(EU) 2018/589Nařízení Komise (EU) 2018/589 ze dne 18. dubna 2018, kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, pokud jde o methanol (Text s významem pro EHP. )

Publikováno: Úř. věst. L 99, 19.4.2018, s. 7-9 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 18. dubna 2018 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 9. května 2018 Nabývá účinnosti: 9. května 2018
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2018/589

ze dne 18. dubna 2018,

kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, pokud jde o methanol

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 ze dne 18. prosince 2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, o zřízení Evropské agentury pro chemické látky, o změně směrnice 1999/45/ES a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 793/93, nařízení Komise (ES) č. 1488/94, směrnice Rady 76/769/EHS a směrnic Komise 91/155/EHS, 93/67/EHS, 93/105/ES a 2000/21/ES (1), a zejména na čl. 68 odst. 1 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Dne 16. ledna 2015 Polsko předložilo Evropské agentuře pro chemické látky (dále jen „agentura“) dokumentaci (2) podle čl. 69 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006 („dokumentace podle přílohy XV“) s cílem zahájit řízení o omezení v souladu s články 69 až 73 uvedeného nařízení. Dokumentace podle přílohy XV poukazuje na to, že expozice methanolu v kapalině do ostřikovače a u denaturovaného lihu představuje riziko pro lidské zdraví, a navrhuje zakázat jejich uvádění na trh. Dokumentace podle přílohy XV dokládá, že je nutné přijmout opatření na úrovni Unie.

(2)

Cílem omezení navrhovaného v dokumentaci podle přílohy XV je snížit výskyt závažných otrav methanolem způsobených konzumací kapaliny do ostřikovačů nebo denaturovaného lihu používaného jako levná náhrada alkoholu osobami závislými na alkoholu nebo sporadicky i osobami, které na alkoholu závislé nejsou. Očekává se, že toto omezení rovněž zabrání otravám methanolem po náhodném požití kapaliny do ostřikovačů a denaturovaného lihu, včetně otrav u dětí. Dokumentace podle přílohy XV a veřejné konzultace podaly zprávy o případech otrav způsobených požitím kapaliny do ostřikovačů v sedmi členských státech a o případech úmrtí nejméně ve dvou členských státech.

(3)

Dne 4. prosince 2015 přijal Výbor pro posuzování rizik (dále jen „RAC“) agentury stanovisko, v němž dospěl k závěru, že expozice methanolu přítomnému v kapalinách do ostřikovačů a v denaturovaném lihu v koncentraci vyšší než 0,6 % hmotnostních představuje riziko úmrtí, závažné oční toxicity nebo jiné závažné důsledky otravy methanolem. Výbor pro posuzování rizik dále uvedl, že navrhované omezení je na úrovni Unie z hlediska účinnosti i proveditelnosti nejvhodnějším opatřením k řešení zjištěných rizik.

(4)

Dne 11. března 2016 přijal k navrhovanému omezení stanovisko Výbor pro socioekonomickou analýzu (dále jen „SEAC“) agentury. Pokud jde o denaturovaný líh, nemohl výbor SEAC vzhledem k nedostatku socioekonomických údajů v dokumentaci podle přílohy XV a ve veřejné konzultaci posoudit socioekonomický dopad jeho zařazení do navrhovaného omezení. Pokud jde o kapalinu do ostřikovačů, dospěl výbor SEAC k závěru, že navrhované omezení je nejvhodnějším opatřením na úrovni Unie k řešení zjištěných rizik vzhledem k jeho socioekonomickým přínosům a socioekonomickým nákladům. Výbor SEAC obecně usoudil, že by rozdíly ve vnitrostátních právních předpisech napříč členskými státy mohly narušovat vnitřní trh.

(5)

V rámci řízení o omezení bylo konzultováno fórum pro výměnu informací o prosazování, jež je součástí agentury, a jeho doporučení byla vzata v úvahu, zejména aby se do navrhovaného omezení zahrnuly i kapaliny pro odmrazování skel.

(6)

Dne 28. dubna 2016 předložila agentura stanoviska výborů RAC a SEAC Komisi (3). Na základě těchto stanovisek dospěla Komise k závěru, že přítomnost methanolu v kapalinách do ostřikovačů a v kapalinách pro odmrazování skel představuje nepřijatelné riziko pro lidské zdraví, které je třeba řešit na úrovni Unie.

(7)

Zúčastněným stranám by měla být poskytnuta dostatečně dlouhá doba k přijetí vhodných opatření pro zajištění souladu s navrhovaným omezením, zejména s cílem umožnit prodej zásob a zajistit odpovídající komunikaci v rámci dodavatelského řetězce. Použití tohoto omezení by proto mělo být odloženo.

(8)

Nařízení (ES) č. 1907/2006 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(9)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle článku 133 nařízení (ES) č. 1907/2006,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Příloha XVII nařízení (ES) č. 1907/2006 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 18. dubna 2018.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 396, 30.12.2006, s. 1.

(2)  https://echa.europa.eu/documents/10162/78b0f856-3751-434b-b6bc-6d33cd630c85

(3)  https://echa.europa.eu/documents/10162/2b3f6422-ab4d-4b85-9642-ebe225070858


PŘÍLOHA

V příloze XVII nařízení (ES) č. 1907/2006 se doplňuje nová položka, která zní:

„69.

Methanol

Č. CAS 67-56-1

Číslo ES 200-659-6

Nesmí se uvádět na trh pro širokou veřejnost po dni 9. května 2018 v kapalinách do ostřikovačů nebo v kapalinách pro odmrazování čelního skla, v koncentraci rovné 0,6 % hmotnostních nebo vyšší.“


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU