(EU) 2021/1702Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1702 ze dne 12. července 2021, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/523 stanovením dodatečných prvků a podrobných pravidel pro srovnávací přehled ukazatelů Programu InvestEU

Publikováno: Úř. věst. L 339, 24.9.2021, s. 4-28 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 12. července 2021 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 25. září 2021 Nabývá účinnosti: 25. září 2021
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



24.9.2021   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 339/4


NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2021/1702

ze dne 12. července 2021,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/523 stanovením dodatečných prvků a podrobných pravidel pro srovnávací přehled ukazatelů Programu InvestEU

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/523 ze dne 24. března 2021, kterým se zavádí Program InvestEU a mění nařízení (EU) 2015/1017 (1), a zejména na čl. 22 odst. 4 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Návrhy finančních a investičních operací ke krytí zárukou EU v rámci Fondu InvestEU předložené prováděcími partnery budou posouzeny investičním výborem podle čl. 22 odst. 1 nařízení (EU) 2021/523.

(2)

Investiční výbor provede posouzení a ověření navrhovaných finančních a investičních operací pomocí srovnávacího přehledu ukazatelů vyplněného prováděcími partnery podle čl. 22 odst. 2, který má za cíl zajistit nezávislé, transparentní a harmonizované hodnocení návrhů.

(3)

Podle čl. 22 odst. 3 nařízení (EU) 2021/523 sestává srovnávací přehled ukazatelů z těchto sedmi pilířů: příspěvek operace k plnění cílů politiky EU, popis adicionality, selhání trhu nebo nepříznivá investiční situace, jíž se operace týká, finanční a technický příspěvek prováděcího partnera, dopad operace, finanční profil operace a doplňkové ukazatele.

(4)

Aby bylo zajištěno, že investiční výbor bude schopen provést nezávislé, transparentní a harmonizované posouzení žádostí o využití záruky EU, měly by být stanoveny různé prvky, ukazatele a dílčí ukazatele, které mají být poskytnuty pro každý pilíř, jakož i bodovací kritéria a příslušné váhy, které mají prováděcí partneři použít při posuzování navrhovaných finančních nebo investičních operací.

(5)

Aby bylo možné začít opatření stanovená v tomto nařízení co nejrychleji uplatňovat, mělo by toto nařízení vstoupit v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Podrobná pravidla, která mají prováděcí partneři použít při vyplňování srovnávacího přehledu ukazatelů, uvedená v článku 22 nařízení (EU) 2021/523, aby bylo investičnímu výboru Programu InvestEU umožněno provést nezávislé, transparentní a harmonizované posouzení žádostí o využití záruky EU, jsou uvedena v příloze tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 12. července 2021.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 107, 26.3.2021, s. 30.


PŘÍLOHA

1.   Obecné zásady

Investiční výbor zřízený v souladu s článkem 24 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/523 (1) (dále jen „nařízení o Programu InvestEU“), použije srovnávací přehled ukazatelů (dále jen „srovnávací přehled Programu InvestEU“) k posouzení finančních a investičních operací navrhovaných prováděcími partnery ke krytí zárukou EU. V rámci přezkumu uvedeného v čl. 24 odst. 1 a v souladu s čl. 24 odst. 4 nařízení o Programu InvestEU použije investiční výbor srovnávací přehled Programu InvestEU k provedení nezávislého, transparentního a harmonizovaného posouzení žádostí o využití záruky EU na finanční a investiční operace navržené prováděcími partnery.

Srovnávací přehled Programu InvestEU vyplní prováděcí partner, který investičnímu výboru předkládá návrh finanční nebo investiční operace (2), a to včetně rámcových operací (3). Mezi jednotlivými finančními a investičními operacemi a rámcovými operacemi bude rozdíl v úrovni podrobnosti informací, které je třeba o každém pilíři předložit. V případě rámcových operací lze poskytnout celkové odhady, jako je typ finančních zprostředkovatelů, odhadovaný počet a typ konečných příjemců, průměrná výše financování, jež má být poskytnuto konečným příjemcům a odhadovaný dopad rámcové operace.

1.1.   Obsah srovnávacího přehledu Programu InvestEU

Podle čl. 22 odst. 3 nařízení o Programu InvestEU kryje srovnávací přehled Programu InvestEU tyto prvky:

a)

představení finanční nebo investiční operace, které obsahuje jméno operace, konečného příjemce u přímých operací nebo u zprostředkovaných operací jméno finančního zprostředkovatele (je-li jméno finančního zprostředkovatele známo; pokud znám není, alespoň jeho typu), zemi (země) provádění a stručný popis finanční nebo investiční operace;

b)

pilíř 1 – přínos finanční nebo investiční operace k plnění cílů politiky EU;

c)

pilíř 2 – popis adicionality finanční nebo investiční operace;

d)

pilíř 3 – selhání trhu nebo nepříznivá investiční situace řešená finanční nebo investiční operací;

e)

pilíř 4 – finanční a technický příspěvek prováděcího partnera;

f)

pilíř 5 – dopad finanční nebo investiční operace;

g)

pilíř 6 – finanční profil finanční nebo investiční operace;

h)

pilíř 7 – doplňkové ukazatele.

1.2.   Posouzení pilířů

Každou finanční nebo investiční operaci předloženou investičnímu výboru ohodnotí prováděcí partner udělením bodů v pilířích 3, 4 a 5 a posoudí nebodovanými kvalitativními nebo kvantitativními ukazateli v pilířích 1, 2, 6 a 7.

Bodové hodnocení pilířů 3, 4 a 5 se provede podle následující stupnice. Stejná stupnice se použije pro bodově hodnocené ukazatele a dílčí ukazatele.

Body

Bodové hodnocení

1

Uspokojivé

2

Dobré

3

Velmi dobré

4

Vynikající

Vzhledem k povaze jejich působnosti je každý bodově hodnocený pilíř posuzován samostatně, aniž by byl zahrnut do jediného bodového hodnocení. Jsou-li pilíře posuzovány pomocí specifických a dílčích ukazatelů, zohlední se při výpočtu bodového hodnocení příslušného pilíře váha uvedených ukazatelů a dílčích ukazatelů (vynásobením příslušného počtu bodů příslušnou vahou) (4).

Prováděcí partneři uvedou odůvodnění každého uděleného bodového hodnocení, a to na základě metody popsané v příslušném dodatku a dalších relevantních prvků obsažených v nařízení o Programu InvestEU, v investičních pokynech (5) a v pokynech Komise, jako jsou pokyny k prověřování udržitelnosti (6) a metodika sledování klimatu a životního prostředí (7).

Při posuzování finančních nebo investičních operací přikládá investiční výbor každému pilíři stejný význam bez ohledu na to, zda jednotlivé pilíře představují číselně vyjádřené bodové hodnocení nebo zda se skládají z nebodovaných kvalitativních a kvantitativních ukazatelů.

V souladu s čl. 24 odst. 4 nařízení o Programu InvestEU není posouzení poskytované prováděcím partnerem pro investiční výbor závazné.

1.3.   Zveřejnění srovnávacího přehledu Programu InvestEU

V souladu s čl. 24 odst. 5 nařízení o Programu InvestEU se příslušný srovnávací přehled Programu InvestEU zveřejní na internetových stránkách Programu InvestEU po podpisu příslušné finanční nebo investiční operace prováděcím partnerem a finančním zprostředkovatelem, případně konečným příjemcem. V případě rámcových operací se srovnávací přehled Programu InvestEU zveřejní po podpisu prvního dílčího projektu.

Při předkládání žádosti o krytí zárukou EU investičnímu výboru předloží prováděcí partner srovnávací přehled Programu InvestEU s úplnými informacemi o všech pilířích. Srovnávací přehled Programu InvestEU musí obsahovat odůvodnění posouzení v souladu s pilíři 1 až 6, včetně příslušných ukazatelů a ukazatelů pilíře 7. Srovnávací přehled Programu InvestEU předložený investičnímu výboru může tedy obsahovat informace, které jsou z obchodního hlediska citlivé, nebo důvěrné informace, které nelze zveřejnit.

Nejpozději deset pracovních dnů po datu podpisu finanční nebo investiční operace, nebo prvního dílčího projektu v případě rámcových operací, předloží prováděcí partner sekretariátu investičního výboru veřejnou verzi srovnávacího přehledu Programu InvestEU obsahující popis pilířů 1 až 5 a ukazatelů pilíře 7, která se zveřejní. Tato veřejná verze srovnávacího přehledu Programu InvestEU neobsahuje žádné informace, které jsou z obchodního hlediska citlivé, nebo důvěrné informace. Vzhledem k tomu, že finanční profil finanční nebo investiční operace obsahuje informace, které jsou z obchodního hlediska citlivé, nemusí být ve veřejné verzi srovnávacího přehledu Programu InvestEU poskytnuty informace o pilíři 6.

2.   Srovnávací přehled Programu InvestEU

2.1.   Pilíř 1 – Přínos finanční nebo investiční operace k plnění cílů politiky EU

V pilíři 1 prováděcí partner v souladu s přílohou II nařízení o Programu InvestEU, investičními pokyny a podmínkami příslušného finančního produktu uvede, do jaké míry je daná finanční nebo investiční operace přínosem pro způsobilé oblasti Programu InvestEU. Pokud jde o složku členského státu ve smyslu článků 9 a 10 nařízení o Programu InvestEU, posouzení zahrnuje cíle politiky stanovené v příslušné dohodě o příspěvcích.

Finanční a investiční operace musí spadat alespoň do jedné ze způsobilých oblastí v rámci vhodné oblasti politiky příslušného finančního produktu.

2.2.   Pilíř 2 – Popis adicionality finanční nebo investiční operace

V pilíři 2 předloží prováděcí partner hlavní argumenty vysvětlující, proč finanční nebo investiční operace doplňuje soukromé zdroje nebo stávající podporu z jiných veřejných zdrojů, případně obojí. Prováděcí partner zejména prokáže, že finanční nebo investiční operace splňuje alespoň jeden z rysů uvedených v části A odst. 2 druhém pododstavci písm. a) až f) přílohy V nařízení o Programu InvestEU (viz dodatek 1).

2.3.   Pilíř 3 -–Selhání trhu nebo nepříznivá investiční situace, na které se finanční nebo investiční operace zaměřuje

V rámci pilíře 3 představí prováděcí partner selhání trhu a nepříznivou investiční situaci, na které se daná finanční nebo investiční operace zaměřuje. Každá finanční nebo investiční operace se musí zabývat alespoň jedním z rysů stanovených v části A odst. 1 písm. a) až f) přílohy V nařízení o Programu InvestEU. Prováděcí partner určí rys (rysy), které finanční nebo investiční operace splňuje, a uvede odpovídající odůvodnění (viz dodatek 2).

Na základě těchto určených rysů prováděcí partner posoudí, do jaké míry finanční nebo investiční operace řeší nepříznivou investiční situaci a investiční mezery vyplývající ze selhání trhu. Prováděcí partneři tento pilíř ohodnotí v souladu s bodovacími kritérii stanovenými v dodatku 2. Operace, které se zabývají pouze jedním selháním trhu nebo nepříznivou investiční situací, jsou hodnoceny jako „uspokojivé“ a operace zaměřené na další selhání trhu nebo nepříznivé investiční situace, jsou posunuty o další body nahoru. Finanční a investiční operace, které jsou zaměřené pouze na jedno selhání trhu, obdrží kromě toho další body v závislosti na závažnosti selhání trhu, které je řešeno, nebo na zaměření na konkrétní politické priority popsané v tabulkách 1 a 2 dodatku 2.

2.4.   Pilíř 4 – Finanční a technický příspěvek prováděcího partnera

Pilíř 4 se zaměřuje na přidanou hodnotu, kterou představuje zapojení prováděcího partnera nabízející finanční a technické výhody pro finanční nebo investiční operaci. Celkové bodové hodnocení pilíře 4 je založeno na jednotlivých bodových hodnoceních základních ukazatelů popsaných v dodatku 3. Pro finanční a investiční operace sestávající z přímého financování a zprostředkovaného financování je nastíněn odlišný přístup.

Pilíř 4 se posuzuje pomocí níže uvedených ukazatelů:

1.

finanční výhody plynoucí ze zásahu prováděcího partnera (váha přímého financování: 12,5 %; zprostředkované financování: váha 35 %). Jedná se o finanční výhody, které ze zásahu prováděcího partnera plynou ve vztahu k jeho protistraně, jako jsou nižší úrokové sazby;

2.

delší splatnost financování poskytnutého konečným příjemcům (pouze u váhy přímého financování: 25 %). To se týká doby splatnosti, na kterou je konečnému příjemci poskytnuto financování;

3.

jiné výhody poskytované konečným příjemcům (pouze u váhy přímého financování: 12,5 %). To se týká dalších výhod, jako jsou odkladné lhůty, větší flexibilita čerpání a možnost přezkoumat úrokové sazby, což přispívá k diverzifikaci zdrojů financování pro konečné příjemce;

4.

přilákání dalších investorů a signalizační účinky (váha přímého financování: 25 %; váha zprostředkovaného financování: 40 %): to odkazuje na katalytickou úlohu prováděcího partnera při mobilizaci dalších soukromých nebo veřejných investorů a signalizační účinek na trhu;

5.

finanční poradenství a/nebo odborné znalosti strukturování (platí pro váhu přímého i zprostředkovaného financování: 12,5 %): to zahrnuje všechny aspekty finančního poradenství/odborných znalostí strukturování poskytovaných prováděcím partnerem (včetně jeho postavení poradního partnera v rámci Poradenského centra InvestEU). To zahrnuje počáteční zapojení poradenských služeb, interních odborných znalostí prováděcího partnera přispívající ke zlepšení finanční struktury finanční nebo investiční operace během přípravy nebo provádění, případně i také prostřednictvím inovativních finančních struktur;

6.

technické poradenství a příspěvek (platí pro váhu přímého i zprostředkovaného financování: 12,5 %): všechny aspekty technického poradenství poskytovaného prováděcím partnerem (včetně jeho postavení poradního partnera v rámci Poradenského centra InvestEU). To zahrnuje počáteční zapojení poradenských služeb, zapojení externí technické pomoci financované nebo kontrolované prováděcím partnerem a interních odborných znalostí prováděcího partnera přispívající ke zlepšení finanční nebo investiční operace, včetně investičního potenciálu a realizace investic/projektů/financování.

2.5.   Pilíř 5 – Dopad finanční nebo investiční operace

Celkové bodové hodnocení tohoto pilíře je založeno na jednotlivých bodových hodnoceních základních (dílčích) ukazatelů popsaných níže v dodatku 4. Pro finanční a investiční operace sestávající z přímého financování a zprostředkovaného financování je nastíněn odlišný přístup.

2.5.1   Přímé financování

Použijí se níže uvedené aspekty a výsledné a dílčí ukazatele:

1.

Dopad na hospodářství a růst: tento ukazatel odráží přínos finanční nebo investiční operace k hospodářské činnosti a jejímu udržitelnému růstu, pokud jde o socioekonomické náklady a přínosy. Bodové hodnocení přidělené tomuto ukazateli vychází z vnitřní míry návratnosti finanční nebo investiční operace vypočtené prováděcím partnerem (8).

Vnitřní míra návratnosti je vyčíslena osvědčenými postupy ekonomického hodnocení. Bere v úvahu socioekonomické náklady a přínosy finanční nebo investiční operace, včetně jejích vedlejších účinků (např. pozitivní účinky výzkumu, vývoje a inovací, dlouhodobé přínosy v oblasti klimatu, dopady na trh práce nebo pozitivní a negativní dopady na životní prostředí). U některých projektů však může být odhad vnitřní míry návratnosti obtížný a některé metody ekonomického hodnocení nemusí nutně zaručovat číselný výsledek vnitřní míry návratnosti (např. analýza založená na více kritériích). Řada odvětví je motivována dodržováním norem Unie a posouzení se může zaměřit hlavně na zajištění toho, aby bylo pro splnění cílů přijato řešení s co nejnižšími náklady (např. čištění vody a odpadních vod).

Pokud vnitřní míra návratnosti není vyčíslitelná, může být bodové hodnocení tohoto ukazatele založeno na odůvodněném kvalitativním posouzení sociálně-ekonomických nákladů a přínosů projektu (9) a jeho očekávaných dopadů na hospodářskou činnost a udržitelný růst. Toto kvalitativní posouzení by mělo být spojeno s analýzou vhodnosti investičních i provozních nákladů pro dosažení očekávaných cílů, případně prostřednictvím analýzy nejnižších nákladů a srovnávání se srovnatelnými investicemi.

Tento ukazatel představuje [40 %] celkového bodového hodnocení tohoto pilíře.

2.

Dopad na zaměstnanost: tento ukazatel odráží očekávaný přínos finanční nebo investiční operace, pokud jde o pracovní místa vytvořená nebo podporovaná během trvání finanční nebo investiční operace, s přihlédnutím k výši finančních prostředků poskytnutých danou finanční nebo investiční operací. Prováděcí partner se rovněž vyjádří k zastoupení žen a mužů u konečného příjemce (zejména v rozhodovacích pozicích).

Tento ukazatel představuje [15 %] celkového bodového hodnocení tohoto pilíře.

3.

Aspekty prověřování udržitelnosti: tento ukazatel odráží výsledky případných kontrol a posouzení prověřujících udržitelnost (10), včetně:

podle prověření Programu InvestEU, včetně jakýchkoli zavedených kompenzačních nebo zmírňujících opatření, nemá projekt žádné významné škodlivé dopady na kterýkoli ze tří rozměrů udržitelnosti (klima, životní prostředí a sociální oblast),

projekt má pozitivní klimatické, environmentální nebo sociální dopady,

Prověření udržitelnosti představuje [45 %] celkového bodového hodnocení tohoto pilíře a vychází z bodových hodnocení základních dílčích ukazatelů vážených způsobem v něm uvedených, včetně dalších bodů v něm uvedených, které mohou být uděleny jako bonus v případě, že předkladatel projektu ve spolupráci s prováděcím partnerem souhlasí s tím, že se zapojí do pozitivního programu podle pokynů k prověřování udržitelnosti:

i)

klimatické aspekty [15 %]: tento dílčí ukazatel odráží pozitivní nebo negativní dopady na klima a klimatická rizika finanční nebo investiční operace.

Prováděcí partner ověří:

zda existují negativní trvalé nebo dočasné dopady projektu na klima, a to jak z hlediska zmírňování změny klimatu (emisí skleníkových plynů), tak přizpůsobování se této změně (dopadů na klima, klimatických nebezpečí a rizik), a zda a jak budou zmírněny nebo kompenzovány,

jak jsou tyto obavy související s klimatem řízeny (tj. opatření přijatá ke snížení emisí skleníkových plynů nebo snížení zbytkového rizika dopadů změny klimatu a nebezpečí s ní spojených na přijatelnou úroveň),

zda existují pozitivní dopady projektů na klima (11) a úroveň jejich významnosti;

ii)

dobrovolný pozitivní program (bonus) [7,5 %]: tento dílčí ukazatel je bonusovým ukazatelem a zohledňuje, že jsou u projektů, které nedosahují prahové hodnoty stanovené v pokynech k prověřování udržitelnosti, prováděna dobrovolná posouzení klimatu a přijímána opatření k řešení zjištěných klimatických rizik;

iii)

environmentální aspekty [15 %]: tento dílčí ukazatel odráží pozitivní nebo negativní dopady na životní prostředí a rizika spojená s finanční nebo investiční operací.

Prováděcí partner ověří:

zda existují negativní trvalé nebo dočasné dopady na životní prostředí a zda a jak budou zmírněny,

jak jsou řešeny dopady a rizika související se životním prostředím (zbytková rizika po provedení zmírňujících nebo kompenzačních opatření),

zda existují pozitivní dopady projektů na životní prostředí (12) a úroveň jejich významnosti;

iv)

dobrovolný pozitivní program (bonus) [7,5 %]: tento dílčí ukazatel je bonusovým ukazatelem a zohledňuje dobrovolný závazek k opatřením, která mohou přispět k posílení pozitivních účinků projektu nebo k dalšímu zmírnění dopadů, a to na základě provedeného posouzení;

v)

sociální aspekty [15 %]: Tento dílčí ukazatel odráží pozitivní nebo negativní sociální dopady a rizika finanční nebo investiční operace.

Prováděcí partner ověří:

zda existují negativní trvalé nebo dočasné sociální dopady a zda a jak budou zmírněny nebo kompenzovány,

jak jsou tyto dopady a rizika související se sociálními aspekty řízeny (zbytková rizika po zavedení zmírňujících nebo kompenzačních opatření),

zda existují pozitivní sociální dopady projektu (13) a úroveň jejich významnosti;

vi)

dobrovolný pozitivní program (bonus) [7,5 %]: tento dílčí ukazatel je bonusovým ukazatelem a zohledňuje dobrovolný závazek k opatřením, která mohou přispět k posílení pozitivních účinků projektu nebo k dalšímu zmírnění dopadů, a to na základě provedeného posouzení.

Podrobnější informace o bodovacích kritériích týkajících se aspektů prověřování udržitelnosti uvedených v bodě 3 jsou uvedeny v tabulce 2 dodatku 4.

U projektů, u nichž není na základě ustanovení pokynů k prověřování udržitelnosti určen žádný dopad vyžadující další posouzení konkrétního dílčího ukazatele, se má za to, že bodové hodnocení ukazatele „aspekty prověřování udržitelnosti“ je „dobré“, pokud je zajištěn soulad s příslušnými právními požadavky a pokud je investičnímu výboru předloženo odůvodnění, proč neprobíhá prověřování. V případě, že jsou jasně určeny pozitivní dopady nebo jsou přijata dobrovolná opatření ke zvýšení výkonnosti v oblasti udržitelnosti, mohou být uděleny další body.

U dílčích ukazatelů „aspektů prověřování udržitelnosti“ může být v záruční dohodě uveden rovnocenný systém prováděcího partnera.

2.5.2   Zprostředkované financování

Tento pilíř posuzuje dopad příslušné finanční nebo investiční operace na přístup k financování a zlepšení podmínek financování pro konečné příjemce. Posouzení vychází z těchto (dílčích) ukazatelů:

1.

Zlepšení přístupu k financování a zlepšení podmínek financování pro konečné příjemce: Tento ukazatel odráží tyto aspekty:

i)

rozsah finančních prostředků poskytnutých finančním zprostředkovatelem konečným příjemcům v souvislosti s financováním podporovaným z Programu InvestEU (tj. aktivační účinek) (váha: 30 %);

ii)

výhody pro konečné příjemce (váha 30 %): tento ukazatel zachycuje řadu výhod poskytnutých konečnému příjemci;

iii)

očekávaný dopad na finanční ekosystém (váha: 20 %), zlepšení hospodářské soutěže/diverzifikace zdrojů financování/nové produkty/noví zprostředkovatelé.

Tento ukazatel představuje [80 %] celkového bodového hodnocení pilíře 5.

2.

Dopad na zaměstnanost: Tento ukazatel je založen na zaměstnanosti, která má být podle očekávání podpořena na úrovni konečného příjemce, na každý milion EUR financování poskytnutého z finanční nebo investiční operace.

Tento ukazatel představuje [20 %] celkového bodového hodnocení pilíře 5.

2.6.   Pilíř 6 – Finanční profil finanční nebo investiční operace

Finanční profil finanční nebo investiční operace se posuzuje na základě příslušných měřítek rizika, jako je očekávaná ztráta, její rozsah v rámci finančního produktu, k němuž daná finanční nebo investiční operace patří, převodní míra, očekávaná vnitřní míra návratnosti a rating protistrany nebo jiné kvantitativní informace o rizikových aspektech v souladu s finančními kritérii definovanými pro každý finanční produkt v záruční dohodě (viz dodatek 5). V případě, že taková měřítka rizik nejsou k dispozici u finančních kritérií definovaných pro jednotlivé finanční produkty v záruční dohodě, předloží se kvalitativní posouzení toho, jak daná finanční nebo investiční operace zapadá do plánovaného celkového portfolia podporovaného v rámci finančního produktu Programu InvestEU.

2.7.   Pilíř 7 – Doplňkové ukazatele

Tento pilíř obsahuje seznam povinných ukazatelů (viz dodatek 6), které nejsou bodově hodnoceny.

Seznam povinných ukazatelů obsahuje ukazatele charakteristické pro konkrétní operace, které investičnímu výboru umožňují získat některé další podrobné informace o konkrétních aspektech finanční nebo investiční operace, jako jsou mobilizované investice, multiplikační účinek a další relevantní ukazatele charakteristické pro konkrétní operace stanovené příslušným finančním produktem.

Seznam může rovněž obsahovat ukazatele složky členského státu, pokud se na tom členský stát a Komise dohodnou v rámci dohody o příspěvcích a pokud byly převedeny do příslušné záruční dohody s prováděcím partnerem.

V případě zprostředkovaného financování musí prováděcí partner poskytnout informace o aspektech případných environmentálních, sociálních a správních rizik (14) (15). Tento ukazatel odráží zefektivnění aspektů environmentálních, sociálních a správních rizik finančními zprostředkovateli při jejich činnosti. Prováděcí partner ověří, zda má finanční zprostředkovatel zaveden systém environmentálního a sociálního řízení (nebo rovnocenný systém) úměrný profilu rizika pro udržitelnost jeho portfolia či portfolií (16). Prováděcí partner stručně popíše úroveň kontrol provedených na úrovni finančního zprostředkovatele, a zda je systém environmentálního a sociálního řízení považován za přiměřený úrovni rizika pro udržitelnost jeho portfolia (v souladu s požadavky kapitoly 3 pokynů k prověřování udržitelnosti). Rovněž uvede, zda byly zjištěny nedostatky a zda byl zprostředkovatel požádán, aby tyto případné nedostatky odstranil.


(1)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/523 ze dne 24. března 2021, kterým se zavádí Program InvestEU a mění nařízení (EU) 2015/1017 (Úř. věst. L 107, 26.3.2021, s. 30).

(2)  Ve smyslu čl. 2 odst. 10 nařízení o Programu InvestEU.

(3)  Těmi se ve smyslu čl. 24 odst. 6 nařízení o Programu InvestEU rozumí nástroj, program nebo struktura, které se skládají z dílčích projektů. Aby se vyloučily jakékoli pochybnosti, jakákoli zmínka o finanční nebo investiční operaci v tomto dokumentu zahrnuje rámcové operace.

(4)  Pro souhrn bodových hodnocení dílčích ukazatelů se použijí obecná pravidla pro zaokrouhlování. Zaokrouhlení se provádí na základě dvou desetinných míst na nejbližší celé číslo: uspokojivé (1): 1,00 ≤ x ≤ 1,50; dobré (2): 1,51 ≤ x ≤ 2,50; velmi dobré (3): 2,51 ≤ x ≤ 3,50; vynikající (4): 3,51 ≤ x ≤ 4,00.

(5)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1078 ze dne 14. dubna 2021], kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/523 stanovením investičních pokynů pro Fond InvestEU (Úř. věst. L 234, 2.7.2021, s. 18).

(6)  Oznámení Komise o technických pokynech k prověřování udržitelnosti pro účely Fondu InvestEU (C(2021) 2632 final) (Úř. věst. C 280, 13.7.2021, s. 1).

(7)  Oznámení Komise o pokynech ke sledování klimatu a životního prostředí v rámci Programu InvestEU (C(2021) 3316 final).

(8)  V souladu s vlastní metodikou prováděcího partnera. Pokud prováděcí partner nemá zavedenou metodiku, použijí se jako vodítko pro analýzu příslušné odkazy obsažené v pokynech k prověřování udržitelnosti. Metodika použitá pro výpočet vnitřní míry návratnosti musí být v souladu s mezinárodně uznávanými osvědčenými postupy. Prováděcí partner poskytne jasné odůvodnění výchozích předpokladů použitých pro výpočet vnitřní míry návratnosti, včetně zvažovaných přínosů a jednotkových hodnot použitých pro jejich peněžní vyjádření.

(9)  Typické náklady a přínosy pro řadu odvětví jsou uvedeny v referenčních dokumentech k pokynům k prověřování udržitelnosti, a to jak v pokynech Komise k analýze nákladů a přínosů, tak v připravované příručce k ekonomickému hodnocení „Economic Appraisal Vademecum“. Prováděcí partner může rovněž použít jiné mezinárodně uznávané metodiky.

(10)  V souladu s ustanoveními pokynů k prověřování udržitelnosti.

(11)  Neprováděných dobrovolně, jak je popsáno v následujícím bodě „Dobrovolný pozitivní program“.

(12)  Viz poznámka pod čarou 10.

(13)  Viz poznámka pod čarou 10.

(14)  V souladu s ustanoveními pokynů k prověřování udržitelnosti.

(15)  V případě rámcové operace, je-li v okamžiku předložení k dispozici.

(16)  Jak je stanoveno v pokynech k prověřování udržitelnosti.


DODATEK 1

Pilíř 2 – Popis adicionality finanční nebo investiční operace

Aby se prokázalo, že finanční a investiční operace využívající záruky EU doplňují stávající tržní a jinou veřejnou podporu, poskytnou prováděcí partneři informace, které prokazují alespoň jeden z těchto rysů:

a)

podporu poskytovanou prostřednictvím podřízených pozic ve vztahu k jiným veřejným nebo soukromým věřitelům nebo v rámci struktury financování;

b)

podporu poskytovanou prostřednictvím vlastního kapitálu a kvazivlastního kapitálu nebo prostřednictvím dluhopisů s dlouhodobou splatností, cenami, požadavky na kolaterál nebo jinými podmínkami, které nejsou dostatečně dostupné na trhu nebo z jiných veřejných zdrojů;

c)

podporu operací s vyšším rizikovým profilem, než je riziko obecně přijímané v rámci vlastních standardních činností prováděcího partnera, či podporu pro prováděcí partnery v případě, že překročí vlastní kapacitu na podporu těchto operací;

d)

účast na mechanismech sdílení rizik zaměřených na oblasti politiky, která prováděcího partnera vystavuje míře rizika, jež je vyšší než míra tímto prováděcím partnerem obecně přijímaná nebo vyšší než míra rizika, kterou jsou soukromé finanční subjekty schopny nebo ochotny přijmout;

e)

podporu, která v důsledku signalizačních účinků podpory poskytované v rámci Fondu InvestEU vyvolá nebo přiláká další soukromé nebo veřejné zdroje financování a doplní jiné soukromé nebo komerční zdroje, zejména od kategorií investorů, kteří obvykle nejsou ochotni podstupovat riziko, nebo institucionálních investorů;

f)

podporu poskytovanou prostřednictvím finančních produktů, které nejsou v cílových zemích nebo regionech v důsledku chybějících, nedostatečně rozvinutých nebo neúplných trhů k dispozici nebo nejsou nabízeny v dostatečné míře.

U zprostředkovaných finančních a investičních operací, zejména v případě podpory malých a středních podniků, musí být adicionalita ověřena na úrovni zprostředkovatele, a nikoli na úrovni konečného příjemce. Má se za to, že adicionalita existuje, pokud Fond InvestEU poskytne finančnímu zprostředkovateli podporu při zřizování nového portfolia s vyšší mírou rizika nebo vyšším objemem činností, které jsou již vysoce rizikové, v porovnání s mírou rizika, kterou jsou soukromé a veřejné finanční subjekty v cílových zemích či regionech v současné době schopny nebo ochotny přijmout.


DODATEK 2

Pilíř 3 – Selhání trhu nebo nepříznivá investiční situace řešená finanční nebo investiční operací

Podrobný popis selhání trhu nebo nepříznivé investiční situace řešené finanční nebo investiční operací podle požadavků části A odst. 1 druhého pododstavce písm. a) až f) přílohy V nařízení o Programu InvestEU.

V zájmu řešení selhání trhu nebo nepříznivých investičních situací podle čl. 209 odst. 2 písm. a) finančního nařízení (1) zahrnují investice, na něž se zaměřují finanční a investiční operace, jeden z těchto rysů:

a)

mají povahu veřejného statku, pro který provozovatel nebo společnost nemůže získat dostatečné finanční výhody (jako jsou vzdělávání a dovednosti, zdravotní péče a její dostupnost, bezpečnost a obrana a bezplatně nebo s minimálními náklady přístupná infrastruktura);

b)

externality, které provozovatel nebo společnost obecně neinternalizují, jako jsou investice do výzkumu a vývoje, energetická účinnost, klima nebo ochrana životního prostředí;

c)

informační asymetrie, zejména v případě malých a středních podniků a malých společností se střední tržní kapitalizací, včetně vyšší míry rizika ve vztahu k podnikům v raném stadiu, podnikům s převážně nehmotným majetkem nebo nedostatečným kolaterálem nebo podniků se zaměřením na činnosti s vyšším rizikem;

d)

projekty přeshraniční infrastruktury a související služby nebo fondy, které investují na přeshraničním základě s cílem řešit roztříštěnost vnitřního trhu a posílit koordinaci v rámci vnitřního trhu;

e)

expozice vyšší míře rizika v určitých odvětvích, zemích nebo regionech nad míru, již jsou soukromé finanční subjekty schopny nebo ochotny přijmout, včetně případů, kdy by investice nebyla provedena nebo by nebyla provedena ve stejném rozsahu z důvodu novosti nebo z důvodu rizik spojených s inovacemi nebo neověřenými technologiemi;

f)

nové nebo složité selhání trhu či nepříznivé investiční situace v souladu s čl. 9 odst. 1 písm. a) bodem iii) nařízení o Programu InvestEU.

Tabulka 1

Pilíř 3 – Všechny finanční a investiční operace s výjimkou zprostředkovaného financování pro malé a střední podniky a malé společnosti se střední tržní kapitalizací

Ukazatel

Uspokojivé (= 1)

Dobré (= 2)

Velmi dobré (= 3)

Vynikající (= 4)

Selhání trhu nebo nepříznivá investiční situace řešená finanční nebo investiční operací

Standardní finanční nebo investiční operace zaměřená na selhání trhu nebo nepříznivou investiční situaci, která přímo souvisí s hlavním trhem/odvětvím.

NEBO

Finanční nebo investiční operace zaměřená na selhání hlavního trhu, které je na dolním konci spektra jeho prevalence (významnosti) na příslušném trhu.

Finanční nebo investiční operace zaměřená na: i) selhání trhu nebo nepříznivou investiční situaci, která přímo souvisí s hlavním trhem/odvětvím, a ii) jiné relevantní selhání trhu.

NEBO

Finanční nebo investiční operace zaměřená na selhání hlavního trhu, které se nachází ve střední části spektra jeho prevalence (významnosti) na příslušném trhu.

Finanční nebo investiční operace zaměřená na: i) selhání trhu nebo nepříznivou investiční situaci, která přímo souvisí s hlavním trhem/odvětvím, a ii) nejméně dvě další relevantní selhání trhu nebo nepříznivé investiční situace.

NEBO

Finanční nebo investiční operace zaměřená na selhání hlavního trhu, které je na horní hranici spektra jeho prevalence (významnosti) na příslušném trhu.

Finanční nebo investiční operace, které jsou vzorové nebo transformační řešením několika selhání trhu nebo nepříznivých investičních situací prostřednictvím přelomových inovací/technologií nebo vedlejších účinků.


Tabulka 2

Pilíř 3 – Zprostředkované financování pro malé a střední podniky a malé společnosti se střední tržní kapitalizací

Zprostředkované financování zaměřené na malé a střední podniky a malé společnosti se střední tržní kapitalizací obdrží jeden bod. Pokud se financování uskutečňuje v zemích, kde se většina přidělených prostředků očekává (> 50 % finanční nebo investiční operace) v oblastech soudržnosti nebo spravedlivé transformace (2) nebo na financování finančních a investičních operací zaměřených na konkrétně na priority v oblasti politiky výzkumu a inovací v členských státech (3) s mírnou nebo vznikající výkonností v oblasti inovací, je finanční nebo investiční operace hodnocena jako o jeden bod lepší. Budou uděleny další body, pokud se finanční nebo investiční operace zaměřuje na zranitelné/omezené segmenty ekosystému malých a středních podniků (mikropodniky, sociální podniky, podniky zaměřené na dopady, začínající podniky nebo mladé společnosti, podniky vlastněné/řízené ženami, podniky řízené zranitelnými nebo znevýhodněnými skupinami, mladé zemědělce atd.) nebo na další politické priority (udržitelnost, výzkum a inovace, dovednosti, vzdělávání a odborná příprava, digitalizace, investice ve venkovských oblastech, kulturní a tvůrčí odvětví). Celkové bodové hodnocení odpovídá součtu bodů obdržených v rámci níže popsaných oblastí A, B, C a D.

A.

Přístup k financování (uspokojivé = 1)

B.

Působí-li finanční nebo investiční operace v oblasti soudržnosti/spravedlivé transformace (více než 50 % finanční nebo investiční operace) nebo se zaměřuje konkrétně na priority v oblasti politiky výzkumu a inovací v členských státech s mírnou nebo vznikající výkonností v oblasti inovací, bude přičten jeden bod.

C.

Pokud se finanční nebo investiční operace zaměřuje na zranitelné/omezené segmenty (od 10 % do 50 % finanční nebo investiční operace), bude přičten jeden bod,

NEBO

pokud se finanční nebo investiční operace zaměřuje na zranitelné/omezené segmenty (více než 50 % finanční nebo investiční operace), budou přičteny dva body

D.

Pokud se finanční nebo investiční operace zaměřuje na další politické priority (od 10 % do 50 % finanční nebo investiční operace), bude přičten jeden bod,

NEBO

pokud se finanční nebo investiční operace zaměřuje na další politické priority (více než 50 % finanční nebo investiční operace), budou přičteny dva body


(1)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 ze dne 18. července 2018, kterým se stanoví finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie, mění nařízení (EU) č. 1296/2013, (EU) č. 1301/2013, (EU) č. 1303/2013, (EU) č. 1304/2013, (EU) č. 1309/2013, (EU) č. 1316/2013, (EU) č. 223/2014 a (EU) č. 283/2014 a rozhodnutí č. 541/2014/EU a zrušuje nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012 (Úř. věst. L 193, 30.7.2018, s. 1).

(2)  V případě rámcových operací by mělo být toto kritérium ověřeno na souhrnné úrovni.

(3)  Pro odkaz na země s mírnou a vznikající výkonností v oblasti inovací viz evropský srovnávací přehled inovací https://ec.europa.eu/growth/industry/policy/innovation/scoreboards_en.


DODATEK 3

Pilíř 4 – Finanční a technický příspěvek prováděcího partnera

Tabulka 1

Přímé financování

Ukazatele

Uspokojivé (= 1)

Dobré (= 2)

Velmi dobré (= 3)

Vynikající (= 4)

1.

Finanční výhody plynoucí ze zásahu prováděcího partnera (váha: 12,5 %)

FVA  (1) <= 5 bazických bodů

5 bazických bodů < FVA <= 30 bazických bodů

30 bazických bodů < FVA <= 100 bazických bodů

FVA > 100 bazických bodů

Jakákoli jiná finanční nebo investiční operace neuvedená v následujících oddílech.

Tranše s vyšší předností.

Podřízené úvěry, mezaninové tranše, hybridní dluhopisy, podmíněné úvěry a záruční produkty.

Kapitálové a kvazikapitálové operace.

2.

Delší splatnost (váha: 25 %)

Konečný příjemce pravidelně získává finanční prostředky s podobnou splatností nebo je prodloužení doby splatnosti nižší než 30 %.

Konečný příjemce by mohl snadno získat finanční prostředky s podobnou splatností nebo prodloužení doby splatnosti je mezi 30 % a 49 %.

Konečný příjemce by mohl s určitými obtížemi získat finanční prostředky s podobnou splatností nebo prodloužení doby splatnosti je mezi 50 % a 99 %.

Konečný příjemce není schopen získat finanční prostředky s podobnou splatností nebo prodloužení doby splatnosti je 100 % nebo více.

3.

Jiná výhoda (výhody) pro konečné příjemce

(váha: 12,5 %)

Použitelné prvky bodového hodnocení:

a)

flexibilita čerpání;

b)

strukturování splátek;

c)

délka období dostupnosti pro vyplacení prostředků;

d)

délka doby odkladu;

e)

možnost přepočítat/revidovat úrokové sazby;

f)

délka období s pevnou úrokovou sazbou;

g)

financování v místní měně v rámci EU;

h)

přínos k diverzifikaci a stabilitě financí konečného příjemce;

i)

podřízené pozice;

j)

jiné, které je třeba specifikovat (např. požadavky na zajištění, které mohou vzniknout v souvislosti s finanční nebo investiční operací).

Žádný z výše uvedených prvků nelze použít.

Jeden nebo dva z výše uvedených prvků jsou použitelné.

Použitelné jsou tři až čtyři z výše uvedených prvků.

Použitelných je alespoň pět z výše uvedených prvků.

4.

Přilákání dalších investorů a signalizační účinky

(váha: 25 %)

Neočekává se, že by zapojení prováděcího partnera do finanční nebo investiční operace mělo: i) katalytický účinek na přilákání dalších spolufinancujících subjektů/ručitelů/investorů (např. prováděcí partner spolufinancuje pouze s vlastními zdroji příjemce půjčky)

nebo ii) jakýkoli signalizační účinek na příslušném trhu.

Očekává se, že zapojení prováděcího partnera do finanční nebo investiční operace bude mít určitý dopad na mobilizaci dalších spolufinancujících subjektů/ručitelů/investorů a signalizuje, že se očekává, že operace/investice budou řádné a zaslouží si podporu, a usnadní tak plné financování a provádění.

Očekává se, že zapojení prováděcího partnera do finanční nebo investiční operace bude mít významný dopad na rozhodnutí dalších finančních subjektů/ručitelů/investorů zavázat se k operaci nebo spoluinvestovat souběžně s operací, což bude mít silný katalytický účinek. To zahrnuje situace, kdy prováděcí partner přispěl ke kombinování svého financování s granty třetích stran nebo jinými formami vnější podpory pro konkrétní projekty/programy.

Očekává se, že zapojení prováděcího partnera do finanční nebo investiční operace bude mít klíčový význam pro uskutečnění operace nebo pro dosažení cílové úrovně financování (není pravděpodobné, že bez prováděcího partnera bude projekt pokračovat, nebo ne se stejnou rychlostí nebo velikostí). To zahrnuje např. i) prováděcího partnera, který převezme úlohu základního investora, ii) kombinaci půjček prováděcího partnera s veřejnými nebo soukromými zdroji třetí strany.

5.

Finanční poradenství nebo odborné znalosti strukturování

(váha: 12,5 %)

Odborné znalosti prováděcího partnera v oblasti finančního strukturování nejsou vyžadovány a očekává se, že zapojení prováděcího partnera bude okrajové. Původ investice nevyužívá odborných znalostí prováděcího partnera.

Očekává se, že odborné znalosti prováděcího partnera týkající se finančního strukturování budou mít pozitivní dopad na strukturu financování investice a očekává se, že budou hodnotné pro protistranu, nebo se očekává, že původ investice bude těžit z odborných znalostí prováděcího partnera.

Očekává se, že odbornost prováděcího partnera v oblasti finančního struktur bude mít významný dopad na strukturu financování investice, a očekává se, že bude mít značnou hodnotu pro protistranu (např. urychlením finanční uzávěrky nebo uplatňováním standardizovaných struktur atd.) nebo se očekává, že původ investice bude těžit z odborných znalostí prováděcího partnera.

Očekává se, že přínos prováděcího partnera s jeho odbornými znalostmi v oblasti finančního strukturování bude inovativní a bude mít vysokou hodnotu pro protistranu (např. výrazným urychlením finanční uzávěrky nebo uplatněním standardizovaných struktur na složité případy, technickou nebo poradenskou podporou finančního strukturování operace, odborníky z finančního sektoru atd.).

6.

Technické poradenství a příspěvek

(váha: 12,5 %)

Konečný příjemce nepotřeboval technické odborné znalosti nebo poradenské služby prováděcího partnera.

Technické poradenství prováděcího partnera zajišťuje kvalitu investice stanovením podmínek vyplácení charakteristických pro jednotlivé projekty a zásahy ad hoc (např. kontrolní návštěvy k zajištění souladu s podmínkami vyplácení).

NEBO

Každoroční zprávy o pokroku projektu.

Prováděcí partner podporuje technickou přípravu nebo strukturování finanční nebo investiční operace tak, aby byla lépe sladěna s cíli politiky.

NEBO

Cílené vstupy (technické, ekonomické, zadávání zakázek, klima, životní prostředí, sociální oblast), cenné pokyny k rysům projektu nebo možnostem návrhu a pravidelné zásahy (např. kontrolní návštěvy k zajištění souladu s normami).

NEBO

Cílené kontroly (zadávání zakázek, klima, životní prostředí, sociální oblast).

Prováděcí partner podporuje technickou přípravu nebo strukturování finanční nebo investiční operace tak, aby byla plně v souladu s cíli politiky.

NEBO

Technická podpora prováděcího partnera má významný dopad na technickou nebo ekonomickou kvalitu investice, zejména prostřednictvím zvláštní technické pomoci nebo poskytované poradenské podpory.

NEBO

Významné hmotné kontroly, například složitých projektů nebo vysoce rizikových projektů.


Tabulka 2

Zprostředkované financování

Ukazatele

Uspokojivé (= 1)

Dobré (= 2)

Velmi dobré (= 3)

Vynikající (= 4)

1.

Finanční výhody plynoucí ze zásahu prováděcího partnera

(váha: 35 %)

Jakákoli jiná finanční nebo investiční operace neuvedená v následujících oddílech.

Tranše s vyšší předností.

Podřízené úvěry, mezaninové tranše, hybridní dluhopisy, podmíněné úvěry a záruční produkty.

Kapitálové a kvazikapitálové operace.

2.

Přilákání dalších investorů a signalizační účinky

(váha: 40 %)

Neočekává se, že by zapojení prováděcího partnera do finanční nebo investiční operace mělo: i) katalytický účinek na přilákání dalších spolufinancujících subjektů/ručitelů/investorů (např. prováděcí partner spolufinancuje pouze s vlastními zdroji příjemce půjčky)

nebo ii) jakýkoli signalizační účinek na příslušném trhu.

Očekává se, že zapojení prováděcího partnera do finanční nebo investiční operace bude mít určitý dopad na mobilizaci dalších spolufinancujících subjektů/ručitelů/investorů a signalizuje, že se očekává, že investice budou zdravé a zaslouží si podporu, čímž se usnadní plné financování a provádění.

Očekává se, že zapojení prováděcího partnera do finanční nebo investiční operace bude mít významný dopad na rozhodnutí dalších finančních subjektů/ručitelů/investorů zavázat se k operaci nebo spoluinvestovat souběžně s operací, což bude mít silný katalytický účinek. To zahrnuje situace, kdy prováděcí partner přispěl ke kombinování svého financování s granty třetích stran nebo jinými formami vnější podpory pro konkrétní projekty/programy.

Očekává se, že zapojení prováděcího partnera do finanční nebo investiční operace bude klíčem k uskutečnění operace nebo k dosažení cílové úrovně financování. To zahrnuje např. i) prováděcího partnera, který převezme úlohu základního investora, ii) kombinaci půjček prováděcího partnera s veřejnými nebo soukromými zdroji třetí strany.

3.

Finanční poradenství a odborné znalosti strukturování

(váha: 12,5 %)

Odborné znalosti prováděcího partnera v oblasti finančního strukturování nejsou vyžadovány a očekává se, že zapojení prováděcího partnera bude okrajové. Původ investice nevyužívá odborných znalostí prováděcího partnera.

Očekává se, že odborné znalosti prováděcího partnera týkající se finančního strukturování budou mít pozitivní dopad na strukturu financování investice a očekává se, že budou hodnotné pro protistranu, nebo se očekává, že původ investice bude těžit z odborných znalostí prováděcího partnera.

Očekává se, že odbornost prováděcího partnera v oblasti finančního struktur bude mít významný dopad na strukturu financování investice, a očekává se, že bude mít značnou hodnotu pro protistranu (např. urychlením finanční uzávěrky nebo uplatňováním standardizovaných struktur atd.) nebo se očekává, že původ investice bude těžit z odborných znalostí prováděcího partnera.

Očekává se, že přínos prováděcího partnera s jeho odbornými znalostmi v oblasti finančního strukturování bude inovativní a bude mít vysokou hodnotu pro protistranu (např. výrazným urychlením finanční uzávěrky nebo uplatněním standardizovaných struktur na složité případy, technickou nebo poradenskou podporou finančního strukturování operace, odborníky z finančního sektoru atd.).

4.

Technické poradenství a příspěvek

(váha: 12,5 %)

Od prováděcího partnera se neočekává, že zprostředkovateli poskytne technické poradenství nebo umožní budování kapacit.

Očekává se, že prováděcí partner stanoví konkrétní podmínky týkající se provádění základních transakcí a poskytne zprostředkovateli poradenství při jejich výběru, nebo se očekává, že zprostředkovatel bude potřebovat poradenství při provádění kritérií finanční nebo investiční operace.

Prováděcí partner očekává, že se bude podílet na technické pomoci nebo odborné přípravě poskytované zprostředkovateli s cílem zlepšit jeho výkonnost nebo schopnost plnit požadavky (např. pokud jde o podávání zpráv, způsobilost, aspekty udržitelnosti a normy pro zadávání zakázek). Očekává se, že pomoc prováděcího partnera půjde ve fázi hodnocení nad rámec standardní náležité péče.

Očekává se, že zprostředkovateli bude poskytnuta rozsáhlá technická pomoc nebo poradenství na podporu rozvoje obchodních segmentů se zvláštním dopadem, které se odráží v oblastech politiky Programu InvestEU. Očekává se, že pomoc prováděcího partnera půjde ve fázi hodnocení nad rámec standardní náležité péče.


(1)  FVA = finanční přidaná hodnota. Představuje rozdíl mezi pro konečného příjemce nejbližší alternativou na trhu (náklady na alternativní financování) a cenou úvěru poskytnutého prováděcím partnerem. Náklady konečného příjemce na alternativní financování mohou být určeny přímým odkazem na likvidní dluhopis nebo nedávno podepsaným úvěrem od téhož emitenta na dobu podobnou době trvání úvěru poskytnutého prováděcím partnerem. Při spolufinancování je nejdůležitějším srovnáním paralelní komerční nástroj za předpokladu, že je známa cena a že struktury jsou přiměřeně srovnatelné. Popřípadě, pokud takový nástroj neexistuje, lze jako zástupný indikátor použít dluhopis/úvěr vydaný srovnatelným subjektem. Tržní ceny jsou odvozeny od primárních a sekundárních obchodních úrovní vybraných dluhopisů nebo úvěrů, včetně ročních poplatků. Vzhledem k tomu, že u většiny dluhopisů na sekundárním trhu existuje vysoká míra cenové variability, je třeba dbát na to, aby vybrané náklady na alternativní financování odrážely buď dlouhodobější průměry, nebo současné tržní podmínky, pokud se očekává, že převáží.


DODATEK 4

Pilíř 5 – Dopad finanční nebo investiční operace

Tabulka 1

Přímé financování

Dopad finanční nebo investiční operace

 

Uspokojivé (= 1)

Dobré (= 2)

Velmi dobré (= 3)

Vynikající (= 4)

1.

Dopad na hospodářství a růst (vnitřní míra návratnosti)

(váha: 40 %)

nebo

Kvalitativní posouzení  (1)

> 0 % – 5 %

5 % – 7 %

7 % – 10 %

> 10 %

Bodové hodnocení bude provedeno na základě řádně odůvodněného kvalitativního posouzení sociálně-ekonomických nákladů a přínosů projektu a jeho očekávaného přínosu pro hospodářskou činnost a růst.

2.

Dopad na zaměstnanost

(váha: 15 %)

Fáze vytváření/provádění (ekvivalent plného pracovního úvazku/mil. EUR) < 3

Fáze vytváření/provádění (ekvivalent plného pracovního úvazku/mil. EUR) 3–6

Fáze vytváření/provádění (ekvivalent plného pracovního úvazku/mil. EUR) 6–8

Fáze vytváření/provádění (ekvivalent plného pracovního úvazku/mil. EUR) > 8

Provozní fáze (ekvivalent plného pracovního úvazku/mil. EUR) < 0,4

Provozní fáze (ekvivalent plného pracovního úvazku/mil. EUR) 0,4–0,7

Provozní fáze (ekvivalent plného pracovního úvazku/mil. EUR) 0,7–1,1

Provozní fáze (ekvivalent plného pracovního úvazku/mil. EUR) > 1,1

3.

Aspekty prověřování udržitelnosti

(váha – 45 %) + bonus

a)

Klima

(váha: 15 %)

Negativní dopady nejsou zcela zmírněny, žádný významný pozitivní dopad.

Negativní dopady částečně zmírněny, určitý pozitivní dopad.

Negativní dopady zcela zmírněny, významný pozitivní dopad.

Negativní dopady zcela zmírněny, zcela zásadní pozitivní dopad.

b)

Životní prostředí

(váha: 15 %)

Negativní dopady nejsou zcela zmírněny, žádný významný pozitivní dopad.

Negativní dopady částečně zmírněny, určitý pozitivní dopad.

Negativní dopady zcela zmírněny, významný pozitivní dopad.

Negativní dopady zcela zmírněny,

zcela zásadní pozitivní dopad.

c)

Sociální rozměr

(váha: 15 %)

Negativní dopady nejsou zcela zmírněny, žádný významný pozitivní dopad.

Negativní dopady částečně zmírněny, určitý pozitivní dopad.

Negativní dopady zcela zmírněny,

významný pozitivní dopad.

Negativní dopady zcela zmírněny,

zcela zásadní pozitivní dopad.

Bonus

Kontrolní seznam pozitivního programu

(váha: 22,5 % celkem pro všechny tři rozměry)

nepoužije se

nepoužije se

nepoužije se

Pokud ano, pro další podrobnosti viz tabulka 3


Tabulka 2

Aspekty prověřování udržitelnosti – podrobné informace (přímé financování)

 

 

Uspokojivé

Dobré

Velmi dobré

Vynikající

Klima

15 %

Negativní dopady a rizika související s projektem  (2)

(váha: 50 %)

Určité významné obavy týkající se zmírňování změny klimatu nebo přizpůsobování se této změně nelze plně zmírnit nebo kompenzovat.

Projekt čelí vysokým rizikům souvisejícím se změnou klimatu a jsou prováděna určitá zmírňující opatření, která tato rizika částečně řeší.

Významné negativní dopady byly sníženy nebo omezeny prostřednictvím plánovaných opatření k zabránění jakýmkoli zjištěným významným nepříznivým účinkům nebo jejich prevenci, snížení nebo pokud možno vyrovnání.

Projekt čelí středně vysokým rizikům souvisejícím se změnou klimatu a jsou prováděna zmírňující opatření, která tato rizika částečně řeší.

Některé negativní dopady přetrvávají i po provedení zmírňujících opatření, ale nejsou významné, a další opatření se nepovažují za nutná.

Projekt čelí středním nebo vysokým rizikům souvisejícím se změnou klimatu, která jsou zmírněna a dobře řízena.

Žádné nebo pouze zanedbatelné negativní dopady po přijetí zmírňujících opatření (nebo nevyžadující zmírnění), projekt čelí nízkým rizikům souvisejícím se změnou klimatu.

NEBO

Vysoká nebo střední rizika, která jsou plně zmírněna.

Pozitivní dopady projektu, bez dobrovolných opatření  (3) přijatých předkladatelem projektu/konečným příjemcem

(váha: 50 %)

Nejsou zjištěny významné pozitivní dopady.

Určité pozitivní dopady. Je možné určit v oblasti zmírňování změny klimatu nebo přizpůsobování se této změně.

Významné pozitivní dopady (cíl přispět ke zmírňování změny klimatu nebo přizpůsobení se této změně je výslovně uveden, není však hlavním důvodem, proč je projekt prováděn).

Zásadní pozitivní dopady (projekt je zcela věnován zmírňování změny klimatu nebo přizpůsobování se této změně, která je základním důvodem, proč se projekt provádí).

Dobrovolná opatření přijatá za účelem zvýšení výkonnosti projektu v oblasti klimatu

(váha: 7,5 % (bonus))

Předkladatel projektu pod vedením prováděcího partnera přijme dobrovolně jedno nebo více z následujících opatření, která jsou relevantní pro daný projekt:

posilování odolnosti vůči změně klimatu (přizpůsobení se nebo zmírňování) u projektů přímého financování, které nedosahují prahové hodnoty

Životní prostředí

15 %

Negativní dopady a rizika související s projektem

(50 %)

Určité významné negativní dopady nebo rizika nejsou plně zmírněny

Významné negativní dopady nebo rizika byly sníženy nebo omezeny prostřednictvím plánovaných opatření k zabránění jakýmkoli zjištěným významným nepříznivým účinkům nebo jejich prevenci, snížení nebo pokud možno vyrovnání

Některé negativní dopady nebo rizika přetrvávají i po zmírnění, ale nejsou významné a nejsou zapotřebí další opatření

Po zmírnění žádné nebo pouze zanedbatelné negativní dopady nebo rizika (nebo nevyžadující zmírnění)

Pozitivní dopady projektu, bez dobrovolných opatření přijatých předkladatelem projektu/konečným příjemcem

(váha: 50 %)

Žádné významné pozitivní dopady

Lze určit určité pozitivní dopady,

pokud jde o environmentální prvky

Významné pozitivní dopady (cíl přispět k environmentálnímu cíli je výslovně uveden, ale není hlavním důvodem, proč je projekt prováděn)

Zásadní pozitivní dopady (projekt je zcela zaměřen na environmentální cíl, který je základním důvodem, proč je projekt realizován)

Dobrovolná opatření přijatá za účelem zvýšení environmentální výkonnosti projektu

(váha: 7,5 % (bonus))

(bonus)

Předkladatel projektu pod vedením prováděcího partnera přijme dobrovolně jedno nebo více z následujících opatření, která jsou relevantní pro daný projekt:

předkladatel projektu/konečný příjemce přijímá dobrovolná opatření s cílem zlepšit vliv projektu na životní prostředí, a to i prostřednictvím prováděcích opatření s cílem dále zmírnit negativní dopady nebo je kompenzovat

Sociální rozměr

15 %

Negativní dopady a rizika související s projektem

(váha: 50 %)

Určité významné negativní dopady nelze zcela zmírnit nebo kompenzovat

Určité významné negativní dopady byly sníženy nebo omezeny prostřednictvím plánovaných opatření k zabránění jakýmkoli zjištěným významným nepříznivým účinkům nebo jejich prevenci, snížení nebo pokud možno vyrovnání jakýchkoli

Určité negativní dopady přetrvávají i po zmírnění, ale nejsou významné a nejsou zapotřebí kompenzační opatření

Po zmírnění žádné nebo pouze zanedbatelné negativní dočasné dopady (nebo nevyžadující zmírnění)

Pozitivní dopady projektu, bez dobrovolných opatření přijatých předkladatelem projektu/konečným příjemcem

(váha: 50 %)

Žádné významné pozitivní dopady

Lze určit určité pozitivní dopady, pokud jde o sociální aspekty

Významné pozitivní dopady (cíl přispět k sociálním aspektům je výslovně uveden, ale není hlavním důvodem, proč je projekt prováděn)

Zásadní pozitivní dopady (projekt je zcela zaměřen na sociální cíle, což je základním důvodem, proč je projekt realizován)

Dobrovolná opatření přijatá s cílem zlepšit sociální výkonnost projektu

(váha: 7,5 % (bonus))

Předkladatel projektu pod vedením prováděcího partnera přijme dobrovolně jedno nebo více z následujících opatření, která jsou relevantní pro daný projekt:

předkladatel projektu/konečný příjemce přijímá dobrovolná opatření ke zvýšení sociální výkonnosti projektu


Tabulka 3

Zprostředkované financování

Dopad finanční nebo investiční operace

 

Uspokojivé (= 1)

Dobré (= 2)

Velmi dobré (= 3)

Vynikající (= 4)

1.

Zlepšení přístupu k financování a zlepšení podmínek financování pro konečné příjemce (váha: 80 %)

a)

Rozsah finančních prostředků, které má finanční zprostředkovatel poskytnout konečným příjemcům v souvislosti s financováním podporovaným z Fondu InvestEU

(váha: 30 %)

Omezený očekávaný rozsah financování (< 2krát).

Střední očekávaný rozsah financování (2 až 3krát).

Vysoký očekávaný rozsah financování (3 až 5krát).

Značně vysoký očekávaný rozsah financování (více než 5krát).

b)

Výhody pro konečné příjemce  (4)

(váha: 30 %)

Finanční nebo investiční operace umožňuje zprostředkovateli (zprostředkovatelům) nabídnout konečným příjemcům výhodnější podmínky, ke kterým přispívá:

a)

flexibilita čerpání;

b)

strukturování splátek;

c)

délka období dostupnosti pro vyplácení prostředků;

d)

délka doby odkladu;

e)

delší splatnost;

f)

financování v místní měně v rámci EU;

g)

přínos k diverzifikaci a stabilitě financí konečného příjemce;

h)

zvýšení dostupnosti nebankovního alternativního dluhového nebo kapitálového financování;

i)

podřízené pozice;

j)

požadavky na zajištění;

k)

převod finanční výhody zprostředkovatelem na konečného příjemce;

l)

jiné, což je třeba upřesnit (může vzniknout v souvislosti s finanční nebo investiční operací).

 

Žádný z výše uvedených prvků nelze použít.

Jeden nebo dva z výše uvedených prvků jsou použitelné.

Použitelné jsou dva až tři z výše uvedených prvků.

Použitelné jsou více než tři z výše uvedených prvků.

c)

Očekávaný dopad na finanční ekosystém

(váha: 20 %)

Očekává se, že finanční/investiční činnosti podpoří zavedené zprostředkovatele a zachovají stávající finanční kanály většinou na místní úrovni s omezeným vzájemným obohacováním nebo interakcemi s širším ekosystémem.

Finanční/investiční činnosti, u nichž se očekává, že budou do značné míry podporovat zavedené zprostředkovatele a růst nebo rozšiřování finančních kanálů nad rámec jejich místního ekosystému za účelem plnění cílů politiky Programu InvestEU podle článků 3 a 8 nařízení o Programu InvestEU.

Očekává se, že významná část finančních/investičních činností bude zajištěna podporou nových zprostředkovatelů, včetně nové kategorie zprostředkovatelů, nebo vytvořením alternativních mechanismů financování nebo investičních kanálů v zájmu plnění cílů politiky Programu InvestEU podle článků 3 a 8 nařízení o Programu InvestEU.

Finanční/investiční činnosti se zaměřují na podporu nových zásahů v odvětví v souladu s politickými prioritami vymezenými v záručních nebo vertikálních dohodách nebo podporou partnerství, rozvoje platforem nebo jiné systematické spolupráce v rámci širšího ekosystému s cílem řešit cíle politiky Programu InvestEU podle článků 3 a 8 nařízení o Programu InvestEU.

2.

Zaměstnanost (váha: 20 %)

Předpokládaný počet podporovaných pracovních míst na úrovni konečných příjemců

(váha: 20 %)

Očekává se, že počet pracovních míst (včetně sezónních pracovních míst a zaměstnání na částečný úvazek) nebo osob samostatně výdělečně činných, u nichž se očekává podpora ze strany prováděcího partnera, bude na mil. EUR financování:

v rámci záruk: méně než 50,

v rámci kapitálu: méně než 5.

Očekává se, že počet pracovních míst (včetně sezónních pracovních míst a zaměstnání na částečný úvazek) nebo osob samostatně výdělečně činných, u nichž se očekává podpora ze strany prováděcího partnera, bude na mil. EUR financování:

v rámci záruk: 50 až 100,

v rámci kapitálu: 5 až 10.

Očekává se, že počet pracovních míst (včetně sezónních pracovních míst a zaměstnání na částečný úvazek) nebo osob samostatně výdělečně činných, u nichž se očekává podpora ze strany prováděcího partnera, bude na mil. EUR financování:

v rámci záruk: 100 až 175,

v rámci kapitálu: 10 až 15.

Očekává se, že počet pracovních míst (včetně sezónních pracovních míst a zaměstnání na částečný úvazek) nebo osob samostatně výdělečně činných, u nichž se očekává podpora ze strany prováděcího partnera, bude na mil. EUR financování:

v rámci záruk: více než 300,

v rámci kapitálu: více než 15.


(1)  Prováděcí partneři by měli vysvětlit důvod, proč nelze vnitřní míru návratnosti vypočítat.

(2)  Projekt v plném slova smyslu, včetně např. příslušných kompenzačních a zmírňujících opatření zavedených za účelem řešení obav ze změny klimatu v oblasti jejího zmírňování (tj. emisí skleníkových plynů) a přizpůsobování se (tj. řešení nebezpečí, dopadů a rizik spojených se změnou klimatu).

(3)  Jak je popsáno v pokynech k prověřování udržitelnosti u doporučení pro pozitivní program.

(4)  V případě rámcových operací má prováděcí partner uvést, jaký druh výhod má být systematicky dosahován napříč základními dílčími projekty.


DODATEK 5

Pilíř 6 Finanční profil finanční nebo investiční operace

Následující tabulka uvádí příklady ukazatelů finančního profilu, které lze použít pro operace dluhového a kapitálového typu. V závislosti na charakteristikách finančních produktů/portfolií může prováděcí partner poskytnout různé ukazatele. V případě rámcových operací musí prováděcí partner poskytnout: rozmezí přijatelných ratingů základních dílčích projektů, průměrný rating, rozsah převodních měr nebo jiné relevantní rysy, jsou-li k dispozici, jako je očekávaná ztráta a doba trvání podkladového portfolia či portfolií.

Operace dluhového typu  (1)

 

Příklad 1

Příklad 2

Ukazatel finančního profilu (v souladu se záruční dohodou)

Očekávaná ztráta

Převodní míry

Rozmezí (v případě potřeby, jak je definováno v záruční dohodě)

X % ≤ očekávaná ztráta ≤ Y %

nepoužije se

Výchozí měřítka

Očekávaná ztráta finanční nebo investiční operace

Očekávaná ztráta finančního produktu/portfolia

Použitelná převodní míra pro příslušné portfolio/finanční produkt vycházející z očekávané ztráty finanční nebo investiční operace

Operace kapitálového typu

Ukazatel finančního profilu (v souladu se záruční dohodou)

Vnitřní míra návratnosti, rating protistrany pro finanční prostředky nebo jiná relevantní měřítka, která budou dohodnuta v záruční dohodě

Rating protistrany, je-li k dispozici

Rozmezí (v případě potřeby, jak je definováno v záruční dohodě)

X ≤ vnitřní míra návratnosti nebo jiná relevantní měřítka ≤ Y

Výchozí měřítka

Vnitřní míra návratnosti finančních prostředků nebo jiná relevantní měřítka, která budou dohodnuta v záruční dohodě

Rating protistrany


(1)  Omezené a neomezené záruky.


DODATEK 6

Pilíř 7 – Doplňkové ukazatele

Hodnoty, jichž má být dosaženo na konci doby životnosti operace (1).

U všech finančních a investičních operací:

a)

aktivační a multiplikační účinek;

b)

částka mobilizovaných investic;

c)

odhadovaný [počet] cílových konečných příjemců;

d)

investice podporující cíle v oblasti klimatu; (2)

e)

investice podporující cíle v oblasti životního prostředí(2);

f)

investice podporující digitalizaci(2);

g)

investice podporující průmyslovou transformaci(2);

h)

investice podporující spravedlivou transformaci(2);

i)

investice do poskytování kritické infrastruktury(2);

j)

investice do kybernetické bezpečnosti, vesmíru a obrany(2);

k)

v případě kombinování zdrojů je třeba uvést nevratnou složku nebo složku finančního nástroje jiných programů Unie(2);

l)

případně jiné ukazatele charakteristické pro konkrétní operace vyžadované finančním produktem finanční nebo investiční operace.

V příslušných případech, v závislosti na oblastech politiky operace a typu operace (přímá nebo nepřímá):

Oblast udržitelné infrastruktury

Energetika:

a)

dodatečné instalované kapacity na výrobu energie z obnovitelných zdrojů a jiná bezpečná a udržitelná kapacita pro výrobu energie s nulovými a nízkými emisemi (v megawattech (MW));

b)

počet domácností, počet veřejných budov a obchodních prostor s lépe klasifikovanou spotřebou energie;

c)

odhadované úspory energie díky projektu/projektům (v kilowatthodinách, kWh);

d)

snížení/neuskutečnění ročních emisí skleníkových plynů v tunách ekvivalentu CO(2);

e)

objem investic do rozvoje, zvýšení inteligence a modernizace udržitelné energetické infrastruktury.

Digitální:

další domácnosti, komerční nebo veřejné budovy, které mají nově přístup k širokopásmovým sítím s přenosovou rychlostí nejméně 100 Mbps, již lze zvýšit až na gigabitovou rychlost, nebo počet vytvořených přístupových bodů ke službám Wi-Fi

Doprava:

a)

finanční nebo investiční operace je přeshraniční nebo je přínosem k projektům zaměřeným na chybějící spojení (včetně projektů týkajících se městských uzlů, regionálních přeshraničních železničních spojení, multimodálních platforem, námořních přístavů, vnitrozemských přístavů, spojů na letiště a kombinovaných terminálů železniční a silniční dopravy hlavní a globální sítě TEN-T);

b)

finanční nebo investiční operace přispívá k digitalizaci dopravy, zejména zaváděním evropského systému řízení železničního provozu (ERTMS), říčního informačního systému (RIS), inteligentního dopravního systému (ITS), kontrolního a informačního systému pro provoz plavidel (VTMIS)/služeb e-Maritime a výzkumu uspořádání letového provozu jednotného evropského nebe (SESAR);

c)

počet vybudovaných nebo modernizovaných čerpacích stanic poskytujících alternativní paliva;

d)

finanční nebo investiční operace přispívající k bezpečnosti dopravy.

Životní prostředí:

finanční nebo investiční operace přispívající k provádění plánů a programů, které vyžaduje acquis Unie v oblasti životního prostředí v souvislosti s kvalitou ovzduší, vodou, odpady a přírodou

Oblast výzkumu, inovací a digitalizace

a)

počet podniků, které provádějí výzkumné a inovační projekty;

b)

přínos k dosažení cíle investic do výzkumu, vývoje a inovací ve výši 3 % hrubého domácího produktu (HDP) Unie.

Oblast týkající se malých a středních podniků

a)

počet podporovaných podniků;

b)

objem přidělených prostředků vyhrazený malým a středním podnikům/malým společnostem se střední tržní kapitalizací [%], pokud jej lze v okamžiku předložení přiměřeně odhadnout.

Oblast sociálních investic a dovedností

a)

sociální infrastruktura: kapacita podporované sociální infrastruktury podle odvětví a přístup k této infrastruktuře: bydlení, vzdělávání, zdravotnictví a ostatní;

b)

mikrofinancování a financování sociálních podniků: počet podporovaných příjemců mikrofinancování a sociálních podniků;

c)

dovednosti: počet osob, jež získávají nové dovednosti nebo si je nechávají uznávat a získávají o nich osvědčení: dosažená kvalifikace získaná vzděláváním a odbornou přípravou.

U přímých operací, v příslušných případech:

a)

zahájení a ukončení činnosti;

b)

investiční náklady projektu;

c)

podíl zastoupení žen a mužů:

i)

v týmu vedoucích pracovníků konečného příjemce;

ii)

v pracovní síle;

iii)

ve vlastnictví (podnikání).

U zprostředkovaných operací:

aspekty environmentálních, sociálních a správních rizik.

Ukazatele složky členského státu: Další ukazatele dohodnuté mezi členským státem a Komisí v rámci dohody o příspěvcích a převedené do příslušné záruční dohody s prováděcím partnerem.


(1)  Pro výpočet těchto ukazatelů se použije odborná metodika vyvinutá pro klíčové ukazatele výkonnosti a monitorování Programu InvestEU.

(2)  Údaj o tom, zda je finanční nebo investiční operace přínosem pro konkrétní oblast („ano“, „ne“, nebo „není známo“) a případně o očekávané částce, kterou má být v této oblasti přispěno.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU