(EU) 2020/1236Rozhodnutí Komise (EU) 2020/1236 ze dne 25. srpna 2020, kterým se Nizozemsku povoluje prodloužit některé doby stanovené v článcích 2 a 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/698 (oznámeno pod číslem C(2020) 5745) (Pouze anglické znění je závazné)

Publikováno: Úř. věst. L 282, 31.8.2020, s. 19-21 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 31. srpna 2020 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 31. srpna 2020 Nabývá účinnosti: 31. srpna 2020
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



31.8.2020   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 282/19


ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/1236

ze dne 25. srpna 2020,

kterým se Nizozemsku povoluje prodloužit některé doby stanovené v článcích 2 a 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/698

(oznámeno pod číslem C(2020) 5745)

(Pouze anglické znění je závazné)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/698 ze dne 25. května 2020, kterým se stanoví zvláštní a dočasná opatření s ohledem na rozšíření onemocnění COVID-19, jež se týkají obnovení či prodloužení některých osvědčení, licencí a povolení a odkladu některých pravidelných kontrol a pravidelného školení podle určitých částí právních předpisů v oblasti dopravy (1), a zejména na čl. 2 odst. 6 a čl. 3 odst. 3 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Ustanovení čl. 2 odst. 1 nařízení (EU) 2020/698 prodlužuje lhůty pro dokončení pravidelného školení držitelů osvědčení odborné způsobilosti, které by jinak uplynuly nebo měly jinak uplynout mezi 1. únorem 2020 a 31. srpnem 2020. Ustanovení čl. 2 odst. 2 uvedeného nařízení prodlužuje platnost odpovídajícího vyznačení harmonizovaného kódu Unie 95.

(2)

Ustanovení čl. 3 odst. 1 nařízení (EU) 2020/698 prodlužuje platnost řidičských průkazů, která by jinak uplynula nebo měla jinak uplynout mezi 1. únorem 2020 a 31. srpnem 2020.

(3)

Dopisem ze dne 1. července 2020 předložilo Nizozemsko odůvodněnou žádost o povolení prodloužit některé doby stanovené v článcích 2 a 3 nařízení (EU) 2020/698. Dopisem ze dne 29. července 2020 předložilo Nizozemsko revidovanou odůvodněnou žádost. V této revidované žádosti žádá o povolení prodloužit o tři měsíce doby mezi 1. únorem 2020 a 31. srpnem 2020 stanovené v čl. 2 odst. 1 pro účely uvedeného ustanovení a čl. 2 odst. 2 a čl. 3 odst. 1 nařízení (EU) 2020/698. Dále žádá o povolení prodloužit o dva měsíce doby sedmi měsíců stanovené v čl. 2 odst. 1 a 2 a v čl. 3 odst. 1 nařízení (EU) 2020/698. Nizozemsko poskytlo dodatečné informace na podporu své žádosti dne 30. července 2020.

(4)

Podle informací, jež Nizozemsko poskytlo, bude dokončení pravidelného školení, vyznačení harmonizovaného kódu Unie 95 a prodloužení platnosti řidičských průkazů po 31. srpnu 2020 v Nizozemsku pravděpodobně neproveditelné v důsledku opatření, která přijalo za účelem prevence nebo omezení šíření onemocnění COVID-19.

(5)

Nizozemsko zejména dočasně pozastavilo veškerá pravidelná školení podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/59/ES (2). To vedlo ke zrušení přibližně 30 000 kurzů, jež by byly za normálních okolností poskytnuty. V důsledku toho si přibližně 2 400 řidičů z povolání nemohlo včas obnovit své osvědčení odborné způsobilosti.

(6)

Kurzy pravidelného školení byly nyní obnoveny a kromě pravidelných školení, která byla již v plánu na období od května do konce roku 2020, se plánují i další kurzy. Opatření nezbytná k zastavení šíření COVID-19 však v tomto ohledu stále vyžadují určitá omezení. Školící instituce musí splňovat příslušné požadavky Státního ústavu pro veřejné zdraví a životní prostředí (3), mezi něž patří např. požadavek, aby mezi sebou lidé mohli v co největší míře dodržovat vzdálenost nejméně 1,5 m.

(7)

Situace je obzvláště problematická, pokud jde o pravidelné školení řidičů autobusů. Podle informací, jež Nizozemsko poskytlo, získala řada řidičů, kteří vykonávali činnost řidiče vozidel používaných pro přepravu cestujících ke dni 10. září 2008, osvědčení odborné způsobilosti jakožto získané právo podle článku 4 směrnice 2003/59/ES. V praxi pozbyla řada takto vydaných osvědčení odborné způsobilosti v souladu s článkem 4, čl. 8 odst. 2 a čl. 14 odst. 2 směrnice 2003/59/ES platnost v první polovině září 2015, neboť Nizozemsko využilo možnosti prodloužit lhůtu uvedenou v čl. 8 odst. 2 směrnice 2003/59/ES až na sedm let. Řidiči s oprávněním pro skupiny D1, D1+E, D nebo D+E, kteří si své osvědčení odborné způsobilosti obnovili krátce před skončením jeho platnosti v roce 2015, musí toto své osvědčení opět obnovit před skončením jeho platnosti dne 10. září 2020. V této situaci se nachází velká většina řidičů autobusů v Nizozemsku. Není jisté, zda kapacita školicích institucí umožní, aby mohli všichni dokončit své pravidelné školení včas. Kromě toho mají řidiči vzhledem k tomu, že jízdní řády veřejné dopravy se vrátily k normálu, méně času na účast v kurzech.

(8)

Pokud jde o řidičské průkazy vydané podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES (4), odkazuje Nizozemsko na dočasná omezení výkonu povolání zahrnujících fyzický kontakt. Tato omezení se týkala lékařských prohlídek nezbytných ke stanovení fyzické a duševní způsobilosti k řízení (dále jen „lékařské prohlídky“). V důsledku toho se průměrný počet lékařských zpráv, které se vypracovávají na základě uvedených prohlídek a které se každý týden předkládají vnitrostátním orgánům vydávajícím osvědčení (CBR (5)), podstatně snížil. Kvůli opatřením přijatým za účelem prevence nebo omezení šíření onemocnění COVID-19 v Nizozemsku bylo odloženo a dosud neprovedeno 28 000 lékařských vyšetření a dále musí být nyní nebo v blízké budoucnosti provedena vyšetření ohledně osvědčení, jejichž platnost brzy skončí.

(9)

V Nizozemsku provádí lékařské prohlídky přibližně 25 000 lékařů. Doba potřebná k provedení 28 000 odložených lékařských prohlídek ve velké míře závisí na tom, v jakém rozsahu a jak rychle budou lékaři moci tyto úkoly opětovně provádět. Pro řadu nizozemských lékařů je prohlídka za účelem obnovení řidičských průkazů pouze jedním z mnoha jejich úkolů. V důsledku dodatečných prací spojených s pandemií COVID-19 nemohli lékaři provádět tolik lékařských prohlídek jako obvykle.

(10)

Podle informací poskytnutých Nizozemskem není jasné, do jaké míry a jak rychle se provádění nezbytných lékařských úkonů obnoví. Předpokládá se, že se budou lékařské kapacity postupně vracet k normálu a že poptávka po lékařských prohlídkách se v důsledku období omezení volného pohybu osob zvýší. Očekává se tudíž, že i když se počet provedených lékařských vyšetření vrátí k běžné úrovni před pandemií, účinky odkladu vyšetření se budou projevovat až do května 2021.

(11)

Podle Nizozemska nelze přesně předvídat, kolik osob si nebude moci včas obnovit řidičské průkazy, jejichž platnost skončila nebo skončí mezi 1. únorem 2020 a 31. srpnem 2020. Do značné míry to závisí na dostupnosti lékařů, což se částečně liší podle regionů. V každém případě je nevyhnutelné, že některé osoby, které žádají o obnovení svého řidičského průkazu, v důsledku pořadníků v systému zdravotní péče nebudou mít vyšetření včas, zejména přibližně 15 % osob, jež potřebují vyšetření více než jedním lékařem. Průměrná doba potřebná k obnovení řidičského průkazu pro osoby, jež potřebují lékařské vyšetření ke stanovení způsobilosti k řízení, činí 125 dnů, pokud konzultují jednoho lékaře, a 179 dnů, pokud je musí vyšetřit více lékařů.

(12)

Na základě údajů poskytnutých CBR očekává Ministerstvo infrastruktury a vodohospodářství (6), že počet nevyřízených lékařských prohlídek se bude k 1. prosinci 2020 pohybovat kolem 20 000. Pokud vycházíme z toho, že lékařská kapacita dosáhne opět normální úrovně v prvním čtvrtletí roku 2021, je možné, že tyto nevyřízené případy budou mít dopad na řidiče, jejichž osvědčení končí k 1. prosinci 2020. Avšak očekává se, že požadované prodloužení jak dob mezi 1. únorem 2020 a 31. srpnem 2020, tak dob, o něž se prodlouží platnost řidičských průkazů, která by jinak uplynula nebo měla jinak uplynout, bude dostatečné k zajištění toho, že všechny zainteresované osoby budou schopny splnit příslušné požadavky.

(13)

Nizozemsku by proto mělo být povoleno prodloužit doby mezi 1. únorem 2020 a 31. srpnem 2020 a doby sedmi měsíců stanovené v čl. 2 odst. 1 a v čl. 3 odst. 1 nařízení (EU) 2020/698.

(14)

Nizozemsko souhlasilo s tím, že toto rozhodnutí je přijato a oznámeno v angličtině,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Nizozemsku se povoluje uplatnit následující prodloužení dob stanovených v čl. 2 odst. 1 a 2 a v čl. 3 odst. 1 nařízení (EU) 2020/698:

a)

prodloužení doby od 1. února 2020 do 31. srpna 2020 stanovené v čl. 2 odst. 1 nařízení (EU) 2020/698 pro účely čl. 2 odst. 1 a 2 uvedeného nařízení o tři měsíce;

b)

prodloužení dob sedmi měsíců stanovených v čl. 2 odst. 1 a 2 uvedeného nařízení o dva měsíce;

c)

prodloužení doby od 1. února 2020 do 31. srpna 2020 stanovené v čl. 3 odst. 1 uvedeného nařízení o tři měsíce;

d)

prodloužení doby sedmi měsíců stanovené v čl. 3 odst. 1 uvedeného nařízení o dva měsíce.

Článek 2

Toto rozhodnutí je určeno Nizozemskému království.

V Bruselu dne 25. srpna 2020.

Za Komisi

Adina-Ioana VĂLEAN

členka Komise


(1)  Úř. věst. L 165, 27.5.2020, s. 10.

(2)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/59/ES ze dne 15. července 2003 o výchozí kvalifikaci a pravidelném školení řidičů některých silničních vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu a o změně nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 a směrnice Rady 91/439/EHS a zrušení směrnice Rady 76/914/EHS (Úř. věst. L 226, 10.9.2003, s. 4).

(3)  Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, RIVM.

(4)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006 o řidičských průkazech (Úř. věst. L 403, 30.12.2006, s. 18).

(5)  Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.

(6)  Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU