(EU) 2022/2564Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/2564 ze dne 16. srpna 2022 kterým se mění nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/2064, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1380/2013, pokud jde o stanovení výjimky de minimis z povinnosti vykládky pro rybolov některých druhů žijících při dně v Jaderském moři a jihovýchodní části Středozemního moře

Publikováno: Úř. věst. L 330, 23.12.2022, s. 126-129 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 16. srpna 2022 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 24. prosince 2022 Nabývá účinnosti: 1. ledna 2023
Platnost předpisu: Ne Pozbývá platnosti: 31. prosince 2023
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



23.12.2022   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 330/126


NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2022/2564

ze dne 16. srpna 2022

kterým se mění nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/2064, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1380/2013, pokud jde o stanovení výjimky de minimis z povinnosti vykládky pro rybolov některých druhů žijících při dně v Jaderském moři a jihovýchodní části Středozemního moře

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1380/2013 ze dne 11. prosince 2013 o společné rybářské politice, o změně nařízení Rady (ES) č. 1954/2003 a (ES) č. 1224/2009 a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 2371/2002 a (ES) č. 639/2004 a rozhodnutí Rady 2004/585/ES (1), a zejména na čl. 15 odst. 7 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/86 (2) stanoví plán výmětů pro rybolov některých druhů žijících při dně ve Středozemním moři a tento plán platí od 1. ledna 2017 do 31. prosince 2019.

(2)

Aby se zamezilo nepřiměřeným nákladům při manipulaci s nežádoucími úlovky, stanovilo nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/86 výjimku de minimis, která se vztahovala na druhy žijící při dně. Platnost uvedeného nařízení v přenesené pravomoci skončila dne 31. prosince 2021. Nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/2064 (3) byla zavedena nová výjimka de minimis. Uvedená výjimka byla stanovena pro druhy žijící při dně do 31. prosince 2023, zatímco pro vedlejší úlovky malých pelagických druhů ulovené při rybolovu druhů žijících při dně byla výjimka stanovena pouze do 31. prosince 2022.

(3)

Chorvatsko, Itálie a Slovinsko (dále jen „skupina na vysoké úrovni Adriatica“) a Řecko, Itálie, Kypr a Malta (dále jen „skupina na vysoké úrovni Sudestmed“) mají přímý zájem na řízení rybolovu v Jaderském moři a jihovýchodní části Středozemního moře. Ve dnech 1. května 2022 a 6. června 2022 požádaly skupina na vysoké úrovni Adriatica a skupina na vysoké úrovni Sudestmed o prodloužení výjimky de minimis pro vedlejší úlovky malých pelagických druhů ulovené při rybolovu druhů žijících při dně stanovené v nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2021/2064. Obě skupiny rovněž předložily vědecké důkazy na podporu svých žádostí.

(4)

Vědecké důkazy byly vyhodnoceny Vědeckotechnickým a hospodářským výborem pro rybářství (VTHVR) mezi 16. a 20. květnem 2022 (4).

(5)

Dne 8. července 2022 předložily skupina na vysoké úrovni Adriatica a skupina na vysoké úrovni Sudestmed aktualizované společné doporučení týkající se rozšíření výjimky de minimis z povinnosti vykládky na dobu jednoho roku.

(6)

Komise konstatuje, že v Jaderském moři a jihovýchodní části Středozemního moře jsou malé pelagické druhy loveny současně, a to ve velmi proměnlivých množstvích, což ztěžuje uplatňování přístupu zaměřeného na jedinou populaci. Tyto druhy navíc loví malá rybářská plavidla a vykládají je na mnoha různých místech vykládky geograficky rozložených podél pobřeží. To vede k nepřiměřeným nákladům na manipulaci s nežádoucími úlovky.

(7)

Výbor VTHVR uznal, že obecné snížení intenzity rybolovu vlečné sítě pro lov při dně a zřízení oblastí omezeného rybolovu jako trvalých zákazů rybolovu druhů žijících při dně by pravděpodobně snížilo množství vedlejších úlovků malých pelagických druhů.

(8)

Výbor VTHVR dále konstatoval, že kombinovaný přístup de minimis zahrnutý do vědeckých důkazů se vztahuje na širokou skupinu druhů se širokou škálou míry výmětů, ale toto široké pokrytí je vzhledem ke složitosti rybolovu v Jaderském moři a jihovýchodní části Středozemního moře validním přístupem.

(9)

Kromě toho měl výbor VTHVR za to, že jednotlivé výjimky de minimis vztahující se na jednotlivé druhy by vedly k mnoha samostatným výjimkám, které by bylo náročné monitorovat.

(10)

Skupina na vysoké úrovni Adriatica poskytla aktualizované vědecké důkazy o nepřiměřených nákladech při manipulaci s nežádoucími úlovky. Přestože výbor VTHVR konstatoval, že jsou k dispozici odhady zvýšení nákladů, zdůraznil, že je obtížné posoudit úroveň, na které se náklady stávají nepřiměřenými. Výbor VTHVR rovněž uznal, že nedávný nárůst nákladů na palivo celkovou situaci zhoršil. Výbor VTHVR dále vzal na vědomí nové výsledky projektu selektivity a skutečnost, že k nalezení rovnováhy mezi zlepšením selektivity a minimalizací hospodářských ztrát je zapotřebí dalšího šetření týkajícího se těchto selektivních zařízení. Výbor VTHVR závěrem poznamenal, že by mělo být upřednostněno snižování úrovně nežádoucích úlovků prostřednictvím používání selektivních zařízení nebo chráněných mořských oblastí.

(11)

Komise vítá závazek skupiny na vysoké úrovni Adriatica pokračovat v práci na selektivitě a prostorových omezeních rybolovu jakožto na prioritě pro dosažení snížení množství nežádoucích úlovků. Komise se proto domnívá, že pokrok v oblasti selektivity a nepřiměřené náklady odůvodňují prodloužení výjimky s navrhovanými procentními úrovněmi o jeden rok.

(12)

Aktualizované vědecké důkazy poskytnuté skupinou na vysoké úrovni Adriatica navrhly prodloužit výjimku de minimis pro sardel obecnou (Engraulis encrasicolus), sardinku obecnou (Sardina pilchardus), makrelu (Scomber spp.) a kranase (Trachurus spp.) pro rok 2023 na maximálně 5 % celkových ročních vedlejších úlovků těchto druhů provedených plavidly používajícími vlečné sítě pro lov při dně (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX).

(13)

Výbor VTHVR měl za to, že ačkoli je míra výmětů pro tento druh rybolovu významná, projekty selektivity stále probíhají.

(14)

Komise se domnívá, že předložené důkazy jsou dostatečné k prodloužení výjimky s navrhovanými procentními úrovněmi o jeden rok. Skupina na vysoké úrovni Adriatica by měla předložit další údaje vycházející z probíhajících projektů.

(15)

Skupina na vysoké úrovni Sudestmed poskytla aktualizované vědecké důkazy o nepřiměřených nákladech při manipulaci s nežádoucími úlovky. Přestože výbor VTHVR konstatoval, že jsou k dispozici odhady zvýšení nákladů, zdůraznil, že je obtížné posoudit úroveň, na které jsou náklady nepřiměřené. Výbor VTHVR rovněž uznal, že nedávný nárůst nákladů na palivo celkovou situaci zhoršil. Výbor VTHVR vzal na vědomí probíhající studie, které mají být dokončeny v průběhu roku 2023. Výbor VTHVR dále poznamenal, že by mělo být upřednostněno snižování úrovně nežádoucích úlovků prostřednictvím používání selektivních zařízení nebo chráněných mořských oblastí.

(16)

Komise vítá závazek skupiny na vysoké úrovni Sudestmed pokračovat v práci na selektivitě a prostorových omezeních rybolovu jakožto na prioritě pro dosažení snížení množství nežádoucích úlovků. Komise se proto domnívá, že pokrok v oblasti selektivity a nepřiměřené náklady odůvodňují prodloužení výjimky s navrhovanými procentními úrovněmi o jeden rok.

(17)

Aktualizované vědecké důkazy poskytnuté skupinou na vysoké úrovni Sudestmed navrhly prodloužit výjimku de minimis pro sardel obecnou (Engraulis encrasicolus), sardinku obecnou (Sardina pilchardus), makrelu (Scomber spp.) a kranase (Trachurus spp.) pro rok 2023 na maximálně 5 % celkových ročních vedlejších úlovků těchto druhů provedených plavidly používajícími vlečné sítě pro lov při dně (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX).

(18)

VTHVR byl toho názoru, že ačkoli je míra výmětů u tohoto rybolovu významná, objem úlovků je omezený a probíhají projekty selektivity, které míru výmětů sníží.

(19)

Komise se domnívá, že předložené důkazy týkající se nepřiměřených nákladů jsou dostatečné k prodloužení výjimky s navrhovanými procentními úrovněmi o jeden rok. Skupina na vysoké úrovni Sudestmed by měla předložit další údaje vycházející z probíhajících studií.

(20)

Členské státy se ve svých aktualizovaných vědeckých důkazech opětovně zavázaly zvýšit selektivitu rybolovných zařízení v souladu s výsledky stávajících výzkumných programů s cílem snížit nežádoucí úlovky, a zejména úlovky pod minimální referenční velikostí pro zachování zdrojů.

(21)

Požadovaná opatření jsou v souladu s čl. 15 odst. 4 písm. c) nařízení (EU) č. 1380/2013. Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2021/2064 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(22)

Vzhledem k tomu, že opatření stanovená v tomto nařízení mají přímý dopad na plánování období rybolovu plavidel Unie a související hospodářské činnosti, mělo by toto nařízení vstoupit v platnost okamžitě po svém vyhlášení. Z důvodů právní jistoty by se však toto nařízení mělo použít od pozdějšího data,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Výjimka de minimis

Článek 3 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2021/2064 se mění takto:

1)

odstavec 1 se mění takto:

i)

v písmeni a) se bod viii) nahrazuje tímto:

„viii)

u sardele obecné (Engraulis encrasicolus), sardinky obecné (Sardina pilchardus), makrely (Scomber spp.) a kranase (Trachurus spp.) v letech 2022 a 2023 maximálně 5 % celkových ročních vedlejších úlovků těchto druhů provedených plavidly používajícími vlečné sítě pro lov při dně;“

ii)

v písmeni b) se bod vii) nahrazuje tímto:

„vii)

u sardele obecné (Engraulis encrasicolus), sardinky obecné (Sardina pilchardus), makrely (Scomber spp.) a kranase (Trachurus spp.) v letech 2022 a 2023 maximálně 5 % celkových ročních vedlejších úlovků těchto druhů provedených plavidly používajícími vlečné sítě pro lov při dně.“;

2)

odstavec 2 se nahrazuje tímto:

„2.   Do 1. května 2022 a 2023 členské státy, které mají přímý zájem na řízení rybolovu v Jaderském moři a jihovýchodní části Středozemního moře, předloží Komisi doplňující údaje na základě probíhajících projektů a studií a veškeré další relevantní vědecké informace podporující výjimku stanovenou v odst. 1 písm. a) bodě viii) a písm. b) bodě vii). Výbor VTHVR uvedené údaje a informace posoudí nejpozději do července 2023.“

Článek 2

Vstup v platnost a použitelnost

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se od 1. ledna 2023 do 31. prosince 2023.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 16. srpna 2022.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 354, 28.12.2013, s. 22.

(2)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/86 ze dne 20. října 2016, kterým se stanoví plán výmětů pro rybolov některých druhů žijících při dně ve Středozemním moři (Úř. věst. L 14, 18.1.2017, s. 4).

(3)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/2064 ze dne 25. srpna 2021, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1380/2013, pokud jde o stanovení výjimky de minimis z povinnosti vykládky pro rybolov některých druhů žijících při dně v Jaderském moři a jihovýchodní části Středozemního moře (Úř. věst. L 421, 26.11.2021, s. 9).

(4)  Vědeckotechnický a hospodářský výbor pro rybářství (VTHVR) – Hodnocení společných doporučení ohledně povinnosti vykládky a nařízení o technických opatřeních (STECF-22-05).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU