(EU) 2018/987Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/987 ze dne 27. dubna 2018 o změně a opravě nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628, pokud jde o monitorování emisí plynných znečišťujících látek ze spalovacích motorů v provozu instalovaných v nesilničních mobilních strojích (Text s významem pro EHP.)

Publikováno: Úř. věst. L 182, 18.7.2018, s. 40-45 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 27. dubna 2018 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 7. srpna 2018 Nabývá účinnosti: 7. srpna 2018
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2018/987

ze dne 27. dubna 2018

o změně a opravě nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628, pokud jde o monitorování emisí plynných znečišťujících látek ze spalovacích motorů v provozu instalovaných v nesilničních mobilních strojích

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628 ze dne 14. září 2016 o požadavcích na mezní hodnoty emisí plynných a tuhých znečišťujících látek a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích, o změně nařízení (EU) č. 1024/2012 a (EU) č. 167/2013 a o změně a zrušení směrnice 97/68/ES (1), a zejména na čl. 19 odst. 2 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/655 (2) stanoví mimo jiné postupy monitorování emisí plynných znečišťujících látek ze spalovacích motorů v provozu instalovaných v nesilničních mobilních strojích.

(2)

Podle tabulky III-1 v příloze III nařízení (EU) 2016/1628 jsou povinná data použitelnosti pro EU schválení typu a uvádění motorů na trh v případě motorů podkategorie NRE-v-5 stanovena o jeden rok později než v případě motorů podkategorie NRE-v-6.

(3)

Aby bylo výrobcům motorů podkategorie NRE-v-5 s nižšími rozsahy výkonu umožněno splnit lhůty pro předložení výsledků zkoušek schvalovacím orgánům uvedené v nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655, měla by být u této podkategorie motorů zkrácena požadovaná délka naakumulované doby provozu spalovacích motorů v provozu instalovaných v nesilničních mobilních strojích a zkoušených v rámci monitorování plynných znečišťujících látek.

(4)

V zájmu vyjasnění by v dodatku 5 přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655 mělo být uvedeno, že hodnotami referenční práce a referenční hmotnosti CO2, které výrobce používá pro výpočet emisí plynných znečišťujících látek typu motoru nebo jakéhokoliv typu motoru ve stejné rodině motorů, jsou hodnoty uvedené v doplňku certifikátu EU schválení typu motoru nebo rodiny motorů, v souladu se vzorem uvedeným v příloze IV prováděcího nařízení Komise (EU) 2017/656 (3).

(5)

Aby nedocházelo k chybám při zaokrouhlování výpočtů emisí plynných znečišťujících látek, mělo by být vyjasněno, že příslušné mezní hodnoty výfukových emisí jsou stanoveny v čl. 18 odst. 2 nařízení (EU) 2016/1628.

(6)

V zájmu vnitřní konzistentnosti nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655 a jeho souladu s nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/654 (4) by měly být revidovány některé měrné jednotky.

(7)

Po vyhlášení nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655 v něm byly zjištěny chyby různé povahy, např. nesprávné přidělení odpovědnosti a chyby v rovnicích, které je třeba opravit.

(8)

Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno a opraveno,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Změny nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655

Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655 se mění takto:

1)

Vkládá se nový článek 3a, který zní:

„Článek 3a

Přechodná ustanovení

1.   Bez ohledu na uplatňování ustanovení tohoto nařízení ve znění nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/987 (*1) schvalovací orgány do dne 31. prosince 2018 rovněž nadále udělují EU schválení typu pro typy motorů nebo rodiny motorů v souladu s tímto nařízením ve znění použitelném ke dni 6. srpna 2018.

2.   Bez ohledu na uplatňování ustanovení tohoto nařízení ve znění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2018/987 členské státy do dne 30. června 2019 rovněž povolují uvádění na trh motorů na základě typu motoru schváleného v souladu s tímto nařízením ve znění použitelném ke dni 6. srpna 2018.

(*1)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2018/987 ze dne 27. dubna 2018 o změně a opravě nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628, pokud jde o monitorování emisí plynných znečišťujících látek ze spalovacích motorů v provozu instalovaných v nesilničních mobilních strojích (Úř. věst. L 182, 18.7.2018, s. 40).“"

2)

Příloha nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655 se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení.

Článek 2

Opravy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655

Příloha nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655 se opravuje v souladu s přílohou II tohoto nařízení.

Článek 3

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 27. dubna 2018.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 252, 16.9.2016, s. 53.

(2)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/655 ze dne 19. prosince 2016, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628, pokud jde o monitorování emisí plynných znečišťujících látek ze spalovacích motorů v provozu instalovaných v nesilničních mobilních strojích (Úř. věst. L 102, 13.4.2017, s. 334).

(3)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/656 ze dne 19. prosince 2016, kterým se stanoví správní požadavky týkající se mezních hodnot emisí a schvalování typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628 (Úř. věst. L 102, 13.4.2017, s. 364).

(4)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/654 ze dne 19. prosince 2016, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628, pokud jde o technické a obecné požadavky na mezní hodnoty emisí a schválení typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích (Úř. věst. L 102, 13.4.2017, s. 1).


PŘÍLOHA I

Příloha nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655 se mění takto:

1)

body 2.6.1.1 a 2.6.1.2 se nahrazují tímto:

„2.6.1.1.

Zkoušce se podrobí 9 motorů s naakumulovanou dobou provozu kratší než a % EDP podle tabulky 1. Výsledky zkoušky se předloží schvalovacímu orgánu do 31. prosince 2022.

2.6.1.2.

Zkoušce se podrobí 9 motorů s naakumulovanou dobou provozu delší než b % EDP podle tabulky 1. Zkušební protokoly se předloží schvalovacímu orgánu do 31. prosince 2024.“;

2)

v bodě 2.6.1.3 se doplňuje nová tabulka 1, která zní:

Tabulka 1

% hodnoty EDP

Referenční výkon vybraného motoru (kW)

a

b

56 ≤ P < 130

20

55

130 ≤ P ≤ 560

30

70“;

3)

bod 2.6.2.1 se nahrazuje tímto:

„2.6.2.1.

Výsledky zkoušek prvních devíti motorů se předloží nejpozději do 12 měsíců od instalace prvního motoru do nesilničního mobilního stroje a nejpozději do 18 měsíců od zahájení výroby schváleného typu motoru nebo schválené rodiny motorů.“;

4)

bod 3.1.1 se nahrazuje tímto:

„3.1.1.

Operátorem nesilničních mobilních strojů provádějícím monitorovací zkoušku v provozu může být osoba jiná než ta, která stroj obvykle obsluhuje, a to za předpokladu, že výrobce schvalovacímu orgánu prokáže, že určený operátor má dostatečnou kvalifikaci a odbornou přípravu k obsluze nesilničního mobilního stroje.“;

5)

v dodatku 3 bodě 4.1 se tabulka nahrazuje tímto:

Tabulka

Dovolené odchylky

Sklon regresní přímky, m

0,9 až 1,1 – doporučeno

Koeficient určení r2

min. 0,90 – povinné“;

6)

dodatek 5 se mění takto:

a)

před obrázek 1 se vkládá nový bod 2.1.5, který zní:

„2.1.5

Hodnotami referenční práce a referenční hmotnosti CO2 typu motoru nebo všech typů motoru ve stejné rodině motorů jsou hodnoty uvedené v bodech 11.3.1 a 11.3.2 doplňku certifikátu EU schválení daného typu motoru nebo dané rodiny motorů, jak je uvedeno v příloze IV prováděcího nařízení Komise (EU) 2017/656 (*1).

(*1)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/656 ze dne 19. prosince 2016, kterým se stanoví správní požadavky týkající se mezních hodnot emisí a schvalování typu spalovacích motorů v nesilničních mobilních strojích v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1628 (Úř. věst. L 102, 13.4.2017, s. 364).“;"

b)

bod 3 se nahrazuje tímto:

„3.   Zaokrouhlování při výpočtech emisí plynných znečišťujících látek

V souladu s normou ASTM E 29-06b (Standard Practice for Using Significant Digits in Test Data to Determine Conformance with Specifications) se konečné výsledky zkoušek zaokrouhlí v jednom kroku na počet desetinných míst, který mají příslušné mezní hodnoty výfukových emisí stanovené podle čl. 18 odst. 2 nařízení (EU) 2016/1628, zvýšený o jedno další platné desetinné místo.“



PŘÍLOHA II

Příloha nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/655 se opravuje takto:

1)

bod 5.1 se nahrazuje tímto:

„5.1.

ECU poskytuje informace datového toku měřicím přístrojům nebo záznamovému zařízení přenosného systému k měření emisí (PEMS) v souladu s požadavky stanovenými v dodatku 7.“;

2)

bod 6.1 se nahrazuje tímto:

„6.1.

Monitorovací zkoušky v provozu se provádějí s použitím PEMS podle dodatku 1.“;

3)

(netýká se českého znění);

4)

(netýká se českého znění);

5)

dodatek 5 se opravuje takto:

a)

bod 2.2.1 se nahrazuje tímto:

„2.2.1.   Výpočty emisí plynných znečišťujících látek specifických pro brzdění

Emise plynných znečišťujících látek specifické pro brzdění e gas (g/kWh) se pro každé průměrovací okénko a každou plynnou znečišťující látku vypočtou takto:

Formula

kde:

mi jsou hmotnostní emise plynné znečišťující látky během i-tého průměrovacího okénka, v g/průměrovací okénko,

W(t 2, i ) – W(t 1, i ) je práce motoru během i-tého průměrovacího okénka, v kWh.“;

b)

bod 2.2.3 se nahrazuje tímto:

„2.2.3.   Výpočty faktorů shodnosti

Faktory shodnosti se vypočtou pro každé jednotlivé platné průměrovací okénko a každou jednotlivou plynnou znečišťující látku takto:

Formula

kde:

egas jsou emise plynných znečišťujících látek specifické pro brzdění, v g/kWh,

L je příslušná mezní hodnota, v g/kWh.“;

c)

v bodě 2.3 se ve vysvětlivkách k první rovnici nahrazují odrážky týkající se hodnot

Formula

a

Formula

tímto:

„—

Formula

je hmotnost CO2 měřená mezi začátkem zkoušky a časem tj,i , v g,

Formula

je hmotnost CO2 stanovená za NRTC, v g,“;

d)

v bodě 2.3.1 se ve vysvětlivkách k rovnici nahrazuje odrážka týkající se hodnoty P max tímto:

„—

P max je maximální netto výkon definovaný v čl. 3 bodě 28 nařízení (EU) 2016/1628, v kW.“;

e)

bod 2.3.2 se nahrazuje tímto:

„2.3.2.   Výpočty faktorů shodnosti

Faktory shodnosti se vypočtou pro každé jednotlivé průměrovací okénko a každou jednotlivou znečišťující látku takto:

Formula

přičemž

 

Formula (poměr v provozu) a

 

Formula (poměr při certifikaci)

kde:

mi jsou hmotnostní emise plynné znečišťující látky během i-tého průměrovacího okénka, v g/průměrovací okénko,

Formula je hmotnost CO2 během i-tého průměrovacího okénka, v g,

Formula je hmotnost CO2 stanovená za NRTC, v g,

mL jsou hmotnostní emise plynných znečišťujících látek odpovídající příslušné mezní hodnotě na NRTC, v g.“;

6)

v dodatku 8 se bod 2.8 nahrazuje tímto:

„2.8

Celkový zdvihový objem motoru [cm3]“.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU