32019D0612(01)Rozhodnutí Komise ze dne 11. června 2019, kterým se zřizuje Skupina pro politiku rádiového spektra a zrušuje rozhodnutí 2002/622/ES (Text s významem pro EHP.)

Publikováno: OJ-C 196, 12.6.2019, s. 16-21 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 11. června 2019 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 2. července 2019 Nabývá účinnosti: 2. července 2019
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



ROZHODNUTÍ KOMISE

ze dne 11. června 2019,

kterým se zřizuje Skupina pro politiku rádiového spektra a zrušuje rozhodnutí 2002/622/ES

(Text s významem pro EHP)

(2019/C 196/08)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 676/2002/ES ze dne 7. března 2002 o předpisovém rámci pro politiku rádiového spektra v Evropském společenství (1) stanoví právní rámec pro politiku rádiového spektra v Unii. Tím je zajištěna koordinace politických přístupů a případná harmonizace podmínek týkajících se dostupnosti a účinného využívání rádiového spektra nezbytných pro vytvoření a fungování vnitřního trhu v některých oblastech politiky Unie, jako jsou elektronické komunikace, doprava a výzkum a vývoj.

(2)

Rozhodnutí č. 676/2002/ES stanoví, že Komise může organizovat konzultace za účelem zohlednění názorů členských států, orgánů Unie a průmyslu, jakož i všech dotčených komerčních i nekomerčních uživatelů rádiového spektra, a jiných dotčených stran, jež mají zájem na vývoji technologií, trhu a právní úpravy, které se mohou vztahovat k využívání rádiového spektra.

(3)

Rozhodnutím Komise 2002/622/ES (2) byla zřízena poradní skupina s názvem „Skupina pro politiku rádiového spektra“ (dále jen „skupina“), jejímž cílem je napomáhat Komisi a poskytovat jí rady v otázkách politiky rádiového spektra. Mezi ně patří například dostupnost rádiového spektra, harmonizace a přidělování rádiových frekvencí, poskytování informací o přidělování rádiových frekvencí, dostupnosti a využívání rádiového spektra, metody poskytování práv na využívání spektra, nové přidělování a přerozdělování rádiových frekvencí, zhodnocení a účinné využívání rádiového spektra, jakož i ochrana lidského zdraví.

(4)

V prosinci 2018 přijaly Evropský parlament a Rada směrnici (EU) 2018/1972 (3), která přepracovala a novelizovala předpisový rámec Unie pro elektronické komunikace a svěřila skupině nové úkoly.

(5)

Skupina by měla dále přispívat k rozvoji politiky rádiového spektra v Unii beroucí v úvahu nejenom technické parametry, ale také ekonomická, politická, kulturní, strategická, zdravotní a sociální hlediska, jakož i různé potenciálně protichůdné potřeby uživatelů rádiového spektra, s cílem zajistit dosažení spravedlivé, nediskriminační a poměrné rovnováhy.

(6)

Členy skupiny by měli mimo jiné být vysocí vládní odborníci z členských států. Skupina by také mohla zahrnovat pozorovatele a zvát další osoby, včetně zástupců regulačních orgánů a orgánů pro hospodářskou soutěž, účastníků trhu, a zástupců skupin uživatelů nebo spotřebitelů, aby se v případě potřeby účastnily zasedání.

(7)

Při zohlednění ústřední role pro řešení otázek politiky rádiového spektra v rámci všech příslušných politik Unie by měly být udržovány úzké pracovní vztahy mezi uvedenou skupinou a zvláštními skupinami nebo výbory zřízenými za účelem provádění odvětvových politik Unie včetně dopravní politiky, politiky vnitřního trhu rádiových zařízení, audiovizuální politiky, kosmické politiky a komunikací.

(8)

Jelikož různé vnitrostátní orgány státní správy nesou odpovědnost za různé části rádiového spektra, je za účelem zajištění účinnosti diskusí třeba, aby každá delegace členského státu účastnící se práce skupiny měla konsolidované a koordinované stanovisko ke všem politikám, které mají dopad na využívání rádiového spektra v uvedeném členském státě, a to nejen pokud jde o vnitřní trh, ale také pokud jde politiky týkající se veřejného pořádku, veřejné bezpečnosti, civilní ochrany a obrany, protože využívání rádiového spektra pro tyto účely může ovlivňovat organizaci rádiového spektra jako celku.

(9)

Skupina by měla vést konzultace se všemi příslušnými komerčními i nekomerčními uživateli rádiového spektra, jakož i se všemi dalšími dotčenými stranami o vývoji technologií, trhu a právní úpravy týkající se využití rádiového spektra. Skupina by měla zajistit, aby tyto konzultace byly rozsáhlé a výhledové.

(10)

Jelikož se využití rádiového spektra nezastavuje na hranicích, skupina by měla být otevřena účasti pozorovatelů z přistupujících států a zemí Evropského hospodářského prostoru.

(11)

Evropská konference správ pošt a telekomunikací (dále jen CEPT) by měla být přizvána jako pozorovatel pro práci skupiny vzhledem k dopadu činností skupiny na rádiové spektrum na celoevropské úrovni a vzhledem k technickým znalostem získaným CEPT a jejími přidruženými subjekty při správě rádiového spektra. Využívání technických znalostí CEPT je také vhodné na základě pověření jí udělených podle rozhodnutí o rádiovém spektru s cílem rozvíjet technická prováděcí opatření v oblastech přidělování rádiových frekvencí a dostupnosti informací. Vzhledem k důležitosti evropské normalizace pro rozvoj zařízení využívajících rádiové spektrum je také důležité jako pozorovatele přidružit Evropský institut pro normalizaci v telekomunikacích (ETSI).

(12)

Po vstupu směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1972 a nařízení (EU) 2018/1971 (4) v platnost by měly být úkoly skupiny přizpůsobeny tomuto novému regulačnímu rámci a úloha skupiny by měla být odpovídajícím způsobem posílena. To by mělo usnadnit utváření politiky rádiového spektra Unie v různých oblastech evropského trhu elektronických komunikací, zejména v oblasti bezdrátového širokopásmového připojení, dále zlepšit strategickou orientaci a transparentnost politiky rádiového spektra a podpořit strategické plánování a koordinaci přístupů k politice rádiového spektra na úrovni Unie.

(13)

V souladu s novými úkoly svěřenými skupině směrnicí (EU) 2018/1972 by skupina měla Evropskému parlamentu a Radě na jejich žádost poskytovat poradenství v záležitostech rádiového spektra. Toto rozhodnutí by dále mělo sloužit jako základ pro to, aby se skupina stala fórem pro koordinaci provádění povinností týkajících se rádiového spektra podle této směrnice ze strany členských států a hrát centrální úlohu v oblastech se zásadním významem pro vnitřní trh, jako jsou přeshraniční koordinace nebo normalizace.

(14)

Vzhledem k počtu změn, které jsou nezbytné v důsledku vstupu v platnost směrnice (EU) 2018/1972, a v zájmu jasnosti by rozhodnutí 2002/622/ES mělo být zrušeno a nahrazeno.

(15)

Pravidla týkající se zpřístupnění informací členy skupiny by rovněž měla být stanovena v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 (5) a osobní údaje zpracovávány v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 (6).

(16)

Toto rozhodnutí by mělo být v souladu s horizontálními pravidly stanovenými Komisí pro ustavování a činnost expertních skupin Komise (7), zejména pokud jde o členství ve skupině, pozorovatele, účast přizvaných odborníků a výdaje na zasedání.

ROZHODLA TAKTO:

Článek 1

Předmět

Zřizuje se poradní skupina pro politiku rádiového spektra s názvem Skupina pro politiku rádiového spektra (dále jen „skupina“).

Článek 2

Úkoly

(1)   Skupina je nápomocná Komisi a poskytuje jí rady:

a)

v otázkách politiky rádiového spektra v Unii;

b)

v oblasti koordinace přístupů k politice rádiového spektra v Unii;

c)

vydáváním stanovisek k legislativním návrhům pro víceleté programy politiky rádiového spektra a za účelem uvolnění harmonizovaného spektra pro sdílené užívání nebo pro užívání bez individuálních práv;

d)

vydáváním stanovisek týkajících se doporučení Komise k harmonizovanému uplatňování ustanovení předpisového rámce pro elektronické komunikace v oblasti rádiového spektra, aniž je dotčena úloha Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (dále jen „BEREC“);

e)

v oblasti koordinace a spolupráce mezi Komisí, členskými státy a odpovídajícími příslušnými orgány v souvislosti s prováděním stávajících právních předpisů, programů a politik Unie v oblasti rádiového spektra;

f)

případně v oblasti harmonizace podmínek týkajících se dostupnosti a účinného využívání rádiového spektra nezbytných pro vytvoření a fungování vnitřního trhu.

(2)   Skupina je členským státům nápomocna při vzájemné spolupráci, při spolupráci s Komisí a, jestliže o to požádají, při spolupráci s Radou a Evropským parlamentem, aby podpořila strategické plánování a koordinaci přístupů k politice rádiového spektra v Unii:

a)

vypracováním osvědčených postupů v záležitostech týkajících se rádiového spektra s ohledem na provádění právních předpisů Unie;

b)

usnadňováním koordinace mezi členskými státy za účelem provádění práva Unie a přispíváním k rozvoji vnitřního trhu;

c)

koordinací přístupů členských států k přidělování rádiového spektra a vydávání oprávnění k jeho využívání.

(3)   Skupina je nápomocna členským státům při přeshraniční koordinaci využívání rádiového spektra, aby zajistila, že využívání rádiového spektra na jejich území je spravováno tak, aby žádnému jinému členskému státu nebylo, především z důvodu přeshraniční škodlivé interference mezi členskými státy, bráněno v tom, aby na svém území umožnil využívání rádiového spektra, zejména harmonizovaného rádiového spektra v souladu s právem Unie.

Za tímto účelem, na žádost kteréhokoli dotčeného členského státu, poskytne skupina součinnost k řešení jakéhokoliv problému či sporu mezi členskými státy, jakož i se třetími zeměmi, jenž souvisí s přeshraniční koordinací či přeshraniční škodlivou interferencí, která členským státům brání ve využívání rádiového spektra na jejich území.

Pokud jde o harmonizované rádiové spektrum, může skupina navrhnout koordinované řešení takového problému či sporu mezi členskými státy.

(4)   Skupina je Komisi nápomocna při přípravě návrhů předkládaných Radě k přijetí rozhodnutí v souladu s čl. 218 odst. 9 Smlouvy o fungování Evropské unie, kterými se stanoví postoje, které mají být jménem Unie zaujaty v mezinárodních organizacích příslušných v otázkách rádiového spektra.

(5)   Skupina může pořádat zasedání, na kterých mohou vnitrostátní regulační či jiné příslušné orgány na svoji žádost projednat povolovací postup a podmínky využívání rádiového spektra a vyměnit si názory a zkušenosti v této oblasti.

(6)   Aniž je dotčen odstavec 5, počínaje dnem 21. prosince 2020, svolává skupina na žádost vnitrostátního regulačního nebo jiného příslušného orgánu dotyčného členského státu nebo, ve výjimečných případech uvedených v čl. 35 odst. 2 kodexu, z vlastní iniciativy, pro účely článku 35 směrnice (EU) 2018/1972, zasedání fóra pro vzájemné hodnocení v souvislosti s rádiovým spektrem, pro něž byly stanoveny harmonizované podmínky technickými prováděcími opatřeními v souladu s rozhodnutím 676/2002/ES s cílem umožnit jeho využití pro bezdrátové širokopásmové sítě a služby.

Článek 3

Členství

Členy skupiny jsou orgány členských států.

Každý členský stát jmenuje zástupce na vysoké úrovni s celkovou odpovědností za strategickou politiku rádiového spektra.

Komise se účastní všech zasedání skupiny na příslušné úrovni a poskytuje skupině sekretariát.

Článek 4

Činnost

(1)   Na žádost Komise nebo z vlastního podnětu přijímá skupina stanoviska a zprávy určené Komisi. Tato stanoviska a zprávy se zakládají na konsensu nebo, není-li to možné, na prosté většině, přičemž každý člen má jeden hlas. Členové, kteří hlasovali proti, mají právo k přijatému stanovisku či zprávě připojit stanovisko, jež shrnuje důvody jejich postoje.

(2)   V návaznosti na žádost Evropského parlamentu či Rady o stanovisko nebo zprávu skupiny týkající se otázek v oblasti politiky rádiového spektra souvisejících s elektronickými komunikacemi přijme skupina stanovisko či zprávu v souladu s pravidly stanovenými v odstavci 1. Skupina předkládá svá stanoviska a zprávy orgánu, který si je vyžádal, a Komisi. Stanovisko či zpráva mohou mít případně podobu ústní prezentace, kterou Evropskému parlamentu či Radě přednese předseda skupiny nebo člen, kterého skupina jmenovala.

(3)   Skupina volí ze svých členů předsedu. Komise může zřizovat podskupiny pro účely posuzování specifických otázek na základě mandátu, jenž Komise definuje. Podskupiny působí v souladu s horizontálními pravidly pro ustavování a činnost expertních skupin Komise (8), která definuje Komise, a podávají skupině zprávy. Podskupiny budou rozpuštěny, jakmile splní svůj úkol.

(4)   Komise může po dohodě s předsedou prostřednictvím sekretariátu svolat zasedání skupiny v jakékoliv záležitosti spadající do její působnosti. Komise tak učiní v případech nezbytných pro uplatnění čl. 2 odst. 2 tohoto rozhodnutí.

(5)   Skupina přijme svůj jednací řád na návrh Komise vzájemnou shodou nebo v případě neexistence vzájemné shody přijme jednací řád dvoutřetinovou většinou hlasů, přičemž každý členský stát má jeden hlas. Jednací řád podléhá schválení Komisí.

(6)   Skupina může přizvat pozorovatele včetně pozorovatelů ze států EHP a států, které jsou kandidáty na přistoupení k Evropské unii, jakož i z CEPT a ETSI, aby se účastnili jejích zasedání, a může vyslechnout odborníky a dotčené strany. Pozorovatelé jmenují své zástupce. Předseda může pozorovatelům a jejich zástupcům povolit účast na diskusi a sdílení odborných poznatků. Pozorovatelé však nemají hlasovací práva a nesmí se účastnit formulace doporučení či rad skupiny. V případech, kdy skupina považuje za vhodné shromáždit důkazy pro vypracování stanoviska či zprávy, může vyzvat příslušné zástupce tohoto odvětví, aby na jejích zasedáních vyjádřili své postoje.

(7)   V případech, kdy to skupina považuje za vhodné, může přizvat odborníky z vnitrostátních regulačních nebo jiných příslušných orgánů a ze sdružení BEREC, aby se účastnili jejích zasedání.

Pro účely článku 35 směrnice 2018/1972 skupina umožní účast odborníků z vnitrostátních regulačních nebo jiných příslušných orgánů, na něž odkazuje směrnice (EU) 2018/1972, a ze sdružení BEREC.

Při dodržení podrobných pravidel, na nichž se skupina dohodne se sdružením BEREC a s Komisí, může skupina umožnit sdružení BEREC účastnit se její činnosti v oblasti regulace trhu a hospodářské soutěže, jež souvisí s rádiovým spektrem a spadá do působnosti sdružení BEREC.

Článek 5

Vztah k Evropskému parlamentu

Aniž jsou dotčeny články 2 a 4, pokud jde o informace, které mají být předány Evropskému parlamentu a účast odborníků Evropského parlamentu na zasedáních skupiny, použije se bod 15, příloha I a příloha II Rámcové dohody o vztazích mezi Evropským parlamentem a Komisí (9).

Článek 6

Konzultace

Skupina provádí otevřeným a průhledným způsobem rozsáhlé a včasné konzultace s účastníky trhu, spotřebiteli a koncovými uživateli.

Článek 7

Důvěrnost

V případech, kdy Komise uvede, že požadované stanovisko nebo vznesená otázka je důvěrné povahy, mají členové skupiny, jakož i pozorovatelé a jakékoli další přítomné osoby, povinnost utajit informace, se kterými se seznámili při práci skupiny, jejích podskupin nebo odborných pracovních skupin. V těchto případech může Komise rozhodnout, že zasedání se mohou účastnit pouze členové skupiny.

Článek 8

Služební tajemství a nakládání s utajovanými informacemi

Členové skupiny a jejich zástupci, jakož i přizvaní odborníci a pozorovatelé, jsou povinni dodržovat závazky týkající se služebního tajemství, které se podle Smluv a jejich prováděcích pravidel vztahují na všechny členy orgánů a jejich zaměstnance, a dále bezpečnostní pravidla Komise o ochraně utajovaných skutečností Unie, která jsou stanovena v rozhodnutích Komise (EU, Euratom) 2015/443 (10) a (EU, Euratom) 2015/444 (11). Pokud tyto závazky nedodrží, může Komise přijmout veškerá vhodná opatření.

Článek 9

Transparentnost

(1)   Skupina a její podskupiny se zaregistrují do rejstříku expertních skupin.

(2)   Pokud jde o složení skupiny, zveřejní se v rejstříku expertních skupin následující údaje:

a)

jména pozorovatelů;

b)

názvy orgánů členských států;

c)

názvy orgánů třetích zemí.

(3)   Všechny příslušné dokumenty, včetně programů jednání, zápisů a příspěvků účastníků, se zveřejní buď v rejstříku expertních skupin, nebo na zvláštní internetové stránce dostupné odkazem z rejstříku. Přístup k této zvláštní internetové stránce nesmí podléhat registraci uživatele ani jakýmkoli jiným omezením. Zejména program jednání a další relevantní podkladové dokumenty se zveřejní s dostatečným předstihem před zasedáním a následně se včas zveřejní i zápis. Výjimky ze zveřejňování jsou stanoveny pouze v případech, kdy se má za to, že by zveřejnění dokumentu poškodilo ochranu veřejného nebo soukromého zájmu, jak stanoví článek 4 nařízení (ES) č. 1049/2001.

(4)   Po dohodě s Komisí může skupina prostou většinou svých členů rozhodnout, že její jednání bude veřejné.

Článek 10

Výdaje na zasedání

(1)   Účastníkům podílejícím se na činnostech skupiny a jejích podskupin nepřísluší za nabízené služby odměna.

(2)   Úhrada cestovních výdajů na zasedání skupiny ze strany Komise se omezuje na jednu osobu za každou delegaci členského státu. Komise nehradí cestovní výdaje pozorovatelů a odborníků či jiných zúčastněných stran uvedených v čl. 4 odst. 6 ani výdaje související se setkáním skupiny či jejího předsedy nebo zástupců se zúčastněnými stranami.

(3)   Pokud se zasedání skupiny konají v Bruselu, hradí Komise náklady na jejich organizaci. Konají-li se zasedání skupiny na území Evropské unie mimo Brusel, hradí Komise pouze cestovní výdaje.

(4)   Aby podpořila práci skupiny, může Komise objednat externí studie. V takovém případě má Komise právo rozhodnout o potřebě dotyčné studie, hradí náklady s ní spojené a nese odpovědnost za řízení takových studií.

(5)   Komise hradí náklady spojené se zřízením a údržbou internetových stránek skupiny.

Článek 11

Zrušení

Rozhodnutí 2002/622/ES se zrušuje.

V Bruselu dne 11. června 2019.

Za Komisi

Mariya GABRIEL

členka Komise


(1)  Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 676/2002/ES ze dne 7. března 2002 o předpisovém rámci pro politiku rádiového spektra v Evropském společenství (Úř. věst. L 108, 24.4.2002, s. 1).

(2)  Rozhodnutí Komise 2002/622/ES ze dne 26. července 2002, kterým se zřizuje Skupina pro politiku rádiového spektra (Úř. věst. L 198, 27.7.2002, s. 49).

(3)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1972 ze dne 11. prosince 2018, kterou se stanoví evropský kodex pro elektronické komunikace (Úř. věst. L 321, 17.12.2018, s. 36).

(4)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1971 ze dne 11. prosince 2018 o zřízení Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (BEREC) a Agentury na podporu BEREC (Úřad BEREC), o změně nařízení (EU) 2015/2120 a o zrušení nařízení (ES) č. 1211/2009 (Úř. věst. L 321, 17.12.2018, s. 1).

(5)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 ze dne 30. května 2001 o přístupu veřejnosti k dokumentům Evropského parlamentu, Rady a Komise (Úř. věst. L 145, 31.5.2001, s. 43).

(6)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).

(7)  Rozhodnutí Komise ze dne 30. května 2016, kterým se zavádějí horizontální pravidla pro ustavování a činnost expertních skupin Komise, C(2016) 3301 final.

(8)  Rozhodnutí Komise ze dne 30. května 2016, kterým se zavádějí horizontální pravidla pro ustavování a činnost expertních skupin Komise, C(2016)3301 final.

(9)  Úř. věst. L 304, 20.11.2010, s. 47.

(10)  Rozhodnutí Komise (EU, Euratom) 2015/443 ze dne 13. března 2015 o bezpečnosti v Komisi (Úř. věst. L 72, 17.3.2015, s. 41).

(11)  Rozhodnutí Komise (EU, Euratom) 2015/444 ze dne 13. března 2015 o bezpečnostních pravidlech na ochranu utajovaných informací EU (Úř. věst. L 72, 17.3.2015, s. 53).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU