(EU) 2019/442Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/442 ze dne 12. prosince 2018, kterým se mění a opravuje nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/587 za účelem upřesnění požadavku, aby ceny odrážely převažující tržní podmínky, a za účelem aktualizace a opravy některých ustanovení (Text s významem pro EHP.)
Publikováno: | Úř. věst. L 77, 20.3.2019, s. 56-58 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 12. prosince 2018 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 9. dubna 2019 | Nabývá účinnosti: | 9. dubna 2019 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2019/442
ze dne 12. prosince 2018,
kterým se mění a opravuje nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/587 za účelem upřesnění požadavku, aby ceny odrážely převažující tržní podmínky, a za účelem aktualizace a opravy některých ustanovení
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 600/2014 ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů a o změně nařízení (EU) č. 648/2012 (1), a zejména na čl. 4 odst. 6, čl. 14 odst. 7, čl. 22 odst. 4 a čl. 23 odst. 3 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/587 (2) stanoví požadavky na transparentnost pro obchodní systémy a systematické internalizátory v souvislosti s akciemi, cennými papíry nahrazujícími jiné cenné papíry, fondy obchodovanými v obchodním systému, certifikáty a jinými podobnými finančními nástroji. Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/587 zejména upřesňuje, že ceny kotované systematickými internalizátory odrážejí převažující tržní podmínky, jak vyžaduje čl. 14 odst. 3 nařízení (EU) č. 600/2014, jsou-li tyto ceny v době zveřejnění cenově blízké kotacím odpovídajících objemů pro stejný finanční nástroj na nejrelevantnějším trhu z hlediska likvidity. Systematičtí internalizátoři tedy mohou stanovit kotace, na které se nevztahuje minimální navýšení ceny („krok kotace“), které mají dodržovat obchodní systémy. |
(2) |
Možnost systematických internalizátorů poskytovat kotace s použitím nižších cenových navýšení, než jakými disponují obchodní systémy, může vést k marginálně lepším cenám pro investory. Tyto kotace však mají negativní vliv na celkovou kvalitu dostupné likvidity, na účinné oceňování a stanovování cen finančních nástrojů a na rovné podmínky mezi obchodními systémy a systematickými internalizátory. V tomto směru jde především o akcie a cenné papíry nahrazující jiné cenné papíry, kde se uplatňuje širší škála kroků kotace než u jiných finančních nástrojů. |
(3) |
Aby byla zajištěna účinná tvorba cen, celková kvalita dostupné likvidity a účinné oceňování akcií a cenných papírů nahrazujících jiné cenné papíry, mělo by se mít za to, že ceny kotované u těchto nástrojů systematickými internalizátory odrážejí převažující tržní podmínky, pouze pokud podléhají minimálním cenovým navýšením, jež odpovídají krokům kotace, které platí pro ceny zveřejňované obchodními systémy. |
(4) |
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1033 (3) vyjímá z působnosti ustanovení o transparentnosti platných pro obchodní systémy a systematické internalizátory obchody zajišťující financování. Z tohoto důvodu je nutné zrušit odkazy na tyto obchody v nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/587. |
(5) |
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/587 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(6) |
Několik ustanovení nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/587 se odchyluje od návrhů regulačních technických norem, na kterých je uvedené nařízení založeno (4). Jsou-li příslušné odchylky chybami, které mají vliv na podstatu předmětných ustanovení, měly by být opraveny. |
(7) |
Toto nařízení se zakládá na návrzích regulačních technických norem, které Komisi předložil Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA). |
(8) |
V souladu s článkem 37 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 (5) podrobil orgán ESMA návrhy regulačních technických norem, z nichž toto nařízení vychází, otevřené veřejné konzultaci, zanalyzoval potenciální související náklady a přínosy a požádal o stanovisko skupinu subjektů působících v oblasti cenných papírů a trhů, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/587
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/587 se mění takto:
1) |
v článku 2 se zrušuje písmeno h); |
2) |
v článku 6 se zrušuje písmeno h); |
3) |
článek 10 se nahrazuje tímto: „Článek 10 Ceny odrážející převažující tržní podmínky (čl. 14 odst. 3 nařízení (EU) č. 600/2014) Má se za to, že ceny uveřejněné systematickým internalizátorem odrážejí převažující tržní podmínky v případě, že jsou v době uveřejnění cenově blízké kotacím odpovídajících objemů pro stejný finanční nástroj na nejrelevantnějším trhu z hlediska likvidity, který je pro tento finanční nástroj určen v souladu s článkem 4. Avšak v případě akcií a cenných papírů nahrazujících jiné cenné papíry se má za to, že ceny uveřejněné systematickým internalizátorem odrážejí převažující tržní podmínky pouze tehdy, když splňují požadavky stanovené v prvním pododstavci tohoto článku a dodržují minimální cenová navýšení odpovídající krokům kotace stanoveným v článku 2 nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/588 (*1). (*1) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/588 ze dne 14. července 2016, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU, pokud jde o regulační technické normy týkající se režimu kroků kotace pro akcie, cenné papíry nahrazující jiné cenné papíry a fondy obchodované v obchodním systému (Úř. věst. L 87, 31.3.2017, s. 411).“." |
Článek 2
Opravy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/587
Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/587 se opravuje takto:
1) |
v článku 2 se písmeno b) nahrazuje tímto:
|
2) |
v článku 3 se odstavec 2 nahrazuje tímto: „2. Požadavky na transparentnost uvedené v odstavci 1 se rovněž vztahují na jakýkoli „vykonavatelný projev zájmu“, definovaný v čl. 2 odst. 1 bodě 33 nařízení (EU) č. 600/2014, v souladu s článkem 3 uvedeného nařízení.“; |
3) |
v článku 11 se odstavce 4 a 5 nahrazují tímto: „4. Před tím, než je akcie, cenný papír nahrazující jiné cenné papíry, fond obchodovaný v obchodním systému, certifikát či jiný podobný finanční nástroj poprvé obchodován v obchodním systému v Unii, odhadne příslušný orgán průměrnou hodnotu obchodů u tohoto finančního nástroje s přihlédnutím k jakémukoli předchozímu obchodování s tímto finančním nástrojem a s jinými finančními nástroji, jejichž znaky se považují za podobné, a zajistí uveřejnění tohoto odhadu. 5. Odhadovaná průměrná hodnota obchodů stanovená v odstavci 4 bude použita k určení standardního tržního objemu akcie, cenného papíru nahrazujícího jiné cenné papíry, fondu obchodovaného v obchodním systému, certifikátu či jiného podobného finančního nástroje v průběhu šesti týdnů následujících po dni přijetí akcie, cenného papíru nahrazujícího jiné cenné papíry, fondu obchodovaného v obchodním systému, certifikátu či jiného podobného finančního nástroje k obchodování nebo dni jeho prvního obchodování v obchodním systému.“; |
4) |
v článku 17 se odstavec 2 nahrazuje tímto: „2. Příslušné orgány, organizátoři trhu a investiční podniky včetně investičních podniků provozujících obchodní systém použijí informace uveřejněné v souladu s odstavcem 1 od 1. dubna roku, ve kterém jsou tyto informace uveřejněny.“. |
Článek 3
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 12. prosince 2018.
Za Komisi
předseda
Jean-Claude JUNCKER
(1) Úř. věst. L 173, 12.6.2014, s. 84.
(2) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/587 ze dne 14. července 2016, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 600/2014 o trzích finančních nástrojů, pokud jde o regulační technické normy týkající se požadavků na transparentnost pro obchodní systémy a investiční podniky v souvislosti s akciemi, cennými papíry nahrazujícími jiné cenné papíry, fondy obchodovanými v obchodním systému, certifikáty a jinými podobnými finančními nástroji a regulační technické normy týkající se povinnosti provádět obchody s určitými akciemi v obchodním systému nebo prostřednictvím systematického internalizátora (Úř. věst. L 87, 31.3.2017, s. 387).
(3) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1033 ze dne 23. června 2016, kterým se mění nařízení (EU) č. 600/2014 o trzích finančních nástrojů, nařízení (EU) č. 596/2014 o zneužívání trhu a nařízení (EU) č. 909/2014 o zlepšení vypořádání obchodů s cennými papíry v Evropské unii a centrálních depozitářích cenných papírů (Úř. věst. L 175, 30.6.2016, s. 1).
(4) Závěrečná zpráva Draft Regulatory and Implementing Technical Standards MiFID II/MiFIR (Návrhy regulačních a prováděcích technických norem MiFID II/MiFIR) ze dne 28. září 2015 (ESMA/2015/1464).
(5) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84).