(EU) 2019/1248Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/1248 ze dne 22. července 2019, kterým se zavádějí opatření ke zmírnění vážného ohrožení zachování populace tresky obecné (Gadus morhua) ve východní části Baltského moře

Publikováno: Úř. věst. L 195, 23.7.2019, s. 2-4 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 22. července 2019 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 24. července 2019 Nabývá účinnosti: 31. prosince 2019
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2019/1248

ze dne 22. července 2019,

kterým se zavádějí opatření ke zmírnění vážného ohrožení zachování populace tresky obecné (Gadus morhua) ve východní části Baltského moře

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1380/2013 ze dne 11. prosince 2013 o společné rybářské politice, o změně nařízení Rady (ES) č. 1954/2003 a (ES) č. 1224/2009 a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 2371/2002 a (ES) č. 639/2004 a rozhodnutí Rady 2004/585/ES (1), a zejména na čl. 12 odst. 1 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Článek 12 nařízení (EU) č. 1380/2013 stanoví, že v závažných, naléhavých a řádně odůvodněných případech týkajících se vážného ohrožení zachování biologických mořských zdrojů může Komise přijmout mimořádná opatření. Komise může na základě odůvodněné žádosti členského státu nebo z vlastního podnětu za účelem zmírnění takového ohrožení přijmout mimořádná opatření v podobě okamžitě použitelných prováděcích aktů platných po dobu nejvýše šesti měsíců.

(2)

V čl. 5 odst. 2 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1139 (2) se stanoví, že budou přijata nápravná opatření, vyplývá-li z vědeckého doporučení, že poklesla úroveň biomasy reprodukující se populace, na kterou se vztahuje uvedené nařízení, pod referenční bod, pod nímž může nastat snížená reprodukční kapacita. Tato nápravná opatření mají zajistit rychlý návrat dotčených populací nad úroveň, kde lze dosáhnout maximálního udržitelného výnosu.

(3)

Podle vědeckého doporučení Mezinárodní rady pro výzkum moří (ICES) je populace tresky obecné (Gadus morhua) ve východní části Baltského moře postižena neudržitelně nízkou biomasou, kterou způsobuje klesající přírůstek, ekologické faktory a změny v ekosystému, což vede k vysoké míře přirozené úmrtnosti a nadměrné úmrtnosti způsobené rybolovem s ohledem na stav populace. Populace je neklidná a očekává se u ní snížený reprodukční potenciál. Přírůstek v roce 2017 byl na nejnižším bodě z údajů ICES a přírůstek za rok 2018 byl možná ještě nižší. Biomasa reprodukující se populace je na jedné z nejnižších zaznamenaných úrovní a biomasa tresky obecné v obchodní velikosti je v současné době na nejnižší zaznamenané úrovni od 50. let 20. století. ICES odhaduje, že biomasa zůstane v polovině období pod referenčním bodem udržitelnosti i bez jakéhokoliv rybolovu. V doporučení týkajícím se populace pro rok 2020 proto ICES doporučuje nulový odlov.

(4)

Zachování populace tresky obecné ve východní části Baltského moře je vážně ohroženo z důvodu rizika závažného poškození reprodukční kapacity populace v důsledku prudkého poklesu biomasy reprodukující se populace. ICES dále zastává názor, že rybolov na jakékoliv úrovni se zaměří na zbývající malé množství tresek obecných v obchodní velikosti, a bude tak dále poškozovat strukturu populace a snižovat její reprodukční potenciál, který je již nyní na historicky nízké úrovni. Kromě toho je vrchol období tření tresky obecné ve východní části Baltského moře mezi květnem a srpnem. Existují proto závažné, naléhavé a řádně odůvodněné důvody pro přijetí mimořádných opatření, protože zaprvé, biomasa tresky obecné ve východní části Baltského moře je na tak nebezpečně nízké úrovni, že populace už není schopná se sama doplnit, a hrozí jí proto kolaps, zadruhé, jakékoliv pokračování rybolovu této populace zvyšuje riziko jejího kolapsu a zatřetí, právě probíhá vrchol období tření.

(5)

Mimořádná opatření přijatá členskými státy podle článku 13 nařízení (EU) č. 1380/2013 by nepostačovala k řešení této situace, neboť by nezajišťovala jednotný přístup ve všech oblastech, kde se populace vyskytuje. Navíc ne všechny členské státy v této fázi přijaly nebo hodlají přijmout taková opatření. Na schůzi skupiny členských států při Baltském moři (BaltFish) dne 4. června 2019 nakonec nebyly členské státy s to dohodnout se na společném přístupu.

(6)

V případě nedostatečných opatření členských států a s ohledem na naléhavou potřebu jednat, aby se zabránilo dalšímu poškození struktury populace a snížení reprodukčního potenciálu, je vhodné stanovit na úrovni Unie nápravná opatření na základě článku 12 nařízení (EU) č. 1380/2013.

(7)

Oblast řízení tresky obecné ve východní části Baltského moře se skládá ze subdivizí ICES 25–32. V subdivizi ICES 24 se vyskytuje populace tresky obecné z východní části Baltského moře i populace tresky obecné ze západní části Baltského moře, avšak většina úlovků je z populace z východní části Baltského moře. Aby byla poskytnuta odpovídající ochrana populaci z východní části Baltského moře a zabránilo se koncentraci úlovků tresky obecné z populace z východní části Baltského moře v subdivizi ICES 24, je nezbytné, aby mimořádná opatření zahrnovala subdivizi ICES 24.

(8)

S ohledem na vědecká doporučení je vhodné do konce roku zakázat rybolov populace tresky obecné z východní části Baltského moře. Toto opatření však také musí být přiměřené svému cíli.

(9)

Podle ICES jsou četnost a úlovky tresky obecné velmi nízké v subdivizích ICES 27–32. Jelikož provádění opatření tohoto nařízení přidává administrativě a rybářům nezanedbatelnou zátěž, bylo by nepřiměřené zahrnout do oblasti působnosti tohoto nařízení i oblasti, kde se treska obecná ve východní části Baltského moře téměř nevyskytuje.

(10)

Dále je vhodné v subdivizi 24 vyjmout ze zákazu rybolov tresky obecné do šesti námořních mil od pobřeží v oblastech, kde je hloubka vody nižší než dvacet metrů, pro plavidla o délce menší než dvanáct metrů, která používají pasivní zařízení, neboť je to nejčastěji treska obecná v západní části Baltského moře, která se vyskytuje v mělkých pobřežních oblastech subdivize 24.

(11)

S ohledem na potenciálně závažné sociálně-ekonomické důsledky úplného zastavení rybolovu je dále vhodné zaměřit se na cílený rybolov tresky obecné, jako je cílený rybolov pomocí vlečných sítí, který tvoří převážnou většinu rybolovu populace tresky obecné ve východní části Baltského moře v subdivizích 24, 25 a 26. Aby byla zohledněna omezená role, kterou hrají tyto rybolovné činnosti na celkové úrovni úlovků tresky obecné, a s ohledem na obtížnost rybolovu všech populací u smíšeného rybolovu s maximálním udržitelným výnosem, je naopak vhodné vyjmout ze zákazu nevyhnutelné vedlejší úlovky rybolovných činností, které nejsou zaměřené na tresku obecnou a jsou vykonávané buď s pomocí aktivního lovného zařízení s velikostí ok sítě nepřesahující 45 mm v subdivizích 24, 25 a 26, nebo plavidly o délce menší než dvanáct metrů, která loví s pasivním zařízením v subdivizích 25–26 či v subdivizi 24 až šest námořních mil od pobřeží v oblastech, kde je hloubka vody vyšší než dvacet metrů, a nezávisle na hloubce vody více než šest námořních mil od pobřeží. ICES odhaduje, že prvně jmenované vedlejší úlovky činí přibližně 1,5 % celkové roční vykládky tresky obecné ve východní části Baltského moře. Množství vedlejších úlovků vyložené druhým způsobem je nízké, ale protože přesné množství není známo, vedlejší úlovky by měly být omezeny na 10 % vykládky každého rybářského výjezdu.

(12)

Počet plavidel o délce menší než dvanáct metrů, která používají pasivní zařízení a loví tresku obecnou jako vedlejší úlovek, by se neměl zvýšit v porovnání s obdobím od 1. ledna 2018 do 30. června 2019. Jelikož rybářská plavidla Unie s vlečnou sítí, dánské nevody nebo podobná lovná zařízení s velikostí ok nepřesahující 45 mm nemohou cíleně lovit tresku obecnou, není nutné omezovat počet těchto plavidel.

(13)

Opatření stanovená tímto nařízením budou předložena Výboru pro rybolov a akvakulturu k vyjádření stanoviska.

(14)

Z důvodu naléhavosti by mělo toto nařízení vstoupit v platnost ihned po vyhlášení,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Předmět

Toto nařízení stanoví mimořádná opatření ke zmírnění vážného ohrožení populace tresky obecné (Gadus morhua) ve východní části Baltského moře.

Článek 2

Mimořádná opatření

1.   Rybářským plavidlům Unie se zakazuje lovit tresku obecnou v subdivizích ICES 24, 25 a 26 a uchovávat na palubě, přemisťovat, překládat, zpracovávat na palubě či vykládat tresku obecnou a produkty rybolovu z tresky obecné odlovené v této oblasti.

2.   Odchylně od odstavce 1 neplatí zákaz rybolovu tresky obecné pro rybářská plavidla Unie o celkové délce menší než dvanáct metrů lovící pomocí svislých, volně zavěšených nebo třístěnných tenatových sítí, či pomocí nástražných lovných šňůr pro lov při dně, dlouhých lovných šňůr (s výjimkou unášených lovných šňůr), ručních vlasců a přívlačného lovného zařízení nebo podobného pasivního zařízení v subdivizi 24 až do vzdálenosti šesti námořních mil, měřeno od základních linií v oblastech, kde je hloubka vody menší než dvacet metrů podle souřadnic v úředních námořních mapách poskytnutých příslušnými vnitrostátními orgány.

3.   Plavidla uvedená v odstavci 2 zajistí, že jejich rybolovnou činnost je možné kdykoli monitorovat. Úlovky tresky obecné těmito plavidly se zaznamenají, vyloží a započítají do příslušných kvót v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1380/2013.

4.   Odchylně od odstavce 1 tato rybářská plavidla Unie vytáhnou a uchovají na palubě veškeré vedlejší úlovky tresky obecné:

a)

rybářská plavidla Unie s vlečnou sítí, dánské nevody nebo podobná lovná zařízení s velikostí ok nepřesahující 45 mm v subdivizích 24, 25 a 26;

b)

rybářská pravidla Unie o celkové délce menší než dvanáct metrů lovící pomocí svislých, volně zavěšených nebo třístěnných sítí či pomocí nástražných lovných šňůr pro lov při dně, dlouhých lovných šňůr (s výjimkou unášených lovných šňůr), ručních vlasců a přívlačného lovného zařízení nebo podobného pasivního zařízení:

i)

v subdivizích 25–26 nebo

ii)

v subdivizi 24 až do vzdálenosti šesti námořních mil, měřeno od základních linií v oblastech, kde je hloubka vody vyšší než dvacet metrů podle souřadnic v úředních námořních mapách poskytnutých příslušnými vnitrostátními orgány, a nezávisle na hloubce vody, více než šest námořních mil, měřeno od základních linií.

5.   Plavidla uvedená v odst. 4 písm. b) zajistí, že jejich rybolovnou činnost je možné kdykoli monitorovat. Vedlejší úlovky tresky obecné provedené těmito plavidly nesmí představovat více než 10 % živé hmotnosti celkového úlovku všech mořských biologických zdrojů vyložených po každém rybářském výjezdu.

6.   Odchylka uvedená v odst. 4 písm. b) platí pouze na rybářská plavidla Unie se záznamy úlovků tresky obecné v období od 1. ledna 2018 do 30. června 2019. V případě nahrazení rybářského plavidla Unie, na které se vztahuje odchylka, mohou členské státy povolit, aby příslušná odchylka platila pro jiné rybářské plavidlo Unie splňující požadavky uvedené v odst. 4 písm. b) za předpokladu, že počet rybářských plavidel Unie, na něž se odchylka vztahuje, a jejich celková rybolovná kapacita se nezvýší.

7.   Vedlejší úlovky uvedené v odstavci 4 se zaznamenají, vyloží a započítají do příslušných kvót v souladu s článkem 15 nařízení (EU) č. 1380/2013.

Článek 3

Vstup v platnost a doba použitelnosti

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se do dne 31. prosince 2019.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 22. července 2019.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 354, 28.12.2013, s. 22.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1139 ze dne 6. července 2016, kterým se zavádí víceletý plán pro některé rybí populace v Baltském moři (Úř. věst. L 191, 15.7.2016, s. 1).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU