(EU) č. 1171/2014Nařízení Komise (EU) č. 1171/2014 ze dne 31. října 2014 , kterým se mění a opravují přílohy I, III, VI, IX, XI a XVII směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla Text s významem pro EHP

Publikováno: Úř. věst. L 315, 1.11.2014, s. 3-12 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 31. října 2014 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 21. listopadu 2014 Nabývá účinnosti: 1. ledna 2016
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (EU) 2018/858 Pozbývá platnosti: 1. září 2020
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 1171/2014

ze dne 31. října 2014,

kterým se mění a opravují přílohy I, III, VI, IX, XI a XVII směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES ze dne 5. září 2007, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla (rámcová směrnice) (1), a zejména na čl. 39 odst. 2 uvedené směrnice,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Směrnice 2007/46/ES stanoví harmonizovaný rámec zahrnující správní ustanovení a obecné technické požadavky pro nová vozidla. Směrnice 2007/46/ES navíc učinila ES schválení typu úplného vozidla povinným pro všechny kategorie vozidel, včetně vozidel vyráběných ve více stupních, v souladu s harmonogramem stanoveným v příloze XIX uvedené směrnice.

(2)

Je nezbytné doplnit požadavky přílohy XVII směrnice 2007/46/ES o postup, který je třeba dodržet při vícestupňovém ES schvalování typu, aby se tento postup stal plně funkčním. Přílohy I, III a IX směrnice 2007/46/ES by také měly být změněny, aby se zajistila souvislost mezi různými stupni konstrukce vozidla vyráběného ve více stupních.

(3)

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 661/2009 (2) stanovilo zrušení několika směrnic a jejich nahrazení odpovídajícími předpisy Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN). Jelikož většina uvedených směrnic byla zrušena nařízením (ES) č. 661/2009 ke dni 1. listopadu 2014, je vhodné aktualizovat příslušné položky v příloze VI směrnice 2007/46/ES.

(4)

Je vhodné opravit přílohu IX směrnice 2007/46/ES, aby se zajistila konzistentnost číslování v různých vzorech prohlášení o shodě, pokud jde o údaje týkající se hmotnosti v provozním stavu a skutečné hmotnosti. Kromě toho je nutné v příloze XI objasnit, že systémy opěrek hlavy jsou povinné pouze pro vozidla kategorie M1.

(5)

Směrnice 2007/46/ES by proto měla být odpovídajícím způsobem změněna.

(6)

Je nezbytné poskytnout výrobcům dostatek času, aby mohli přizpůsobit svá vozidla novým požadavkům ohledně vícestupňového schvalování typu a změnit prohlášení o shodě, jak je vyžaduje toto nařízení.

(7)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Technického výboru – motorová vozidla,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

1.   Přílohy I, III, VI a IX a XI směrnice 2007/46/ES se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení.

2.   Příloha XVII směrnice 2007/46/ES se nahrazuje zněním přílohy II tohoto nařízení.

Článek 2

Schválení typu nových typů vozidel se udělí v souladu se směrnicí 2007/46/ES ve znění tohoto nařízení.

Výrobci vydají prohlášení o shodě pro všechna nová vozidla v souladu se směrnicí 2007/46/ES ve znění tohoto nařízení.

Článek 3

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se ode dne 1. ledna 2016. Na žádost výrobců předloženou schvalovacímu orgánu se může použít i před uvedeným datem.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 31. října 2014.

Za Komisi

předseda

José Manuel BARROSO


(1)  Úř. věst. L 263, 9.10.2007, s. 1.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 661/2009 ze dne 13. července 2009 o požadavcích pro schvalování typu motorových vozidel, jejich přípojných vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla z hlediska obecné bezpečnosti (Úř. věst. L 200, 31.7.2009, s. 1).


PŘÍLOHA I

Směrnice 2007/46/ES se mění takto:

1)

Příloha I se mění takto:

a)

vkládá se nový bod 0.2.2, který zní:

„0.2.2

Pro vozidla s vícestupňovým schválením informace o schválení typu vozidla základního/předchozího stupně (uveďte informace pro každý stupeň. To lze provést s pomocí tabulky)

Typ:

Varianta (varianty):

Verze:

Číslo schválení typu včetně čísla rozšíření“

;

b)

vkládá se nový bod 0.5.1, který zní:

„0.5.1

Pro vozidla s vícestupňovým schválením název společnosti a adresa výrobce vozidla základního/předchozího stupně (stupňů)“

.

2)

Příloha III se mění takto:

a)

vkládá se nový bod 0.2.2, který zní:

„0.2.2

Pro vozidla s vícestupňovým schválením informace o schválení typu vozidla základního/předchozího stupně (uveďte informace pro každý stupeň. To lze provést s pomocí tabulky):

Typ:

Varianta (varianty):

Verze:

Číslo schválení typu včetně čísla rozšíření“

;

b)

vkládá se nový bod 0.5.1, který zní:

„0.5.1

Pro vozidla s vícestupňovým schválením název společnosti a adresa výrobce vozidla základního/předchozího stupně (stupňů)“

;

c)

vkládají se nové body 2.17, 2.17.1 a 2.17.2, které znějí:

„2.17

Vozidlo předané k vícestupňovému schválení typu (pouze v případě neúplných nebo dokončených vozidel kategorie N1 spadajících do oblasti působnosti nařízení (ES) č. 715/2007): ano/ne (1)

2.17.1

Hmotnost základního vozidla v provozním stavu: kg.

2.17.2

Standardní přidaná hmotnost (DAM) vypočtená v souladu s bodem 5 přílohy XII nařízení (ES) č. 692/2008: kg.“

3)

Příloha VI se mění takto:

a)

ve vzoru A se bod 0.5 mění takto:

„0.5

Název společnosti a adresa výrobce úplného/dokončeného vozidla (1)“

;

b)

ve vzoru A se vkládá nový bod 0.5.1, který zní:

„0.5.1

Pro vozidla s vícestupňovým schválením název společnosti a adresa výrobce vozidla základního/předchozího stupně (stupňů)“

;

c)

ve vzoru A se dodatek nahrazuje tímto:

„Dodatek

Seznam regulačních aktů, jejichž požadavky typ vozidla splňuje

(vyplňuje se pouze v případě schválení typu podle čl. 6 odst. 3)

Předmět (1)

Odkaz na regulační akt (1)

Ve znění

Použitelný na varianty

1.

Přípustné hladiny akustického tlaku

 

 

 

2.

Emise

 

 

 

3.

Palivové nádrže/ochrana proti podjetí zezadu

 

 

 

 

 

 

4)

Příloha IX se mění takto:

a)

část I, Úplná a dokončená vozidla, se mění takto:

i)

ve „Vzoru B – strana 1, dokončená vozidla, ES prohlášení o shodě“ se bod 0.2.2 nahrazuje tímto:

„0.2.2

Pro vozidla s vícestupňovým schválením informace o schválení typu vozidla základního/předchozího stupně (uveďte informace pro každý stupeň):

Typ:

Varianta (a):

Verze (a):

Číslo schválení typu, číslo rozšíření“

;

ii)

ve „Vzoru B – strana 1, dokončená vozidla, ES prohlášení o shodě“ se bod 0.5.1 nahrazuje tímto:

„0.5.1

Pro vozidla s vícestupňovým schválením název společnosti a adresa výrobce vozidla základního/předchozího stupně (stupňů)“

;

iii)

v oddíle „Strana 2 – kategorie vozidla O3 a O4 (úplná a dokončená vozidla)“ se vkládá nový bod 13.2, který zní:

„13.2

Skutečná hmotnost vozidla: kg“

;

b)

část II, Neúplná vozidla, se mění takto:

i)

ve „Vzoru C1 – strana 1, neúplná vozidla, ES prohlášení o shodě“ se vkládá nový bod 0.2.2, který zní:

„0.2.2

Pro vozidla s vícestupňovým schválením informace o schválení typu vozidla základního/předchozího stupně (uveďte informace pro každý stupeň):

Typ:

Varianta (a):

Verze (a):

Číslo schválení typu, číslo rozšíření“

;

ii)

ve „Vzoru C1 – strana 1, neúplná vozidla, ES prohlášení o shodě“ se vkládá nový bod 0.5.1, který zní:

„0.5.1

Pro vozidla s vícestupňovým schválením název společnosti a adresa výrobce vozidla základního/předchozího stupně (stupňů)“

;

iii)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie M1 (neúplná vozidla)“ se zrušuje bod 13.2;

iv)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie M1 (neúplná vozidla)“ se bod 14 nahrazuje tímto:

„14.

Hmotnost neúplného vozidla v provozním stavu: … kg“

;

v)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie M1 (neúplná vozidla)“ se vkládá nový bod 14.2, který zní:

„14.2

Skutečná hmotnost nedokončeného vozidla: … kg“

;

vi)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie M2 (neúplná vozidla)“ se bod 14 nahrazuje tímto:

„14.

Hmotnost neúplného vozidla v provozním stavu: … kg“

;

vii)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie M2 (neúplná vozidla)“ se vkládá nový bod 14.2, který zní:

„14.2

Skutečná hmotnost neúplného vozidla: … kg“

;

viii)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie M3 (neúplná vozidla)“ se bod 14 nahrazuje tímto:

„14.

Hmotnost neúplného vozidla v provozním stavu: … kg“

;

ix)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie M3 (neúplná vozidla)“ se vkládá nový bod 14.2, který zní:

„14.2

Skutečná hmotnost neúplného vozidla: … kg“

;

x)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie N1 (neúplná vozidla)“ se zrušuje bod 13;

xi)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie N1 (neúplná vozidla)“ se bod 14 nahrazuje tímto:

„14.

Hmotnost neúplného vozidla v provozním stavu: … kg“

;

xii)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie N1 (neúplná vozidla)“ se vkládá nový bod 14.2, který zní:

„14.2

Skutečná hmotnost neúplného vozidla: … kg“

;

xiii)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie N2 (neúplná vozidla)“ se bod 14 nahrazuje tímto:

„14.

Hmotnost neúplného vozidla v provozním stavu: … kg“

;

xiv)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie N2 (neúplná vozidla)“ se vkládá nový bod 14.2, který zní:

„14.2

Skutečná hmotnost neúplného vozidla: … kg“

;

xv)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie N3 (neúplná vozidla)“ se bod 14 nahrazuje tímto:

„14.

Hmotnost neúplného vozidla v provozním stavu: … kg“

;

xvi)

v oddíle „Strana 2 – vozidlo kategorie N3 (neúplná vozidla)“ se vkládá nový bod 14.2, který zní:

„14.2

Skutečná hmotnost neúplného vozidla: … kg“

;

xvii)

v oddíle „Strana 2 – kategorie vozidla O1 a O2 (neúplná vozidla)“ se bod 14 nahrazuje tímto:

„14.

Hmotnost neúplného vozidla v provozním stavu: … kg“

;

xviii)

v oddíle „Strana 2 – kategorie vozidla O1 a O2 (neúplná vozidla)“ se vkládá nový bod 14.2, který zní:

„14.2

Skutečná hmotnost neúplného vozidla: … kg“

;

xix)

v oddíle „Strana 2 – kategorie vozidla O3 a O4 (neúplná vozidla)“ se bod 14 nahrazuje tímto:

„14.

Hmotnost neúplného vozidla v provozním stavu: … kg“

;

xx)

v oddíle „Strana 2 – kategorie vozidla O3 a O4 (neúplná vozidla)“ se vkládá nový bod 14.2, který zní:

„14.2

Skutečná hmotnost neúplného vozidla: … kg“

;

xxi)

ve vysvětlivkách týkajících se přílohy IX se vysvětlivka e) nahrazuje tímto:

„e)

Položky 4 a 4.1 se vyplní podle definic 25 (rozvor) a 26 (vzdálenost mezi nápravami) uvedených v nařízení (EU) č. 1230/2012“

.

5)

Příloha XI se mění takto:

a)

v dodatku 1 se bod 38 A mění takto:

„38 A

Opěrky hlavy, bez ohledu na to, zda jsou součástí sedadla

Nařízení (ES) č. 661/2009

Předpis EHK OSN č. 25

D

G+D“

 

 

b)

v dodatku 4 se zrušuje bod 38 A.


(1)  V souladu s přílohou IV této směrnice.“


PŘÍLOHA II

PŘÍLOHA XVII

POSTUPY, KTERÉ JE TŘEBA DODRŽET PŘI VÍCESTUPŇOVÉM ES SCHVALOVÁNÍ TYPU

1.   POVINNOSTI VÝROBCŮ

1.1

Uspokojivý průběh postupu vícestupňového ES schválení typu vyžaduje součinnost všech zúčastněných výrobců. Proto musí schvalovací orgány dříve, než udělí schválení typu v prvním a v následujících stupních, zajistit, aby mezi různými výrobci byly uzavřeny potřebné dohody o dodávání a výměně dokladů a informací nezbytných pro to, aby dokončené vozidlo splnilo technické požadavky všech příslušných regulačních aktů uvedených v příloze IV nebo příloze XI. Takové informace musí obsahovat podrobnosti o daných schváleních typu systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků a dále o dílech vozidla, které jsou součástí nedokončeného vozidla, avšak nebyly dosud schváleny jako typ. Výrobce předchozího stupně informuje výrobce následujícího stupně o jakékoli změně, která může ovlivnit systém schvalování typu nebo schvalování typu úplného vozidla. Tyto informace se poskytnou, jakmile bylo vydáno nové rozšíření typu úplného vozidla, a nejpozději v den zahájení výroby neúplného vozidla.

1.2

V postupu vícestupňového ES schvalování typu odpovídá za schválení typu a shodnost výroby všech systémů, konstrukčních částí nebo samostatných technických celků výrobce, který je vyrobil nebo doplnil k předchozímu stupni výroby. Výrobce následujícího stupně neodpovídá za prvky, které byly schváleny jako typ v předchozích stupních, kromě případů, kdy dotyčnou součást změnil natolik, že se předcházející udělené schválení typu stává neplatným.

1.3

Postup vícestupňového schválení může použít i jediný výrobce. Postup vícestupňového schválení však nesmí být použit k obcházení požadavků platných pro vozidla vyráběná v jediném stupni. Zejména vozidla schválená tímto způsobem se nepovažují za vozidla vyrobená ve více stupních v kontextu bodu 3.4 této přílohy a článků 22, 23 a 27 této směrnice (omezení malých sérií a výběhu série).

2.   POVINNOSTI SCHVALOVACÍCH ORGÁNŮ

2.1

Schvalovací orgán musí:

a)

ověřit, zda všechny certifikáty ES schválení typu vydané podle regulačních aktů, které se na schvalování typu vozidla vztahují, zahrnují typ vozidla před dokončením a odpovídají předepsaným požadavkům;

b)

zajistit, aby byly do dokumentace výrobce zahrnuty veškeré potřebné údaje, s ohledem na stav dokončování vozidla;

c)

s odvoláním na dokumentaci zajistit, aby byly požadavky na vozidlo a údaje uvedené v části I dokumentace výrobce vozidla obsaženy v údajích ve schvalovací dokumentaci nebo v certifikátech ES schválení typu, pokud jde o příslušné regulační akty; a v případě úplného vozidla, kdy není některý bod v části I dokumentace výrobce zahrnut ve schvalovací dokumentaci pro kterýkoli z regulačních aktů, potvrdit, že daná součást nebo vlastnost odpovídá údajům v dokumentaci výrobce;

d)

na vybraném vzorku vozidel typu, jenž má být schválen, provést nebo zajistit provedení kontroly součástí a systémů vozidla, aby se ověřilo, že vozidla jsou vyrobena v souladu s odpovídajícími údaji v potvrzené schvalovací dokumentaci s ohledem na veškeré příslušné regulační akty;

e)

případně zkontrolovat nebo zajistit kontrolu odpovídající montáže samostatných technických celků.

2.2

Počet vozidel kontrolovaných pro účely bodu 2.1 písm. d) musí být takový, aby postačoval pro náležitou kontrolu různých schvalovaných kombinací podle stupně výroby vozidla a následujících kritérií:

motor,

převodovka,

hnací nápravy (počet, umístění, propojení),

řízené nápravy (počet a umístění),

druhy karoserií,

počet dveří,

řízení levostranné nebo pravostranné,

počet sedadel,

úroveň vybavení.

3.   PLATNÉ POŽADAVKY

3.1

ES schválení typu podle této přílohy se udělují pro současný stav výroby typu vozidla a zahrnují veškerá schválení typu udělená v dřívějších stupních.

3.2

Pro schvalování typu úplného vozidla se právní předpisy (zejména požadavky přílohy II a konkrétních aktů uvedených v přílohách IV a XI této směrnice) použijí stejným způsobem, jako kdyby se schválení udělovalo (nebo rozšiřovalo) pro výrobce základního vozidla.

3.2.1

Pokud typ systému/konstrukční části vozidla nebyl upraven, zůstává schválení systému/konstrukční části udělené v předchozím stupni v platnosti, dokud neuplyne lhůta pro první registraci v příslušném regulačním aktu.

3.2.2

Pokud byl typ systému vozidla upraven v následujícím stupni v takovém rozsahu, že je třeba provést pro účely schvalování typu nové zkoušky, omezí se posouzení pouze na ty části systému, které byly upraveny nebo ovlivněny změnami.

3.2.3

Pokud byl typ systému vozidla nebo typ úplného vozidla upraven jiným výrobcem v následujícím stupni v takovém rozsahu, že kromě jména výrobce může být dále považován za stejný typ, lze nadále použít požadavek vztahující se na stávající typy, dokud neuplyne lhůta pro první registraci v příslušném regulačním aktu.

3.2.4

Pokud se změní kategorie vozidla, musí být splněny příslušné požadavky pro novou kategorii. Certifikáty schválení typu z předchozí kategorie mohou být přijaty za předpokladu, že požadavky, které vozidlo splňuje, jsou stejné nebo přísnější než požadavky, které platí pro novou kategorii.

3.3

Na základě dohody se schvalovacím orgánem nemusí být schválení typu úplného vozidla udělené výrobci následujícího stupně prodlouženo nebo revidováno, pokud prodloužením uděleným vozidlu předchozího stupně není dotčen následující stupeň nebo technické údaje vozidla. Číslo schválení typu včetně rozšíření na vozidlo předchozího stupně (předchozích stupňů) však musí být uvedeno v bodě 0.2.2 prohlášení o shodě u vozidla následujícího stupně.

3.4

Jestliže byl ložný prostor úplného nebo dokončeného vozidla kategorie N nebo O upraven jiným výrobcem pro účely přidání odnímatelného příslušenství pro uložení a zabezpečení nákladu (například obložení plošiny pro náklad, držáky nákladu a střešní držáky), může být toto příslušenství považováno za součást užitečného zatížení a schválení není nutné, pokud jsou splněny obě tyto podmínky:

a)

úpravy neovlivňují schválení typu vozidla žádným jiným způsobem, než je nárůst skutečné hmotnosti vozidla;

b)

přidané příslušenství lze odstranit bez speciálních nástrojů.

4.   IDENTIFIKACE VOZIDLA

4.1

Identifikační číslo základního vozidla (VIN) podle požadavků nařízení (EU) č. 19/2011 (1) je třeba zachovat ve všech dalších stupních postupu schvalování typu, aby byla zaručena zpětná kontrola postupu schvalování.

4.2

Každý výrobce musí ve druhém a následujících stupních jako doplněk k povinnému štítku předepsanému nařízením (EU) č. 19/2011 upevnit na vozidlo doplňkový štítek, jehož vzor je uveden v dodatku k této příloze. Tento štítek musí být řádně připevněn na dobře viditelném a snadno přístupném místě na součásti, která se při užívání vozidla nevyměňuje. Štítek musí zřetelně a nesmazatelně udávat v uvedeném pořadí následující informace:

jméno výrobce,

části 1, 3 a 4 čísla ES schválení typu,

stupeň schválení typu,

identifikační číslo základního vozidla,

maximální technicky přípustnou hmotnost naloženého vozidla v případě, kdy tato hodnota byla v průběhu právě prováděného stupně schvalování změněna,

maximální technicky přípustnou hmotnost naložené jízdní soupravy (v případě, kdy tato hodnota byla v průběhu právě prováděného stupně schvalování změněna a pokud může vozidlo táhnout přípojné vozidlo). Použije se ‚0‘, pokud vozidlo nesmí táhnout přípojné vozidlo,

maximální technicky přípustnou hmotnost na každou nápravu v pořadí zpředu dozadu v případě, kdy tato hodnota byla v průběhu právě prováděného stupně schvalování změněna,

u návěsu nebo přívěsu s nápravami uprostřed maximální technicky přípustnou hmotnost působící na spojovací zařízení v případě, kdy tato hodnota byla v průběhu právě prováděného stupně schvalování změněna.

Pokud není pro výše uvedené stanoveno jinak, musí štítek odpovídat požadavkům přílohy I a přílohy II nařízení (EU) č. 19/2011.

Dodatek

VZOR DOPLŇKOVÉHO ŠTÍTKU VÝROBCE

Níže uvedený příklad slouží pouze jako návod.

JMÉNO VÝROBCE (stupeň 3)

e2*2007/46*2609

Stupeň 3

WD9VD58D98D234560

1 500 kg

2 500 kg

1–700 kg

2–810 kg


(1)  Nařízení Komise (EU) č. 19/2011 ze dne 11. ledna 2011, které se týká požadavků pro schvalování typu týkajících se povinných štítků výrobce a identifikačních čísel motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 661/2009 o požadavcích pro schvalování typu motorových vozidel, jejich přípojných vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla z hlediska obecné bezpečnosti (Úř. věst. L 8, 12.1.2011, s. 1).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU