(EU) 2022/195Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/195 ze dne 11. února 2022, kterým se mění a opravuje prováděcí nařízení (EU) 2020/683, pokud jde o informační dokument, certifikáty schválení vozidla, list s výsledky zkoušek a prohlášení o shodě v tištěné podobě (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 31, 14.2.2022, s. 27-45 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 11. února 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 6. března 2022 | Nabývá účinnosti: | 6. března 2022 s výjimkou |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
14.2.2022 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 31/27 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2022/195
ze dne 11. února 2022,
kterým se mění a opravuje prováděcí nařízení (EU) 2020/683, pokud jde o informační dokument, certifikáty schválení vozidla, list s výsledky zkoušek a prohlášení o shodě v tištěné podobě
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 ze dne 30. května 2018 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES (1), a zejména na čl. 24 odst. 4, čl. 28 odst. 3 a čl. 36 odst. 4 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/683 (2) stanoví standardizovaný formát dokumentů používaných pro schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla, a to stanovením vzorů informačního dokumentu, certifikátů schválení, listu s výsledky zkoušek a prohlášení o shodě v tištěné podobě. |
(2) |
Od 1. ledna 2021 se dodržení cílů pro emise CO2 stanoví pouze na základě emisí CO2 v rámci celosvětově harmonizovaného zkušebního postupu pro lehká vozidla (WLTP). Je proto nezbytné změnit vzory informačního dokumentu, listu s výsledky zkoušek a prohlášení o shodě v tištěné podobě odstraněním odkazů na nový evropský jízdní cyklus. |
(3) |
Se vstupem nařízení Komise (EU) 2017/2400 (3) v platnost byly do prohlášení o shodě těžkých nákladních vozidel doplněny nové položky týkající se emisí CO2 a spotřeby paliva u těžkých vozidel, jako jsou těžké autobusy a středně těžká nákladní vozidla, jakož i těžká nákladní vozidla schválená jednotlivě. Je proto nezbytné doplnit příslušné položky do vzorů prohlášení o shodě v tištěné podobě u odpovídajících kategorií vozidel, jakož i do certifikátu EU jednotlivého schválení vozidla a certifikátu vnitrostátního jednotlivého schválení vozidla. |
(4) |
S ohledem na rozmanitost těžkých vozidel, pokud jde o jejich konstrukci a jízdní vlastnosti, najeté kilometry za rok, užitečné zatížení a konfiguraci přípojného vozidla, byla nařízením (EU) 2017/2400 a nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1242 (4) zavedena klasifikace skupin a podskupin vozidel, která zohledňuje typické znaky používání a zvláštní technické vlastnosti vozidel. S cílem vyhovět i vnitrostátním iniciativám v oblasti snižování emisí CO2 a s ohledem na správnou interpretaci emisí CO2 a spotřeby paliva je nezbytné zařadit každé vozidlo do konkrétní skupiny nebo podskupiny vozidel. Je proto nutné doplnit příslušnou skupinu nebo podskupinu vozidel do vzorů prohlášení o shodě v tištěné podobě, jakož i certifikátu EU jednotlivého schválení vozidla. |
(5) |
Vzhledem k tomu, že v Unii jsou ve stále větší míře zaváděna plug-in hybridní elektrická vozidla (vozidla OVC-HEV), je důležité zajistit pro vnitrostátní orgány a spotřebitele harmonizované a ucelené informace o vlivu těchto vozidel na životní prostředí. Je proto vhodné vyjasnit, že v případě vozidel OVC-HEV jsou hodnotami, které mají být uvedeny v prohlášení o shodě, hodnoty emisí CO2 a spotřeby paliva specifické pro konkrétní fáze s použitím hodnot hmotnostních emisí CO2 a spotřeby paliva pro podmínky v režimu nabíjení-udržování, jakož i spotřeba elektrické energie těchto vozidel specifická pro konkrétní fáze. Je proto nezbytné doplnit příslušné položky do vzorů prohlášení o shodě. |
(6) |
Po vyhlášení prováděcího nařízení (EU) 2020/683 byly zjištěny určité chyby ve vysvětlivkách k informačnímu dokumentu, vzorech certifikátů schválení a prohlášení o shodě v tištěné podobě. Chyby zjištěné ve vysvětlivkách k informačnímu dokumentu a ve vzorech certifikátů schválení spočívají v nesprávných odkazech na některé vysvětlivky. Chyby se vyskytují, i pokud jde o jednotku tlaku v plnicím vedení pro brzdový systém přípojného vozidla, kde by měl být uveden kilopascal (kPa), a nikoli bar. |
(7) |
Pokud jde o prohlášení o shodě v tištěné podobě, byla provedena určitá upřesnění, aby bylo možné provádět zkoušky shodnosti v provozu. Kromě toho je nezbytné aktualizovat odkaz na zkušební postup platný pro úplná a dokončená vozidla kategorie M3 a neúplná vozidla kategorie M2, neboť v současné době je odkazováno na zkušební postup platný pro lehká vozidla, a nikoli na zkušební postup pro těžká vozidla, jenž se u těchto kategorií vozidel použije. Je třeba ujasnit, že údaj v prohlášení o shodě v tištěné podobě týkající se výšky vozidla se vztahuje pouze na určitá úplná a dokončená vozidla kategorie vozidel N3. Je rovněž třeba upřesnit, že bod 49 týkající se položky „Emise CO2/spotřeba paliva/spotřeba elektrické energie“ u kategorie vozidla N2 se vztahuje na lehká osobní vozidla a užitková vozidla (Euro 5 a Euro 6) a těžká vozidla (Euro VI) a že bod 49 u kategorie vozidla N3 se nevztahuje na lehká osobní vozidla a užitková vozidla (Euro 5 a Euro 6), ale pouze na těžká vozidla (Euro VI). Chyba v číslování bodu týkajícího se položky „Hnací náprava (nápravy) s pneumatickým nebo rovnocenným zavěšením“ by měla být opravena tak, aby číslo této položky bylo v souladu s číslováním použitým v ostatních částech příloh prováděcího nařízení (EU) 2020/683. Vysvětlivka k položce 47.1.3.2 by měla být odstraněna, neboť se jedná o nesprávný horní index, a nikoli o jmenovatel vzorce pro danou položku. V zájmu právní jistoty je třeba tyto chyby opravit. |
(8) |
Prováděcí nařízení (EU) 2020/683 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno a opraveno. |
(9) |
V souladu s čl. 3 odst. 5 prováděcího nařízení Komise (EU) 2021/133 (5) mohou schvalovací orgány, orgány pro dozor nad trhem, registrační orgány členských států a výrobci zavést veškeré nezbytné změny ve svých příslušných systémech do 12 měsíců ode dne zveřejnění změn prohlášení o shodě v tištěné podobě v Úředním věstníku Evropské unie. Datum použitelnosti změn prohlášení o shodě v tištěné podobě by proto mělo být odloženo. |
(10) |
Aby měly schvalovací orgány, orgány pro dozor nad trhem a registrační orgány členských států a výrobci dostatek času na provedení oprav stanovených v tomto nařízení, mělo by být odloženo datum použitelnosti přílohy II. |
(11) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Technického výboru – motorová vozidla, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny prováděcího nařízení (EU) 2020/683
Přílohy I, III, VI a VIII prováděcího nařízení (EU) 2020/683 se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení.
Článek 2
Opravy prováděcího nařízení (EU) 2020/683
Přílohy I, III a VIII prováděcího nařízení (EU) 2020/683 se opravují v souladu s přílohou II tohoto nařízení.
Článek 3
Vstup v platnost a použitelnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Příloha I se použije ode dne 1. ledna 2023.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 11. února 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 151, 14.6.2018, s. 1.
(2) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/683 ze dne 15. dubna 2020, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, pokud jde o správní požadavky na schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla, a na dozor nad trhem s nimi (Úř. věst. L 163, 26.5.2020, s. 1).
(3) Nařízení Komise (EU) 2017/2400 ze dne 12. prosince 2017, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009, pokud jde o stanovení emisí CO2 a spotřeby paliva u těžkých nákladních vozidel, a o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES a nařízení Komise (EU) č. 582/2011 (Úř. věst. L 349, 29.12.2017, s. 1).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1242 ze dne 20. června 2019, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nová těžká vozidla a kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 a (EU) 2018/956 a směrnice Rady 96/53/ES (Úř. věst. L 198, 25.7.2019, s. 202).
(5) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/133 ze dne 4. února 2021, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, pokud jde o základní formát, strukturu a způsob výměny údajů z prohlášení o shodě v elektronickém formátu (Úř. věst. L 42, 5.2.2021, s. 1).
PŘÍLOHA I
Přílohy I, III, VI, a VIII prováděcího nařízení (EU) 2020/683 se mění takto:
1) |
Příloha I se mění takto:
|
2) |
Dodatek 1 k příloze III (Část 2 certifikátu EU jednotlivého schválení vozidla a certifikátu vnitrostátního jednotlivého schválení) se mění takto:
|
3) |
Příloha VI se mění takto:
|
4) |
V příloze VIII se dodatek mění takto:
|
PŘÍLOHA II
Přílohy I, III a VIII se opravují takto:
1) |
V příloze I se zrušuje vysvětlivka 110. |
2) |
V příloze I „VZOR INFORMAČNÍHO DOKUMENTU PRO EU SCHVÁLENÍ TYPU VOZIDLA, SYSTÉMŮ, KONSTRUKČNÍCH ČÁSTÍ NEBO SAMOSTATNÝCH TECHNICKÝCH CELKŮ“ se bod 0.2.2.1 nahrazuje tímto:
|
3) |
Příloha III se opravuje takto:
|
4) |
V příloze VIII se dodatek opravuje takto:
|