(SZBP) 2019/2111Rozhodnutí Rady (SZBP) 2019/2111 ze dne 9. prosince 2019 na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na odzbrojení a kontrolu zbraní v jihovýchodní Evropě, které omezují hrozbu nedovolených ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně

Publikováno: Úř. věst. L 318, 10.12.2019, s. 147-158 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 9. prosince 2019 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 9. prosince 2019 Nabývá účinnosti: 9. prosince 2019
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2019/2111

ze dne 9. prosince 2019

na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na odzbrojení a kontrolu zbraní v jihovýchodní Evropě, které omezují hrozbu nedovolených ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně

RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o Evropské unii, a zejména na čl. 28 odst. 1 a čl. 31 odst. 1 této smlouvy,

s ohledem na návrh vysoké představitelky Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Dne 19. listopadu 2018 přijala Rada strategii EU proti nedovoleným palným zbraním, ručním palným a lehkým zbraním a střelivu pro ně, nazvanou „Zajištění zbraní, ochrana občanů“ (dále jen „strategie EU pro ruční palné a lehké zbraně“).

(2)

Ve strategii EU pro ruční palné a lehké zbraně se připomíná, že přestože bylo v posledních letech dosaženo významného pokroku, zejména v jihovýchodní Evropě, rozsah nahromaděných ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně, nevyhovující podmínky skladování, rozsáhlé nedovolené držení zbraní a nedostatky v provádění nadále omezují účinnost úsilí o kontrolu palných zbraní a ručních palných a lehkých zbraní v částech západního Balkánu, což má dopad na bezpečnost v regionu i v EU.

(3)

Dne 10. července 2018 byl přijat na vrcholné schůzce se západním Balkánem v Londýně plán pro udržitelné řešení problému nezákonného držení ručních palných a lehkých zbraní a palných zbraní a střeliva pro ně, jejich zneužívání a obchodování s nimi na západním Balkáně do roku 2024 (dále jen „plán“).

(4)

Ve strategii EU pro ruční palné a lehké zbraně se konstatuje, že Unie bude i nadále podporovat činnosti Regionálního střediska pro jihovýchodní a východní Evropu pro kontrolu ručních palných a lehkých zbraní (dále jen „ středisko SEESAC“) zaměřené na kontrolu ručních palných a lehkých zbraní a že bude zohledňovat regionální iniciativy, například uvedený plán.

(5)

Cíle plánu, které schválili partneři ze západního Balkánu, jsou v souladu s úsilím v rámci Unie a Organizace spojených národů (dále jen „OSN“) spočívajícím v boji proti obchodování s ručními palnými a lehkými zbraněmi a střelivem pro ně. Ve svém programu pro odzbrojení z roku 2018, nazvaném „Zajištění naší společné budoucnosti“, vyzval generální tajemník OSN konkrétně k tomu, aby byl řešen problém nadměrného hromadění konvenčních zbraní a nedovoleného obchodu s nimi a byly podporovány přístupy k otázce ručních palných zbraní na úrovni jednotlivých zemí.

(6)

Agenda OSN pro udržitelný rozvoj 2030 (dále jen „Agenda 2030“) potvrzuje, že boj proti nedovolenému obchodu s ručními palnými a lehkými zbraněmi je nezbytný pro dosažení mnoha cílů udržitelného rozvoje, včetně cílů týkajících se míru, spravedlnosti a silných orgánů, omezování chudoby, jakož i cílů v oblasti hospodářského růstu, zdraví, genderové rovnosti a bezpečných měst. Prostřednictvím cíle 16.4 v rámci cíle udržitelného rozvoje č. 16 Agendy 2030 se všechny členské státy OSN zavázaly výrazně omezit toky nezákonných finančních prostředků a zbraní.

(7)

Ve výsledném dokumentu třetí konference Organizace spojených národů o přezkumu pokroku při provádění akčního programu k prevenci, potírání a vymýcení nezákonného obchodu s ručními palnými lehkými zbraněmi ve všech jeho aspektech, jenž byl přijat dne 30. června 2018, členské státy OSN obnovily svůj závazek, pokud jde o předcházení odklonům ručních palných a lehkých zbraní a boj proti nim. Členské státy OSN opětovně potvrdily, že jsou odhodlány pokračovat v mezinárodní spolupráci a posilovat spolupráci regionální, a to na základě lepší koordinace, konzultací, výměny informací a spolupráce operační povahy a se zapojením příslušných regionálních a subregionálních organizací, jakož i donucovacích orgánů, orgánů ochrany hranic a orgánů schvalujících vývoz a dovoz.

(8)

Cílem tohoto projektu, který je podporován tímto rozhodnutím, je prohloubit a doplnit pomoc Unie v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní. Tuto pomoc Unie dosud poskytuje prostřednictvím rozhodnutí Rady na podporu činnosti střediska SEESAC v regionu západního Balkánu, konkrétně prostřednictvím rozhodnutí Rady 2004/791/SZBP (1), 2010/179/SZBP (2), 2013/730/SZBP (3) a (SZBP) 2016/2356 (4), a přispívá k dosažení cílů regionálního prováděcího plánu pro boj proti šíření ručních palných a lehkých zbraní a cílů plánu podporovaných rozhodnutím Rady (SZBP) 2018/1788 (5),

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

1.   Za účelem provádění strategie EU proti nedovoleným palným zbraním, ručním palným a lehkým zbraním a střelivu pro ně, nazvané „Zajištění zbraní, ochrana občanů“, je obecným cílem tohoto projektu, jenž je podporován tímto rozhodnutím a který je stanoven v jeho příloze, dále přispět k posílení bezpečnosti v oblasti jihovýchodní Evropy a v Unii prostřednictvím boje proti hrozbám, jež představují nedovolené ruční palné a lehké zbraně a střelivo pro ně v jihovýchodní Evropě, Bělorusku a na Ukrajině a pocházející z těchto oblastí.

2.   Projekt, který zohledňuje další regionální iniciativy, zejména plán pro západní Balkán, činnost Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (dále jen „OBSE“) a příslušné činnosti Evropské komise v regionu jihovýchodní Evropy související s kontrolou zbraní a nedovoleným obchodem se zbraněmi, má tyto konkrétní cíle:

přispět k posílení regionální spolupráce, výměny znalostí a sdílení informací o kontrole ručních palných a lehkých zbraní;

dále podporovat vytvoření legislativního a regulačního rámce pro ruční palné a lehké zbraně, palné zbraně a výbušniny a jeho harmonizaci s rámcem EU a normalizaci v jihovýchodní Evropě;

pokračovat v podpoře tvorby politiky založené na faktech v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní, která řeší potřeby žen i mužů;

budovat kapacity pohraniční a kriminální policie zemí západního Balkánu pro boj proti nedovolenému obchodování s palnými zbraněmi a jejich držení;

zlepšit kapacitu v oblasti fyzické bezpečnosti a řízení zásob prostřednictvím zdokonalení bezpečnosti infrastruktury, snížení nadbytečných zásob a výcviku;

rozvíjet stávající činnost spočívající ve zřizování kontaktních míst pro palné zbraně v jihovýchodní Evropě.

Článek 2

1.   Za provádění tohoto rozhodnutí odpovídá vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku (dále jen „vysoký představitel“).

2.   Technickým prováděním projektu uvedeného v článku 1 je pověřeno středisko SEESAC, v případě potřeby v koordinaci s odpovědnou osobou evropské multidisciplinární platformy pro boj proti hrozbám vyplývajícím z trestné činnosti (dále jen „platforma EMPACT“) pro palné zbraně.

3.   Středisko SEESAC plní své úkoly pod vedením vysokého představitele. Za tímto účelem uzavře vysoký představitel nezbytná ujednání s Rozvojovým programem OSN, jednajícím jménem střediska SEESAC.

Článek 3

1.   Finanční referenční částka na provádění projektu financovaného Unií podle článku 1 činí 11 819 605,20 EUR.

2.   Výdaje financované referenční částkou stanovenou v odstavci 1 jsou spravovány v souladu s postupy a pravidly, kterými se řídí rozpočet Unie.

3.   Na řádnou správu výdajů uvedených v odstavci 1 dohlíží Komise.

4.   Za tímto účelem Komise uzavře s Rozvojovým programem OSN, jednajícím jménem střediska SEESAC, nezbytnou dohodu. V uvedené dohodě se stanoví, že středisko SEESAC musí zajistit odpovídající zviditelnění příspěvku Unie úměrné jeho výši.

5.   Komise bude usilovat o uzavření dohody uvedené v odstavci 3 co nejdříve po vstupu tohoto rozhodnutí v platnost. Komise informuje Radu o veškerých obtížích v tomto procesu a o dni uzavření uvedené dohody.

6.   Podrobný popis projektu je stanoven v příloze tohoto rozhodnutí.

Článek 4

1.   Vysoký představitel podává Radě zprávy o provádění tohoto rozhodnutí, založené na pravidelných čtvrtletních zprávách vypracovaných střediskem SEESAC.

2.   Komise podává zprávy o finančních aspektech projektu podle článku 1.

Článek 5

1.   Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dnem přijetí.

2.   Použitelnost tohoto rozhodnutí končí 48 měsíců po dni uzavření dohody podle čl. 3 odst. 4. Pozbývá však platnosti šest měsíců ode dne svého vstupu v platnost, nebude-li v této lhůtě uvedená dohoda uzavřena.

V Bruselu dne 9. prosince 2019.

Za Radu

předseda

J. BORRELL FONTELLES


(1)  Rozhodnutí Rady 2004/791/SZBP ze dne 22. listopadu 2004, kterým se prodlužuje a mění rozhodnutí 2002/842/SZBP, kterým se provádí společná akce 2002/589/SZBP s ohledem na příspěvek Evropské unie k boji proti destabilizujícímu hromadění a šíření ručních palných a lehkých zbraní v jihovýchodní Evropě (Úř. věst. L 348, 24.11.2004, s. 46).

(2)  Rozhodnutí Rady 2010/179/SZBP ze dne 11. března 2010 na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na kontrolu zbraní na západním Balkáně v rámci strategie EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi (Úř. věst. L 80, 26.3.2010, s. 48).

(3)  Rozhodnutí Rady 2013/730/SZBP ze dne 9. prosince 2013 na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na odzbrojení a kontrolu zbraní v jihovýchodní Evropě v rámci strategie EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi (Úř. věst. L 332, 11.12.2013, s. 19).

(4)  Rozhodnutí Rady (SZBP) 2016/2356 ze dne 19. prosince 2016 na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na odzbrojení a kontrolu zbraní v jihovýchodní Evropě v rámci strategie EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi (Úř. věst. L 348, 21.12.2016, s. 60).

(5)  Rozhodnutí Rady (SZBP) 2018/1788 ze dne 19. listopadu 2018 na podporu Střediska pro jihovýchodní a východní Evropu pro kontrolu ručních palných a lehkých zbraní (SEESAC) pro provádění regionálního plánu pro boj proti nedovolenému obchodování se zbraněmi v oblasti západního Balkánu (Úř. věst. L 293, 20.11.2018, s. 11).


PŘÍLOHA

Projekt na podporu omezení hrozby nedovolených ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně v jihovýchodní Evropě

1.   Úvod a cíle

V oblasti posilování kontrol zbraní a boje proti nedovolenému obchodování s nimi bylo v posledních letech bylo v jihovýchodní Evropě dosaženo významného pokroku, a to i díky vytrvalé unijní podpoře. Region jihovýchodní Evropy však zůstává zdrojem znepokojení a byl určen jako prioritní oblast ve strategii EU proti nedovoleným palným zbraním, ručním palným a lehkým zbraním a střelivu pro ně ze dne 19. listopadu 2018, nazvané „Zajištění zbraní, ochrana občanů“ (dále jen „Strategie EU pro ruční palné a lehké zbraně“). Nedovolené palné zbraně mají jednoznačně dopad na vnitřní i vnější bezpečnost, neboť podněcují organizovanou trestnou činnost a teroristickou činnost v regionu jihovýchodní Evropy i v EU. Vytvoření robustních a účinných mechanismů, jež se týkají kontroly převodů zbraní, jejich používání, držení a hromadění, proto představuje významné přispění k míru a bezpečnosti na regionální, evropské i celosvětové úrovni.

S cílem řešit zbývající problémy týkající se kontroly ručních palných a lehkých zbraní, poskytnout další podporu orgánům při řešení těchto problému a posílit závazek spočívající v boji proti nedovolenému obchodování s ručními palnými a lehkými zbraněmi a palnými zbraněmi a jejich zneužívání byl na vrcholné schůzce se západním Balkánem, která se uskutečnila dne 10. července 2018 v Londýně, přijat plán pro udržitelné řešení problému nezákonného držení ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně, jejich zneužívání a obchodování s nimi na západním Balkáně do roku 2024 (dále jen „plán“). Tento plán má sedm cílů, zahrnujících všechny funkční oblasti kontroly zbrojení, a předpokládá, že se západní Balkán stane bezpečnějším regionem a šiřitelem bezpečnosti, kde budou zavedeny komplexní a udržitelné mechanismy, plně harmonizované s unijními a dalšími mezinárodními normami pro identifikaci, prevenci, stíhání a kontrolu nezákonného držení, zneužívání a nedovoleného obchodování s palnými zbraněmi, střelivem a výbušninami. Unie přijala v roce 2018 rozhodnutí Rady na podporu provádění uvedeného plánu (rozhodnutí Rady (SZBP) 2018/1788 (1)).

Regionální středisko pro jihovýchodní a východní Evropu pro kontrolu ručních palných a lehkých zbraní (dále jen „středisko SEESAC“) jakožto výkonná složka regionálního prováděcího plánu pro boj proti šíření ručních palných a lehkých zbraní (dále jen „regionální prováděcí plán“) podpořilo vypracování plánu. Rozhodnutím (SZBP) 2018/1788 bylo středisko SEESAC pověřeno koordinací a monitorováním provádění plánu. Koordinace mezi institucemi, mezinárodními organizacemi a dárci podle rámce plánu je zajištěna zejména prostřednictvím formálních regionálních koordinačních schůzek v rámci regionálního plánu, které se zaměří na hodnocení pokroku a výměnu informací, a prostřednictvím poskytování odborné a technické podpory pro místní koordinační schůzky v rámci plánu. Monitorování provádění plánu je zajištěno vypracováním zpráv o monitorování a hodnocení předkládaných každé dva roky, které dokumentují pokrok, výzvy a potřeby při provádění plánu na základě společně dohodnutých klíčových ukazatelů výkonnosti. Středisko SEESAC také zastává úlohu sekretariátu plánu pro kontrolu ručních palných a lehkých zbraní v zemích západního Balkánu sdružujícího více partnerů a vytvořeného na podporu provádění plánu. Středisko SEESAC úzce spolupracuje s Evropskou službou pro vnější činností (dále jen „ESVČ“), Evropskou komisí (GŘ HOME, GŘ NEAR), Europolem, evropskou multidisciplinární platformou pro boj proti hrozbám vyplývajícím z trestné činnosti (dále jen „platforma EMPACT“), Evropskou agenturou pro pohraniční a pobřežní stráž (dále jen „agentura FRONTEX“), Interpolem, NATO, Organizací pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (dále jen „OBSE“) a dalšími příslušnými dárci a mezinárodními organizacemi, které podporují činnosti v oblasti odzbrojení a kontroly zbraní v jihovýchodní Evropě.

Celkovým cílem tohoto projektu je dále přispět k posílení bezpečnosti v regionu jihovýchodní Evropy a v EU prostřednictvím boje proti hrozbám, jež představují nedovolené ruční palné a lehké zbraně a střelivo pro ně v jihovýchodní Evropě, Bělorusku a na Ukrajině a pocházející z těchto oblastí. Jeho provádění prohloubí a doplní unijní pomoc v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní poskytovanou prostřednictvím nedávných rozhodnutí Rady 2010/179/SZBP (2), 2013/730/SZBP (3) a (SZBP) 2016/2356 (4) (jehož platnost končí dne 29. prosince 2019). Přispěje rovněž k dosažení cílů regionálního prováděcího plánu a uvedeného plánu podporovaných rozhodnutím Rady (SZBP) 2018/1788.

Projekt přispěje k posílení regionální spolupráce, výměny znalostí a sdílení informací o kontrole ručních palných a lehkých zbraní; dále podpoří vytvoření legislativního a regulačního rámce pro ruční palné a lehké zbraně, palné zbraně a výbušniny a jeho harmonizaci s unijním rámcem a normalizací v jihovýchodní Evropě; bude pokračovat v podpoře tvorby politiky založené na důkazech v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní, která řeší potřeby mužů i žen; bude budovat kapacity pohraniční a kriminální policie zemí západního Balkánu s cílem bojovat proti nedovolenému obchodování s palnými zbraněmi a jejich držení; zlepší kapacitu v oblasti fyzické bezpečnosti a řízení zásob prostřednictvím zdokonalení bezpečnosti infrastruktury, snížení nadbytečných zásob a výcviku; a naváže na probíhající činnost věnovanou zřizování kontaktních míst pro palné zbraně v jihovýchodní Evropě.

Projekt obecněji přispěje k evropskému a celosvětovému míru a bezpečnosti a zároveň zlepší regionální stabilitu tím, že bude působit v rámci Rady pro regionální spolupráci a v partnerství s dalšími příslušnými mezinárodními partnery a iniciativami.

Projekt přímo přispěje k provádění bezpečnostní strategie EU, strategie EU pro ruční palné a lehké zbraně, politického cyklu EU pro boj proti organizované a závažné mezinárodní trestné činnosti (oblast palných zbraní v rámci platformy EMPACT), Smlouvy o obchodu se zbraněmi, akčního programu OSN k prevenci, potírání a vymýcení nezákonného obchodu s ručními a lehkými zbraněmi ve všech jeho aspektech, mezinárodního nástroje pro sledování, protokolu OSN o palných zbraních, rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1325 (2000) o ženách, míru a bezpečnosti a programu OSN pro odzbrojení a konkrétně posílí regionální spolupráci při boji proti hrozbě, již představuje šíření ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně. Výsledky projektu rovněž přímo přispějí k provádění cíle udržitelného rozvoje č. 16 Agendy 2030 o pokojných a spravedlivých společnostech, zejména cíle 16.1 (významně snížit všechny druhy násilí a úmrtnost obecně) a 16.4 (významně snížit nedovolené toky zbraní), a cíle 5 týkajícího se rovnosti žen a mužů. Projekt kromě toho podpoří provádění akčního plánu Komise zaměřeného na boj proti nedovolenému obchodování se palnými zbraněmi a výbušninami v EU.

Konkrétně bude projekt:

přispívat k posílení regionální spolupráce, výměny znalostí a sdílení informací o kontrole ručních palných a lehkých zbraní;

podporovat budování kapacit pohraniční a kriminální policie zemí západního Balkánu v rámci boje proti nedovolenému obchodování s palnými zbraněmi a jejich držení;

podporovat další posílení kapacity v oblasti fyzické bezpečnosti a řízení zásob.

2.   Výběr prováděcí agentury a koordinace s dalšími příslušnými iniciativami zaměřenými na financování

Středisko SEESAC je společnou iniciativou Rozvojového programu OSN a Rady pro regionální spolupráci, a je proto kontaktním místem pro činnosti v jihovýchodní Evropě související s ručními palnými a lehkými zbraněmi. Jakožto výkonná složka regionálního prováděcího plánu zaměřeného na boj proti šíření ručních palných a lehkých zbraní spolupracuje středisko SEESAC od roku 2002 se zúčastněnými stranami v jihovýchodní Evropě při uplatňování uceleného přístupu ke kontrole ručních palných a lehkých zbraní tím, že provádí rozsáhlou škálu činností, mezi něž patří: usnadňování strategické a operační regionální spolupráce; podpora rozvoje politiky a posilování kapacit institucí; kampaně zaměřené na zvyšování informovanosti a na sběr ručních palných a lehkých zbraní; řízení zásob těchto zbraní, snižování nadměrných zásob a posilování schopností v oblasti označování a sledování; a zlepšené kontroly vývozu zbraní. Při provádění regionálních aktivit, do nichž bylo zapojeno vícero zúčastněných stran a jež probíhaly v politickém a hospodářském kontextu společném pro všechny partnery v regionu jihovýchodní Evropy, a při zajišťování vlastní odpovědnosti jednotlivých států i regionu a dlouhodobé udržitelnosti příslušných opatření tudíž středisko SEESAC získalo jedinečné schopnosti a zkušenosti a stalo se hlavním regionálním orgánem v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní.

Středisko SEESAC udržuje komunikaci na bilaterální i multilaterální úrovni se všemi příslušnými aktéry a organizacemi. V tomto ohledu nadále působí jako sekretariát regionální řídící skupiny pro ruční palné a lehké zbraně. Kromě toho plní funkci sekretariátu iniciativy zaměřené na regionální přístup ke snižování zásob (RASR) a bylo rovněž ustanoveno sekretariátem svěřenského fondu sdružujícího více partnerů pro plán kontroly ručních palných a lehkých zbraní na západním Balkáně. Je také jednou ze stran koordinačních zasedání pro ruční palné a lehké zbraně a odstraňování min, která představují neformální mechanismus pro koordinaci činností v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní, která probíhá mezi NATO, Unií, OBSE, Úřadem OSN pro otázky odzbrojení (dále jen „UNODA“) a střediskem SEESAC. Středisko SEESAC pravidelně přispívá k činnosti příslušných regionálních fór, jako jsou zasedání ministrů spravedlnosti a vnitra zemí EU a západního Balkánu, proces NATO týkající se strukturální výměny informací o ručních palných a lehkých zbraních a proces na úrovni ministrů obrany ze zemí jihovýchodní Evropy (SEDM). Středisko SEESAC mimoto udržuje širokou síť formálních a neformálních partnerství s organizacemi, jako je RACVIAC (Regionální středisko pro kontrolu zbraní, verifikaci a poskytování pomoci) – Středisko pro bezpečnostní spolupráci a Fórum Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE) pro bezpečnostní spolupráci (FSC). V rámci Koordinační akce OSN pro ruční palné zbraně (CASA) i dalších formátů probíhají pravidelná koordinační zasedání a výměny informací s dalšími agenturami OSN, jako je Úřad OSN pro drogy a kriminalitu (UNODC) a Úřad OSN pro otázky odzbrojení (UNODA). Středisko SEESAC tudíž funguje jako regionální centrum a kontaktní místo pro celou škálu otázek souvisejících s reformou bezpečnostního sektoru, se zvláštním zaměřením na kontrolu ručních palných a lehkých zbraní a řízení zásob zbraní. Středisko SEESAC udržuje úzké kontakty s příslušnými unijními subjekty a poskytuje jim podporu v zájmu účinnějšího zapojování partnerů z jihovýchodní Evropy, přičemž zejména spolupracuje s GŘ NEAR, GŘ HOME, Europolem a Interpolem, agenturou FRONTEX, jakož i s iniciativami pod vedením EU, jako je platforma EMPACT zaměřená na palné zbraně, a evropská odborná skupina pro otázky palných zbraní (EFE). V důsledku toho může středisko SEESAC účinněji zapojovat partnery z jihovýchodní Evropy.

Středisko SEESAC se sídlem v Bělehradě v současné době působí po celé jihovýchodní Evropě a vyvíjí činnosti v Albánii, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře, Kosovu (*1), Moldavské republice, v Republice Severní Makedonie a v Srbsku, přičemž v omezené míře poskytuje podporu i Bělorusku a Ukrajině. V minulosti rovněž působilo v Bulharsku, Chorvatsku a Rumunsku. Vlastní odpovědnost regionu zajišťuje Rada pro regionální spolupráci a regionální řídící skupina, v jejímž rámci poskytují zástupci všech zemí jihovýchodní Evropy strategické poradenství a předkládají iniciativy a žádosti o pomoc.

Středisko SEESAC využilo jako jeden z prvních přístup založený na řešení společných problémů prostřednictvím regionálních iniciativ, který v jihovýchodní Evropě přinesl obdivuhodné výsledky, a to nejen z hlediska sdílení zásadních informací a prosazování zdravé regionální soutěže, kterou podněcuje, ale především proto, že uplatňováním uceleného způsobu provádění přispívá k dosažení stálých a snadno měřitelných výsledků na vnitrostátní i regionální úrovni.

Středisko SEESAC bylo při provádění činností plánovaných v rámci jeho předchozích projektů financovaných Unií velmi úspěšné a dosáhlo udržitelných výsledků projektu tím, že rozvinulo a posílilo odpovědnost jednotlivých států za příslušné projekty a činnosti, prosazovalo regionální koordinaci, předávání zkušeností a sdílení osvědčených postupů, jakož i výzkum na regionální úrovni. Díky svým odborným znalostem v oblasti ručních palných a lehkých zbraní a důkladné znalosti regionálních záležitostí a příslušných zúčastněných stran je středisko SEESAC pro provádění této konkrétní činnosti nejvhodnějším partnerem.

3.   Popis projektu

Nová fáze projektu bude vycházet z výsledků dosažených na základě rozhodnutí Rady 2004/791/SZBP (5), 2010/179/SZBP, 2013/730/SZBP a (SZBP) 2016/2356 a bude se doplňovat s aktuálním rozhodnutím Rady (SZBP) 2018/1788. Zaměřena bude na tři hlavní oblasti, přičemž se bude řídit celistvým přístupem ke zvládání rizika, které ruční palné a lehké zbraně v regionu jihovýchodní Evropy představují.

Tyto tři oblasti se zaměřují na strategickou a politickou rovinu i na operační aspekty, a poskytují tak přímou podporu na všech úrovních kontroly ručních palných a lehkých zbraní, přičemž důraz je kladen na: posilování regionální spolupráce, výměnu znalostí a sdílení informací; budování kapacit pohraniční a kriminální policie na západním Balkánu v rámci boje proti nedovolenému obchodování s palnými zbraněmi a jejich držení; zlepšení kapacit v oblasti fyzické bezpečnosti a řízení zásob prostřednictvím zdokonalení bezpečnosti infrastruktury, snížení nadbytečných zásob a výcviku.

Výsledkem projektu budou zejména:

posílená regionální spolupráce, výměna znalostí a sdílení informací v oblasti kontroly zbraní;

posílené kapacity pohraniční a kriminální policie na západním Balkánu v rámci boje proti nedovolenému obchodování s palnými zbraněmi a jejich držení;

posílené kapacity v oblasti fyzické bezpečnosti a řízení zásob prostřednictvím zdokonalení bezpečnosti infrastruktury, snížení nadbytečných zásob a výcviku.

Strategie projektu je založena na jedinečném přístupu střediska SEESAC, který spočívá v podpoře důvěry a spolupráce v regionu jihovýchodní Evropy jakožto předpokladu pro dosažení konkrétní a měřitelné transformační změny. Konkrétně se na regionální úrovni osvědčily různé procesy spolupráce zprostředkované střediskem SEESAC, do nichž jsou zapojeny jak tvůrci politik, tak provozovatelé na operační úrovni, jakožto zásadní předpoklad při zajišťování podpůrného a konkurenčního prostředí pro předávání znalostí, výměnu odborných poznatků a sdílení informací. Na tomto základě bylo možno nejen zvýšit kapacity v regionu jihovýchodní Evropy, ale především budovat vzájemnou důvěru institucí a jednotlivých odborníků a navázat mezi nimi přímou spolupráci, díky čemuž bylo mimo jiné možno vypracovat uvedený plán. Díky přístupu regionální spolupráce navíc vzrostla transparentnost regionu jihovýchodní Evropy a zvýšila se efektivita jeho úsilí v oblasti kontrol obchodování se zbraněmi, v důsledku čehož se země jihovýchodní Evropy nyní řadí mezi nejtransparentnější v celosvětovém měřítku, pokud jde o vykazování převodů zbraní. Projekt bude proto nadále podporovat regionální spolupráci jakožto umocňující složku nezbytnou pro dosažení měřitelných výsledků.

Zeměpisnou oblastí působnosti projektu je jihovýchodní Evropa, přičemž přímými příjemci projektu jsou Albánie, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Srbsko, Moldavská republika, Republika Severní Makedonie a Kosovo (*2). Kromě toho bude projekt usilovat o pokračování podpory pro východoevropské země, které v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní čelí podobným výzvám, zejména pro Ukrajinu a Bělorusko, a to prostřednictvím jejich účasti na předávání poznatků, zkušeností a osvědčených postupů získaných v oblasti západního Balkánu od roku 2002.

3.1   Usnadnění regionální spolupráce a podpora tvorby politiky v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní založené na důkazech, s cílem dále přispět ke snižování hrozby nedovoleného šíření těchto zbraní

Cíl

Cílem první složky je dále přispívat k posilování kapacit pro tvorbu a provádění politik v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní založených na důkazech a ke standardizaci přístupů, a to na základě regionální spolupráce komisí pro ruční palné a lehké zbraně a sítě odborníků ze zemí jihovýchodní Evropy na palné zbraně (SEEFEN) realizované na strategické a operační úrovni, výměny informací a sdílení osvědčených postupů, zvýšení kapacit pro shromažďování a analýzu údajů, harmonizace a standardizace legislativních a regulačních rámců v oblasti ručních palných a lehkých zbraní a soustavného začleňování genderového hlediska do politik v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní. Uvedené kroky pak přispějí k plnění cílů 1, 2 a 3 plánu pro kontrolu ručních palných a lehkých zbraní na západním Balkáně.

Popis

Tato složka bude stavět na úspěšném přístupu spočívajícím v usnadnění budování sítí na regionální úrovni a bude v tomto smyslu pokračovat v usnadňování regionální spolupráce mezi komisemi pro ruční palné a lehké zbraně, přičemž za tímto účelem budou pravidelně pořádána regionální zasedání, budou se uskutečňovat výměny informací a bude vyvíjena činnost zaměřená na shromažďování údajů a na zvyšování kapacity pro tvorbu politik založené na důkazech. Transparentnost převodů zbraní bude rovněž zvýšena prostřednictvím částečného začlenění procesu regionální výměny informací o převodech zbraní do procesu spolupráce komisí pro ruční palné a lehké zbraně, jakož i prostřednictvím podpory pro pokračující transparentnost převodů zbraní v jihovýchodní Evropě. V rámci této složky se navíc počítá s přenosem odborných poznatků získaných v jihovýchodní Evropě do dalších regionů, aby se podpořilo úsilí Unie v jiných oblastech. Tato složka navíc poskytne technickou podporu prostřednictvím cíleného výzkumu uskutečněného na požádání, jenž je relevantní pro tvorbu politik, a krátkých zpráv pro tvůrce politik.

Navíc se zřetelem k riziku nedovoleného obchodování s palnými zbraněmi směrem do Unie, jakož i ke zvyšující se míře používání palných zbraní v organizované trestné činnosti a při teroristických incidentech představuje vypracování stabilních systémů a mechanismů pro shromažďování a výměnu informací klíčový prvek boje proti této hrozbě. Díky své dlouhodobé činnosti v daném regionu, a zejména prostřednictvím úspěšného provádění rozhodnutí Rady 2013/730/SZBP a (SZBP) 2016/2356 zahrnujícího vytvoření a podporu sítě SEEFEN zaujímá středisko SEESAC čelné místo v rámci popsaného úsilí a vystupuje jako iniciátor procesů spolupráce, přičemž současně vyvíjí úsilí v zájmu navýšení kapacit donucovacích orgánů, pokud jde o označování, sledování a evidenci, mimo jiné prostřednictvím technické pomoci a podpory při zavádění a posilování evidenčních systémů. V tomto ohledu bude uvedená složka vycházet z výsledků předchozího období a bude dále posilovat síť SEEFEN, při současném využívání této sítě jakožto platformy pro intenzivnější spolupráci mezi donucovacími orgány v jihovýchodní Evropě i mimo ni, pokud jde o boj proti nedovolenému obchodování s ručními palnými a lehkými zbraněmi a střelivem pro ně. Veškeré činnosti sítě SEEFEN budou úzce koordinovány s činnostmi Europolu, platformy EMPACT, Evropské odborné skupiny pro otázky střelných zbraní (EFE), GŘ pro migraci a vnitřní věci, Interpolu, Eurojustu, agentury FRONTEX a dalších relevantních aktérů a budou k jejich činnostem přispívat.

V neposlední řadě bude cílem této složky rovněž řešení zjevné a naléhavé potřeby přísnějšího legislativního a regulačního rámce pro kontrolu ručních palných a lehkých zbraní a palných zbraní na západním Balkáně, aby mohla být kontrola zbraní účinně regulována a bylo možno snáze reagovat na příslušné hrozby. V důsledku pak bude možno na západním Balkánu dosáhnout kompatibility právních předpisů a postupů pro kontrolu zbraní, jakož i standardizace procesů a postupů kontroly ručních palných a lehkých zbraní. Díky takové standardizaci by bylo možno odstranit překážky bránící donucovacím a justičním orgánům v přímé spolupráci, výměně informací a vedení společných nebo paralelních vyšetřování. Vzhledem k tomu, že v legislativních a politických rámcích upravujících v jihovýchodní Evropě kontrolu ručních palných a lehkých zbraní mnohdy není plně zohledněno ani adekvátně řešeno hledisko genderové rovnosti, čímž se účinnost úsilí věnovaného kontrole zbraní oslabuje, pokud jde o zajišťování bezpečnosti pro všechny občany, ať se jedná o ženy, muže, dívky, či chlapce, přispěje projekt rovněž k dalšímu začleňování genderového hlediska do právních předpisů, jež kontroly ručních palných zbraní upravují. Toto přispění bude dále rozvíjet podporu poskytovanou v rámci provádění rozhodnutí Rady (SZBP) 2018/1788, přičemž za tímto účelem budou připraveny cílené vnitrostátní i regionální tematické semináře, bude aktualizován regionální přehled právních předpisů v oblasti kontroly zbraní a proběhne posouzení právních rámců příjemců projektu z genderového hlediska, aby bylo zajištěno, že politiky upravující kontrolu zbraní nebudou opomíjet souvislosti, které mezi problematikou ručních palných a lehkých zbraní a genderovým hlediskem existují.

Konkrétně projekt předpokládá usnadnění regionální spolupráce a podporu tvorby politiky v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní založené na důkazech prostřednictvím:

regionálních zasedání komisí pro ruční palné a lehké zbraně (dvakrát ročně) v jihovýchodní Evropě zaměřených na výměnu informací, sdílení znalostí o politikách v oblasti kontroly zbraní a jejich standardizaci;

regionálních zasedání sítě SEEFEN (dvakrát ročně) zaměřených na výměnu operativních informací a přeshraniční spolupráci v boji proti nedovolenému obchodování s palnými zbraněmi;

poskytování technického poradenství a odborných poznatků na vyžádání komisím pro ruční palné a lehké zbraně a síti SEEFEN, a to v zájmu zlepšení navrhování, tvorby, přijímání a provádění politik;

na vyžádání poskytované podpory harmonizace právních předpisů v oblasti kontroly zbraní v souvislosti s relevantními změnami vztahujícími se k právním předpisům EU v oblasti kontroly zbraní a standardizace v celém regionu jihovýchodní Evropy (2022–2023);

podpory shromažďování a analýzy údajů o ručních palných a lehkých zbraních na základě doporučení regionálních šetření ručních palných a lehkých zbraní;

udržování platformy pro sledování ozbrojeného násilí (Armed Violence Monitoring Platform) a pravidelné distribuce Monitoru ozbrojeného násilí v jihovýchodní Evropě (SEE Armed Violence Monitor), umožňujících zaznamenat trendy;

dalšího začlenění genderového hlediska do tvorby politik v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní;

přenesení odborných poznatků do Běloruska a na Ukrajinu tak, že bude zprostředkována účast na vybraných formálních zasedáních a v rámci nástrojů pro kontrolu ručních palných a lehkých zbraní;

udržování online platformy pro výměnu informací a její zlepšování prostřednictvím vývoje znalostních produktů poskytovaných na vyžádání a relevantních pro konkrétní politiku.

Výsledky projektu a ukazatele provádění projektu:

uspořádání až osmi regionálních zasedání komisí pro ruční palné a lehké zbraně;

uspořádání až osmi regionálních zasedání sítě SEEFEN (dvakrát ročně) zaměřených na budování sítí a výměnu informací mezi odborníky na palné zbraně působícími v rámci donucovacích orgánů;

posílení kapacit členů komise pro ruční palné a lehké zbraně a sítě SEEFEN prostřednictvím cílené odborné přípravy a poskytnutí technické a poradenské podpory;

umožnění výměny informací, předávání poznatků a standardizace přístupů;

uspořádání až deseti tematických seminářů pro příjemce podporující harmonizaci právních předpisů s acquis a standardizaci v rámci regionu jihovýchodní Evropy;

poskytnutí odborné podpory v oblasti aktuálního vývoje legislativních a politických otázek za účelem harmonizace s právním rámcem a standardy EU;

měsíční zveřejňování trendů vývoje ozbrojeného násilí v celém regionu jihovýchodní Evropy;

zajištění shromažďování, analýzy a šíření údajů ze strany orgánů na základě doporučení šetření ručních palných a lehkých zbraní;

začlenění genderového hlediska do tvorby politik v oblasti ručních palných a lehkých zbraní;

další rozvoj systému registru zbraní v Moldavské republice;

usnadnění výměny znalostí a sdílení informací s orgány Běloruska a Ukrajiny.

3.2   T Další podpora pro budování kapacit donucovacích orgánů a pohraničních orgánů při prevenci a potírání nedovoleného obchodu se zbraněmi a výbušninami

Cíl

Cílem druhé složky je zajistit potřebnou podporu pro boj proti nedovolenému obchodování s ručními palnými a lehkými zbraněmi prostřednictvím zdokonalených postupů, vybavení a odborné přípravy příslušných donucovacích orgánů v souladu s cílem 3 plánu pro kontrolu ručních palných a lehkých zbraní, v němž se vyzývá k významnému omezení nedovolených toků palných zbraní, střeliva a výbušnin do roku 2024.

Popis

V rámci této složky bude podpořeno budování kapacit regionálních orgánů, pokud jde o provádění preventivní i represivní činnosti nezbytné k úspěšnému odhalování, maření a potírání nedovoleného obchodování s palnými zbraněmi, střelivem a výbušninami směřujícími z oblasti jejich jurisdikce a přes ni. Evropský program pro bezpečnost označil boj proti nedovolenému obchodování s palnými zbraněmi za jedno ze svých prioritních opatření. Vyzval k přezkumu právního rámce a posílení boje proti nedovolenému obchodování s palnými zbraněmi. Nedovolené obchodování s palnými zbraněmi a výbušninami má různé zdroje a kontroly na vnější hranici a policejní a celní spolupráce mají i nadále zásadní význam, jak se stanoví ve strategii EU pro ruční palné a lehké zbraně. Unie a její členské státy napomohou na úrovni regionu jihovýchodní Evropy při posilování schopností v oblasti vymáhání práva za účelem identifikace, narušení a potírání sítí nedovoleného obchodování a s cílem zabránit tomu, aby se palné zbraně dostaly do rukou teroristů a zločinců prostřednictvím černého trhu; k těmto účelům využijí mimo jiné zablokování nedovoleného financování a přepravy zbraní a posílení úlohy orgánů pohraniční policie a celních a přístavních orgánů. Vzhledem k přeshraniční povaze nedovoleného obchodování se zbraněmi je obzvláště důležité poskytnout podporu rovněž sousedním zemím.

Posílená přeshraniční kontrola je jedním z hlavních požadavků komplexního přístupu k potírání nedovoleného obchodu a nedovolených toků palných zbraní, základních součástí, střeliva a výbušnin na západním Balkáně.. Účinné kontroly na hranicích slouží nejen k odrazení od trestné činnosti ve všech jejích aspektech, ale také jako opatření na budování důvěry. Přísná a účinná ochrana hranic je základem jakéhokoliv dlouhodobého programu národní a regionální bezpečnosti. V souladu s rozhodnutím Rady (SZBP) 2016/2356 bylo provedeno předběžné posouzení kapacit pohraničních služeb jurisdikcí, přičemž pozornost se zaměřila především na správní a technické kapacity pohraniční policie. Posílení celkové kapacity je nezbytné pro účinné zastavení nedovoleného obchodování se zbraněmi, střelivem a výbušninami přes hranice. Z uvedeného předběžného posouzení zejména vyplynulo, že neprobíhá dostatečná cílená odborná příprava v oblasti odhalování palných zbraní na hranicích, s výjimkou Bosny a Hercegoviny, neboť pohraniční policejní složky mají omezené vybavení k odhalování zbraní na hraničních přechodech i na zelené hranici. Navíc jsou zbraně stále častěji vyráběny z nových materiálů a nelze je odhalit pomocí detektorů kovů nebo s využitím psů, kteří jsou vycvičeni k rozpoznávání střelného prachu.

Pomoc v rámci této složky se zaměří na vypracování standardních operačních postupů a zadávání zakázek na vybavení pro pohraniční služby a kriminální policii pro účely potírání nedovoleného obchodování s palnými zbraněmi a jejich nezákonného držení. Kromě toho proběhnou tematická školení na úrovni jurisdikcí a regionální semináře. Navrhované činnosti budou doplňovat činnost sítě SEEFEN a budou úzce koordinovány s dalšími probíhajícími akcemi podporovanými Unií v jihovýchodní Evropě, zejména s politickým cyklem EU pro boj proti organizované a závažné mezinárodní trestné činnosti a konkrétně s operačními akčními plány platformy EMPACT pro palné zbraně, jakož i s činnostmi Europolu, agentury FRONTEX a Interpolu.

K tomuto účelu budou sloužit:

poskytování vybavení a odborné přípravy pro správu hranic v oblasti boje proti nedovolenému obchodování se zbraněmi na podporu pohraničních policejních orgánů v Albánii, Kosovu (*3), Černé Hoře, Srbsku a Republice Severní Makedonie;

poskytování vybavení a odborné přípravy pro kriminální policii v oblasti boje proti nedovolenému obchodování se zbraněmi na podporu orgánů kriminální policie v Albánii, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře, Kosovu (*3), Srbsku a Republice Severní Makedonie;

Výsledky projektu a ukazatele provádění projektu:

vypracování až šesti standardních operačních postupů pro každou pohraniční službu;

zajištění vybavení pro potírání nedovoleného obchodování se zbraněmi a poskytnutí odborné přípravy pro jeho používání;

uspořádání až šesti tematických školení pro každou pohraniční službu;

uspořádání až čtyř regionálních seminářů pro pohraniční služby;

vypracování až šesti standardních operačních postupů pro kriminální policii pro každou jurisdikci;

zajištění vybavení pro kriminální policii a poskytnutí odborné přípravy pro jeho používání;

uspořádání až šesti tematických školení pro kriminální policii pro každou jurisdikci;

uspořádání až čtyř regionálních seminářů pro kriminální policii.

3.3   Zlepšení kapacit v oblasti fyzické bezpečnosti a řízení zásob prostřednictvím zdokonalení bezpečnosti infrastruktury, snížení nadbytečných zásob a výcviku

Cíl

Omezit riziko šíření posílením zabezpečení zásob zbraní a munice a snížením nadbytečných zásob ručních palných a lehkých zbraní.

Popis

Cílem třetí složky je podpořit orgány ministerstev vnitra a policejní orgány, aby dále zlepšovaly bezpečnostní infrastrukturu a standardní operační postupy pro prioritní sklady, které nadále představují významné riziko z hlediska krádeží a nedovoleného šíření ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně. Tato složka vychází z rozhodnutí Rady (SZBP) 2016/2356 a je v souladu s cílem 7 plánu pro kontrolu ručních palných a lehkých zbraní zaměřeným na výrazné omezení rizika šíření a odklonu palných zbraní, střeliva a výbušnin a cílem 6 zaměřeným na systematické snižování počtu nadbytečných ručních palných a lehkých zbraní a ničení takových zabavených zbraní a střeliva. Středisko SEESAC úspěšně používá přístup s dvojím zaměřením: 1) lepší zabezpečení skladů a 2) budování kapacit, pokud jde o zaměstnance pověřené řízením zásob; tento přístup vedl k výraznému zlepšení bezpečnostních opatření a omezení rizika nežádoucího šíření zásob ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně. V souladu s obecným přístupem k otázce fyzické bezpečnosti ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a k řízení jejich zásob středisko SEESAC uvedený přístup rozšířilo tím, že jej spojilo se snižováním nadbytečných zásob, čímž se dále omezilo riziko šíření.

Projekt bude i nadále zlepšovat zabezpečení skladů zbraní a střeliva v jihovýchodní Evropě tím, že poskytne další konkrétní technickou pomoc a podporu v oblasti infrastruktury v souladu s mezinárodními osvědčenými postupy a normami. Zabezpečení vojenských skladů bylo výrazně posíleno díky rozhodnutí Rady 2013/730/SZBP, avšak jako další problematickou oblast identifikovalo středisko SEESAC zásoby v držení policejních sil a orgánů vnitra, neboť u nich chybějí kapacity pro zabezpečení, kapacity pro vedení evidence a řízení zásob jsou nedostatečné a používají se komplexnější systémy zahrnující výcvikové zbraně i zabavené palné zbraně. Zlepšení bezpečnosti skladů ručních palných a lehkých zbraní policie a orgánů vnitra a soudních skladů důkazního materiálu bude podpořeno prostřednictvím modernizace infrastruktury. Prioritou jsou soudní sklady důkazního materiálu na místních policejních stanicích, neboť existuje potenciální nebezpečí jejich odklonu, ale i potenciální ohrožení veřejné bezpečnosti, jsou-li za špatných podmínek skladovány společně různé nebezpečné látky. Bude rovněž poskytována podpora pro snižování počtu nadbytečných nebo zabavených ručních palných a lehkých zbraní a střeliva, čímž se dále sníží riziko jejich nedovoleného šíření.

Hlavní plánované činnosti:

podpora zlepšení bezpečnosti skladů ručních palných a lehkých zbraní policie a orgánů vnitra a soudních skladů předmětů doličných prostřednictvím modernizace infrastruktury;

podpora ničení nadbytečných nebo zabavených ručních palných a lehkých zbraní;

poskytování regionálních tematických seminářů v oblasti řízení zásob zbraní a střeliva;

posílení kapacit příslušných státních institucí s cílem zavést systémy kontroly.

Výsledky projektu a ukazatele provádění projektu:

vyšší zabezpečení jednoho skladu v souladu s mezinárodními normami a osvědčenými postupy;

zvýšení bezpečnosti až 18 soudních skladů důkazního materiálu;

zničení celkem až 12 000 kusů konvenčních zbraní;

zničení celkem až 22 000 kusů střeliva;

poskytnutí až tří tematických seminářů.

4.   Příjemci

Přímými příjemci projektu budou orgány ze zemí jihovýchodní Evropy odpovědné za kontrolu ručních palných a lehkých zbraní. Z výměny informací a sdílení znalostí vedoucích ke standardizaci prostřednictvím regionální spolupráce, rozvoje kapacit, zdokonalení postupů a poskytování cíleného specializovaného vybavení nezbytného pro posílení politických, operačních a technických aspektů kontrol ručních palných a lehkých zbraní budou mít prospěch orgány vnitra, policejní složky, pohraniční stráže, vyšetřovatelé trestných činů, státní zástupci a celní orgány Albánské republiky, Bosny a Hercegoviny, Černé Hory, Kosova (*4), Moldavské republiky, Republiky Srbsko a Republiky Severní Makedonie. Komise pro ruční palné a lehké zbraně a další orgány ze zemí jihovýchodní Evropy odpovědné za kontrolu ručních palných a lehkých zbraní budou využívat odbornou přípravu a sdílení informací, jakož i regionální spolupráci. Klíčové orgány pověřené kontrolou ručních palných a lehkých zbraní v Bělorusku a na Ukrajině pak budou moci těžit z lepšího porozumění hrozbě plynoucí z nedovoleného obchodování s palnými zbraněmi a z cíleného předávání poznatků.

Navrhované činnosti jsou zcela v souladu s vnitrostátními prioritami v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní a plánem pro kontrolu ručních palných a lehkých zbraní a byly potvrzeny příslušnými vnitrostátními orgány odpovědnými za kontrolu ručních palných a lehkých zbraní, které jim vyjádřily podporu a zavázaly se k dosažení cílů projektu.

Vzhledem ke snížení rizika souvisejícího s ručními palnými a lehkými zbraněmi bude z projektu těžit i široká veřejnost ze zemí jihovýchodní a východní Evropy a Unie, která je ohrožena rozsáhlým šířením těchto zbraní.

5.   Zviditelnění Unie

Středisko SEESAC přijme veškerá nezbytná opatření k zajištění toho, aby byla veřejnost informována o skutečnosti, že dotčenou akci financuje Unie. Tato opatření budou provedena v souladu s Příručkou pro komunikaci a zviditelnění v rámci vnější činnosti Unie, kterou vydala Komise. Středisko SEESAC tudíž zajistí zviditelnění příspěvku Unie prostřednictvím patřičného označení a reklamy, které vyzdvihnou úlohu Unie, zajistí transparentnost jejích činností a zvýší informovanost o důvodech vedoucích k tomuto projektu, jakož i o podpoře, kterou tomuto projektu poskytuje Unie, a o výsledcích této podpory. Na materiálech, které budou v rámci projektu vytvořeny, bude zřetelně vyobrazena vlajka EU v souladu s pokyny Unie pro správné užívání a reprodukci vlajky.

Vzhledem k tomu, že plánované činnosti mají velmi odlišný obsah a povahu, bude využita celá řada propagačních nástrojů, včetně: tradičních sdělovacích prostředků, internetových stránek, sociálních médií a informačních a propagačních materiálů, včetně infografiky, letáků, oběžníků, tiskových zpráv a dalších materiálů dle potřeby. Publikace, veřejné akce, kampaně, vybavení a stavební práce provedené v rámci projektu budou patřičně označeny. V zájmu dalšího posílení dopadu zvyšování informovanosti vládních orgánů a veřejnosti z různých zemí, mezinárodního společenství, místních i mezinárodních sdělovacích prostředků budou jednotlivé cílové skupiny projektu osloveny vhodnými jazykovými prostředky. Zvláštní pozornost bude věnována přítomnosti v nových médiích a na internetu.

6.   Trvání

Na základě zkušeností získaných při provádění rozhodnutí Rady 2013/730/SZBP, (SZBP) 2016/2356 a (SZBP) 2018/1788 a s ohledem na regionální rozměr projektu, počet příjemců, jakož i množství a složitost plánovaných činností je časový rámec provádění stanoven na 48 měsíců.

7.   Obecná struktura

Technickým prováděním této akce je pověřen Rozvojový program OSN (UNDP), jednající jménem střediska SEESAC, které je regionální iniciativou vyvíjenou v rámci mandátu UNDP a Rady pro regionální spolupráci, jež nahradila Pakt o stabilitě pro jihovýchodní Evropu. Středisko SEESAC je výkonnou složkou regionálního prováděcího plánu, a je tedy kontaktním místem pro otázky související s ručními palnými a lehkými zbraněmi v regionu jihovýchodní Evropy, včetně usnadňování koordinace provádění regionálního plánu.

Program UNDP, jednající jménem střediska SEESAC, ponese celkovou odpovědnost za provádění činností v rámci projektu a bude odpovědný i za provedení projektu jako takového. Doba trvání projektu je čtyři roky (48 měsíců).

8.   Partneři

Středisko SEESAC bude tuto akci provádět přímo v úzké spolupráci s komisemi pro ruční palné a lehké zbraně, jakož i s orgány vnitra a policejními složkami Albánie, Bosny a Hercegoviny, Černé Hory, Kosova (*5), Moldavské republiky, Republiky Srbsko a Republiky Severní Makedonie, a příslušnými orgány v Bělorusku a na Ukrajině. Další orgány budou úzce zapojeny v souladu se zavedeným uceleným přístupem ke kontrole ručních palných a lehkých zbraní, jenž zahrnuje jednotlivé zúčastněné strany.


(1)  Rozhodnutí Rady (SZBP) 2018/1788 ze dne 19. listopadu 2018 na podporu Střediska pro jihovýchodní a východní Evropu pro kontrolu ručních palných a lehkých zbraní (SEESAC) pro provádění regionálního plánu pro boj proti nedovolenému obchodování se zbraněmi v oblasti západního Balkánu (Úř. věst. L 293, 20.11.2018, s. 11).

(2)  Rozhodnutí Rady 2010/179/SZBP ze dne 11. března 2010 na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na kontrolu zbraní na západním Balkáně v rámci strategie EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi (Úř. věst. L 80, 26.3.2010, s. 48).

(3)  Rozhodnutí Rady 2013/730/SZBP ze dne 9. prosince 2013 na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na odzbrojení a kontrolu zbraní v jihovýchodní Evropě v rámci strategie EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi (Úř. věst. L 332, 11.12.2013, s. 19).

(4)  Rozhodnutí Rady (SZBP) 2016/2356 ze dne 19. prosince 2016 na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na odzbrojení a kontrolu zbraní v jihovýchodní Evropě v rámci strategie EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi (Úř. věst. L 348, 21.12.2016, s. 60).

(*1)  Tímto označením nejsou dotčeny postoje k otázce statusu a označení je v souladu s rezolucí Rady bezpečnosti OSN 1244 (1999) a se stanoviskem Mezinárodního soudního dvora k vyhlášení nezávislosti Kosova.

(5)  Rozhodnutí Rady 2004/791/SZBP ze dne 22. listopadu 2004, kterým se prodlužuje a mění rozhodnutí 2002/842/SZBP, kterým se provádí společná akce 2002/589/SZBP s ohledem na příspěvek Evropské unie k boji proti destabilizujícímu hromadění a šíření ručních palných a lehkých zbraní v jihovýchodní Evropě (Úř. věst. L 348, 24.11.2004, s. 46).

(*2)  Tímto označením nejsou dotčeny postoje k otázce statusu a označení je v souladu s rezolucí Rady bezpečnosti OSN 1244 (1999) a se stanoviskem Mezinárodního soudního dvora k vyhlášení nezávislosti Kosova.

(*3)  Tímto označením nejsou dotčeny postoje k otázce statusu a označení je v souladu s rezolucí Rady bezpečnosti OSN 1244 (1999) a se stanoviskem Mezinárodního soudního dvora k vyhlášení nezávislosti Kosova.

(*4)  Tímto označením nejsou dotčeny postoje k otázce statusu a označení je v souladu s rezolucí Rady bezpečnosti OSN 1244 (1999) a se stanoviskem Mezinárodního soudního dvora k vyhlášení nezávislosti Kosova.

(*5)  Tímto označením nejsou dotčeny postoje k otázce statusu a označení je v souladu s rezolucí Rady bezpečnosti OSN 1244 (1999) a se stanoviskem Mezinárodního soudního dvora k vyhlášení nezávislosti Kosova.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU