(EU) 2021/677Prováděcí rozhodnutí Rady (EU) 2021/677 ze dne 23. dubna 2021, kterým se mění prováděcí rozhodnutí (EU) 2020/1351, kterým se Lotyšské republice poskytuje dočasná podpora podle nařízení (EU) 2020/672 na zmírnění rizik nezaměstnanosti v mimořádné situaci v důsledku rozšíření onemocnění COVID-19

Publikováno: Úř. věst. L 144, 27.4.2021, s. 7-11 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 27. dubna 2021 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 26. dubna 2021 Nabývá účinnosti: 26. dubna 2021
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



27.4.2021   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 144/7


PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ RADY (EU) 2021/677

ze dne 23. dubna 2021,

kterým se mění prováděcí rozhodnutí (EU) 2020/1351, kterým se Lotyšské republice poskytuje dočasná podpora podle nařízení (EU) 2020/672 na zmírnění rizik nezaměstnanosti v mimořádné situaci v důsledku rozšíření onemocnění COVID-19

RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Rady (EU) 2020/672 ze dne 19. května 2020 o zřízení evropského nástroje pro dočasnou podporu na zmírnění rizik nezaměstnanosti v mimořádné situaci (SURE) v důsledku rozšíření onemocnění COVID-19 (1), a zejména na čl. 6 odst. 1 uvedeného nařízení,

s ohledem na návrh Evropské komise,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Na žádost Lotyšska ze dne 7. srpna 2020 poskytla Rada dne 25. září 2020 Lotyšsku finanční pomoc ve formě půjčky v maximální výši 192 700 000 EUR s průměrnou dobou splatnosti nejvýše 15 let s doplnit vnitrostátní úsilí Lotyšska při řešení dopadu rozšíření onemocnění COVID-19 a reagovat na socioekonomické důsledky tohoto onemocnění pro pracovníky a osoby samostatně výdělečně činné.

(2)

Půjčka měla být Lotyšskem použita k financování režimů zkrácené pracovní doby, podobných opatření a opatření souvisejících se zdravím podle článku 3 prováděcího rozhodnutí Rady (EU) 2020/1351 (2).

(3)

Rozšíření onemocnění COVID-19 v Lotyšsku nadále imobilizuje značnou část pracovní síly. To vedlo k náhlému a prudkému nárůstu veřejných výdajů v Lotyšsku, který souvisel s novými opatřeními, konkrétně s dávkami v nemoci pro rodiče a pečovatele a s příplatky pro lékaře a zdravotnické pracovníky, kteří se podílejí na zvládání krize COVID-19, a s opatřeními uvedenými v čl. 3 písm. a), c), d), f) a g) prováděcího rozhodnutí (EU) 2020/1351.

(4)

Rozšíření onemocnění COVID-19 a mimořádná opatření, která Lotyšsko v letech 2020 a 2021 provedlo s cílem omezit uvedené rozšíření a jeho socioekonomické a zdravotní důsledky, měla a stále mají dramatický dopad na veřejné finance. Podle prognózy Komise z podzimu 2020 mělo Lotyšsko ke konci roku 2020 vykazovat schodek veřejných financí ve výši 7,4 % a veřejný dluh ve výši 47,5 % hrubého domácího produktu (HDP). Předpokládá se, že v roce 2021 se schodek veřejných financí Lotyšska sníží na 3,5 % HDP a jeho dluh na 45,9 % HDP. Podle předběžné prognózy Komise ze zimy 2021 se předpokládá, že se skutečný HDP Lotyšska v roce 2021 zvýší o 3,5 %.

(5)

Lotyšsko dne 11. března 2021 požádalo Unii o další finanční pomoc ve výši 112 500 000 EUR, která by nadále doplňovala jeho vnitrostátní úsilí v letech 2020 a 2021 při řešení dopadu rozšíření onemocnění COVID-19 a reagovala na socioekonomické důsledky uvedeného rozšíření pro pracovníky a osoby samostatně výdělečně činné. Týká se zejména opatření uvedených v 6. až 8. bodě odůvodnění.

(6)

Nařízení vlády č. 709, nazvané „předpisy k příspěvku za dobu trvání překážek v práci pro daňové poplatníky, aby mohli pokračovat ve své činnosti za okolností způsobených krizí COVID-19“ (přijaté dne 24. listopadu 2020 (3) a pozměněné dne 12. ledna 2021 (4)), prodloužilo a změnilo program náhrad pro pracovníky za dobu, kdy nevykonávají pracovní činnost, jak je uvedeno v čl. 3 písm. a) prováděcího rozhodnutí (EU) 2020/1351. Uvedený program se vztahuje na společnosti, osoby samostatně výdělečně činné a plátce licenčního poplatku, jejichž příjmy z hospodářské činnosti klesly ve srovnání se srpnem až říjnem 2020 v průměru nejméně o 20 %. Z programu se vyplácejí náhrady zaměstnancům, kterým bylo nařízeno nucené volno, nebo osobám samostatně výdělečně činným, přičemž uvedené náhrady odpovídají odpovídající 50 nebo 70 % jejich platů nebo příjmů, a to v závislosti na daňovém režimu, v němž působí. Minimální výše podpory je stanovena na 500 EUR a maximální výše na 1 000 EUR na zaměstnance a kalendářní měsíc. K programu náhrad pro pracovníky za dobu, kdy nevykonávají pracovní činnost, je přidružen přídavek na děti pro pracovníky, jak je uvedeno v čl. 3 písm. c) prováděcího rozhodnutí (EU) 2020/1351.

Přídavek ve výši 50 EUR měsíčně na dítě poskytuje dodatečnou podporu pracovníkům s překážkami v práci, kteří mají nárok na úlevu na dani z příjmu za vyživované osoby. Podpůrné opatření bylo dále rozšířeno vyhláškou vlády č. 706 ze dne 1. prosince 2020„o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu ‚Fondy pro vnitrostátní mimořádné situace‘“ (5) a vyhláškou vlády č. 15 ze dne 11. ledna 2021„o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu ‚Fondy pro nepředvídané události‘“ (6). Opatření lze považovat za opatření podobné režimům zkrácené pracovní doby podle nařízení (EU) 2020/672, neboť poskytuje podporu příjmu zaměstnancům a osobám samostatně výdělečně činným.

(7)

Program mzdových dotací poskytuje podporu zaměstnavatelům, kteří čelí poklesu příjmů z jakékoli hospodářské činnosti nejméně o 20 %. Částka v rámci programu činí 50 % průměrné měsíční hrubé mzdy, nejvýše však 500 EUR za kalendářní měsíc. Zaměstnavatelé, kteří jsou příjemci podpory, jsou povinni zachovat zaměstnanost podporovaných pracovníků a navýšit mzdovou dotaci na plnou pravidelnou mzdu. Program byl zaveden nařízením vlády č. 675 o „předpisech k poskytování podpory daňovým poplatníkům, aby mohli pokračovat ve své činnosti za okolností způsobených krizí COVID-19“ (které byla přijato dne 10. listopadu 2020 (7) a změněno dne 12. ledna 2021 (8)) a vyhláškou vlády č. 128 ze dne 26. února 2021„o přidělení finančních prostředků do programu státního rozpočtu ‚Fondy pro nepředvídané události‘“ (9). Opatření prodlužuje program mzdových dotací pro odvětví cestovního ruchu a vývozu, jak je uvedeno v čl. 3 písm. d) prováděcího rozhodnutí (EU) 2020/1351, a rozšiřuje jeho působnost na všechny způsobilé zaměstnavatele.

(8)

Dávky v nemoci pro rodiče a pečovatele poskytují podporu zaměstnancům, kteří nemohou pracovat na dálku a musí pečovat o děti mladší 10ti let nebo o osoby se zdravotním postižením, jsou-li školy a střediska denní péče kvůli rozšíření onemocnění COVID-19 zavřeny. Opatření lze považovat za podobné opatření jako režimy zkrácené pracovní doby uvedené v nařízení (EU) 2020/672, protože poskytuje podporu příjmu rodičům a pečovatelům a napomáhá zachování pracovních míst tím, že chrání rodiče a pečovatele, kteří musí pečovat o své děti nebo o osoby se zdravotním postižením, jsou-li školy a střediska denní péče zavřeny, před nutností ukončit pracovní poměr. Dávky v nemoci jsou stanoveny novelou zákona o „pojištění v mateřství a nemocenském pojištění“ ze dne 26. listopadu 2020 (10) a ve vyhlášce vlády č. 707 ze dne 1. prosince 2020„o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu ‚Fondy pro vnitrostátní mimořádné situace‘ “ (11) a ve vyhlášce vlády č. 13 ze dne 11. ledna 2021„o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu ‚Fondy pro vnitrostátní mimořádné situace‘ “ (12).

(9)

Lotyšsko rovněž dále prodloužilo a zavedlo řadu opatření souvisejících se zdravím s cílem řešit krizi v souvislosti s onemocněním COVID-19. Těmi jsou zejména opatření uvedená v 10. až 12. bodě odůvodnění.

(10)

Prodloužení dávek nemocenského pojištění souvisejících s onemocněním COVID-19 uvedených v čl. 3 písm. g) prováděcího rozhodnutí (EU) 2020/1351 do 30. června 2021 bylo stanoveno „změnami zákona o pojištění v mateřství a nemocenském pojištění ze dne 12. listopadu 2020“ (13). Opatření stanoví dávky v nemoci vyplácené státem osobám, které nemohly pracovat kvůli povinnosti zůstat v izolaci nebo karanténě, přestože se obvykle na části dávky v nemoci podílí zaměstnavatel.

(11)

Další podpora je poskytována na výdaje na osobní ochranné prostředky související se zdravím, jak je uvedeno v čl. 3 písm. f) prováděcího rozhodnutí (EU) 2020/1351. Výdaje byly realizovány již v roce 2020, a to včetně výdajů stanovených nařízením vlády č. 380 ze dne 9. června 2020, nazvaném „Nařízení o zdrojích zajišťujících bezpečnost z epidemiologického hlediska, pokud jde o instituce uvedené na seznamu prioritních institucí a potřeb “. (14).

(12)

Příplatky pro lékaře a zdravotnické pracovníky, kteří se podílejí na zvládání krize COVID-19, ve výši 20 až 100 % měsíčních odměn za práci vykonanou v podmínkách zvýšeného rizika a pracovní zátěže, jak stanoví vyhlášky vlády č. 136 ze dne 27. března 2020 a č. 656 ze dne 6. listopadu 2020„o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu „Fondy pro nepředvídané události““ (15), vyhláška vlády č. 743 ze dne 8. prosince 2020„změny vyhlášky vlády č. 655 ze dne 6. listopadu 2020 o vyhlášení nouzového stavu“ (16) a vyhláška vlády č. 37 ze dne 21. ledna 2021 o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu „Fondy pro nepředvídané události“ (17). Těmito příplatky se doplňuje maximální příplatek stanovený „zákonem o odměňování úředníků a zaměstnanců orgánů státní správy a místních samospráv“. Opatření podporuje zaměstnanost tím, že zajišťuje bezpečnost zdraví zaměstnanců a kontinuitu základních veřejných služeb.

(13)

Lotyšsko splňuje podmínky pro žádost o finanční pomoc, které stanoví článek 3 nařízení (EU) 2020/672. Lotyšsko předložilo Komisi příslušné důkazy, že skutečné a plánované veřejné výdaje od 1. února 2020 vzrostly o 405 297 901 EUR z důvodu vnitrostátních opatření přijatých s cílem řešit socioekonomické dopady rozšíření onemocnění COVID-19. Tato částka představuje náhlý a prudký nárůst, neboť souvisí rovněž jak s novými opatřeními, tak i s prodloužením stávajících opatření, jež přímo souvisejí s režimy zkrácené pracovní doby a podobnými opatřeními, která se týkají značné části podniků a pracovní síly v Lotyšsku. Lotyšsko hodlá pokrýt 100 097 901 EUR ze zvýšené částky veřejných výdajů vlastním financováním.

(14)

Komise Lotyšsko konzultovala a ověřila náhlý a prudký nárůst skutečných a plánovaných veřejných výdajů přímo související s režimy zkrácené pracovní doby a podobnými opatřeními, jakož i využití příslušných opatření souvisejících se zdravím v návaznosti na šíření onemocnění COVID-19, jak je uvádí žádost Lotyšska ze dne 11. března 2021, v souladu s článkem 6 nařízení Komise (EU) 2020/672.

(15)

Opatření související se zdravím, která jsou uvedena v žádosti Lotyšska ze dne 11. března 2021 a v 10. až 12. bodě odůvodnění, jsou vyčíslena na 22 304 365 EUR.

(16)

Měla by tudíž být poskytnuta finanční pomoc s cílem pomoci Lotyšsku řešit socioekonomické dopady vážného narušení ekonomiky způsobeného rozšířením onemocnění COVID-19. Komise by měla přijmout rozhodnutí týkající se splatnosti, velikosti a uvolňování tranší a dílčích tranší v úzké spolupráci s vnitrostátními orgány.

(17)

Lotyšsko a Komise by měly toto rozhodnutí zohlednit v dohodě o půjčce uvedené v čl. 8 odst. 2 nařízení (EU) 2020/672.

(18)

Toto rozhodnutí by nemělo předjímat výsledek případných řízení o narušení fungování vnitřního trhu, která mohou proběhnout, a to zejména na základě článků 107 a 108 Smlouvy o fungování EU. Rovněž nezprošťuje členské státy povinnosti oznamovat Komisi záměry poskytnout státní podporu podle článku 108 Smlouvy o fungování EU.

(19)

Lotyšsko by mělo Komisi pravidelně informovat o provádění plánovaných veřejných výdajů, aby mohla Komise posoudit rozsah, v němž Lotyšsko tyto výdaje provedlo.

(20)

Při rozhodování o poskytnutí finanční pomoci byly vzaty v úvahu stávající a očekávané potřeby Lotyšska, jakož i žádosti o finanční pomoc podle nařízení (EU) 2020/672, které již podaly nebo plánují podat další členské státy, přičemž byly uplatněny zásady rovného zacházení, solidarity, proporcionality a transparentnosti,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Prováděcí rozhodnutí (EU) 2020/1351 se mění takto:

1)

Článek 2 se mění takto:

a)

odstavec 1 se nahrazuje tímto:

„1.   Unie poskytne Lotyšsku půjčku v maximální výši 305 200 000 EUR. Půjčka má průměrnou dobu splatnosti nejvýše patnáct let.“;

b)

odstavec 4 se nahrazuje tímto:

„4.   První tranše bude uvolněna v závislosti na vstupu dohody o půjčce podle čl. 8 odst. 2 nařízení (EU) 2020/672 v platnost. Veškeré další tranše se uvolní v souladu s podmínkami dohody o půjčce nebo případně pod podmínkou vstupu dodatku k této dohodě nebo změněné dohody o půjčce v platnost.“

2)

Článek 3 se nahrazuje tímto:

„Článek 3

Lotyšsko může financovat tato opatření:

a)

program náhrad pro pracovníky za dobu, kdy nevykonávají pracovní činnost, jak je uveden v nařízení vlády č. 179 (přijato dne 31. března 2020), nazvaném ‚pravidla k příspěvku za dobu, kdy nevykonávají pracovní činnost, pro osoby samostatně výdělečně činné, které jsou postiženy rozšířením onemocnění COVID-19‘, a v nařízení vlády č. 165 (přijato dne 26. března 2020), nazvaném „pravidla týkající se zaměstnavatelů postižených krizí vyvolanou onemocněním COVID-19, kteří mají nárok na příspěvek za dobu trvání překážek v práci a na rozdělení platby za pozdní úhradu daně do splátek nebo na odklad platby až na dobu tří let“, jak byl prodloužen a změněn;

b)

příspěvek za dobu přerušení činnosti, jak uvádí nařízení vlády č. 236 (přijaté dne 23. dubna 2020), nazvané „pravidla k příspěvku pro zaměstnance a osoby samostatně výdělečně činné, kteří jsou postižení šířením onemocnění COVID-19, za dobu, kdy nevykonávají pracovní činnost“;

c)

přídavek na děti pro pracovníky, jak uvádí vyhláška vlády č. 178 ze dne 16. dubna 2020, nazvaná „o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu ‚Fondy pro vnitrostátní mimořádné situace‘ “, jak byl prodloužen;

d)

program mzdových dotací pro odvětví cestovního ruchu a vývozu, jak uvádí „Informační zpráva o opatřeních k překonání krize COVID-19 a k hospodářskému oživení“, jak byl prodloužen;

e)

platby mzdové podpory pro zdravotníky a osoby zaměstnané v odvětví kultury, jak uvádí zákon o opatřeních k předcházení a zamezení hrozbě pro stát a jejím dopadům v důsledku šíření onemocnění COVID-19, zákon o zamezení důsledkům šíření nákazy COVID-19 a vyhláška vlády č. 303 ze dne 3. června 2020‚ nazvaná „o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu ‚Fondy pro nepředvídané události‘ “;

f)

se zdravím související výdaje na osobní ochranné prostředky podle vyhlášek vlády č. 79 ze dne 3. března 2020, č. 118 ze dne 20. března 2020 a č. 220 ze dne 27. dubna 2020, nazvaných „o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu ‚Fondy pro mimořádné situace‘ “, a podle nařízení vlády č. 380 ze dne 9. června 2020, nazvaného „nařízení o zdrojích zajišťujících bezpečnost z epidemiologického hlediska, pokud jde o instituce uvedené na seznamu prioritních institucí a potřeb“;

g)

dávky nemocenského pojištění související s onemocněním COVID-19, jak jsou uvedeny ve „změnách zákona o pojištění v mateřství a nemocenském pojištění (přijatých dne 20. března 2020)“, jak byly prodlouženy;

h)

dávky v nemoci pro rodiče a pečovatele, jak jsou stanoveny v oddílech 48 a 49 přechodných ustanovení „změn zákona o pojištění v mateřství a nemocenském pojištění“, přijatých dne 26. listopadu 2020, ve vyhlášce vlády č. 707 ze dne 1. prosince 2020, nazvané „o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu ‚Fondy pro vnitrostátní mimořádné situace‘“ a ve vyhlášce vlády č. 13 ze dne 11. ledna 2021, nazvané „o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu ‚Fondy pro nepředvídané události‘ “;

i)

příplatky pro lékaře a zdravotnické pracovníky, kteří se podílejí na zvládání krize COVID-19, jak je stanoveno ve vyhlášce vlády č. 136 přijaté dne 27. března 2020, nazvané „o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu ‚Fondy pro nepředvídané události‘ “, ve vyhlášce vlády č. 656 přijaté dne 6. listopadu 2020, nazvané „o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu ‚Fondy pro nepředvídané události‘ “, ve vyhlášce vlády č. 743 ze dne 8. prosince 2020, nazvané „změna vyhlášky vlády č. 655 ze dne 6. listopadu 2020 o vyhlášení nouzového stavu“, a ve vyhlášce vlády č. 37 přijaté dne 21. ledna 2021, nazvané „o přidělení finančních prostředků z programu státního rozpočtu ‚Fondy pro nepředvídané události‘ ““.

3)

Článek 4 se nahrazuje tímto:

„Článek 4

1.   Lotyšsko informuje Komisi do 30. března 2021 a následně každých šest měsíců o provádění plánovaných veřejných výdajů, a to až do doby, kdy budou tyto plánované veřejné výdaje v plné výši provedeny.

2.   Pokud se opatření uvedená v článku 3 zakládají na plánovaných veřejných výdajích a vztahuje se na ně prováděcí rozhodnutí, kterým se mění prováděcí rozhodnutí (EU) 2020/1351, informuje Lotyšsko Komisi do šesti měsíců ode dne přijetí uvedeného pozměňujícího prováděcího rozhodnutí a následně každých šest měsíců o provádění plánovaných veřejných výdajů, a to až do doby, kdy budou tyto plánované veřejné výdaje v plné výši provedeny.“

Článek 2

Toto rozhodnutí je určeno Lotyšské republice.

Toto rozhodnutí nabývá účinku dnem oznámení příjemci.

Článek 3

Toto rozhodnutí bude zveřejněno v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 23. dubna 2021.

Za Radu

předsedkyně

A. P. ZACARIAS


(1)  Úř. věst. L 159, 20.5.2020, s. 1.

(2)  Prováděcí rozhodnutí Rady (EU) 2020/1351 ze dne 25. září 2020, kterým se Lotyšské republice poskytuje dočasná podpora podle nařízení (EU) 2020/672 na zmírnění rizik nezaměstnanosti v mimořádné situaci v důsledku rozšíření onemocnění COVID-19 (Úř. věst. L 314, 29.9.2020, s. 38).

(3)  Latvijas Vēstnesis, 230B, 27.11.2020.

(4)  Latvijas Vēstnesis, 9 A, 14.1.2021.

(5)  Latvijas Vēstnesis, 234, 3.12.2020.

(6)  Latvijas Vēstnesis, 9, 14.1.2021.

(7)  Latvijas Vēstnesis, 222 A, 16.11.2020.

(8)  Latvijas Vēstnesis, 9, 14.1.2021.

(9)  Latvijas Vēstnesis, 42, 2.3.2021.

(10)  Latvijas Vēstnesis, 230 A, 27.11.2020.

(11)  Latvijas Vēstnesis, 234, 3.12.2020.

(12)  Latvijas Vēstnesis, 9, 14.1.2021.

(13)  Latvijas Vēstnesis, 221 A, 13.11.2020.

(14)  Latvijas Vēstnesis, 113 A, 12.6.2020.

(15)  Latvijas Vēstnesis, 62B, 27.3.2020, Latvijas Vēstnesis, 218, 10.11.2020.

(16)  Latvijas Vēstnesis, 237 A, 8.12.2020.

(17)  Latvijas Vēstnesis, 16, 25.1.2021.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU