(EU) 2022/421Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/421 ze dne 14. března 2022, kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1998, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 87, 15.3.2022, s. 1-4 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 14. března 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 4. dubna 2022 | Nabývá účinnosti: | 4. dubna 2022 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
15.3.2022 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 87/1 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2022/421
ze dne 14. března 2022,
kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1998, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 300/2008 ze dne 11. března 2008 o společných pravidlech v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními činy a o zrušení nařízení (ES) č. 2320/2002 (1), a zejména na čl. 4 odst. 3 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Komise (ES) č. 272/2009 (2) doplňuje společné základní normy ochrany civilního letectví před protiprávními činy stanovené v příloze nařízení (ES) č. 300/2008. |
(2) |
Nařízení (ES) č. 272/2009 ukládá Komisi, aby uznávala rovnocennost bezpečnostních norem třetích zemí v souladu s kritérii stanovenými v části E přílohy uvedeného nařízení. |
(3) |
Příloha prováděcího nařízení Komise (EU) 2015/1998 (3) uvádí seznam třetích zemí uznaných jako země uplatňující bezpečnostní normy rovnocenné společným základním normám. |
(4) |
Komise ověřila, že Republika Srbsko, pokud jde o letiště Nikola Tesla v Bělehradě, splňuje kritéria stanovená v části E přílohy nařízení (ES) č. 272/2009 týkající se detekční kontroly cestujících a kabinových zavazadel, detekční kontroly zapsaných zavazadel, nákladu a pošty a bezpečnost letadel. |
(5) |
Komise ověřila, že Stát Izrael, pokud jde o Ben Gurionovo mezinárodní letiště, splňuje kritéria stanovená v části E přílohy nařízení (ES) č. 272/2009 týkající se bezpečnosti letadel a detekční kontroly cestujících a kabinových zavazadel. |
(6) |
Prováděcím nařízením Komise (EU) 2020/111 (4), kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, byly do příslušných doplňků, v nichž jsou uvedeny třetí země uznané jako země uplatňující bezpečnostní normy rovnocenné společným základním normám, zahrnuty Republika Srbsko, pokud jde o letiště Nikoly Tesly v Bělehradě, a Stát Izrael, pokud jde o Ben Gurionovo mezinárodní letiště. |
(7) |
Prováděcím nařízením Komise (EU) 2019/413 (5), kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, bylo jako země uplatňující bezpečnostní normy rovnocenné společným základním normám uznáno Spojené království Velké Británie a Severního Irska. Přílohou uvedeného nařízení byl mimo jiné celý obsah doplňků 3-B, 4-B, 5-A a 6-F nahrazen novými doplňky obsahujícími i Spojené království Velké Británie a Severního Irska. |
(8) |
Datum použitelnosti prováděcího nařízení (EU) 2019/413 bylo stanoveno v článku 3, a to na den následující po dni, kdy se na Spojené království Velké Británie a Severního Irska a v něm přestanou uplatňovat Smlouvy podle čl. 50 odst. 3 Smlouvy o Evropské unii. Vzhledem k tomu, že datum použitelnosti prováděcího nařízení (EU) 2019/413 bylo odloženo na 1. ledna 2021, byly doplňky 3-B, 4-B, 5-A a 6-F od uvedeného dne nahrazeny doplňky obsahujícími seznamy, jež neodrážejí změny, k nimž došlo až po přijetí prováděcího nařízení (EU) 2019/413, konkrétně změny zavedené prováděcím nařízením (EU) 2020/111. |
(9) |
Je proto nezbytné seznamy třetích zemí uznaných jako země uplatňující bezpečnostní normy rovnocenné společným základním normám aktualizovat doplněním těch třetích zemí, které byly doplněny prováděcím nařízením (EU) 2020/111. |
(10) |
Prováděcím nařízením Komise (EU) 2021/255 (6), kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, byl zaveden nový pracovní plán pro postupné dokončení instalace systémů detekce výbušnin (EDS) splňujících standard 3 pro detekční kontrolu zapsaných zavazadel na evropských letištích, čímž se zvětší nezbytná flexibilita potřebná s ohledem na pandemii COVID-19. Při vypracovávání tohoto pracovního plánu nebyla od 1. září 2021 omylem poskytnuta podobná větší flexibilita provozovatelům, kteří pro detekční kontrolu nákladu a pošty stále používají zařízení EDS odpovídající standardu 2. Příslušné orgány by měly mít možnost umožnit přiměřené prodloužení používání zařízení EDS odpovídajících standardu 2 i provozovatelům, kteří provádějí detekční kontrolu nákladu a pošty. |
(11) |
Ze zkušeností získaných z uplatňování prováděcího nařízení (EU) 2015/1998 vyplynulo, že je třeba provést určité změny ve způsobech provádění některých společných základních norem, pokud jde o osoby ověřující ochranu letectví EU před protiprávními činy a postupné zrušení používání jednopohledového rentgenu. Související ustanovení v příloze je třeba upravit s cílem zlepšit právní jasnost, standardizovat společný výklad právních předpisů a dále zajistit co nejlepší provádění společných základních norem ochrany letectví před protiprávními činy. |
(12) |
Prováděcí nařízení (EU) 2015/1998 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(13) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru uvedeného v článku 19 nařízení (ES) č. 300/2008, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Příloha prováděcího nařízení (EU) 2015/1998 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 14. března 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 97, 9.4.2008, s. 72.
(2) Nařízení Komise (ES) č. 272/2009 ze dne 2. dubna 2009, kterým se doplňují společné základní normy ochrany civilního letectví před protiprávními činy stanovené v příloze nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 300/2008 (Úř. věst. L 91, 3.4.2009, s. 7).
(3) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1998 ze dne 5. listopadu 2015, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti (Úř. věst. L 299, 14.11.2015, s. 1).
(4) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/111 ze dne 13. ledna 2020, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, pokud jde o bezpečnostní vybavení v oblasti civilního letectví a o třetí země uznané jako země uplatňující bezpečnostní normy rovnocenné společným základním normám ochrany civilního letectví před protiprávními činy (Úř. věst. L 21, 27.1.2020, s. 1).
(5) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/413 ze dne 14. března 2019, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, pokud jde o třetí země uznané jako země uplatňující bezpečnostní normy rovnocenné společným základním normám ochrany civilního letectví před protiprávními činy (Úř. věst. L 73, 15.3.2019, s. 98).
(6) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/255 ze dne 18. února 2021, kterým se mění prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1998, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti (Úř. věst. L 58, 19.2.2021, s. 23).
PŘÍLOHA
Příloha se mění takto:
1) |
Seznam v doplňku 3-B kapitoly 3 se mění takto:
|
2) |
Seznam v doplňku 4-B kapitoly 4 se mění takto:
|
3) |
V seznamu v doplňku 5-A kapitoly 5 se za položku týkající se Černé Hory vkládá nová položka, která zní: „Republika Srbsko, pokud jde o letiště Nikoly Tesly v Bělehradě“. |
4) |
V seznamu 6-Fi v doplňku 6-F kapitoly 6 se za položku týkající se Černé Hory vkládá nová položka, která zní: „Republika Srbsko“. |
5) |
V bodě 11.6.4.1 se písmeno c) nahrazuje tímto:
|
6) |
Bod 12.3.1 se nahrazuje tímto:
Příslušný orgán může z objektivních důvodů povolit použití jednopohledového rentgenu nainstalovaného před 1. lednem 2023 v následujících lhůtách:
|
7) |
V bodě 12.4.2.4 se za tabulku doplňuje nová věta, která zní: „Příslušný orgán může navíc povolit používání zařízení EDS odpovídajících standardu 2 k detekční kontrole nákladu a pošty, jakož i pošty leteckého dopravce a materiálů leteckého dopravce, na něž se vztahují bezpečnostní kontroly v souladu s kapitolou 6, nejpozději do 1. září 2022.“ |