(EU) 2021/1701Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1701 ze dne 21. září 2021, kterým se mění nařízení (EU) 2020/2222 za účelem prodloužení doby platnosti osvědčení o bezpečnosti a licencí železničních podniků provozujících svoji činnost prostřednictvím pevného spojení v Lamanšském průlivu (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 339, 24.9.2021, s. 1-3 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 21. září 2021 | Autor předpisu: | Evropský parlament; Rada Evropské unie |
Platnost od: | 25. září 2021 | Nabývá účinnosti: | 25. září 2021 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
24.9.2021 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 339/1 |
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2021/1701
ze dne 21. září 2021,
kterým se mění nařízení (EU) 2020/2222 za účelem prodloužení doby platnosti osvědčení o bezpečnosti a licencí železničních podniků provozujících svoji činnost prostřednictvím pevného spojení v Lamanšském průlivu
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 91 odst. 1 této smlouvy,
s ohledem na návrh Evropské komise,
po postoupení návrhu legislativního aktu vnitrostátním parlamentům,
po konzultaci s Evropským hospodářským a sociálním výborem,
po konzultaci s Výborem regionů,
v souladu s řádným legislativním postupem (1),
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
S cílem zajistit propojení mezi Unií a Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska (dále jen „Spojené království“) poté, co skončí přechodné období uvedené v článku 126 Dohody o vystoupení Spojeného království z Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii (2), jakož i nepřetržitost provozu železničních podniků usazených ve Spojeném království, které jsou držiteli licencí vydaných Spojeným královstvím a které provozují svoji činnost prostřednictvím pevného spojení v Lamanšském průlivu, byla nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/2222 (3) do 30. září 2021 prodloužena doba platnosti licencí vydaných Spojeným královstvím podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU (4) železničním podnikům usazeným na území Spojeného království, jakož i doba platnosti osvědčení o bezpečnosti vydaných těmto podnikům podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES (5) mezivládní komisí zřízenou podle článku 10 Smlouvy mezi Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska a Francouzskou republikou o výstavbě a provozu pevného spojení v Lamanšském průlivu soukromými koncesionáři, podepsané v Canterbury dne 12. února 1986 (dále jen „smlouva z Canterbury“). |
(2) |
Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1531 (6) zmocňuje Francii a Spojené království uzavřít mezinárodní dohodu, kterou se doplňuje smlouva z Canterbury, pokud jde o uplatňování pravidel bezpečnosti železnic na pevné spojení v Lamanšském průlivu. Žádná taková dohoda však dosud uzavřena nebyla a pravděpodobně ani v blízké budoucnosti uzavřena nebude. |
(3) |
Za těchto okolností Francie vyjednává se Spojeným královstvím přeshraniční dohodu podle článku 14 směrnice 2012/34/EU týkající se osvědčení o bezpečnosti. Francie již vyjednala takovou dohodu týkající se licencí železničních podniků, což bylo oznámeno Komisi dne 1. června 2021 a schváleno Komisí dne 20. srpna 2021. Očekává se, že dokončení vnitřních postupů vyžadovaných právními předpisy Francie a Spojeného království pro prozatímní provádění nebo vstup těchto dohod v platnost potrvá šest měsíců po skončení použitelnosti opatření stanovených nařízením (EU) 2020/2222, které nastane dne 30. září 2021. |
(4) |
Pokud doba platnosti licencí a osvědčení o bezpečnosti nebude prodloužena tak, aby bylo možné sjednat přeshraniční dohodu týkající se osvědčení o bezpečnosti s výhradou posouzení, které má Komise učinit, a prováděcího rozhodnutí, které má Komise přijmout podle článku 14 směrnice 2012/34/EU, a aby bylo možné přeshraniční dohodu týkající se osvědčení o bezpečnosti a přeshraniční dohodu týkající se licencí prozatímně uplatňovat nebo uzavřít, činnost dotčených železničních podniků provozovaná prostřednictvím pevného spojení v Lamanšském průlivu se dne 30. září 2021 zastaví. To by způsobilo značné narušení přepravy cestujících a nákladu mezi Unií a Spojeným královstvím. |
(5) |
Je proto v zájmu Unie prodloužit dobu platnosti těchto osvědčení a licencí do 31. března 2022, a to změnou nařízení (EU) 2020/2222. |
(6) |
Vzhledem k naléhavosti způsobené skončením platnosti opatření stanovených nařízením (EU) 2020/2222 je vhodné stanovit výjimku ze lhůty osmi týdnů uvedené v článku 4 Protokolu č. 1 o úloze vnitrostátních parlamentů v Evropské unii, připojeného ke Smlouvě o Evropské unii, Smlouvě o fungování Evropské unie a Smlouvě o založení Evropského společenství pro atomovou energii. |
(7) |
Jelikož cíle tohoto nařízení, totiž prodloužit dobu platnosti osvědčení o bezpečnosti a licencí železničních podniků provozujících svoji činnost prostřednictvím pevného spojení v Lamanšském průlivu po uplynutí přechodného období, nemůže být dosaženo uspokojivě členskými státy, ale spíše jej z důvodu jeho rozsahu a účinků může být lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o Evropské unii. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje toto nařízení rámec toho, co je nezbytné pro dosažení tohoto cíle. |
(8) |
S cílem umožnit rychlou použitelnost opatření stanovených tímto nařízením by mělo toto nařízení vstoupit v platnost co nejdříve, a to prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie, |
PŘIJALY TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení (EU) 2020/2222 se mění takto:
1) |
Článek 3 se mění takto:
|
2) |
V článku 8 se odstavec 3 nahrazuje tímto: „3. Použitelnost tohoto nařízení končí dnem 31. března 2022.“ |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 21. září 2021.
Za Evropský parlament
předseda
D.M. SASSOLI
Za Radu
předseda
G. DOVŽAN
(1) Postoj Evropského parlamentu ze dne 15. září 2021 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Rady ze dne 21. září 2021.
(2) Dohoda o vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii (Úř. věst. L 29, 31.1.2020, s. 7).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/2222 ze dne 23. prosince 2020 o určitých aspektech železniční bezpečnosti a propojenosti s ohledem na přeshraniční infrastrukturu spojující Unii a Spojené království prostřednictvím pevného spojení v Lamanšském průlivu (Úř. věst. L 437, 28.12.2020, s. 43).
(4) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU ze dne 21. listopadu 2012 o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru (Úř. věst. L 343, 14.12.2012, s. 32).
(5) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES ze dne 29. dubna 2004 o bezpečnosti železnic Společenství a o změně směrnice Rady 95/18/ES o vydávání licencí železničním podnikům a směrnice 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti (směrnice o bezpečnosti železnic) (Úř. věst. L 164, 30.4.2004, s. 44).
(6) Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1531 ze dne 21. října 2020, jímž se Francie zmocňuje sjednat, podepsat a uzavřít mezinárodní dohodu, kterou se doplňuje smlouva mezi Francií a Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska o výstavbě a provozu pevného spojení v Lamanšském průlivu soukromými koncesionáři (Úř. věst. L 352, 22.10.2020, s. 4).