(EU) 2015/206Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2015/206 ze dne 9. února 2015 o schválení účinného vnějšího osvětlení společnosti Daimler AG využívajícího diod vyzařujících světlo jako inovativní technologie pro snižování emisí CO 2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 Text s významem pro EHP

Publikováno: Úř. věst. L 33, 10.2.2015, s. 52-58 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 9. února 2015 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 17. února 2015 Nabývá účinnosti: 17. února 2015
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (EU) 2020/1806 Pozbývá platnosti: 1. ledna 2021
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2015/206

ze dne 9. února 2015

o schválení účinného vnějšího osvětlení společnosti Daimler AG využívajícího diod vyzařujících světlo jako inovativní technologie pro snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 ze dne 23. dubna 2009, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých vozidel (1), a zejména na čl. 12 odst. 4 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Výrobce Daimler AG (dále jen „žadatel“) podal dne 14. listopadu 2013 žádost o schválení účinného vnějšího osvětlení s využitím diod vyzařujících světlo (LED) jako inovativního technologického souboru. Úplnost žádosti byla posouzena v souladu s článkem 4 prováděcího nařízení Komise (EU) č. 725/2011 (2). Komise zjistila, že v původní žádosti chybí některé důležité informace, a požádala žadatele, aby je doplnil. Žadatel poskytl požadované informace dne 14. května 2014. Žádost byla shledána úplnou a lhůta pro posouzení žádosti Komisí započala dnem následujícím po dni, kdy byly oficiálně obdrženy úplné informace, tj. dne 15. května 2014.

(2)

Žádost byla posouzena v souladu s článkem 12 nařízení (ES) č. 443/2009, prováděcím nařízením (EU) č. 725/2011 a technickými pokyny pro přípravu žádostí o schválení inovativních technologií podle nařízení (ES) č. 443/2009 (dále jen „technické pokyny“) (3).

(3)

Žádost se týká účinného vnějšího osvětlení za použití diod vyzařujících světlo v potkávacím světlometu, v dálkovém světlometu, v předním obrysovém světle a v osvětlení poznávací značky. Tento technologický soubor je podobný inovativním technologiím schváleným jako ekologické inovace v prováděcích rozhodnutích Komise 2013/128/EU (4) a 2014/128/EU (5). Je třeba rovněž uvést, že žádost společnosti Daimler AG je založena na zjednodušeném přístupu popsaném v technických pokynech jako žádost dříve schválená prováděcím rozhodnutím 2014/128/EU, zatímco žádost schválená prováděcím rozhodnutím 2013/128/EU byla založena na komplexním přístupu.

(4)

Komise konstatuje, že informace poskytnuté v žádosti prokazují, že podmínky a kritéria uvedené v článku 12 nařízení (ES) č. 443/2009 a v článcích 2 a 4 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 byly splněny.

(5)

Žadatel prokázal, že použití diod LED v potkávacím světlometu, v dálkovém světlometu, v předním obrysovém světle a v osvětlení poznávací značky nepřekročilo u nových osobních automobilů registrovaných v referenčním roce 2009 3 % podíl. Na podporu této skutečnosti odkázal žadatel na technické pokyny, které shrnují zprávu „Light Sight Safety“ vypracovanou sdružením CLEPA. Žadatel v souladu se zjednodušeným přístupem popsaným v technických pokynech použil předem definované funkce a zprůměrované údaje.

(6)

Žadatel v souladu se zjednodušeným přístupem popsaným v technických pokynech použil halogenové osvětlení jako referenční technologii k prokázání schopnosti účinného vnějšího osvětlení snížit emise CO2 použitím diod vyzařujících světlo v potkávacím světlometu, v dálkovém světlometu, v předním obrysovém světle a v osvětlení poznávací značky.

(7)

Žadatel předložil metodiku pro zkoušení snížení emisí CO2, jejíž součástí jsou vzorce, které jsou v souladu se vzorci popsanými v technických pokynech v rámci zjednodušeného přístupu, pokud jde o funkce osvětlení. Vzhledem k tomu, že žadatel požádal o inovativní technologický soubor účinného vnějšího osvětlení s využitím diod LED, považuje Komise za vhodné upravit vzorce pro výpočet úspor CO2 tak, aby odrážely celkové úspory CO2 souboru osvětlení. V důsledku toho se metodika uvedená v příloze tohoto rozhodnutí v některých základních prvcích liší od metodiky schválené prováděcím rozhodnutím 2014/128/EU. Komise se domnívá, že tato zkušební metodika poskytne výsledky, které jsou ověřitelné, opakovatelné a porovnatelné, a že je schopna reálně prokázat statisticky významné snížení emisí CO2 pomocí dané inovativní technologie v souladu s článkem 6 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011.

(8)

V této souvislosti zastává Komise názor, že žadatel uspokojivě prokázal, že snížení emisí prostřednictvím inovativní technologie dosahuje nejméně hodnoty 1 g CO2/km.

(9)

Vzhledem k tomu, že pro účely zkoušky schválení typu z hlediska emisí CO2 uvedené v nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 (6) a nařízení Komise (ES) č. 692/2008 (7) není vyžadována aktivace vnějšího osvětlení, je Komise přesvědčena, že dotyčné funkce osvětlení nepodléhají standardnímu zkušebnímu cyklu.

(10)

Aktivace dotyčných funkcí osvětlení je povinná k zajištění bezpečného provozu vozidla, a nezávisí proto na volbě řidiče. Z tohoto důvodu Komise dospěla k závěru, že za snížení emisí CO2 v důsledku používání diod LED by měl odpovídat výrobce.

(11)

Komise zjistila, že zpráva o ověření byla vypracována společností TÜV NORD Mobilität GmbH & Co. KG, což je nezávislý a autorizovaný subjekt, a že zpráva potvrzuje zjištění uvedená v žádosti.

(12)

Na základě toho zastává Komise názor, že proti schválení předmětné inovativní technologie by neměly být vzneseny žádné námitky.

(13)

Každý výrobce, který chce získat výhody ze snížení svých průměrných specifických emisí CO2 pro účely splnění svého cíle pro specifické emise na základě snížení emisí CO2 prostřednictvím inovativní technologie schválené tímto rozhodnutím, by měl v souladu s čl. 11 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 ve své žádosti o certifikát ES schválení typu pro dotyčná vozidla uvést odkaz na toto rozhodnutí.

(14)

Pro účely stanovení obecného kódu ekologické inovace, který se uvede v příslušných dokumentech schválení typu podle příloh I, VIII a IX směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES (8), by měl být určen individuální kód, který se má použít pro inovativní technologii schválenou tímto rozhodnutím.

(15)

Lhůta pro posouzení inovativní technologie uvedená v čl. 10 odst. 2 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 má vypršet. Je proto vhodné, aby rozhodnutí vstoupilo v platnost co nejdříve,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

1.   Účinné vnější osvětlení s využitím diod vyzařujících světlo (LED), jež je určeno k použití ve vozidlech kategorie M1, se schvaluje jako inovativní technologie ve smyslu článku 12 nařízení (ES) č. 443/2009.

2.   Snížení emisí CO2, kterého je dosaženo pomocí použití účinného vnějšího osvětlení s využitím diod vyzařujících světlo (LED) uvedeného v odstavci 1, se určuje za použití metody stanovené v příloze.

3.   Individuální kód ekologických inovací, který má být uveden v dokumentaci ke schválení typu a který se má používat v souvislosti s inovační technologií schválenou tímto rozhodnutím, je „10“.

Článek 2

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost sedmým dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 9. února 2015.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 140, 5.6.2009, s. 1.

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 725/2011 ze dne 25. července 2011, kterým se stanoví postup schvalování a certifikace inovativních technologií ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 194, 26.7.2011, s. 19).

(3)  http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars/docs/guidelines_en.pdf.

(4)  Prováděcí rozhodnutí Komise 2013/128/EU ze dne 13. března 2013 o schválení používání diod vyzařujících světlo v některých funkcích osvětlení vozidla M1 jako inovativní technologie pro snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 70, 14.3.2013, s. 7).

(5)  Prováděcí rozhodnutí Komise 2014/128/EU ze dne 10. března 2014 o schválení modulu tlumeného světla s diodami LED – „E-Light“ jako inovativní technologie ke snižování emisí CO2 z osobních automobilů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 (Úř. věst. L 70, 11.3.2014, s. 30).

(6)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla (Úř. věst. L 171, 29.6.2007, s. 1).

(7)  Nařízení komise (ES) č. 692/2008 ze dne 18. července 2008, kterým se provádí a mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla (Úř. věst. L 199, 28.7.2008, s. 1).

(8)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES ze dne 5. září 2007, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla (rámcová směrnice) (Úř. věst. L 263, 9.10.2007, s. 1).


PŘÍLOHA

1.   Zkušební metodika – Úvod

Aby bylo možné určit snížení emisí CO2, ke kterému došlo díky účinnému vnějšímu osvětlení s využitím diod vyzařujících světlo (LED) ve vozidle kategorie M1, je třeba stanovit:

a)

zkušební podmínky;

b)

zkušební postup;

c)

vzorce pro výpočet snížení emisí CO2;

d)

vzorce pro výpočet směrodatné odchylky;

e)

určení snížení emisí CO2 pro účely certifikace schvalovacími orgány.

2.   Zkušební podmínky

Použijí se požadavky předpisu EHK/OSN č. 112 (1) – Jednotná ustanovení pro schvalování světlometů motorových vozidel s asymetrickým potkávacím světlem a/nebo dálkovým světlem a vybavených žárovkami a/nebo moduly s diodami vyzařujícími světlo (LED). Pokud jde o stanovení spotřeby energie, je třeba odkázat na bod 6.1.4 předpisu č. 112 a body 3.2.1 a 3.2.2 přílohy 10 nařízení č. 112.

3.   Zkušební postup

Měření se provádějí tak, jak je znázorněno na obrázku 1. Použijí se tyto přístroje:

dva digitální multimetry, jeden pro měření stejnosměrného proudu a druhý pro měření stejnosměrného napětí,

napájecí zdroj.

Image

Mělo by se provést celkem pět měření proudu při napětí 12,8 V pro potkávací a dálkový světlomet a přední obrysové světlo a při napětí 10,7 V pro osvětlení poznávací značky.

Přesná přivedená napětí a naměřený proud se zaznamenají s přesností na čtyři desetinná místa.

4.   Vzorce

Určení snížení emisí CO2 a stanovení, zda je splněna prahová hodnota 1 g CO2/km, se provede podle těchto kroků:

Krok 1

:

výpočet úspor energie,

Krok 2

:

výpočet snížení emisí CO2,

Krok 3

:

výpočet chyby snížení emisí CO2,

Krok 4

:

ověření prahové hodnoty.

4.1.   Výpočet úspor energie

Při každém z pěti měření se využitý příkon vypočte jako součin přivedeného napětí a naměřeného proudu. Pokud je pro dodávku elektrické energie do světelných zdrojů LED použit krokový motor nebo elektronický regulátor, tak se elektrické zatížení této součásti z měření vyloučí. Výsledkem je pět hodnot. Všechny hodnoty se musí vyjádřit s přesností na čtyři desetinná místa. Poté se vypočte střední hodnota využitého příkonu, což je součet pěti hodnot příkonu vydělený pěti.

Výsledné snížení příkonu se vypočte podle tohoto vzorce:

Vzorec (1):

ΔP = Pbaseline – Peco-innovation

kde:

ΔP

:

snížení příkonu ve wattech,

Pbaseline

:

referenční příkon;

Peco-innovation

:

střední hodnota využitého příkonu ekologické inovace ve wattech.

Tabulka 1

Požadavky na příkon pro různé referenční typy osvětlení

Typ osvětlení

Celkový elektrický příkon

[W]

Světlomet potkávacího světla

137

Světlomet dálkového světla

150

Přední obrysové světlo

12

Osvětlení poznávací značky

12

4.2.   Výpočet snížení emisí CO2

Celkové snížení emisí CO2 u souboru osvětlení se vypočte podle vzorce (2) a (3).

Pro vozidlo s benzínovým motorem:

Vzorec (2):

Formula

Pro vozidlo s naftovým motorem:

Vzorec (3):

Formula

Z těchto vzorců vyplývá celkové snížení emisí CO2 u souboru osvětlení v gCO2/km.

Vstupní údaje pro vzorce (2) a (3) jsou:

ΔPj

:

snížení elektrického příkonu ve wattech (W) u daného typu osvětlení j, což je výsledek kroku 1,

UFj

:

faktor využití u daného typu osvětlení j, uvedený v tabulce 2

m

:

počet typů osvětlení v inovativním technologickém souboru

v

:

průměrná rychlost jízdy v jízdním cyklu NEDC, která činí 33,58 km/h

VPe – P

:

spotřeba na efektivní příkon u vozidel s benzínovým motorem, která činí 0,264 l/kWh

VPe – D

:

spotřeba na efektivní příkon u vozidel s naftovým motorem, která činí 0,22 l/kWh

ηA

:

účinnost alternátoru, která činí 0,67

CFP

:

přepočítací koeficient pro benzin, který činí 2 330 gCO2/l

CFD

:

přepočítací koeficient pro motorovou naftu, který činí 2 640 gCO2/l

Tabulka 2

Faktor využití pro jiný druh osvětlení

Typ osvětlení

faktor využití (%)

Světlomet potkávacího světla

0,33

Světlomet dálkového světla

0,03

Přední obrysové světlo

0,36

Osvětlení poznávací značky

0,36

4.3.   Výpočet statistické chyby snížení emisí CO2

Statistická chyba snížení emisí CO2 se stanoví ve dvou krocích. V prvním kroku se určí hodnota chyby příkonu jako směrodatná odchylka, která je ekvivalentní 68 % intervalu spolehlivosti.

Použije se k tomu vzorec (4).

Vzorec (4):

Formula

kde:

Formula

:

směrodatná odchylka aritmetického průměru [W]

xi

:

naměřená hodnota [W]

Formula

:

aritmetický průměr [W]

n

:

počet měření, který činí 5.

Při výpočtu chyby snížení emisí CO2 u vozidel s benzinovým a s naftovým motorem se použije zákon šíření chyb, vyjádřený ve vzorci (5).

Vzorec (5):

Image

kde:

Formula

:

střední celková chyba snížení emisí CO2 [gCO2/km]

Image

:

citlivost vypočteného snížení emisí CO2 vzhledem k typu osvětlení Pj

σPj

:

chyba typu osvětlení Pj [W]

m

:

počet typů osvětlení v inovativním technologickém souboru

Dosazením vzorce (2) do vzorce (5) získáme vzorec (6) pro výpočet chyby snížení emisí CO2 v případě vozidel s benzínovým motorem.

Vzorec (6):

Formula

Dosazením vzorce (3) do vzorce (5) získáme vzorec (7) pro výpočet chyby snížení emisí CO2 v případě vozidel s naftovým motorem.

Vzorec (7):

Formula

4.4.   Ověření prahové hodnoty

Pro prokázání, že je se statistickou významností překročena prahová hodnota 1,0 gCO2/km, by se měl použít následující vzorec (8).

Vzorec (8):

Formula

kde:

MT

:

minimální prahová hodnota [gCO2/km]

CCO2

:

celkové snížení emisí CO2 [gCO2/km], které se musí vyjádřit s přesností na čtyři desetinná místa

Formula

:

střední celková chyba snížení emisí CO2 [gCO2/km], která se musí vyjádřit s přesností na čtyři desetinná místa.

Pokud je celkové snížení emisí CO2 dosažené pomocí inovativního technologického souboru, vypočtené podle vzorce (8), pod limitem uvedeným v čl. 9 odst. 1 prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011, použije se čl. 11 odst. 2 druhý pododstavec uvedeného nařízení.


(1)  E/ECE/324/Rev.2/Add.111/Rev.3 – E/ECE/TRANS/505/Rev.2/Add.111/Rev.3, 9. ledna 2013.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU