(EU) 2022/421Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/421 ze dne 14. března 2022, kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1998, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 87, 15.3.2022, s. 1-4 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 14. března 2022 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 4. dubna 2022 Nabývá účinnosti: 4. dubna 2022
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



15.3.2022   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 87/1


PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2022/421

ze dne 14. března 2022,

kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1998, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 300/2008 ze dne 11. března 2008 o společných pravidlech v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními činy a o zrušení nařízení (ES) č. 2320/2002 (1), a zejména na čl. 4 odst. 3 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení Komise (ES) č. 272/2009 (2) doplňuje společné základní normy ochrany civilního letectví před protiprávními činy stanovené v příloze nařízení (ES) č. 300/2008.

(2)

Nařízení (ES) č. 272/2009 ukládá Komisi, aby uznávala rovnocennost bezpečnostních norem třetích zemí v souladu s kritérii stanovenými v části E přílohy uvedeného nařízení.

(3)

Příloha prováděcího nařízení Komise (EU) 2015/1998 (3) uvádí seznam třetích zemí uznaných jako země uplatňující bezpečnostní normy rovnocenné společným základním normám.

(4)

Komise ověřila, že Republika Srbsko, pokud jde o letiště Nikola Tesla v Bělehradě, splňuje kritéria stanovená v části E přílohy nařízení (ES) č. 272/2009 týkající se detekční kontroly cestujících a kabinových zavazadel, detekční kontroly zapsaných zavazadel, nákladu a pošty a bezpečnost letadel.

(5)

Komise ověřila, že Stát Izrael, pokud jde o Ben Gurionovo mezinárodní letiště, splňuje kritéria stanovená v části E přílohy nařízení (ES) č. 272/2009 týkající se bezpečnosti letadel a detekční kontroly cestujících a kabinových zavazadel.

(6)

Prováděcím nařízením Komise (EU) 2020/111 (4), kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, byly do příslušných doplňků, v nichž jsou uvedeny třetí země uznané jako země uplatňující bezpečnostní normy rovnocenné společným základním normám, zahrnuty Republika Srbsko, pokud jde o letiště Nikoly Tesly v Bělehradě, a Stát Izrael, pokud jde o Ben Gurionovo mezinárodní letiště.

(7)

Prováděcím nařízením Komise (EU) 2019/413 (5), kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, bylo jako země uplatňující bezpečnostní normy rovnocenné společným základním normám uznáno Spojené království Velké Británie a Severního Irska. Přílohou uvedeného nařízení byl mimo jiné celý obsah doplňků 3-B, 4-B, 5-A a 6-F nahrazen novými doplňky obsahujícími i Spojené království Velké Británie a Severního Irska.

(8)

Datum použitelnosti prováděcího nařízení (EU) 2019/413 bylo stanoveno v článku 3, a to na den následující po dni, kdy se na Spojené království Velké Británie a Severního Irska a v něm přestanou uplatňovat Smlouvy podle čl. 50 odst. 3 Smlouvy o Evropské unii. Vzhledem k tomu, že datum použitelnosti prováděcího nařízení (EU) 2019/413 bylo odloženo na 1. ledna 2021, byly doplňky 3-B, 4-B, 5-A a 6-F od uvedeného dne nahrazeny doplňky obsahujícími seznamy, jež neodrážejí změny, k nimž došlo až po přijetí prováděcího nařízení (EU) 2019/413, konkrétně změny zavedené prováděcím nařízením (EU) 2020/111.

(9)

Je proto nezbytné seznamy třetích zemí uznaných jako země uplatňující bezpečnostní normy rovnocenné společným základním normám aktualizovat doplněním těch třetích zemí, které byly doplněny prováděcím nařízením (EU) 2020/111.

(10)

Prováděcím nařízením Komise (EU) 2021/255 (6), kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, byl zaveden nový pracovní plán pro postupné dokončení instalace systémů detekce výbušnin (EDS) splňujících standard 3 pro detekční kontrolu zapsaných zavazadel na evropských letištích, čímž se zvětší nezbytná flexibilita potřebná s ohledem na pandemii COVID-19. Při vypracovávání tohoto pracovního plánu nebyla od 1. září 2021 omylem poskytnuta podobná větší flexibilita provozovatelům, kteří pro detekční kontrolu nákladu a pošty stále používají zařízení EDS odpovídající standardu 2. Příslušné orgány by měly mít možnost umožnit přiměřené prodloužení používání zařízení EDS odpovídajících standardu 2 i provozovatelům, kteří provádějí detekční kontrolu nákladu a pošty.

(11)

Ze zkušeností získaných z uplatňování prováděcího nařízení (EU) 2015/1998 vyplynulo, že je třeba provést určité změny ve způsobech provádění některých společných základních norem, pokud jde o osoby ověřující ochranu letectví EU před protiprávními činy a postupné zrušení používání jednopohledového rentgenu. Související ustanovení v příloze je třeba upravit s cílem zlepšit právní jasnost, standardizovat společný výklad právních předpisů a dále zajistit co nejlepší provádění společných základních norem ochrany letectví před protiprávními činy.

(12)

Prováděcí nařízení (EU) 2015/1998 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(13)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru uvedeného v článku 19 nařízení (ES) č. 300/2008,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Příloha prováděcího nařízení (EU) 2015/1998 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 14. března 2022.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 97, 9.4.2008, s. 72.

(2)  Nařízení Komise (ES) č. 272/2009 ze dne 2. dubna 2009, kterým se doplňují společné základní normy ochrany civilního letectví před protiprávními činy stanovené v příloze nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 300/2008 (Úř. věst. L 91, 3.4.2009, s. 7).

(3)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1998 ze dne 5. listopadu 2015, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti (Úř. věst. L 299, 14.11.2015, s. 1).

(4)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/111 ze dne 13. ledna 2020, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, pokud jde o bezpečnostní vybavení v oblasti civilního letectví a o třetí země uznané jako země uplatňující bezpečnostní normy rovnocenné společným základním normám ochrany civilního letectví před protiprávními činy (Úř. věst. L 21, 27.1.2020, s. 1).

(5)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/413 ze dne 14. března 2019, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, pokud jde o třetí země uznané jako země uplatňující bezpečnostní normy rovnocenné společným základním normám ochrany civilního letectví před protiprávními činy (Úř. věst. L 73, 15.3.2019, s. 98).

(6)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/255 ze dne 18. února 2021, kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1998, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti (Úř. věst. L 58, 19.2.2021, s. 23).


PŘÍLOHA

Příloha se mění takto:

1)

Seznam v doplňku 3-B kapitoly 3 se mění takto:

a)

za položku týkající se Černé Hory se vkládá nová položka, která zní:

„Republika Srbsko, pokud jde o letiště Nikoly Tesly v Bělehradě“;

b)

za položku týkající se Singapurské republiky, pokud jde o letiště Singapore Changi, se vkládá nová položka, která zní:

„Stát Izrael, pokud jde o Ben Gurionovo mezinárodní letiště“.

2)

Seznam v doplňku 4-B kapitoly 4 se mění takto:

a)

za položku týkající se Černé Hory se vkládá nová položka, která zní:

„Republika Srbsko, pokud jde o letiště Nikoly Tesly v Bělehradě“;

b)

za položku týkající se Singapurské republiky, pokud jde o letiště Singapore Changi, se vkládá nová položka, která zní:

„Stát Izrael, pokud jde o Ben Gurionovo mezinárodní letiště“.

3)

V seznamu v doplňku 5-A kapitoly 5 se za položku týkající se Černé Hory vkládá nová položka, která zní:

„Republika Srbsko, pokud jde o letiště Nikoly Tesly v Bělehradě“.

4)

V seznamu 6-Fi v doplňku 6-F kapitoly 6 se za položku týkající se Černé Hory vkládá nová položka, která zní:

„Republika Srbsko“.

5)

V bodě 11.6.4.1 se písmeno c) nahrazuje tímto:

„c)

nesmí provádět ověření ochrany letectví EU před protiprávními činy, pokud má status osoby ověřující ochranu letectví před protiprávními činy v rámci rovnocenného systému zavedeného ve třetí zemi nebo mezinárodní organizaci, pokud daná třetí země nebo mezinárodní organizace neposkytuje v rámci svého systému reciproční možnosti osobám ověřujícím ochranu letectví EU před protiprávními činy.“

6)

Bod 12.3.1 se nahrazuje tímto:

„12.3.1.

Veškerá zařízení, která byla nainstalována nejpozději od 1. ledna 2023 a která mají být v Unii použita k detekční kontrole nákladu a pošty, jakož i pošty leteckého dopravce a materiálů leteckého dopravce, na něž se vztahují bezpečnostní kontroly v souladu s kapitolou 6, musí být vícepohledová.

Příslušný orgán může z objektivních důvodů povolit použití jednopohledového rentgenu nainstalovaného před 1. lednem 2023 v následujících lhůtách:

a)

jednopohledový rentgen nainstalovaný před 1. lednem 2016 nejpozději do 31. prosince 2025;

b)

jednopohledový rentgen nainstalovaný od 1. ledna 2016 po dobu nejvýše deseti let ode dne instalace nebo nejpozději do 31. prosince 2027, podle toho, co nastane dříve.

 

Pokud příslušný orgán použije ustanovení druhého pododstavce, informuje o tom Komisi.“

7)

V bodě 12.4.2.4 se za tabulku doplňuje nová věta, která zní:

„Příslušný orgán může navíc povolit používání zařízení EDS odpovídajících standardu 2 k detekční kontrole nákladu a pošty, jakož i pošty leteckého dopravce a materiálů leteckého dopravce, na něž se vztahují bezpečnostní kontroly v souladu s kapitolou 6, nejpozději do 1. září 2022.“


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU