(EU) 2015/1039Nařízení Komise (EU) 2015/1039 ze dne 30. června 2015, kterým se mění nařízení (EU) č. 748/2012, pokud jde o zkušební lety (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 167, 1.7.2015, s. 1-9 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 30. června 2015 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 21. července 2015 Nabývá účinnosti: 1. ledna 2018
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2015/1039

ze dne 30. června 2015,

kterým se mění nařízení (EU) č. 748/2012, pokud jde o zkušební lety

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 ze dne 20. února 2008 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Evropské agentury pro bezpečnost letectví, kterým se ruší směrnice Rady 91/670/EHS, nařízení (ES) č. 1592/2002 a směrnice 2004/36/ES (1), a zejména na čl. 5 odst. 5 a čl. 7 odst. 6 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení Komise (EU) č. 748/2012 (2) by mělo být pozměněno tak, aby v rámci letových podmínek upravovalo odbornou způsobilost a praxi pilotů a hlavních zkušebních palubních inženýrů v závislosti na složitosti prováděných zkušebních letů i na složitosti letadel, s cílem zvýšit bezpečnost a posílení harmonizace požadavků na kvalifikovanost a zkušenosti posádky zkušebních letů v rámci Unie.

(2)

Aby se podpořilo bezpečné provádění zkušebních letů, měly by také být zavedeny požadavky na výrobní a projekční organizace, které tyto zkušební lety provádějí, požadavek na vypracování provozní příručky pro zkušební lety, jež definuje politiky dané organizace a nezbytné postupy týkající se zkušebních letů. Tato příručka by měla obsahovat politiky a postupy uplatňující se na složení a odbornou způsobilost posádky, přítomnost osob na palubě, které nejsou členy posádky, řízení rizik a bezpečnosti, určení přístrojů a vybavení, které je předepsáno mít na palubě.

(3)

Nařízení Komise (ES) č. 2042/2003 (3) bylo v zájmu jasnosti přepracováno. Vzhledem k tomu, že formulář 15a EASA upravený v dodatku II přílohy I (část 21) nařízení (EU) č. 748/2012 odkazuje na nařízení (ES) č. 2042/2003, je zapotřebí tento odkaz zaktualizovat.

(4)

Letecký průmysl a členské státy by měly mít dostatek času na to, aby se těmto požadavkům přizpůsobily. Měla by být proto stanovena přiměřená přechodná ustanovení. Použitelnost některých změn by však s ohledem na jejich povahu měla být odložena k pozdějšímu datu.

(5)

Opatření stanovená tímto nařízením se zakládají na stanovisku vydaném agenturou v souladu s čl. 19 odst. 1 nařízení (ES) č. 216/2008.

(6)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru Evropské agentury pro bezpečnost letectví, zřízeného článkem 65 nařízení (ES) č. 216/2008,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Změna

Příloha I (část 21) nařízení (EU) č. 748/2012 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.

Článek 2

Přechodná ustanovení

1.   Členské státy, které ke dni 21. července 2015 vydaly vnitrostátní průkazy způsobilosti jiným členům posádky zkušebních letů než pilotům, mohou v souladu s vnitrostátním právem tyto průkazy vydávat i nadále, a to až do 31. prosince 2017. Až do uvedeného data mohou držitelé těchto průkazů způsobilosti vykonávat svá práva.

2.   Po dni 31. prosince 2017 žadatelé o povolení k letu nebo držitelé povolení k letu mohou i nadále využívat služby pilotů, kteří jsou zapojeni do zkušebních letů kategorie 3 nebo 4 podle dodatku XII přílohy I nařízení (EU) č. 748/2012, a zkušebních palubních inženýrů, kteří před tímto datem prováděli činnosti v oblasti zkušebních letů v souladu s platnými pravidly vnitrostátního práva. Využívání těchto služeb bude ve svém rozsahu nadále omezeno pouze na funkce členů posádky zkušebních letů, jak bylo stanoveno přede dnem 31. prosince 2017.

Rozsah funkcí člena posádky zkušebního letu stanoví žadatel o povolení k letu nebo držitel povolení k letu, který využívá nebo hodlá využívat jeho služeb, a to s ohledem na praxi a výcvik členů této posádky v oblasti zkušebních letů a na základě příslušných záznamů žadatele o povolení k letu nebo držitele povolení k letu. Rozsah funkcí člena posádky zkušebního letu se zpřístupní příslušnému úřadu.

Veškeré doplňky nebo jakékoli jiné změny rozsahu pravomocí, jež těmto členům posádky zkušebních letů udělil žadatel o povolení k letu nebo držitel povolení k letu, který využívá jejich služeb nebo hodlá využívat jejich služeb, musí být v souladu s požadavky dodatku XII přílohy I nařízení (EU) č. 748/2012.

3.   Do 31. prosince 2015 mohou příslušné úřady vydávat osvědčení kontroly letové způsobilosti (formulář 15a EASA) uvedené dodatku II přílohy I nařízení (EU) č. 748/2012 a platné před 21. červencem 2015. Osvědčení vydaná před 1. lednem 2016 zůstávají v platnosti, dokud nebudou změněna, pozastavena nebo zrušena.

Článek 3

Vstup v platnost a použitelnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 21. července 2015.

Avšak:

a)

body 2 a 3 přílohy se použijí ode dne 1. ledna 2016; pokud jde o odkaz na dodatek XII přílohy I nařízení (EU) č. 748/2012, použije se písmeno b);

b)

bod 6 přílohy týkající se bodu D dodatku XII se použije od 1. ledna 2018; tím nejsou dotčeny požadavky, které již vyplývají z přílohy I (část FCL) nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 (4).

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 30. června 2015.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 79, 19.3.2008, s. 1.

(2)  Nařízení Komise (EU) č. 748/2012 ze dne 3. srpna 2012, kterým se stanoví prováděcí pravidla pro certifikaci letové způsobilosti letadel a souvisejících výrobků, letadlových částí a zařízení a certifikaci ochrany životního prostředí, jakož i pro certifikaci projekčních a výrobních organizací (Úř. věst. L 224, 21.8.2012, s. 1).

(3)  Nařízení Komise (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003 o zachování letové způsobilosti letadel a leteckých výrobků, letadlových částí a zařízení a schvalování organizací a personálu zapojených do těchto úkolů (Úř. věst. L 315, 28.11.2003, s. 1).

(4)  Nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 ze dne 3. listopadu 2011, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se posádek v civilním letectví podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Úř. věst. L 311, 25.11.2011, s. 1).


PŘÍLOHA

Příloha I (část 21) nařízení (EU) č. 748/2012 se mění takto:

1)

v obsahu se doplňuje nový údaj, který zní:

„Dodatek XII — Kategorie zkušebních letů a související kvalifikace posádek zkušebních letů 85“;

2)

v bodu 21.A.143 písm. a) se doplňuje nový bod 13, který zní:

„13.

mají-li být prováděny zkušební lety, provozní příručka pro zkušební lety, v níž jsou definovány politiky a postupy organizace v souvislosti se zkušebními lety. Provozní příručka pro zkušební lety musí obsahovat:

i)

popis procesů dané organizace v oblasti zkušebních letů, včetně zapojení organizace pro zkušební létání do procesu vydávání povolení k letu;

ii)

politiku v oblasti posádky, včetně složení, kvalifikovanosti, aktuálnosti a omezení doby letové služby, v souladu s dodatkem XII této přílohy I (část 21), připadají-li v úvahu;

iii)

postupy pro přepravu jiných osob než členů posádky a pro výcvik zkušebního létání, připadají-li v úvahu;

iv)

politiku v oblasti řízení rizik a řízení bezpečnosti a související metodiky;

v)

postupy pro určení přístrojů a vybavení, které mají být na palubě;

vi)

seznam dokumentů, které musí být pro zkušební let vypracovány.“;

3)

v bodu 21.A.243 se písmeno a) nahrazuje tímto:

„a)

Projekční organizace je povinna poskytnout agentuře příručku, která přímo nebo prostřednictvím odkazů popisuje organizaci, odpovídající postupy a výrobky nebo změny výrobků, které mají být projektovány. Mají-li být prováděny zkušební lety, musí být poskytnuta provozní příručka pro zkušební lety, v níž jsou definovány politiky a postupy organizace v souvislosti se zkušebními lety. Provozní příručka pro zkušební lety musí obsahovat:

i)

popis procesů dané organizace v oblasti zkušebních letů, včetně zapojení organizace pro zkušební létání do procesu vydávání povolení k letu;

ii)

politiku v oblasti posádky, včetně složení, kvalifikovanosti, aktuálnosti a omezení doby letové služby, v souladu s dodatkem XII této přílohy I (část 21), připadají-li v úvahu;

iii)

postupy pro přepravu jiných osob než členů posádky a pro výcvik zkušebního létání, připadají-li v úvahu;

iv)

politiku v oblasti řízení rizik a řízení bezpečnosti a související metodiky;

v)

postupy pro určení přístrojů a vybavení, které mají být na palubě;

vi)

seznam dokumentů, které musí být pro zkušební let vypracovány.“;

4)

v bodu 21.A.708 písm. b) se bod 2 nahrazuje tímto:

„2.

všech podmínek nebo omezení daných letové posádce k jeho letu, nad rámec podmínek stanovených v dodatku XII této přílohy I (část 21)“;

5)

dodatek II se nahrazuje tímto:

Dodatek II

Osvědčení kontroly letové způsobilosti – formulář 15a EASA

Image

“;

6)

doplňuje se nový dodatek XII, který zní:

„Dodatek XII

Kategorie zkušebních letů a související kvalifikace posádek zkušebních letů

A.   Obecné

Tento dodatek stanoví kvalifikace nezbytné pro letové posádky podílející se na provádění zkušebních letů letadel, která byla nebo mají být certifikována podle CS-23 pro letadla s maximální vzletovou hmotností (MTOM) 2 000 kg nebo vyšší, podle CS-25, CS-27, CS-29 nebo rovnocenných předpisů letové způsobilosti.

B.   Definice

1.

‚Zkušebním palubním inženýrem‘ se rozumí jakýkoli inženýr, který se podílí na leteckém zkušebním provozu buď na zemi, nebo za letu.

2.

‚Hlavním zkušebním palubním inženýrem‘ se rozumí zkušební palubní inženýr, který byl přidělen ke službám v letadle za účelem provádění zkušebních letů nebo k tomu, aby pomohl pilotovi při provozu letadla a jeho systémů během činností spojených se zkušebními lety.

3.

‚Zkušebními lety‘ se rozumí:

3.1.

lety ve vývojové fázi nových konstrukčních řešení (letadla, pohonných systémů, letadlových částí a zařízení);

3.2.

lety za účelem prokázání souladu s certifikační předpisovou základnou nebo shody s typovým návrhem;

3.3.

lety, jejichž cílem je vyzkoušet nové konstrukční koncepce, vyžadující nekonvenční manévry nebo profily, při kterých by bylo možné překročit již schválenou obálku letadla;

3.4.

lety při výcviku zkušebního létání.

C.   Kategorie zkušebních letů

1.   Obecné

Níže uvedené popisy se týkají letů prováděných projekčními a výrobními organizacemi podle přílohy I (část 21).

2.   Oblast působnosti

Pokud se na zkušebním letu podílí více než jedno letadlo, musí být podle tohoto dodatku posuzován let každého jednotlivého letadla, aby bylo možno určit, zda se jedná o zkušební let, a případně jeho kategorii.

Do oblasti působnosti tohoto dodatku spadají pouze lety uvedené v bodu 6 B odst. 3.

3.   Kategorie zkušebních letů

Zkušební lety zahrnují tyto čtyři kategorie:

3.1.

Kategorie jedna (1)

a)

první let(y) nového typu letadla nebo letadla, jehož letové nebo ovládací charakteristiky mohly být významně změněny;

b)

lety, během nichž lze předpokládat možnost dosažení letových charakteristik, které se významně liší od již známých letových charakteristik;

c)

lety za účelem zkoumání nových nebo neobvyklých rysů konstrukce nebo technik;

d)

lety za účelem určení nebo rozšíření letové obálky;

e)

lety za účelem určení regulační výkonnosti, letových charakteristik a ovládacích vlastností na hranicích letové obálky;

f)

výcvik zkušebního létání pro zkušební lety kategorie 1.

3.2.

Kategorie dvě (2)

a)

lety s letadlem, jehož typ dosud nezískal osvědčení, která nespadají do kategorie 1;

b)

lety s letadlem, jehož typ již získal osvědčení, po provedení dosud neschválené změny, které nespadají do kategorie 1 a:

i)

které vyžadují posouzení celkového chování letadla nebo

ii)

které vyžadují posouzení základních postupů posádek, jestliže je provozován nebo je potřebný nový nebo změněný systém nebo

iii)

při kterých je vyžadováno záměrně letět mimo omezení v současnosti schválené provozní obálky, avšak v rámci zkoumané letové obálky;

c)

výcvik zkušebního létání pro zkušební lety kategorie 2.

3.3.

Kategorie tři (3)

Lety prováděné za účelem vydání prohlášení o shodě pro nově postavená letadla, které nevyžadují létání mimo rámec omezení typového osvědčení nebo letové příručky letadla.

3.4.

Kategorie čtyři (4)

Lety letadla, jehož typ již získal osvědčení, v případě provedení dosud neschválené konstrukční změny, které nespadají do kategorie 1 nebo 2.

D.   Odborná způsobilost a praxe pilotů a hlavních zkušebních palubních inženýrů

1.   Obecné

Piloti a hlavní zkušební palubní inženýři musí mít odbornou způsobilost a praxi stanovené v následující tabulce.

 

Kategorie zkušebních letů

Letadla

1

2

3

4

Certifikovaná podle CS-23 v kategorii pro sběrnou dopravu (commuter) nebo letadla s návrhovou rychlostí strmého sestupného letu větší než Mach 0,6 nebo s maximálním dostupem více než 7 260 m (25 000 stop), certifikovaná podle CS-25, CS-27, CS-29 nebo rovnocenných předpisů letové způsobilosti

Úroveň odborné způsobilosti 1

Úroveň odborné způsobilosti 2

Úroveň odborné způsobilosti 3

Úroveň odborné způsobilosti 4

Jiná certifikovaná podle CS-23 s MTOM 2 000 kg nebo vyšší

Úroveň odborné způsobilosti 2

Úroveň odborné způsobilosti 2

Úroveň odborné způsobilosti 3

Úroveň odborné způsobilosti 4

1.1.   Úroveň odborné způsobilosti 1

1.1.1.

Piloti musí splňovat požadavky vyplývající z přílohy I (část FCL) nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 ze dne 3. listopadu 2011 (1).

1.1.2.

Hlavní zkušební palubní inženýr musí mít:

a)

úspěšně ukončený výcvikový kurz pro dosažení úrovně odborné způsobilosti 1 a

b)

nejméně 100 hodin praxe v létání, včetně výcviku zkušebního létání.

1.2.   Úroveň odborné způsobilosti 2

1.2.1.

Piloti musí splňovat požadavky vyplývající z přílohy I (část FCL) nařízení (EU) č. 1178/2011.

1.2.2.

Hlavní zkušební palubní inženýr musí mít:

a)

úspěšně ukončený výcvikový kurz pro dosažení úrovně odborné způsobilosti 1 nebo 2 a

b)

nejméně 50 hodin praxe v létání, včetně výcviku zkušebního létání.

Výcvikové kurzy pro dosažení úrovně odborné způsobilosti 1 nebo 2 určené pro hlavní zkušební palubní inženýry musí zahrnovat alespoň tyto předměty:

i)

výkonnost;

ii)

stabilita a vlastnosti řízení/ovládání;

iii)

systémy;

iv)

řízení zkušebních letů a

v)

řízení rizik/bezpečnosti.

1.3.   Úroveň odborné způsobilosti 3

1.3.1.

Pilot(i) musí být přinejmenším držitelem(i) platného průkazu způsobilosti odpovídajícího kategorii zkoušeného letadla, který byl vydán v souladu s částí FCL, a držitelem(i) průkazu způsobilosti obchodního pilota (CPL). Velitel letadla kromě toho musí:

a)

být držitelem kvalifikace pro zkušební létání, nebo

b)

mít alespoň 1 000 hodin praxe v létání ve funkci velitele letadla o podobné složitosti a s podobnými charakteristikami a

c)

absolvovat pro každou třídu nebo typ letadla všechny lety, které jsou součástí programu, jenž vedl k vydání individuálního osvědčení letové způsobilosti alespoň pěti letadlům.

1.3.2.

Hlavní zkušební palubní inženýr musí:

a)

splňovat úroveň odborné způsobilosti 1 nebo 2 nebo

b)

mít podstatnou praxi v létání odpovídající danému úkolu a

c)

absolvovat všechny lety, které jsou součástí programu, jenž vedl k vydání individuálního osvědčení letové způsobilosti alespoň pěti letadlům.

1.4.   Úroveň odborné způsobilosti 4

1.4.1.

Pilot(i) musí být přinejmenším držitelem(i) platného průkazu způsobilosti odpovídajícího kategorii zkoušeného letadla, který byl vydán v souladu s částí FCL, a držitelem(i) průkazu CPL. Velitel letadla musí být držitelem kvalifikace pro zkušební létání nebo mít alespoň 1 000 hodin praxe v létání ve funkci velitele letadla o podobné složitosti a s podobnými charakteristikami.

1.4.2.

Odborná způsobilost a praxe u hlavních zkušebních palubních inženýrů jsou vymezeny v provozní příručce pro zkušební lety.

2.   Hlavní zkušební palubní inženýři

Hlavní zkušební palubní inženýři musí obdržet oprávnění od organizace, která je zaměstnává, podrobně stanovující rozsah jejich funkcí v rámci organizace. Oprávnění musí obsahovat tyto informace:

a)

jméno;

b)

datum narození;

c)

praxe a výcvik;

d)

postavení v rámci organizace;

e)

rozsah oprávnění;

f)

datum vydání prvního oprávnění;

g)

případně datum ukončení platnosti oprávnění a

h)

identifikační číslo oprávnění.

Hlavní zkušební palubní inženýři musí být určeni pro konkrétní let pouze tehdy, jsou-li tělesně i duševně způsobilí k bezpečnému plnění svých povinností a k výkonu své odpovědnosti.

Všechny příslušné záznamy související s pověřením zpřístupní organizace jejich držitelům.

E.   Odborná způsobilost a zkušenosti jiných zkušebních palubních inženýrů

Jiní zkušební palubní inženýři na palubě letadla musí mít přiměřenou praxi a výcvik pro plnění úkolů, které jim byly přiděleny jakožto členům posádky, v souladu s provozní příručkou pro zkušební lety.

Organizace zpřístupní příslušným zkušebním palubním inženýrům všechny příslušné záznamy související s jejich letovými činnostmi.“


(1)  Nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 ze dne 3. listopadu 2011, kterým se stanoví technické požadavky a správní postupy týkající se posádek v civilním letectví podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Úř. věst. L 311, 25.11.2011, s. 1).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU