(EU) 2022/2301Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/2301 ze dne 23. listopadu 2022, kterým se stanoví trajektorie naplňování s průběžnými cíli pro rok 2023 pro každý členský stát s podzemními zásobníky plynu na jeho území a přímo propojených s jeho oblastí trhu (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 305, 25.11.2022, s. 5-8 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 23. listopadu 2022 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 26. listopadu 2022 Nabývá účinnosti: 26. listopadu 2022
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



25.11.2022   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 305/5


PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2022/2301

ze dne 23. listopadu 2022,

kterým se stanoví trajektorie naplňování s průběžnými cíli pro rok 2023 pro každý členský stát s podzemními zásobníky plynu na jeho území a přímo propojených s jeho oblastí trhu

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1938 ze dne 25. října 2017 o opatřeních na zajištění bezpečnosti dodávek zemního plynu a o zrušení nařízení (EU) č. 994/2010 (1), a zejména na čl. 6a odst. 7 třetí pododstavec uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

V návaznosti na ruskou vojenskou agresi vůči Ukrajině a vzhledem k možnosti dlouhodobého přerušení či dokonce zastavení dodávek plynu z Ruska přijala Unie iniciativy ke zvýšení své připravenosti na tato narušení s cílem chránit své občany a hospodářství Unie.

(2)

V této souvislosti bylo přijato nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/1032 (2) s cílem zajistit naplnění podzemních zásobníků plynu v členských státech pro zimní období 2022–2023 a dále.

(3)

Pokud jde o rok 2023 a následující roky, čl. 6a odst. 7 první pododstavec nařízení (EU) 2017/1938 stanoví, že každý členský stát s podzemními zásobníky plynu musí do 15. září předchozího roku předložit Komisi návrh trajektorie naplňování s průběžnými cíli pro únor, květen, červenec a září, včetně technických informací, týkající se těchto zařízení na jeho území a přímo propojených s jeho oblastí trhu v souhrnné podobě. Trajektorie naplňování a příslušné průběžné cíle vychází z průměrné míry naplňování během předcházejících pěti let.

(4)

V čl. 6a odst. 7 třetím pododstavci nařízení (EU) 2017/1938 se stanoví, že na základě technických informací poskytnutých každým členským státem a s přihlédnutím k posouzení Koordinační skupiny pro otázky plynu musí Komise přijmout prováděcí akty, kterými stanoví trajektorii naplňování pro každý členský stát do 15. listopadu předchozího roku přezkumným postupem podle čl. 18a odst. 2 výše uvedeného nařízení. Komisi je nápomocen výbor v rámci postupu projednávání ve výboru uvedený v čl. 18a odst. 1 nařízení (EU) 2017/1938, „Výbor pro skladování plynu“.

(5)

Komise má do 15. listopadu 2022 přijmout prováděcí akty, kterými stanoví trajektorie naplňování s průběžnými cíli pro rok 2023 pro členské státy s podzemními zásobníky plynu. Vzhledem k časovým omezením pro přijetí těchto prováděcích aktů by měl být přijat jediný prováděcí akt pro všechny dotčené členské státy.

(6)

S ohledem na vysokou nejistotu, pokud jde obecnou situaci bezpečnosti dodávek plynu a vývoj nabídky zemního plynu a poptávky po něm v Unii i jednotlivých členských státech, různé scénáře spotřeby v závislosti na zimních teplotách a rozsah dobrovolných opatření ke snížení poptávky zavedených členskými státy na základě článku 3 nařízení Rady (EU) 2022/1369 (3) by trajektorie naplňování stanovené v tomto nařízení měly zahrnovat technicky proveditelné minimální průběžné cíle, které členským státům umožní splnit cíl 90% naplnění do 1. listopadu 2023.

(7)

Trajektorie naplňování by měly v co největší míře zohledňovat trajektorie naplňování předložené členskými státy a průměrnou míru naplnění v členských státech v předchozích pěti letech. Technická proveditelnost průběžných cílů stanovených v tomto nařízení by měla rovněž zohlednit souhrnnou křivku vtláčecí kapacity úložišť každého členského státu. Tyto cíle by měly být stanoveny tak, aby zajišťovaly bezpečnost dodávek plynu na úrovni Unie, přičemž se vyvarují zbytečné zátěži pro členské státy, účastníky trhu s plynem, provozovatele skladovacích zařízení či zákazníky a nenaruší nepřiměřeně hospodářskou soutěž mezi skladovacími zařízeními nacházejícími se v sousedících členských státech.

(8)

Průběžný cíl pro 1. únor 2023 je důležitým průběžným cílem pro bezpečnost dodávek v zimních obdobích 2022–2023 a 2023–2024. Cílem stanovení tohoto cíle na minimální průměr Unie ve výši 45 % je zajistit bezpečnost dodávek v prosinci 2022 a lednu 2023, kdy je poptávka po plynu vysoká, a zároveň zabránit vyčerpání zásob v únoru a březnu 2023. Flexibilita by měla být poskytnuta zejména v prvních zimních měsících v případě, že zima bude chladnější než průměr. Pokud zimní měsíce nebudou chladnější než průměr, měly by členské státy usilovat o společné naplnění ve výši 55 % kapacity podzemních zásobníků plynu v Unii.

(9)

V souladu s nařízením (EU) 2017/1938 se má za to, že úrovně naplňování, které zůstávají o maximálně pět procentních bodů nižší než cíl, splňují cíle nařízení (EU) 2017/1938. Je-li úroveň naplnění v členském státě o více než pět procentních bodů pod úrovní jeho trajektorie naplňování, měl by příslušný orgán okamžitě přijmout účinná opatření ke zvýšení úrovně naplnění. Členské státy by o těchto opatřeních měly informovat Komisi a Koordinační skupinu pro otázky plynu.

(10)

V případě členských států, na něž se vztahuje čl. 6a odst. 3 nařízení (EU) 2017/1938, by měl být cíl naplňování snížen o objem, který byl během referenčního období 2016–2021 dodán do třetích zemí, činil-li průměrný objem dodávek během těžebního období (říjen – duben) více než 15 TWh ročně.

(11)

Evropská komise oznámila zřízení energetické platformy EU, která mimo jiné stanoví potenciální společný nákup plynu, což je ujednání, které potvrdila Evropská rada ve svých závěrech ze zasedání ve dnech 30. a 31. května 2022. Společný nákup může přispět k rovnějšímu přístupu podniků v celé EU k novým nebo alternativním zdrojům plynu za lepších podmínek. Využívání agregace poptávky by zejména mohlo členským státům pomoci zmírnit problémy týkající se období plnění zásobníků 2023–2024 tím, že v mezích právních předpisů v oblasti hospodářské soutěže umožní podporu lépe koordinovaného řízení plnění a skladování a pomůže zabránit nadměrným výkyvům cen způsobeným mimo jiné nekoordinovaným plněním zásobníků.

(12)

Členské státy by měly splnit cíl 90% naplnění svých zásobníků uvedený v čl. 6a odst. 1 nařízení (EU) 2017/1938, zejména agregací poptávky a účastí na mechanismech společného nákupu, jak je stanoveno ve sdělení Komise ze dne 18. října 2022.

(13)

Při naplňování zásobníků a s ohledem na výzvy spojené s obdobím plnění v roce 2023 by členské státy měly co nejlépe využívat všechny dostupné koordinační nástroje na úrovni EU. Využití energetické platformy EU pro agregaci poptávky s ohledem na potenciální společný nákup plynu může přispět k lepší koordinaci naplňování zásobníků. Členské státy by se například již měly připravit na účast na agregaci poptávky s objemy rovnajícími se alespoň 15 % celkového objemu nezbytného ke splnění cíle ve výši 90 %.

(14)

Trajektorie naplňování by měly rovněž zohlednit posouzení Koordinační skupiny pro otázky plynu, která byla konzultována na jejím zasedání dne 21. října 2022.

(15)

Vzhledem k potřebě stanovit trajektorie naplňování pro rok 2023 do 15. listopadu 2022 by toto nařízení mělo vstoupit v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

(16)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro skladování plynu,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Trajektorie naplňování pro rok 2023

Trajektorie naplňování s průběžnými cíli pro rok 2023 pro členské státy s podzemními zásobníky na jejich území a přímo propojených s jejich oblastí trhu jsou stanoveny v příloze.

Článek 2

Vstup v platnost a použitelnost

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 23. listopadu 2022.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 280, 28.10.2017, s. 1.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/1032 ze dne 29. června 2022, kterým se mění nařízení (EU) 2017/1938 a (ES) č. 715/2009, pokud jde o uskladňování zemního plynu (Úř. věst. L 173, 30.6.2022, s. 17).

(3)  Nařízení Rady (EU) 2022/1369 ze dne 5. srpna 2022 o koordinovaných opatřeních ke snížení poptávky po plynu (Úř. věst. L 206, 8.8.2022, s. 1).


PŘÍLOHA

Trajektorie naplňování s průběžnými cíli pro rok 2023 pro členské státy s podzemními zásobníky plynu (1)

Členský stát

Průběžný cíl pro 1. únor

Průběžný cíl pro 1. květen

Průběžný cíl pro 1. červenec

Průběžný cíl pro 1. září

AT

49 %

37 %

52 %

67 %

BE

30 %

5 %

40 %

78 %

BG

45 %

29 %

49 %

71 %

CZ

45 %

25 %

30 %

60 %

DE

45 %

10 %

30 %

65 %

DK

45 %

40 %

60 %

80 %

ES

59 %

62 %

68 %

76 %

FR

41 %

7 %

35 %

81 %

HR

46 %

29 %

51 %

83 %

HU

51 %

37 %

65 %

86 %

IT

45 %

36 %

54 %

72 %

LV

45 %

41 %

63 %

90 %

NL

49 %

34 %

56 %

78 %

PL

45 %

30 %

50 %

70 %

PT

70 %

70 %

80 %

80 %

RO

40 %

41 %

67 %

88 %

SE

45 %

5 %

5 %

5 %

SK

45 %

25 %

27 %

67 %


(1)  Na tuto přílohu se vztahují poměrné povinnosti každého členského státu podle nařízení (EU) 2017/1938, a zejména článků 6a, 6b a 6c uvedeného nařízení. V členských států, na něž se vztahuje ustanovení čl. 6a odst. 2, se poměrný průběžný cíl vypočítá vynásobením hodnoty uvedené v tabulce mezní hodnotou 35 % a vydělením výsledku 90 %.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU