2012/246/EU2012/246/EU: Prováděcí rozhodnutí Komise ze dne 2. května 2012 , kterým se mění rozhodnutí 2011/207/EU, kterým se stanoví zvláštní kontrolní a inspekční program týkající se obnovy populace tuňáka obecného ve východním Atlantiku a ve Středozemním moři (oznámeno pod číslem C(2012) 2800)

Publikováno: Úř. věst. L 121, 8.5.2012, s. 25-35 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 2. května 2012 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 3. května 2012 Nabývá účinnosti: 3. května 2012
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE

ze dne 2. května 2012,

kterým se mění rozhodnutí 2011/207/EU, kterým se stanoví zvláštní kontrolní a inspekční program týkající se obnovy populace tuňáka obecného ve východním Atlantiku a ve Středozemním moři

(oznámeno pod číslem C(2012) 2800)

(2012/246/EU)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Rady (ES) č. 1224/2009 ze dne 20. listopadu 2009 o zavedení kontrolního režimu Společenství k zajištění dodržování pravidel společné rybářské politiky (1), a zejména na článek 95 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

V roce 2006 přijala Mezinárodní komise pro ochranu tuňáků v Atlantiku (ICCAT) víceletý plán obnovy populace tuňáka obecného ve východním Atlantiku a ve Středozemním moři. Na výročním zasedání v roce 2008 ICCAT tento víceletý plán obnovy pozměnila. Pozměněný plán byl v právních předpisech Unie proveden nařízením Rady (ES) č. 302/2009 ze dne 6. dubna 2009 o víceletém plánu obnovy populace tuňáka obecného ve východním Atlantiku a Středozemním moři (2). Tento plán byl dále pozměněn a schválen na výročním zasedání ICCAT v roce 2010 přijetím doporučení ICCAT 10-04 (3).

(2)

V zájmu zajištění úspěšného provádění pozměněného víceletého plánu obnovy zavedlo rozhodnutí Komise 2009/296/ES (4) zvláštní kontrolní a inspekční program na období dvou let, a sice od 15. března 2009 do 15. března 2011.

(3)

Zvláštní kontrolní a inspekční program týkající se obnovy populace tuňáka obecného ve východním Atlantiku a ve Středozemním moři zavedený rozhodnutím Komise 2011/207/EU (5) byla přijat za účelem zajištění kontinuity programu zavedeného rozhodnutím 2009/296/ES a okamžitého provedení některých ustanovení doporučení ICCAT 10-04, zejména ustanovení o včasném předložení požadovaných plánů rybolovu a inspekčních plánů. Rozhodnutí 2011/207/EU pokrývá období od 15. března 2011 do 15. března 2014.

(4)

S ohledem na diskuse na výročním zasedání ICCAT v roce 2011 a s cílem dosáhnout plného provedení opatření, která požaduje ICCAT, je žádoucí zavést požadavky týkající se namátkové kontroly a pilotních studií uvedené v bodě 87 doporučení ICCAT 10-04 o zavedení víceletého plánu obnovy populace tuňáka obecného ve východním Atlantiku a ve Středozemním moři.

(5)

Rovněž je žádoucí aktualizovat a opravit některé zastaralé nebo chybné odkazy v rozhodnutí 2011/207/EU.

(6)

Rozhodnutí 2011/207/EU by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(7)

Opatření stanovená tímto rozhodnutím jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro rybolov a akvakulturu,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Rozhodnutí 2011/207/EU se mění takto:

1)

Název se nahrazuje tímto:

2)

V článku 3 se bod 2 nahrazuje tímto:

„2.

všechny úlovky, vykládky, přemístění, překládky a umístění do klecí, včetně programů namátkových kontrol a pilotních studií;“

3)

V článku 4 se doplňují nové body 9 a 10, které znějí:

„9.

prováděním pilotních studií o tom, jak lépe odhadovat počty i hmotnost tuňáka obecného v místě výlovu;

10.

prováděním programů namátkových kontrol a/nebo alternativních programů při umísťování do klecí s cílem zpřesnit odhady počtů a hmotnosti ryb umísťovaných do klecí.“

4)

V článku 9 se odstavec 1 nahrazuje tímto:

„1.   Členský stát, který hodlá provádět dohled a inspekce rybářských plavidel ve vodách spadajících pod jurisdikci jiného členského státu v rámci plánu společného nasazení, oznámí své záměry kontaktnímu místu dotyčného pobřežního členského státu zmíněnému v čl. 80 odst. 5 nařízení Komise (ES) č. 1224/2009 a Evropské agentuře pro kontrolu rybolovu“.

5)

Článek 10 se nahrazuje tímto:

„Článek 10

Údaje o porušení předpisů

Členské státy, jejichž inspektoři zjistí při provádění inspekce činností uvedených v článku 3 jakékoli porušení předpisů, informují neprodleně Komisi o datu inspekce a podrobnostech porušení.“

6)

V článku 14 se slova „Agenturou Společenství pro kontrolu rybolovu“ nahrazují slovy „Evropskou agenturou pro kontrolu rybolovu“.

7)

Článek 15 se mění takto:

a)

v odstavci 1 se slova „Agentuře Společenství pro kontrolu rybolovu“ nahrazují slovy „Evropské agentuře pro kontrolu rybolovu“;

b)

v odstavci 3 se úvodní věta nahrazuje tímto:

„3.   Tato zpráva v souladu s tabulkou uvedenou v příloze IV obsahuje tyto informace:“;

8)

Přílohy I a II se nahrazují zněním přílohy tohoto rozhodnutí.

Článek 2

Toto rozhodnutí je určeno členským státům.

V Bruselu dne 2. května 2012.

Za Komisi

Maria DAMANAKI

členka Komise


(1)  Úř. věst. L 343, 22.12.2009, s. 1.

(2)  Úř. věst. L 96, 15.4.2009, s. 1.

(3)  Doporučení ICCAT, kterým se mění doporučení ICCAT o zavedení víceletého plánu obnovy populace tuňáka obecného ve východním Atlantiku a ve Středozemním moři.

(4)  Úř. věst. L 80, 26.3.2009, s. 18.

(5)  Úř. věst. L 87, 2.4.2011, s. 9.


PŘÍLOHA

PŘÍLOHA I

STANDARDY

Standardy stanovené v této příloze jsou prováděny s cílem zajistit především:

a)

úplné sledování umísťování do klecí ve vodách Unie;

b)

úplné sledování přemísťování;

c)

úplné sledování společných rybolovných operací;

d)

kontrolu všech dokumentů vyžadovaných právními předpisy vztahujícími se na tuňáka obecného, zejména ověření spolehlivosti zaznamenaných informací.

Místo inspekce

Standard

Umísťování do klecí

Všechna umístění do klecí v chovném hospodářství musí být schválena členským státem (členskými státy) pasti a/nebo vlajky plavidla (plavidel) provádějícího (provádějících) výlov do 48 hodin po předložení údajů požadovaných pro umístění do klecí.

Pro všechna umístění tuňáka obecného do klecí musí existovat přesné, úplné a ověřené doklady podle požadavků ICCAT (včetně požadavků doporučení ICCAT 10-04).

Každé umístění do klecí musí být kontrolováno příslušnými orgány členského státu chovného hospodářství. Kontrola by měla pokrývat celý průběh umísťování do klecí.

V místě umísťování do klecí se provádějí programy namátkových kontrol za účelem přesnějšího odhadu počtů a hmotnosti tuňáka obecného.

Všechna umístění do klecí jsou sledována videokamerou ve vodě (podle bodu 86 doporučení ICCAT 10-04).

Ryby musí být umístěny do klecí před 31. červencem, pokud členský stát chovného hospodářství, který ryby přijímá, neposkytne pádné důvody, včetně vyšší moci, které musí být předloženy se zprávou o umísťování do klecí, pokud se předkládá.

Výlov

Pro celý průběh výlovu musí existovat přesné, úplné a ověřené doklady (včetně dokladů podle požadavků doporučení ICCAT 10-04).

Při každém výlovu z klece musí být přítomen regionální pozorovatel ICCAT.

Inspekce na moři

Standard, který bude stanoven po provedení podrobné analýzy rybolovné činnosti v každé oblasti.

Standardy pro inspekce na moři se vyjádří v počtu dní strávených hlídkováním na moři, jakož i v počtu dní strávených hlídkováním podle rybolovného období a druhu rybolovné činnosti, na niž je inspekce zaměřena.

Přemísťování

Každé přemístění musí být předem schváleno státem vlajky na základě předchozího oznámení o přemístění (podle doporučení ICCAT 10-04).

Každému přemístění je přiděleno číslo povolení (podle bodu 76 doporučení ICCAT 10-04).

Přemístění musí být schváleno do 48 hodin po předložení předchozího oznámení o přemístění (podle bodu 76 doporučení ICCAT 10-04).

Při ukončení přemísťování se státu vlajky zašle prohlášení ICCAT o přemístění (podle bodu 77 doporučení ICCAT 10-04).

Všechna přemístění musí být sledována videokamerou ve vodě (podle bodu 79 doporučení ICCAT 10-04).

V místě výlovu se provádějí pilotní studie o tom, jak lépe odhadovat počty a hmotnost tuňáka obecného, též za použití stereoskopických systémů.

Překládky

Všechna plavidla se podrobí inspekci po připlutí před zahájením překládky, jakož i před odplutím po skončení překládky. V neurčených přístavech se provádějí namátkové inspekce.

Prohlášení o překládce se předává státu vlajky nejpozději do 48 hodin po datu uskutečnění překládky v přístavu (podle bodu 69 doporučení ICCAT 10-04).

Společné rybolovné operace

Všechny společné rybolovné operace musí být předem schváleny členskými státy vlajky a Komisí, která předá schválené společné rybolovné operace ICCAT. Seznam schválených společných rybolovných operací bude zveřejněn na internetové stránce ICCAT.

Dohled ze vzduchu

Pružný standard, jenž bude stanoven po provedení podrobné analýzy rybolovné činnosti v každé oblasti a při zohlednění zdrojů, které má členský stát k dispozici.

Vykládky

Všechna plavidla, která vplují do určeného přístavu za účelem vykládky tuňáka obecného, se podrobí inspekci. V neurčených přístavech se provádějí namátkové inspekce.

Příslušný orgán zašle záznam o vykládce orgánu členského státu vlajky rybářského plavidla do 48 hodin po ukončení vykládky (podle bodu 68 doporučení ICCAT 10-04).

Uvedení na trh

Pružný standard, jenž bude stanoven po provedení podrobné analýzy činností spojených s uváděním na trh.

Sportovní a rekreační rybolov

Pružný standard, jenž bude stanoven po provedení podrobné analýzy sportovního a rekreačního rybolovu.

Pasti

Všechny operace týkající se pastí, včetně přemísťování a výlovu, musí být zkontrolovány a musí probíhat za účasti vnitrostátních pozorovatelů.

PŘÍLOHA II

POSTUPY PRO INSPEKTORY

1.   Inspekční úkoly

1.1   Obecné inspekční úkoly

Pro každou kontrolu a inspekci se vypracuje inspekční zpráva ve formátu stanoveném v oddíle 2 této přílohy. Inspektoři v každém případě ověří a zaznamenají ve své zprávě tyto informace:

1)

podrobné údaje o totožnosti odpovědných osob, posádce plavidel, zaměstnancích chovného hospodářství apod., kteří se účastnili činností, jež byly předmětem inspekce;

2)

oprávnění, licence a povolení k rybolovu;

3)

příslušnou dokumentaci plavidla, jako je lodní deník, prohlášení o přemístění a překládce, dokumenty ICCAT o úlovcích tuňáka obecného, osvědčení o zpětném vývozu a další dokumenty ověřované za účelem kontroly a inspekce podle doporučení ICCAT 10-04;

4)

podrobné záznamy o velikosti tuňáka obecného uloveného, chyceného do pasti, přemisťovaného, překládaného, vykládaného, přepravovaného, umísťovaného do klecí, chovaného, zpracovaného nebo obchodovaného v kontextu dodržování ustanovení plánu obnovy. V případě umísťování do klecí to zahrnuje křížové kontroly mezi prohlášením o umístění do klecí, videozáznamy a výsledky programů namátkových kontrol a pilotních studií;

5)

procentní podíl vedlejších úlovků tuňáka obecného uchovaných na palubě plavidel, která tuňáka obecného aktivně neloví.

V inspekčních zprávách se zaznamenají informace týkající se všech příslušných zjištění z inspekce provedené na moři, při dohledu ze vzduchu, v přístavech, pastech, chovných hospodářstvích nebo jakýchkoli jiných dotčených podnicích. V případě inspekce v rámci programu společné mezinárodní inspekce ICCAT zaeviduje inspektor do lodního deníku provedené inspekce a všechna zjištěná porušení předpisů.

Tato zjištění se porovnají s informacemi, které inspektorům poskytnou ostatní příslušné orgány, včetně údajů ze systému sledování plavidel (VMS), seznamů oprávněných plavidel, zpráv pozorovatelů, videozáznamů a všech dokladů souvisejících s rybolovnými činnostmi.

1.2   Inspekční úkoly při dohledu ze vzduchu

Inspektoři podávají zprávu o údajích z kontrolní činnosti pro účely křížové kontroly a zejména porovnávají pozorování rybářských plavidel s VMS a seznamy oprávněných plavidel.

Inspektoři sledují nezákonné, nehlášené a neregulované rybolovné činnosti a použití letadel nebo vrtulníků při vyhledávání a podávají o nich zprávu.

Zvláštní pozornost se věnuje uzavřeným oblastem, rybolovným obdobím a činnostem loďstev, na něž se vztahují odchylky.

1.3   Inspekční úkoly na moři

1.3.1   Obecné inspekční úkoly

Vezme-li plavidlo provádějící výlov na palubu mrtvé ryby nebo nacházejí-li se mrtvé ryby na palubě zpracovatelského nebo přepravního plavidla, inspektoři vždy ověří množství ryb uchovávaných na palubě a porovnají je s množstvími zaznamenanými v příslušné dokumentaci.

Pokud se přemisťují živé ryby, inspektoři zjistí, jaké prostředky zúčastněné strany použily pro odhad množství přemísťovaného živého tuňáka obecného s ohledem na výsledky pilotních studií. Inspektoři musí mít přístup k přemísťovaným množstvím a ověřit tato množství na základě videozáznamu.

Inspektoři-potápěči z členských států provedou sérii inspekcí na místě uvnitř vlečných klecí a zkontrolují, že počet a odhadovaná hmotnost odlovených a přemístěných ryb odpovídá údajům z prohlášení ICCAT o přemístění na palubě vlečných člunů. Inspektoři systematicky ověřují:

1)

zda mají rybářská plavidla oprávnění k provozu (značení, totožnost, licence, oprávnění k rybolovu a seznamy ICCAT);

2)

dodržování požadavků týkajících se dokumentace plavidla;

3)

zda jsou rybářská plavidla vybavena funkčním VMS a zda jsou dodrženy požadavky na přenos VMS;

4)

zda rybářská plavidla nevykonávají činnost uvnitř uzavřených oblastí a dodržují konec rybolovných období;

5)

dodržování požadavků týkajících se dokumentace umísťování do klecí;

6)

dodržování kvót a/nebo omezení vedlejších úlovků;

7)

složení úlovků na palubě, na které se vztahuje minimální velikost, podle velikosti;

8)

skutečné množství všech druhů na palubě a jeho úpravu;

9)

lovné zařízení na palubě;

10)

případnou přítomnost pozorovatele.

Inspektoři sledují nezákonné, nehlášené a neregulované rybolovné činnosti a použití letadel nebo vrtulníků při vyhledávání a podávají o nich zprávu.

1.3.2   Inspekční úkoly při přemísťování

Inspektoři systematicky ověřují:

1)

dodržování požadavků týkajících se předchozího oznámení o přemístění;

2)

zda stát vlajky přidělil a sdělil do 48 hodin po předložení předběžného oznámení o přemístění veliteli rybářského plavidla, majiteli pasti nebo chovného hospodářství číslo oprávnění pro každé přemístění;

3)

dodržování požadavků týkajících se prohlášení ICCAT o přemístění;

4)

zda prohlášení o přemístění bylo podepsáno regionálním pozorovatelem ICCAT přítomným na palubě a předáno veliteli vlečného plavidla;

5)

dodržování požadavků týkajících se videozáznamů;

6)

jak byly počty a hmotnost tuňáka obecného odhadovány v okamžiku výlovu prostřednictvím pilotních studií včetně využití stereoskopických kamer.

1.3.3   Inspekční úkoly při společných rybolovných operacích

Inspektoři systematicky ověřují:

1)

dodržování požadavků týkajících se společných rybolovných operací, pokud jde o údaje, které mají být zaznamenány do lodního deníku rybolovu;

2)

zda rybářským plavidlům orgány členského státu jejich vlajky vystavily oprávnění ke společné rybolovné operaci podle vzoru v příloze V nařízení (ES) č. 302/2009;

3)

zda byl během společné rybolovné operace přítomen pozorovatel.

1.4   Inspekční úkoly při vykládce

Inspektoři systematicky ověřují:

1)

zda mají rybářská plavidla oprávnění k provozu (značení, totožnost, licence, oprávnění k rybolovu a případně seznamy ICCAT);

2)

zda bylo příslušnými orgány obdrženo předběžné oznámení o připlutí za účelem vykládky;

3)

zda příslušný orgán zaslal záznam o vykládce orgánu státu vlajky rybářského plavidla do 48 hodin po ukončení vykládky;

4)

zda jsou rybářská plavidla vybavena funkčním VMS a zda jsou dodrženy požadavky na přenos VMS;

5)

dodržování požadavků týkajících se dokumentace plavidla;

6)

skutečné množství ulovených ryb na palubě a jejich úpravu;

7)

složení celého úlovku na palubě s cílem ověřit dodržování pravidel pro vedlejší úlovky;

8)

složení úlovků na palubě s cílem ověřit dodržování pravidel pro minimální velikost;

9)

lovná zařízení na palubě;

10)

v případě vykládky zpracovaných produktů použití přepočítacích koeficientů ICCAT pro výpočet ekvivalentu zaokrouhlené hmotnosti zpracovaného tuňáka obecného;

11)

zda je tuňák obecný vykládaný plavidly s návnadou, plavidly lovícími na dlouhou lovnou šňůru, plavidly lovícími pomocí ručních šňůr nebo plavidly lovícími na vlečnou šňůru ve východním Atlantiku a ve Středozemním moři správně označen ocasním štítkem.

1.5   Inspekční úkoly při překládce

Inspektoři systematicky ověřují:

1)

zda mají rybářská plavidla oprávnění k provozu (značení, totožnost, licence, oprávnění k rybolovu a seznamy ICCAT);

2)

zda bylo zasláno předběžné oznámení o připlutí do přístavu a obsahuje správné údaje týkající se překládky;

3)

zda rybářská plavidla, která mají v úmyslu provést překládku, obdržela předchozí oprávnění od svého státu vlajky;

4)

zda byla předem oznámená překládaná množství ověřena;

5)

zda bylo prohlášení o překládce předáno státu vlajky nejpozději do 48 hodin po datu uskutečnění překládky v přístavu;

6)

zda se na palubě nachází příslušná řádně vyplněná dokumentace, včetně prohlášení o překládce, příslušných dokumentů ICCAT o úlovcích tuňáka obecného a osvědčení o zpětném vývozu;

7)

v případě zpracovaných produktů použití přepočítacích koeficientů ICCAT pro výpočet ekvivalentu zaokrouhlené hmotnosti zpracovaného tuňáka obecného.

1.6   Inspekční úkoly v chovných zařízeních

Inspektoři systematicky ověřují:

1)

zda je k dispozici příslušná dokumentace s řádně vyplněnými a oznámenými údaji (dokument o úlovcích tuňáka obecného, osvědčení o zpětném vývozu, prohlášení o přemístění, prohlášení o překládce);

2)

zda umístění do klecí bylo předem schváleno orgány členských států plavidla provádějícího výlov a/nebo pasti a příslušného chovného hospodářství;

3)

zda byl během každého umísťování do klece a výlovu tuňáka obecného přítomen regionální pozorovatel ICCAT a zda potvrdil prohlášení o umístění do klecí;

4)

zda každé přemístění z klecí do chovného hospodářství bylo zachyceno videokamerou umístěnou ve vodě;

5)

zda členský stát chovného zařízení odmítá umísťování tuňáka obecného do klecí, pokud je množství na kusy a/nebo na váhu vyšší než množství povolené k umístění do klecí členským státem vlajky;

6)

zda při každém umístění do klecí došlo k namátkové kontrole, též pokud jsou ryby přemísťovány z komory pasti do výkrmných klecí.

Inspektoři-potápěči členského státu provedou sérii inspekcí na místě a zkontrolují množství ryb umístěných do klecí. Tuto činnost provádějí potápěči, kteří v jednom členském státě mohou použít také stereoskopickou kameru.

1.7   Inspekční úkoly týkající se přepravy a uvádění na trh

Inspektoři systematicky ověřují:

1)

u přepravy zejména příslušné průvodní doklady, které porovnávají se skutečně převáženými množstvími;

2)

pokud jde o uvádění na trh, zda je k dispozici řádně vyplněná příslušná dokumentace, včetně příslušného dokumentu o úlovcích tuňáka obecného a osvědčení o zpětném vývozu.

2.   Inspekční zprávy

1)

U inspekcí prováděných v rámci programu společné mezinárodní inspekce ICCAT použijí inspektoři šablonu uvedenou v dodatku 1 této přílohy.

2)

U ostatních inspekcí inspektoři použijí šablonu svých vnitrostátních zpráv vyplněnou v souladu s článkem 100 a přílohou XXVII prováděcího nařízení Komise (EU) č. 404/2011 ze dne 8. dubna 2011, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1224/2009 o zavedení kontrolního režimu Společenství k zajištění dodržování pravidel společné rybářské politiky (1).

Dodatek 1

ZPRÁVA ICCAT O INSPEKCI č. …

Image

Image

ZJIŠTĚNÁ ZÁVÁŽNÁ PORUŠENÍ PŘEDPISŮ

Image


(1)  Úř. věst. L 112, 30.4.2011, s. 1.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU