(EU) 2021/2236Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/2236 ze dne 15. prosince 2021 o zvláštních prováděcích pravidlech k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1529, kterým se zřizuje Nástroj předvstupní pomoci (NPP III)

Publikováno: Úř. věst. L 450, 16.12.2021, s. 10-20 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 15. prosince 2021 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 17. prosince 2021 Nabývá účinnosti: 1. ledna 2021
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



16.12.2021   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 450/10


PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2021/2236

ze dne 15. prosince 2021

o zvláštních prováděcích pravidlech k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1529, kterým se zřizuje Nástroj předvstupní pomoci (NPP III)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1529 ze dne 15. září 2021, kterým se zřizuje Nástroj předvstupní pomoci (NPP III) (1), a zejména na článek 16 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/947 (2) stanoví pravidla a postupy pro provádění pomoci, které se vztahují na pomoc z NPP III. Nařízení (EU) 2021/1529 v 52. bodě odůvodnění a v článku 16 svěřuje Komisi pravomoc stanovit zvláštní pravidla pro zajištění jednotných podmínek k provedení uvedeného nařízení. Měla by být stanovena zvláštní pravidla pro řešení konkrétních situací, zejména pro nepřímé řízení příjemci uvedenými v příloze I nařízení (EU) 2021/1529 (dále jen „příjemci NPP III“), pro přeshraniční spolupráci ve smyslu čl. 2 písm. b) nařízení (EU) 2021/1529 a pomoc v oblasti rozvoje venkova.

(2)

Aby bylo zajištěno, že předvstupní pomoc budou provádět všichni příjemci NPP III jednotným způsobem a že bude dodržována zásada řádného finančního řízení, měli by Komise a příjemci NPP III uzavřít ujednání v podobě dohod o finančním rámcovém partnerství a odvětvových dohod, v nichž stanoví zásady své spolupráce podle tohoto nařízení.

(3)

Komise by měla příjemce NPP III podporovat v jejich snaze rozvíjet kapacity v oblasti správy finančních prostředků Unie podle zásad a pravidel stanovených v právních předpisech Unie. Za tímto účelem a tam, kde je to vhodné, by Komise měla úkoly související s plněním rozpočtu svěřit příjemcům NPP III.

(4)

Je třeba stanovit zvláštní pravidla pro svěření úkolů souvisejících s plněním rozpočtu příjemcům NPP III v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 (3).

(5)

Je nezbytné stanovit podrobná pravidla pro monitorování a hodnocení ze strany příjemců NPP III při provádění pomoci z NPP III v rámci nepřímého řízení.

(6)

Je nutné stanovit zvláštní pravidla pro podávání zpráv s cílem podrobněji popsat požadavky na podávání zpráv, které musí příjemci NPP III splnit.

(7)

NPP III bude i nadále podporovat vytváření a posilování systémů pro koordinaci mezi odvětvími a monitorování, které jsou přiměřené povinnostem příjemce NPP. Struktury vytvořené v souvislosti s odvětvovým přístupem v rámci NPP a NPP II mohou i nadále vykonávat své povinnosti a měly by být zřízeny nové odvětvové monitorovací výbory, pokud to odůvodňuje povinnosti příjemce NPP.

(8)

Je třeba vymezit zvláštní pravidla pro stanovení finančních oprav a postupy, které se vůči příjemcům NPP III použijí při provádění pomoci z NPP III v rámci nepřímého řízení.

(9)

Pomoc z NPP III by měla být využívána na podporu přeshraniční spolupráce mezi příjemci NPP III. Skutečná přeshraniční spolupráce mezi příjemci NPP III by měla zahrnovat společný rozvoj, provádění a financování činností vedoucích k posílení sousedských vztahů, udržitelným partnerstvím pro socioekonomický rozvoj nebo k odstranění překážek tohoto rozvoje.

(10)

Je proto nezbytné stanovit jednotná pravidla pro řízení přeshraniční spolupráce mezi příjemci NPP III, včetně úloh a povinností struktur a orgánů zapojených do řízení programů přeshraniční spolupráce.

(11)

Na přeshraniční spolupráci mezi jedním nebo více členskými státy a jedním nebo více příjemci NPP III definovanými v čl. 2 písm. a) nařízení 2021/1529 by se toto prováděcí nařízení nemělo vztahovat, pokud dohody o financování uzavřené v souladu s článkem 59 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1059 (4) neodkazují na toto prováděcí nařízení, danou dohodu o finančním rámcovém partnerství nebo jejich konkrétní ustanovení.

(12)

Pomoc v oblasti rozvoje venkova v rámci NPP III by měla zvýšit konkurenceschopnost zemědělsko-potravinářského odvětví a podpořit postupné sbližování s acquis v oblasti společné zemědělské politiky Unie. Zvláštní pravidla jsou nutná pro financování pomoci podobného charakteru, jako je pomoc v rámci Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova, prostřednictvím systémů řízení a kontroly, které dodržují zásady řádné správy a které se podobají odpovídajícím strukturám s podobnými funkcemi v členských státech.

(13)

V zájmu včasného programování a provedení programů NPP III v roce 2021 by toto nařízení mělo vstoupit v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

(14)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru pro NPP III,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Hlava I

Předmět a obecný rámec pro provádění pomoci z NPP

Článek 1

Předmět a oblast působnosti

Tímto nařízením se vymezují zvláštní pravidla, jimiž se stanoví jednotné podmínky k provedení nařízení (EU) 2021/1529, pokud jde o struktury k provádění pomoci z NPP III, nepřímé řízení příjemci NPP III a zvláštní pravidla pro přeshraniční spolupráci a pomoc v oblasti zemědělství a rozvoje venkova. Na přeshraniční spolupráci mezi jedním nebo více členskými státy a jedním nebo více příjemci NPP III, jak je vymezeno v čl. 2 písm. a) nařízení 2021/1529, se toto prováděcí nařízení nevztahuje, jestliže dohody o financování uzavřené v souladu s článkem 59 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1059 neodkazují na toto prováděcí nařízení, danou dohodu o finančním rámcovém partnerství nebo jejich konkrétní ustanovení.

Článek 2

Definice

Pro účely tohoto nařízení se rozumí:

a)

„příjemcem NPP III“ jeden z příjemců uvedených v příloze I nařízení (EU) 2021/1529;

b)

„dohodou o finančním rámcovém partnerství“ ujednání uzavřené mezi Komisí a příjemcem NPP III, které stanoví zásady finanční spolupráce mezi příjemcem NPP III a Komisí podle tohoto nařízení;

c)

„odvětvovou dohodou“ ujednání uzavřené mezi Komisí a příjemcem NPP III, které se vztahuje na provádění určitého programu NPP III a stanoví pravidla a postupy, které je třeba dodržovat a které nejsou obsaženy v dohodě o finančním rámcovém partnerství nebo v dohodách o financování;

d)

„dohodou o financování“ roční nebo víceletá dohoda uzavřená mezi Komisí a příjemcem NPP III za účelem provádění pomoci z NPP III;

e)

„orgánem“ veřejný subjekt nebo orgán příjemce NPP III nebo členského státu na celostátní, regionální nebo místní úrovni;

f)

„velkým projektem“ projekt skládající se z řady prací, činností nebo služeb, které jsou samy o sobě určeny ke splnění jasného a nedělitelného úkolu přesné hospodářské nebo technické povahy s jasně určenými cíli a u nichž celkové náklady přesahují náklady specifikované ve finanční rámcové dohodě;

g)

„příjemcem“ veřejný nebo soukromý subjekt odpovědný za zahájení a provádění operací v rámci programu přeshraniční spolupráce;

h)

„operací“ projekt, smlouva, opatření nebo skupina projektů, které byly vybrány zadavatelem dotyčného programu nebo z jeho pověření a které přispívají k dosažení cílů priority nebo priorit, k nimž se vztahuje;

i)

„vedoucím příjemcem NPP III“ se rozumí příjemce NPP III, který byl jmenován vedoucím příjemcem, a na jehož území se tudíž nachází zadavatel přeshraničního programu.

Článek 3

Zásady financování z prostředků Unie

Pomoc z NPP III podporuje přijímání reforem a jejich provádění ze strany příjemců NPP III, jak je uvedeno v článku 3 nařízení (EU) 2021/1529. Zvláštní programy a samostatné akce mohou vyžadovat finanční příspěvek jak od příjemce NPP III, tak od Unie.

Článek 4

Zásada vlastní odpovědnosti

1.   Odpovědnost za programování a provádění pomoci z NPP III nese v prvé řadě příjemce NPP III.

2.   Příjemce NPP III jmenuje národního koordinátora NPP.

3.   Národní koordinátor NPP zajistí úzkou vazbu mezi pomocí z NPP III a obecným procesem přistoupení.

4.   Národní koordinátor NPP je hlavním partnerem Komise pro celkový proces koordinace programování v souladu s cíli a tematickými prioritami programového rámce NPP III uvedeného v článku 7 nařízení (EU) 2021/1529 (dále jen „programový rámec NPP III“), monitorování provádění, hodnocení a podávání zpráv o pomoci z NPP III, včetně koordinace v rámci správy příjemce NPP III a s jinými dárci. Národní koordinátor NPP rovněž usiluje o to, aby správa příjemce NPP III učinila veškeré kroky nezbytné k usnadnění provádění souvisejících programů.

5.   Národní koordinátor NPP koordinuje účast příjemců NPP III na relevantních programech územní a přeshraniční spolupráce podle nařízení (EU) 2021/1529 a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1059. Národní koordinátor NPP může tento koordinační úkol případně svěřit struktuře zřízené pro účely řízení přeshraniční spolupráce.

6.   Národním koordinátorem NPP je vysoce postavený zástupce vlády nebo státní správy příjemce NPP III s odpovídající pravomocí.

Článek 5

Dohoda o finančním rámcovém partnerství, odvětvové dohody a dohoda o financování

1.   Komise a příjemce NPP III uzavřou dohodu o finančním rámcovém partnerství, v níž pro pomoc z NPP III stanoví zvláštní ujednání pro řízení, kontrolu, dohled, monitorování, hodnocení, podávání zpráv a audit, na jejichž základě se příjemce NPP III zaváže k provedení příslušných požadavků regulačního rámce Unie do svého právního řádu. Dohodu o finančním rámcovém partnerství mohou doplňovat odvětvové dohody, v nichž se stanoví zvláštní ustanovení pro řízení a provádění pomoci z NPP III ve specifických oblastech politiky nebo specifických programech.

2.   S výjimkou řádně odůvodněných případů se pomoc z NPP III poskytne příjemci NPP III až po vstupu dohody o finančním rámcovém partnerství a případně příslušné odvětvové dohody v platnost.

3.   V dohodách o financování se stanoví podmínky, za jakých se pomoc z NPP III poskytuje, včetně možných způsobů provádění pomoci z NPP III, lhůt pro provedení, jakož i pravidel pro způsobilost výdajů.

4.   Pokud jsou programy prováděny v rámci nepřímého řízení příjemcem NPP III, dohoda o finančním rámcovém partnerství, případně odvětvová dohoda i dohoda o financování musí být jako celek v souladu s článkem 129, čl. 155 odst. 6 a článkem 158 nařízení (EU, Euratom) 2018/1046.

5.   Dohoda o finančním rámcovém partnerství se vztahuje na všechny dohody o financování. Případné odvětvové dohody se vztahují na všechny dohody o financování uzavřené v souvislosti s oblastí politiky nebo programem, na které se daná odvětvová dohoda vztahuje.

6.   Kromě prvků stanovených v článku 130 nařízení (EU, Euratom) 2018/1046 obsahují dohody o finančním rámcovém partnerství a případně odvětvové dohody zejména podrobná ustanovení týkající se:

a)

struktur a orgánů potřebných pro řízení, kontrolu, dohled, monitorování, hodnocení, podávání zpráv a audit pomoci z NPP III, jakož i jejich úkolů a povinností;

b)

podmínek a požadavků na kontrolu při zřizování požadovaných struktur a orgánů příjemcem NPP III, které jsou potřebné k tomu, aby mohl být v souvislosti s pomocí z NPP III pověřen úkoly souvisejícími s plněním rozpočtu;

c)

pravidel pro daně, cla a poplatky podle čl. 27 odst. 9 a 10 nařízení (EU) 2021/947;

d)

požadavků na platby, kontrolu a schvalování účetních závěrek a postupy pro uložení finančních oprav, zrušení závazků v případě nevyužitých finančních prostředků a ukončení programů.

Článek 6

Podávání zpráv

Do 15. února následujícího rozpočtového roku předloží národní koordinátor NPP Komisi výroční zprávu o provádění finanční pomoci v rámci NPP III. Další požadavky na podávání zpráv jsou stanoveny v dohodě o finančním rámcovém partnerství.

Článek 7

Monitorovací výbor NPP

1.   Komise a příjemce NPP III zřídí nejpozději do šesti měsíců po vstupu první dohody o financování v platnost monitorovací výbor NPP. Uvedený výbor plní také funkce monitorovacího výboru NPP podle nařízení Rady (ES) č. 1085/2006 (5) a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 231/2014 (6).

2.   Monitorovací výbor NPP zkoumá celkovou účinnost, účelnost, kvalitu, soudržnost, koordinaci a řádnost provádění všech akcí z hlediska plnění jejich cílů stanovených v dohodách o financování a v programovém rámci NPP III. Za tímto účelem vychází případně z informací poskytnutých odvětvovými monitorovacími výbory uvedenými v článku 10 a dalšími existujícími strukturami pro centrální koordinaci příjemce NPP III.

3.   Monitorovací výbor NPP se skládá ze zástupců Komise, národního koordinátora NPP a dalších příslušných orgánů a subjektů příjemce NPP III a případně bilaterálních dárců, mezinárodních organizací, mezinárodních finančních institucí a dalších zúčastněných stran, včetně občanské společnosti a organizací ze soukromého sektoru.

4.   Zasedání monitorovacího výboru NPP spolupředsedají zástupce Komise a národní koordinátor NPP.

5.   Monitorovací výbor NPP přijme svůj jednací řád.

6.   Výbor se schází nejméně jednou ročně. Z iniciativy Komise nebo příjemce NPP III mohou být svolána ad hoc zasedání, zejména na tematickém základě.

Hlava II

Nepřímé řízení příjemci NPP III

Článek 8

Struktury a orgány

1.   V případě nepřímého řízení příjemcem NPP III zřídí příjemce NPP III tyto struktury a orgány:

a)

národní koordinátor NPP;

b)

národní schvalující osoba;

c)

řídicí struktura složená z podpůrného úřadu národní schvalující osoby a účetního subjektu;

d)

řídicí orgány a zprostředkující subjekty;

e)

auditní orgán.

2.   Úlohy a povinnosti struktur uvedených v odstavci 1 jsou vymezeny v dohodě o finančním rámcovém partnerství.

3.   Příjemce NPP III zajistí vhodné rozdělení funkcí mezi struktury a orgány uvedené v odstavci 1.

Článek 9

Nepřímé řízení příjemcem NPP III

1.   Komise může provádět pomoc z NPP III v rámci nepřímého řízení příjemcem NPP III prostřednictvím uzavření dohody o financování v souladu s články 154 a 158 nařízení (EU, Euratom) 2018/1046.

2.   Před podpisem dohody o financování získá Komise důkazy o tom, že jsou splněny podmínky stanovené v čl. 154 odst. 4 prvním pododstavci písm. a) až f) nařízení (EU, Euratom) 2018/1046. Komise rovněž zajistí, aby byly zřízeny struktury a orgány uvedené v článku 8 tohoto nařízení.

3.   Národní schvalující osoba monitoruje, zda struktury a orgány uvedené článku 8 splňují požadavky uvedené v odstavci 2 tohoto článku. V případě nesplnění těchto požadavků národní schvalující osoba neprodleně informuje Komisi a přijme veškerá vhodná ochranná opatření týkající se provedených plateb nebo podepsaných smluv.

4.   Víceleté programy, na které se vztahuje dohoda o financování a které využívají ustanovení čl. 30 odst. 3 prvního pododstavce nařízení (EU) 2021/947, se provádějí v rámci nepřímého řízení příjemci NPP III. Rozhodnutí přijímat víceleté akční plány podle článku 23 nařízení (EU) 2021/947 případně zahrnuje orientační seznam velkých projektů. Komise použije čl. 30 odst. 3 druhý a třetí pododstavec nařízení (EU) 2021/947, pokud nebyla v odvětvové dohodě nebo dohodě o financování stanovena dřívější lhůta pro automatické zrušení závazku.

5.   Částka odpovídající zrušení závazku uvedenému v odstavci 4 se sníží o částky odpovídající té části rozpočtového závazku, na kterou se vztahuje jedna z těchto podmínek:

a)

akce je pozastavena soudním řízením nebo řízením o správním opravném prostředku s odkladným účinkem;

b)

nebylo možné zažádat o platbu z důvodů vyšší moci, které vážně ovlivnily provádění programu nebo jeho části.

Příjemce NPP III, který se na vyšší moc odvolává, musí prokázat její přímé důsledky pro provádění programu nebo jeho části.

6.   Příjemce NPP III zašle Komisi informace o podmínkách uvedených v odst. 5 písm. a) a b) tohoto článku ve výroční zprávě uvedené v článku 6.

Článek 10

Odvětvové monitorovací výbory

1.   Příjemce NPP III zřídí odvětvové monitorovací výbory NPP, jejichž úkolem je monitorovat roční a víceleté programy prováděné v rámci nepřímého řízení příjemcem NPP III, které jsou financovány podle nařízení (ES) č. 1085/2006, nařízení (EU) č. 231/2014 a nařízení (EU) 2021/1529 v konkrétním odvětví. Tyto výbory se zřídí nejpozději šest měsíců po vstupu první dohody o financování v daném odvětví v platnost.

2.   V souladu se zásadou proporcionality lze v případě ročních programů prováděných v rámci nepřímého řízení upustit v dohodě o financování od povinnosti zřídit odvětvový monitorovací výbor NPP.

3.   Pokud byl zřízen odvětvový monitorovací výbor NPP, může tento výbor vedle ročních a víceletých programů prováděných v rámci nepřímého řízení monitorovat další roční programy financované podle nařízení (ES) č. 1085/2006, nařízení (EU) č. 231/2014 a nařízení (EU) 2021/1529 prováděné v rámci přímého nebo nepřímého řízení ve stejném odvětví.

4.   V případě přeshraničních programů plní funkce odvětvového monitorovacího výboru NPP společný monitorovací výbor uvedený v článku 18.

5.   Každý odvětvový monitorovací výbor NPP sleduje pokrok při provádění programu. Zkoumá účinnost, účelnost, kvalitu, soudržnost, koordinaci a řádnost provádění akcí v daném programu a jejich soulad s příslušnými strategiemi.

6.   Každý odvětvový monitorovací výbor NPP přijme svůj jednací řád.

7.   Odvětvový monitorovací výbor NPP se skládá ze zástupců příslušných orgánů a subjektů příjemce NPP III, dalších zúčastněných stran, jako jsou hospodářští, sociální a environmentální partneři, a případně mezinárodních organizací, mezinárodních finančních institucí a občanské společnosti. Práce výboru se účastní i Komise. Zasedáním odvětvového monitorovacího výboru NPP předsedá vyšší zástupce příjemce NPP III. V závislosti na oblasti politiky nebo programu může Komise zasedáním výboru spolupředsedat.

8.   Odvětvový monitorovací výbor NPP zasedá alespoň dvakrát ročně.

Článek 11

Hodnocení prováděná příjemcem NPP III v rámci nepřímého řízení

1.   Příjemce NPP III provádějící pomoc z NPP III v rámci nepřímého řízení odpovídá za hodnocení programů, které řídí, v souladu s článkem 34 nařízení (EU, Euratom) 2018/1046, článkem 42 nařízení (EU) 2021/947 a platnými pokyny Komise.

2.   Příjemce NPP III vypracuje po konzultaci s Komisí plán hodnocení s hodnotícími činnostmi, které mají být provedeny.

Článek 12

Finanční opravy prováděné Komisí

1.   Aby bylo zajištěno využívání pomoci z NPP III v souladu s platnými pravidly, uplatňuje Komise mechanismy finančních oprav.

2.   Finanční oprava může být provedena z jedné těchto příčin:

a)

zjištění jakékoli chyby, nesrovnalosti, podvodu, korupce;

b)

zjištění nedostatku v řídicích a kontrolních systémech příjemce NPP III;

c)

nedosažení výsledků a/nebo udržitelnosti akce;

d)

kroků Komise přijatých v návaznosti na zprávy o auditní činnosti a stanoviska auditního orgánu.

3.   Jestliže Komise zjistí, že výdaje financované v rámci programů, na které se vztahuje NPP III, vznikly a byly uhrazeny způsobem, který porušuje platné předpisy, rozhodne, které částky budou z financování Unie vyloučeny.

4.   V situacích uvedených v odstavci 2 se finanční opravy případně provedou kompenzací.

5.   Komise uplatňuje finanční opravy na základě zjištění neoprávněně vydaných částek a finančního dopadu na rozpočet. Pokud tyto částky nelze zjistit přesně, aby mohly být provedeny jednotlivé opravy, může Komise použít paušální opravy nebo opravy na základě extrapolace závěrů. Při rozhodování o výši opravy Komise zohlední povahu a závažnost a/nebo rozsah a finanční důsledky jakékoli situace uvedené v odstavci 2.

Článek 13

Kontrola a schválení účetní závěrky

Komise se přesvědčí, že účetní závěrka je úplná, přesná a pravdivá, uplatněním postupu kontroly a schválení účetní závěrky stanoveného v dohodě o finančním rámcovém partnerství nebo případně v odvětvové dohodě.

Hlava III

Přeshraniční spolupráce mezi příjemci NPP III

Článek 14

Tematické priority a spolufinancování

1.   Tematické priority pomoci z NPP III jsou priority definované v příloze III nařízení (EU) 2021/1529.

2.   Míra spolufinancování Unie na úrovni jednotlivých tematických priorit nesmí být vyšší než 85 % způsobilých výdajů na program přeshraniční spolupráce.

Článek 15

Technická pomoc

1.   U každého programu přeshraniční spolupráce se počítá se zvláštním rozpočtovým přídělem na operace technické pomoci, který je omezen na 10 % příspěvku Unie na program přeshraniční spolupráce.

Technická pomoc může zahrnovat přípravu, řízení, monitorování, hodnocení, informace, komunikace, tvorbu sítí, řešení sporů, činnosti v rámci kontroly a auditu související s prováděním programu, jakož i činnosti zaměřené na posílení správních kapacit pro provádění programu. Technická pomoc může podporovat zejména financování společného technického sekretariátu, činností, jejichž cílem je snížení administrativní zátěže pro příjemce, a to i prostřednictvím systémů pro elektronickou výměnu dat, a opatření ke zvýšení kapacity orgánů zúčastněných zemí a příjemců pro řízení pomoci z NPP III a k vzájemné výměně osvědčených postupů.

2.   Podpora v podobě technické pomoci se může týkat i předchozího a následujícího programového období.

Článek 16

Programování a výběr operací

1.   Programy přeshraniční spolupráce se vypracovávají podle vzorového programu Komise, zúčastnění příjemci NPP III je připravují společně a předkládají je Komisi elektronicky. Zúčastnění příjemci NPP III a Komise se dohodnou na seznamu způsobilých regionů, který zahrnou do příslušného programu přeshraniční spolupráce.

2.   Operace vybrané v rámci programu přeshraniční spolupráce musí mít jasné přeshraniční dopady a přínosy.

3.   Operace v rámci programů přeshraniční spolupráce vybírá veřejný zadavatel na základě výzev k předkládání návrhů týkajících se celé způsobilé oblasti.

4.   Zúčastnění příjemci NPP III mohou rovněž určit operace mimo rámec výzev k předkládání návrhů. V takovém případě jsou tyto operace výslovně zmíněny v programu přeshraniční spolupráce podle odstavce 1.

5.   Operací vybraných pro přeshraniční spolupráci se účastní příjemci nejméně ze dvou zúčastněných příjemců NPP III. Příjemci spolupracují na rozvoji a provádění operací. Kromě toho spolupracují buď při zajišťování zaměstnanců nebo při financování operací, nebo při obojím.

6.   Operaci může provést jediný zúčastněný příjemce NPP III za předpokladu, že se prokáží přeshraniční dopady a přínosy.

Článek 17

Příjemci

1.   Příjemci jsou usazeni na území příjemce NPP III, který se účastní programu.

2.   Příjemci jmenují jednoho z nich vedoucím příjemcem. Vedoucí příjemce zajišťuje provádění celé operace, monitoruje, zda je operace prováděna v souladu s podmínkami stanovenými ve smlouvě, a stanoví ujednání s ostatními příjemci za účelem zaručení řádného finančního řízení prostředků přidělených na operaci, včetně mechanismů pro navrácení neoprávněně vyplacených částek.

Článek 18

Struktury a orgány

1.   Na řízení programů přeshraniční spolupráce v rámci příjemců NPP III se podílejí tyto struktury:

a)

národní koordinátoři příjemců NPP III zúčastněných v programu přeshraniční spolupráce, kteří nesou společnou odpovědnost za zajištění toho, že cíle stanovené v navrhovaných programech přeshraniční spolupráce jsou slučitelné s cíli programového rámce NPP III;

b)

národní schvalující osoba a řídicí struktura uvedená v čl. 8 odst. 1 písm. c) vedoucího příjemce NPP III v případě, že je přeshraniční program prováděn v rámci nepřímého řízení;

c)

struktury přeshraniční spolupráce v rámci všech zúčastněných příjemců NPP, které při tvorbě programů a při provádění příslušného programu přeshraniční spolupráce úzce spolupracují. V případě nepřímého řízení plní úkoly řídicího orgánu uvedeného v čl. 8 odst. 1 písm. d) struktura přeshraniční spolupráce se sídlem na území vedoucího příjemce NPP III. Řídicí orgán určí zprostředkující subjekty;

d)

auditní orgán uvedený v čl. 8 odst. 1 písm. e), pokud je přeshraniční program prováděn v rámci nepřímého řízení příjemcem NPP III. Pokud auditní orgán není oprávněn vykonávat funkce na celém území, na něž se program přeshraniční spolupráce vztahuje, napomáhá mu skupina auditorů složená ze zástupců každé země, která se účastní programu přeshraniční spolupráce.

2.   Úlohy a povinnosti struktur uvedených v odstavci 1 jsou dále vymezeny v dohodě o finančním rámcovém partnerství.

3.   Zúčastnění příjemci NPP III zřídí pro každý program přeshraniční spolupráce společný monitorovacího výbor, který plní rovněž úlohu odvětvového monitorovacího výboru uvedeného v článku 10.

4.   Zřídí se společný technický sekretariát, který podporuje Komisi, jakož i další struktury a orgány, včetně společného monitorovacího výboru. Tentýž společný technický sekretariát může být nápomocen při přípravě a provádění více než jednoho programu přeshraniční spolupráce.

5.   V rámci nepřímého řízení příjemcem NPP III uzavřou zúčastnění příjemci NPP III dvoustrannou nebo vícestrannou dohodu, v níž stanoví své konkrétní povinnosti při provádění příslušného programu přeshraniční spolupráce. Minimální požadavky pro toto ujednání se vymezují v dohodě o finančním rámcovém partnerství.

Článek 19

Zvláštní ustanovení o financování

Programy přeshraniční spolupráce v rámci NPP III se provádějí v přímém nebo nepřímém řízení prostřednictvím víceletých programů.

Hlava IV

Zemědělství a rozvoj venkova

Článek 20

Zvláštní ustanovení pro pomoc v oblasti rozvoje venkova

1.   Na pomoc pro rozvoj venkova se vztahuje víceletý program, což je víceletý akční plán v souladu s články 23 a 24 nařízení (EU) 2021/947 vypracovaný na centrální úrovni, připravený příslušnými orgány určenými příjemcem NPP III a předložený Komisi po konzultaci s příslušnými zúčastněnými stranami.

2.   Programy rozvoje venkova provádějí příjemci NPP III v rámci nepřímého řízení v souladu s čl. 62 odst. 1 písm. c) nařízení (EU, Euratom) 2018/1046; tyto programy umožňují financování vybraných typů akcí financovaných z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova.

3.   V případě programů rozvoje venkova se struktury uvedené v čl. 8 odst. 1 písm. d) skládají z agentury NPP pro rozvoj venkova (IPARD) a řídicího orgánu IPARD, které působí v úzké spolupráci.

4.   Při určování výše veřejných výdajů jako procenta celkových způsobilých investičních nákladů se nezohledňuje vnitrostátní pomoc na podporu přístupu k úvěrům poskytnutým bez příspěvku Unie podle nařízení (EU) 2021/1529.

5.   Investiční projekty v rámci programů rozvoje venkova jsou i nadále způsobilé pro financování Unií, pokud v průběhu pěti let od provedení konečné platby nezaznamenají výraznou změnu.

6.   V případě programů rozvoje venkova je odvětvovým monitorovacím výborem uvedeným v článku 10 odvětvový monitorovací výbor IPARD.

Hlava V

Závěrečná ustanovení

Článek 21

Vstup v platnost a použitelnost

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 1. ledna 2021.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 15. prosince 2021.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 330, 20.9.2021, s. 1.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/947 ze dne 9. června 2021, kterým se zřizuje Nástroj pro sousedství a rozvojovou a mezinárodní spolupráci – Globální Evropa, mění a zrušuje rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 466/2014/EU a zrušují nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1601 a nařízení Rady (ES, Euratom) č. 480/2009 (Úř. věst. L 209, 14.6.2021, s. 1).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 ze dne 18. července 2018, kterým se stanoví finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie, mění nařízení (EU) č. 1296/2013, (EU) č. 1301/2013, (EU) č. 1303/2013, (EU) č. 1304/2013, (EU) č. 1309/2013, (EU) č. 1316/2013, (EU) č. 223/2014, (EU) č. 283/2014 a rozhodnutí č. 541/2014/EU a zrušuje nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012 (Úř. věst. L 193, 30.7.2018, s. 1).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1059 ze dne 24. června 2021 o zvláštních ustanoveních týkajících se cíle Evropská územní spolupráce (Interreg) podporovaného z Evropského fondu pro regionální rozvoj a nástrojů financování vnější činnosti (Úř. věst. L 231, 30.6.2021, s. 94).

(5)  Nařízení Rady (ES) č. 1085/2006 ze dne 17. července 2006, kterým se zřizuje nástroj předvstupní pomoci (NPP) (Úř. věst. L 210, 31.7.2006, s. 82).

(6)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 231/2014 ze dne 11. března 2014, kterým se zřizuje nástroj předvstupní pomoci (NPP II) (Úř. věst. L 77, 15.3.2014, s. 11).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU