(EU) 2018/606Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/606 ze dne 19. dubna 2018, kterým se uděluje ochrana podle článku 99 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 názvu „Dons“ (CHOP)

Publikováno: Úř. věst. L 101, 20.4.2018, s. 37-39 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 19. dubna 2018 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 10. května 2018 Nabývá účinnosti: 10. května 2018
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2018/606

ze dne 19. dubna 2018,

kterým se uděluje ochrana podle článku 99 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 názvu „Dons“ (CHOP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013 ze dne 17. prosince 2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty a zrušují nařízení Rady (EHS) č. 922/72, (EHS) č. 234/79, (ES) č. 1037/2001 a (ES) č. 1234/2007 (1), a zejména na článek 99 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

V souladu s čl. 97 odst. 2 a 3 nařízení (EU) č. 1308/2013 Komise posoudila žádost Dánska o zápis názvu „Dons“ jako chráněného označení původu (CHOP) do evidence a následně ji zveřejnila v Úředním věstníku Evropské unie  (2).

(2)

V souladu s článem 98 nařízení (EU) č. 1308/2013 a článkem 14 nařízení Komise (ES) č. 607/2009 (3) zaslaly elektronickou poštou námitky dne 4. února 2016 italské ministerstvo zemědělství, dne 5. února 2016 sdružení „Confederazione Nazionale dei Consorzi Volontari per la Tutela delle Denominazioni dei Vini Italiani“ (FEDERDOC) a dne 8. února 2016 seskupení „L'Alleanza delle Cooperative Italiane-Agroalimentare“. Komise v souladu s článkem 15 nařízení (ES) č. 607/2009 shledala všechny tři námitky přípustnými.

(3)

Dopisem ze dne 24. května 2016 předala Komise tyto námitky dánským orgánům a vyzvala je, aby k nim v souladu s čl. 16 odst. 1 nařízení (ES) č. 607/2009 do dvou měsíců předložily připomínky. Dánsko připomínky zaslalo v požadované lhůtě dne 4. července 2016.

(4)

Komise na základě čl. 16 odst. 1 nařízení (ES) č. 607/2009 sdělila dopisem ze dne 12. ledna 2017 připomínky dánských orgánů třem stranám, jež vznesly námitku, a poskytla jim dva měsíce na případné připomínky. Komise dne 10. března 2017 v odpovědi obdržela další sdělení italského ministerstva zemědělství, v němž námitku zopakovalo.

(5)

V souladu s čl. 16 odst. 3 nařízení (ES) č. 607/2009 by Komise měla přijmout rozhodnutí na základě důkazů, které má k dispozici.

(6)

Všechny tři strany, které vznesly námitku, tvrdí, že některé odrůdy vinné révy používané pro produkci vína „Dons“, konkrétně odrůdy „Cabernet Cortis“, „Orion“, „Regent“, „Rondo“ a „Solaris“, které považují za hybridní získané křížením druhu Vitis vinifera s jinými druhy rodu Vitis, by se v souladu s čl. 93 odst. 1 písm. a) bodem iv) nařízení (EU) č. 1308/2013 pro produkci daného chráněného označení původu používat neměly. Mají rovněž za to, že odrůda vzniklá mezidruhovým křížením by v žádném případě nemohla být považována za odrůdu patřící do druhu Vitis vinifera. Podle italského ministerstva zemědělství a sdružení FEDERDOC lze v jakékoli zemi Evropské unie na základě přezkoumání genomu určit, zda odrůda patří do druhu Vitis vinifera nebo zda se jedná o křížence s jiným druhem rodu Vitis.

(7)

Italské ministerstvo zemědělství dále tvrdí, že údaje o lidských činitelích jsou nedostatečné, stejně jako příčinná souvislost mezi přírodními a lidskými činiteli a informace o jakosti a vlastnostech produktu, jež lze přičíst zeměpisnému prostředí. Tato strana, která vznesla námitku, navíc uvádí, že tvrzení týkající se profilu kyselin produktu, jenž má být výsledkem „výběru relativně odolných odrůd“, není technicky ani vědecky podloženo vzhledem k tomu, že výběr odrůd je dlouhodobý proces, který se nemůže týkat mezidruhových hybridních odrůd.

(8)

Italské ministerstvo zemědělství se rovněž domnívá, že je zbytečné uvádět požadavky na označování moštových odrůd a ročníku sklizně, neboť tyto požadavky jsou stanoveny v článcích 61 a 62 nařízení (ES) č. 607/2009.

(9)

Komise posoudila argumenty a důkazy předložené stranami, které vznesly námitku, a žadatelem a dospěla k závěru, že název „Dons“ by měl být do evidence zapsán jako chráněné označení původu, a to z níže uvedených důvodů.

(10)

Pokud jde o tvrzení, že se produkt nezískává z odrůd révy patřících do druhu Vitis vinifera, je třeba zohlednit několik aspektů. Za prvé na úrovni EU neexistuje harmonizovaná klasifikace odrůd vinné révy patřících do druhu Vitis vinifera. Navíc není k dispozici žádný referenční seznam či vědecký doklad od příslušného úředního orgánu, jako je například Mezinárodní organizace pro révu a víno (OIV), na jehož základě by bylo možné nezpochybnitelně zařadit druh Vitis vinifera nebo křížence mezi druhem Vitis vinifera a jinými druhy rodu Vitis, nebo je mezi sebou rozlišovat. V uvedeném kontextu by otázka vědecké definice měla být především řešena v rámci předběžného vnitrostátního posouzení, jež členský stát provede v souladu s článkem 96 nařízení (EU) č. 1308/2013. Dánsko spoléhá na německé zařazení, podle něhož všech pět předmětných moštových odrůd patří do druhu Vitis vinifera. Za druhé, podle čl. 16 odst. 3 nařízení (ES) č. 607/2009, pokud jde o přezkum námitky, přijme Komise rozhodnutí o zamítnutí nebo o zápisu označení původu na základě důkazů, které má k dispozici. V daném případě strany, které vznesly námitku, neposkytly spolehlivý vědecký důkaz ani údaje prokazující, že produkt se nezískává z odrůd révy patřících do rodu Vitis vinifera. Komise nakonec podotýká, že některé jiné členské státy používají dotčené moštové odrůdy pro produkci vín s chráněným označením původu.

(11)

Z výše uvedených důvodů nelze dospět k závěru, že produkt uváděný pod názvem „Dons“ se získává z odrůd révy, které nepatří do druhu Vitis vinifera. Z uvedeného důvodu tedy musí být vznesené námitky zamítnuty.

(12)

Pokud jde o údajně chybějící informace o souvislosti, Komise uvádí, že byl poskytnut popis příslušných přírodních činitelů přítomných v daném zeměpisném prostředí, jakož i jejich spojitost se specifickou jakostí a vlastnostmi produktu, jež se projevují zejména ve vyšším obsahu mléčných kyselin, které produkt odlišují od klasických šumivých vín. Je tedy nutné dospět k závěru, že nezbytné prvky souvislosti jsou v souladu s článkem 7 nařízení (ES) č. 607/2009. V případě lidských činitelů se má za to, že profil kyselin produktu vyplývá v souladu s čl. 93 odst. 1 písm. a) bodu i) nařízení (EU) č. 1308/2013 z výběru relativně odolných odrůd.

(13)

Pokud jde o tvrzení, že je zbytečné uvádět požadavky, které jsou předepsány v nařízení, jelikož některé požadavky jdou nad rámec právních předpisů Unie, jeví se jejich zahrnutí jako vhodné z důvodů jasnosti a řádného pochopení požadavků potenciálně způsobilými producenty.

(14)

S ohledem na výše uvedené skutečnosti a v souladu s článkem 99 nařízení (EU) č. 1308/2013 má Komise za to, že žádost splňuje podmínky stanovené v uvedeném nařízení a že název „Dons“ by měl být chráněn a zapsán do evidence uvedené v článku 104 zmíněného nařízení.

(15)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro společnou organizaci zemědělských trhů,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Název „Dons“ (CHOP) je tímto chráněn.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 19. dubna 2018.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 671.

(2)  Úř. věst. C 407, 8.12.2015, s. 4.

(3)  Nařízení Komise (ES) č. 607/2009 ze dne 14. července 2009, kterým se stanoví některá prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 479/2008, pokud jde o chráněná označení původu a zeměpisná označení, tradiční výrazy, označování a obchodní úpravu některých vinařských produktů (Úř. věst. L 193, 24.7.2009, s. 60).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU