32015D1219(01)Rozhodnutí předsednictva Evropského parlamentu ze dne 7. října 2015, kterým se mění rozhodnutí předsednictva Evropského parlamentu ze dne 29. března 2004, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2004/2003 o statutu a financování politických stran na evropské úrovni

Publikováno: OJ-C 428, 19.12.2015, s. 1-3 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 7. října 2015 Autor předpisu: Evropský parlament
Platnost od: 20. prosince 2015 Nabývá účinnosti: 1. ledna 2016
Platnost předpisu: Zrušen předpisem 32017D0629(01) Pozbývá platnosti: 30. června 2017
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



ROZHODNUTÍ PŘEDSEDNICTVA EVROPSKÉHO PARLAMENTU

ze dne 7. října 2015,

kterým se mění rozhodnutí předsednictva Evropského parlamentu ze dne 29. března 2004, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2004/2003 o statutu a financování politických stran na evropské úrovni

(2015/C 428/01)

PŘEDSEDNICTVO EVROPSKÉHO PARLAMENTU,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie, zejména na článek 224 této Smlouvy,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2004/2003 ze dne 4. listopadu 2003 (1) a zejména na čl. 9 odst. 1 uvedeného nařízení,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) č. 966/2012 ze dne 25. října 2012 (2) (dále jen „finanční nařízení“) a nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1268/2012 ze dne 29. října 2012 (3) (dále jen „prováděcí pravidla k finančnímu nařízení“),

s ohledem na čl. 25 odst. 11 jednacího řádu Parlamentu,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Čl. 209 odst. 1 prováděcích pravidel k finančnímu nařízení je předmětem článku II.7 přílohy 2 A a článku II.7 přílohy 2B rozhodnutí předsednictva Evropského parlamentu ze dne 29. března 2004 (4) (dále jen „rozhodnutí“).

(2)

Na základě článku 104 finančního nařízení a článku 137 prováděcích pravidel k finančnímu nařízení Evropský parlament v posledních letech vyžadoval, aby si strany a nadace na každou zakázku, jejíž hodnota přesahuje 15 000 EUR, zajistily alespoň tři nabídky.

(3)

V souladu s čl. 209 odst. 2 prováděcích pravidel k finančnímu nařízení smí příslušná schvalující osoba v případech, kdy je za účelem plnění pracovního programu nutné zadat veřejnou zakázku v hodnotě nad 60 000 EUR požadovat dodržování zvláštních pravidel kromě pravidel uvedených v čl. 209 odst. 1 prováděcích pravidel k finančnímu nařízení. Tato zvláštní pravidla mají být odvozena od pravidel ve finančním nařízení a mají být stanovena s ohledem na hodnotu dané veřejné zakázky, na relativní výši příspěvku Unie v poměru k celkovým nákladům akce a na rizika. Tato zvláštní pravidla mají být navíc uvedena v rozhodnutí o udělení grantu nebo grantové dohodě.

(4)

Ustanovení čl. 209 odst. 2 prováděcích pravidel k finančnímu nařízení stanoví tudíž příslušný právní základ pro zadání zakázky v rámci financování grantu v hodnotě nad 60 000 EUR, a je proto příslušné, aby byl uvedený článek použit jako právní základ pro granty, které tuto částku převyšují mezi jinými pro politické skupiny a nadace na evropské úrovni.

(5)

Ve zjištěních předložených Evropským účetním dvorem po provedení kontroly rozpočtového roku 2014 (5) je uvedena poznámka týkající se nedodržování pravidla zajištění alespoň tří nabídek u zakázek v hodnotě nad 15 000 EUR. Když se měly strany a nadace k této poznámce vyjádřit, poukázaly na to, že není jasné, zda se toto pravidlo týká pouze nových zakázek a zda se uplatňuje na úrovni fakturace nebo na úrovni dodavatele. Mimoto konstatovaly, že každoroční organizování zadávacích řízení pro určité druhy zakázek, například pro úklid či údržbu, by znamenalo zbytečnou administrativní zátěž.

(6)

Obecné pravidlo pro zadávání zakázek by s ohledem na článek 209 prováděcích pravidel k finančnímu nařízení, na uvedená zjištění auditu a zmíněné vyjádření stran a nadací mělo být vyjasněno. Při tom by se měla vzít v potaz jednak skutečnost, že evropské politické strany a nadace disponují omezenými lidskými zdroji a řídicími kapacitami, a jednak skutečnost, že výběr jejich dodavatelů ovlivňuje i jejich konkrétní politická a ideologická orientace. Tento zvláštní rys je uznán již v článku II.2.1 přílohy 2 A k uvedenému rozhodnutí, v němž se uvádí, že „politická spřízněnost nezpůsobuje v zásadě střet zájmů v případě dohod uzavřených mezi politickou stranou a organizacemi, které vyznávají tytéž politické hodnoty“.

(7)

Pro každou prováděcí smlouvu v hodnotě přesahující 60 000 EUR na jednoho dodavatele, rok a jednotlivou službu či produkt by měly být učiněny alespoň tři nabídky. Smlouvy by měly být uzavírány na dobu nepřesahující pět let. Hodnocení nabídek by mělo být zdokumentováno a volba konečného dodavatele by měla být dostatečně odůvodněna. V určitých zvláštních případech vývoje na trhu by při řádném odůvodnění mělo být možné zadat zakázku na základě jediného nabídkového řízení. V takových případech by důkazní břemeno měla nést strana nebo nadace, která je příjemcem grantu.

PŘIJALO TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Rozhodnutí se mění takto:

1)

V příloze 2 A se článek II.7 nahrazuje tímto:

„ČLÁNEK II.7 – ZADÁVÁNÍ ZAKÁZEK

Pokud příjemce zadává za účelem plnění pracovního programu zakázky a pokud zboží nebo služby, které jsou předmětem těchto zakázek, jsou uvedeny v operačním rozpočtu jako výdaje, které lze financovat z grantu, musí vypsat výběrové řízení a zadat zakázku tomu uchazeči, který předloží z ekonomického hlediska nejvýhodnější nabídku, tedy tu, která je považována za nabídku s nejlepším poměrem kvality a ceny. Příjemce musí dodržovat zásady transparentnosti a rovného zacházení s uchazeči a zamezit jakémukoli střetu zájmů. U zakázek, jejichž hodnota přesahuje 60 000 EUR na jednoho dodavatele, rok a jednotlivé zboží či službu si příjemce zajistí alespoň tři nabídky reagující na písemnou výzvu k podání nabídky, která upřesní podmínky zakázky. Příjemce uchová záznamy o hodnocení nabídek a svou volbu konečného dodavatele písemně odůvodní. Pokud příjemce obdrží méně než tři nabídky reagující na písemnou výzvu k podání nabídky, musí prokázat, že u dané zakázky nebylo možné obdržet více nabídek.

Příslušné smlouvy jsou uzavírány na dobu nepřesahující pět let.

Příjemce nese výhradní odpovědnost za plnění pracovního programu a dodržování podmínek rozhodnutí. Příjemce se zavazuje, že učiní veškerá opatření nezbytná k tomu, aby se dodavatel vzdal všech nároků vůči Evropskému parlamentu podle rozhodnutí.“

2)

V příloze 2B se článek II.7 nahrazuje tímto:

„ČLÁNEK II.7 – ZADÁVÁNÍ ZAKÁZEK

Pokud příjemce zadává za účelem plnění pracovního programu zakázky a pokud zboží nebo služby, které jsou předmětem těchto zakázek, jsou uvedeny v operačním rozpočtu jako výdaje, které lze financovat z grantu, musí vypsat výběrové řízení a zadat zakázku tomu uchazeči, který předloží z ekonomického hlediska nejvýhodnější nabídku, tedy tu, která je považována za nabídku s nejlepším poměrem kvality a ceny. Příjemce grantu musí dodržovat zásady transparentnosti a rovného zacházení s uchazeči a zamezit jakémukoli střetu zájmů. U zakázek, jejichž hodnota přesahuje 60 000 EUR na jednoho dodavatele, rok a jednotlivé zboží či službu si příjemce zajistí alespoň tři nabídky reagující na písemnou výzvu k podání nabídky, která upřesní podmínky zakázky. Příjemce uchová záznamy o hodnocení nabídek a svou volbu konečného dodavatele písemně odůvodní. Pokud příjemce obdrží méně než tři nabídky reagující na písemnou výzvu k podání nabídky, musí prokázat, že u dané zakázky nebylo možné obdržet více nabídek.

Příslušné smlouvy jsou uzavírány na dobu nepřesahující pět let.

Příjemce nese výhradní odpovědnost za plnění pracovního programu a dodržování podmínek rozhodnutí. Příjemce se zavazuje, že učiní veškerá opatření nezbytná k tomu, aby se dodavatel vzdal všech nároků vůči Evropskému parlamentu podle rozhodnutí.“

Článek 2

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 1. ledna 2016.


(1)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2004/2003 ze dne 4. listopadu 2003 o statutu a financování politických stran na evropské úrovni (Úř. věst. L 297, 15.11.2003, s. 1).

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) č. 996/2012 ze dne 25. října 2012, kterým se stanoví finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie a zrušuje nařízení Rady (ES, Euratom č. 1605/2002 (Úř. věst. L 298, 26.10.2012, s. 1).

(3)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1268/2012 ze dne 29. října 2012 o prováděcích pravidlech k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) č. 966/2012, kterým se stanoví finanční pravidla o souhrnném rozpočtu Unie (Úř. věst. L 362, 31.12.2012, s. 1).

(4)  Rozhodnutí předsednictva Evropského parlamentu ze dne 29. března 2004, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2004/2003 o statutu a financování politických stran na evropské úrovni ve znění rozhodnutí předsednictva ze dne 1. února 2006, 18. února 2008, 2. února 2011 a 13. ledna 2014 (Úř. věst. C 63, 4.3.2014, s. 1).

(5)  Výroční zpráva Účetního dvora o plnění rozpočtu za rozpočtový rok 2014 spolu s odpověďmi orgánů (Úř. věst. C 373, 10.11.2015, s. 1).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU