(EU) 2016/408Prováděcí rozhodnutí Rady (EU) 2016/408 ze dne 10. března 2016 o dočasném pozastavení relokace v rozsahu 30 % žadatelů přidělených Rakousku podle rozhodnutí (EU) 2015/1601, kterým se stanoví dočasná opatření v oblasti mezinárodní ochrany ve prospěch Itálie a Řecka

Publikováno: Úř. věst. L 74, 19.3.2016, s. 36-37 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 10. března 2016 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 20. března 2016 Nabývá účinnosti: 20. března 2016
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ RADY (EU) 2016/408

ze dne 10. března 2016

o dočasném pozastavení relokace v rozsahu 30 % žadatelů přidělených Rakousku podle rozhodnutí (EU) 2015/1601, kterým se stanoví dočasná opatření v oblasti mezinárodní ochrany ve prospěch Itálie a Řecka

RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na rozhodnutí Rady (EU) 2015/1601 ze dne 22. září 2015, kterým se stanoví dočasná opatření v oblasti mezinárodní ochrany ve prospěch Itálie a Řecka (1), a zejména na čl. 4 odst. 5 a čl. 4 odst. 7 uvedeného rozhodnutí,

s ohledem na návrh Evropské komise,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Na základě čl. 78 odst. 3 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „Smlouva o fungování EU“) přijala Rada dvě rozhodnutí, která stanoví dočasná opatření v oblasti mezinárodní ochrany ve prospěch Itálie a Řecka. Podle rozhodnutí Rady (EU) 2015/1523 (2) má být z Itálie a Řecka relokováno do jiných členských států 40 000 žadatelů o mezinárodní ochranu. Podle rozhodnutí (EU) 2015/1601 má být z Itálie a Řecka relokováno do jiných členských států 120 000 žadatelů o mezinárodní ochranu.

(2)

Rozhodnutí (EU) 2015/1601 bylo přijato vzhledem k nouzové situaci vyznačující se náhlým přílivem státních příslušníků třetích zemí do Itálie a Řecka a protože v souladu se zásadou solidarity a spravedlivého rozdělení odpovědnosti mezi členskými státy je naléhavě třeba poskytnout těmto členským státům urychlenou úlevu. Z toho vyplývá, že každý členský stát relokace by měl zajistit, aby relokace probíhala s pravidelností, bez prodlení a na dostatečné úrovni.

(3)

Podle čl. 4 odst. 5 rozhodnutí (EU) 2015/1601 může členský stát za výjimečných okolností do 26. prosince 2015 oznámit Radě a Komisi, že dočasně není schopen podílet se na procesu relokace v rozsahu až 30 % žadatelů, kteří mu byli přiděleni v souladu s odstavcem 1 uvedeného článku, přičemž uvede řádně podložené důvody, které jsou slučitelné se základními hodnotami Unie zakotvenými v článku 2 Smlouvy o Evropské unii (dále jen „Smlouva o EU“). Komise by měla uvedené důvody posoudit a předložit Radě návrhy týkající se dočasného pozastavení relokace v rozsahu až 30 % žadatelů přidělených dotčenému členskému státu v souladu s čl. 4 odst. 1 uvedeného rozhodnutí. Kde to bude důvodné, může Komise navrhnout prodloužení lhůty pro relokaci zbývajících přidělených žadatelů o nejvýše dvanáct měsíců po dni stanoveném v čl. 13 odst. 2 uvedeného rozhodnutí.

(4)

Rakousko čelí nouzové situaci vyznačující se náhlým přílivem státních příslušníků třetích zemí na jeho území.

(5)

Značný nárůst nelegálního překračování hranic do Unie a druhotných pohybů osob po celé Unii vedl k prudkému nárůstu počtu žadatelů o mezinárodní ochranu v Rakousku.

(6)

Údaje Eurostatu potvrzují, že v Rakousku došlo k výraznému nárůstu žadatelů o mezinárodní ochranu. Počet žadatelů o mezinárodní ochranu se zvýšil o více než 230 % z 23 835 žadatelů v období od 1. ledna do 30. listopadu 2014 na 80 880 žadatelů v období od 1. ledna do 30. listopadu 2015, přičemž od září 2015 žádalo o mezinárodní ochranu více než 10 000 žadatelů měsíčně. Přestože údaje Evropského podpůrného úřadu pro otázky azylu (EASO) ukazují pokles počtu žadatelů v prosinci 2015 a lednu 2016 ve srovnání s předcházejícími měsíci, počet žadatelů zůstává vysoký.

(7)

Rakousko registrovalo v roce 2015 druhý nejvyšší počet žadatelů o mezinárodní ochranu na obyvatele v Unii hned po Švédsku (9 421 žadatelů na milion obyvatel podle dostupných údajů Eurostatu).

(8)

Současná situace představuje značnou zátěž pro rakouský azylový systém a má závažné praktické důsledky, pokud jde o podmínky přijímání a schopnosti azylového systému vyřizovat žádosti.

(9)

Současná migrační situace v Rakousku a tlak na kapacitu země v oblasti vyřizování žádostí o mezinárodní ochranu a zajišťování odpovídajících podmínek pro přijímání osob, které jednoznačně potřebují mezinárodní ochranu, proto odůvodňuje dočasné pozastavení relokace na dobu jednoho roku v rozsahu 30 % žadatelů přidělených Rakousku podle rozhodnutí (EU) 2015/1601, což představuje 1 065 žadatelů.

(10)

Během období dočasného pozastavení má Rakousko i nadále povinnost pokračovat v rychlé a pravidelné relokaci zbývajících přidělených žadatelů.

(11)

Pozastavení relokace v rozsahu 30 % žadatelů na dobu jednoho roku představuje dostatečnou a přiměřenou odpověď na situaci v Rakousku. Prodloužení lhůty pro relokaci zbývajících přidělených žadatelů po dni uvedeném v čl. 13 odst. 2 rozhodnutí (EU) 2015/1601 by nebylo odůvodněné. Je nezbytné, aby relokace z Itálie a Řecka proběhla rychle a s pravidelností do 26. září 2017, aby se Itálie a Řecko účinně podpořily vzhledem k současné nouzové situaci.

(12)

Jelikož cílů tohoto rozhodnutí nemůže být uspokojivě dosaženo na úrovni členských států, ale spíše jich může být z důvodu rozsahu a účinků opatření lépe dosaženo na úrovni Unie, může Unie přijmout opatření v souladu se zásadou subsidiarity stanovenou v článku 5 Smlouvy o EU. V souladu se zásadou proporcionality stanovenou v uvedeném článku nepřekračuje toto rozhodnutí rámec toho, co je nezbytné pro dosažení těchto cílů.

(13)

Toto rozhodnutí dodržuje základní práva a ctí zásady uznané v Listině základních práv Evropské unie.

(14)

Spojené království se neúčastní rozhodnutí (EU) 2015/1601. Spojené království se tedy neúčastní přijímání tohoto rozhodnutí a toto rozhodnutí pro něj není závazné ani použitelné.

(15)

Irsko je vázano rozhodnutím (EU) 2015/1601 a účastní se tedy přijímání a používání tohoto rozhodnutí, kterým se provádí rozhodnutí (EU) 2015/1601.

(16)

V souladu s články 1 a 2 Protokolu (č. 22) o postavení Dánska, připojeného ke Smlouvě o Evropské unii a ke Smlouvě o fungování Evropské unie, se Dánsko neúčastní přijímání tohoto rozhodnutí a toto rozhodnutí pro ně není závazné ani použitelné.

(17)

S ohledem na naléhavost situace by toto rozhodnutí mělo vstoupit v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Relokace do Rakouska, pokud jde o 1 065 žadatelů přidělených tomuto členskému státu podle rozhodnutí Rady (EU) 2015/1601, se pozastavuje do dne 11. března 2017.

Článek 2

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 10. března 2016.

Za Radu

předseda

K.H.D.M. DIJKHOFF


(1)  Úř. věst. L 248, 24.9.2015, s. 80.

(2)  Rozhodnutí Rady (EU) 2015/1523 ze dne 14. září 2015, kterým se stanoví dočasná opatření v oblasti mezinárodní ochrany ve prospěch Itálie a Řecka (Úř. věst. L 239, 15.9.2015, s. 146).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU