(EU) 2019/1279Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2019/1279 ze dne 29. července 2019, o uznání právního a dohledového rámce Spojených států amerických jako rovnocenného požadavkům nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 o ratingových agenturách (Text s významem pro EHP.)

Publikováno: Úř. věst. L 201, 30.7.2019, s. 26-29 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 29. července 2019 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 19. srpna 2019 Nabývá účinnosti: 19. srpna 2019
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2019/1279

ze dne 29. července 2019,

o uznání právního a dohledového rámce Spojených států amerických jako rovnocenného požadavkům nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 o ratingových agenturách

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 ze dne 16. září 2009 o ratingových agenturách (1) a zejména na čl. 5 odst. 6 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Ustanovení čl. 5 odst. 6 nařízení (ES) č. 1060/2009 zmocňuje Komisi přijímat rozhodnutí o rovnocennosti, pokud právní rámec a rámec dohledu třetí země zajišťuje, aby ratingové agentury, které mají povolení nebo registraci v této třetí zemi, splňovaly právně závazné požadavky vyplývající z tohoto nařízení a jejichž plnění v dané třetí zemi podléhá účinnému dohledu a jejich dodržování je v ní účinně vymáháno.

(2)

Účelem tohoto rozhodnutí je umožnit ratingovým agenturám ze Spojených států, nejsou-li systémově významné pro finanční stabilitu či integritu finančních trhů jednoho nebo více členských států, požádat o vydání osvědčení Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy (dále jen „orgán ESMA“). Toto rozhodnutí o rovnocennosti dává orgánu ESMA možnost posuzovat dotyčné ratingové agentury případ od případu a udělovat výjimky z některých organizačních požadavků na ratingové agentury působící v Evropské unii, včetně požadavku na fyzickou přítomnost v Evropské unii.

(3)

Aby byl právní rámec a rámec dohledu třetí země považován za rovnocenný, musí splňovat alespoň tři podmínky stanovené v čl. 5 odst. 6 nařízení (ES) č. 1060/2009.

(4)

Dne 5. října 2012 přijala Komise prováděcí rozhodnutí 2012/628/EU (2), v němž konstatovala, že tyto tři podmínky jsou splněny a právní a dohledový rámec Spojených států lze považovat za rovnocenný požadavkům nařízení (ES) č. 1060/2009, které byly v té době v platnosti.

(5)

Podle první podmínky stanovené v čl. 5 odst. 6 nařízení (ES) č. 1060/2009 musí ratingové agentury v dané třetí zemi pro svoji činnost získat povolení nebo registraci, je nad nimi průběžně vykonáván účinný dohled a je vymáháno, aby dodržovaly stanovené požadavky. Právní a dohledový rámec Spojených států vyžaduje, aby se ratingové agentury registrovaly jako celostátně uznané statisticko-ratingové organizace (Nationally Recognized Statistical Ratings Organizations, NRSRO) u americké komise pro cenné papíry (Securities and Exchange Commission, SEC), aby jejich ratingy mohly být používány pro regulatorní účely. Poté podléhají průběžnému dohledu SEC. SEC disponuje širokou škálou dohledových pravomocí, které jí umožňují kontrolovat, zda ratingové agentury dodržují své zákonné povinnosti. Tyto pravomoci zahrnují přístup k dokumentům, vedení vyšetřování a provádění kontrol na místě, jakož i pravomoc požadovat přístup k záznamům telefonních hovorů a elektronické komunikace. SEC může tyto pravomoci vykonávat nejen ve vztahu k ratingovým agenturám, ale i ve vztahu k jiným osobám, které se podílejí na výkonu ratingových činností. Právní a dohledový rámec Spojených států vyžaduje, aby SEC uskutečnila kontrolu každé NRSRO alespoň jednou ročně a o závěrech této kontroly podala zprávu. Pokud SEC zjistí, že NRSRO porušuje některou z povinností vyplývajících z příslušných pravidel, může přijmout celou řadu z toho vyplývajících opatření s cílem ukončit toto porušování. Tato opatření zahrnují pravomoc odebrat registraci, pozastavit využívání ratingů pro regulatorní účely a nařídit ratingové agentuře, aby porušování ukončila. SEC může rovněž uložit ratingovým agenturám za porušení uvedených požadavků vysoké pokuty. NRSRO tudíž podléhají průběžnému účinnému dohledu a vymáhání dodržování požadavků. Dohoda o spolupráci uzavřená mezi ESMA a SEC stanoví výměnu informací, pokud jde o opatření spojená s vymáháním dodržování požadavků a dohledem přijatá ve vztahu k přeshraničně působícím ratingovým agenturám.

(6)

Podle druhé podmínky stanovené v čl. 5 odst. 6 nařízení (ES) č. 1060/2009 jsou ratingové agentury ve třetí zemi povinny dodržovat právně závazná pravidla, která jsou rovnocenná pravidlům stanoveným v článcích 6 až 12 a v příloze I nařízení (ES) č. 1060/2009. Právní a dohledový rámec Spojených států se považuje za rovnocenný nařízení o ratingových agenturách, pokud jde o řízení střetů zájmů, organizační procesy a postupy, které musí být v ratingové agentuře zavedeny, kvality ratingů a metodik jejich vypracování, zveřejňování ratingových hodnocení a všeobecné a pravidelné zveřejňování informací o ratingových činnostech. Právní a dohledový rámec Spojených států tudíž poskytuje rovnocennou ochranu ve smyslu čestnosti a poctivosti, transparentnosti, řádné správy a řízení ratingových agentur a spolehlivosti ratingových činností.

(7)

Podle třetí podmínky stanovené v čl. 5 odst. 6 nařízení (ES) č. 1060/2009 musí regulatorní režim ve třetí zemi bránit orgánům dohledu a dalším orgánům veřejné správy dané třetí země, aby zasahovaly do obsahu ratingů a metodik. V této souvislosti SEC ani žádný jiný orgán veřejné správy ve Spojených státech nejsou podle zákona oprávněny zasahovat do obsahu ratingů či jejich metodik.

(8)

Právní a dohledový rámec Spojených států stále splňuje tři podmínky původně stanovené v čl. 5 odst. 6 nařízení (ES) č. 1060/2009. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 462/2013 (3) však zavedlo dodatečné požadavky na ratingové agentury registrované v Unii, které regulatorní režim pro dotyčné ratingové agentury zpřísňují. Tyto dodatečné požadavky zahrnují právně závazná pravidla pro ratingové agentury týkající se ratingových výhledů, řešení střetů zájmů, zachování důvěrnosti, změny metodik pro vydávání ratingů a prezentace a zveřejňování ratingů.

(9)

Podle čl. 2 odst. 2 bodu 1) písm. b) nařízení (EU) č. 462/2013 se dodatečné požadavky použijí pro účely posouzení rovnocennosti právních a dohledových rámců třetích zemí ode dne 1. června 2018.

(10)

S ohledem na výše uvedené požádala dne 13. července 2017 Komise Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (dále jen „orgán ESMA“) o poradenství týkající se rovnocennosti právních a dohledových rámců (mj. Spojených států) vzhledem k těmto dodatečným požadavkům zavedeným nařízením (EU) č. 462/2013 a o jeho úsudek, pokud jde o podstatný význam případných rozdílů.

(11)

V odborném doporučení zveřejněném dne 17. listopadu 2017 orgán ESMA uvedl, že právní a dohledový rámec Spojených států zahrnuje dostatečná ustanovení týkající se ratingových agentur, která splňují cíle dodatečných požadavků zavedených nařízením (EU) č. 462/2013.

(12)

Nařízení (EU) č. 462/2013 zavádí v čl. 3 odst. 1 písm. w) definici ratingového výhledu a nařízení (ES) č. 1060/2009 nyní rozšiřuje platnost určitých požadavků na ratingy i na ratingové výhledy. Právní a dohledový rámec Spojených států uznává, že do jeho působnosti spadá ratingový vývoj (rating watches), což je typ ratingového výhledu ve smyslu nařízení (ES) č. 1060/2009.

(13)

S cílem posílit vnímání nezávislosti ratingových agentur ve vztahu k hodnoceným osobám rozšiřuje nařízení (EU) č. 462/2013 v čl. 6 odst. 4 a čl. 6a a čl. 6b nařízení (ES) č. 1060/2009 pravidla týkající se střetů zájmů na střety zájmů způsobené akcionáři nebo podílníky, kteří mají v ratingové agentuře významnou pozici. Právní a dohledový rámec Spojených států podobně zahrnuje ustanovení k zajištění ochrany v situaci, kdy by se kvůli akcionářům NRSRO ratingové agentury mohly dostat do střetu zájmů.

(14)

Nařízení (EU) č. 462/2013 zavádí nová ustanovení s cílem zajistit, aby byly důvěrné informace využívány pouze k účelům souvisejícím s ratingovými činnostmi a aby byly chráněny před podvodem, krádeží nebo zneužitím. Za tímto účelem čl. 10 odst. 2a nařízení (ES) č. 1060/2009 požaduje, aby ratingové agentury až do okamžiku zveřejnění považovaly veškeré ratingy, ratingové výhledy a související informace za důvěrné. Právní a dohledový rámec Spojených států uznává, že nezveřejněný rating může představovat důvěrné informace. NRSRO musí disponovat politikami a postupy, aby předešly selektivnímu a nevhodnému zveřejňování podstatných neveřejných informací získaných v souvislosti s výkonem ratingové činnosti. Existuje proto spolehlivý rámec, který slouží k ochraně proti zneužití důvěrných informací.

(15)

Účelem nařízení (EU) č. 462/2013 je zvýšit úroveň transparentnosti a kvality ratingových metodik. V příloze I oddíle D pododdíle I odstavci 3 zavádí nařízení (ES) č. 1060/2009 povinnost ratingových agentur dát před uveřejněním ratingu nebo ratingového výhledu hodnoceným osobám možnost upozornit ratingovou agenturu na případné věcné chyby. Právní a dohledový rámec Spojených států neobsahuje stejný požadavek, avšak NRSRO musí mít postupy pro informování hodnocených dlužníků / povinných osob a emitentů ratingově hodnocených cenných papírů nebo nástrojů peněžního trhu o rozhodnutích týkajících se ratingů a o opravných prostředcích u konečných i očekávaných rozhodnutí týkajících se ratingu.

(16)

Nařízení (EU) č. 462/2013 zavádí v čl. 8 odst. 5a, čl. 6 písm. aa) a ab) a čl. 7 nařízení (ES) č. 1060/2009 ochranná opatření, aby se v důsledku změn metodik pro vydávání ratingů nesnížila přesnost a důslednost metodik. Právní a dohledový rámec Spojených států ukládá všem NSRO vytvořit, udržovat, prosazovat a dokumentovat přiměřeně koncipované politiky, jejichž účelem je zajistit, aby podstatné změny postupů a metodik byly ihned zveřejněny na snadno přístupné části internetových stránek dotyčné NRSRO. Nezahrnuje konkrétní povinnost opravit zjištěnou chybu v metodice, která však vyplývá z obecněji pojatých ustanovení týkajících se kvality metodik.

(17)

Nařízení (EU) č. 462/2013 posiluje požadavky týkající se prezentace a zveřejňování ratingů. Podle čl. 8 odst. 2 a oddílu D pododdílu I odstavce 2a přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009 uveřejní ratingová agentura spolu s metodikami, modely a klíčovými předpoklady pro vydávání ratingů poučení, v němž vysvětlí předpoklady, parametry, omezení a nejasnosti týkající se modelů a metodik pro proces vydávání ratingů. Právní a dohledový rámec Spojených států zahrnuje požadavky na zajištění náležitého poučení, které se připojí k ratingu a metodice. Zahrnuje též požadavky, které zajišťují, aby ratingy odrážely všechny informace, které se považují za relevantní.

(18)

Nařízení (EU) č. 462/2013 zavádí v oddíle E pododdíle II přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009 požadavek, aby poplatky účtované ratingovými agenturami klientům za poskytnutí ratingu a doplňkových služeb nebyly diskriminační a aby se zakládaly na skutečných nákladech s cílem posílit hospodářskou soutěž a omezit rozsah střetů zájmů v odvětví ratingových agentur. Požaduje, aby ratingové agentury zveřejňovaly určité finanční informace. Právní a dohledový rámec Spojených států zahrnuje obecné povinnosti zaznamenávat a uchovávat informace týkající se poplatků a komunikace se zákazníky, které přispívají k dosažení cíle transparentnosti, hospodářské soutěže a zmírňování střetů zájmů a NRSRO ukládá povinnost každoročně SEC předkládat řadu finančních zpráv.

(19)

Při posuzování regulačního režimu třetí země se Komise řídí zásadou proporcionality a přístupem založeným na posuzování rizik. Vzhledem ke společně přezkoumaným skutečnostem a odbornému doporučení splňuje právní a dohledový rámec Spojených států podmínky stanovené v čl. 5 odst. 6 druhém pododstavci nařízení (ES) č. 1060/2009 a měl by být nadále považován za rovnocenný právnímu a dohledovému rámci stanovenému uvedeným nařízením.

(20)

Z důvodů právní jistoty by mělo být přijato nové prováděcí rozhodnutí a prováděcí rozhodnutí 2012/628/EU by proto mělo být zrušeno.

(21)

Komise, jíž je nápomocen orgán ESMA, by měla i nadále v souvislosti s dohledem a prosazováním práva ve Spojených státech amerických pravidelně sledovat vývoj právních předpisů týkajících se ratingových agentur, vývoj na trhu a účinnost spolupráce, aby zajistila soustavné plnění požadavků.

(22)

Opatření stanovená tímto rozhodnutím jsou v souladu se stanoviskem Evropského výboru pro cenné papíry,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Pro účely článku 5 nařízení (ES) č. 1060/2009 se právní a dohledový rámec Spojených států pro ratingové agentury považuje za rovnocenný požadavkům nařízení (ES) č. 1060/2009.

Článek 2

Prováděcí rozhodnutí 2012/628/EU se zrušuje.

Článek 3

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 29. července 2019.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 302, 17.11.2009, s. 1.

(2)  Prováděcí rozhodnutí Komise 2012/628/EU o uznání právního a dohledového rámce Spojených států amerických jako rovnocenného požadavkům nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 o ratingových agenturách (Úř. věst. L 274, 9.10.2012, s. 32).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 462/2013 ze dne 21. května 2013, kterým se mění nařízení (ES) č. 1060/2009 o ratingových agenturách (Úř. věst. L 146, 31.5.2013, s. 1).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU