(EU) 2019/443Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/443 ze dne 13. února 2019, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/588, pokud jde o možnost upravit průměrný denní počet obchodů s akcií, jestliže se obchodní systém s nejvyšším obratem obchodů s danou akcií nachází mimo Unii (Text s významem pro EHP.)
Publikováno: | Úř. věst. L 77, 20.3.2019, s. 59-60 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 13. února 2019 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 9. dubna 2019 | Nabývá účinnosti: | 9. dubna 2019 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2019/443
ze dne 13. února 2019,
kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/588, pokud jde o možnost upravit průměrný denní počet obchodů s akcií, jestliže se obchodní systém s nejvyšším obratem obchodů s danou akcií nachází mimo Unii
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů a o změně směrnic 2002/92/ES a 2011/61/EU (1), a zejména na čl. 49 odst. 3 uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/588 (2) stanoví povinný režim kroků kotace pro akcie, cenné papíry nahrazující jiné cenné papíry a některé fondy obchodované v obchodním systému. Zejména se podle nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/588 minimální kroky kotace použitelné pro akcie a cenné papíry nahrazující jiné cenné papíry nastavují na základě průměrného denního počtu obchodů v nejlikvidnějším obchodním systému v Unii. Pro velkou většinu uvedených finančních nástrojů je tato metrika dobrým a jednoduchým ukazatelem likvidity. Není však vhodná pro akcie, které jsou přijaty k obchodování nebo obchodovány souběžně v Unii a ve třetí zemi, pokud se obchodní systém s největším obratem obchodů s těmito akciemi nachází mimo Unii. V takovém případě existuje riziko, že povinné kroky kotace – stanovené jen podle objemu obchodování v Unii – se budou zakládat pouze na malé části celkových objemů obchodování. Je proto důležité, aby příslušné orgány směly upravit průměrný denní počet obchodů s takovými akciemi tak, aby odrážel celkový profil likvidity těchto akcií. Aby se zmírnila omezení týkající se dostupnosti údajů z obchodních systémů třetích zemí a bylo možné využívat jiné veřejné údaje, je rovněž důležité poskytnout příslušným orgánům dostatečnou flexibilitu, pokud jde o metodiku použitou k zohlednění likvidity dostupné v těchto obchodních systémech třetích zemí. |
(2) |
Povinné kroky kotace byly zavedeny s cílem harmonizovat cenová navýšení v obchodních systémech v Unii a zachovat hloubku trhu, likviditu a řádné fungování obchodování s akciemi v Unii. K dosažení těchto cílů je důležité, aby informace o upraveném průměrném denním počtu obchodů použitém k určení kroků kotace platných pro danou akcii byly k dispozici všem obchodním systémům, v nichž se daná akcie obchoduje, ve stejnou dobu a aby tyto obchodní systémy začaly uplatňovat každý upravený průměrný denní počet obchodů v tentýž den. Za tímto účelem by všechny příslušné orgány, které vykonávají dohled nad obchodními systémy, v nichž se dotčená akcie obchoduje, měly být informovány o veškerých úpravách průměrného denního počtu obchodů s danou akcií před zveřejněním těchto úprav a obchodní systémy by měly mít dostatek času na začlenění těchto úprav do svých systémů. |
(3) |
Za účelem zajištění právní jistoty a předvídatelnosti povinného režimu kroků kotace je důležité, aby kroky kotace na základě upraveného průměrného denního počtu obchodů, který odráží celkovou likviditu, uplatňovaly všechny obchodní systémy současně. |
(4) |
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/588 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(5) |
Toto nařízení vychází z návrhů regulačních technických norem, které Komisi předložil orgán ESMA. |
(6) |
Orgán ESMA uskutečnil otevřené veřejné konzultace o návrzích regulačních technických norem, z nichž toto nařízení vychází, analyzoval potenciální související náklady a přínosy a požádal o stanovisko skupinu subjektů působících v oblasti cenných papírů a trhů zřízenou podle článku 37 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 (3), |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
V článku 3 nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/588 se doplňují nové odstavce 8, 9 a 10, které znějí:
„8. Příslušný orgán konkrétní akcie smí upravit průměrný denní počet obchodů s danou akcií vypočtený nebo odhadnutý tímto příslušným orgánem v souladu s postupem stanoveným v odstavcích 1 až 7, jsou-li splněny všechny tyto podmínky:
a) |
obchodní systém s nejvyšším obratem obchodů s touto akcií se nachází ve třetí zemi; |
b) |
uvedený průměrný denní počet obchodů, pokud byl vypočten a zveřejněn v souladu s postupem stanoveným v odstavcích 1 až 4, je roven nebo větší než jedna. |
Při úpravě průměrného denního počtu obchodů s akcií příslušný orgán zohlední obchody prováděné v obchodním systému třetí země s nejvyšším obratem obchodů s touto akcií.
9. Příslušný orgán, který upravil průměrný denní počet obchodů s akcií v souladu s odstavcem 8, zajistí zveřejnění tohoto upraveného průměrného denního počtu obchodů. Před zveřejněním příslušný orgán sdělí upravený průměrný denní počet obchodů s danou akcií příslušným orgánům ostatních obchodních systémů působících v Unii, v nichž se tato akcie obchoduje.
10. Obchodní systémy uplatňují kroky kotace pásma likvidity odpovídajícího upravenému průměrnému dennímu počtu obchodů od druhého kalendářního dne po jeho zveřejnění.“
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 13. února 2019.
Za Komisi
předseda
Jean-Claude JUNCKER
(1) Úř. věst. L 173, 12.6.2014, s. 349.
(2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/588 ze dne 14. července 2016, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU, pokud jde o regulační technické normy týkající se režimu kroků kotace pro akcie, cenné papíry nahrazující jiné cenné papíry a fondy obchodované v obchodním systému (Úř. věst. L 87, 31.3.2017, s. 411).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84).