2014/C 407/01Stanovisko Komise ze dne 14. listopadu 2014 k předloze nařízení Evropské centrální banky o statistice peněžních trhů

Publikováno: OJ-C 407, 15.11.2014, s. 1-2 Druh předpisu: Stanovisko
Přijato: 14. listopadu 2014 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 15. listopadu 2014 Nabývá účinnosti:
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



STANOVISKO KOMISE

ze dne 14. listopadu 2014

k předloze nařízení Evropské centrální banky o statistice peněžních trhů

2014/C 407/01

Úvod

Dne 8. září 2014 obdržela Komise žádost od Evropské centrální banky (ECB) o stanovisko k předloze nového nařízení o statistice peněžních trhů.

Komise tuto žádost vítá a kvituje, že ECB ji předkládá v souladu se svou povinností konzultovat s Komisí předlohy nařízení ECB, kdykoli existuje spojitost těchto povinností s požadavky Komise, jak je stanoveno v čl. 5 odst. 2 nařízení Rady (ES) č. 2533/98 ze dne 23. listopadu 1998 o shromažďování statistických informací Evropskou centrální bankou (1), aby byla zajištěna koherence nezbytná k sestavení statistik splňujících příslušné informační požadavky ECB a Komise. Dobrá spolupráce mezi ECB a Komisí je prospěšná pro obě instituce a také pro uživatele a respondenty, neboť umožňuje efektivnější tvorbu evropských statistik. Komise rovněž vítá, že uvedené nařízení obsahuje výslovný odkaz na její stanovisko.

Komise vítá iniciativu ECB shromažďovat údaje o peněžních trzích. Komise podporuje veškeré snahy o zvýšení transparentnosti těchto trhů a uznává, že k vytvoření spolehlivých a řádně podložených srovnávacích standardů v souladu s novými pokyny, které vydala Mezinárodní organizace komisí pro cenné papíry (IOSCO) a Evropský orgán pro bankovnictví (EBA), jsou údaje zapotřebí.

Prospěšnost návrhu je zřejmá a návrh je podstatný a důležitý pro široký okruh zainteresovaných stran i pro různé účely: analýzu měnové politiky, stanovování referenčních úrokových sazeb, bankovní dohled, analýzu politiky a transparentnost těchto trhů. Všechny mají zásadní význam pro řádné fungování finančního systému.

Komise se domnívá, že je důležité, aby veškeré údaje o peněžních trzích shromažďované ECB na základě tohoto nařízení byly zpřístupněny dalším příslušným orgánům Unie pro účely výkonu jejich povinností.

Návrh shromažďování dotčených údajů přišel od měnových finančních institucí (MFI). Komise se obává, že seznam měnových finančních institucí obsahuje subjekty, které nejsou činnými příjemci vkladů, a zdůrazňuje, že je nutné dodržovat statistické zásady.

Připomínky k legislativnímu návrhu a navrhované změny

Tato iniciativa bude vyžadovat podávání zpráv o řadě transakcí na peněžním trhu, jako jsou nezajištěné dluhové nástroje, některé obchody zajišťující financování krátkodobých cenných papírů (např. repo obchody, nákup a zpětný prodej) a deriváty. Toto podávání zpráv umožní ECB plnit její úkol poskytovat komplexní, podrobné a harmonizované statistické údaje o peněžních trzích v eurozóně.

Tato iniciativa úzce souvisí se dvěma důležitými počiny legislativního vývoje v EU, kterými jsou:

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o podávání zpráv a transparentnosti u obchodů zajišťujících financování, COM(2014) 40 final ze dne 29.1.2014:

Zmíněné nařízení bude po svém přijetí vyžadovat, aby se v celé EU oznamovaly podrobnosti veškerých obchodů zajišťujících financování uzavřených v EU, včetně krátkodobých repo obchodů a nákupu a zpětného prodeje, a to registru obchodních údajů. Centrální banky EU, jakož i další příslušné orgány budou mít přístup k veškerým údajům nezbytným pro plnění jejich úkolů. Jelikož by podávání zpráv mělo vstoupit v platnost až po roce 2017, je nezbytné zabránit duplicitním požadavkům na podávání zpráv kladeným na účastníky trhu.

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 ze dne 4. července 2012 o OTC derivátech, ústředních protistranách a registrech obchodních údajů (2):

Je rovněž zásadní zabránit duplicitním požadavkům na podávání zpráv kladeným na účastníky trhu u derivátových obchodů. Za tímto účelem by iniciativa ECB měla vzít v úvahu údaje již dostupné v registrech obchodních údajů a vyžadovat pouze chybějící prvky nezbytné pro potřeby tvorby statistik.

S ohledem na nutnost zabránit duplicitním požadavkům na podávání zpráv a vzhledem k nadcházejícímu vstupu v platnost nařízení o podávání zpráv a transparentnosti u obchodů zajišťujících financování se navrhuje článek 11 pozměnit tak, aby upřesňoval, že intervaly pro pravidelné aktualizace po počátečním prvním přezkoumání mohou být kratší než dva roky, pokud vstoupí v platnost nové obdobné požadavky na podávání zpráv stanovené právními předpisy EU. Na podporu tohoto pozměňovacího návrhu se rovněž navrhuje vložit nový bod odůvodnění, který stanoví, že v případech, kdy podrobné údaje o obchodě zajišťujícím financování cenných papírů nebo o derivátové smlouvě již byly nahlášeny registru obchodních údajů, a za předpokladu, že ECB má k podrobným údajům o těchto transakcích účinný přístup, se požadavky na podávání zpráv stanovené v nařízení o ECB o statistice peněžních trhů považují za splněné.

Závěr

Komise návrh nařízení obecně podporuje v rozsahu, v němž přispívá ke shromažďování spolehlivých statistických údajů o finančních trzích na evropské úrovni, které jsou velmi důležité pro zainteresované strany včetně samotné Komise.

Komise je však toho názoru, že je nutné vyřešit výše uvedené otázky.

V Bruselu dne 14. listopadu 2014.

Za Komisi

Marianne THYSSEN

členka Komise


(1)  Úř. věst. L 318, 27.11.1998, s. 8.

(2)  Úř. věst. L 201, 27.7.2012, s. 1.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU