(EU) 2020/1804Rozhodnutí Komise (EU) 2020/1804 ze dne 27. listopadu 2020, kterým se stanoví kritéria ekoznačky EU pro elektronické displeje (oznámeno pod číslem C(2020) 8156) (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 402, 1.12.2020, s. 73-88 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 1. prosince 2020 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 1. prosince 2020 Nabývá účinnosti: 1. prosince 2020
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



1.12.2020   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 402/73


ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/1804

ze dne 27. listopadu 2020,

kterým se stanoví kritéria ekoznačky EU pro elektronické displeje

(oznámeno pod číslem C(2020) 8156)

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 66/2010 ze dne 25. listopadu 2009 o ekoznačce EU (1), a zejména na čl. 8 odst. 2 uvedeného nařízení,

po konzultaci s Výborem pro ekoznačku Evropské unie,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Podle nařízení (ES) č. 66/2010 může být ekoznačka EU udělena produktům s menším dopadem na životní prostředí během jejich celého životního cyklu.

(2)

Nařízení (ES) č. 66/2010 stanoví, že konkrétní kritéria ekoznačky EU mají být stanovena podle skupin produktů.

(3)

Rozhodnutím Komise 2009/300/ES (2) byla stanovena kritéria a související požadavky na jejich posuzování a ověřování pro skupinu výrobků „televizní přijímače“. Platnost uvedených kritérií a požadavků byla rozhodnutím Komise (EU) 2019/1134 (3) prodloužena do 31. prosince 2020.

(4)

Za účelem lepšího vyjádření osvědčených postupů na trhu pro tuto skupinu výrobků a za účelem zohlednění inovací zavedených v mezidobí je vhodné stanovit nový soubor kritérií pro „televizní přijímače“.

(5)

Ve zprávě o kontrole účelnosti ekoznačky EU (4) ze dne 30. června 2017, která se zaměřila na přezkum provádění nařízení (ES) č. 66/2010, bylo shledáno, že je zapotřebí vytvořit strategičtější přístup k ekoznačce EU a tam, kde je to vhodné, též sloučit skupiny výrobků, které spolu úzce souvisejí.

(6)

V souladu s těmito závěry a po konzultaci s Výborem pro ekoznačku Evropské unie je vhodné revidovat kritéria pro skupinu výrobků „televizní přijímače“, včetně rozšíření její oblasti působnosti na externí počítačové displeje a informační displeje, které jsou zahrnuty do nařízení Komise (EU) 2019/2021 (5) a nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/2013 (6). S cílem zohlednit toto rozšíření oblasti působnosti uvedené skupiny výrobků je vhodné též přejmenovat ji na „elektronické displeje“.

(7)

Nový akční plán pro oběhové hospodářství pro čistší a konkurenceschopnější Evropu (7), který byl přijat dne 11. března 2020, stanoví, že požadavky na životnost, recyklovatelnost a obsah recyklovaného materiálu budou do kritérií ekoznačky EU zahrnovány systematičtěji.

(8)

Revidovaná kritéria ekoznačky EU pro elektronické displeje se zaměřují zejména na podporu výrobků, které jsou energeticky účinné, opravitelné, lze je snadno rozebrat (s cílem usnadnit získání zdrojů z recyklace na konci jejich životnosti), mají minimální podíl recyklovaného obsahu a mohou obsahovat pouze omezené množství nebezpečných látek.

(9)

Nová kritéria a související požadavky na jejich posuzování a ověřování pro tuto skupinu výrobků by měly zůstat v platnosti do 31. prosince 2028 a měly by zohledňovat inovační cyklus této skupiny výrobků.

(10)

Z důvodů právní jistoty by mělo být rozhodnutí 2009/300/ES zrušeno.

(11)

Pro výrobce, jejichž výrobkům byla udělena ekoznačka EU pro televizní přijímače na základě kritérií stanovených v rozhodnutí 2009/300/ES, je třeba stanovit přechodné období, aby měli dostatek času přizpůsobit své výrobky novým kritériím a požadavkům. Po omezenou dobu po přijetí tohoto rozhodnutí by výrobci též měli mít možnost podávat žádosti vypracované buď na základě kritérií stanovených v rozhodnutí 2009/300/ES, nebo na základě nových kritérií, která stanoví toto rozhodnutí. Používat licence na ekoznačku EU udělené v souladu s kritérii stanovenými v předchozím rozhodnutí by mělo být povoleno po dobu dvanácti měsíců od data přijetí tohoto rozhodnutí.

(12)

Opatření stanovená tímto rozhodnutím jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle článku 16 nařízení (ES) č. 66/2010,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Skupina výrobků „elektronické displeje“ zahrnuje televizní přijímače, monitory a digitální informační displeje.

Článek 2

Pro účely tohoto rozhodnutí se rozumí:

1)

„elektronickým displejem“ zobrazovací jednotka a související elektronika, jejíž primární funkcí je zobrazování vizuálních informací ze zdrojů s pevným nebo bezdrátovým připojením;

2)

„digitálním informačním displejem“ elektronický displej, který je primárně určen ke sledování větším počtem osob v jiných než stolních konfiguracích. Jeho specifikace zahrnuje všechny tyto charakteristiky:

a)

specifický identifikátor umožňující adresovat konkrétní zobrazovací jednotku;

b)

funkci zabraňující neoprávněnému přístupu k nastavení displeje a zobrazovanému obrazu;

c)

síťové připojení (zahrnující pevné nebo bezdrátové rozhraní) pro ovládání, monitorování nebo příjem zobrazovaných informací ze vzdálených zdrojů typu unicast (jednosměrové vysílání) nebo multicast (vícesměrové vysílání), ale nikoli broadcast (všesměrové vysílání);

d)

je navržen tak, aby byl zavěšen, namontován nebo upevněn na fyzickou konstrukci pro sledování větším počtem osob;

e)

nezahrnuje tuner pro zobrazení signálů vysílání;

3)

„monitorem“ nebo „počítačovým monitorem“ elektronický displej určený ke sledování zblízka jednou osobou, např. na pracovním stole;

4)

„televizním přijímačem“ elektronický displej určený primárně k zobrazování a příjmu audiovizuálních signálů, jehož součástmi jsou elektronický displej a jeden či více tunerů/přijímačů;

5)

„tunerem/přijímačem“ elektronický obvod, který detekuje signál televizního vysílání, jako je pozemní digitální nebo satelitní vysílání, avšak nikoli internetové vysílání typu unicast (jednosměrové vysílání), a usnadňuje výběr televizního kanálu ze skupiny síťových kanálů.

Článek 3

Aby mohla být výrobku udělena ekoznačka EU podle nařízení (ES) č. 66/2010 pro skupinu výrobků „elektronické displeje“, musí být v souladu s definicí této skupiny výrobků uvedené v článku 1 tohoto rozhodnutí a musí splňovat kritéria a související požadavky na posuzování a ověřování stanovené v příloze tohoto rozhodnutí.

Článek 4

Kritéria ekoznačky EU pro skupinu výrobků „elektronické displeje“ a související požadavky na posuzování a ověřování jsou platné do 31. prosince 2028.

Článek 5

Pro správní účely se skupině výrobků „elektronické displeje“ přiděluje číselný kód „022“.

Článek 6

Rozhodnutí 2009/300/ES se zrušuje.

Článek 7

1.   Bez ohledu na článek 6 se žádosti o ekoznačku EU pro skupinu výrobků „televizní přijímače“ definovanou v rozhodnutí 2009/300/ES, které byly podány před datem přijetí tohoto rozhodnutí, hodnotí v souladu s podmínkami stanovenými v rozhodnutí 2009/300/ES.

2.   Žádosti o ekoznačku EU pro výrobky spadající do skupiny výrobků „televizní přijímače“ podané v den přijetí tohoto rozhodnutí nebo do dvou měsíců od tohoto dne mohou být založeny buď na kritériích stanovených v tomto rozhodnutí, nebo na kritériích stanovených v rozhodnutí 2009/300/ES. Takové žádosti se hodnotí podle kritérií, na nichž jsou založeny.

3.   Licence na ekoznačku EU udělené na základě žádosti hodnocené v souladu s kritérii stanovenými v rozhodnutí 2009/300/ES se smějí používat po dobu dvanácti měsíců ode dne přijetí tohoto rozhodnutí.

Článek 8

Toto rozhodnutí je určeno členským státům.

V Bruselu dne 27. listopadu 2020.

Za Komisi

Virginijus SINKEVIČIUS

člen Komise


(1)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 66/2010 ze dne 25. listopadu 2009 o ekoznačce EU (Úř. věst. L 27, 30.1.2010, s. 1).

(2)  Rozhodnutí Komise 2009/300/ES ze dne 12. března 2009, kterým se stanoví revidovaná ekologická kritéria pro udělování ekoznačky Společenství televizním přijímačům (Úř. věst. L 82, 28.3.2009, s. 3).

(3)  Rozhodnutí Komise (EU) 2019/1134 ze dne 1. července 2019, kterým se mění rozhodnutí 2009/300/ES a rozhodnutí (EU) 2015/2099/EU, pokud jde o dobu platnosti ekologických kritérií pro udělování ekoznačky EU některým výrobkům a souvisejících požadavků na posuzování a ověřování (Úř. věst. L 179, 3.7.2019, s. 25).

(4)  Zpráva Komise Evropskému parlamentu a Radě o přezkumu provádění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1221/2009 ze dne 25. listopadu 2009 o dobrovolné účasti organizací v systému Společenství pro environmentální řízení podniků a audit (EMAS) a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 66/2010 ze dne 25. listopadu 2009 o ekoznačce EU (COM(2017) 355).

(5)  Nařízení Komise (EU) 2019/2021 ze dne 1. října 2019, kterým se stanoví požadavky na ekodesign elektronických displejů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES, mění nařízení Komise (ES) č. 1275/2008 a zrušuje nařízení Komise (ES) č. 642/2009 (Úř. věst. L 315, 5.12.2019, s. 241).

(6)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/2013 ze dne 11. března 2019, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1369, pokud jde o označování elektronických displejů energetickými štítky, a zrušuje nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1062/2010 (Úř. věst. L 315, 5.12.2019, s. 1).

(7)  Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů – Nový akční plán pro oběhové hospodářství – Čistší a konkurenceschopnější Evropa (COM(2020) 98 final).


PŘÍLOHA

Kritéria ekoznačky EU pro udělování ekoznačky EU elektronickým displejům

RÁMEC

Cíle kritérií

Cílem kritérií ekoznačky EU jsou nejlepší elektronické displeje na trhu z hlediska vlivu na životní prostředí. Zaměřují se na hlavní dopady na životní prostředí spojené s životním cyklem těchto produktů a podporují aspekty oběhového hospodářství.

Kritéria se zaměřují zejména na podporu produktů, které jsou energeticky účinné, opravitelné, lze je snadno rozebrat (s cílem usnadnit získání zdrojů z recyklace na konci jejich životnosti), mají minimální obsah recyklovaného obsahu a mohou obsahovat pouze omezené množství nebezpečných látek.

Za tímto účelem kritéria:

stanovují požadavky na spotřebu energie, které vyžadují nejlepší dostupné třídy energetické účinnosti, a limity pro maximální spotřebu energie v zapnutém stavu,

stanovují požadavky na řízení spotřeby elektrické energie,

uznávají a odměňují výrobky s omezeným použitím nebezpečných látek,

stanovují požadavky na zajištění minimálního obsahu pospotřebních recyklovaných plastů,

stanovují požadavky na zajištění opravitelnosti prostřednictvím správného designu výrobku a dostupnosti servisního manuálu, informací o opravách a náhradních dílů,

stanovují požadavky na zajištění řádné správy aspektů souvisejících se skončením životnosti výrobku s požadavkem na informace pro zlepšení recyklovatelnosti, omezení výběru materiálů a podporu snadno rozebratelného designu,

stanovují požadavky na sociální odpovědnost podniků, řešící pracovní podmínky během výroby a získávání cínu, tantalu, wolframu a zlata z oblastí postižených konflikty a vysoce rizikových oblastí.

Rovněž je třeba řešit význam správného používání a likvidace elektronických displejů s dopadem na životní cyklus stanovením požadavků na pokyny pro uživatele a informace pro spotřebitele.

Kritéria pro udělování ekoznačky EU „elektronickým displejům“ jsou tato:

1.

Spotřeba energie

1.1

Úspory energie

1.2

Řízení spotřeby elektrické energie

2.

Látky podléhající omezení

2.1

Vyloučené nebo omezené látky

2.2

Činnosti vedoucí ke snížení emisí fluorovaných skleníkových plynů v dodavatelském řetězci

3.

Opravitelnost a obchodní záruka

4.

Správa aspektů souvisejících s ukončením životnosti výrobku

4.1

Výběr materiálů a informace ke zlepšení recyklovatelnosti

4.2

Design umožňující demontáž a recyklaci

5.

Sociální odpovědnost podniků

5.1

Pracovní podmínky během výroby

5.2

Získávání „nekonfliktních nerostů“

6.

Informační kritéria

6.1

Informace pro uživatele

6.2

Informace uvedené na ekoznačce

Posuzování a ověřování: U každého kritéria jsou uvedeny zvláštní požadavky na posuzování a ověřování.

V případech, kdy má žadatel předložit prohlášení, dokumentaci, analýzy, zprávy o zkoušce nebo jiné doklady dosvědčující splnění kritérií, mohou tyto doklady pocházet od žadatele a/nebo popřípadě jeho dodavatele (dodavatelů) a/nebo jeho/jejich subdodavatele (subdodavatelů) apod.

Příslušné subjekty přednostně uznávají osvědčení, která vydaly subjekty akreditované podle příslušné harmonizované normy pro zkušební a kalibrační laboratoře, a ověření provedená subjekty, které jsou akreditovány podle příslušné harmonizované normy pro orgány certifikující výrobky, procesy a služby.

V případě potřeby mohou být použity jiné zkušební metody než metody určené pro každé kritérium, pokud je příslušný subjekt posuzující žádost uzná za rovnocenné.

V případě potřeby mohou příslušné subjekty požadovat podkladovou dokumentaci a provádět nezávislá ověření nebo inspekce na místě s cílem ověřit plnění těchto kritérii.

Změny dodavatelů a výrobních závodů týkající se produktů, jimž byla udělena ekoznačka EU, jsou oznámeny příslušným subjektům spolu s podkladovými informacemi, které umožňují ověřit soustavné plnění kritérií.

Nezbytným předpokladem je, aby elektronický displej splnil všechny platné zákonné požadavky země nebo zemí, kde je uváděn na trh. Žadatel předloží prohlášení, že produkt tyto požadavky splňuje.

Použijí se tyto definice:

1)

„automatickým řízením subjektivního jasu („Automatic Brightness Control“– ABC)“ se rozumí automatický mechanismus, který, je-li zapnutý, řídí subjektivní jas elektronického displeje v závislosti na úrovni okolního světla dopadajícího na přední stranu displeje;

2)

„výchozí“ se s ohledem na určité nastavení rozumí hodnota konkrétní funkce nastavená ve výrobě, která je k dispozici, když zákazník výrobek používá poprvé, a také poté, co je provedena „obnova továrního nastavení“, pokud ji výrobek umožňuje;

3)

„krokem demontáže“ se rozumí úkon, který končí vyjmutím části nebo výměnou nástroje;

4)

„rychlým startem“ se rozumí rozšířená funkce opětovné aktivace, která umožňuje provést přechod do zapnutého stavu v kratší době než běžná funkce opětovné aktivace;

5)

„vysoce dynamickým rozsahem (HDR)“ se rozumí způsob zvýšení kontrastního poměru obrazu elektronického displeje pomocí metadat generovaných při vytváření videomateriálu, který řídící obvody displeje interpretují za účelem vytvoření kontrastního poměru a vykreslení barev, jež lidské oko vnímá jako realističtější, než jakých lze dosáhnout na displejích, které nejsou kompatibilní s HDR;

6)

„LCD“ se rozumí displej z tekutých krystalů;

7)

„jasem (luminancí)“ se rozumí fotometrická měrná veličina vyjadřující svítivost na jednotku plochy u světla, které se šíří daným směrem, udávaná v kandelách na metr čtvereční (cd/m2). Pro subjektivní hodnocení jasu (luminance) displeje se často používá pojem „subjektivní jas (brightness)“;

8)

„normální konfigurací“ nebo „domácí konfigurací“, „standardním režimem“ nebo v případě televizních přijímačů „domácím režimem“ se rozumí nastavení displeje, které je konečnému uživateli doporučeno výrobcem v nabídce prvního nastavení, nebo tovární nastavení elektronického displeje pro zamýšlené použití výrobku. Pro konečného uživatele musí v typickém domácím nebo kancelářském prostředí zajišťovat optimální kvalitu. Normální konfigurace je stav, ve kterém jsou měřeny deklarované hodnoty pro vypnutý stav, pohotovostní režim, pohotovostní režim při připojení na síť a zapnutý stav;

9)

„zapnutým stavem“ nebo „aktivním režimem“ se rozumí stav, ve kterém je elektronický displej připojen ke zdroji energie, je aktivován a zajišťuje jednu nebo více svých zobrazovacích funkcí;

10)

„značkovými nástroji“ se rozumějí nástroje, které nejsou široké veřejnosti dostupné ke koupi nebo pro něž nejsou k dispozici žádné použitelné patenty na základě licence za spravedlivých, přiměřených a nediskriminačních podmínek;

11)

„recyklovatelností“ se rozumí schopnost výrobku být na konci své životnosti zrecyklován, a to na základě současných postupů;

12)

„náhradními díly“ se rozumějí všechny součásti nebo sestavy, které mohou případně selhat a/nebo u nichž se očekává, že budou muset být v průběhu životnosti výrobku vyměněny. Jiné části, jejichž životnost obvykle přesahuje obvyklou životnost výrobku, nejsou náhradními díly;

13)

„UHD“ se rozumí elektronický displej schopný přijímat signál UHD podle definice v doporučení Mezinárodní telekomunikační unie (ITU-R) BT.2020 a zobrazovat jej na obrazovce v rozlišeních 3840 × 2160 (UHD-4K) a 7680 × 4320 (UHD-8K).

KRITÉRIA EKOZNAČKY EU

Kritérium 1 – Spotřeba energie

1.1   Úspory energie

a)

Elektronické displeje musí vyhovovat specifikacím indexu energetické účinnosti stanoveného v příloze II nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/2013 pro dané třídy energetické účinnosti dle vymezení níže nebo pro energeticky účinnější třídu.

Do 31. března 2021:

i)

třída energetické účinnosti E (F pro rozlišení UHD a vyšší) pro televizní přijímače;

ii)

třída energetické účinnosti D (F pro rozlišení UHD a vyšší) pro monitory;

iii)

třída energetické účinnosti F pro digitální informační displeje.

Po 31. březnu 2021:

Jedna ze dvou nejvyšších energetických tříd, které mají registrované modely (1) v databázi výrobků (2) podle článku 12 nařízení (EU) 2017/1369 (3) pro konkrétní rozlišení a typ displeje (televizní přijímače, monitory nebo informační displeje) ke dni předložení žádosti o ekoznačku EU.

Poznámka:

:

po udělení musí žadatel prokázat splnění jedné ze dvou nejvyšších energetických tříd, které mají registrované modely (1), nejméně jednou za dva roky po celou dobu platnosti jeho licence.

b)

Maximální příkon v zapnutém stavu v normální konfiguraci musí být ≤ 64 W (125 W pro digitální informační displeje, pro rozlišení UHD a vyšší).

Posuzování a ověřování : Pro účely požadavku písmena b) předloží žadatel zprávu o zkoušce elektronického displeje vypracovanou podle metod měření uvedených v příloze IV nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/2013. Kromě toho musí být předloženy důkazy o nejvyšších třídách v databázi EPREL (s dostupnými vzory pro rozlišení a typ modelu displeje, kterému má být udělena ekoznačka) k datu podání žádosti a nejméně každé dva roky během doby platnosti jeho licence. Pro účely požadavku písmena b) předloží žadatel zprávu o zkoušce elektronického displeje vypracovanou podle metod měření a podmínek uvedených v bodech 1 a 2 přílohy III nařízení (EU) 2019/2021.

Poznámka:

:

U displejů, které vykazují vlastnosti HDR, se měření spotřeby energie v zapnutém stavu ke splnění požadavků písmen a) a b) provede v normální konfiguraci ve standardním dynamickém rozsahu (SDR).

1.2   Řízení spotřeby elektrické energie

a)

Ruční řízení subjektivního jasu: elektronický displej umožňuje uživateli ručně upravovat intenzitu podsvícení.

b)

Automatické řízení subjektivního jasu (ABC): elektronické displeje s automatickým řízením subjektivního jasu (ABC) splňují požadavky na 10% snížení hodnoty Pmeasured podle přílohy II nařízení (EU) 2019/2021 (oddíl B bod 1).

c)

Funkce rychlého startu: po umožnění funkce rychlého startu (pokud zařízení tuto funkci podporuje) přechází spotřebič automaticky zpět do pohotovostního režimu nebo do vypnutého stavu jako výchozího nastavení nejpozději dvě hodiny po poslední činnosti uživatele.

Posuzování a ověřování : Žadatel předloží prohlášení potvrzující, že spotřebič byl expedován s výše uvedeným nastavením řízení spotřeby elektrické energie.

Pro účely požadavku písmena b) předloží žadatel zprávu o zkoušce elektronického displeje ukazující, že popsané podmínky jsou splněny. Příslušná měření se provádějí v souladu s přílohou III nařízení (EU) 2019/2021.

Pro účely požadavku písmena c) předloží žadatel příslušné stránky dokumentace výrobku.

Kritérium 2 – Látky podléhající omezení

2.1   Vyloučené nebo omezené látky

Přítomnost látek identifikovaných podle článku 59 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 (4) nebo látek a směsí splňujících kritéria klasifikace nebezpečnosti podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 (5) pro třídy nebezpečnosti, kategorie a související kódy standardních vět o nebezpečnosti uvedené v tabulce 1 se ve výrobcích nebo stanovených podsestavách a konstrukčních částech omezuje v souladu s dílčím kritériem 2.1. a) a c). Pro účely tohoto kritéria jsou do tabulky 1 zařazeny látky vzbuzující mimořádné obavy (SVHC) uvedené na seznamu pro případné zahrnutí do přílohy XIV a třídy nebezpečnosti, kategorie a související kódy standardních vět o nebezpečnosti. Dílčí kritérium 2.1. b) omezuje přítomnost specifických látek.

Tabulka 1

Seskupení látek SVHC zařazených na seznam látek pro případné zahrnutí do přílohy XIV a tříd nebezpečnosti, kategorií a souvisejících kódů standardních vět o nebezpečnosti

Nebezpečnost – skupina 1

Látky, které jsou zařazeny na seznam látek vzbuzujících mimořádné obavy (SVHC) pro případné zahrnutí do přílohy XIV

Karcinogenní, mutagenní nebo toxická pro reprodukci (CMR) – CMR kategorie 1A nebo 1B: H340, H350, H350i, H360, H360F, H360D, H360FD, H360Fd, H360Df

Nebezpečnost – skupina 2

CMR kategorie 2: H341, H351, H361f, H361d, H361fd , H362

Toxicita pro vodní prostředí kategorie 1: H400, H410

Akutní toxicita kategorie 1 a 2: H300, H310, H330

Toxicita při vdechnutí kategorie 1: H304

Toxicita pro specifické cílové orgány kategorie 1: H370, H372

Nebezpečnost – skupina 3

Toxicita pro vodní prostředí kategorie 2, 3 a 4: H411, H412, H413

Akutní toxicita kategorie 3: H301, H311, H331, EUH070

STOT kategorie 2: H371, H373

2.1 a)   Omezení látek vzbuzujících mimořádné obavy (SVHC)

Látky splňující kritéria uvedená v článku 57 nařízení (ES) č. 1907/2006, které byly identifikovány postupem podle článku 59 uvedeného nařízení a které jsou zařazeny na seznam látek vzbuzujících mimořádné obavy pro případné zahrnutí do povolovacího postupu, se nesmějí do výrobku záměrně přidávat v koncentraci vyšší než 0,10 % (hmotnostních). Stejná omezení se vztahují i na podsestavy tvořící součást výrobku uvedené v tabulce 2. Nebude udělena žádná výjimka z tohoto požadavku.

Tabulka 2

Podsestavy a konstrukční části, na které se vztahuje kritérium 2.1 a)

Desky s tištěnými obvody (desky s plošnými spoji, osazené základní desky, napájecí desky (napájecí zdroje) a modulové desky) >10 cm2

Elektrické vodiče/kabely (agregované)

Vnější kabely (napájecí kabel (přívody střídavého a stejnosměrného napájení), kabel pro modem a příp. kabel LAN, kabel HDMI a kabel RCA)

Vnější kryt (zadní kryt, přední kryt (ozdobný vnější rám) a stojany)

Vnější kryt dálkového ovládání

LED podsvícení (paprsky LED)

Při sdělování tohoto požadavku dodavatelům uvedených podsestav / konstrukčních částí si žadatelé mohou předběžně prověřit seznam látek pro případné zahrnutí do přílohy XIV podle nařízení REACH s využitím seznamu ohlašovaných látek podle normy IEC 62474 (6). Prověření musí vycházet z identifikace potenciální přítomnosti látek ve výrobku.

Posuzování a ověřování: Žadatel vypracuje prohlášení, že ve výrobku a jeho podsestavách uvedených v tabulce 2 nejsou přítomny látky SVHC v koncentraci rovné koncentračnímu limitu nebo vyšší. Prohlášení jsou v souladu s nejnovější verzí seznamu látek pro případné zahrnutí do přílohy XIV, který zveřejnila agentura ECHA (7) ke dni podání žádosti o ekoznačku EU. Pokud jsou prohlášení vypracována na základě předběžného prověření seznamu látek pro případné zahrnutí do přílohy XIV s využitím normy IEC 62474, musí žadatel rovněž předložit předběžně prověřený seznam, který poskytl dodavatelům podsestav. Použitá verze seznamu ohlašovaných látek podle normy IEC 62474 musí odpovídat poslední verzi seznamu látek pro případné zahrnutí do přílohy XIV.

Prohlášení mohou být rovněž poskytnuta přímo příslušným subjektům jakýmkoli dodavatelem v rámci dodavatelského řetězce žadatele.

2.1 b)   Omezení přítomnosti specifických látek

Nebezpečné látky uvedené v tabulce 3 se do stanovených podsestav a konstrukčních částí nesmějí přidávat záměrně nebo v nich vznikat v hodnotách rovných stanoveným koncentračním limitům nebo vyšších.

Tabulka 3

Omezení látek vztahující se na podsestavy a konstrukční části

Skupina látek

Rozsah omezení (látky a podsestavy / konstrukční části)

Koncentrační limity (jsou-li použitelné)

i)

Kovové pájky a kontakty

Výjimka 8b v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2011/65/EU (8) týkající se používání kadmia v elektrických kontaktech není povolena.

0,01 % hmotnostních Zkušební metoda: IEC 62321-5

ii)

Stabilizátory polymerů, barviva a kontaminující látky

Následující organocínové sloučeniny ve stabilizátorech s klasifikací nebezpečnosti skupiny 1 a 2 nesmí být přítomny ve vnějších kabelech:

 

dibutylcín-oxid

 

dibutylcín-diacetát

 

dibutylcín-dilaurát

 

dibutylcín-maleát

 

dioktylcín-oxid

 

dioktylcín-dilaurát

Nepoužije se

Vnější kryt displeje nesmí obsahovat následující barviva:

azobarviva, z nichž se mohou štěpením uvolňovat karcinogenní arylaminy uvedené v dodatku 8 nařízení (ES) č. 1907/2006, a/nebo sloučeniny barviv zařazené na seznam ohlašovaných látek podle normy IEC 62474.

Nepoužije se

Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU) s klasifikací nebezpečnosti skupiny 1 a 2 nesmí být přítomny v koncentracích rovných jednotlivým koncentračním limitům či jejich součtu nebo v koncentracích vyšších, a to v žádných vnějších plastových nebo umělých pryžových površích:

vnějších kabelů

vnějšího krytu dálkového ovládání

pryžových dílů dálkového ovládání

Ověří se přítomnost a koncentrace následujících PAU:

PAU omezené nařízením (ES) č. 1907/2006:

 

benzo[a]pyren,

 

benzo[e]pyren,

 

benzo[a]anthracen,

 

chrysen,

 

benzo[b]fluoranthen,

 

benzo[j]fluoranthen,

 

benzo[k]fluoranthen,

 

dibenzo[a,h]anthracen.

Další PAU, na něž se vztahuje omezení:

 

acenaften,

 

acenaftylen,

 

anthracen,

 

benzo[g,h,i]perylen,

 

fluoranthen,

 

fluoren,

 

indeno[1,2,3-cd]pyren,

 

naftalen,

 

fenanthren,

 

pyren.

Jednotlivé koncentrační limity pro PAU podléhající omezení podle nařízení (ES) č. 1907/2006 činí 1 mg/kg.

Celkový součtový koncentrační limit pro 18 uvedených PAU je nejvýše 10 mg/kg.

Zkušební metoda: AfPS GS 2014:01 PAK.

iii)

Biocidní přípravky

Biocidní přípravky určené k zajištění antibakteriální funkce nesmí být obsaženy ve vnějším krytu a pryžových dílech dálkového ovládání.

Nepoužije se

iv)

Rtuť v podsvícení

Výjimka 3 podle směrnice 2011/65/EU vztahující se na použití rtuti v zářivkách se studenou katodou (CCFL) a zářivkách s externí elektrodou (EEFL) není povolena.

Nepoužije se

v)

Činidla na zušlechťování skla

Při výrobě skla do LCD displejů a svrchního skla obrazovek nesmí být použit arsen a jeho sloučeniny.

0,0050 % hmotnostních

vi)

Plasty na bázi chloru

Plastové díly o hmotnosti >25 g nesmějí obsahovat chlorované polymery.

Poznámka: Pro tento dílčí požadavek se plastový kryt kabelu nepovažuje za „plastový díl“.

Nepoužije se

vii)

Ftaláty

Diisononylftalát (DINP), diisodecylftalát (DIDP) se nesmějí používat v externích napájecích kabelech.

Nepoužije se

Posuzování a ověřování: Žadatel předloží prohlášení o splnění a zprávy o zkouškách podle požadavků v tabulce 3. Zprávy o zkouškách, jsou-li vyžadovány, musí být v době podání žádosti platné pro všechny relevantní modely výrobku a dotčené dodavatele. Pokud podsestavy a konstrukční části se stejnou technickou specifikací pocházejí od více různých dodavatelů, zkouškám se v příslušných případech podrobí části od každého z dodavatelů. Prohlášení / zprávy o zkouškách mohou být rovněž poskytnuty přímo příslušným subjektům jakýmkoli dodavatelem v rámci dodavatelského řetězce žadatele.

2.1 c)   Omezení látek klasifikovaných podle nařízení (ES) č. 1272/2008

Zpomalovače hoření a změkčovadla, které jsou v souladu s nařízením (ES) č. 1272/2008 zařazeny do některé z tříd nebezpečnosti, kategorií a příslušných kódů standardních vět o nebezpečnosti uvedených v tabulce 1, se nesmějí záměrně přidávat do podsestav a konstrukčních částí definovaných v tabulce 4 v koncentraci rovné koncentračnímu limitu 0,10 % (hmotnostních) nebo vyšší.

Tabulka 4

Podsestavy a konstrukční části, na které se vztahuje kritérium 2.1 c)

Části obsahující zpomalovače hoření

Desky s plošnými spoji

Vnější kabely

Vnější kryt displeje

Části obsahující změkčovadla

Vnější kabely

Vnitřní elektrické vodiče

Vnější kryt displeje

Výjimky týkající se použití nebezpečných zpomalovačů hoření a změkčovadel

Pro použití zpomalovačů hoření a změkčovadel splňujících kritéria klasifikace do některé z tříd nebezpečnosti, kategorií a příslušných kódů standardních vět o nebezpečnosti uvedených v tabulce 1 se stanovuje odchylka z požadavků kritéria 2.1 c), pokud splňují podmínky uvedené v tabulce 5.

Tabulka 5

Odchylky od omezení látek klasifikovaných podle nařízení (ES) č. 1272/2008 a použitelné podmínky

Typ látky/směsi

Použitelnost

Třída nebezpečnosti, kategorie a kód standardní věty o nebezpečnosti, na něž se vztahuje odchylka, a podmínky odchylky

Zpomalovače hoření

Desky s plošnými spoji

Je stanovena odchylka pro použití zpomalovačů hoření s klasifikací nebezpečnosti skupiny 3 a TBBPA (s klasifikací třídy 2).

Vnější kabely

Je stanovena odchylka pro použití zpomalovače hoření a jeho synergentu s klasifikací nebezpečnosti skupiny 3 a oxidu antimonitého (Sb2O3) s klasifikací nebezpečnosti skupiny 2.

Vnější kryt displeje

Je stanovena odchylka pro použití zpomalovačů hoření a jejich synergentů s klasifikací nebezpečnosti skupiny 2 a 3.

Změkčovadla

Vnější kabely, vnitřní elektrické vodiče a vnější kryt displeje

Je stanovena odchylka pro použití změkčovadel s klasifikací nebezpečnosti skupiny 3.

Posuzování a ověřování: Žadatel předloží prohlášení o splnění kritéria 2.1 c). Prohlášení musí být doloženo seznamem zpomalovačů hoření, změkčovadel, přídatných látek a povlaků na bázi kovu použitých v podsestavách a konstrukčních částech uvedených v tabulce 4, společně s bezpečnostními listy dokládajícími jejich klasifikaci nebezpečnosti nebo to, že jako nebezpečné klasifikovány nejsou.

U látek a směsí uvedených v tabulce 5, pro které je stanovena odchylka, žadatel prokáže, že jsou splněny všechny podmínky odchylky. Pokud se vyžadují zprávy o zkouškách, musí být v době podání žádosti pro daný výrobní model platné.

Prohlášení / zprávy o zkouškách mohou být rovněž poskytnuty přímo příslušným subjektům jakýmkoli dodavatelem v rámci dodavatelského řetězce žadatele.

2.2   Činnosti vedoucí ke snížení emisí fluorovaných skleníkových plynů v dodavatelském řetězci

Žadatel shromáždí od svých dodavatelů LCD displejů tyto informace, jimiž prokáží své činnosti za účelem snížení emisí skleníkových plynů z výrobního procesu, včetně výkonu systémů snižování emisí, které nainstalovali:

a)

specifikace, které z fluorovaných skleníkových plynů se používají a které se omezují;

b)

roční intenzitu emisí fluorovaných skleníkových plynů (v kg ekv. CO2 na m2 vyrobených plochých displejů (panelové sklo)) ve výrobních závodech za poslední rok;

c)

údaje o účinnosti zničení nebo odstraňování každého z použitých fluorovaných skleníkových plynů v instalovaných systémech snižování emisí.

Posuzování a ověřování: Žadatel předloží příslušnému subjektu podkladovou dokumentaci obsahující výše uvedené informace od jeho dodavatelů displejů. Dokumentace může být rovněž poskytnuta přímo příslušným subjektům jakýmkoli dodavatelem v rámci dodavatelského řetězce žadatele.

Kritérium 3 – Opravitelnost a obchodní záruka

a)

Design umožňující opravy:

i)

následující náhradní díly elektronických displejů musí být přístupné a vyměnitelné za použití komerčně dostupných nástrojů (tj. všechny nástroje kromě značkových nástrojů, např. šroubovák, špachtle, kleště nebo pinzeta):

sestava obrazovky a podsvícení LED,

stojany, a

napájecí desky a řídicí obvody;

ii)

k připevnění zadního krytu elektronického displeje se nesmí používat lepidla, která je třeba odstraňovat teplem nebo chemickými látkami;

iii)

části skříně neobsahují žádné elektronické sestavy, které nelze odstranit za použití komerčně dostupných nástrojů.

b)

Servisní manuál: žadatel poskytne jasné pokyny pro demontáž a opravy (např. v tištěné nebo elektronické formě, jako video) a zpřístupní je bez jakýchkoli dodatečných nákladů, aby bylo možné výrobky za účelem výměny klíčových konstrukčních částí nebo dílů za účelem modernizace nebo opravy bez poškození demontovat.

c)

Opravy a informace o opravách: návod k použití nebo internetové stránky výrobce by měly obsahovat informace, na koho se může uživatel obrátit za účelem zajištění odborné opravy a servisu elektronického displeje, případně včetně kontaktních údajů a doporučené ceny výrobce za náhradní díly. Během záruční doby uvedené v písmenu e) lze opravy a servis omezit pouze na žadatelem autorizované poskytovatele servisu.

d)

Dostupnost náhradních dílů: žadatel zajistí veřejnou dostupnost originálních nebo zpětně kompatibilních náhradních dílů (minimálně náhradních dílů uvedených v písm. a) bodě i) a náhradních dílů zahrnutých do přílohy II (D. Požadavky na účinnost využívání materiálů. Bod 5. a) Dostupnost náhradních dílů) nařízení (EU) 2019/2021) alespoň osm let po ukončení výroby modelu.

e)

Obchodní záruka: aniž jsou dotčeny právní povinnosti prodávajícího podle vnitrostátního práva týkající se zákonných a obchodních záruk, poskytne žadatel bez dodatečných nákladů nejméně tříletou obchodní záruku, během níž zajistí, aby zboží bylo v souladu s kupní smlouvou. Tato záruka zahrnuje dohodu o poskytování služeb s vyzvednutím a vrácením v případech, kdy opravu nelze provést na místě.

f)

V souladu s požadavky na přístupnost uvedenými ve směrnici (EU) 2019/882 musí být informace o opravě, náhradních dílech a obchodní záruce na vyžádání poskytnuty ve formátech přístupných osobám se zdravotním postižením.

Posuzování a ověřování: Žadatel předloží příslušnému subjektu prohlášení, že výrobek splňuje tyto požadavky. Kromě toho žadatel předloží:

a)

schéma rozloženého zařízení znázorňující, jak jsou části skříně, plášť a elektrické/elektronické sestavy ve výrobku smontovány;

b)

kopii obchodní záruky;

c)

kopii servisního manuálu;

d)

kopii pokynů pro uživatele;

e)

veřejný seznam autorizovaných prodejců náhradních dílů.

Kritérium 4 – Správa aspektů souvisejících s ukončením životnosti výrobku

4.1   Výběr materiálů a informace ke zlepšení recyklovatelnosti

a)

Recyklovatelnost plastů:

i)

díly o hmotnosti větší než 25 gramů se skládají z jediného polymeru nebo směsi nebo slitiny polymerů, které jsou recyklovatelné;

ii)

přítomnost barev a povlaků nemá významný dopad na odolnost plastového recyklátu vyprodukovaného z těchto konstrukčních částí při recyklaci a při zkoušce podle normy ISO 180 [1] nebo rovnocenné normy;

iii)

plastové uzávěry nesmí obsahovat zalisovaný nebo přilepený kov, pokud kovové části není možné odstranit komerčně dostupnými nástroji;

iv)

skříně, kryty a vnější rámy, které obsahují zpomalovače hoření, musí být recyklovatelné.

Poznámka [1]:

:

Pro účely tohoto kritéria je významný dopad definován jako více než 25% snížení rázové a vrubové houževnatosti podle metody Izod u recyklované pryskyřice naměřené za použití normy ISO 180.

b)

Informace usnadňující recyklaci:

b.1.

Plastové díly o hmotnosti větší než 25 gramů musí být označeny v souladu s normou ISO 11469 a ISO 1043, oddíly 1 a 4. V případě plastových dílů > 100 gramů by označení měla být dostatečně velká a umístěná na viditelném místě, aby byla snadno identifikována.

Na tento požadavek se vztahují výjimky uvedené v příloze II nařízení Komise (EU) 2019/2021 (oddíl D bod 2).

b.2.

Žadatel musí odborným provozovatelům v odvětví odpadů zpřístupnit na internetových stránkách a bezplatně informace důležité pro demontáž a využití. Ty by měly zahrnovat alespoň: a) schéma výrobku znázorňující umístění plastových součástí obsahujících zpomalovače hoření; b) umístění konstrukčních částí obsahujících toxické nebo ekotoxické látky.

c)

Recyklovaný obsah:

Výrobek musí průměrně obsahovat nejméně 10 % pospotřebních recyklovaných plastů, měřeno v procentech (hmotnostních) celkového obsahu plastů ve výrobku, s výjimkou desek s plošnými spoji. Je-li obsah recyklovaných plastů vyšší než 25 %, může být v textovém poli doprovázejícím ekoznačku uvedeno příslušné prohlášení (viz kritérium 6.2). Výrobky s kovovou skříní jsou od požadavků tohoto dílčího kritéria osvobozeny.

Posuzování a ověřování : Žadatel předloží schéma rozloženého elektronického displeje v písemné či audiovizuální podobě. Plastové díly o hmotnosti větší než 25 gramů musí být identifikovány podle hmotnosti, polymerového složení a označení dle ISO 11469 a ISO 1043. Rozměry a umístění označení musí být vizuálně ilustrovány, a pokud se uplatní výjimky, musí být předloženo odborné zdůvodnění.

Žadatel poskytne dostupné informace důležité pro demontáž a využití pro profesionální provozovatele a uvede internetové stránky, kde se nacházejí.

Žadatel prokáže recyklovatelnost tím, že předloží důkazy o tom, že plasty buď samostatně, nebo společně nemají vliv na technické vlastnosti výsledných recyklovaných plastů tak, že nemohou být znovu použity v elektronických výrobcích. Ty by mohly zahrnovat:

prohlášení firmy se zkušeností v oboru recyklace plastů nebo povoleného zpracovatele v souladu s článkem 23 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES (9) ,

výsledky zkoušky provedené nezávislou laboratoří nebo firmou se zkušeností v oboru recyklace plastů,

technickou literaturu použitelnou pro EU a hodnocenou v rámci peer review a průmyslem.

Žadatel předloží ověření třetí strany a záznam o zpětné sledovanosti pospotřebního recyklovaného obsahu. Na podporu ověření by mohlo být použito osvědčení recyklačních firem podle certifikačního systému EuCertPlast nebo rovnocenného systému.

4.2   Design umožňující demontáž a recyklaci

a)

Pokud jde o následující cílové části, které jsou pro daný výrobek relevantní, musí ruční demontáž provést jedna osoba (tj. současně se musí uvolňovat maximálně jedna rychlospojka) za použití běžně používaných komerčně dostupných nástrojů (tj. kleští, šroubováků, nožů a kladiv podle definice v ISO 5742, ISO 1174, ISO 15601):

i)

desky s plošnými spoji > 10 cm2;

ii)

jednotka TFT >100 cm2 a filmové vodiče;

iii)

polymethylmethakrylátové (PMMA) světlovodné fólie.

b)

Nejméně jednu z následujících volitelných konstrukčních částí (je-li to relevantní) musí být možné demontovat za použití běžných komerčně dostupných nástrojů:

i)

jednotky podsvícení LED;

ii)

magnety reproduktorových jednotek (pro velikosti displeje 25 palců nebo větší);

iii)

pevný disk (HDD) (je-li to relevantní, v případě chytrých zařízení).

Posuzování a ověřování: Žadatel předloží:

zprávu o zkoušce s podrobným popisem posloupnosti demontáže, včetně podrobného popisu konkrétních kroků demontáže, nástrojů a postupů pro konstrukční části uvedené v písmenu a) a volitelných konstrukčních částí vybraných z písmena b).

Kritérium 5 – Sociální odpovědnost podniků

5.1   Pracovní podmínky během výroby

S ohledem na Tripartitní deklaraci Mezinárodní organizace práce (dále jen „MOP“) o zásadách pro nadnárodní společnosti a sociální politiku, iniciativu OSN Global Compact (2. pilíř), obecné zásady Organizace spojených národů v oblasti podnikání a lidských práv a na pokyny OECD pro nadnárodní podniky žadatel získá od třetí strany ověření podložené kontrolami na místě a dokládající, že v závodě provádějícím konečnou montáž výrobku byly dodrženy platné zásady obsažené v základních úmluvách MOP a doplňující ustanovení uvedená níže.

Základní úmluvy MOP:

a)

dětská práce:

i.

Úmluva č. 138 o nejnižším věku pro vstup do zaměstnání z roku 1973;

ii.

Úmluva č. 182 o nejhorších formách dětské práce z roku 1999;

b)

nucené a povinné práce:

i.

Úmluva č. 29 o nucené práci z roku 1930 a protokol z roku 2014 k úmluvě o nucené práci;

ii.

Úmluva č. 105 o odstranění nucené práce z roku 1957;

c)

svoboda sdružování a právo kolektivně vyjednávat:

i.

Úmluva č. 87 o svobodě sdružování a ochraně práva odborově se organizovat z roku 1948;

ii.

Úmluva č. 98 o právu organizovat se a kolektivně vyjednávat z roku 1949;

d)

diskriminace:

i.

Úmluva č. 100 o stejném odměňování z roku 1951;

ii.

Úmluva o diskriminaci (zaměstnání a povolání) (č. 111).

Doplňující ustanovení:

a)

pracovní doba:

i.

Úmluva MOP č. 1 o pracovní době v průmyslu z roku 1919;

b)

odměňování:

i.

Úmluva MOP č. 131 o stanovení minimálních mezd z roku 1970;

ii.

mzda na úrovni životního minima: žadatel zajistí, aby mzda (bez daní, prémií, příplatků nebo příplatků za práci přesčas) vyplácená za běžný pracovní týden (nepřesahující 48 hodin) stačila k pokrytí základních potřeb (bydlení, energie, výživa, ošacení, zdravotní péče, vzdělávání, pitná voda, péče o děti a doprava) pracovníka a rodiny čtyř osob a aby poskytovala určitý diskreční příjem. Provádění by mělo být auditováno s odkazem na pokyny v normě SA8000 (10) týkající se odměňování;

c)

zdraví a bezpečnost:

i.

Úmluva MOP č. 170 o bezpečnosti při používání chemických látek při práci z roku 1990;

ii.

Úmluva MOP č. 155 o bezpečnosti a zdraví při práci z roku 1981.

V místech, kde je ze zákona omezeno právo na svobodu sdružování a kolektivní vyjednávání, nebude společnost omezovat pracovníky ve vytváření alternativních mechanismů k vyjadřování jejich stížností a ochraně jejich práv, pokud jde o pracovní podmínky a podmínky zaměstnávání, a uzná legitimní sdružení zaměstnanců, s nimiž může zahájit dialog o otázkách týkajících se pracoviště.

Audit musí zahrnovat konzultace s externími zúčastněnými stranami nezávislými na průmyslu z okolí výrobních lokalit, včetně odborových organizací, místních organizací, nevládních organizací a odborníků na pracovní záležitosti. Smysluplné konzultace se uskuteční alespoň se dvěma zúčastněnými stranami ze dvou různých podskupin.

Během doby platnosti ekoznačky EU zveřejní žadatel souhrnné výsledky a hlavní zjištění z auditů (včetně podrobností o a) počtu a závažnosti porušení jednotlivých práv pracovníků a norem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci); b) strategii pro nápravu, kde náprava zahrnuje prevenci podle koncepce OSN (UNGP); c) posouzení hlavních příčin přetrvávajícího porušování právních předpisů, k němuž došlo v důsledku konzultace se zúčastněnými stranami – kdo byl konzultován, otázky, jaké otázky byly vzneseny, jak to ovlivnilo plán nápravných opatření), on-line za účelem poskytnutí důkazů o jejich výkonnosti pro zainteresované spotřebitele.

Posuzování a ověřování: Žadatel prokáže splnění těchto požadavků předložením kopie nejnovější verze svého kodexu chování, který musí být v souladu s ustanoveními specifikovanými výše, a podkladovými zprávami o auditu pro každý závod provádějící konečnou montáž modelu (modelů), kterému (kterým) má být udělena ekoznačka, a to společně s internetovým odkazem na on-line zveřejnění výsledků a zjištění.

Audity třetích stran na místě provedou auditoři kvalifikovaní k posouzení toho, zda výrobní závody dodržují společenské standardy nebo kodexy chování, nebo v zemích, v nichž byla ratifikována Úmluva MOP č. 81 o inspekci práce z roku 1947, a dohled MOP uvádí, že vnitrostátní systém inspekce práce je účinný a oblast působnosti systému inspekce zahrnuje výše uvedené oblasti (11) , inspektor či inspektoři práce jmenovaní orgánem veřejné moci.

Uznávají se i platná osvědčení na základě režimů třetích stran nebo postupů inspekce, které společně či po částech kontrolují dodržování příslušných zásad zakotvených v uvedených základních úmluvách MOP a v doplňujících ustanoveních o pracovní době, odměňování a zdraví a bezpečnosti a konzultaci s externími zúčastněnými stranami. Uvedená osvědčení jsou stará nejvýše 12 měsíců.

5.2   Získávání „nekonfliktních nerostů“

Žadatel podporuje odpovědné získávání cínu, tantalu, wolframu a jejich rud a zlata ze zemí zasažených konfliktem nebo z vysoce rizikových oblastí tím, že:

i)

vynakládá náležitou péči v souladu s pokyny OECD pro náležitou péči v zodpovědných dodavatelských řetězcích nerostných surovin z oblastí postižených konflikty a vysoce rizikových oblastí; a

ii)

v zemích zasažených konfliktem a ve vysoce rizikových oblastech u daných nerostů použitých v konstrukčních částech výrobku prosazuje jejich odpovědnou těžbu a obchodování s nimi v souladu s pokyny OECD.

Posuzování a ověřování: Žadatel předloží prohlášení o splnění těchto požadavků společně s následujícími podkladovými informacemi:

zprávou popisující opatření v oblasti náležité péče v rámci dodavatelského řetězce uvedených čtyř nerostů. Uznává se i podkladová dokumentace, například prohlášení o shodě vydaná v rámci režimu Evropské unie,

identifikací součástí, které obsahují uvedené čtyři nerosty, jejich dodavatelů a dodavatelského řetězce nebo projektu, v rámci něhož jsou odpovědně získávány.

Kritérium 6 – Informační kritéria

6.1   Informace pro uživatele

Výrobek se musí prodávat s návodem k použití, ve kterém jsou uvedeny rady o používání a likvidaci, které jsou šetrné k životnímu prostředí.

Na obalu výrobku a/nebo v dokumentaci přiložené k výrobku jsou uvedeny kontaktní údaje (telefon a/nebo e-mail) a odkaz na on-line informace pro spotřebitele, kteří mají dotazy nebo potřebují zvláštní rady ohledně používání nebo likvidace elektronického displeje. Informace obsahují alespoň tyto údaje (v příslušných případech):

a)

Spotřeba energie: třída energetické účinnosti podle nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2019/2013. Maximální příkon v každém provozním režimu. Kromě toho musí být poskytnuty pokyny, jak používat úsporný režim zařízení, a informace, že energetická účinnost snižuje spotřebu energie a tím šetří peníze díky nižším účtům za elektřinu;

b)

následující rady, jak snížit spotřebu energie:

i)

odpojením výrobku ze sítě nebo používáním hardwarového vypínače (je-li k dispozici) se sníží spotřeba energie (téměř) na nulu;

ii)

uvedením výrobku do pohotovostního režimu se sníží spotřeba energie, ale stále k určité spotřebě dochází;

iii)

je třeba vzít na vědomí, že spořiče obrazovky (monitory počítačů) mohou bránit v přechodu do režimu s nižší spotřebou energie, když se zařízení nepoužívá; zajištěním toho, že na displejích nebude aktivován spořič obrazovky, lze tudíž snížit spotřebu energie;

iv)

je třeba vzít na vědomí, že funkce rychlého startu by mohla způsobit zvýšenou spotřebu energie;

v)

je třeba vzít na vědomí, že integrované funkce, jako je přijímač digitálních signálů (např. DVB-T) nebo zařízení pro nahrávání na pevný disk, mohou pomoci snížit spotřebu energie, pokud se v jejich důsledku externí zařízení stanou nadbytečnými;

c)

síťová funkčnost: informace o deaktivaci síťových funkcí;

d)

poloha hardwarového vypínače;

e)

informace, že prodloužením životnosti počítače se snižují celkové dopady výrobku na životní prostředí;

f)

následující informace, jak prodloužit životnost počítače:

i)

jasné pokyny pro demontáž a opravy, aby bylo možné výrobky za účelem výměny klíčových součástí nebo dílů z důvodu opravy bez poškození demontovat;

ii)

informace, na koho se může uživatel obrátit za účelem zajištění odborné opravy a servisu výrobku, případně včetně kontaktních údajů;

g)

pokyny týkající se správného způsobu likvidace výrobku po skončení jeho životnosti ve sběrných dvorech nebo případně jejich vrácením maloobchodníkům v rámci programu zpětného odběru starých přijímačů, což musí být v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2012/19/EU;

h)

informaci, že výrobku byla udělena ekoznačka EU se stručným vysvětlením významu této značky spolu s informací, že více informací o ekoznačce lze nalézt na internetových stránkách http://www.ecolabel.eu;

i)

jakékoli tištěné verze příručky s pokyny pro uživatele/pokyny pro opravy by měly mít recyklovaný obsah a neměly by obsahovat papír bělený chlórem. Pro úsporu zdrojů by měly být upřednostňovány on-line verze.

Posuzování a ověřování: Žadatelé předloží příslušnému subjektu prohlášení, že výrobek splňuje tyto požadavky, a předloží mu výtisk nebo odkaz na on-line verzi návodu k použití / servisního manuálu.

6.2   Informace uvedené na ekoznačce EU

Jestliže se použije volitelný štítek s textovým polem, obsahuje tyto tři texty:

a)

vysoká energetická účinnost;

b)

omezení nebezpečných látek;

c)

zkonstruováno pro snazší opravy, modernizace a recyklaci;

d)

obsahuje xy % pospotřebních recyklovaných plastů (pouze je-li obsah recyklovaných plastů větší než 25 % (hmotnostních) z celkového obsahu plastů).

Žadatel se řídí pokyny, jak správně používat logo ekoznačky EU, uvedenými v dokumentu EU Ecolabel Logo Guidelines:

http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/documents/logo_guidelines.pdf

Posuzování a ověřování: Žadatel předloží prohlášení o splnění tohoto kritéria doložené fotografií/znázorněním obalu produktu ve vysokém rozlišení, v němž je zřetelně uvedena etiketa, číslo registrace/licence a případně i prohlášení, která mohou být zobrazena spolu s etiketou.


(1)  Dvě nejvyšší energetické třídy zahrnují nejméně 25 zaregistrovaných modelů, které mají být zváženy z hlediska rozlišení a typu displeje (televizní přijímače, monitory nebo informační displeje). V případě, že pro určité rozlišení a typ displeje není dosaženo minima 25 zaregistrovaných modelů, použijí se pro toto konkrétní rozlišení a typ displeje dvě nejvyšší energetické třídy, které mají registrované modely (nezávisle na počtu registrovaných modelů).

(2)  https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/energy-label-and-ecodesign/product-database_en.

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1369 ze dne 4. července 2017, kterým se stanoví rámec pro označování energetickými štítky a zrušuje směrnice 2010/30/EU (Úř. věst. L 198, 28.7.2017, s. 1).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 ze dne 18. prosince 2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (REACH), o zřízení Evropské agentury pro chemické látky, o změně směrnice 1999/45/ES a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 793/93, nařízení Komise (ES) č. 1488/94, směrnice Rady 76/769/EHS a směrnic Komise 91/155/EHS, 93/67/EHS, 93/105/ES a 2000/21/ES (Úř. věst. L 396, 30.12.2006, s. 1).

(5)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 ze dne 16. prosince 2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, o změně a zrušení směrnic 67/548/EHS a 1999/45/ES a o změně nařízení (ES) č. 1907/2006 (Úř. věst. L 353, 31.12.2008, s. 1).

(6)  Mezinárodní elektrotechnická komise (IEC), IEC 62474: Materiálová deklarace pro produkty a pro elektrotechnický průmysl, http://std.iec.ch/iec62474.

(7)  ECHA, Seznam látek vzbuzujících mimořádné obavy podléhajících povolení, http://www.echa.europa.eu/cs/candidate-list-table.

(8)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/65/EU ze dne 8. června 2011 o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních (Úř. věst. L 174, 1.7.2011, s. 88).

(9)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES ze dne 19. listopadu 2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic (Úř. věst. L 312, 22.11.2008, s. 3).

(10)  Organizace Social Accountability International, Certifikace sociální odpovědnosti (Social Accountability 8000 International Standard), http://www.sa-intl.org.

(11)  Viz systém MOP NORMLEX (http://www.ilo.org/dyn/normlex/en) a podkladové pokyny v uživatelské příručce.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU