(EU) 2016/1721Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2016/1721 ze dne 26. září 2016 o schválení účinného vnějšího osvětlení společnosti Toyota využívajícího diod vyzařujících světlo pro využití u hybridních elektromobilů bez externího nabíjení jako inovativní technologie pro snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 259, 27.9.2016, s. 71-78 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 26. září 2016 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 17. října 2016 Nabývá účinnosti: 17. října 2016
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (EU) 2020/1806 Pozbývá platnosti: 1. ledna 2021
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2016/1721

ze dne 26. září 2016

o schválení účinného vnějšího osvětlení společnosti Toyota využívajícího diod vyzařujících světlo pro využití u hybridních elektromobilů bez externího nabíjení jako inovativní technologie pro snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 ze dne 23. dubna 2009, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel (1), a zejména na čl. 12 odst. 4 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Výrobce Toyota Motor Europe NV/SA (dále jen „žadatel“) podal dne 9. prosince 2015 žádost o schválení diod vyzařujících světlo (LED) společnosti Toyota pro využití u hybridních elektromobilů bez externího nabíjení kategorie M1 jako inovativní technologie. Úplnost uvedené žádosti byla posouzena v souladu s článkem 4 prováděcího nařízení Komise (EU) č. 725/2011 (2). Žádost byla shledána úplnou a lhůta pro posouzení žádosti Komisí započala dnem následujícím po dni, kdy byly oficiálně obdrženy úplné informace, tj. dnem 10. prosince 2015.

(2)

Žádost byla posouzena v souladu s článkem 12 nařízení (ES) č. 443/2009, prováděcím nařízením (EU) č. 725/2011 a technickými pokyny pro přípravu žádostí o schválení inovativních technologií podle nařízení (ES) č. 443/2009 (dále jen „technické pokyny“, verze z února 2013) (3).

(3)

Žádost se vztahuje na účinné diody vyzařující světlo (LED) společnosti Toyota pro využití u hybridních elektromobilů bez externího nabíjení v potkávacím světlometu, dálkovém světlometu, předním obrysovém světle, předním mlhovém světle, zadním mlhovém světle, předním směrovém a zadním směrovém světle, v osvětlení registrační značky a ve zpětném světlometu.

(4)

Komise konstatuje, že informace poskytnuté v žádosti prokazují, že podmínky a kritéria uvedené v článku 12 nařízení (ES) č. 443/2009 a v článcích 2 a 4 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 byly splněny.

(5)

Žadatel prokázal, že pokud jde o používání v osobních automobilech, nebyla diodami vyzařujícími světlo (LED) společnosti Toyota v příslušných světlometech vybavena více než 3 % nových osobních automobilů zaregistrovaných v referenčním roce 2009. Na podporu této skutečnosti odkázal žadatel na technické pokyny, které shrnují zprávu „Light Sight Safety“ vypracovanou sdružením CLEPA.

(6)

Jako základní technologii k prokázání schopnosti diod vyzařujících světlo (LED) společnosti Toyota snížit emise CO2 žadatel v souladu se zjednodušeným přístupem popsaným v technických pokynech použil halogenové osvětlení.

(7)

Aby byly u hybridních elektromobilů bez externího nabíjení zohledněny dva zdroje energie (tj. spalovací motor a elektrické hnací ústrojí), je třeba pro přeměnu úspor energie na snížení emisí CO2 použít metodiku odlišnou od metodiky stanovené v prováděcím rozhodnutí Komise (EU) 2016/587 (4).

(8)

Žadatel předložil zvláštní metodiku pro zkoušení snížení emisí CO2 prostřednictvím diod vyzařující světlo namontovaných do vozidel. Komise se domnívá, že tato zkušební metodika umožňuje problém vyřešit, že poskytne výsledky, které jsou ověřitelné, opakovatelné a porovnatelné, a že je schopna reálně prokázat statisticky významné snížení emisí CO2 pomocí dané inovativní technologie v souladu s článkem 6 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011.

(9)

V této souvislosti zastává Komise názor, že žadatel uspokojivě prokázal, že snížení emisí prostřednictvím diod vyzařujících světlo (LED) společnosti Toyota pro využití u hybridních elektromobilů bez externího nabíjení ve vhodné kombinaci s potkávacím světlometem, dálkovým světlometem, předním obrysovým světlem, předním mlhovým světlem, zadním mlhovým světlem a osvětlením registrační značky je nejméně 1 g CO2/km.

(10)

Vzhledem k tomu, že pro účely zkoušky schválení typu z hlediska emisí CO2 uvedené v nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 (5) a nařízení Komise (ES) č. 692/2008 (6) není vyžadována aktivace diod vyzařujících světlo pro v žádosti uvedené světlomety, je Komise přesvědčena, že dotyčné funkce osvětlení nepodléhají standardnímu zkušebnímu cyklu.

(11)

Aktivace dotyčných funkcí osvětlení je povinná k zajištění bezpečného provozu vozidla, a nezávisí proto na volbě řidiče. Z tohoto důvodu Komise dospěla k závěru, že za snížení emisí CO2 v důsledku používání inovativní technologie by měl odpovídat výrobce.

(12)

Komise zjistila, že zpráva o ověření byla vypracována společností Vehicles Certification Agency, což je nezávislý a autorizovaný subjekt, a že zpráva potvrzuje zjištění uvedená v žádosti.

(13)

V této souvislosti zastává Komise názor, že proti schválení dotyčné inovativní technologie by neměly být vzneseny žádné námitky.

(14)

Pro účely stanovení obecného kódu ekologické inovace, který se uvede v příslušných dokumentech schválení typu podle příloh I, VIII a IX směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES (7), by se měl určit individuální kód, který se má použít pro inovativní technologii schválenou tímto prováděcím rozhodnutím,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

1.   Diody vyzařující světlo (LED) společnosti Toyota pro využití u hybridních elektromobilů bez externího nabíjení kategorie M1 v potkávacím světlometu, dálkovém světlometu, předním obrysovém světle, předním mlhovém světle, zadním mlhovém světle, předním směrovém a zadním směrovém světle, v osvětlení registrační značky a ve zpětném světlometu se schvaluje jako inovativní technologie ve smyslu článku 12 nařízení (ES) č. 443/2009.

2.   Snížení emisí CO2, kterého je dosaženo použitím diod vyzařujících světlo (LED) společnosti Toyota pro využití u hybridních elektromobilů bez externího nabíjení ve všech funkcích osvětlení, nebo v jejich vhodné kombinaci, uvedené v odstavci 1 se stanoví pomocí metodiky uvedené v příloze.

3.   Individuální kód ekologických inovací, který se uvede v dokumentaci ke schválení typu a který se použije v souvislosti s inovativní technologií schválenou tímto prováděcím rozhodnutím, je „20“.

Článek 2

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 26. září 2016.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 140, 5.6.2009, s. 1.

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 725/2011 ze dne 25. července 2011, kterým se stanoví postup schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 194, 26.7.2011, s. 19).

(3)  https://circabc.europa.eu/w/browse/42c4a33e-6fd7-44aa-adac-f28620bd436f.

(4)  Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2016/587 ze dne 14. dubna 2016 o schválení technologie použité v účinném vnějším osvětlení vozidla využívajícím diod vyzařujících světlo jako inovativní technologie pro snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 101, 16.4.2016, s. 17).

(5)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla (Úř. věst. L 171, 29.6.2007, s. 1).

(6)  Nařízení Komise (ES) č. 692/2008 ze dne 18. července 2008, kterým se provádí a mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla (Úř. věst. L 199, 28.7.2008, s. 1).

(7)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES ze dne 5. září 2007, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla (rámcová směrnice) (Úř. věst. L 263, 9.10.2007, s. 1).


PŘÍLOHA

Metodika pro určení snížení emisí CO2 dosaženého pomocí vnějšího osvětlení vozidla využívajícího diod vyzařujících světlo (LED) pro využití u hybridních elektromobilů bez externího nabíjení kategorie M1

1.   ÚVOD

Aby bylo možné určit snížení emisí CO2, ke kterému došlo díky souboru účinného vnějšího osvětlení LED sestávajícího z vhodné kombinace světel vozidla pro využití u hybridních elektromobilů bez externího nabíjení kategorie M1 uvedených v článku 1, je třeba stanovit:

1)

zkušební podmínky;

2)

zkušební zařízení;

3)

určení úspor energie;

4)

výpočet snížení emisí CO2;

5)

výpočet statistické chyby.

2.   SYMBOLY, PARAMETRY A JEDNOTKY

Latinské symboly

c

opravný koeficient pro jmenovité napětí vysokonapěťové baterie

Formula

snížení emisí CO2 [g CO2/km]

CO2

oxid uhličitý

Formula

opravný koeficient [gCO2/km · Ah]CO2 definovaný v příloze 8 předpisu EHK/OSN č. 101

m

počet účinných vnějších světel LED, z nichž soubor sestává

n

počet měření na vzorek

P

spotřeba energie světla vozidla [W]

Formula

směrodatná odchylka spotřeby energie světla LED [W]

Formula

průměrná směrodatná odchylka spotřeby energie světla LED [W]

Formula

směrodatná odchylka celkového snížení emisí CO2 [g CO2/km]

t

trvání jízdy v jízdním cyklu NEDC [s], která činí 1 180 s

UF

faktor využití světla vozidla [–] podle tabulky č. 2

Formula

jmenovité napětí vysokonapěťové baterie (trakční baterie) [V]

Formula

provozní napětí vysokonapěťové baterie (trakční baterie) [V]

Image

citlivost vypočteného snížení emisí CO2 vzhledem ke spotřebě energie světla LED

Image

citlivost vypočteného snížení emisí CO2 vzhledem k opravnému koeficientu CO2

Řecké symboly

ηDCDC

účinnost stejnosměrného měniče

Dolní indexy

Index (i) je odkazem na světla vozidla

Index (j) je odkazem na měření vzorku

B

referenční hodnota

EI

ekologicky inovativní

3.   ZKUŠEBNÍ PODMÍNKY

Zkušební podmínky splňují požadavky předpisu EHK/OSN č. 112 (1) – Jednotná ustanovení pro schvalování světlometů motorových vozidel s asymetrickým potkávacím světlem nebo dálkovým světlem nebo oběma světly a vybavených žárovkami a/nebo moduly s diodami vyzařujícími světlo (LED). Spotřeba energie se určuje podle bodu 6.1.4 předpisu EHK/OSN č. 112 a bodů 3.2.1 a 3.2.2 přílohy 10 uvedeného předpisu.

4.   ZKUŠEBNÍ ZAŘÍZENÍ

Použijí se tyto přístroje znázorněné na obrázku:

napájecí zdroj (tj. variabilní zdroj napětí),

dva digitální multimetry, jeden pro měření stejnosměrného proudu a druhý pro měření stejnosměrného napětí. Na obrázku je znázorněno možné zkušební uspořádání, pokud je měřič stejnosměrného napětí součástí napájecího zdroje.

Zkušební uspořádání

Image

5.   MĚŘENÍ A URČOVÁNÍ ÚSPOR ENERGIE

U každého účinného vnějšího světla LED, jež je součástí souboru, se provádí měření proudu při napětí 13,2 V, jak je znázorněno na obrázku. LED modul (moduly) ovládaný (ovládané) elektronickým ovladačem zdrojů světla se měří podle specifikací žadatele.

Výrobce může požádat o další měření proudu při jiných dalších napětích. V takovém případě musí výrobce schvalovacímu orgánu předat ověřenou dokumentaci týkající se nutnosti provést tato další měření. Měření proudu při každém z uvedených dalších napětí se musí provádět v nepřetržitém sledu nejméně pětkrát (5x). Přesná přivedená napětí a naměřený proud se zaznamenají s přesností na čtyři desetinná místa.

Spotřeba energie se určí vynásobením přivedeného napětí a naměřeného proudu. Je třeba vypočítat průměrnou hodnotu spotřeby energie každého účinného vnějšího světla LED (Formula). Všechny hodnoty se musí vyjádřit s přesností na čtyři desetinná místa. Pokud je pro dodávku elektrické energie do světelných zdrojů LED použit krokový motor nebo elektronický regulátor, tak se z měření vyloučí elektrické zatížení této součásti.

Výsledná úspora energie každého účinného vnějšího světla LED (ΔPi) se vypočte podle tohoto vzorce:

Vzorec č. 1

Formula

pokud je spotřeba energie příslušného referenčního světla vozidla definována podle tabulky č. 1.

Tabulka č. 1

Požadavky na příkon pro různá referenční světla vozidla

Světlo vozidla

Celkový elektrický příkon (PB)

[W]

Světlomet potkávacího světla

137

Světlomet dálkového světla

150

Přední obrysové světlo

12

Osvětlení registrační značky

12

Přední mlhový světlomet

124

Zadní mlhová svítilna

26

Přední směrové světlo

13

Zadní směrové světlo

13

Zpětný světlomet

52

6.   VÝPOČET SNÍŽENÍ EMISÍ CO2

Celkové snížení emisí CO2 u souboru osvětlení se vypočte podle vzorce č. 2.

Vzorec č. 2

Formula

přičemž

UF

:

faktor využití světla vozidla [–] podle tabulky č. 2

t

:

trvání jízdy v jízdním cyklu NEDC [s], která činí 1 180 s

Formula

:

opravný koeficient [gCO2/km · Ah]CO2 definovaný v příloze 8 předpisu EHK/OSN č. 101

ηDCDC

:

účinnost stejnosměrného měniče [-]

Formula

:

provozní napětí vysokonapěťové baterie (trakční baterie) [V] podle vzorce č. 3

Vzorec č. 3

Formula

přičemž

Formula

:

jmenovité napětí vysokonapěťové baterie (trakční baterie) [V]

c

:

opravný koeficient pro jmenovité napětí vysokonapěťové baterie, který je 0,90 pro nikl-metal-hydridové vysokonapěťové baterie [-]

Účinnost stejnosměrného měniče (ηDCDC) je nejvyšší hodnota získaná při zkouškách účinnosti provedené v rozsahu provozního elektrického proudu. Doba měření musí být stejná nebo nižší než 10 % rozsahu provozního elektrického proudu.

Tabulka č. 2

Faktor využití pro různá světla vozidla

Světlo vozidla

Faktor využití (UF)

[–]

Světlomet potkávacího světla

0,33

Světlomet dálkového světla

0,03

Přední obrysové světlo

0,36

Osvětlení registrační značky

0,36

Přední mlhový světlomet

0,01

Zadní mlhová svítilna

0,01

Přední směrové světlo

0,15

Zadní směrové světlo

0,15

Zpětný světlomet

0,01

7.   VÝPOČET STATISTICKÉ CHYBY

Ve výsledcích zkušební metody je nezbytné vyčíslit statistické chyby způsobené měřeními. U každého účinného vnějšího světla LED, jež je součástí souboru, se směrodatná odchylka vypočítá podle vzorce č. 4.

Vzorec č. 4

Formula

přičemž:

n

:

Počet měření výběrového souboru, který činí alespoň 5.

Opravný koeficient Formula emisí CO2 se stanoví na základě série měření T provedených výrobcem podle přílohy 8 předpisu EHK/OSN č. 101. U každého měření se zaznamená elektrická bilance naměřená během zkoušky a naměřené emise CO2.

Za účelem vyhodnocení statistické chyby Formula se musí k extrapolaci různých hodnot Formula (tj. Formula) použít všechny T kombinace, aniž by se opakovala T–1 měření. Extrapolace se provádí podle metody stanovené v příloze 8 předpisu EHK/OSN č. 101.

Směrodatná odchylka Formula se tedy vypočte podle vzorce č. 5.

Vzorec č. 5

Formula

přičemž:

T

:

počet měření provedených výrobcem pro extrapolaci Formula podle přílohy 8 předpisu EHK/OSN č. 101

Formula

:

průměr hodnot T Formula

Směrodatná odchylka spotřeby energie každého účinného vnějšího světla LED (Formula) a směrodatná odchylka Formula způsobuje chybu ve snížení emisí CO2 (Formula). Tuto chybu je třeba vypočítat pomocí vzorce č. 6.

Vzorec č. 6

Image

Statistická významnost

Pro každý typ, variantu a verzi vozidla vybaveného souborem účinných vnějších světel LED je třeba prokázat, že chyba ve snížení emisí CO2 vypočtená podle vzorce č. 6 není vyšší než rozdíl mezi celkovým snížením emisí CO2 a minimálním limitem snížení emisí uvedeným v čl. 9 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 (viz vzorec č. 7).

Vzorec č. 7

Formula

přičemž:

MT

:

Minimální limit [g CO2/km], který činí 1 g CO2/km

Pokud je celkové snížení emisí CO2 dosažené prostřednictvím účinných vnějších světel LED vypočtené podle vzorce č. 2 a chyba ve snížení emisí CO2 vypočtená podle vzorce č. 6 pod limitem uvedeným v čl. 9 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011, použije se čl. 11 odst. 2 druhý pododstavec uvedeného nařízení.


(1)  E/ECE/324/Rev.2/Add.111/Rev.3 — E/ECE/TRANS/505/Rev.2/Add.111/Rev.3, 9. ledna 2013.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU