(EU) 2015/2093Prováděcí nařízení Komise (EU) 2015/2093 ze dne 18. listopadu 2015, kterým se mění nařízení (ES) č. 718/2007, kterým se provádí nařízení Rady (ES) č. 1085/2006, kterým se zřizuje nástroj předvstupní pomoci (NPP)

Publikováno: Úř. věst. L 303, 20.11.2015, s. 3-6 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 18. listopadu 2015 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 21. listopadu 2015 Nabývá účinnosti: 21. listopadu 2015
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2015/2093

ze dne 18. listopadu 2015,

kterým se mění nařízení (ES) č. 718/2007, kterým se provádí nařízení Rady (ES) č. 1085/2006, kterým se zřizuje nástroj předvstupní pomoci (NPP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Rady (ES) č. 1085/2006 ze dne 17. července 2006, kterým se zavádí nástroj předvstupní pomoci (NPP) (1), a zejména na čl. 3 odst. 3 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení (ES) č. 1085/2006 (dále jen „nařízení o NPP“) stanoví cíle a hlavní zásady poskytování předvstupní pomoci kandidátským a možným kandidátským zemím. Pravidla pro provádění předvstupní pomoci jsou stanovena v nařízení Komise (ES) č. 718/2007 (2).

(2)

Přestože použitelnost nařízení o NPP skončila 31. prosince 2013, uvedeným nařízením se nadále řídí provádění rozpočtových závazků přijatých do 31. prosince 2013. Kromě toho se v článku 212 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) č. 966/2012 (3) stanoví, že čl. 166 odst. 3 nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 (4) se i nadále použije na rozpočtové závazky, které zůstávají k dispozici do 31. prosince 2018.

(3)

Na základě nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012 získala Komise možnost vytvářet a spravovat svěřenské fondy Unie pro vnější akci. Tyto svěřenské fondy by mohly představovat vhodný prostředek k provádění předvstupní pomoci za účelem dosažení cílů nařízení o NPP, zejména cílů v rámci složek pro pomoc při transformaci a budování institucí, pro regionální rozvoj a pro rozvoj lidských zdrojů.

(4)

Využití svěřenského fondu Unie pro vnější akci by proto mohlo představovat vhodný prostředek k provádění pomoci v souvislosti s krizí v Sýrii. Od vypuknutí krize v Sýrii přijímá Turecko s pozoruhodným úsilím rostoucí počet uprchlíků, který v říjnu 2015 přesáhl 2 miliony osob. V důsledku toho země stojí nejen před výzvou naplnit krátkodobé humanitární potřeby uprchlíků včetně nezletilých a zranitelných osob, ale musí se, zejména v regionech, které hostí uprchlíků nejvíce, vypořádat i s výzvami střednědobými a dlouhodobými, jaké představují sociální služby, konkurenceschopnost, infrastruktury a poskytnutí přístupu ke vzdělávání i uprchlíkům.

(5)

Účinnost pomoci poskytované v Turecku Unií v rámci složky NPP pro regionální rozvoj a složky pro rozvoj lidských zdrojů při řešení výše popsaných výzev by se mohla zvýšit, pokud by pomoc byla poskytována z regionálního svěřenského fondu zřízeného v reakci na syrskou krizi. Tento regionální svěřenský fond byl zřízen rozhodnutím C(2014) 9615 (5) na dobu 60 měsíců. Všechny finanční příspěvky Unie do regionálního svěřenského fondu by měly být v souladu s příslušnými finančními nástroji, které do něj přispívají, a to včetně zeměpisné působnosti.

(6)

Ze složky NPP pro regionální rozvoj lze přispět na financování druhu akcí stanovených v nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 (6). Tento druh akcí zahrnuje podporu následujících oblastí: inovace a podnikání; investice související s dodávkami vody, vodním hospodářstvím a nakládáním s odpady; úpravy odpadních vod a kvality ovzduší; investice v oblasti vzdělávání, včetně odborné přípravy; investice do zdravotnické a sociální infrastruktury, které přispívají k regionálnímu a místnímu rozvoji.

(7)

Ze složky NPP pro rozvoj lidských zdrojů lze přispět na financování druhu akcí stanovených v nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1081/2006 (7). Akce tohoto druhu zahrnují opatření ke zvýšení celoživotní účasti na vzdělávání a odborné přípravě, mimo jiné prostřednictvím opatření zaměřených na snížení počtu osob s nedokončeným vzděláním a zvyšování dostupnosti základního, odborného a terciárního vzdělávání a odborné přípravy.

(8)

Vzhledem ke všem výše uvedeným skutečnostem je vhodné stanovit možnost použít pro provádění předvstupní pomoci svěřenské fondy Unie, zřízené podle článku 187 nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012.

(9)

Je zejména nutné stanovit pravidla pro plánování, programování, podávání zpráv, monitorování a vypracovávání žádostí o platby, jakož i pro spravování příspěvku ze svěřenského fondu Unie za účelem plnění cílů předvstupní pomoci na příslušných územích, na kterých je program prováděn, zejména pokud jde o plnění rozpočtu, propagaci a způsobilost.

(10)

S cílem umožnit co nejrychlejší použití opatření stanovených tímto nařízením by toto nařízení mělo vstoupit v platnost prvním dnem po jeho vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

(11)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro NPP II, zřízeného článkem 13 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 231/2014 (8).

(12)

Nařízení (ES) č. 718/2007 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení (ES) č. 718/2007 se mění takto:

(1)

V článku 65 se doplňuje nový odstavec 4, který zní:

„4.   Pomoc v rámci této složky lze také provádět formou příspěvku do svěřenského fondu Unie pro vnější akci (dále jen ‚příspěvek do svěřenského fondu‘), vytvořeného podle článku 187 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) č. 966/2012 (9), za účelem plnění cílů stanovených v příslušných programech na odpovídajícím území, na kterém je program prováděn.

(9)  Nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012 Evropského parlamentu a Rady ze dne 25. října 2012, kterým se stanoví finanční pravidla o souhrnném rozpočtu Unie a o zrušení nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 (Úř. věst. L 298, 26.10.2012, s. 1).“"

(2)

V čl. 147 odst. 1 se písmeno c) mění takto:

a)

bod vii) se nahrazuje tímto:

„vii)

investice v oblasti vzdělávání a přípravy, včetně odborné přípravy“;

b)

doplňuje se nový bod viii), který zní:

„viii)

investice do zdravotnické a sociální infrastruktury, které přispívají k regionálnímu a místnímu rozvoji.“

(3)

Vkládá se nový článek 159a, který zní:

„Článek 159a

Příspěvek do svěřenského fondu Unie pro vnější akci

1.   V rámci složek pro regionální rozvoj a pro rozvoj lidských zdrojů mohou být za účelem plnění cílů stanovených v příslušném operačním programu na odpovídajícím území, na kterém je program prováděn, operace vykonávány prostřednictvím příspěvků do svěřenských fondů EU.

2.   Pokud jde o příspěvek do svěřenského fondu, obsahuje příslušný operační program pouze tyto informace:

a)

souhrnné posouzení souladu příspěvku s cíli svěřenského fondu;

b)

u složky pro regionální rozvoj informace o prioritní ose, která spočívá v jediné operaci, přičemž se uvedou i ostatní prioritní osy s ohledem na způsobilé výdaje, které mohou částečně pokrývat i náklady na správu svěřenského fondu, jak je stanoveno v čl. 187 odst. 7 nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012;

c)

u složky pro rozvoj lidských zdrojů informace o opatření, které spočívá v jediné operaci, v rámci dané prioritní osy, přičemž se uvedou i ostatní opatření v rámci této osy s ohledem na způsobilé výdaje, které mohou částečně pokrývat i náklady na správu svěřenského fondu, jak je stanoveno v čl. 187 odst. 7 nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012;

d)

určení svěřenského fondu jako konečného příjemce;

e)

výše příspěvku.

3.   Články 150 a 157 se nepoužijí na příspěvky do svěřenského fondu.

4.   Na příspěvky do svěřenského fondu se nevztahují kontroly ex ante podle článku 14, monitorování odvětvovým monitorovacím výborem podle článků 59, 167 a 169, postup výběru operací stanovený v článku 158 ani hodnocení podle článku 166.

5.   Příslušná finanční dohoda mezi Komisí a přijímající zemí stanoví prováděcí pravidla pro příspěvek do svěřenského fondu. Je-li to vhodné, mohou se tato pravidla stanovit v odpovídajícím operačním programu.

Prováděcí pravidla upravují zejména:

a)

povinnosti orgánů v přijímající zemi;

b)

podávání zpráv, hodnocení a monitorování;

c)

ustanovení, podle nichž se příspěvek v celé výši, nebo případně jeho část vrátí do příslušného programu v případě zlikvidování svěřenského fondu podle čl. 187 odst. 5 nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012.

6.   Výdaje vynaložené v souvislosti s příspěvkem do svěřenského fondu jsou způsobilé ode dne zřízení svěřenského fondu.

Po ukončení programu bude v ověřeném výkazu výdajů předložena celková částka příspěvku, v souvislosti s nímž provozní rada svěřenského fondu přijala do 31. prosince 2017 rozhodnutí o přidělení prostředků na jednotlivé akce za účelem plnění cílů stanovených v příslušném programu na území, na kterém je program prováděn.

7.   V případě žádosti o průběžnou platbu pokrývající příspěvek do svěřenského fondu z rozpočtových závazků přijatých do 31. prosince 2012 se nepoužije poslední věta čl. 161 odst. 1 třetího pododstavce.

Vnitrostátní schvalující osoba potvrdí v ověřeném výkazu výdajů, který se předloží do 31. prosince 2015, že příspěvek do svěřenského fondu uvedeného v příslušném programu byl zaplacen.“

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 18. listopadu 2015.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 210, 31.7.2006, s. 82.

(2)  Nařízení Komise (ES) č. 718/2007 ze dne 12. června 2007, kterým se provádí nařízení Rady (ES) č. 1085/2006, kterým se zřizuje nástroj předvstupní pomoci (NPP) (Úř. věst. L 170, 29.6.2007, s. 1).

(3)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) č. 966/2012 ze dne 25. října 2012, kterým se stanoví finanční pravidla o souhrnném rozpočtu Unie a kterým se zrušuje nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 (Úř. věst. L 298, 26.10.2012, s. 1).

(4)  Nařízení Rady (ES, Euratom) č. 1605/2002 ze dne 25. června 2002, kterým se stanoví finanční nařízení o souhrnném rozpočtu Evropských společenství (Úř. věst. L 248, 16.9.2002, s. 1).

(5)  Rozhodnutí Komise C(2014) 9615 ze dne 10. prosince 2014 o zřízení regionálního svěřenského fondu Evropské unie v reakci na krizi v Sýrii ( „fond Madad“).

(6)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 ze dne 5. července 2006 o Evropském fondu pro regionální rozvoj (Úř. věst. L 210, 31.7.2006, s. 1).

(7)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1081/2006 ze dne 5. července 2006 o Evropském sociálním fondu (Úř. věst. L 210, 31.7.2006, s. 12).

(8)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 231/2014 ze dne 11. března 2014, kterým se zřizuje nástroj předvstupní pomoci (NPP II) (Úř. věst. L 77, 15.3.2014, s. 11).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU