12.9.1 a 12.9.2, přičemž jsou kontejner nebo nástavba považovány za součást vozidla.

12.9.4

U vozidla vybaveného jeřábem pro nakládání, vykládání nebo jiné činnosti, které je trvale opatřeno ovládacím postem nebo platformou, ze kterých může obsluha jeřáb ovládat, může být horní hrana BOZ určena podle bodů 12.9.1 a 12.9.2, přičemž jsou ovládací post nebo platforma považovány za ložnou plochu.

12.10   BOZ musí být co nejpevnější, bezpečně přimontované (nesmí docházet k jeho uvolňování v důsledku otřesů při normálním užívání vozidla) a s výjimkou částí vyjmenovaných v bodě 12.11 musí být vyrobeno z kovu nebo jiného vhodného materiálu. BOZ se považuje za vhodné, pokud odolá vodorovné statické síle 1 kN, kterou působí kolmo na kteroukoliv část jeho vnějšího povrchu střed tlakového pístu, jehož čelní plocha je okrouhlá a rovinná o průměru 220 mm ± 10 mm, a jestliže průhyb zařízení při zatížení měřený ve středu tlakového pístu nepřesahuje:

a)

30 mm na posledních 250 mm do konce zařízení a

b)

150 mm na ostatních částech zařízení.

Na žádost výrobce lze splnění tohoto požadavku prokázat pomocí výpočtu. Platnost metody výpočtu musí být stanovena podle požadavků technické zkušebny.

12.11   Součásti trvale připevněné k vozidlu, např. náhradní kola, skříň akumulátoru, vzduchojemy, palivové nádrže, světlomety a skříňky na nářadí, mohou být do zařízení začleněny, pokud splňují požadavky této části předpisu týkající se rozměrů. Požadavky bodu 12.2 jsou uplatňovány v případě mezer mezi ochrannými zařízeními a trvale připevněnými konstrukčními částmi.

12.12   Ochranné zařízení nelze použít pro připevnění brzdových, vzduchových nebo hydraulických trubek.

12.13   BOZ může být konstruováno tak, aby mohlo být na bocích vozidla nastavitelné do několika poloh. V takovém případě musí být zaručen způsob zajištění zařízení v běžné provozní poloze tak, aby byla vyloučena jakákoli neúmyslná změna polohy. Síla, kterou musí obsluha při změně polohy zařízení působit, nesmí přesáhnout 40 daN.

13.   ODCHYLKY

13.1   Odchylně od výše uvedených požadavků mají vozidla níže uvedených typů vyhovovat pouze v rozsahu uvedeném u jednotlivých případů:

13.1.1

Je-li roztažitelné přípojné vozidlo zkráceno na svoji minimální délku, musí splňovat všechny požadavky bodu 12; je-li přípojné vozidlo roztaženo, musí BOZ vyhovovat pouze bodům 12.8, 12.9 a 12.10 a dále buď bodu 12.4, nebo 12.5, ale ne nezbytně oběma; roztažení přípojného vozidla nesmí vytvořit mezery po délce BOZ.

13.1.2

Cisternové vozidlo, tj. vozidlo konstruované výhradně pro přepravu kapalin v uzavřené nádrži trvale připevněné k vozidlu a opatřené hadicovými či trubkovými spojkami pro plnění a vyprazdňování, musí být vybaveno BOZ, která v nejvyšší možné míře odpovídají požadavkům bodu 12; od přísného dodržování se lze odchýlit pouze v případě, kdy je to nezbytné z důvodů provozních požadavků.

13.1.3

U vozidla vybaveného nastavitelnými nohami k zajištění dodatečné stability při nakládání, vykládání či jiných činnostech, pro které je vozidlo konstruováno, může být BOZ opatřeno dodatečnými mezerami, aby tam, kde je to nutné, umožňovalo roztažení noh.

13.1.4

U vozidla vybaveného vázacím a zajišťovacím zařízením v souladu s normami ISO 9367-1:1989 nebo ISO 9367-2:1994 pro vodní přepravu na plavidlech typu ro-ro, jsou přípustné mezery v BOZ, které umožní připojení zádržných zařízení.

13.1.5

U vozidla vybaveného jeřábem pro nakládání, vykládání nebo jiné činnosti, pro které je vozidlo konstruováno, může být z důvodu obtížné splnitelnosti všech požadavků bodu 12 BOZ opatřeno dodatečnými mezerami, aby tam, kde jsou nutné, umožňovalo pohyb nebo složení jeřábu.

13.2   Jsou-li boční stěny vozidla konstruovány a/nebo vybaveny tak, že jejich součásti společně svým tvarem a vlastnostmi splňují požadavky bodu 12, mohou být považovány za náhradu BOZ.

ČÁST II –   SCHVALOVÁNÍ BOČNÍCH OCHRANNÝCH ZAŘÍZENÍ (BOZ)

14.   POŽADAVKY

14.1   Vnější povrch BOZ musí být hladký a pokud možno po celé délce spojitý; přilehlé části se však mohou vzájemně překrývat, pakliže vrchní hrana směřuje dozadu nebo dolů, nebo může být ponechána mezera nepřesahující 25 mm - měřeno v podélném směru, pakliže zadní díl nepřečnívá přes přední část; zaoblené hlavy šroubů nebo nýtů nesmí vyčnívat nad povrch více než 10 mm, přičemž stejně mohou vyčnívat i jiné části, jsou-li hladké a podobně zaoblené; všechny vnější hrany a rohy, kterých se lze dotknout koulí o průměru 100 mm, musí být zaoblené o poloměru nejméně 2,5 mm; a ty, které vyčnívají méně než 5 mm, musí mít vnější hrany otupeny.

14.2   BOZ může mít spojitý rovinný povrch nebo může být tvořeno jednou nebo více vodorovnými lištami nebo kombinací rovinného povrchu a lišt; je-li použito lišt, nesmí být od sebe vzdáleny více než 300 mm a musí být:

a)

vysoké nejméně 50 mm v případě BOZ u vozidel kategorií N2 a O3 nebo

b)

vysoké nejméně 100 mm a co nejrovnější v případě BOZ u vozidel kategorií N3 a O4.

Kombinace rovinného povrchu a lišt musí tvořit prakticky spojité BOZ, které rovněž podléhá ustanovením bodu 14.1.

14.3   Přední hrana musí být v celém rozsahu výšky zařízení tvořena spojitým svislým členem; vnější a přední strany tohoto členu musí měřit nejméně 50 mm, měřeno směrem dozadu, a musí být zahnuty 100 mm směrem dovnitř nebo mít minimální poloměr 50 mm v případě vozidel kategorie N2 a O3 a nejméně 100 mm, měřeno směrem dozadu, a musí být zahnuty 100 mm směrem dovnitř nebo mít minimální poloměr 100 mm v případě vozidel kategorie N3 a O4.

14.4   BOZ musí být co nejpevnější a s výjimkou částí vyjmenovaných v bodě 14.5 musí být vyrobeno z kovu nebo jiného vhodného materiálu. BOZ se považuje za vhodné, pokud odolá vodorovné statické síle 1 kN, kterou působí kolmo na kteroukoliv část jeho vnějšího povrchu střed tlakového pístu, jehož čelní plocha je okrouhlá a rovinná o průměru 220 mm ± 10 mm, a jestliže průhyb zařízení při zatížení měřený ve středu tlakového pístu nepřesahuje:

a)

30 mm na posledních 250 mm do konce zařízení a

b)

150 mm na ostatních částech zařízení.

Na žádost výrobce lze splnění tohoto požadavku prokázat pomocí výpočtu. Platnost metody výpočtu musí být stanovena podle požadavků technické zkušebny.

14.5   Součásti trvale připevněné k vozidlu, např. náhradní kola, skříň akumulátoru, vzduchojemy, palivové nádrže, světlomety a skříňky na nářadí, mohou být do zařízení začleněny, pokud splňují požadavky této části předpisu týkající se rozměrů.

14.6   BOZ může být konstruováno tak, aby mohlo být na bocích vozidla nastavitelné do několika poloh. V takovém případě musí být zaručen způsob zajištění zařízení v běžné provozní poloze tak, aby byla vyloučena jakákoli neúmyslná změna polohy. Síla, kterou musí obsluha při změně polohy zařízení působit, nesmí přesáhnout 40 daN.

ČÁST III –   SCHVALOVÁNÍ VOZIDLA Z HLEDISKA MONTÁŽE BOČNÍHO OCHRANNÉHO ZAŘÍZENÍ (BOZ) TYPU SCHVÁLENÉHO PODLE ČÁSTI II TOHOTO PŘEDPISU

15.   POŽADAVKY

15.1   BOZ nesmí zvětšovat celkovou šířku vozidla a hlavní část jeho vnějšího povrchu nesmí ležet více než 150 mm směrem dovnitř od vnějšího okraje (maximální šířky) vozidla. U některých vozidel může být přední konec tohoto zařízení ohnut směrem dovnitř v souladu s body 15.2.3 a 15.2.4. Zadní konec nesmí ležet více než 30 mm směrem dovnitř od vnějšího okraje zadních pneumatik (nepřihlížeje k deformaci pneumatik v blízkosti vozovky), a to alespoň v případě posledních 250 mm.

15.2   Přední hrana BOZ musí být vyrobena takto:

15.2.1

Musí se nacházet:

15.2.1.1

u vozidla kategorie N2 nebo N3: ne více než 300 mm směrem dozadu od svislé roviny kolmé k podélné rovině vozidla a tečné k vnějšímu povrchu pneumatiky kola bezprostředně před ochranným zařízením;

15.2.1.2

u ojí taženého přípojného vozidla: ne více než 500 mm směrem dozadu od roviny uvedené v bodě 15.2.1.1;

15.2.1.3

u návěsu: ne více než 250 mm směrem dozadu od příčné roviny souměrnosti opěrných noh, pokud je vozidlo opěrnými nohami vybaveno, avšak v žádném případě nesmí vzdálenost od přední hrany k příčné rovině procházející středem návěsného čepu v jeho nejzazší poloze překročit 2,7 m.

15.2.2

Pokud přední hrana zasahuje více než 25 mm do otevřeného prostoru, musí být v celém rozsahu výšky zařízení tvořena spojitým svislým členem; vnější a přední strany tohoto členu musí měřit nejméně 50 mm, měřeno směrem dozadu, a musí být zahnuty 100 mm směrem dovnitř nebo mít minimální poloměr 50 mm v případě vozidel kategorie N2 a O3 a nejméně 100 mm, měřeno směrem dozadu, a musí být zahnuty 100 mm směrem dovnitř nebo mít minimální poloměr 100 mm v případě vozidel kategorie N3 a O4.

15.2.3

U vozidla kategorie N2 nebo N3, kde rozměr 300 mm uvedený v bodě 15.2.1.1 zasahuje do prostoru kabiny, musí být zařízení vyrobeno tak, aby mezera mezi jeho přední hranou a panely kabiny nepřekračovala 100 mm, a případně musí být ohnuto dovnitř pod úhlem nepřesahujícím 45o. V tomto případě se požadavky bodu 15.2.2 neuplatňují.

15.2.4

U vozidla kategorie N2 nebo N3, kde rozměr 300 mm uvedený v bodě 15.2.1.1 dosahuje za kabinu a zařízení dosahuje směrem dopředu do vzdálenosti nepřesahující 100 mm od kabiny, jakožto možnost nabízená výrobci, mohou být požadavky bodu 15.2.3 splněny.

15.3   Zadní hrana BOZ nesmí být vzdálena více než 300 mm směrem dopředu od svislé roviny, kolmé k podélné rovině vozidla a tečné k vnějšímu povrchu pneumatiky kola bezprostředně za zařízením; spojitý svislý člen na zadní hraně není vyžadován.

15.4   Požadavky bodů 15.2 a 15.3 jsou samostatné a nelze je kombinovat. V případě vozidla se dvěma řízenými nápravami se BOZ mezi těmito dvěma nápravami nevyžaduje, pokud podélná vzdálenost mezi jejich osami nepřesahuje 2 100 mm.

15.5   Přední a zadní převis BOZ nesmí překročit vzdálenost mezi spoji a středem tlakového pístu, měřeno během zkoušky předepsané v bodě 14.4. V případě více takových vzdáleností nesmí být překročena největší z měřených vzdáleností.

15.6   Dolní hrana BOZ nesmí být v žádném místě výše než 550 mm nad vozovkou.

15.7   Horní hrana BOZ nesmí být více než 350 mm pod tou částí konstrukce vozidla, kterou protíná nebo které se dotýká svislá rovina, tečná k vnějšímu povrchu pneumatik, nepřihlížeje k deformaci pneumatik v blízkosti vozovky, s výjimkou následujících případů:

15.7.1

Jestliže rovina podle bodu 15.7 neprotíná konstrukci vozidla, pak musí být horní hrana na úrovni povrchu ložné plochy nebo ve výšce 950 mm nad vozovkou, podle toho, která z těchto vzdáleností je menší.

15.7.2

Jestliže rovina podle bodu 15.7 protíná konstrukci vozidla ve výšce větší než 1,3 m nad vozovkou, pak musí být horní hrana zařízení nejméně 950 mm nad vozovkou.

15.7.3

U vozidla, které je speciálně konstruované a vyrobené, a ne pouze upravené, pro přepravu kontejneru nebo odnímatelné nástavby, musí být horní hrana BOZ určena podle bodů 15.7.1 a 15.7.2, přičemž kontejner nebo nástavba jsou považovány za součást vozidla.

15.7.4

U vozidla vybaveného jeřábem pro nakládání, vykládání nebo jiné činnosti, které je trvale opatřeno ovládacím postem nebo platformou, ze kterých může obsluha jeřáb ovládat, může být horní hrana BOZ určena podle bodů 12.9.1 a 12.9.2, přičemž jsou ovládací post nebo platforma považovány za ložnou plochu.

15.8   BOZ musí být bezpečně přimontované; nesmí docházet k jeho uvolňování v důsledku otřesů při normálním užívání vozidla.

15.9   Součásti trvale připevněné k vozidlu, např. náhradní kola, skříň akumulátoru, vzduchojemy, palivové nádrže, světlomety a skříňky na nářadí, mohou být do zařízení začleněny, pokud splňují požadavky části I týkající se rozměrů. Požadavky bodu 12.2 nebo 14.1 jsou uplatňovány v případě mezer mezi ochrannými zařízeními a trvale připevněnými konstrukčními částmi.

15.10   BOZ nelze použít pro připevnění brzdových, vzduchových nebo hydraulických trubek.

16.   ODCHYLKY

16.1   Odchylně od výše uvedených požadavků mají vozidla níže uvedených typů vyhovovat pouze v rozsahu uvedeném u jednotlivých případů:

16.1.1

Je-li roztažitelné přípojné vozidlo zkráceno na svoji minimální délku, musí splňovat všechny požadavky bodu 15; je-li přípojné vozidlo roztaženo, musí BOZ vyhovovat pouze bodům 15.6, 15.7 a 15.8 a dále buď bodu 15.2, nebo 15.3, ale ne nezbytně oběma; roztažení přípojného vozidla nesmí vytvořit mezery po délce BOZ.

16.1.2

Cisternové vozidlo, tj. vozidlo konstruované výhradně pro přepravu kapalin v uzavřené nádrži trvale připevněné k vozidlu a opatřené hadicovými či trubkovými spojkami pro plnění a vyprazdňování, musí být vybaveno zařízeními, která v nejvyšší možné míře odpovídají požadavkům bodu 15; od přísného dodržování se lze odchýlit pouze v případě, kdy je to nezbytné z důvodů provozních požadavků.

16.1.3

U vozidla vybaveného nastavitelnými nohami k zajištění dodatečné stability při nakládání, vykládání či jiných činnostech, pro které je vozidlo konstruováno, může být BOZ opatřeno dodatečnými mezerami, aby tam, kde je to nutné, umožňovalo roztažení noh.

16.1.4

U vozidla vybaveného vázacím a zajišťovacím zařízením v souladu s normami ISO 9367-1:1989 nebo ISO 9367-2:1994 pro vodní přepravu na plavidlech typu ro-ro, jsou přípustné mezery v BOZ, které umožní připojení zádržných zařízení.

16.1.5

Vozidlo vybavené jeřábem pro nakládání, vykládání nebo jiné činnosti, pro které je vozidlo konstruováno, v případě, že pohyb nebo složení jeřábu ztěžuje opatření vozidla BOZ, musí být opatřeno BOZ, které splňuje požadavky bodu 12 v maximální možné míře; od přísného dodržování se lze odchýlit pouze v případě, kdy je to nezbytné z důvodů provozních požadavků.


(1)  Podle definice Souborné rezoluce o konstrukci vozidel (R.E.3), dokument ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.2, para. 2.

(2)  1 pro Německo, 2 pro Francii, 3 pro Itálii, 4 pro Nizozemsko, 5 pro Švédsko, 6 pro Belgii, 7 pro Maďarsko, 8 pro Českou republiku, 9 pro Španělsko, 10 pro Srbsko, 11 pro Spojené království, 12 pro Rakousko, 13 pro Lucembursko, 14 pro Švýcarsko, 15 (nepřiděleno), 16 pro Norsko, 17 pro Finsko, 18 pro Dánsko, 19 pro Rumunsko, 20 pro Polsko, 21 pro Portugalsko, 22 pro Ruskou federaci, 23 pro Řecko, 24 pro Irsko, 25 pro Chorvatsko, 26 pro Slovinsko, 27 pro Slovensko, 28 pro Bělorusko, 29 pro Estonsko, 30 (nepřiděleno), 31 pro Bosnu a Hercegovinu, 32 pro Lotyšsko, 33 (nepřiděleno), 34 pro Bulharsko, 35 pro Kazachstán, 36 pro Litvu, 37 pro Turecko, 38 (nepřiděleno), 39 pro Ázerbájdžán, 40 pro Bývalou jugoslávskou republiku Makedonii, 41 (nepřiděleno), 42 pro Evropskou unii (schválení vydávají členské státy, přičemž použijí svůj příslušný symbol EHK), 43 pro Japonsko, 44 (nepřiděleno), 45 pro Austrálii, 46 pro Ukrajinu, 47 pro Jižní Afriku, 48 pro Nový Zéland, 49 pro Kypr, 50 pro Maltu, 51 pro Korejskou republiku, 52 pro Malajsii, 53 pro Thajsko, 54 a 55 (nepřiděleno), 56 pro Černou Horu, 57 (nepřiděleno) a 58 pro Tunisko. Další čísla budou přidělena dalším zemím chronologicky v pořadí, v jakém ratifikují Dohodu o přijetí jednotných technických pravidel pro kolová vozidla, zařízení a části, které se mohou montovat a/nebo užívat na kolových vozidlech, a o podmínkách pro vzájemné uznávání schválení typu udělených na základě těchto pravidel, nebo v pořadí, v jakém k uvedené dohodě přistoupí. Takto přidělená čísla sdělí generální tajemník Organizace spojených národů smluvním stranám dohody.


PŘÍLOHA 1

Dodatek 1

SDĚLENÍ

(Maximální formát: A4 (210 × 297 mm))

Image

Dodatek 2

SDĚLENÍ

(Maximální formát: A4 (210 × 297 mm))

Image

Dodatek 3

SDĚLENÍ

(Maximální formát: A4 (210 × 297 mm))

Image


PŘÍLOHA 2

PŘÍKLADY ZNAČEK SCHVÁLENÍ TYPU

VZOR A

(viz body 5.1.4 a 5.3.4 tohoto předpisu)

Image

Výše uvedená značka schválení typu umístěná na vozidle nebo na BOZ udává, že dotčený typ vozidla, pokud jde o jeho boční ochranu, byl schválen jako kompletní vozidlo v Nizozemsku (E4) podle předpisu č. 73 s číslem schválení 012439. První dvě číslice čísla schválení udávají, že schválení bylo uděleno v souladu s požadavky předpisu č. 73 ve znění série změn 01.

VZOR B

(viz bod 5.2.4 tohoto předpisu)

Image

Výše uvedená značka schválení typu umístěná na BOZ udává, že dotčený typ BOZ, pokud jde o jeho boční ochranu, byl schválen v Nizozemsku (E4) podle předpisu č. 73 s číslem schválení 012439. První dvě číslice čísla schválení udávají, že schválení bylo uděleno v souladu s požadavky předpisu č. 73 ve znění série změn 01.

VZOR C

(viz body 5.1.5 a 5.3.5 tohoto předpisu)

Image

Výše uvedená značka schválení typu umístěná na vozidle udává, že dotčený typ vozidla byl schválen v Nizozemsku (E4) podle předpisů č. 73 a č. 31 (1). První dvě číslice čísla schválení udávají, že v době udělení příslušných schválení předpis č. 73 zahrnoval sérii změn 01 a schválení bylo uděleno pro dokončené vozidlo a předpis č. 31 zahrnoval sérii změn 02.


(1)  Toto číslo je uvedeno pouze jako příklad.


PŘÍLOHA 3

ZKUŠEBNÍ PODMÍNKY

1.   ZKUŠEBNÍ PODMÍNKY PRO BOZ

1.1

Na žádost výrobce může být zkouška provedena buď:

1.1.1

na typu vozidla, pro které je zařízení BOZ určeno; v takovém případě je nutné se řídit podmínkami uvedenými v bodě 2 nebo

1.1.2

na části podvozku typu vozidla, pro které je BOZ určeno; taková část musí být pro daný typ vozidla/ dané typy vozidla reprezentativní nebo

1.1.3

na pevném zkušebním přípravku.

1.2

V případě bodů 1.1.2 a 1.1.3 musí části použité k upevnění BOZ k části podvozku vozidla nebo karoserie nebo k pevnému zkušebnímu přípravku odpovídat částem, které se používají k upevnění BOZ při jeho montáži na vozidlo.

2.   ZKUŠEBNÍ PODMÍNKY PRO VOZIDLA

2.1

Vozidlo se umístí na vodorovný, pevný a hladký povrch.

2.2

Řízená kola se nacházejí v poloze pro jízdu v přímém směru.

2.3

Pneumatiky musí být nahuštěny na tlak doporučený výrobcem vozidla.

2.4

Je-li to zapotřebí pro dosažení zkušebních sil požadovaných v bodech 2.8 a 14.4, může být vozidlo upevněno jakoukoli metodou, kterou určí výrobce vozidla.

2.5

Vozidla vybavená hydraulicko-pneumatickým, hydraulickým nebo pneumatickým odpružením nebo zařízením pro automatické vyvažování podle zátěže se zkouší bez nákladu za běžných provozních podmínek určených výrobcem.

2.6

Návěsy se umístí tak, aby ložná plošina byla pokud možno ve vodorovné poloze.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU