(EU) 2021/629Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/629 ze dne 4. listopadu 2020, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 532/2014 a (EU) č. 1255/2014 a kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 223/2014 o Fondu evropské pomoci nejchudším osobám, pokud jde o podrobné minimální požadavky pro účely auditu a údaje, které je třeba zaznamenat a uchovat
Publikováno: | Úř. věst. L 132, 19.4.2021, s. 4-16 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 4. listopadu 2020 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 20. dubna 2021 | Nabývá účinnosti: | 20. dubna 2021 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
19.4.2021 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 132/4 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2021/629
ze dne 4. listopadu 2020,
kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 532/2014 a (EU) č. 1255/2014 a kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 223/2014 o Fondu evropské pomoci nejchudším osobám, pokud jde o podrobné minimální požadavky pro účely auditu a údaje, které je třeba zaznamenat a uchovat
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 223/2014 ze dne 11. března 2014 o Fondu evropské pomoci nejchudším osobám (1), a zejména na čl. 13 odst. 6 a čl. 32 odst. 8 a 9 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení (EU) č. 223/2014 umožňuje Komisi přijímat akty v přenesené pravomoci, které doplňují prvky, jež nejsou podstatné, pokud jde o Fond evropské pomoci nejchudším osobám (FEAD). |
(2) |
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 532/2014 (2) doplňuje nařízení (EU) č. 223/2014, pokud jde o minimální požadavky na auditní stopu a na seznam údajů, které má řídicí orgán zaznamenat a uchovat v systému o každé operaci nezbytné pro monitorování, hodnocení, finanční řízení, ověřování a audit. |
(3) |
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1255/2014 (3) doplňuje nařízení (EU) č. 223/2014 tím, že stanoví obsah výročních a závěrečných zpráv o provádění, včetně seznamu společných ukazatelů. |
(4) |
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/559 (4) změnilo nařízení (EU) č. 223/2014, pokud jde o zavedení zvláštních opatření reagujících na rozšíření onemocnění COVID-19. Nařízení (EU) 2020/559 zejména zavedlo možnost, aby členské státy poskytovaly nejchudším osobám potraviny nebo základní materiální pomoc nebo obojí nepřímo, například prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů. |
(5) |
Nepřímé poskytování potravin a základní materiální pomoci prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů ve srovnání se situacemi, kdy je tato pomoc poskytována nejchudším osobám přímo, s sebou nese konkrétní problémy při provádění. Je proto vhodné přijmout zvláštní ustanovení pro systémy poskytující pomoc přímo, pokud jde o minimální požadavky na auditní stopu, s cílem upravit seznam údajů, které má řídicí orgán zaznamenat a uchovat v systému o každé operaci pro monitorování, finanční řízení, ověřování a audit, a upravit seznam ukazatelů, které má řídicí orgán vykazovat. |
(6) |
Aby se zmírnilo vyšší riziko nesrovnalostí a podvodů v případech, kdy je poskytování potravin nebo základní materiální pomoci nebo obojího prováděno prostřednictvím poukázek nebo karet v papírové podobě, je vhodné stanovit v těchto případech další minimální požadavky na auditní stopu. |
(7) |
Aby bylo možné co nejrychleji začít uplatňovat opatření stanovená v tomto nařízení, jejichž účelem je zabránit nesrovnalostem a podvodům, mělo by toto nařízení vstoupit v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie, |
(8) |
Nařízení (EU) v přenesené pravomoci č. 532/2014 a (EU) 1255/2014 by proto měla být odpovídajícím způsobem změněna, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 532/2014 se mění takto:
1) |
Vkládá se nový článek, který zní: „Článek 3a Podrobné minimální požadavky na auditní stopu u podpory poskytované nejchudším osobám nepřímo, například prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů (čl. 32 odst. 9 nařízení (EU) č. 223/2014) 1. Kromě podrobných minimálních požadavků na auditní stopu stanovených v článku 3 auditní stopa u operací poskytujících potraviny nebo základní materiální pomoc nebo obojí nejchudším osobám prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů v souladu s čl. 23 odst. 4a nařízení (EU) č. 223/2014:
U použití karet, poukázek nebo jiných nástrojů auditní stopa dokládá, že poukázky, karty nebo jiné nástroje jsou použity pouze k nákupu potravin nebo základní materiální pomoci nebo obojího. 2. Jsou-li potraviny a/nebo základní materiální pomoc poskytovány nejchudším osobám prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů v papírové podobě, auditní stopa rovněž obsahuje:
|
2) |
Příloha I se nahrazuje zněním obsaženým v příloze I tohoto nařízení. |
Článek 2
Příloha nařízení v přenesené pravomoci (EU) č. 1255/2014 se nahrazuje zněním obsaženým v příloze II tohoto nařízení.
Článek 3
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 4. listopadu 2020.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 72, 12.3.2014, s. 1.
(2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 532/2014 ze dne 13. března 2014, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 223/2014 o Fondu evropské pomoci nejchudším osobám (Úř. věst. L 148, 20.5.2014, s. 54).
(3) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1255/2014 ze dne 17. července 2014, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 223/2014 o Fondu evropské pomoci nejchudším osobám tím, že stanoví obsah výročních zpráv a závěrečných zpráv o provádění, včetně seznamu společných ukazatelů (Úř. věst. L 337, 25.11.2014, s. 46).
(4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/559 ze dne 23. dubna 2020, kterým se mění nařízení (EU) č. 223/2014, pokud jde o zavedení zvláštních opatření reagujících na rozšíření onemocnění COVID-19 (Úř. věst. L 130, 24.4.2020, s. 7).
PŘÍLOHA I
„PŘÍLOHA I
Seznam údajů, jež je třeba zaznamenat a uchovat v počítačové podobě v systému pro monitorování (podle článku 2)
Údaje jsou povinné u operací podporovaných v rámci OP I a OP II (1) a u všech druhů poskytování, není-li v druhém sloupci stanoveno jinak.
Datová pole |
Druh OP nebo druh poskytování, u kterých není údaj požadován |
||
Údaje o příjemci (2) |
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Údaje o operaci |
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
Neplatí pro OP II |
||
|
Neplatí pro OP I |
||
|
|
||
|
|
||
|
Neplatí pro OP II Neplatí pro nepřímou dodávku potravin, například prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů |
||
|
Neplatí pro OP II Neplatí pro nepřímou dodávku potravin, například prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů |
||
|
Neplatí pro OP II Neplatí pro nepřímou dodávku potravin, například prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů |
||
|
Neplatí pro OP II Neplatí pro nepřímou dodávku potravin, například prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů |
||
|
Neplatí pro OP II Neplatí pro nepřímou dodávku potravin, například prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů |
||
|
Neplatí pro OP II Neplatí pro nepřímou dodávku potravin, například prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů |
||
|
Neplatí pro OP II Neplatí pro nepřímou dodávku potravin, například prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů |
||
|
Neplatí pro OP II Neplatí pro přímou dodávku potravin a/nebo základní materiální pomoci |
||
|
Neplatí pro OP II Neplatí pro přímou dodávku potravin a/nebo základní materiální pomoci |
||
|
Neplatí pro OP II Neplatí pro přímou dodávku potravin a/nebo základní materiální pomoci |
||
|
Neplatí pro OP II Neplatí pro přímou dodávku potravin a/nebo základní materiální pomoci |
||
|
Neplatí pro OP II Neplatí pro přímou dodávku potravin a/nebo základní materiální pomoci |
||
Údaje o ukazatelích |
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
Neplatí pro OP I |
||
|
Neplatí pro OP I |
||
|
Neplatí pro OP I |
||
|
Neplatí pro OP I |
||
|
Neplatí pro OP I |
||
|
Neplatí pro OP I |
||
|
Neplatí pro OP I |
||
|
Neplatí pro OP I |
||
|
|
||
Finanční údaje o každé operaci (v měně operace) |
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Údaje o žádosti příjemce o platbu (v měně operace) |
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Údaje o výdajích v žádosti příjemce o platbu na základě reálných nákladů (v měně operace) |
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Údaje o výdajích v žádosti příjemce o platbu na základě standardních stupnic jednotkových nákladů (v měně operace) |
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Údaje o výdajích v žádosti příjemce o platbu na základě jednorázových částek (v měně operace) |
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Údaje o výdajích v žádosti příjemce o platbu na základě paušálních sazeb (v měně operace) |
|||
|
|
||
|
|
||
Údaje o prostředcích získaných zpět od příjemce |
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Údaje o žádostech o platbu předložené Komisi (v EUR) |
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Údaje o účetních závěrkách předložených Komisi podle článku 48 nařízení (EU) č. 223/2014 (v EUR) |
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
(1) OP I odkazuje na operační programy pro potraviny a/nebo materiální pomoc a OP II na operační programy pro sociální začlenění nejchudších osob.
(2) Příjemce zahrnuje případně jiné subjekty, kterým vznikají výdaje v rámci operace, které jsou chápány jako výdaj vzniklý příjemci.
(3) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 532/2014 ze dne 13. března 2014, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 223/2014 o Fondu evropské pomoci nejchudším osobám (Úř. věst. L 148, 20.5.2014, s. 54).
(4) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES ze dne 31. března 2004 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby (Úř. věst. L 134, 30.4.2004, s. 114).
(5) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/23/EU ze dne 26. února 2014 o udělování koncesí (Úř. věst. L 94, 28.3.2014, s. 1).
PŘÍLOHA II
„PŘÍLOHA
SPOLEČNÉ UKAZATELE PRO OP I A OP II
Ukazatele vstupů
1) |
Celková výše způsobilých výdajů z veřejných zdrojů schválených v dokumentech, které stanoví podmínky pro podporu operací |
2) |
Celková výše způsobilých výdajů z veřejných zdrojů, které vznikly příjemcům a které byly zaplaceny při provádění operací
Z toho, je-li to vhodné:
|
3) |
Celková výše způsobilých výdajů z veřejných zdrojů vykázaných Komisi |
Tyto údaje se vyjadřují v eurech.
SPOLEČNÉ UKAZATELE PRO OP I U PODPORY POSKYTOVANÉ NEJCHUDŠÍM OSOBÁM PŘÍMO
Ukazatele výstupů pro distribuovanou potravinovou pomoc (1)
4) |
Množství ovoce a zeleniny |
5) |
Množství masa, vajec, ryb, potravin mořského původu |
6) |
Množství mouky, chleba, brambor, rýže a jiných škrobnatých výrobků |
7) |
Množství cukru |
8) |
Množství mléčných výrobků |
9) |
Množství tuků, olejů |
10) |
Množství předpřipravených potravin, jiných potravin (které nespadají pod výše uvedené kategorie) |
11) |
Celkové množství distribuované potravinové pomoci
Z toho:
|
12) |
Celkový počet jídel částečně nebo zcela financovaných OP (3) |
13) |
Celkový počet distribuovaných potravinových balíčků částečně nebo zcela financovaných OP (4) |
Ukazatele výsledků pro distribuovanou potravinovou pomoc (5)
14) |
Celkový počet osob, které dostávají potravinovou pomoc
Z toho:
|
Ukazatele výstupů pro distribuovanou základní materiální pomoc
15) |
Celková peněžní hodnota distribuovaného zboží
Z toho:
|
16) |
Seznam nejdůležitějších kategorií zboží distribuovaného mezi dětmi (6):
|
17) |
Seznam nejdůležitějších kategorií zboží distribuovaného mezi bezdomovci (6):
|
18) |
Seznam nejdůležitějších kategorií zboží distribuovaného mezi jinými cílovými skupinami (6) :
|
Ukazatele výsledků pro distribuovanou základní materiální pomoc (5)
19) |
Celkový počet osob, které dostávají základní materiální pomoc
Z toho:
|
SPOLEČNÉ UKAZATELE PRO OP I U PODPORY POSKYTOVANÉ NEJCHUDŠÍM OSOBÁM NEPŘÍMO, NAPŘÍKLAD PROSTŘEDNICTVÍM POUKÁZEK, KARET NEBO JINÝCH NÁSTROJŮ
Ukazatelé výsledků pro podporu distribuovanou prostřednictvím elektronických poukázek, karet nebo jiných nástrojů nepřímého poskytování podpory (5)
19a) |
Celkový počet osob, které dostávají podporu prostřednictvím poukázek, karet nebo jiných nástrojů nepřímého poskytování podpory
Z toho:
|
SPOLEČNÉ UKAZATELE PRO OP II
Ukazatele výstupů pro pomoc při sociálním začleňování
20) |
Celkový počet osob, jimž je poskytována pomoc při sociálním začleňování
Z toho:
|
Tyto údaje pro OP II jsou osobní údaje ve smyslu článku 7 směrnice 95/46/ES. Jejich zpracování je nezbytné pro splnění právní povinnosti, které podléhá správce (čl. 7 písm. c) směrnice 95/46/ES). Definice správce je uvedena v článku 2 směrnice 95/46/ES.
(1) Ukazatele 4 až 11 zahrnují jakoukoli formu těchto produktů, např. čerstvé, konzervované a zmrazené potraviny, a měly by být vyjádřeny v tunách.
(2) Hodnoty pro tento ukazatel se stanoví na základě informovaného odhadu partnerských organizací.
(3) Definici toho, co je třeba chápat jako jídlo, lze poskytnout na úrovni partnerské organizace/operace/řídicího orgánu. Hodnoty pro tento ukazatel se stanoví na základě posouzení partnerských organizací.
(4) Definici toho, co je třeba chápat jako potravinový balíček, lze poskytnout na úrovni partnerské organizace/operace/řídicího orgánu. Balíčky nemusí být standardizovány, co se týče velikosti nebo obsahu. Hodnoty pro tento ukazatel se stanoví na základě posouzení partnerských organizací.
(5) Hodnoty pro tyto ukazatele se stanoví na základě informovaného odhadu partnerských organizací. Neočekává se ani nepožaduje, aby byly založeny na informacích poskytnutých konečnými příjemci.
(6) Seznam musí obsahovat všechny důležité kategorie pokrývající alespoň 75 % distribuovaného zboží.