32010D0608(02)Rozhodnutí č. H5 ze dne 18. března 2010 o spolupráci v boji proti podvodům a omylům v rámci nařízení Rady (ES) č. 883/2004 a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 o koordinaci systémů sociálního zabezpečení (Text s významem pro EHP )a pro dohodu mezi ES a Švýcarskem

Publikováno: OJ-C 149, 8.6.2010, s. 5-7 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 18. března 2010 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 18. března 2010 Nabývá účinnosti: 18. března 2010
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



ROZHODNUTÍ č. H5

ze dne 18. března 2010

o spolupráci v boji proti podvodům a omylům v rámci nařízení Rady (ES) č. 883/2004 a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 o koordinaci systémů sociálního zabezpečení

(Text s významem pro EHP a pro dohodu mezi ES a Švýcarskem)

2010/C 149/05

SPRÁVNÍ KOMISE PRO KOORDINACI SYSTÉMŮ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ,

s ohledem na čl. 72 písm. a) nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 ze dne 29. dubna 2004 o koordinaci systémů sociálního zabezpečení (1), podle něhož je správní komise odpovědná za řešení všech správních otázek nebo otázek výkladu vyplývajících z ustanovení nařízení (ES) č. 883/2004 a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 (2),

s ohledem na článek 76 nařízení (ES) č. 883/2004,

s ohledem na čl. 2 odst. 2 a články 20, 52 a čl. 87 odst. 3 nařízení (ES) č. 987/2009,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Podle článku 76 nařízení (ES) č. 883/2004 jsou příslušné orgány a instituce povinny spolupracovat za účelem správného provádění uvedeného nařízení.

(2)

Opatření k boji proti podvodům a omylům jsou úzce spojena s odvětvími sociálního zabezpečení ve smyslu čl. 3 odst. 1 nařízení (ES) č. 883/2004 a mají zaručit, že příspěvky jsou hrazeny správnému členskému státu a že dávky nejsou poskytovány neoprávněně nebo podvodně získávány.

(3)

Akční plán k boji proti podvodům a omylům je tudíž součástí řádného provádění nařízení (ES) č. 883/2004 a (ES) č. 987/2009.

(4)

Bližší a účinnější spolupráce mezi příslušnými orgány a institucemi je klíčovým činitelem v opatřeních k boji proti podvodům a omylům.

(5)

Identifikace osob má zásadní význam pro provádění nařízení jak z hlediska vyhledávání osob v databázi instituce, tak z hlediska ujištění se, že osoby jsou těmi, za koho se vydávají.

(6)

Ustanovení čl. 3 odst. 3 nařízení (ES) č. 987/2009 zdůrazňuje, že při shromažďování, přenosu nebo zpracovávání osobních údajů podle právních předpisů členských států, tyto státy pro účely provádění nařízení zajistí, aby dotyčné osoby mohly plně uplatňovat svá práva týkající se ochrany osobních údajů, a to v souladu s předpisy Společenství o ochraně osob v souvislosti se zpracováváním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů.

(7)

Ustanovení čl. 5 odst. 3 nařízení (ES) č. 987/2009 opravňuje příslušnou instituci, aby v případě pochybnosti o informacích poskytnutých dotyčnou osobou nebo platnosti dokumentu požádala instituci místa pobytu nebo místa bydliště o jejich ověření.

(8)

Účinná spolupráce v boji proti podvodům a omylům vychází z mechanismů poskytování informací o změnách platných právních předpisů a z mechanismů obsažených v článcích 20 a 52 nařízení (ES) č. 987/2009.

V souladu s podmínkami stanovenými v čl. 71 odst. 2 nařízení (ES) č. 883/2004,

ROZHODLA TAKTO:

Obecné záležitosti

1.

Pro správné provádění nařízení (ES) č. 883/2004 a nařízení (ES) č. 987/2009 orgány a instituce členských států spolupracují v boji proti podvodům a omylům.

2.

Správní komise jednou ročně projedná spolupráci v otázkách podvodů a omylů. Tato diskuse bude vycházet z dobrovolného podávání zpráv členskými státy o jejich zkušenostech a pokroku v této oblasti. Navržený obsah těchto zpráv je uveden v příloze 1.

3.

Členské státy ustanoví kontaktní místo pro podvody a omyly, jemuž mohou příslušné orgány a instituce ohlašovat rizika podvodů a zneužití nebo systematické obtíže, které způsobují prodlení a omyly. Toto kontaktní místo se zařadí do seznamu zveřejněného sekretariátem správní komise.

Omyly

4.

Ke snížení rizika omylů příslušné orgány a instituce přijmou opatření k zajištění včasného a správného poskytování informací, zejména při používání systému pro elektronickou výměnu informací o sociálním zabezpečení. Za tímto účelem by příslušné orgány a instituce měly:

a)

zajistit, že informace zasílané elektronicky prostřednictvím standardních elektronických dokumentů („Standard Electronic Documents“) orgánům nebo institucím ostatních členských států jsou předmětem procesu kontroly kvality, zejména s ohledem na identifikaci dotyčné osoby a čísla PIN; a dále

b)

oznámit technické komisi a správní komisi jakékoli systematické obtíže při výměně informací pro účely nařízení, které způsobují prodlení nebo omyly.

Oznamování úmrtí

5.

Pokud jde o spolupráci v otázce oznamování úmrtí:

a)

členské státy prostřednictvím správní komise sdílí jakékoli inovační postupy, které na tomto poli zavedly, a oznamují jakékoli překážky bránící spolupráci v této otázce;

b)

členské státy přezkoumají své postupy v potírání neoznamování úmrtí v přeshraničních případech, aby v co největší možné míře zajistili, že takové postupy jsou v souladu s osvědčenými postupy v této oblasti. Seznam určených osvědčených postupů je uveden v příloze 2;

c)

dožádaná strana vyřídí co nejrychleji žádosti o informace od institucí a příslušných orgánů týkající se oznamování úmrtí.

Žádosti o informace

6.

Berouce v úvahu požadavek jednat v souladu s předpisy Společenství o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, příslušné orgány a instituce spolupracují při vyřizování žádostí ostatních členských států o informace k potírání podvodů a k zajištění správného provádění nařízení. Pečlivě posoudí právní stránku případu předtím, než jakoukoli takovou žádost zamítnou z důvodu ochrany soukromí.

7.

Pokud se žádost o informace k potírání podvodů a omylů týká údajů souvisejících s prováděním nařízení o koordinaci, avšak není vyřizována přímo institucí nebo příslušným orgánem, orgán nebo příslušná instituce pomůže dožadující instituci nebo orgánu v identifikaci třetí strany jako příslušného zdroje informací a poskytne veškeré své služby pro jakákoli jednání s touto třetí stranou.

Přezkum

8.

Toto rozhodnutí se přezkoumá nejpozději do konce druhého roku od data vstupu v platnost.

9.

Toto rozhodnutí se zveřejní v Úředním věstníku Evropské unie. Použije se od prvního dne druhého měsíce následujícím po jeho zveřejnění.

předseda správní komise

José Maria MARCO GARCÍA


(1)  Úř. věst. L 166, 30.4.2004, s. 1.

(2)  Úř. věst. L 284, 30.10.2009, s. 1.


PŘÍLOHA 1

Otázky, jež by měly mimo jiné být předmětem výročních zprávách členských států o podvodech a omylech

1.

opatření přijatá v průběhu roku k boji proti podvodům a omylům v případech stanovených nařízeními;

2.

zvláštní problémy při provádění koordinačních pravidel, které mohou vést přinejmenším k rizikům podvodů a omylů;

3.

dohody a dvoustranná ujednání o spolupráci s ostatními členskými státy EU uzavřené za účelem boje proti podvodům a omylům;

4.

opatření přijatá na podporu dodržování ustanovení koordinačních pravidel institucemi a poskytovateli zdravotní péče v oblasti věcných dávek a k poskytování informací občanům.


PŘÍLOHA 2

Osvědčené postupy v potírání neoznamování úmrtí v přeshraničních případech  (1)

 

Zavedení systému přímého oznámení úmrtí hostitelským státem

 

Porovnávání shody údajů

 

Vyžádání administrativní kontroly od hostitelského státu

 

Přístup k oznámením o úmrtí mezi institucemi zdravotní péče

 

Potvrzení o životě

 

Zajištění přímé fyzické přítomnosti v hostitelském státě


(1)  Tyto osvědčené postupy jsou podrobněji popsány v oddílu 9.2 zprávy kontrolní skupiny ad hoc pro podvody a omyly správní komise ze dne 16. listopadu 2009, zveřejněné jako sdělení CASSTM 560/09.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU