(EU) 2018/1876Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2018/1876 ze dne 29. listopadu 2018 o schválení technologie používané ve 12voltových účinných alternátorech používaných v lehkých užitkových vozidlech poháněných konvenčními spalovacími motory jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 510/2011 (Text s významem pro EHP.)

Publikováno: Úř. věst. L 306, 30.11.2018, s. 53-60 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 29. listopadu 2018 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 20. prosince 2018 Nabývá účinnosti: 20. prosince 2018
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (EU) 2020/1806 Pozbývá platnosti: 1. ledna 2021
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2018/1876

ze dne 29. listopadu 2018

o schválení technologie používané ve 12voltových účinných alternátorech používaných v lehkých užitkových vozidlech poháněných konvenčními spalovacími motory jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 510/2011

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 510/2011 ze dne 11. května 2011, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nová lehká užitková vozidla v rámci integrovaného přístupu Unie ke snižování emisí CO2 z lehkých vozidel (1), a zejména na čl. 12 odst. 4 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Dne 22. prosince 2017 předložil dodavatel Mitsubishi Electric Corporation (MELCO), zastoupený v Unii podnikem MELCO Electric Automotive Europe B.V., žádost o schválení alternátoru MELCO GXi pro vozidla kategorie N1 jako ekologické inovace. Tato žádost byla posouzena v souladu s článkem 12 nařízení (EU) č. 510/2011 a prováděcím nařízením Komise (EU) č. 427/2014 (2).

(2)

Informace poskytnuté v žádosti prokazují, že podmínky a kritéria uvedené v článku 12 nařízení (EU) č. 510/2011 a v článcích 2 a 4 prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014 jsou splněny. Na základě toho by měl být alternátor MELCO GXi používaný pro vozidla kategorie N1 schválen jako ekologická inovace.

(3)

Prováděcími rozhodnutími 2013/341/EU (3), 2014/465/EU (4), (EU) 2015/158 (5), (EU) 2015/295 (6), (EU) 2015/2280 (7) a (EU) 2016/588 (8) schválila Komise šest žádostí týkajících se technologií, jež přispívají ke zvýšení účinnosti alternátorů pro vozidla kategorie M1. Na základě zkušeností získaných při posuzování uvedených žádostí, jakož i informací obsažených v žádosti podniku MELCO Electric Automotive Europe B.V., jež vedla k tomuto rozhodnutí, bylo uspokojivě a přesvědčivě prokázáno, že alternátor MELCO GXi pro vozidla kategorie N1, který je 12voltovým (12 V) alternátorem s účinností (v závislosti na hnacím ústrojí) minimálně 73,4 % až 74,2 %, splňuje kritéria způsobilosti uvedená v článku 12 nařízení (EU) č. 510/2011 a v prováděním nařízení (EU) č. 427/2014 a v porovnání s referenčním alternátorem s účinností 67 % přináší snížení emisí CO2 nejméně o 1 g CO2/km.

(4)

Je proto vhodné poskytnout výrobcům možnost požádat schvalovací orgán ve smyslu směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES (9) o certifikaci snížení emisí CO2 z vozidel vybavených 12voltovými účinnými alternátory, které splňují uvedené podmínky. Aby se zajistilo, že certifikováno je pouze snížení emisí CO2 z vozidel vybavených alternátory, které splňují uvedené podmínky, měli by mít výrobci povinnost předložit schvalovacímu orgánu spolu se žádostí o certifikaci zprávu o ověření vypracovanou nezávislým ověřujícím orgánem a potvrzující soulad.

(5)

Pokud schvalovací orgán zjistí, že 12voltový alternátor nesplňuje podmínky stanovené v tomto rozhodnutí, měla by být žádost o certifikaci snížení emisí zamítnuta.

(6)

Je vhodné schválit zkušební metodu pro určení snížení emisí CO2 dosaženého pomocí 12voltových účinných alternátorů.

(7)

Aby bylo možné určit snížení emisí CO2 z vozidel vybavených 12voltovým účinným alternátorem, je nutné definovat referenční technologii, na jejímž základě by měla být účinnost alternátoru posuzována. Na základě získaných zkušeností je vhodné považovat za vhodnou referenční technologii 12voltový alternátor s 67 % účinností.

(8)

Snížení emisí CO2 z vozidel vybavených 12voltovým účinným alternátorem je možné částečně prokázat zkouškou uvedenou v příloze XII nařízení Komise (ES) č. 692/2008 (10). Je proto nezbytné zajistit, aby toto částečné krytí bylo ve zkušební metodě pro určení snížení emisí CO2 z vozidel vybavených 12voltovým účinným alternátorem zohledněno.

(9)

Aby bylo snazší šířeji zavádět 12voltové účinné alternátory do nových vozidel, měl by mít výrobce rovněž možnost požádat o certifikaci snížení emisí CO2 z vozidel vybavených několika 12voltovými účinnými alternátory prostřednictvím jedné žádosti o certifikaci. Je však vhodné zajistit, aby se v případě využití této možnosti použil mechanismus podporující zavádění pouze takových alternátorů, které nabízejí nejvyšší účinnost.

(10)

Za účelem stanovení obecného kódu ekologické inovace, který se uvede v příslušných dokumentech schválení typu podle příloh I, VIII a IX směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES, by měl být určen individuální kód, který se použije pro inovativní technologii,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Schválení

Technologie používaná v alternátoru MELCO GXi pro vozidla kategorie N1 se schvaluje jako inovativní technologie ve smyslu článku 12 nařízení (EU) č. 510/2011.

Článek 2

Žádost o certifikaci snížení emisí CO2

1.   Výrobce může požádat o certifikaci snížení emisí CO2 dosaženého pomocí jednoho či několika 12voltových účinných alternátorů určených k použití ve vozidlech kategorie N1 za předpokladu, že každý alternátor je komponentem používaným výlučně k nabití baterie vozidla a k napájení elektrického systému vozidla při chodu spalovacího motoru a splňuje kteroukoli z těchto podmínek:

a)

v případech, kdy hmotnost 12voltového účinného alternátoru nepřesahuje hmotnost referenčního alternátoru, jež činí 7 kg, účinnost alternátoru stanovená v souladu s přílohou je alespoň:

i)

73,8 % u vozidel s benzinovým motorem;

ii)

73,4 % u vozidel s benzinovým motorem s turbodmychadlem;

iii)

74,2 % u vozidel s naftovým motorem;

b)

v případech, kdy hmotnost 12voltového účinného alternátoru přesahuje hmotnost referenčního alternátoru, jež činí 7 kg, splňuje vozidlo vybavené tímto alternátorem minimální limit snížení emisí 1 g CO2/km uvedený v čl. 9 odst. 1 písm. a) prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014; toto snížení se určí s ohledem na dodatečnou hmotnost v souladu s vzorcem č. 10 stanoveným v příloze tohoto rozhodnutí; dodatečná hmotnost je ověřena a potvrzena ve zprávě o ověření, která se předkládá schvalovacímu orgánu společně s žádostí o certifikaci.

2.   K žádosti o certifikaci snížení emisí dosaženého pomocí jednoho či několika účinných alternátorů se připojí zpráva o ověření vypracovaná nezávislým ověřujícím orgánem, jež potvrzuje, že alternátor nebo alternátory splňují podmínky stanovené v odstavci 1, a ověřuje a potvrzuje hmotnost alternátoru.

3.   Schvalovací orgán žádost o certifikaci zamítne, pokud zjistí, že alternátor nebo alternátory podmínky stanovené v odstavci 1 nesplňují.

Článek 3

Certifikace snížení emisí CO2

1.   Snížení emisí CO2 dosažené díky použití účinného alternátoru uvedeného v čl. 2 odst. 1 se určuje pomocí metody stanovené v příloze.

2.   Žádá-li výrobce o certifikaci snížení emisí CO2 pro jednu verzi vozidla vybaveného více než jedním účinným alternátorem podle čl. 2 odst. 1, schvalovací orgán určí, který z testovaných alternátorů přináší nejnižší snížení emisí CO2, a nejnižší hodnotu zaznamená v příslušné dokumentaci o schválení typu. Zmíněná hodnota se uvede v prohlášení o shodě v souladu s čl. 11 odst. 2 prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014.

Článek 4

Kód ekologické inovace

Kód ekologické inovace č. 24 se uvede v dokumentaci o schválení typu, v níž se v souladu s čl. 11 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014 odkazuje na toto rozhodnutí.

Článek 5

Vstup v platnost

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 29. listopadu 2018.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 145, 31.5.2011, s. 1.

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 427/2014 ze dne 25. dubna 2014, kterým se stanoví postup schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 510/2011 (Úř. věst. L 125, 26.4.2014, s. 57).

(3)  Prováděcí rozhodnutí Komise 2013/341/EU ze dne 27. června 2013 o schválení alternátoru Valeo Efficient Generation jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 179, 29.6.2013, s. 98).

(4)  Prováděcí rozhodnutí Komise 2014/465/EU ze dne 16. července 2014 o schválení účinného alternátoru DENSO jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 a o změně prováděcího rozhodnutí Komise 2013/341/EU (Úř. věst. L 210, 17.7.2014, s. 17).

(5)  Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2015/158 ze dne 30. ledna 2015 o schválení dvou vysoce účinných alternátorů Robert Bosch GmbH jako inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 26, 31.1.2015, s. 31).

(6)  Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2015/295 ze dne 24. února 2015 o schválení účinného alternátoru MELCO GXi jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 53, 25.2.2015, s. 11).

(7)  Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2015/2280 ze dne 7. prosince 2015 o schválení účinného alternátoru DENSO jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 322, 8.12.2015, s. 64).

(8)  Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2016/588 ze dne 14. dubna 2016 o schválení technologie používané ve 12voltových účinných alternátorech jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 101, 16.4.2016, s. 25).

(9)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES ze dne 5. září 2007, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla (Úř. věst. L 263, 9.10.2007, s. 1).

(10)  Nařízení Komise (ES) č. 692/2008 ze dne 18. července 2008, kterým se provádí a mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla (Úř. věst. L 199, 28.7.2008, s. 1).


PŘÍLOHA

METODA PRO URČENÍ SNÍŽENÍ EMISÍ CO2 DOSAŽENÉHO POMOCÍ 12VOLTOVÉHO ÚČINNÉHO ALTERNÁTORU POUŽÍVANÉHO VE VOZIDLECH KATEGORIE N1 POHÁNĚNÝCH KONVENČNÍMI SPALOVACÍMI MOTORY

1.   Úvod

Aby bylo možné určit snížení emisí CO2, které lze přičíst použití účinného alternátoru ve vozidle kategorie N1, je třeba stanovit:

1)

zkušební podmínky;

2)

zkušební zařízení;

3)

zjištění účinnosti účinného alternátoru a referenčního alternátoru;

4)

výpočet snížení emisí CO2;

5)

výpočet statistické chyby.

Symboly, parametry a jednotky

Latinské symboly

Formula

snížení emisí CO2 [g CO2/km]

CO2

oxid uhličitý

CF

přepočítací koeficient (l/100 km) – (g CO2/km) [gCO2/l] podle tabulky č. 3

h

frekvence podle tabulky č. 1

I

intenzita proudu, při které se měření provádí [A]

m

počet měření na vzorek

M

točivý moment [Nm]

n

otáčky [min– 1] podle tabulky č. 1

P

příkon (W)

Formula

směrodatná odchylka účinnosti ekologicky inovativního alternátoru [%]

Formula

průměrná směrodatná odchylka účinnosti ekologicky inovativního alternátoru [%]

Formula

směrodatná odchylka celkového snížení emisí CO2 [g CO2/km]

U

zkušební napětí, při kterém se měření provádí [V]

v

průměrná rychlost jízdy v novém evropském jízdním cyklu (NEDC) [km/h]

VPe

spotřeba na efektivní výkon [l/kWh] podle tabulky č. 2

Formula

citlivost vypočteného snížení emisí CO2 vzhledem k účinnosti ekologicky inovativního alternátoru

Řecké symboly

Δ

rozdíl

η

účinnost referenčního alternátoru [%]

ηEI

účinnost účinného alternátoru [%]

Formula

průměrná účinnost ekologicky inovativního alternátoru v provozním bodě i [%]

Dolní indexy

Index i je odkazem na provozní bod.

Index j je odkazem na měření vzorku.

EI

ekologicky inovativní

m

mechanický

RW

reálné podmínky

TA

podmínky schvalování typu

B

referenční

2.   Zkušební podmínky a zařízení

Zkušební podmínky musí splňovat požadavky stanovené v normě ISO 8854:2012 (1).

Zkušební zařízení musí být v souladu se specifikacemi normy ISO 8854:2012.

3.   Měření a určování účinnosti

Účinnost účinného alternátoru se určí v souladu s normou ISO 8854:2012, s výjimkou prvků uvedených v tomto odstavci.

Měření se provádějí v různých provozních bodech i, jak je uvedeno v tabulce č. 1. Intenzita proudu alternátoru je definována jako polovina jmenovitého proudu za všechny provozní body. Pro každou rychlost je nutné udržovat konstantní napětí a výstupní proud alternátoru; v případě napětí se jedná o hodnotu 14,3 V.

Tabulka č. 1

Provozní body

Provozní bod

i

Doba do stabilizace

[s]

Otáčky

ni [min– 1]

Frekvence

hi

1

1 200

1 800

0,25

2

1 200

3 000

0,40

3

600

6 000

0,25

4

300

10 000

0,10

Účinnost se počítá podle vzorce č. 1.

Vzorec č. 1

Formula

Všechna měření účinnosti se musí provádět v nepřetržitém sledu nejméně pětkrát (5). Je třeba vypočítat průměr měření v každém provozním bodě (Formula).

Účinnost ekologicky inovativního alternátoru (ηEI) se počítá podle vzorce č. 2.

Vzorec č. 2

Formula

Účinný alternátor vede k úspoře mechanického příkonu za reálných podmínek (ΔPmRW) a podmínek schvalování typu (ΔPmTA) podle vzorce č. 3.

Vzorec č. 3

Formula

Úspora mechanického příkonu za reálných podmínek (ΔPmRW) se vypočte podle vzorce č. 4 a úspora mechanického příkonu za podmínek schvalování typu (ΔPmTA) podle vzorce č. 5.

Vzorec č. 4

Formula

Vzorec č. 5

Formula

kde

PRW : elektrický příkon za reálných podmínek [W], který činí 750 W

PTA : elektrický příkon za podmínek schvalování typu [W], který činí 350 W

ηB : účinnost referenčního alternátoru [%], která činí 67 %

4.   Výpočet snížení emisí CO2

Snížení emisí CO2 dosažené pomocí účinného alternátoru se vypočte podle následujícího vzorce.

Vzorec č. 6

Formula

kde

v: průměrná rychlost jízdy v jízdním cyklu NEDC [km/h], která činí 33,58 km/h

VPe : spotřeba na efektivní výkon podle níže uvedené tabulky č. 2

Tabulka č. 2

Spotřeba na efektivní výkon

Typ motoru

Spotřeba na efektivní výkon (VPe)

[l/kWh]

Benzinový

0,264

Benzinový s turbodmychadlem

0,280

Naftový

0,220

CF: koeficient podle níže uvedené tabulky č. 3

Tabulka č. 3

Přepočítací koeficient podle paliva

Typ paliva

Přepočítací koeficient (l/100 km) – (g CO2/km) (CF)

[gCO2/l]

Benzin

2 330

Nafta

2 640

5.   Výpočet statistické chyby

Ve výsledcích zkušební metody je nezbytné vyčíslit statistické chyby způsobené měřeními. Pro každý provozní bod se vypočte směrodatná odchylka podle následujícího vzorce:

Vzorec č. 7

Formula

Směrodatná odchylka účinnosti účinného alternátoru (Formula) se vypočte podle vzorce č. 8:

Vzorec č. 8

Formula

Směrodatná odchylka účinnosti alternátoru (Formula) vede k chybě ve snížení emisí CO2 (Formula). Tato chyba se vypočte podle vzorce č. 9:

Vzorec č. 9

Formula

Statistická významnost

Pro každý typ, variantu a verzi vozidla vybaveného účinným alternátorem je třeba prokázat, že chyba ve snížení emisí CO2 vypočtená podle vzorce č. 9 není vyšší než rozdíl mezi celkovým snížením emisí CO2 a minimálním limitem snížení emisí uvedeným v čl. 9 odst. 1 nařízení (EU) č. 427/2014 (viz vzorec č. 10).

Vzorec č. 10

Formula

kde:

MT: minimální limit [g CO2/km]

Formula : celkové snížení emisí CO2 [g CO2/km]

Formula : směrodatná odchylka celkového snížení emisí CO2 [g CO2/km]

Formula : korekční koeficient CO2 v důsledku kladného hmotnostního rozdílu mezi účinným alternátorem a referenčním alternátorem. Formula se vypočte podle tabulky č. 4:

Tabulka č. 4

Korekční koeficient CO2 v důsledku dodatečné hmotnosti

Benzin (

Formula

) [g CO2/km kg]

0,0277 · Δm

Nafta (

Formula

) [g CO2/km kg]

0,0383 · Δm

V tabulce č. 4 Δm představuje dodatečnou hmotnost v důsledku vybavení účinným alternátorem. Jedná se o kladný rozdíl mezi hmotností účinného alternátoru a hmotností referenčního alternátoru. Referenční alternátor váží 7 kg. Výrobce musí k hodnocení dodatečné hmotnosti schvalovacímu orgánu předložit ověřenou dokumentaci.

Zkušební a hodnoticí protokol

Tento protokol zahrnuje:

Model a hmotnost testovaných alternátorů

Popis zařízení

Výsledky zkoušek (naměřené hodnoty)

Vypočtené výsledky a příslušné vzorce

Účinný alternátor k výbavě vozidel

Schvalovací orgán certifikuje snížení emisí CO2 na základě měření, která budou provedena u účinného alternátoru a u referenčního alternátoru za použití zkušební metody stanovené v této příloze. Pokud je snížení emisí CO2 pod limitem uvedeným v čl. 9 odst. 1, použije se čl. 11 odst. 2 druhý pododstavec nařízení (EU) č. 427/2014.


(1)  ISO 8854:2012 Silniční vozidla – Alternátory s regulátory – Metody zkoušení a všeobecné požadavky.

Referenční číslo ISO 8854:2012, norma zveřejněna 1.6.2012.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU