(EU) 2021/1701Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1701 ze dne 21. září 2021, kterým se mění nařízení (EU) 2020/2222 za účelem prodloužení doby platnosti osvědčení o bezpečnosti a licencí železničních podniků provozujících svoji činnost prostřednictvím pevného spojení v Lamanšském průlivu (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 339, 24.9.2021, s. 1-3 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 21. září 2021 Autor předpisu: Evropský parlament; Rada Evropské unie
Platnost od: 25. září 2021 Nabývá účinnosti: 25. září 2021
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



24.9.2021   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 339/1


NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2021/1701

ze dne 21. září 2021,

kterým se mění nařízení (EU) 2020/2222 za účelem prodloužení doby platnosti osvědčení o bezpečnosti a licencí železničních podniků provozujících svoji činnost prostřednictvím pevného spojení v Lamanšském průlivu

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 91 odst. 1 této smlouvy,

s ohledem na návrh Evropské komise,

po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,

po konzultaci s Evropským hospodářským a sociálním výborem,

po konzultaci s Výborem regionů,

v souladu s řádným legislativním postupem (1),

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

S cílem zajistit propojení mezi Unií a Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska (dále jen „Spojené království“) poté, co skončí přechodné období uvedené v článku 126 Dohody o vystoupení Spojeného království z Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii (2), jakož i nepřetržitost provozu železničních podniků usazených ve Spojeném království, které jsou držiteli licencí vydaných Spojeným královstvím a které provozují svoji činnost prostřednictvím pevného spojení v Lamanšském průlivu, byla nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/2222 (3) do 30. září 2021 prodloužena doba platnosti licencí vydaných Spojeným královstvím podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU (4) železničním podnikům usazeným na území Spojeného království, jakož i doba platnosti osvědčení o bezpečnosti vydaných těmto podnikům podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES (5) mezivládní komisí zřízenou podle článku 10 Smlouvy mezi Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska a Francouzskou republikou o výstavbě a provozu pevného spojení v Lamanšském průlivu soukromými koncesionáři, podepsané v Canterbury dne 12. února 1986 (dále jen „smlouva z Canterbury“).

(2)

Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1531 (6) zmocňuje Francii a Spojené království uzavřít mezinárodní dohodu, kterou se doplňuje smlouva z Canterbury, pokud jde o uplatňování pravidel bezpečnosti železnic na pevné spojení v Lamanšském průlivu. Žádná taková dohoda však dosud uzavřena nebyla a pravděpodobně ani v blízké budoucnosti uzavřena nebude.

(3)

Za těchto okolností Francie vyjednává se Spojeným královstvím přeshraniční dohodu podle článku 14 směrnice 2012/34/EU týkající se osvědčení o bezpečnosti. Francie již vyjednala takovou dohodu týkající se licencí železničních podniků, což bylo oznámeno Komisi dne 1. června 2021 a schváleno Komisí dne 20. srpna 2021. Očekává se, že dokončení vnitřních postupů vyžadovaných právními předpisy Francie a Spojeného království pro prozatímní provádění nebo vstup těchto dohod v platnost potrvá šest měsíců po skončení použitelnosti opatření stanovených nařízením (EU) 2020/2222, které nastane dne 30. září 2021.

(4)

Pokud doba platnosti licencí a osvědčení o bezpečnosti nebude prodloužena tak, aby bylo možné sjednat přeshraniční dohodu týkající se osvědčení o bezpečnosti s výhradou posouzení, které má Komise učinit, a prováděcího rozhodnutí, které má Komise přijmout podle článku 14 směrnice 2012/34/EU, a aby bylo možné přeshraniční dohodu týkající se osvědčení o bezpečnosti a přeshraniční dohodu týkající se licencí prozatímně uplatňovat nebo uzavřít, činnost dotčených železničních podniků provozovaná prostřednictvím pevného spojení v Lamanšském průlivu se dne 30. září 2021 zastaví. To by způsobilo značné narušení přepravy cestujících a nákladu mezi Unií a Spojeným královstvím.

(5)

Je proto v zájmu Unie prodloužit dobu platnosti těchto osvědčení a licencí do 31. března 2022, a to změnou nařízení (EU) 2020/2222.

(6)

Vzhledem k naléhavosti způsobené skončením platnosti opatření stanovených nařízením (EU) 2020/2222 je vhodné stanovit výjimku ze lhůty osmi týdnů uvedené v článku 4 Protokolu č. 1 o úloze vnitrostátních parlamentů v Evropské unii, připojeného ke Smlouvě o Evropské unii, Smlouvě o fungování Evropské unie a Smlouvě o založení Evropského společenství pro atomovou energii.

(7)

Jelikož cíle tohoto nařízení, totiž prodloužit dobu platnosti osvědčení o bezpečnosti a licencí železničních podniků provozujících svoji činnost prostřednictvím pevného spojení v Lamanšském průlivu po uplynutí přechodného období, nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jej z důvodu jeho rozsahu a účinků může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o Evropské unii. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje toto nařízení rámec toho, co je nezbytné pro dosažení tohoto cíle.

(8)

S cílem umožnit rychlou použitelnost opatření stanovených tímto nařízením by mělo toto nařízení vstoupit v platnost co nejdříve, a to prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie,

PŘIJALY TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení (EU) 2020/2222 se mění takto:

1)

Článek 3 se mění takto:

a)

v odstavci 2 se první věta nahrazuje tímto:

„2.   Osvědčení o bezpečnosti uvedená v čl. 1 odst. 2 písm. b) zůstávají v platnosti po dobu patnácti měsíců ode dne použitelnosti tohoto nařízení.“;

b)

v odstavci 3 se první věta nahrazuje tímto:

„3.   Licence uvedené v čl. 1 odst. 2 písm. c) zůstávají v platnosti po dobu patnácti měsíců ode dne použitelnosti tohoto nařízení.“

2)

V článku 8 se odstavec 3 nahrazuje tímto:

„3.   Použitelnost tohoto nařízení končí dnem 31. března 2022.“

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 21. září 2021.

Za Evropský parlament

předseda

D.M. SASSOLI

Za Radu

předseda

G. DOVŽAN


(1)  Postoj Evropského parlamentu ze dne 15. září 2021 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 21. září 2021.

(2)  Dohoda o vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii (Úř. věst. L 29, 31.1.2020, s. 7).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/2222 ze dne 23. prosince 2020 o určitých aspektech železniční bezpečnosti a propojenosti s ohledem na přeshraniční infrastrukturu spojující Unii a Spojené království prostřednictvím pevného spojení v Lamanšském průlivu (Úř. věst. L 437, 28.12.2020, s. 43).

(4)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU ze dne 21. listopadu 2012 o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru (Úř. věst. L 343, 14.12.2012, s. 32).

(5)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES ze dne 29. dubna 2004 o bezpečnosti železnic Společenství a o změně směrnice Rady 95/18/ES o vydávání licencí železničním podnikům a směrnice 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti (směrnice o bezpečnosti železnic) (Úř. věst. L 164, 30.4.2004, s. 44).

(6)  Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1531 ze dne 21. října 2020, jímž se Francie zmocňuje sjednat, podepsat a uzavřít mezinárodní dohodu, kterou se doplňuje smlouva mezi Francií a Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska o výstavbě a provozu pevného spojení v Lamanšském průlivu soukromými koncesionáři (Úř. věst. L 352, 22.10.2020, s. 4).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU