(EU) 2022/1033Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/1033 ze dne 29. června 2022, kterým se mění nařízení (EU) č. 1305/2013, pokud jde o zvláštní opatření na poskytnutí výjimečné dočasné podpory v rámci Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV) v reakci na dopad invaze Ruska na Ukrajinu

Publikováno: Úř. věst. L 173, 30.6.2022, s. 34-36 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 29. června 2022 Autor předpisu: Evropský parlament; Rada Evropské unie
Platnost od: 30. června 2022 Nabývá účinnosti: 30. června 2022
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



30.6.2022   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 173/34


NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2022/1033

ze dne 29. června 2022,

kterým se mění nařízení (EU) č. 1305/2013, pokud jde o zvláštní opatření na poskytnutí výjimečné dočasné podpory v rámci Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV) v reakci na dopad invaze Ruska na Ukrajinu

EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na článek 42 a čl. 43 odst. 2 této smlouvy,

s ohledem na návrh Evropské komise,

po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,

s ohledem na stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru (1),

v souladu s řádným legislativním postupem (2),

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Zemědělci a venkovské podniky v Unii byli ruskou invazí na Ukrajinu postiženi způsobem, jenž nemá obdoby. Rostoucí ceny vstupů, zejména energií, hnojiv a krmiv, vedly k hospodářskému narušení zemědělského odvětví a venkovských společenství v Unii a způsobily zemědělcům a malým venkovským podnikům působícím v oblasti zpracování, uvádění na trh nebo vývoje zemědělských produktů problémy v oblasti likvidity. Vznikla tím mimořádná situace, kterou je třeba řešit novým výjimečným opatřením.

(2)

S cílem reagovat na dopad na zemědělské a potravinářské odvětví Unie, který má invaze Ruska na Ukrajinu, by mělo být v tomto nařízení stanoveno nové výjimečné a dočasné opatření, které řeší problémy s likviditou, jež ohrožují kontinuitu zemědělských činností a malých podniků působících v oblasti zpracování, uvádění na trh nebo vývoje zemědělských produktů.

(3)

Podpora podle opatření stanoveného tímto nařízením, jejímž cílem je zajistit konkurenceschopnost zemědělsko-potravinářských podniků a životaschopnost zemědělských podniků v Unii, by měla směrovat dostupné zdroje na příjemce, kteří jsou nejvíce postižení důsledky invaze Ruska na Ukrajinu, a měla by být poskytována na základě objektivních a nediskriminačních kritérií. V případě zemědělců by mělo být umožněno, aby tato kritéria zahrnovala výrobní odvětví, druhy zemědělské činnosti nebo zemědělských struktur a v případě malých a středních podniků odvětví, druhy činností, typy regionů nebo další specifická omezení.

(4)

Současná vážná krize v odvětví zemědělství Unie potvrzuje potřebu urychlení přechodu k udržitelnosti, aby bylo možné se lépe připravit na budoucí krize. Podpora podle opatření stanoveného v tomto nařízení by proto neměla vést ke snížení celkového podílu příspěvku z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV) vyhrazeného pro opatření uvedená v čl. 59 odst. 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1305/2013 (3).

(5)

Vzhledem k naléhavosti a dočasnému a výjimečnému charakteru uvedeného opatření stanoveného v tomto nařízení by měla být stanovena jednorázová platba a konečné datum pro uplatňování tohoto opatření. Rovněž by měla být dodržena zásada, že platby ze strany Komise mají být prováděny v souladu s rozpočtovými prostředky a v závislosti na dostupných finančních prostředcích.

(6)

Za účelem poskytnutí vyšší podpory nejvíce postiženým zemědělcům nebo malým a středním podnikům je vhodné umožnit členským státům, aby na základě objektivních a nediskriminačních kritérií upravily úroveň paušálních částek pro některé kategorie způsobilých příjemců, například stanovením konkrétních rozpětí nebo širokých kategorií.

(7)

Za účelem zajištění přiměřeného financování opatření stanoveného v tomto nařízení, aniž by byly ohroženy další cíle programů rozvoje venkova, by měl být stanoven maximální podíl příspěvku Unie na toto opatření.

(8)

Nařízení (EU) č. 1305/2013 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(9)

Vzhledem k invazi Ruska na Ukrajinu a naléhavé potřebě řešit dopad této invaze na zemědělské a potravinářské odvětví Unie je vhodné uplatnit výjimku ze lhůty osmi týdnů stanovenou v článku 4 Protokolu č. 1 o úloze vnitrostátních parlamentů v Evropské unii, připojeného ke Smlouvě o Evropské unii (dále jen „Smlouva o EU“), Smlouvě o fungování Evropské unie a Smlouvě o založení Evropského společenství pro atomovou energii.

(10)

Jelikož cíle tohoto nařízení, totiž řešit mimořádnou situaci, která vznikla v zemědělském a potravinářském odvětví Unie kvůli invazi Ruska na Ukrajinu, nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jej, z důvodu rozsahu a účinků akce, může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o EU. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje toto nařízení rámec toho, co je nezbytné pro dosažení tohoto cíle.

(11)

Vzhledem k naléhavosti situace související s dopadem, který má invaze Ruska na Ukrajinu na zemědělské a potravinářské odvětví Unie, by toto nařízení mělo vstoupit v platnost dnem vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie,

PŘIJALY TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení (EU) č. 1305/2013 se mění takto:

1)

vkládá se nový článek, který zní:

„Článek 39c

Výjimečná dočasná podpora pro zemědělce a malé a střední podniky, kteří jsou obzvláště postiženi dopadem invaze Ruska na Ukrajinu

1.   Podpora v rámci tohoto opatření poskytuje mimořádnou pomoc zemědělcům a malým a středním podnikům, kteří jsou obzvláště postiženi invazí Ruska na Ukrajinu, s cílem zajistit kontinuitu jejich podnikatelské činnosti za podmínek stanovených v tomto článku.

2.   Podpora se poskytuje zemědělcům či malým a středním podnikům působícím v oblasti zpracování, uvádění na trh nebo vývoje zemědělských produktů uvedených v příloze I Smlouvy o fungování EU nebo bavlny, s výjimkou produktů rybolovu. Výstupem procesu produkce může být produkt, na nějž se uvedená příloha nevztahuje.

3.   Členské státy zaměří podporu na příjemce, kteří jsou nejvíce postižení dopadem invaze Ruska na Ukrajinu, a to tak, že na základě dostupných důkazů vymezí podmínky způsobilosti, a pokud to dotčený členský stát považuje za vhodné, kritéria výběru, která musí být objektivní a nediskriminační. Podpora poskytovaná členskými státy musí přispívat k potravinovému zabezpečení nebo řešit nerovnováhu na trhu a podporovat zemědělce nebo malé a střední podniky vykonávající jednu či více z následujících činností, které sledují tyto cíle:

a)

oběhové hospodářství;

b)

hospodaření s živinami;

c)

účinné využívání zdrojů;

d)

metody produkce šetrné k životnímu prostředí a klimatu.

4.   Podpora má formu paušální částky, která má být vyplacena do 15. října 2023 na základě žádostí o podporu schválených příslušným orgánem do 31. března 2023. Následnou úhradu provádí Komise v souladu s rozpočtovými položkami a v závislosti na dostupných finančních prostředcích. Úroveň plateb lze v souladu s objektivními a nediskriminačními kritérii rozlišit podle kategorií příjemců.

5.   Maximální výše podpory nepřesáhne 15 000 EUR na zemědělce a 100 000 EUR na malý nebo střední podnik.

6.   Při poskytování podpory podle tohoto článku členské státy zohlední podporu poskytnutou v rámci jiných nástrojů podpory na úrovni členských států nebo Unie nebo soukromých režimů v reakci na dopad invaze Ruska na Ukrajinu.“;

2)

v článku 49 se odstavec 2 nahrazuje tímto:

„2.   Orgán členského státu, který odpovídá za výběr operací, zajistí, aby operace, s výjimkou těch, které jsou uvedeny v čl. 18 odst. 1 písm. b), čl. 24 odst. 1 písm. d) a článcích 28 až 31, 33, 34 a 36 až 39c, byly vybírány v souladu s kritérii výběru uvedenými v odstavci 1 tohoto článku a transparentním a náležitě zdokumentovaným postupem.“;

3)

v článku 59 se vkládá nový odstavec, který zní:

„6b.   Podpora z EZFRV poskytovaná podle článku 39c nepřesáhne 5 % celkového příspěvku z EZFRV na program rozvoje venkova na roky 2021–2022, jak je uvedeno v příloze I části druhé.“.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dnem vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 29. června 2022.

Za Evropský parlament

předsedkyně

R. METSOLA

Za Radu

předseda

F. RIESTER


(1)  Stanovisko ze dne 16. června 2022 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).

(2)  Postoj Evropského parlamentu ze dne 23. června 2022 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 28. června 2022.

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1305/2013 ze dne 17. prosince 2013 o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV) a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1698/2005 (Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 487).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU