(EU) 2016/265Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2016/265 ze dne 25. února 2016 o schválení motorgenerátoru MELCO jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 50, 26.2.2016, s. 30-36 | Druh předpisu: | Prováděcí rozhodnutí |
Přijato: | 26. února 2016 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 17. března 2016 | Nabývá účinnosti: | 17. března 2016 |
Platnost předpisu: | Zrušen předpisem (EU) 2020/1806 | Pozbývá platnosti: | 1. ledna 2021 |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2016/265
ze dne 25. února 2016
o schválení motorgenerátoru MELCO jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 ze dne 23. dubna 2009, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých vozidel (1), a zejména na čl. 12 odst. 4 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Dodavatel Mitsubishi Electric Corporation (MELCO), zastoupený v Unii společností Mitsubishi Electric Automotive Europe B.V. (dále jen „žadatel“), podal dne 27. května 2015 žádost o schválení své druhé inovativní technologie – motorgenerátoru MELCO. Úplnost žádosti byla posouzena v souladu s článkem 4 prováděcího nařízení Komise (EU) č. 725/2011 (2). Žádost byla shledána úplnou a lhůta, kterou má Komise na posouzení žádosti podle čl. 10 odst. 2 uvedeného nařízení, začala běžet dne 28. května 2015. |
(2) |
Žádost byla posouzena v souladu s článkem 12 nařízení (ES) č. 443/2009, s prováděcím nařízením (EU) č. 725/2011 a s technickými pokyny pro přípravu žádostí o schválení inovativních technologií podle nařízení (ES) č. 443/2009 (3) (dále jen „technické pokyny“). Informace poskytnuté v žádosti prokazují, že podmínky a kritéria uvedené v článku 12 nařízení (ES) č. 443/2009 a v článcích 2 a 4 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 jsou splněny. |
(3) |
Motorgenerátor MELCO má funkci generátoru, která se podobá funkci běžného alternátoru. Ve srovnání se základním alternátorem snižuje tento motorgenerátor ztráty v mědi statoru, protože používá stator s velmi vysokým činitelem plnění, při jehož výrobě se uplatňuje vinutí s velmi vysokou hustotou, a novou obousměrnou chladicí strukturu. Díky jádru statoru z tenké a vysoce jakostní elektromagnetické oceli snižuje tento motorgenerátor i ztráty v železe statoru. Vzhledem k používání nového modulu MOSFET snižuje motorgenerátor MELCO také ztráty na usměrňovači. |
(4) |
Žadatel prokázal, že druhem motorgenerátoru, který je v žádosti popsán, byla v souladu s čl. 2 odst. 2 písm. a) prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 vybavena maximálně 3 % všech nových osobních automobilů zaregistrovaných v referenčním roce 2009. |
(5) |
Aby bylo možné určit, o kolik se po vybavení vozidla touto inovativní technologií sníží emise CO2, je nutné definovat základní technologii, se kterou by měla být účinnost inovativní technologie porovnána, jak stanoví články 5 a 8 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011. V souladu se zjednodušeným přístupem, který si žadatel zvolil a který je popsán v technických pokynech, je vhodné jako základní technologii zvážit 12V alternátor s 67 % účinností, jak určil žadatel. |
(6) |
Žadatel předložil metodu pro zkoušení a výpočet snížení emisí CO2, jejíž součástí jsou vzorce, které jsou v souladu se vzorci popsanými v technických pokynech v rámci zjednodušeného přístupu, pokud jde o účinné alternátory. Za účelem přesného zjištění statistické významnosti by však měl vzorec zohledňovat i nutnost vyhodnotit hmotnost motorgenerátoru ve srovnání s hmotností základního alternátoru (7 kg). Aby bylo zajištěno použití stejných váhových koeficientů a hodnot otáček, měl by výrobce pro účely certifikace snížení emisí doložit, že rychlostní rozmezí motorgenerátoru MELCO odpovídají rychlostním rozmezím u alternátorů. Taková metoda poskytne výsledky, které jsou ověřitelné, opakovatelné a srovnatelné, a je schopna reálně prokázat statisticky významné snížení emisí CO2 prostřednictvím dané inovativní technologie v souladu s článkem 6 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011. |
(7) |
V této souvislosti žadatel uspokojivě prokázal, že snížení emisí prostřednictvím předmětné inovativní technologie dosahuje hodnoty nejméně 1 g CO2/km. |
(8) |
Snížení emisí prostřednictvím inovativní technologie lze částečně prokázat ve standardním zkušebním cyklu, a konečné celkové snížení emisí pro účely certifikace vozidla vybaveného danou inovativní technologií v souladu s článkem 11 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 by proto mělo být určeno v souladu s čl. 8 odst. 2 druhým pododstavcem uvedeného prováděcího nařízení. |
(9) |
Zpráva o ověření vypracovaná akreditovanou technickou zkušebnou UTAC, která je nezávislým a autorizovaným subjektem, zjištění uvedená v žádosti potvrzuje. |
(10) |
Proti schválení dotčené inovativní technologie by tudíž neměly být vzneseny žádné námitky. |
(11) |
Pro účely stanovení obecného kódu ekologické inovace, který se uvede v příslušných dokumentech schválení typu podle příloh I, VIII a IX směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES (4), by měl být určen individuální kód, který se použije pro inovativní technologii schválenou tímto rozhodnutím, |
PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:
Článek 1
1. Motorgenerátor MELCO popsaný v žádosti předložené společností Mitsubishi Electric Automotive Europe B.V., zastupující v Unii společnost Mitsubishi Electric Corporation („MELCO“), který je určen k použití ve vozidlech kategorie M1, se schvaluje jako inovativní technologie ve smyslu článku 12 nařízení (ES) č. 443/2009.
2. Snížení emisí CO2 v důsledku použití motorgenerátoru uvedeného v odstavci 1 se stanoví pomocí metody stanovené v příloze.
3. Kód ekologické inovace, který má být uveden v dokumentaci o schválení typu pro inovativní technologii schválenou tímto rozhodnutím, je „16“.
Článek 2
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie.
V Bruselu dne 25. února 2016.
Za Komisi
předseda
Jean-Claude JUNCKER
(1) Úř. věst. L 140, 5.6.2009, s. 1.
(2) Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 725/2011 ze dne 25. července 2011, kterým se stanoví postup schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 194, 26.7.2011, s. 19).
(3) https://circabc.europa.eu/d/a/workspace/SpacesStore/42c4a33e-6fd7-44aa-adac-f28620bd436f/Technical%20Guidelines%20February%202013.pdf
(4) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES ze dne 5. září 2007, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla (rámcová směrnice) (Úř. věst. L 263, 9.10.2007, s. 1).
PŘÍLOHA
1. ÚVOD
Aby bylo možné určit snížení emisí CO2, které lze přičíst použití motorgenerátoru ve vozidle kategorie M1, je třeba stanovit:
1) |
zkušební podmínky; |
2) |
zkušební zařízení; |
3) |
zjištění účinnosti inovativní technologie a základní technologie; |
4) |
výpočet snížení emisí CO2; |
5) |
výpočet statistické chyby a statistické významnosti výsledků. |
2. SYMBOLY, PARAMETRY A JEDNOTKY
Latinské symboly
|
– |
snížení emisí CO2 [g CO2/km] |
CO2 |
– |
oxid uhličitý |
CF |
– |
přepočítací koeficient (l/100 km) – (g CO2/km) [g CO2/l] podle tabulky č. 3 |
h |
– |
frekvence podle tabulky č. 1 |
I |
– |
intenzita proudu, při které se měření provádí [A] |
m |
– |
počet měření na vzorek |
M |
– |
točivý moment [Nm] |
n |
– |
otáčky [min– 1] podle tabulky č. 1 |
P |
– |
příkon (W) |
|
– |
směrodatná odchylka účinnosti motorgenerátoru [%] |
|
– |
průměrná směrodatná odchylka účinnosti motorgenerátoru [%] |
|
– |
směrodatná odchylka celkového snížení emisí CO2 [g CO2/km] |
U |
– |
zkušební napětí, při kterém se měření provádí [V] |
v |
– |
průměrná rychlost jízdy v novém evropském jízdním cyklu (NEDC) [km/h] |
VPe |
– |
spotřeba na efektivní výkon [l/kWh] podle tabulky č. 2 |
|
– |
citlivost vypočteného snížení emisí CO2 vzhledem k účinnosti motorgenerátoru |
Řecké symboly
Δ |
– |
rozdíl |
ηB |
– |
účinnost základního alternátoru [%] |
ηMG |
– |
účinnost motorgenerátoru [%] |
|
– |
průměrná účinnost motorgenerátoru v provozním bodě i [%] |
Dolní indexy
Index (i) je odkazem na provozní bod
Index (j) je odkazem na měření vzorku
MG |
– |
motorgenerátor |
m |
– |
mechanický |
RW |
– |
reálné podmínky |
TA |
– |
podmínky schvalování typu |
B |
– |
základní |
3. ZKUŠEBNÍ PODMÍNKY
Zkušební podmínky musí splňovat požadavky stanovené v normě ISO 8854:2012 (1).
4. ZKUŠEBNÍ ZAŘÍZENÍ
Zkušební zařízení musí být v souladu se specifikacemi normy ISO 8854:2012 (1).
5. MĚŘENÍ A URČOVÁNÍ ÚČINNOSTI
Účinnost motorgenerátoru se určí v souladu s normou ISO 8854:2012, s výjimkou prvků uvedených v tomto odstavci.
Schvalovacímu orgánu musí být poskytnuty důkazy, že rychlostní rozmezí motorgenerátoru odpovídají níže popsaným rychlostním rozmezím. Měření se provádějí v různých provozních bodech i, jak je uvedeno v tabulce č. 1. Intenzita proudu motorgenerátoru je definována jako polovina jmenovitého proudu za všechny provozní body. Pro každou rychlost je nutné udržovat konstantní napětí a výstupní proud motorgenerátoru, v případě napětí se jedná o hodnotu 14,3 V.
Tabulka č. 1
Provozní body
Provozní bod i |
Doba do stabilizace [s] |
Otáčky ni [min– 1] |
Frekvence hi |
1 |
1 200 |
1 800 |
0,25 |
2 |
1 200 |
3 000 |
0,40 |
3 |
600 |
6 000 |
0,25 |
4 |
300 |
10 000 |
0,10 |
Účinnost se počítá podle vzorce č. 1.
Vzorec č. 1
Všechna měření účinnosti se musí provádět v nepřetržitém sledu nejméně pětkrát (5×). Je třeba vypočítat průměr měření v každém provozním bodě ().
Účinnost motorgenerátoru (ηMG) se počítá podle vzorce č. 2.
Vzorec č. 2
Motorgenerátor vede k úspoře mechanického příkonu za reálných podmínek (ΔPmRW) a podmínek schvalování typu (ΔPmTA) podle vzorce č. 3.
Vzorec č. 3
ΔPm = ΔPmRW – ΔPmTA
Úspora mechanického příkonu za reálných podmínek (ΔPmRW) se vypočte podle vzorce č. 4 a úspora mechanického příkonu za podmínek schvalování typu (ΔPmTA) podle vzorce č. 5.
Vzorec č. 4
Vzorec č. 5
kde
PRW |
: |
elektrický příkon za reálných podmínek [W], který činí 750 W |
PTA |
: |
elektrický příkon za podmínek schvalování typu [W], který činí 350 W |
ηB |
: |
účinnost základního alternátoru [%], která činí 67 % |
6. VÝPOČET SNÍŽENÍ EMISÍ CO2
Snížení emisí CO2 prostřednictvím motorgenerátoru se vypočte podle následujícího vzorce.
Vzorec č. 6
kde
v |
: |
průměrná rychlost jízdy v jízdním cyklu NEDC [km/h], která činí 33,58 km/h |
||||||||
VPe |
: |
spotřeba na efektivní výkon [l/kWh] podle níže uvedené tabulky č. 2 Tabulka č. 2 Spotřeba na efektivní výkon
|
||||||||
CF |
: |
přepočítací koeficient (l/100 km) – (g CO2/km) [g CO2/l] podle níže uvedené tabulky č. 3 Tabulka č. 3 Přepočítací koeficient podle paliva
|
7. VÝPOČET STATISTICKÉ CHYBY
Ve výsledcích zkušební metody je nezbytné vyčíslit statistické chyby způsobené měřeními. Pro každý provozní bod se vypočte směrodatná odchylka podle následujícího vzorce:
Vzorec č. 7
Směrodatná odchylka účinnosti motorgenerátoru () se vypočte podle vzorce č. 8:
Vzorec č. 8
Směrodatná odchylka účinnosti motorgenerátoru () vede k chybě ve snížení emisí CO2 (). Tato chyba se vypočte podle vzorce č. 9:
Vzorec č. 9
8. STATISTICKÁ VÝZNAMNOST
Pro každý typ, variantu a verzi vozidla vybaveného motorgenerátorem je třeba prokázat, že chyba ve snížení emisí CO2 vypočtená podle vzorce č. 9 není vyšší než rozdíl mezi celkovým snížením emisí CO2 a minimálním limitem snížení emisí uvedeným v čl. 9 odst. 1 nařízení (EU) č. 725/2011 (viz vzorec č. 10).
Vzorec č. 10
kde:
MT |
: |
minimální limit [g CO2/km], který činí 1 g CO2/km |
||||||
|
: |
Opravný koeficient pro emise CO2 kvůli kladnému hmotnostnímu rozdílu mezi motorgenerátorem a základním alternátorem. Pro se použijí údaje z tabulky č. 4: Tabulka č. 4 Opravný koeficient pro emise CO2 kvůli hmotnosti navíc
|
V tabulce č. 4 Δm je hmotnost navíc v důsledku vybavení motorgenerátorem. Jedná se o kladný rozdíl mezi hmotností motorgenerátoru a hmotností základního alternátoru. Základní alternátor váží 7 kg.
9. MOTORGENERÁTOR K VÝBAVĚ VOZIDEL
Schvalovací orgán certifikuje snížení emisí CO2 na základě měření, která budou provedena u motorgenerátoru a u základního alternátoru za použití zkušební metody stanovené v této příloze. Pokud je snížení emisí CO2 pod limitem uvedeným v čl. 9 odst. 1, použije se čl. 11 odst. 2 druhý pododstavec nařízení (EU) č. 725/2011.
(1) ISO 8854:2012 Silniční vozidla – Alternátory s regulátory – Metody zkoušení a všeobecné požadavky.
Referenční číslo ISO 8854:2012, norma zveřejněna 1. června 2012.