(EU) 2021/1336Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1336 ze dne 2. června 2021, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 907/2014, pokud jde o finanční řízení
Publikováno: | Úř. věst. L 289, 12.8.2021, s. 6-8 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 2. června 2021 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 15. srpna 2021 | Nabývá účinnosti: | 15. srpna 2021 |
Platnost předpisu: | Zrušen předpisem (EU) 2022/127 | Pozbývá platnosti: | 1. ledna 2023 |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
12.8.2021 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 289/6 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2021/1336
ze dne 2. června 2021,
kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 907/2014, pokud jde o finanční řízení
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013 ze dne 17. prosince 2013 o financování, řízení a sledování společné zemědělské politiky a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 352/78, (ES) č. 165/94, (ES) č. 2799/98, (ES) č. 814/2000, (ES) č. 1290/2005 a (ES) č. 485/2008 (1), a zejména na článek 40 a čl. 46 odst. 1 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
V ustanovení čl. 40 prvním pododstavci 1 nařízení (EU) č. 1306/2013 se uvádí, že veškeré platby, které platební agentury členských států provedly příjemcům před prvním možným termínem pro platby a po posledním možném termínu pro platby, jsou s výjimkou určitých případů nezpůsobilé pro financování Unií. |
(2) |
Články 5 a 5a nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 907/2014 (2) stanovují podmínky, za kterých jsou v souladu se zásadou proporcionality výdaje uskutečněné po uplynutí platební lhůty považovány za způsobilé pro financování Unií. |
(3) |
Odstavec 3a byl do článku 5 nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 907/2014 vložen nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/160 (3) s cílem poskytnout právní jistotu a vyjasnit podmínky, které se vztahují na přímé platby uskutečněné v rozpočtovém roce 2015 podle nařízení Rady (ES) č. 73/2009 (4). Toto ustanovení je zastaralé, a může být proto zrušeno. |
(4) |
Kontroly dodržování poslední platební lhůty se provádějí jak u plateb v rámci Evropského zemědělského záručního fondu (EZZF), tak u plateb v rámci Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV). Kontroly dodržování platebních lhůt v případě EZZF se však provádějí dvakrát za rozpočtový rok, konkrétně u výdajů uskutečněných do 31. července a u zbývajících výdajů uskutečněných do 15. října, zatímco dodržování platební lhůty v případě EZFRV je kontrolováno jednou za rozpočtový rok u všech plateb provedených za daný rozpočtový rok. |
(5) |
Z důvodu jednoduchosti a účinnosti a s cílem snížit administrativní zátěž členských států a Komise by měla být stanovena jediná kontrola dodržování platebních lhůt pro celý rozpočtový rok i pro výdaje EZZF. Tato kontrola by měla být provedena u výdajů uskutečněných do 15. října. Pokud se však v souvislosti s prohlášeními o výdajích zjistí nedodržení platebních lhůt, měla by mít Komise možnost provést dodatečnou kontrolu výdajů uskutečněných do 31. července. |
(6) |
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/2220 (5) změnilo nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1305/2013 (6) a prodloužilo dobu trvání programů rozvoje venkova podporovaných z EZFRV do 31. prosince 2022, přičemž členským státům poskytlo možnost financovat jejich prodloužené programy z odpovídajících rozpočtových prostředků přidělených na roky 2021 a 2022. Kromě toho nařízení (EU) 2020/2220 zpřístupnilo dodatečné zdroje z nástroje Evropské unie na podporu oživení (EURI) v rámci prodloužených programů v letech 2021 a 2022 pro financování opatření podle nařízení (EU) č. 1305/2013 s cílem řešit dopad krize COVID-19 a její důsledky v odvětví zemědělství a venkovských oblastech Unie. |
(7) |
Jak je uvedeno ve 24. bodě odůvodnění nařízení (EU) 2020/2220, dodatečné zdroje z EURI podléhají zvláštním podmínkám. Tyto dodatečné zdroje by proto měly být plánovány a monitorovány odděleně od podpory Unie pro rozvoj venkova, přičemž by se měla obecně uplatňovat pravidla stanovená v nařízení (EU) č. 1305/2013. Tyto dodatečné zdroje by proto měly být prováděny prostřednictvím nařízení (EU) č. 1305/2013 a v rámci uvedeného nařízení by měly být považovány za částky, které financují opatření v rámci EZFRV. V důsledku toho by příslušná pravidla týkající se prahových hodnot a snížení stanovených v článku 5a nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 907/2014 měla být vypočítána odděleně ve vztahu k přídělům z EZFRV a ve vztahu k dodatečným zdrojům uvedeným v článku 58a nařízení (EU) č. 1305/2013. |
(8) |
Podle nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 907/2014 má Komise provádět platby členským státům v měsíčních nebo jiných pravidelných intervalech na základě jimi zaslaných výkazů výdajů. Přitom by však Komise měla zohlednit příjmy, které platební agentury obdržely jménem rozpočtu Unie a které členské státy vykázaly ve svých měsíčních výkazech. V současné době v rámci EZZF Komise vzájemně započítává částky výdajů s částkami účelově vázaných příjmů přímo v rozhodnutí o měsíčních platbách, které vydává. Tato finanční operace se odchyluje od způsobu, jakým jsou účelově vázané příjmy spravovány v rámci jiných fondů Unie, kde se nezapočítávají, ale získávají zpět prostřednictvím inkasního příkazu vystaveného podle článku 98 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 (7). V zájmu harmonizace účetních postupů Komise, a zejména způsobu správy účelově vázaných příjmů, je nezbytné sladit tento technický aspekt finančního řízení EZZF s tokem prostředků, který využívají jiné fondy Unie. Podmínky, za nichž mají být účelově vázané příjmy uskutečněné v rámci EZZF započteny, by proto měly být odpovídajícím způsobem změněny, aniž by bylo ohroženo včasné provedení plateb členským státům. |
(9) |
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 907/2014 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 907/2014 se mění takto:
1) |
článek 5 se mění takto:
|
2) |
v článku 5a se doplňuje nový odstavec, který zní: „7. Prahové hodnoty a snížení uvedené v odstavcích 2 a 3 se vypočítají odděleně ve vztahu k prostředkům přiděleným z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova bez dodatečných zdrojů uvedených v článku 58a nařízení (EU) č. 1305/2013 a ve vztahu k těmto dodatečným zdrojům.“; |
3) |
v článku 7 se odstavec 1 nahrazuje tímto: „1. V rozhodnutí o měsíčních platbách, které má být přijato podle čl. 18 odst. 3 nařízení (EU) č. 1306/2013, Komise uskuteční platbu zůstatku výdajů vykázaných každým členským státem v měsíčním prohlášení, přičemž jsou tyto výdaje sníženy o částku účelově vázaných příjmů, které dotyčný členský stát zanesl do svých výkazů výdajů. Toto vyrovnání odpovídá vybrání odpovídajících příjmů. Položky závazků a položky plateb vytvořené účelově vázanými příjmy jsou uvolněny v okamžiku přidělení těchto příjmů do rozpočtových linií.“ |
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 2. června 2021.
Za Komisi
Předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 549.
(2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 907/2014 ze dne 11. března 2014, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013, pokud jde o platební agentury a další subjekty, finanční řízení, schválení účetní závěrky, jistoty a použití eura (Úř. věst. L 255, 28.8.2014, s. 18).
(3) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2015/160 ze dne 28. listopadu 2014, kterým se mění nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 907/2014, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013, pokud jde o platební agentury a další subjekty, finanční řízení, schválení účetní závěrky, jistoty a použití eura (Úř. věst. L 27, 3.2.2015, s. 7.).
(4) Nařízení Rady (ES) č. 73/2009 ze dne 19. ledna 2009, kterým se stanoví společná pravidla pro režimy přímých podpor v rámci společné zemědělské politiky a kterým se zavádějí některé režimy podpor pro zemědělce a kterým se mění nařízení (ES) č. 1290/2005, (ES) č. 247/2006, (ES) č. 378/2007 a zrušuje nařízení (ES) č. 1782/2003 (Úř. věst. L 30, 31.1.2009, s. 16).
(5) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/2220 ze dne 23. prosince 2020, kterým se stanoví určitá přechodná ustanovení o podpoře z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV) a z Evropského zemědělského záručního fondu (EZZF) v letech 2021 a 2022 a kterým se mění nařízení (EU) č. 1305/2013, (EU) č. 1306/2013 a (EU) č. 1307/2013, pokud jde o jejich zdroje a použití v letech 2021 a 2022, a kterým se mění nařízení (EU) č. 1308/2013, pokud jde o zdroje a rozdělení takové podpory v letech 2021 a 2022 (Úř. věst. L 437, 28.12.2020, s. 1).
(6) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1305/2013 ze dne 17. prosince 2013 o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV) a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1698/2005 (Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 487).
(7) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 ze dne 18. července 2018, kterým se stanoví finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie, mění nařízení (EU) č. 1296/2013, (EU) č. 1301/2013, (EU) č. 1303/2013, (EU) č. 1304/2013, (EU) č. 1309/2013, (EU) č. 1316/2013, (EU) č. 223/2014, (EU) č. 283/2014 a rozhodnutí č. 541/2014/EU a zrušuje nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012 (Úř. věst. L 193, 30.7.2018, s. 1).