(EU) 2022/2573Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/2573 ze dne 13. prosince 2022, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2016/323, pokud jde o zprávy týkající se dopravy zboží podléhajícího spotřební dani v režimu s podmíněným osvobozením od daně podle nařízení Rady (EU) č. 389/2012
Publikováno: | Úř. věst. L 334, 28.12.2022, s. 1-95 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 13. prosince 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 17. ledna 2023 | Nabývá účinnosti: | 13. února 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
28.12.2022 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 334/1 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2022/2573
ze dne 13. prosince 2022,
kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2016/323, pokud jde o zprávy týkající se dopravy zboží podléhajícího spotřební dani v režimu s podmíněným osvobozením od daně podle nařízení Rady (EU) č. 389/2012
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Rady (EU) č. 389/2012 ze dne 2. května 2012 o správní spolupráci v oblasti spotřebních daní a o zrušení nařízení (ES) č. 2073/2004 (1), a zejména na čl. 9 odst. 2, čl. 15 odst. 5 a čl. 16 odst. 3 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Směrnice Rady 2008/118/ES (2) stanoví postup pro dopravu zboží podléhajícího spotřební dani v režimu s podmíněným osvobozením od daně v rámci elektronického systému (dále jen „elektronický systém“) zřízeného článkem 1 rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1152/2003/ES (3). |
(2) |
Směrnice 2008/118/ES bude s účinkem ode dne 13. února 2023 zrušena a nahrazena směrnicí Rady (EU) 2020/262 (4). Od tohoto dne má být doprava zboží podléhajícího spotřební dani v režimu s podmíněným osvobozením od daně, jakož i zboží podléhajícího spotřební dani, které bylo propuštěno pro domácí spotřebu na území jednoho členského státu a je převáženo na území jiného členského státu, aby bylo dodáno k obchodním účelům, sledována elektronickým systémem uvedeným v článku 1 rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/263 (5). |
(3) |
Od 13. února 2023 se doprava zboží podléhajícího spotřební dani, které bylo propuštěno pro domácí spotřebu na území jednoho členského státu a je převáženo na území jiného členského státu, aby bylo dodáno k obchodním účelům, uskuteční na základě elektronického zjednodušeného správního dokladu předloženého odesílatelem. Do 13. února 2023 se použije nařízení Komise (EHS) č. 3649/92 (6), podle něhož se tato doprava uskutečňuje mimo elektronický systém a za použití dokladu v papírové podobě, což je zjednodušený průvodní doklad. |
(4) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2016/323 (7) stanoví pravidla spolupráce a výměny informací mezi členskými státy týkajících se pouze zboží, které je v režimu s podmíněným osvobozením od spotřební daně. V důsledku změn zavedených směrnicí (EU) 2020/262 je třeba změnit oblast působnosti prováděcího nařízení (EU) 2016/323 tak, aby zahrnovala dopravu zboží podléhajícího spotřební dani, které bylo propuštěno pro domácí spotřebu na území jednoho členského státu a je dopravováno na území jiného členského státu, aby tam bylo dodáno pro obchodní účely. |
(5) |
Prováděcí nařízení (EU) 2016/323 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(6) |
V zájmu sladění data použitelnosti tohoto nařízení s datem použitelnosti příslušných ustanovení směrnice (EU) 2020/262 by použitelnost tohoto nařízení měla být odložena. |
(7) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro spotřební daně, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Prováděcí nařízení (EU) 2016/323 se mění takto:
1) |
název se nahrazuje tímto: „Prováděcí nařízení Komise (EU) 2016/323 ze dne 24. února 2016, kterým se stanoví podrobná pravidla spolupráce a výměny informací mezi členskými státy, pokud jde o zboží podléhající spotřební dani podle nařízení Rady (EU) č. 389/2012“; |
2) |
v článku 1 se návětí nahrazuje tímto: „Toto nařízení stanoví pro účely spolupráce a výměny informací mezi členskými státy, pokud jde o dopravu zboží podléhajícího spotřební dani podle kapitoly IV a kapitoly V oddílu 2 směrnice Rady (EU) 2020/262 (*), podrobná pravidla v těchto oblastech: (*) Směrnice Rady (EU) 2020/262 ze dne 19. prosince 2019, kterou se stanoví obecná úprava spotřebních daní (Úř. věst. L 58, 27.2.2020, s. 4).“;" |
3) |
článek 2 se nahrazuje tímto: „Článek 2 Definice Pro účely tohoto nařízení se rozumí „dopravou“ doprava zboží podléhajícího spotřební dani mezi dvěma nebo více členskými státy podle kapitoly IV a kapitoly V oddílu 2 směrnice (EU) 2020/262.“; |
4) |
v článku 3 se odstavec 2 nahrazuje tímto: „2. V případě, že jsou podle přílohy I tohoto nařízení k vyplnění některých datových polí v dokladech v rámci vzájemné správní pomoci zapotřebí kódy, použijí se, jak je uvedeno v tabulkách v příloze I tohoto nařízení, kódy uvedené v příloze II tohoto nařízení, v příloze II prováděcího nařízení Komise (EU) č. 612/2013 (*) a v příloze II nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/1636 (**).“ (*) Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 612/2013 ze dne 25. června 2013 o provozování registru hospodářských subjektů a daňových skladů, souvisejících statistikách a předkládání zpráv podle nařízení Rady (EU) č. 389/2012 o správní spolupráci v oblasti spotřebních daní (Úř. věst. L 173, 26.6.2013, s. 9)." (**) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/1636 ze dne 5. července 2022, kterým se doplňuje směrnice Rady (EU) 2020/262 stanovením struktury a obsahu dokladů vyměňovaných v souvislosti s dopravou zboží podléhajícího spotřební dani a stanovením prahu ztrát v důsledku povahy zboží (Úř. věst. L 247, 23.9.2022, s. 2)." |
5) |
článek 4 se mění takto:
|
6) |
článek 5 se mění takto:
|
7) |
v článku 6 se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. O informace o zboží podléhajícím spotřební dani podle kapitoly IV a kapitoly V oddílu 2 směrnice (EU) 2020/262, které nejsou obsaženy v elektronickém systému, se žádá zasláním dokladu „běžná žádost o správní spolupráci“, který je popsán v tabulce 7 v příloze I tohoto nařízení. Jako typ žádosti se nastaví „správní spolupráce“.“; |
8) |
článek 6a se nahrazuje tímto: „Článek 6a Žádost o manuální ukončení Pro účely čl. 8 odst. 1 nařízení (EU) č. 389/2012, pokud nemůže být doprava zboží podléhajícího spotřební dani podle kapitoly IV a kapitoly V oddílu 2 směrnice (EU) 2020/262 ukončena podle článků 24, 25 nebo 37 uvedené směrnice, může dožadující orgán požádat příslušný orgán členského státu odeslání o manuální ukončení dopravy zboží podléhajícího spotřební dani podle kapitoly IV a kapitoly V oddílu 2 uvedené směrnice. Tato žádost se podává zasláním dokladu „žádost o manuální ukončení“ uvedeného v tabulce 15 přílohy I tohoto nařízení.“; |
9) |
článek 10 se nahrazuje tímto: „Článek 10 Povinná výměna informací – výsledky správní spolupráce Pokud je na základě kontroly dokladů či fyzické kontroly zboží v prostorách registrovaného příjemce ve smyslu čl. 3 bodu 9 směrnice (EU) 2020/262 (dále jen „registrovaný příjemce“), oprávněného skladovatele ve smyslu čl. 3 bodu 1 uvedené směrnice (dále jen „oprávněný skladovatel“), certifikovaného odesílatele ve smyslu čl. 3 bodu 12 uvedené směrnice („certifikovaný odesílatel“) nebo certifikovaného příjemce ve smyslu čl. 3 bodu 13 uvedené směrnice (dále jen „certifikovaný příjemce“) zjištěno, že nastal jeden z případů uvedených v čl. 15 odst. 1 písm. a) až e) nařízení (EU) č. 389/2012, postupují se nezbytné informace povinně pomocí dokladu „výsledky správní spolupráce“, který je popsán v tabulce 10 v příloze I tohoto nařízení. Doklad „výsledky správní spolupráce“ se příslušným orgánům v dotčených členských státech zasílá do sedmi dní od provedení kontroly.“; |
10) |
článek 13 se nahrazuje tímto: „Článek 13 Povinná výměna informací – oznámení varování nebo odmítnutí Pokud příslušný orgán zjistí, že zboží podléhající spotřební dani, které je odesláno ve smyslu kapitoly IV a kapitoly V oddílu 2 směrnice (EU) 2020/262, nebylo vyžádáno nebo že má elektronický správní doklad nebo elektronický zjednodušený správní doklad nesprávný obsah, a pokud má podezření, že tomu tak může být v důsledku toho, že nastal jeden z případů uvedených v čl. 15 odst. 1 písm. a), b), c) nebo e) nařízení (EU) č. 389/2012, zašle příslušnému orgánu členského státu odeslání doklad „varování nebo odmítnutí e-AD/e-SAD“, který je popsán v tabulce 14 v příloze I tohoto nařízení. Doklad „varování nebo odmítnutí e-AD/e-SAD“ je třeba příslušnému orgánu v dotčeném členském státě odeslání zaslat do jednoho dne od okamžiku, kdy příslušný orgán zjistí skutečnosti uvedené v prvním pododstavci.“; |
11) |
v článku 14a se první pododstavec nahrazuje tímto: „Pro účely čl. 15 odst. 1 písm. c) nařízení (EU) č. 389/2012, pokud příslušný orgán členského státu odeslání obdržel důkazy o ukončení dopravy zboží podléhajícího spotřební dani ve smyslu kapitoly IV a kapitoly V oddílu 2 směrnice (EU) 2020/262 a doprava nemůže být ukončena podle článků 24, 25 nebo 37 uvedené směrnice, rozhodne, zda dopravu zboží podléhajícího spotřební dani ukončí manuálně.“; |
12) |
příloha I se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení; |
13) |
příloha II se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení. |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 13. února 2023.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 13. prosince 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 121, 8.5.2012, s. 1.
(2) Směrnice Rady 2008/118/ES ze dne 16. prosince 2008 o obecné úpravě spotřebních daní a o zrušení směrnice 92/12/EHS (Úř. věst. L 9, 14.1.2009, s. 12).
(3) Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1152/2003/ES ze dne 16. června 2003 o zavedení elektronického systému pro přepravu a sledování výrobků podléhajících spotřební dani (Úř. věst. L 162, 1.7.2003, s. 5).
(4) Směrnice Rady (EU) 2020/262 ze dne 19. prosince 2019, kterou se stanoví obecná úprava spotřebních daní (Úř. věst. L 58, 27.2.2020, s. 4).
(5) Rozhodnutí Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2020/263 ze dne 15. ledna 2020 o zavedení elektronického systému pro dopravu a sledování zboží podléhajícího spotřební dani (Úř. věst. L 58, 27.2.2020, s. 43).
(6) Nařízení Komise (EHS) č. 3649/92 ze dne 17. prosince 1992 o zjednodušeném průvodním dokladu pro pohyb výrobků podléhajících spotřební dani, které byly propuštěny pro domácí spotřebu v odesílajícím členském státě, uvnitř Společenství (Úř. věst. L 369, 18.12.1992, s. 17).
(7) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2016/323 ze dne 24. února 2016, kterým se stanoví podrobná pravidla spolupráce a výměny informací mezi členskými státy, pokud jde o zboží v režimu s podmíněným osvobozením od spotřební daně podle nařízení Rady (EU) č. 389/2012 (Úř. věst. L 66, 11.3.2016, s. 1).
PŘÍLOHA I
Příloha I se mění takto:
1) |
dílčí nadpis se nahrazuje tímto: „Elektronické zprávy používané pro účely výměny informací o zboží podléhajícím spotřební dani ve smyslu kapitoly IV a oddílu 2 kapitoly V směrnice (EU) 2020/262“; |
2) |
vysvětlivky se mění takto:
|
3) |
tabulky 1 až 16 se nahrazují tímto: „Tabulka 1 (uvedená v článku 4) Žádost o chybějící e-AD
Tabulka 2 (uvedená v článku 4) Odpověď na žádost o chybějící e-AD
Tabulka 3 (uvedená v článku 4) Historie dopravy
Tabulka 4 (uvedená v článku 5) Obecný dotaz
Tabulka 5 (uvedená v čl. 5 odst. 2) Seznam e-AD/e-SAD jako výsledek obecného dotazu
Tabulka 6 (uvedená v článku 5) Zamítnutí obecného dotazu
Tabulka 7 (uvedená v čl. 6 odst. 1) Žádost o správní spolupráci
Tabulka 8 (uvedená v článku 7) Odpověď
Tabulka 9 (uvedená v článku 7) Upomínka správní spolupráce
Tabulka 10 (uvedená v čl. 6 odst. 3, čl. 9 odst. 1 a článcích 10 a 16) Výsledky správní spolupráce
Tabulka 11 (uvedená v čl. 9 odst. 2 a článku 11) Zpráva o kontrole
Tabulka 12 (uvedená v článku 14) Zpráva o události
Tabulka 13 (uvedená v článku 12) Přerušení dopravy
Tabulka 14 (uvedená v článku 13) Výstraha nebo odmítnutí e-AD/e-SAD
Tabulka 15 (uvedená v článku 6a) Žádost o manuální ukončení
Tabulka 16 (uvedená v článku 14a) Odpověď týkající se manuálního ukončení
|
PŘÍLOHA II
V příloze II se seznamy kódů 1, 2, 4, 5, 6, 8, 11, 15 a 16 nahrazují tímto odpovídajícím seznamem kódů:
„Seznam kódů 1: Korelační číslo následných kroků
Pole |
Obsah |
Typ pole |
Příklady |
1 |
Rok |
numerický 2 |
5 |
2 |
Identifikátor národního správce spotřební daně, kam byla zpráva původně odeslána |
alfabetický 2 |
ES |
3 |
Kód, který se volně přiřazuje na národní úrovni |
alfanumerický 21 |
ARC |
4 |
Doplnění |
alfanumerický 3 |
123 |
V poli 1 jsou uvedeny poslední dvě číslice roku. Pole 2 se přebírá ze seznamu kódů zemí (viz seznam kódů 3 v příloze II nařízení v přenesené pravomoci (EU) (EU) 2022/1636). V poli 3 je nutno vyplnit identifikátor přiřazený na úrovni státu. V některých případech lze jako korelační číslo následných kroků použít ARC. V poli 4 je uvedeno doplnění k poli 3, přičemž dohromady tato pole tvoří jedinečný identifikátor (například v případě korelačního čísla následných kroků, kdy se několik následných zpráv týká téhož ARC).“ |
„Seznam kódů 2: Číslo zprávy o události/Odkaz na zprávu o kontrole
Pole |
Obsah |
Typ pole |
Příklady |
1 |
Identifikátor národního správce spotřební daně, u něhož byla zpráva ověřena |
alfabetický 2 |
ES |
2 |
Kód, který se přiřazuje na národní úrovni |
alfanumerický 13 |
2005YTE17UIC2 |
3 |
Kontrolní znak |
numerický 1 |
9 |
Pole 1 se přebírá ze seznamu kódů zemí (viz seznam kódů 3 v příloze II nařízení v přenesené pravomoci (EU) (EU) 2022/1636) V poli 2 je nutno vyplnit jedinečný identifikátor pro každou zprávu. O způsobu, jakým se toto pole použije, rozhodují orgány členských států, každá zpráva však musí mít specifické číslo. Může také obsahovat rok, kdy byla poprvé předložena (jak navrhuje příklad), ale není to povinné. V poli 3 je uveden kontrolní znak pro celý identifikátor, který pomůže zjistit chybu při jeho zadávání.“ |
„Seznam kódů 4: Důvody odmítnutí
Kód |
Popis |
0 |
Jiný |
1 |
Šetření nebo požadované informace nemohly být schváleny podle právních předpisů nebo správní praxe dožádaného členského státu pro jeho vlastní použití (např. důvěrné informace). |
2 |
(vyhrazeno) |
3 |
Poskytnutí je v rozporu s veřejnou politikou státu – poskytnutí by vedlo k prozrazení obchodního, průmyslového či profesního tajemství nebo obchodního postupu anebo pokud by odporovalo veřejnému pořádku. |
4 |
Justiční orgán dožádaného národního správce spotřební daně odmítl umožnit předání informací pod jeho kontrolou. |
5 |
Žádost se týká informací, které v důsledku vnitrostátních pravidel pro uchovávání údajů již nejsou k dispozici (minimálně pět nebo více let). |
6 |
Dožadující orgán nevyčerpal obvyklé zdroje informací, které mohl za daných okolností využít. |
7 |
Počet a povaha žádostí o informace, které během určitého období podal dožadující orgán, představují pro dožádaný orgán nepřiměřenou administrativní zátěž. |
8 |
Dožádaný národní správce spotřební daně není z právních důvodů schopen poskytovat obdobné informace. |
9 |
Odesílatel nevyužil k získání důkazu o ukončení dopravy zboží podléhajícího spotřební dani uskutečňované mezi členskými státy všechny dostupné prostředky. |
10 |
Kontrola nebyla provedena. |
11 |
Mimo oblast působnosti nařízení č. 389/2012 (např. Neapolská úmluva II) |
Seznam kódů 5: důvody výstrahy nebo odmítnutí e-AD
Kód |
Popis |
0 |
Jiný |
1 |
Obdržený doklad e-AD/e-SAD se dotčeného příjemce netýká |
2 |
Výrobek (výrobky) podléhající spotřební dani neodpovídá (neodpovídají) objednávce |
3 |
Množství neodpovídá objednávce |
Seznam kódů 6: typy evidence
Kód |
Popis |
0 |
Jiný |
1 |
Vyhrazeno |
2 |
Policejní zpráva |
3 |
Jiná zpráva než policejní nebo od celního úřadu |
4 |
Zpráva od celního úřadu“ |
„Seznam kódů 8: Důvod žádosti
Kód |
Popis |
0 |
Jiný |
1 |
Oznámení o přijetí/vývozu zboží nebylo zasláno zpět odesílateli |
2 |
Při přijetí byl zjištěn přebytek nebo úbytek zboží |
4 |
Předložený doklad e-AD/e-SAD byl zamítnut, protože údaj o příjemci v databázi SEED neodpovídal – žádá se o více informací |
6 |
Bylo zboží/množství uvedené v e-AD/e-SAD zaevidováno do skladových záznamů příjemce? |
7 |
Zkontrolovat, zda zboží skutečně opustilo EU (datum, k němuž byl vývoz potvrzen celním úřadem) |
8 |
Propuštění zboží do jednoho z režimů s podmíněným osvobozením od cla (vývozní sklad, zásobovací sklad, pasivní zušlechťovací styk atd.) |
9 |
Požadováno vrácení spotřební daně |
10 |
Kontroly na místě |
11 |
Díl 3 nebyl vrácen odesílateli |
12 |
Potvrzení přebytku nebo ztráty na rubové straně třetího dílu |
13 |
Neúplné potvrzení přijetí |
14 |
SEED ID příjemce není v databázi SEED |
15 |
Údaj odstraněn/přepsán bez úředního potvrzení |
16 |
Žádost o manuální ukončení |
17 |
Stav vývozu neznámý |
18 |
Žádost o přerušení dopravy |
19 |
Provedení pohovoru se zplnomocněným zástupcem |
20 |
Záložní doklad |
21 |
Pro tutéž zásilku byly vytvořeny dva doklady e-AD/e-SAD |
22 |
Vysvětlení týkající se druhu nebo množství zboží |
23 |
Přijetí zboží odmítnuto |
24 |
Probíhající šetření v oblasti spotřebních daní |
25 |
Podezření na nesrovnalost“ |
„Seznam kódů 11: důvody, pro které není úkon v rámci správní spolupráce možný
Kód |
Popis |
0 |
Jiný |
1 |
Chybějící informace |
2 |
Vyhrazeno |
3 |
Nedostatek času |
4 |
Probíhá podrobné prověřování hospodářského subjektu, odpověď v krátké době není možná |
5 |
Nebylo možné kontaktovat subjekt |
6 |
Chybějící subjekt“ |
„Seznam kódů 15: Typ dokumentu
Kód |
Popis |
0 |
Jiný |
1 |
e-AD (elektronický průvodní doklad) |
2 |
SAAD nebo e-SAD |
3 |
Faktura |
4 |
Dodací list |
5 |
CMR |
6 |
Konosament (náložný list) |
7 |
Nákladní list |
8 |
Smlouva |
9 |
Žádost subjektu |
10 |
Úřední záznam |
11 |
Žádost |
12 |
Odpověď |
13 |
Záložní doklady, výtisk záložního dokladu |
14 |
Fotografie |
15 |
Vývozní prohlášení |
16 |
Zpráva o očekávaném vývozu |
17 |
Výsledky kontroly při výstupu |
18 |
JSD (jednotný správní doklad) |
19 |
Osvědčení malého nezávislého výrobce alkoholických nápojů |
<KÓD TARIC> |
Jakýkoli kód TARIC použitý v kolonce 44 JSD |
Seznam kódů 16: důvody žádosti o manuální ukončení
Kód |
Popis |
0 |
Jiný |
1 |
Vývoz ukončen, ale není k dispozici zpráva IE518 |
2 |
Příjemce již není připojen k systému EMCS |
3 |
Příjemce s osvobozením (od spotřební daně) |
4 |
Výstup potvrzen, ale nebyla předložena zpráva IE829 (IE818 mimo pořadí) |
5 |
Doprava se neuskutečnila, ale již není možné ji zrušit |
6 |
Bylo vystaveno více dokladů e-AD/e-SAD pro jednu dopravu |
7 |
e-AD/e-SAD nepokrývá skutečnou přepravu |
8 |
Oznámení o přijetí s nesprávnými údaji |
9 |
Omylem odmítnuté e-AD/e-SAD“ |