(EU) 2020/910Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/910 ze dne 30. června 2020, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, (EU) 2019/103 a (EU) 2019/1583, pokud jde o opětovné označení leteckých společností, provozovatelů a subjektů provádějících bezpečnostní kontroly nákladu a pošty přicházejících ze třetích zemí, jakož i o odklad některých regulatorních požadavků v oblasti kybernetické bezpečnosti, ověřování spolehlivosti, norem pro systémy detekce výbušnin a zařízení pro stopovou detekci výbušnin v důsledku pandemie COVID-19 (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 208, 1.7.2020, s. 43-47 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 30. června 2020 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 2. července 2020 | Nabývá účinnosti: | 2. července 2020 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
1.7.2020 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 208/43 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2020/910
ze dne 30. června 2020,
kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, (EU) 2019/103 a (EU) 2019/1583, pokud jde o opětovné označení leteckých společností, provozovatelů a subjektů provádějících bezpečnostní kontroly nákladu a pošty přicházejících ze třetích zemí, jakož i o odklad některých regulatorních požadavků v oblasti kybernetické bezpečnosti, ověřování spolehlivosti, norem pro systémy detekce výbušnin a zařízení pro stopovou detekci výbušnin v důsledku pandemie COVID-19
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 300/2008 ze dne 11. března 2008 o společných pravidlech v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními činy a o zrušení nařízení (ES) č. 2320/2002 (1), a zejména na čl. 4 odst. 3 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Ničivý dopad probíhající pandemie COVID-19 na mezinárodní a evropské civilní letectví značně omezuje schopnost členských států a Evropské unie jako celku zachovat účinné a efektivní směřování dodávek na své území. Průběžné a nepřerušené služby v nákladní dopravě mají pro Unii zásadní strategický význam a hrají zásadní úlohu při zajišťování základního zboží, včetně léků, zdravotnického vybavení, dalších látek a komodit. |
(2) |
Režim Unie v oblasti bezpečnosti příchozího leteckého nákladu a pošty, jak je stanoven v bodě 6.8 přílohy prováděcího nařízení Komise (EU) 2015/1998 (2), vyžaduje, aby letečtí dopravci přepravující náklad a poštu do Evropské unie byli každých pět let označeni za „dopravce leteckého nákladu nebo pošty provádějící přepravu do Unie z letiště třetí země“ (ACC3) a jejich poskytovatelé pozemních služeb každé tři roky za „schválené agenty třetí země ověřené z hlediska ochrany letectví EU před protiprávními činy“ (RA3) nebo „známé odesilatele z třetí země ověřené z hlediska ochrany letectví EU před protiprávními činy“ (KC3). |
(3) |
Při ověření ochrany letectví EU před protiprávními činy pro získání označení ACC3, RA3 a KC3 se jako součást postupu vyžaduje návštěva na místě provedená osobou ověřující ochranu letectví EU před protiprávními činy v prostorách provozovatele, aby mohlo být potvrzeno účinné provádění opatření. |
(4) |
Během stávající pandemie COVID-19 je provádění návštěv na místě ve věci označování a opětovného označování leteckých dopravců a provozovatelů nákladní dopravy ve třetích zemích značně ovlivněno a/nebo ztíženo z objektivních důvodů, za něž tito dopravci či provozovatelé nenesou odpovědnost ani je nemohou ovlivnit. |
(5) |
U velkého počtu označení ACC3, RA3 a KC3 již skončila platnost nebo skončí v nadcházejících měsících, aniž by bylo možné provést potřebnou návštěvu na místě. Bez příslušného statusu Unie již tyto hospodářské subjekty nesmějí působit v bezpečném dodavatelském řetězci směrem do Unie, a v tomto krizovém období tak nelze zajistit nezbytný provoz. |
(6) |
Je třeba naléhavě přijmout opatření, která vytvoří vhodný právní základ pro zavedení alternativního a promptního postupu k ověřování hospodářských subjektů v dodavatelském řetězci směrem do Unie, které jsou dotčeny současnou situací, z hlediska ochrany letectví EU před protiprávními činy. |
(7) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/103 (3) a 2019/1583 (4), kterými se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, zavedla regulatorní požadavky použitelné ode dne 31. prosince 2020, pokud jde o ověřování spolehlivosti pracovníků v civilním letectví a kybernetickou bezpečnost. V důsledku omezení uložených v souvislosti s pandemií COVID-19 nemohou úřady a hospodářské subjekty včas připravit provedení zmíněných požadavků, a je proto třeba odložit datum použitelnosti. |
(8) |
V bodě 12.4.2.2 přílohy prováděcího nařízení (EU) 2015/1998 je stanoveno, že platnost standardu 2 pro systémy detekce výbušnin (EDS) skončí dne 1. září 2020. V důsledku opatření uložených v souvislosti s pandemií COVID-19 má řada letišť v Unii natolik velké potíže s dokončením procesu instalace a aktivace zařízení standardu 3 EDS, že datum skončení platnosti je třeba odložit. Vzhledem k tomu, že zařízení EDS standardu 3 jsou z hlediska detekce výkonnější, a mohou tak přispět ke zvýšení bezpečnosti, počítají Komise a členské státy i nadále s tím, že se tuto technologii podaří zavést bez dalších zpoždění. |
(9) |
V bodě 12.6.3 přílohy prováděcího nařízení (EU) 2015/1998 je stanoveno, že příslušný orgán může povolit, aby zařízení pro stopovou detekci výbušnin (ETD), které není v souladu s doplňkem 12-L, bylo i nadále používáno nejdéle do 1. července 2020. V důsledku opatření uložených v souvislosti s pandemií COVID-19 má řada letišť v Unii natolik velké potíže se zaváděním nového zařízení ETD, že výše uvedené datum je třeba odložit, aby se zabránilo právním důsledkům, avšak nevzniklo přitom nepřiměřené riziko pro ochranu letectví před protiprávními činy. |
(10) |
Prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, (EU) 2019/103 a (EU) 2019/1583 by proto měla být odpovídajícím způsobem změněna. |
(11) |
Vzhledem k tomu, že některým dopravcům s označením ACC3 a subjektům s označením RA3 a KC3 skončila platnost statusu Unie už během první fáze současné pandemie COVID-19 nebo v období bezprostředně před ní, když měl být zahájen a proveden příslušný postup ověřování ochrany letectví EU před protiprávními činy, mělo by mít toto nařízení zpětnou účinnost, aby se jím stanovená opatření mohla vztahovat rovněž na provozovatele, kterým platnost statusu již vypršela. |
(12) |
Opatření stanovená tímto nařízením neovlivňují oprávněné zájmy a práva ani neomezují očekávání jiných leteckých dopravců, provozovatelů, subjektů nebo států. |
(13) |
Aby měly členské státy právní základ k okamžitému zahájení alternativního a promptního postupu k ověřování a označování hospodářských subjektů v dodavatelském řetězci směrem do Unie, který je nezbytný pro obnovení leteckého provozu do Unie, mělo by toto nařízení vstoupit v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. |
(14) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného článkem 19 nařízení (ES) č. 300/2008, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Příloha prováděcího nařízení (EU) 2015/1998 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
V čl. 2 v druhé větě prováděcího nařízení (EU) 2019/103 se datum „31. prosince 2020“ nahrazuje datem „31. prosince 2021“.
Článek 3
V 26. bodě přílohy prováděcího nařízení (EU) 2019/103 se data „31. prosincem 2020“ a „30. června 2023“ v bodě 11.1.12 nahrazují daty „31. prosincem 2021“ a „30. června 2024“.
Článek 4
V článku 2 prováděcího nařízení (EU) 2019/1583 se datum „31. prosince 2020“ nahrazuje datem „31. prosince 2021“.
Článek 5
Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 30. června 2020.
Za Komisi
Ursula VON DER LEYEN
předsedkyně
(1) Úř. věst. L 97, 9.4.2008, s. 72.
(2) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/1998 ze dne 5. listopadu 2015, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti (Úř. věst. L 299, 14.11.2015, s. 1).
(3) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/103 ze dne 23. ledna 2019, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, pokud jde o vyjasnění, harmonizaci a zjednodušení některých specifických opatření na ochranu letectví před protiprávními činy (Úř. věst. L 21, 24.1.2019, s. 13).
(4) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/1583 ze dne 25. září 2019, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2015/1998, kterým se stanoví prováděcí opatření ke společným základním normám letecké bezpečnosti, pokud jde o opatření o kybernetické bezpečnosti (Úř. věst. L 246, 26.9.2019, s. 15).
PŘÍLOHA
Příloha prováděcího nařízení (EU) 2015/1998 se mění takto:
1) |
doplňují se body 6.8.1.7 až 6.8.1.9, které znějí:
|
2) |
doplňují se body 6.8.4.11 a 6.8.4.12, které znějí:
|
3) |
bod 11.1.2 se nahrazuje tímto:
|
4) |
bod 12.4.2.2 se nahrazuje tímto:
|
5) |
bod 12.4.2.4 se nahrazuje tímto:
|
6) |
bod 12.4.2.6 se nahrazuje tímto:
|
7) |
bod 12.6.3 se nahrazuje tímto:
|