b)
|
Zjišťují se tyto proměnné:
Přístup jednotlivců a/nebo domácností k systémům informačních a komunikačních technologií a jejich používání
Proměnné, které se zjišťují za všechny domácnosti:
—
|
přístup k počítači doma,
|
—
|
přístup k internetu doma (prostřednictvím jakéhokoli zařízení).
|
Proměnné, které se zjišťují za domácnosti s přístupem k internetu:
—
|
typ vysokorychlostního připojení používaný pro přístup k internetu doma: pevné vysokorychlostní připojení, např. DSL, ADSL, VDSL, kabel, optický kabel, satelit, veřejné WiFi,
|
—
|
typ vysokorychlostního připojení používaný pro přístup k internetu doma: mobilní vysokorychlostní připojení (prostřednictvím mobilní telefonní sítě, alespoň 3G, např. UMTS, s využitím SIM karty nebo USB klíče, mobilního telefonu nebo telefonu smartphone jako modemu),
|
—
|
(nepovinně) typ připojení používaný pro přístup k internetu doma: vytáčené připojení přes běžnou telefonní linku nebo ISDN,
|
—
|
(nepovinně) typ připojení používaný pro přístup k internetu doma: mobilní nízkorychlostní připojení (prostřednictvím mobilní telefonní sítě, méně než 3G, např. 2G+/GPRS, s využitím SIM karty nebo USB klíče, mobilního telefonu nebo telefonu smartphone jako modemu).
|
Proměnná, která se zjišťuje za všechny jednotlivce:
—
|
poslední použití počítače doma, v práci nebo jinde (během posledních tří měsíců; před třemi měsíci až jedním rokem; před více než jedním rokem; jednotlivec nikdy nepoužil počítač).
|
Proměnná, která se zjišťuje za jednotlivce, kteří použili počítač během posledních tří měsíců:
—
|
průměrná frekvence používání počítače (každý den nebo téměř každý den; alespoň jednou týdně (ale ne každý den); méně než jednou týdně).
|
Používání internetu k různým účelům jednotlivci a/nebo domácnostmi
Proměnná, která se zjišťuje za všechny jednotlivce:
—
|
poslední použití internetu (během posledních tří měsíců; před třemi měsíci až jedním rokem; před více než jedním rokem; jednotlivec nikdy nepoužil Internet).
|
Proměnná, která se zjišťuje za jednotlivce, kteří používali Internet:
—
|
poslední použití internetu k obchodním činnostem k soukromým účelům (během posledních tří měsíců; před třemi měsíci až jedním rokem; před více než jedním rokem; jednotlivec nikdy nepoužil Internet k nákupu nebo objednávce).
|
Proměnné, které se zjišťují za jednotlivce, kteří použili Internet během posledních tří měsíců:
—
|
průměrná frekvence používání internetu během posledních tří měsíců (každý den nebo téměř každý den; alespoň jednou týdně (ale ne každý den); méně než jednou týdně),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců pro odesílání a přijímání elektronické pošty,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro telefonování přes Internet, videotelefonování (prostřednictvím webové kamery) přes Internet (s využitím aplikací, např. Skype, FaceTime),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro účast v sociálních sítích (vytvoření uživatelského profilu, vkládání zpráv nebo jiných příspěvků),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro vkládání vlastní tvorby (textů, fotografií, videosouborů, hudebních souborů, softwaru atd.) na jakékoli internetové stránky za účelem sdílení,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro četbu zpravodajství on-line, novin on-line nebo zpravodajských magazínů on-line,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro vyhledávání informací o zdraví (např. o poraněních, chorobách, výživě, zlepšování zdravotního stavu),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro vyhledávání informací z oblasti vzdělávání, odborné přípravy nebo nabídek kurzů,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro nahlížení do wiki k získání poznatků o jakémkoli tématu,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro hledání informací o zboží nebo službách,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro stahování softwaru (jiného než her),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro vkládání názorů na občanská a politická témata prostřednictvím internetových stránek (např. blogů, sociálních sítí),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro účast na konzultacích on-line nebo na hlasování o občanských či politických tématech (např. územní plánování, podepsání petice),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro hledání zaměstnání nebo zaslání žádosti o zaměstnání,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců za účelem účasti v sítích profesních kontaktů (vytvoření uživatelského profilu, vkládání zpráv a jiných příspěvků např. na LinkedIn, Xing),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro využívání služeb v souvislosti s cestováním nebo s ubytováním souvisejícím s cestováním,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro prodej zboží nebo služeb, např. prostřednictvím dražeb on-line,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro internetové bankovnictví,
|
—
|
používání úložiště dat (storage space) na internetu během posledních tří měsíců k soukromým účelům pro ukládání dokumentů, obrázků, hudebních souborů, videosouborů nebo jiných souborů (např. Google Drive, Dropbox, Microsoft OneDrive (dříve SkyDrive), iCloud, Amazon Cloud Drive),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k činnostem spojeným s učením pro vzdělávací, profesní nebo soukromé účely: účast na kurzu on-line,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k činnostem spojeným s učením pro vzdělávací, profesní nebo soukromé účely: používání materiálů on-line jiných než úplné kurzy on-line (např. audiovizuální materiály, výukový software on-line, elektronické učebnice),
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k činnostem spojeným s učením pro vzdělávací, profesní nebo soukromé účely: komunikace s vyučujícími nebo studenty s využitím výukových internetových stránek/portálů,
|
—
|
používání internetu během posledních tří měsíců k činnostem spojeným s učením pro vzdělávací, profesní nebo soukromé účely: jiné.
|
Proměnná, která se zjišťuje za jednotlivce, kteří během posledních tří měsíců používali Internet k soukromým účelům pro účast v sociálních sítích:
—
|
průměrná frekvence používání internetu během posledních tří měsíců pro účast v sociálních sítích (každý den nebo téměř každý den; alespoň jednou týdně (ale ne každý den); méně než jednou týdně).
|
Proměnné, které se zjišťují za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet k obchodním činnostem k soukromým účelům:
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání jídla nebo potravin,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání zboží pro domácnost,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání léků,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání oblečení nebo sportovních potřeb,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání počítačového hardwaru,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání elektronických zařízení (včetně fotoaparátů),
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání telekomunikačních služeb (např. televize, předplaceného vysokorychlostního připojení, předplaceného připojení pomocí pevné linky nebo mobilního telefonu, doplnění kreditu pro předplacené telefonní karty),
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k nákupu akcií, pojištění a dalších finančních služeb,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání ubytování na dovolené (hotelů atd.),
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání dalších služeb spojených s cestováním (jízdenek/letenek, pronájmu auta atd.),
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání vstupenek na různé akce,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání filmů nebo hudby,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání knih, časopisů nebo novin (včetně elektronických knih),
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání materiálů pro elektronické učení,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání softwaru videoher, jiného počítačového softwaru a aktualizací,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k objednání jiného zboží nebo služeb,
|
—
|
zboží či služby zakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců u tuzemských prodejců,
|
—
|
zboží či služby zakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců u prodejců z jiných zemí EU,
|
—
|
zboží či služby zakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců u prodejců z ostatních zemí světa,
|
—
|
zboží či služby zakoupené nebo objednané během posledních dvanácti měsíců: země původu prodejce je neznámá,
|
—
|
počet objednávek přes Internet nebo množství zboží či služeb zakoupených přes Internet během posledních tří měsíců (počet objednávek/nákupů nebo podle jednotlivých kategorií: 1–2 objednávky/nákupy; mezi > 2 a 5 objednávkami/nákupy; mezi > 5 a 10 objednávkami/nákupy; > 10 objednávek/nákupů),
|
—
|
celková hodnota zboží či služeb (kromě akcií či jiných finančních služeb) zakoupených přes Internet během posledních tří měsíců (v eurech nebo podle jednotlivých kategorií: méně než 50 EUR; 50 EUR až méně než 100 EUR; 100 EUR až méně než 500 EUR; 500 EUR až méně než 1 000 EUR; 1 000 EUR nebo více; nezjištěno),
|
—
|
problémy při použití internetu k obchodním činnostem: technická závada na internetové stránce při objednávání či placení,
|
—
|
problémy při použití internetu k obchodním činnostem: obtíže při vyhledávání informací o zárukách a dalších zákonných právech,
|
—
|
problémy při použití internetu k obchodním činnostem: zboží/služby byly dodány později, než bylo uvedeno,
|
—
|
problémy při použití internetu k obchodním činnostem: celkové náklady byly vyšší, než bylo uvedeno (např. vyšší dodací náklady, neočekávaný poplatek za transakci),
|
—
|
problémy při použití internetu k obchodním činnostem: dodání jiného nebo poškozeného zboží,
|
—
|
problémy při použití internetu k obchodním činnostem: problémy s podvodným jednáním (např. nebylo dodáno žádné zboží/služby, došlo ke zneužití údajů kreditní karty),
|
—
|
problémy při použití internetu k obchodním činnostem: obtížné vyřizování stížností a zjednávání nápravy nebo po podání stížnosti nenásledovala uspokojivá odpověď,
|
—
|
problémy při použití internetu k obchodním činnostem: zahraniční prodejce zboží/služby neprodává v zemi zájemce,
|
—
|
problémy při použití internetu k obchodním činnostem: jiné,
|
—
|
problémy při použití internetu k obchodním činnostem: žádné.
|
Dovednosti a znalosti v oblasti informačních a komunikačních technologií
Proměnné, které se zjišťují za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet:
—
|
znalosti – přenos souborů mezi počítačem a jinými zařízeními,
|
—
|
znalosti – instalace softwaru nebo aplikací,
|
—
|
znalosti – změna nastavení jakéhokoli softwaru, včetně operačních systémů nebo programů pro počítačovou bezpečnost,
|
—
|
znalosti – kopírování nebo přesunování souborů či složek,
|
—
|
znalosti – používání softwaru pro zpracování textu,
|
—
|
znalosti – tvorba prezentací nebo dokumentů, které obsahují text, obrázky, tabulky nebo grafy,
|
—
|
znalosti – používání tabulkových procesorů,
|
—
|
znalosti – editace fotografií, videosouborů nebo audiosouborů,
|
—
|
znalosti – používání kódů určitého programovacího jazyka.
|
Proměnné, které se zjišťují za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců používali tabulkové procesory:
—
|
znalosti – používání pokročilých funkcí tabulkových procesorů pro uspořádání a analýzu údajů, např. třídění, filtrování, používání vzorců, vytváření grafů.
|
Překážky ve využívání informačních a komunikačních technologií a internetu
Proměnné, které se zjišťují za domácnosti bez přístupu k internetu doma:
—
|
důvod, proč nemají přístup k internetu doma: mají přístup k internetu jinde,
|
—
|
důvod, proč nemají přístup k internetu doma: nepotřebují Internet (není užitečný, není zajímavý atd.),
|
—
|
důvod, proč nemají přístup k internetu doma: příliš vysoké náklady na vybavení,
|
—
|
důvod, proč nemají přístup k internetu doma: příliš vysoké poplatky za připojení (telefon, smlouvy o poskytování služeb DSL atd.),
|
—
|
důvod, proč nemají přístup k internetu doma: nedostatečné znalosti,
|
—
|
důvod, proč nemají přístup k internetu doma: obavy o soukromí nebo bezpečnost,
|
—
|
důvod, proč nemají přístup k internetu doma: vysokorychlostní Internet není v dané oblasti k dispozici,
|
—
|
důvod, proč nemají přístup k internetu doma: jiné.
|
Proměnné, které se zjišťují u jednotlivců, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet, ale ne k obchodním činnostem:
—
|
překážky použití internetu k obchodním činnostem: upřednostňuje se osobní nakupování, možnost prohlédnout si výrobek, loajalita k obchodům, síla zvyku,
|
—
|
překážky použití internetu k obchodním činnostem: nedostatek znalostí či vědomostí (jednotlivec např. nevěděl, jak internetovou stránku použít nebo bylo její použití příliš složité),
|
—
|
překážky použití internetu k obchodním činnostem: dodání zboží objednaného přes Internet je problematické (např. dodání trvá příliš dlouho nebo je z hlediska logistiky obtížné),
|
—
|
překážky použití internetu k obchodním činnostem: obavy ohledně zabezpečení plateb nebo soukromí (např. poskytnutí údajů kreditní karty nebo osobních údajů přes Internet),
|
—
|
překážky použití internetu k obchodním činnostem: obavy ohledně dodávky nebo vracení zboží, obavy týkající se vyřizování stížností a zjednávání nápravy,
|
—
|
překážky použití internetu k obchodním činnostem: jednotlivec nevlastní žádnou platební kartu, která umožňuje platbu přes Internet,
|
—
|
(nepovinně) překážky použití internetu k obchodním činnostem: zahraniční prodejce zboží/služby neprodává v zemi jednotlivce,
|
—
|
překážky v internetovém obchodování: jiné.
|
Používání informačních a komunikačních technologií jednotlivci k výměně informací a služeb s veřejnou správou (elektronická veřejná správa, e-government)
Proměnné, které se zjišťují za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet:
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům pro získání informací z internetových stránek orgánů veřejné moci nebo internetových stránek veřejných služeb,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům pro stahování úředních formulářů z internetových stránek orgánů veřejné moci nebo internetových stránek veřejných služeb,
|
—
|
používání internetu během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům pro předložení vyplněných internetových formulářů orgánům veřejné moci nebo institucím veřejných služeb.
|
Proměnné, které se zjišťují za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům nepředložili žádné vyplněné formuláře na internetových stránkách orgánů veřejné moci:
—
|
důvod nepředložení žádných vyplněných formulářů na internetových stránkách orgánů veřejné moci: předložení úředních formulářů nebylo zapotřebí.
|
Proměnné, které se zjišťují za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců k soukromým účelům nepředložili žádné vyplněné formuláře na internetových stránkách orgánů veřejné moci a kteří jako důvod neuvedli, že nebylo třeba předkládat úřední formuláře:
—
|
důvod nepředložení žádných vyplněných formulářů na internetových stránkách orgánů veřejné moci: taková služba internetové stránky nebyla k dispozici,
|
—
|
důvod nepředložení žádných vyplněných formulářů na internetových stránkách orgánů veřejné moci: nedostatek znalostí či vědomostí (jednotlivec např. nevěděl, jak internetovou stránku použít nebo bylo její použití příliš složité),
|
—
|
důvod nepředložení žádných vyplněných formulářů na internetových stránkách orgánů veřejné moci: obavy týkající se ochrany a bezpečnosti osobních údajů,
|
—
|
(nepovinně) důvod nepředložení žádných vyplněných formulářů na internetových stránkách orgánů veřejné moci: absence elektronického podpisu nebo elektronického průkazu totožnosti/elektronického certifikátu (vyžaduje se pro ověření totožnosti/využití služby) nebo s tím související problémy,
|
—
|
důvod nepředložení žádných vyplněných formulářů na internetových stránkách orgánů veřejné moci: jiná osoba tak učinila mým jménem (např. konzultant, daňový poradce, příbuzný nebo člen rodiny),
|
—
|
důvod nepředložení žádných vyplněných formulářů na internetových stránkách orgánů veřejné moci: jiné.
|
Bezpečnost a důvěryhodnost informačních a komunikačních technologií
Proměnné, které se zjišťují za jednotlivce, kteří během posledních dvanácti měsíců použili Internet:
—
|
nežádoucí příhody při používání internetu k soukromým účelům během posledních dvanácti měsíců: ztráta údajů nebo času způsobená napadením virem nebo jiným napadením počítače (např. červ nebo trojský kůň),
|
—
|
nežádoucí příhody při používání internetu k soukromým účelům během posledních dvanácti měsíců: zneužití osobních údajů, které se zasílají prostřednictvím internetu nebo jiné narušení soukromí (např. zneužití fotografií, videí, osobních údajů umístěných na stránkách internetových komunit),
|
—
|
nežádoucí příhody při používání internetu k soukromým účelům během posledních dvanácti měsíců: finanční ztráta způsobená obdržením podvodných zpráv („phishing“) nebo přesměrováním na falešné internetové stránky, které požadují zadání osobních údajů („pharming“),
|
—
|
nežádoucí příhody při používání internetu k soukromým účelům během posledních dvanácti měsíců: finanční ztráta způsobená podvodným použitím platební karty (kreditní nebo debetní),
|
—
|
nežádoucí příhody při používání internetu k soukromým účelům během posledních dvanácti měsíců: přístup dětí na nevhodné internetové stránky,
|
—
|
obavy týkající se bezpečnosti jako omezení nebo překážka objednání nebo nákupu zboží nebo služeb k soukromým účelům přes Internet během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
obavy týkající se bezpečnosti jako omezení nebo překážka provádění bankovních operací, např. správy účtu, k soukromým účelům přes Internet během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
obavy týkající se bezpečnosti jako omezení nebo překážka poskytování osobních údajů online komunitám pro vytváření společenských a profesionálních kontaktů během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
obavy týkající se bezpečnosti jako omezení nebo překážka komunikace s veřejnými službami nebo správními úřady k soukromým účelům přes Internet během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
obavy týkající se bezpečnosti jako omezení nebo překážka stahování softwaru, hudby, videosouborů, her nebo jiných datových souborů k soukromým účelům přes Internet během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
obavy týkající se bezpečnosti jako omezení nebo překážka používání internetu prostřednictvím mobilního zařízení (např. přenosného počítače) přes bezdrátové připojení z jiného místa než z domova během posledních dvanácti měsíců,
|
—
|
pořizování záložních souborů (dokumentů, obrázků atd.) z vlastního počítače na jakékoli externí zálohovací zařízení např. CD, DVD, externí pevný disk, USB zálohovací zařízení) nebo úložiště dat (storage space) na internetu (ano (automaticky nebo manuálně); ne),
|
—
|
informovanost o tom, že pomocí souborů cookies lze sledovat pohyb osob na internetu, vytvořit profil každého uživatele a zasílat uživatelům cílenou reklamu,
|
—
|
nastavení internetového prohlížeče již bylo v minulosti změněno, aby se zabránilo nebo omezilo ukládání množství souborů cookies na vlastním počítači.
|
Přístup k technologiím poskytujícím možnost připojení k internetu nebo k jiným sítím odkudkoli a kdykoli (všudypřítomná možnost připojení) a jejich využívání
Proměnné, které se zjišťují za jednotlivce, kteří během posledních tří měsíců použili Internet:
—
|
používání mobilního telefonu (nebo telefonu smartphone) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště,
|
—
|
používání mobilního telefonu (nebo telefonu smartphone) prostřednictvím mobilní telefonní sítě pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště,
|
—
|
používání mobilního telefonu (nebo telefonu smartphone) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště prostřednictvím bezdrátové sítě (např. WiFi),
|
—
|
používání přenosného počítače (např. laptopu, tabletu) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště,
|
—
|
používání přenosného počítače (např. laptopu, tabletu) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště prostřednictvím mobilní telefonní sítě s použitím USB klíče, SIM karty nebo mobilního telefonu či telefonu smartphone jako modemu,
|
—
|
používání přenosného počítače (např. laptopu, tabletu) pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště prostřednictvím bezdrátové sítě (např. WiFi),
|
—
|
používání jiných zařízení pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště,
|
—
|
nepoužívání mobilního zařízení pro přístup k internetu mimo domov nebo pracoviště.
|
|