(EU) 2021/752Rozhodnutí Evropské centrální banky (EU) 2021/752 ze dne 30. dubna 2021, kterým se mění rozhodnutí (EU) 2019/1311 o třetí sérii cílených dlouhodobějších refinančních operací (ECB/2021/21)

Publikováno: Úř. věst. L 161, 7.5.2021, s. 1-8 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 30. dubna 2021 Autor předpisu: Evropská centrální banka
Platnost od: 8. května 2021 Nabývá účinnosti: 8. května 2021
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



7.5.2021   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 161/1


ROZHODNUTÍ EVROPSKÉ CENTRÁLNÍ BANKY (EU) 2021/752

ze dne 30. dubna 2021,

kterým se mění rozhodnutí (EU) 2019/1311 o třetí sérii cílených dlouhodobějších refinančních operací (ECB/2021/21)

RADA GUVERNÉRŮ EVROPSKÉ CENTRÁLNÍ BANKY,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, a zejména na čl. 127 odst. 2 první odrážku této smlouvy,

s ohledem na statut Evropského systému centrálních bank a Evropské centrální banky, a zejména na čl. 3.1 první odrážku, článek 12.1, čl. 18.1 druhou odrážku a čl. 34.1 druhou odrážku tohoto statutu,

s ohledem na obecné zásady Evropské centrální banky (EU) 2015/510 ze dne 19. prosince 2014 o provádění rámce měnové politiky Eurosystému (obecné zásady o obecné dokumentaci) (ECB/2014/60) (1),

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Podle čl. 1 odst. 4 obecných zásad (EU) 2015/510 (ECB/2014/60) může Rada guvernérů kdykoli měnit nástroje, požadavky, kritéria a postupy provádění operací měnové politiky Eurosystému.

(2)

V rámci plnění svého mandátu v oblasti cenové stability a s cílem zachovat příznivé úvěrové podmínky bank a podpořit akomodativní orientaci měnové politiky v členských státech, jejichž měnou je euro, přijala Rada guvernérů dne 22. července 2019 rozhodnutí Evropské centrální banky (EU) 2019/1311 (ECB/2019/21) (2). Uvedené rozhodnutí upravuje třetí sérii cílených dlouhodobějších refinančních operací (targeted longer-term refinancing operations - TLTRO-III) prováděných v období od září 2019 do března 2021.

(3)

S cílem podpořit poskytování bankovních úvěrů těm, kteří jsou nejvíce postiženi rozšířením onemocnění koronavirem (COVID-19), zejména malým a středním podnikům, Rada guvernérů dne 12. března 2020 rozhodla o změně určitých klíčových parametrů operací TLTRO-III. Aby dále podpořila poskytování úvěrů domácnostem a podnikům s ohledem na stávající narušení hospodářství a zvýšenou nejistotu, rozhodla Rada guvernérů dne 30. dubna 2020 o některých dalších změnách těchto parametrů. Tyto změny jsou provedeny rozhodnutím Evropské centrální banky (EU) 2020/407 (ECB/2020/13) (3) a rozhodnutím Evropské centrální banky (EU) 2020/614 (ECB/2020/25) (4).

(4)

Dne 10. prosince 2020 Rada guvernérů rozhodla přijmout dodatečná měnověpolitická opatření, jejichž cílem je přispět k zachování příznivých podmínek financování během pandemie a podpořit tak tok úvěrů do všech sektorů hospodářství, podpořit ekonomickou aktivitu a zajistit stabilitu cen ve střednědobém horizontu. V rámci těchto opatření Rada guvernérů rozhodla o další změně nastavení podmínek operací TLTRO-III. Konkrétně rozhodla o prodloužení období, po které budou uplatňovány značně příznivější podmínky, do června 2022, o provedení tří dodatečných operací mezi červnem a prosincem 2021 a o zvýšení celkové částky, kterou si budou protistrany Eurosystému oprávněny vypůjčit v operacích TLTRO III, z 50 % na 55 % jejich objemu způsobilých úvěrů. Za účelem poskytnutí pobídky bankám, aby udržely stávající úroveň bankovních úvěrů, Rada guvernérů rovněž rozhodla, že prodloužení příznivějších podmínek operací TLTRO-III do června 2022 bude k dispozici pouze bankám dosahujícím nový cíl výkonnosti při poskytování úvěrů. Tyto změny byly provedeny rozhodnutím Evropské centrální banky (EU) 2021/124 (ECB/2021/3) (5).

(5)

Sankce související s nedodržením lhůt pro předkládání výkazů a hodnocení auditora by měly být upraveny tak, aby byl sankční režim přiměřenější, přičemž cílem by i nadále mělo být zajistit, aby účastníci dodržovali stanovené lhůty. Kromě toho je třeba vyjasnit, v jakých případech mohou účastníci přejít z individuální účasti na účast v rámci skupiny nebo se připojit ke stávajícím skupinám TLTRO-III, jakož i postup, který je třeba v takových případech dodržet. Dále by měla být stanovena výjimka z povinnosti předkládat další hodnocení auditora v případě výkazů revidovaných v důsledku reorganizace podnikové struktury nebo změn ve složení skupin TLTRO III. V neposlední řadě je třeba vyjasnit zpravodajskou povinnost a příslušné výpočty úrokových sazeb v případě změny ve složení skupiny TLTRO-III nebo reorganizace podnikové struktury, k níž dojde mezi 1. dubnem 2021 a 31. prosincem 2021.

(6)

Změny sankcí za nedodržení zpravodajské povinnosti a požadavků na audit, jakož i ustanovení ohledně zacházení s reorganizacemi podnikové struktury, k nimž dojde po 31. březnu 2021, pro účely výpočtu úrokových sazeb operací TLTRO, které se zavádějí tímto rozhodnutím, by měly být úvěrovým institucím oznámeny co nejdříve. Toto rozhodnutí by proto mělo vstoupit v platnost bezodkladně.

(7)

Rozhodnutí (EU) 2019/1311 (ECB/2019/21) je proto třeba příslušným způsobem změnit,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Změny

Rozhodnutí (EU) 2019/1311 (ECB/2019/21) se mění takto:

1)

V článku 1 se bod 17 nahrazuje tímto:

„(17)

„účastníkem“ se rozumí protistrana způsobilá pro operace měnové politiky Eurosystému na volném trhu v souladu s obecnými zásadami (EU) 2015/510 (ECB/2014/60), která podává nabídky v nabídkových řízeních TLTRO-III, a to buď jednotlivě, nebo jako vedoucí instituce za skupinu, a na níž se vztahují všechna práva a povinnosti spojené s účastí v nabídkových řízeních TLTRO-III, s výjimkou úvěrové instituce, která v plném rozsahu splatila všechny výpůjčky v rámci TLTRO-III;“;

2)

V článku 3 odstavci 2 se písmeno d) nahrazuje tímto:

„d)

aniž jsou dotčeny odstavce 5, 5a, 6 a 6a tohoto článku, složení a vedoucí instituce skupiny TLTRO-III zůstanou stejné pro všechny operace TLTRO-III.“;

3)

V článku 3 se odstavec 5a nahrazuje tímto:

„5a.   Ve výjimečných případech, kdy jsou dány objektivní důvody, může Rada guvernérů rozhodnout, že institucím, které se účastní operací TLTRO-III jednotlivě, umožní účastnit se budoucích operací TLTRO-III v rámci skupiny tak, že se připojí ke stávající skupině TLTRO-III nebo vytvoří novou skupinu TLTRO-III. Tato skupina TLTRO-III a každý její člen jsou povinni dodržovat ustanovení článku 3.“;

4)

V čl. 3 odst. 6 se návětí písmene b) nahrazuje tímto:

„Pokud úvěrová instituce, která není účastníkem nebo členem skupiny TLTRO-III, splňuje ve vztahu ke skupině TLTRO-III podmínky stanovené v čl. 3 odst. 3 písm. a) bodě i) nebo ii) s účinností po posledním dni měsíce předcházejícího podání žádosti uvedené v odst. 3 písm. d), avšak nikoli v tento den nebo dříve, může se složení skupiny TLTRO-III změnit tak, aby odráželo připojení uvedené úvěrové instituce jako nového člena, za předpokladu, že:“;

5)

V článku 3 se vkládá nový odstavec 6a, který zní:

„6a.   Aniž je dotčen odstavec 5a, instituce, která se účastní operací TLTRO-III jednotlivě, se může místo toho účastnit budoucích operací TLTRO-III v rámci skupiny tak, že vytvoří skupinu TLTRO-III, za předpokladu, že:

a)

členy této skupiny TLTRO-III jsou úvěrové instituce, které se neúčastní operací TLTRO-III jednotlivě ani jako členové jiné skupiny TLTRO-III a které splňují podmínky stanovené v čl. 3 odst. 3 písm. a) bodě i) nebo v čl. 3 odst. 3 písm. a) bodě ii) s účinností po posledním dni měsíce předcházejícího podání žádosti uvedené v odst. 3 písm. d), avšak nikoli v tento den nebo dříve; a

b)

tato skupina TLTRO-III a každý její člen dodržují ustanovení článku 3.“;

6)

V čl. 3 odst. 7 se návětí nahrazuje tímto:

„Pokud Rada guvernérů akceptovala změny ve složení skupiny TLTRO-III v souladu s odstavcem 5, byla vytvořena nová skupina TLTRO-III v souladu s odstavcem 5a nebo 6a nebo pokud došlo ke změnám ve složení skupin TLTRO-III v souladu s odstavcem 6, uplatní se následující požadavky, nerozhodne-li Rada guvernérů jinak“:

7)

V čl. 5 odst. 6 se druhý pododstavec nahrazuje tímto:

„Je-li účastník z důvodu použití prostředků nápravy, které má národní centrální banka v souladu se svou smluvní nebo veřejnoprávní úpravou k dispozici, povinen splatit nesplacené částky osmé nebo následné operace TLTRO-III před tím, než je mu oznámena výsledná úroková sazba pro dodatečné zvláštní referenční období, stanoví se úroková sazba, která se uplatní na částky, které si tento účastník vypůjčil v rámci osmé nebo následné operace TLTRO-III a které podléhají povinnému splacení, v souladu s odstavcem 3c. Je-li splacení požadováno poté, co byly účastníkovi oznámeny údaje týkající se úroků za dodatečné zvláštní referenční období, stanoví se úroková sazba, která se uplatní na částky, které si tento účastník vypůjčil v rámci osmé nebo následné operace TLTRO-III a které podléhají povinnému splacení, v souladu s odstavci 3b a 3c.“;

8)

V článku 6 se vkládá nový odstavec 7a, který zní:

„7a.   Je-li předložen revidovaný první výkaz v důsledku změny ve složení skupiny TLTRO-III nebo reorganizace podnikové struktury podle odst. 7 písm. a), musí být tato změna ve složení skupiny TLTRO-III nebo reorganizace podnikové struktury zohledněna při předložení druhého a třetího výkazu podle odstavce 1.

Je-li předložen revidovaný první výkaz v důsledku změny ve složení skupiny TLTRO-III nebo reorganizace podnikové struktury podle odst. 7 písm. b) a c), musí být tato změna ve složení skupiny TLTRO-III nebo reorganizace podnikové struktury zohledněna při předložení třetího výkazu podle odstavce 1 a druhý výkaz se nereviduje.“;

9)

V článku 6 se odstavec 8a nahrazuje tímto:

„8a.   Účastník, který předkládá revidovaný první výkaz podle odstavce 7, zajistí, aby byla kvalita údajů předložených v tomto revidovaném prvním výkazu vyhodnocena externím auditorem v souladu s pravidly stanovenými v odstavci 6. Toto hodnocení revidovaného prvního výkazu auditorem se příslušné národní centrální bance poskytne takto:

a)

pokud se revize týkají doplňkových položek, poskytuje se hodnocení těchto doplňkových položek auditorem spolu s prvním revidovaným výkazem;

b)

pokud účastník předloží revidovaný první výkaz podle odst. 7 písm. a), hodnocení těchto revizí auditorem se příslušné národní centrální bance poskytne do 30. července 2021, jak je uvedeno v indikativním kalendáři operací TLTRO-III zveřejněném na internetových stránkách ECB;

c)

pokud účastník předloží revidovaný první výkaz podle odst. 7 písm. b) nebo odst. 7 písm. c), hodnocení těchto revizí auditorem se příslušné národní centrální bance poskytne ve lhůtě, která je v indikativním kalendáři operací TLTRO-III zveřejněném na internetových stránkách ECB stanovena pro předkládání výsledků hodnocení auditora v případě účastníků, kteří se poprvé účastní až osmé nebo následné operace TLTRO-III.“;

10)

V článku 6 se vkládá nový odstavec 8b, který zní:

„8b.   Odchylně od odstavce 8a není účastník, který příslušné národní centrální bance poskytl výsledky hodnocení prvního výkazu auditorem a následně předloží revidovaný první výkaz podle odstavce 7, povinen příslušné národní centrální bance předložit nové hodnocení tohoto revidovaného prvního výkazu auditorem, jsou-li splněna všechna tato kritéria:

a)

reorganizace podnikové struktury představuje fúzi nebo akvizici, jíž se účastní jedna nebo více nabývaných úvěrových institucí, které jsou všechny individuálními účastníky operací TLTRO-III, nebo jíž se účastní úvěrové instituce, které představují celou skupinu TLTRO-III;

b)

příslušné národní centrální bance bylo před uskutečněním reorganizace podnikové struktury poskytnuto hodnocení prvního výkazu auditorem zvlášť za každého nabytého individuálního účastníka nebo nabytou skupinu TLTRO-III; a

c)

revize se netýkají doplňkových položek uvedených v prvním výkazu.“;

11)

Vkládá se nový článek 6a, který zní:

„Článek 6a

Výpočet úrokové sazby v případě změny ve složení skupiny TLTRO-III nebo reorganizace podnikové struktury, k níž dojde mezi 1. dubnem 2021 a 31. prosincem 2021

1.   V případě změny ve složení skupiny TLTRO-III nebo reorganizace podnikové struktury, která zahrnuje účastníky, kteří se jednotlivě nebo v rámci skupiny účastní prvních sedmi operací TLTRO-III, pokud k této změně dojde mezi 1. dubnem 2021 a 31. prosincem 2021, se úroková sazba, která se uplatňuje na částky vypůjčené v rámci každé z prvních sedmi operací TLTRO-III, vypočítá takto:

a)

v období do 23. června 2021 se úroková sazba vypočítá na základě údajů o úrokové sazbě, které se týkají druhého referenčního období a zvláštního referenčního období, přičemž se zohlední individuální výsledky každého z účastníků při poskytování úvěrů, jakož i ustanovení článku 5 tohoto rozhodnutí, pokud jde o výpočet úrokové sazby;

b)

v období od 24. června 2021 až do splatnosti se úroková sazba vypočítá na základě údajů o úrokové sazbě za dodatečné zvláštní referenční období, které se týkají instituce, jež vzejde z reorganizace podnikové struktury, nebo skupiny TLTRO-III po změně jejího složení (ledaže by existoval nárok na příznivější sazbu na základě údajů o úrokové sazbě týkajících se druhého referenčního období a zvláštního referenčního období vzhledem k individuálním výsledkům účastníka při poskytování úvěrů), přičemž se zohlední ustanovení článku 5 tohoto rozhodnutí, pokud jde o výpočet úrokové sazby.

2.   V případě změny ve složení skupiny TLTRO-III nebo reorganizace podnikové struktury, která zahrnuje účastníky, kteří se jednotlivě nebo v rámci skupiny účastní prvních sedmi operací TLTRO-III, pokud k této změně dojde mezi 1. dubnem 2021 a 31. prosincem 2021, se úroková sazba, která se uplatňuje na částky vypůjčené v rámci osmé nebo každé z následných operací TLTRO-III vypočítá na základě údajů o úrokové sazbě za dodatečné zvláštní referenční období, které se týkají instituce, jež vzejde z reorganizace podnikové struktury, nebo skupiny TLTRO-III po změně jejího složení.“;

12)

Článek 7 se nahrazuje tímto:

„Článek 7

Neplnění zpravodajské povinnosti

1.   Pokud účastník nepředloží výkaz nebo nesplní požadavky týkající se auditu, anebo pokud jsou ve vykázaných údajích zjištěny chyby, platí následující pravidla:

a)

pokud účastník nepředloží příslušné národní centrální bance první výkaz v příslušné lhůtě, stanoví se jeho úvěrový příděl na úrovni nula;

b)

pokud účastník nepředloží příslušné národní centrální bance výsledky hodnocení prvního výkazu auditorem v příslušné lhůtě uvedené v indikativním kalendáři pro TLTRO-III, který je zveřejněn na internetových stránkách ECB, použijí se tato pravidla:

i)

pokud příslušná národní centrální banka obdrží hodnocení prvního výkazu auditorem do 14 kalendářních dnů ode dne následujícího po uplynutí příslušné lhůty, vzniká účastníkovi za každý den až do obdržení takového hodnocení pokuta ve výši celkové nesplacené částky, kterou si účastník vypůjčil v rámci operací TLTRO-III, vydělené 1 000 000 (nebo pokud je takto vypočtená částka nižší než 1 000 EUR, pokuta ve výši 1 000 EUR za každý den až do obdržení hodnocení prvního výkazu auditorem). Pokuty za každý den se sčítají a příslušná národní centrální banka je účastníkovi účtuje poté, co obdrží hodnocení prvního výkazu auditorem;

ii)

pokud příslušná národní centrální banka neobdrží hodnocení prvního výkazu auditorem ve lhůtě 14 kalendářních dnů uvedené v bodě i), splatí účastník nesplacené částky vypůjčené v rámci těch operací TLTRO-III, pro něž byl úvěrový příděl vypočten na základě prvního výkazu, k němuž národní centrální banka neobdržela hodnocení auditora. Účastník splatí tyto částky v den vypořádání příští hlavní refinanční operace s úrokovou sazbou ve výši průměrné sazby hlavní refinanční operace po dobu životnosti každé příslušné TLTRO-III do dne vypořádání splacení, a to kromě období zvláštní úrokové sazby a dodatečného období zvláštní úrokové sazby, kdy se uplatní průměrná sazba hlavních refinančních operací po každé z těchto období snížená o 50 bazických bodů;

c)

Pokud účastník některé z prvních sedmi operací TLTRO-III nepředloží příslušné národní centrální bance údaje týkající se druhého referenčního období ve druhém výkazu nebo výsledky hodnocení těchto údajů auditorem v příslušné lhůtě, která je uvedena v indikativním kalendáři operací TLTRO-III zveřejněném na internetových stránkách ECB, použijí se tato pravidla:

i)

pokud příslušná národní centrální banka obdrží údaje týkající se druhého referenčního období ve druhém výkazu nebo výsledky hodnocení těchto údajů auditorem do 14 kalendářních dnů ode dne následujícího po uplynutí příslušné lhůty, vzniká účastníkovi za každý den až do jejich obdržení pokuta ve výši celkové nesplacené částky, kterou si účastník vypůjčil v rámci operací TLTRO-III, vydělené 1 000 000 (nebo pokud je takto vypočtená částka nižší než 1 000 EUR, pokuta ve výši 1 000 EUR za každý den až do obdržení). Pokuty za každý den se sčítají a příslušná národní centrální banka je účastníkovi účtuje poté, co obdrží všechny údaje týkající se druhého referenčního období ve druhém výkazu nebo výsledky hodnocení těchto údajů auditorem. Příslušná národní centrální banka oznámí účastníkovi údaje o úrokové sazbě týkající se druhého referenčního období dne 1. října 2021;

ii)

pokud příslušná národní centrální banka neobdrží údaje týkající se druhého referenčního období ve druhém výkazu nebo výsledky hodnocení těchto údajů auditorem ve lhůtě 14 kalendářních dnů uvedené v bodě i), uplatňuje se na částky, které si tento účastník vypůjčil v rámci operací TLTRO-III, průměrná sazba hlavní refinanční operace po dobu živostnosti každé příslušné TLTRO-III, a to kromě období zvláštní úrokové sazby a dodatečného období zvláštní úrokové sazby, kdy se uplatní průměrná sazba hlavních refinančních operací po každé z těchto období snížená o 50 bazických bodů, ledaže je účastníkovi poskytnuta lepší úroková sazba vzhledem k jeho výsledkům při poskytování úvěrů během třetího referenčního období. Pokud příslušná národní centrální banka ve lhůtě 14 kalendářních dnů uvedené v bodě i) neobdrží údaje týkající se druhého referenčního období ve druhém výkazu, vzniká účastníkovi rovněž pokuta ve výši 5 000 EUR, kterou příslušná národní centrální banka účastníkovi účtuje po obdržení všech údajů týkajících se druhého referenčního období ve druhém výkazu.

Bez ohledu na předchozí odstavec tohoto bodu ii), pokud účastník poskytne v rámci druhého výkazu pouze údaje za zvláštní referenční období a jejich hodnocení auditorem a pokud způsobilé čisté úvěry účastníka během zvláštního referenčního období dosahují jeho srovnávací částky čistých úvěrů nebo tuto částku přesahují, úroková sazba, která se uplatňuje na částky vypůjčené účastníkem, se vypočte v souladu s čl. 5 odst. 1 nebo 3a za podmínek stanovených v čl. 6 odst. 3a a 3b;

d)

Pokud účastník některé z prvních sedmi operací TLTRO-III nepředloží příslušné národní centrální bance údaje týkající se zvláštního referenčního období ve druhém výkazu nebo výsledky hodnocení těchto údajů auditorem v příslušné lhůtě, která je uvedena v indikativním kalendáři operací TLTRO-III zveřejněném na internetových stránkách ECB, použijí se tato pravidla:

i)

pokud příslušná národní centrální banka obdrží údaje týkající se zvláštního referenčního období ve druhém výkazu nebo výsledky hodnocení těchto údajů auditorem do 14 kalendářních dnů ode dne následujícího po uplynutí příslušné lhůty, vzniká účastníkovi za každý den až do jejich obdržení pokuta ve výši celkové nesplacené částky, kterou si účastník vypůjčil v rámci operací TLTRO-III, vydělené 1 000 000 (nebo pokud je takto vypočtená částka nižší než 1 000 EUR denně, pokuta ve výši 1 000 EUR za každý den až do obdržení). Pokuty za každý den se sčítají a příslušná národní centrální banka je účastníkovi účtuje poté, co obdrží všechny údaje týkající se zvláštního referenčního období ve druhém výkazu nebo výsledky hodnocení těchto údajů auditorem. Příslušná národní centrální banka oznámí účastníkovi údaje o úrokové sazbě týkající se druhého referenčního období dne 1. října 2021;

ii)

pokud příslušná národní centrální banka neobdrží údaje týkající se zvláštního referenčního období ve druhém výkazu nebo výsledky hodnocení těchto údajů auditorem ve lhůtě 14 kalendářních dnů uvedené v bodě i), považují se způsobilé čisté úvěry účastníka během zvláštního referenčního období za nižší než jeho srovnávací částka čistých úvěrů a tento účastník nemůže využít úrokové sazby stanovené v čl. 5 odst. 1;

e)

Pokud příslušná národní centrální banka účtuje peněžitou pokutu podle písm. c) bodu i), peněžitá pokuta podle písm. d) bodu i) se neúčtuje. Podobně, pokud příslušná národní centrální banka účtuje peněžitou pokutu podle písm. d) bodu i), peněžitá pokuta podle písm. c) bodu i) se neúčtuje;

f)

Pokud účastník nepředloží příslušné národní centrální bance údaje týkající se třetího výkazu nebo výsledky hodnocení údajů týkajících se třetího výkazu ze strany auditora v příslušné lhůtě uvedené v indikativním kalendáři operací TLTRO-III, který je zveřejněn na internetových stránkách ECB, použijí se tato pravidla:

i)

pokud příslušná národní centrální banka obdrží údaje týkající se třetího výkazu nebo výsledky hodnocení těchto údajů auditorem do 14 kalendářních dnů ode dne následujícího po uplynutí příslušné lhůty, vzniká účastníkovi za každý den až do jejich obdržení pokuta ve výši celkové nesplacené částky, kterou si účastník vypůjčil v rámci operací TLTRO-III, vydělené 1 000 000 (nebo pokud je takto vypočtená částka nižší než 1 000 EUR, pokuta ve výši 1 000 EUR za každý den až do obdržení). Pokuty za každý den se sčítají a příslušná národní centrální banka je účastníkovi účtuje poté, co obdrží všechny údaje týkající se třetího výkazu nebo výsledky hodnocení těchto údajů auditorem. Příslušná národní centrální banka oznámí účastníkovi údaje o úrokové sazbě týkající se druhého referenčního období dne 1. července 2022;

ii)

pokud příslušná národní centrální banka neobdrží údaje týkající se třetího výkazu nebo výsledky hodnocení těchto údajů auditorem ve lhůtě 14 kalendářních dnů uvedené v bodě i), uplatňuje se během dodatečného období zvláštní úrokové sazby úroková sazba vypočtená podle čl. 5 odst. 1 písm. b), čl. 5 odst. 2 písm. b) nebo čl. 5 odst. 3 písm. b) (pokud se účastník již účastnil některé z prvních sedmi operací TLTRO-III), nebo podle čl. 5 odst. 3c písm. a) (pokud se účastník poprvé účastnil až osmé nebo následné operace TLTRO-III) na částky, které si tento účastník vypůjčil v rámci uvedených operací TLTRO-III, a během období po dodatečném období zvláštní úrokové sazby se sazba vypočte podle čl. 5 odst. 1 písm. c), čl. 5 odst. 2 písm. c), čl. 5 odst. 3 písm. c) nebo čl. 5 odst. 3c písm. b). Pokud příslušná národní centrální banka ve lhůtě 14 kalendářních dnů uvedené v bodě i) neobdrží údaje týkající se třetího výkazu, vzniká účastníkovi rovněž pokuta ve výši 5 000 EUR, kterou příslušná národní centrální banka účastníkovi účtuje po obdržení všech údajů týkajících se třetího výkazu;

g)

Pokud účastník jinak nesplní povinnosti vymezené v čl. 6 odst. 6, 7 nebo 8a, uplatňuje se na částky, které si tento účastník vypůjčil v rámci operací TLTRO-III, průměrná sazba hlavních refinančních operací po dobu životnosti každé příslušné TLTRO-III, a to kromě období zvláštní úrokové sazby a dodatečného období zvláštní úrokové sazby, kdy se uplatní průměrná sazba hlavních refinančních operací po každé z těchto období snížená o 50 bazických bodů;

h)

Pokud účastník zjistí v souvislosti s auditem ve smyslu čl. 6 odst. 6 a 8a nebo jinak chyby v údajích předložených ve výkazech, včetně nepřesných nebo neúplných údajů, oznámí to v nejkratší možné lhůtě příslušné národní centrální bance. Pokud byly příslušné národní centrální bance takové chyby, nepřesnosti nebo opomenutí oznámeny nebo tyto chyby, nepřesnosti nebo opomenutí tato banka zjistila jiným způsobem: i) účastník poskytne jakékoli dodatečné informace, o které příslušná národní centrální banka požádá, v nejkratší možné lhůtě, aby napomohl při zhodnocení dopadu příslušných chyb, nepřesností nebo opomenutí, a ii) příslušná národní centrální banka může přijmout přiměřená opatření, která mohou zahrnovat přepočet relevantních hodnot, jenž může ovlivnit úrokovou sazbu, která se uplatňuje na úvěry účastníka v rámci TLTRO-III, a požadavek na splacení vypůjčených částek, které v důsledku chyby, nepřesnosti či opomenutí přesahují úvěrový příděl účastníka. Účastníci prokáží, že veškeré nedostatky, které byly zjištěny při auditu ve smyslu čl. 6 odst. 6 a 8a, byly napraveny v údajích vykázaných národním centrálním bankám ve lhůtě stanovené příslušnou národní centrální bankou, a pokud byly zjištěny nedostatky při hodnocení druhého nebo třetího výkazu auditorem, ve lhůtě, která příslušné národní centrální bance umožní včas oznámit údaje o úrokové sazbě na základě příslušných údajů v souladu s indikativním kalendářem na internetových stránkách ECB.

2.   Ustanovením odstavce 1 nejsou dotčeny sankce, které mohou být uloženy v souladu s rozhodnutím Evropské centrální banky ECB/2010/10 (*1) v souvislosti se zpravodajskou povinností stanovenou nařízením (EU) č. 1071/2013 (ECB/2013/33).

3.   Aby se zamezilo pochybnostem, zpravodajské povinnosti a související sankce v případě jejich neplnění stanovené v odstavci 1 se uplatňují pouze v případě, že se účastník účastní operací TLTRO-III.

(*1)  Rozhodnutí Evropské centrální banky ECB/2010/10 ze dne 19. srpna 2010 o neplnění statistické zpravodajské povinnosti (Úř. věst. L 226, 28.8.2010, s. 48).“;"

13)

V příloze II oddíle 4 písmeni c) bodě ii) třetí odrážce se bod 3 (překlasifikace 3.2C) nahrazuje tímto:

„3)

Úpravy, které vyplývají z oprav chyb při vykazování, v souladu s pokyny příslušné národní centrální banky podle čl. 7 odst. 1 písm. h);“.

Článek 2

Vstup v platnost

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost prvním dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie.

Ve Frankfurtu nad Mohanem dne 30. dubna 2021.

Za Radu guvernérů ECB

Prezidentka ECB

Christine LAGARDE


(1)  Úř. věst. L 91, 2.4.2015, p. 3.

(2)  Rozhodnutí Evropské centrální banky (EU) 2019/1311 ze dne 22. července 2019 o třetí sérii cílených dlouhodobějších refinančních operací (ECB/2019/21) (Úř. věst. L 204, 2.8.2019, s.100).

(3)  Rozhodnutí Evropské centrální banky (EU) 2020/407 ze dne 16. března 2020, kterým se mění rozhodnutí (EU) 2019/1311 o třetí sérii cílených dlouhodobějších refinančních operací (ECB/2020/13) (Úř. věst. L 80, 17.3.2020, s. 23).

(4)  Rozhodnutí Evropské centrální banky (EU) 2020/614 ze dne 30. dubna 2020, kterým se mění rozhodnutí (EU) 2019/1311 o třetí sérii cílených dlouhodobějších refinančních operací (ECB/2020/25) (Úř. věst. L 141, 5.5.2020, s. 28).

(5)  Rozhodnutí Evropské centrální banky (EU) 2021/124 ze dne 29. ledna 2021, kterým se mění rozhodnutí (EU) 2019/1311 o třetí sérii cílených dlouhodobějších refinančních operací (ECB/2021/3) (Úř. věst. L 38, 3.2.2021, s. 93).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU