(EU) 2025/343Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/343 ze dne 17. února 2025, kterým se mění nařízení (EU) č. 1332/2011 a prováděcí nařízení (EU) 2017/373, pokud jde o palubní protisrážkové systémy
Publikováno: | Úř. věst. L 343, 18.2.2025 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 17. února 2025 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 10. března 2025 | Nabývá účinnosti: | 10. března 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/343 |
18.2.2025 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2025/343
ze dne 17. února 2025,
kterým se mění nařízení (EU) č. 1332/2011 a prováděcí nařízení (EU) 2017/373, pokud jde o palubní protisrážkové systémy
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na čl. 31 odst. 1 písm. a) čl. 44 odst. 1 písm. a) uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Komise (EU) č. 1332/2011 (2) stanoví společné požadavky na užívání vzdušného prostoru a provozní postupy pro palubní protisrážkový systém. |
(2) |
Aby se zabránilo srážkám ve vzduchu, vyžaduje nařízení (EU) č. 1332/2011, aby letouny s turbínovým pohonem, které mají maximální certifikovanou vzletovou hmotnost větší než 5 700 kg nebo jsou schváleny pro přepravu více než 19 cestujících, byly vybaveny protisrážkovou logikou verze 7.1 palubního protisrážkového systému (ACAS II). Tento požadavek se vztahuje rovněž na provozovatele některých letounů registrovaných ve třetích zemích, ale nevztahuje se na bezpilotní systémy. |
(3) |
V souladu s nařízením (EU) č. 1332/2011 musí letadla, která podle právních předpisů nemusí být vybavena systémem ACAS II, ale jsou tímto systémem vybavena dobrovolně, mít protisrážkovou logiku verze 7.1. |
(4) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/373 (3) stanoví společné požadavky na poskytovatele služeb v oblasti uspořádání letového provozu / letových navigačních služeb a jiných funkcí sítě uspořádání letového provozu a dohled nad nimi. |
(5) |
Prováděcí nařízení (EU) 2017/373 vyžaduje, aby poskytovatelé komunikačních, navigačních nebo přehledových služeb prokázali, že jejich pracovní metody a provozní postupy jsou v souladu se standardy přílohy 10 Úmluvy o mezinárodním civilním letectví podepsané v Chicagu dne 7. prosince 1944 (dále jen „Chicagská úmluva“) o leteckých telekomunikacích, pokud jsou relevantní pro poskytování komunikačních, navigačních nebo přehledových služeb v dotčeném vzdušném prostoru. |
(6) |
Změna 91 mezinárodních standardů a doporučených postupů, leteckých telekomunikačních systémů – přehledových a protisrážkových systémů (příloha 10 svazek IV Chicagské úmluvy) zavedla palubní protisrážkový systém Xa (ACAS Xa) jako alternativu k ACAS II s protisrážkovou logikou verze 7.1. |
(7) |
Podle čl. 4 odst. 1 písm. a) nařízení (EU) 2018/1139 mají nové požadavky stanovené v uvedeném nařízení zohledňovat současný stav techniky a osvědčené postupy v oblasti letectví a brát v úvahu celosvětové zkušenosti a vědecko-technický pokrok v příslušných oblastech. Nařízení (EU) č. 1332/2011 by proto mělo být změněno tak, aby letadla vybavená systémem ACAS Xa mohla vstupovat do vzdušného prostoru jednotného evropského nebe. |
(8) |
Podle čl. 1 odst. 2 písm. g) nařízení (EU) 2018/1139 by nová pravidla stanovená v uvedeném nařízení měla členským státům pomáhat při vykonávání jejich práv a plnění jejich závazků podle Chicagské úmluvy zajištěním společného výkladu a jednotného a včasného provádění jejích ustanovení. Prováděcí nařízení (EU) 2017/373 by proto mělo být změněno, aby odkazovalo na nejnovější ustanovení přílohy 10 Chicagské úmluvy. |
(9) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle článku 127 nařízení (EU) 2018/1139, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny nařízení (EU) č. 1332/2011
V příloze nařízení (EU) č. 1332/2011 se bod AUR.ACAS.1005 nahrazuje tímto:
„AUR.ACAS.1005 Požadavky na výkonnost
Tyto letouny s turbínovým pohonem musí být vybaveny systémem ACAS II s protisrážkovou logikou verze 7.1 nebo systémem ACAS Xa:
a) |
letouny s maximální certifikovanou vzletovou hmotností větší než 5 700 kg; |
b) |
letouny schválené pro přepravu více než 19 cestujících. |
Letadla neuvedená v bodě 1, jež jsou však systémem ACAS II vybavena dobrovolně, musí mít protisrážkovou logiku verze 7.1 nebo systém ACAS Xa.
Bod 1 se nevztahuje na bezpilotní systémy.“
Článek 2
Změny prováděcího nařízení (EU) 2017/373
V bodě CNS.TR.100 přílohy VIII prováděcího nařízení (EU) 2017/373 se písmeno d) nahrazuje tímto:
„d) |
svazek IV – Přehledový radar a protisrážkový systém, 5. vydání, červenec 2014, včetně všech změn až po č. 91 včetně;“ |
Článek 3
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 17. února 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.
(2) Nařízení Komise (EU) č. 1332/2011 ze dne 16. prosince 2011, kterým se stanoví společné požadavky na užívání vzdušného prostoru a provozní postupy pro palubní protisrážkový systém (Úř. věst. L 336, 20.12.2011, s. 20, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1332/oj).
(3) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/373 ze dne 1. března 2017, kterým se stanoví společné požadavky na poskytovatele služeb v oblasti uspořádání letového provozu / letových navigačních služeb a jiných funkcí sítě uspořádání letového provozu a dohled nad nimi, zrušují nařízení (ES) č. 482/2008, prováděcí nařízení (EU) č. 1034/2011, (EU) č. 1035/2011 a (EU) 2016/1377 a mění nařízení (EU) č. 677/2011 (Úř. věst. L 62, 8.3.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2017/373/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/343/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)