(EU) 2016/265Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2016/265 ze dne 25. února 2016 o schválení motorgenerátoru MELCO jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 50, 26.2.2016, s. 30-36 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 26. února 2016 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 17. března 2016 Nabývá účinnosti: 17. března 2016
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (EU) 2020/1806 Pozbývá platnosti: 1. ledna 2021
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2016/265

ze dne 25. února 2016

o schválení motorgenerátoru MELCO jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 ze dne 23. dubna 2009, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých vozidel (1), a zejména na čl. 12 odst. 4 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Dodavatel Mitsubishi Electric Corporation (MELCO), zastoupený v Unii společností Mitsubishi Electric Automotive Europe B.V. (dále jen „žadatel“), podal dne 27. května 2015 žádost o schválení své druhé inovativní technologie – motorgenerátoru MELCO. Úplnost žádosti byla posouzena v souladu s článkem 4 prováděcího nařízení Komise (EU) č. 725/2011 (2). Žádost byla shledána úplnou a lhůta, kterou má Komise na posouzení žádosti podle čl. 10 odst. 2 uvedeného nařízení, začala běžet dne 28. května 2015.

(2)

Žádost byla posouzena v souladu s článkem 12 nařízení (ES) č. 443/2009, s prováděcím nařízením (EU) č. 725/2011 a s technickými pokyny pro přípravu žádostí o schválení inovativních technologií podle nařízení (ES) č. 443/2009 (3) (dále jen „technické pokyny“). Informace poskytnuté v žádosti prokazují, že podmínky a kritéria uvedené v článku 12 nařízení (ES) č. 443/2009 a v článcích 2 a 4 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 jsou splněny.

(3)

Motorgenerátor MELCO má funkci generátoru, která se podobá funkci běžného alternátoru. Ve srovnání se základním alternátorem snižuje tento motorgenerátor ztráty v mědi statoru, protože používá stator s velmi vysokým činitelem plnění, při jehož výrobě se uplatňuje vinutí s velmi vysokou hustotou, a novou obousměrnou chladicí strukturu. Díky jádru statoru z tenké a vysoce jakostní elektromagnetické oceli snižuje tento motorgenerátor i ztráty v železe statoru. Vzhledem k používání nového modulu MOSFET snižuje motorgenerátor MELCO také ztráty na usměrňovači.

(4)

Žadatel prokázal, že druhem motorgenerátoru, který je v žádosti popsán, byla v souladu s čl. 2 odst. 2 písm. a) prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 vybavena maximálně 3 % všech nových osobních automobilů zaregistrovaných v referenčním roce 2009.

(5)

Aby bylo možné určit, o kolik se po vybavení vozidla touto inovativní technologií sníží emise CO2, je nutné definovat základní technologii, se kterou by měla být účinnost inovativní technologie porovnána, jak stanoví články 5 a 8 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011. V souladu se zjednodušeným přístupem, který si žadatel zvolil a který je popsán v technických pokynech, je vhodné jako základní technologii zvážit 12V alternátor s 67 % účinností, jak určil žadatel.

(6)

Žadatel předložil metodu pro zkoušení a výpočet snížení emisí CO2, jejíž součástí jsou vzorce, které jsou v souladu se vzorci popsanými v technických pokynech v rámci zjednodušeného přístupu, pokud jde o účinné alternátory. Za účelem přesného zjištění statistické významnosti by však měl vzorec zohledňovat i nutnost vyhodnotit hmotnost motorgenerátoru ve srovnání s hmotností základního alternátoru (7 kg). Aby bylo zajištěno použití stejných váhových koeficientů a hodnot otáček, měl by výrobce pro účely certifikace snížení emisí doložit, že rychlostní rozmezí motorgenerátoru MELCO odpovídají rychlostním rozmezím u alternátorů. Taková metoda poskytne výsledky, které jsou ověřitelné, opakovatelné a srovnatelné, a je schopna reálně prokázat statisticky významné snížení emisí CO2 prostřednictvím dané inovativní technologie v souladu s článkem 6 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011.

(7)

V této souvislosti žadatel uspokojivě prokázal, že snížení emisí prostřednictvím předmětné inovativní technologie dosahuje hodnoty nejméně 1 g CO2/km.

(8)

Snížení emisí prostřednictvím inovativní technologie lze částečně prokázat ve standardním zkušebním cyklu, a konečné celkové snížení emisí pro účely certifikace vozidla vybaveného danou inovativní technologií v souladu s článkem 11 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 by proto mělo být určeno v souladu s čl. 8 odst. 2 druhým pododstavcem uvedeného prováděcího nařízení.

(9)

Zpráva o ověření vypracovaná akreditovanou technickou zkušebnou UTAC, která je nezávislým a autorizovaným subjektem, zjištění uvedená v žádosti potvrzuje.

(10)

Proti schválení dotčené inovativní technologie by tudíž neměly být vzneseny žádné námitky.

(11)

Pro účely stanovení obecného kódu ekologické inovace, který se uvede v příslušných dokumentech schválení typu podle příloh I, VIII a IX směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES (4), by měl být určen individuální kód, který se použije pro inovativní technologii schválenou tímto rozhodnutím,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

1.   Motorgenerátor MELCO popsaný v žádosti předložené společností Mitsubishi Electric Automotive Europe B.V., zastupující v Unii společnost Mitsubishi Electric Corporation („MELCO“), který je určen k použití ve vozidlech kategorie M1, se schvaluje jako inovativní technologie ve smyslu článku 12 nařízení (ES) č. 443/2009.

2.   Snížení emisí CO2 v důsledku použití motorgenerátoru uvedeného v odstavci 1 se stanoví pomocí metody stanovené v příloze.

3.   Kód ekologické inovace, který má být uveden v dokumentaci o schválení typu pro inovativní technologii schválenou tímto rozhodnutím, je „16“.

Článek 2

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 25. února 2016.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 140, 5.6.2009, s. 1.

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 725/2011 ze dne 25. července 2011, kterým se stanoví postup schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 194, 26.7.2011, s. 19).

(3)  https://circabc.europa.eu/d/a/workspace/SpacesStore/42c4a33e-6fd7-44aa-adac-f28620bd436f/Technical%20Guidelines%20February%202013.pdf

(4)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES ze dne 5. září 2007, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla (rámcová směrnice) (Úř. věst. L 263, 9.10.2007, s. 1).


PŘÍLOHA

1.   ÚVOD

Aby bylo možné určit snížení emisí CO2, které lze přičíst použití motorgenerátoru ve vozidle kategorie M1, je třeba stanovit:

1)

zkušební podmínky;

2)

zkušební zařízení;

3)

zjištění účinnosti inovativní technologie a základní technologie;

4)

výpočet snížení emisí CO2;

5)

výpočet statistické chyby a statistické významnosti výsledků.

2.   SYMBOLY, PARAMETRY A JEDNOTKY

Latinské symboly

Formula

snížení emisí CO2 [g CO2/km]

CO2

oxid uhličitý

CF

přepočítací koeficient (l/100 km) – (g CO2/km) [g CO2/l] podle tabulky č. 3

h

frekvence podle tabulky č. 1

I

intenzita proudu, při které se měření provádí [A]

m

počet měření na vzorek

M

točivý moment [Nm]

n

otáčky [min– 1] podle tabulky č. 1

P

příkon (W)

Formula

směrodatná odchylka účinnosti motorgenerátoru [%]

Formula

průměrná směrodatná odchylka účinnosti motorgenerátoru [%]

Formula

směrodatná odchylka celkového snížení emisí CO2 [g CO2/km]

U

zkušební napětí, při kterém se měření provádí [V]

v

průměrná rychlost jízdy v novém evropském jízdním cyklu (NEDC) [km/h]

VPe

spotřeba na efektivní výkon [l/kWh] podle tabulky č. 2

Image

citlivost vypočteného snížení emisí CO2 vzhledem k účinnosti motorgenerátoru

Řecké symboly

Δ

rozdíl

ηB

účinnost základního alternátoru [%]

ηMG

účinnost motorgenerátoru [%]

Formula

průměrná účinnost motorgenerátoru v provozním bodě i [%]

Dolní indexy

Index (i) je odkazem na provozní bod

Index (j) je odkazem na měření vzorku

MG

motorgenerátor

m

mechanický

RW

reálné podmínky

TA

podmínky schvalování typu

B

základní

3.   ZKUŠEBNÍ PODMÍNKY

Zkušební podmínky musí splňovat požadavky stanovené v normě ISO 8854:2012 (1).

4.   ZKUŠEBNÍ ZAŘÍZENÍ

Zkušební zařízení musí být v souladu se specifikacemi normy ISO 8854:2012 (1).

5.   MĚŘENÍ A URČOVÁNÍ ÚČINNOSTI

Účinnost motorgenerátoru se určí v souladu s normou ISO 8854:2012, s výjimkou prvků uvedených v tomto odstavci.

Schvalovacímu orgánu musí být poskytnuty důkazy, že rychlostní rozmezí motorgenerátoru odpovídají níže popsaným rychlostním rozmezím. Měření se provádějí v různých provozních bodech i, jak je uvedeno v tabulce č. 1. Intenzita proudu motorgenerátoru je definována jako polovina jmenovitého proudu za všechny provozní body. Pro každou rychlost je nutné udržovat konstantní napětí a výstupní proud motorgenerátoru, v případě napětí se jedná o hodnotu 14,3 V.

Tabulka č. 1

Provozní body

Provozní bod

i

Doba do stabilizace

[s]

Otáčky

ni [min– 1]

Frekvence

hi

1

1 200

1 800

0,25

2

1 200

3 000

0,40

3

600

6 000

0,25

4

300

10 000

0,10

Účinnost se počítá podle vzorce č. 1.

Vzorec č. 1

Formula

Všechna měření účinnosti se musí provádět v nepřetržitém sledu nejméně pětkrát (5×). Je třeba vypočítat průměr měření v každém provozním bodě (Formula).

Účinnost motorgenerátoru (ηMG) se počítá podle vzorce č. 2.

Vzorec č. 2

Formula

Motorgenerátor vede k úspoře mechanického příkonu za reálných podmínek (ΔPmRW) a podmínek schvalování typu (ΔPmTA) podle vzorce č. 3.

Vzorec č. 3

ΔPm = ΔPmRW – ΔPmTA

Úspora mechanického příkonu za reálných podmínek (ΔPmRW) se vypočte podle vzorce č. 4 a úspora mechanického příkonu za podmínek schvalování typu (ΔPmTA) podle vzorce č. 5.

Vzorec č. 4

Formula

Vzorec č. 5

Formula

kde

PRW

:

elektrický příkon za reálných podmínek [W], který činí 750 W

PTA

:

elektrický příkon za podmínek schvalování typu [W], který činí 350 W

ηB

:

účinnost základního alternátoru [%], která činí 67 %

6.   VÝPOČET SNÍŽENÍ EMISÍ CO2

Snížení emisí CO2 prostřednictvím motorgenerátoru se vypočte podle následujícího vzorce.

Vzorec č. 6

Formula

kde

v

:

průměrná rychlost jízdy v jízdním cyklu NEDC [km/h], která činí 33,58 km/h

VPe

:

spotřeba na efektivní výkon [l/kWh] podle níže uvedené tabulky č. 2

Tabulka č. 2

Spotřeba na efektivní výkon

Typ motoru

Spotřeba na efektivní výkon (VPe)

[l/kWh]

Benzinový

0,264

Benzinový s turbodmychadlem

0,280

Naftový

0,220

CF

:

přepočítací koeficient (l/100 km) – (g CO2/km) [g CO2/l] podle níže uvedené tabulky č. 3

Tabulka č. 3

Přepočítací koeficient podle paliva

Druh paliva

Přepočítací koeficient (l/100 km) – (g CO2/km) (CF)

[g CO2/l]

Benzin

2 330

Nafta

2 640

7.   VÝPOČET STATISTICKÉ CHYBY

Ve výsledcích zkušební metody je nezbytné vyčíslit statistické chyby způsobené měřeními. Pro každý provozní bod se vypočte směrodatná odchylka podle následujícího vzorce:

Vzorec č. 7

Formula

Směrodatná odchylka účinnosti motorgenerátoru (Formula) se vypočte podle vzorce č. 8:

Vzorec č. 8

Formula

Směrodatná odchylka účinnosti motorgenerátoru (Formula) vede k chybě ve snížení emisí CO2 (Formula). Tato chyba se vypočte podle vzorce č. 9:

Vzorec č. 9

Image

8.   STATISTICKÁ VÝZNAMNOST

Pro každý typ, variantu a verzi vozidla vybaveného motorgenerátorem je třeba prokázat, že chyba ve snížení emisí CO2 vypočtená podle vzorce č. 9 není vyšší než rozdíl mezi celkovým snížením emisí CO2 a minimálním limitem snížení emisí uvedeným v čl. 9 odst. 1 nařízení (EU) č. 725/2011 (viz vzorec č. 10).

Vzorec č. 10

Formula

kde:

MT

:

minimální limit [g CO2/km], který činí 1 g CO2/km

Formula

:

Opravný koeficient pro emise CO2 kvůli kladnému hmotnostnímu rozdílu mezi motorgenerátorem a základním alternátorem. Pro Formula se použijí údaje z tabulky č. 4:

Tabulka č. 4

Opravný koeficient pro emise CO2 kvůli hmotnosti navíc

Druh paliva

Opravný koeficient pro emise CO2 kvůli hmotnosti navíc (Formula)

[g CO2/km]

Benzin

0,0277 · Δm

Nafta

0,0383 · Δm

V tabulce č. 4 Δm je hmotnost navíc v důsledku vybavení motorgenerátorem. Jedná se o kladný rozdíl mezi hmotností motorgenerátoru a hmotností základního alternátoru. Základní alternátor váží 7 kg.

9.   MOTORGENERÁTOR K VÝBAVĚ VOZIDEL

Schvalovací orgán certifikuje snížení emisí CO2 na základě měření, která budou provedena u motorgenerátoru a u základního alternátoru za použití zkušební metody stanovené v této příloze. Pokud je snížení emisí CO2 pod limitem uvedeným v čl. 9 odst. 1, použije se čl. 11 odst. 2 druhý pododstavec nařízení (EU) č. 725/2011.


(1)  ISO 8854:2012 Silniční vozidla – Alternátory s regulátory – Metody zkoušení a všeobecné požadavky.

Referenční číslo ISO 8854:2012, norma zveřejněna 1. června 2012.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU