(EU) 2018/1638Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/1638 ze dne 13. července 2018, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1011, pokud jde o regulační technické normy, které blíže stanoví, jak zajistit vhodnost a ověřitelnost vstupních údajů, a vnitřní postupy pro dohled a ověřování, jejichž zavedení musí administrátor referenční hodnoty s kritickým nebo značným významem zajistit u dodavatele, pokud jsou vstupní údaje dodávány z útvaru poskytujícího služby přímo klientům (Text s významem pro EHP.)

Publikováno: Úř. věst. L 274, 5.11.2018, s. 6-10 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 13. července 2018 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 25. listopadu 2018 Nabývá účinnosti: 25. ledna 2019
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2018/1638

ze dne 13. července 2018,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1011, pokud jde o regulační technické normy, které blíže stanoví, jak zajistit vhodnost a ověřitelnost vstupních údajů, a vnitřní postupy pro dohled a ověřování, jejichž zavedení musí administrátor referenční hodnoty s kritickým nebo značným významem zajistit u dodavatele, pokud jsou vstupní údaje dodávány z útvaru poskytujícího služby přímo klientům

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1011 ze dne 8. června 2016 o indexech, které jsou používány jako referenční hodnoty ve finančních nástrojích a finančních smlouvách nebo k měření výkonnosti investičních fondů, a o změně směrnic 2008/48/ES a 2014/17/EU a nařízení (EU) č. 596/2014 (1), a zejména na čl. 11 odst. 5 čtvrtý pododstavec uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Ustanovení čl. 11 odst. 1 nařízení (EU) 2016/1011 požaduje, aby vstupní údaje, které jsou použity ke stanovení referenční hodnoty, byly vhodné a přesně a spolehlivě odrážely stav trhu či ekonomickou realitu, které má příslušná referenční hodnota měřit, a dále vyžaduje, aby tyto údaje byly ověřitelné. Jestliže vstupní údaje dodává útvar poskytující služby přímo klientům, požaduje čl. 11 odst. 3 písm. b) uvedeného nařízení, aby administrátor zajistil, že dodavatel má zavedeny odpovídající vnitřní postupy pro dohled a ověřování.

(2)

Správný výpočet referenční hodnoty si žádá nejen poskytnutí přesných hodnot vstupních údajů, ale také to, aby byly uvedeny v měrných jednotkách a odrážely příslušné prvky podkladových aktiv.

(3)

To, zda jsou vstupní údaje ověřitelné, souvisí s mírou jejich přesnosti, která zase ve vysoké míře závisí na použitém typu vstupních údajů. Vstupní údaje, které nejsou údaji o obchodech ani nepocházejí ze zdroje regulovaných údajů uvedeného v čl. 3 odst. 1 bodě 24 nařízení (EU) 2016/1011, mohou přesto splňovat požadavek ověřitelnosti, pokud má administrátor k dispozici dostatek informací na to, aby mohl provést dostatečné kontroly údajů. Administrátor by proto měl být povinen zajistit, že bude mít k dispozici informace nezbytné k provedení příslušných kontrol.

(4)

S cílem zajistit vhodnost a ověřitelnost vstupních údajů by administrátor měl být povinen vstupní údaje pravidelně sledovat, a to do takové míry, která odpovídá slabým místům daného typu vstupních údajů. Pokud jde o regulované údaje, stávající regulace a dohled, kterým podléhá příslušný poskytovatel, již integritu regulovaných údajů zajišťují. Tento typ údajů by proto měl podléhat méně rozsáhlým požadavkům na sledování. Jiné typy vstupních údajů vyžadují větší míru ověřování, a měly by tak podléhat rozsáhlejším kontrolám, obzvláště jde-li o vstupní údaje, které nejsou údaji o obchodech, a zejména tehdy, pokud je dodává útvar poskytující služby přímo klientům.

(5)

Jsou-li vstupní údaje dodávány, je jednou z důležitých kontrol v rámci sledování zajistit, aby byly údaje dodávány ve lhůtě, kterou stanoví administrátor. Cílem je konzistentnost údajů od různých dodavatelů. Pokud vstupní údaje nejsou dodávány, musí být kvůli konzistentnosti mezi různými vstupními údaji zkontrolován také čas, kdy dojde ke zpracování vstupních údajů. Administrátor by proto měl být povinen kontrolovat, zda jsou vstupní údaje dodávány nebo vybírány z konkrétního zdroje v rámci lhůty, kterou sám stanovil.

(6)

Zejména je důležité, aby byly řádně zkontrolovány klíčové prvky, jakými jsou měna, splatnost a doba do splatnosti podkladového aktiva nebo typ protistran, jak jsou stanoveny v metodice referenční hodnoty.

(7)

Účinný vnitřní dozor nad dodáváním vstupních údajů z útvaru poskytujícího služby přímo klientům závisí na zřízení a udržování příslušných struktur v organizaci dodavatele. Tyto struktury by za normálních okolností měly zahrnovat tři úrovně kontroly, ledaže velikost organizace dodavatele tento počet rozumně neumožňuje. První úroveň kontroly by měla obsahovat postupy k zajištění účinné kontroly vstupních údajů.

(8)

Vstupní údaje, které dodává útvar poskytující služby přímo klientům, představují zvláštní riziko v důsledku inherentního střetu zájmů mezi obchodní rolí útvaru poskytujícího služby přímo klientům a jeho rolí jako dodavatele vstupních údajů pro stanovení referenční hodnoty. Je proto důležité, aby dodavatel jako součást druhé úrovně kontroly vytvořil, zachovával a dodržoval pravidla pro řešení střetu zájmů a aby prováděl pravidelné kontroly používaných vstupních údajů. Kromě toho existuje významný nástroj, který může být užitečný při odhalování a postupování jakýchkoli pochybení nebo při odhalování činností, jež mohou potenciálně ovlivnit integritu referenční hodnoty, kterým je postup pro whistleblowing, který umožňuje jakémukoli zaměstnanci ohlásit jakékoli pochybení příslušnému útvaru kontroly dodržování předpisů nebo jinému příslušnému vnitřními útvaru. Administrátor by měl proto zajistit, aby vnitřní postupy dodavatele pro dohled a ověřování zahrnovaly i vytvoření, udržování a dodržování pravidel pro řešení střetu zájmů a zřízení a udržování postupu pro whistleblowing.

(9)

Toto nařízení se použije na administrátory referenčních hodnot s kritickým a značným významem. V souladu s principem proporcionality předchází nadměrné administrativní zátěži administrátorů referenčních hodnot se značným významem tím, že jim umožňuje rozhodovat o použití požadavků týkajících se střetu zájmů pouze u skutečných nebo potenciálních střetů zájmů, které jsou nebo by mohly být podstatné. Administrátoři by dále měli mít volnost rozhodování, co se týče způsobu zajištění vnitřních postupů pro dohled a ověřování na úrovni dodavatele. Zejména by měli mít možnost zmírnit některé požadavky na tyto postupy, a to vzhledem k povaze, rozsahu a složitosti organizace dodavatele.

(10)

Administrátorům by měl být poskytnut dostatek času, aby mohli zajistit soulad s požadavky tohoto nařízení. Toto nařízení by se proto mělo začít používat dva měsíce po vstupu v platnost.

(11)

Toto nařízení vychází z návrhů regulačních technických norem předložených Komisi Evropským orgánem pro cenné papíry a trhy (ESMA).

(12)

Orgán ESMA uspořádal k návrhům regulačních technických norem, z nichž toto nařízení vychází, otevřené veřejné konzultace, provedl analýzu možných souvisejících nákladů a přínosů a vyžádal si stanovisko skupiny subjektů působících v oblasti cenných papírů a trhů, která byla zřízena v souladu s článkem 37 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 (2),

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Oblast působnosti

Toto nařízení se nevztahuje ani nepoužije na administrátory referenčních hodnot bez značného významu.

Článek 2

Zajištění vhodných a ověřitelných vstupních údajů

1.   Administrátor referenční hodnoty zajistí, aby měl k dispozici veškeré informace nezbytné ke kontrole následujících záležitostí souvisejících s jakýmikoli vstupními údaji, které používá ke stanovení dané referenční hodnoty, pokud se tyto záležitosti na dané vstupní údaje vztahují:

a)

zda má přispěvatel povolení k dodávání vstupních údajů jménem dodavatele v souladu s požadavky na povolení k činnosti podle čl. 15 odst. 2 písm. b) nařízení (EU) 2016/1011;

b)

zda jsou vstupní údaje poskytovány dodavatelem, nebo vybírány ze zdroje, který administrátor uvedl, a ve lhůtě stanovené administrátorem;

c)

zda jsou vstupní údaje poskytovány dodavatelem ve formě, kterou administrátor určil;

d)

zda je zdroj vstupních údajů uveden v čl. 3 odst. 1 bodě 24 nařízení (EU) 2016/1011;

e)

zda je zdroj vstupních údajů spolehlivý;

f)

zda vstupní údaje splňují požadavky stanovené v metodice referenční hodnoty, zejména požadavky na měnu nebo měrnou jednotku, splatnost a typy protistran;

g)

zda jsou v souladu s metodikou dodrženy příslušné prahové hodnoty pro kvantitu vstupních údajů a příslušné standardy kvality vstupních údajů;

h)

zda je v souladu s metodikou uplatňováno pořadí využití různých typů vstupních údajů;

i)

zda je uplatňování volnosti rozhodování nebo úsudku při dodávání vstupních údajů prováděno v souladu s jasnými pravidly stanovenými metodikou a se zásadami, které vyžaduje kodex chování pro danou referenční hodnotu.

2.   Kontroly uvedené v odstavci 1 provádějí administrátoři pravidelně. Administrátoři referenčních hodnot s kritickým významem provádějí kontroly uvedené v odst. 1 písm. a), b), c) a d) před jakýmkoli zveřejněním referenční hodnoty nebo jakýmkoli poskytnutím referenční hodnoty veřejnosti.

Článek 3

Vnitřní postupy dodavatele pro dohled a ověřování

1.   Vnitřní postupy dodavatele pro dohled a ověřování, jejichž zavedení musí administrátor zajistit v souladu s čl. 11 odst. 3 písm. b) nařízení (EU) 2016/1011, zahrnují alespoň následující:

a)

zřízení a udržování vnitřního útvaru, který slouží jako první úroveň kontroly dodávaných vstupních údajů a má následující povinnosti:

i)

provádění účinné kontroly vstupních údajů před jejich dodáním, a to včetně zajištění souladu s jakýmikoli požadavky na ověřování vstupních údajů, kterým dodavatel podléhá podle s čl. 15 odst. 2 písm. d) bodu iii) nařízení (EU) 2016/1011, a přezkoumávání údajů před jejich dodáním z hlediska integrity a přesnosti;

ii)

kontrolu, zda má přispěvatel povolení k dodávání vstupních údajů jménem dodavatele v souladu s požadavky podle čl. 15 odst. 2 písm. b) nařízení (EU) 2016/1011;

iii)

zajištění, že přístup k dodávaným vstupním údajům mají pouze osoby zapojené do procesu poskytování údajů, s výjimkou případů, kdy je přístup nezbytný pro účely auditu, účely šetření nebo kdy je vyžadován právními předpisy;

b)

zřízení a udržování vnitřního útvaru, který slouží jako druhá úroveň kontroly dodávaných vstupních údajů a má následující povinnosti:

i)

provádění přezkumu vstupních údajů po dodání, který je nezávislý na přezkumu provedeném na první úrovni kontroly, a to za účelem potvrzení integrity a přesnosti dodaných údajů;

ii)

zřízení a zachovávání postupu pro whistleblowing, který zahrnuje příslušné záruky pro oznamovatele;

iii)

zřízení a zachovávání postupů pro vnitřní nahlašování manipulace vstupních údajů nebo pokusu o takovou manipulaci, pro jakékoli nedodržení vlastních pravidel dodavatele, která souvisejí s referenční hodnotou, a pro šetření těchto událostí, jakmile vyjdou najevo;

iv)

zřízení a zachovávání vnitřních postupů pro hlášení jakýchkoli provozních problémů při dodávání údajů, jakmile se tyto problémy objeví;

v)

zajišťování pravidelné osobní přítomnosti zaměstnance útvaru druhé úrovně kontroly v prostoru kanceláře útvaru poskytujícího služby přímo klientům;

vi)

provádění dozoru nad příslušnou komunikací mezi zaměstnanci útvaru poskytujícího služby přímo klientům přímo zapojenými do dodávání vstupních údajů a rovněž mezi těmito zaměstnanci a dalšími vnitřními útvary nebo externími subjekty;

vii)

vytvoření, zachovávání a dodržování zásad pro řešení střetu zájmů, které zajistí:

že budou zjištěny a administrátorovi oznámeny skutečné nebo potenciální střety zájmů týkající se zaměstnanců útvaru poskytujícího služby přímo klientům, kteří jsou zapojeni do procesu dodávání údajů,

neexistenci jakékoli přímé nebo nepřímé souvislosti mezi odměnou přispěvatele a výší referenční hodnoty, hodnotou konkrétních příspěvků nebo jakoukoli činností prováděnou dodavatelem, která by mohla vést ke střetu zájmů v souvislosti s dodáváním vstupních údajů pro referenční hodnotu,

jasné oddělení povinností zaměstnanců útvaru poskytujícího služby přímo klientům zapojených do dodávání vstupních údajů, a ostatních zaměstnanců útvaru poskytujícího služby přímo klientům,

fyzické oddělení zaměstnanců útvaru poskytujícího služby přímo klientům zapojených do dodávání vstupních údajů od ostatních zaměstnanců útvaru poskytujícího služby přímo klientům,

účinnou kontrolu výměny informací mezi zaměstnanci útvaru poskytujícího služby přímo klientům a ostatními zaměstnanci dodavatele zapojenými do činností, které mohou představovat riziko vzniku střetu zájmů, pokud informace, k jejichž výměně dochází, mohou ovlivnit dodávané vstupní údaje,

zavedení pohotovostních opatření pro případ dočasného přerušení kontrol týkajících se výměny informací uvedených v páté odrážce,

přijetí opatření, která předcházejí tomu, aby mohl kdokoli nežádoucím způsobem ovlivňovat, jakým způsobem zaměstnanci útvaru poskytujícího služby přímo klientům zapojení do dodávání vstupních údajů vykonávají svou činnost;

c)

zřízení a udržování vnitřního útvaru nezávislého na kontrolních útvarech první a druhé úrovně, který bude sloužit jako třetí úroveň kontroly dodávaných vstupních údajů a odpovídá za pravidelnou kontrolu provádění kontrol dvěma zbývajícími kontrolními útvary;

d)

postupy upravující:

i)

prostředky spolupráce a předávání informací mezi třemi kontrolními útvary, které jsou vyžadovány podle písmen a), b) a c) tohoto odstavce;

ii)

pravidelná hlášení vrcholnému vedení dodavatele o povinnostech vykonávaných těmito třemi kontrolními útvary;

iii)

poskytování požadovaných informací týkajících se vnitřních postupů dodavatele pro dohled a ověřování, pakliže o ně administrátor požádá.

2.   Administrátor může upustit od požadavků uvedených v odst. 1 písm. b) bodě v) nebo písm. b) bodě vii) třetí, čtvrté nebo šesté odrážce, pokud jde o následující záležitosti:

a)

povahu, rozsah a složitost činností dodavatele;

b)

pravděpodobnost vzniku střetu zájmů mezi dodáváním vstupních údajů pro referenční hodnotu a obchodní či jinou činností prováděnou dodavatelem;

c)

úroveň volnosti rozhodování uplatňovanou v procesu dodávání údajů.

3.   S ohledem zejména na malou velikost organizace dodavatele a rovněž na záležitosti uvedené v odst. 2 písm. a), b) a c) může administrátor povolit dodavateli zavedení jednodušší organizační kontrolní struktury, než je struktura požadovaná v odstavci 1. Jednodušší kontrolní struktura však přesto zajistí plnění všech povinností uvedených v odst. 1 písm. a), b) a c) s výjimkou případných povinností, u nichž bylo přiznáno zproštění podle odstavce 2. Ustanovení odst. 1 písm. d) bodů i) a ii) se uplatňují způsobem, který odráží jednodušší kontrolní strukturu.

4.   Administrátor referenční hodnoty se značným významem se může rozhodnout použít požadavky uvedené v odst. 1 písm. b) bodě vii) pouze v souvislosti se skutečnými nebo potenciálními střety zájmů, které jsou nebo by mohly být podstatné.

Článek 4

Vstup v platnost a použitelnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se od 25. ledna 2019.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 13. července 2018.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 171, 29.6.2016, s. 1.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES (Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU