(ES) č. 68/2009Nařízení Komise (ES) č. 68/2009 ze dne 23. ledna 2009 , kterým se podeváté přizpůsobuje technickému pokroku nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 21, 24.1.2009, s. 3-9 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 23. ledna 2009 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 13. února 2009 Nabývá účinnosti: 13. února 2009
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (EU) č. 165/2014 Pozbývá platnosti: 2. března 2016
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 68/2009

ze dne 23. ledna 2009,

kterým se podeváté přizpůsobuje technickému pokroku nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě

(Text s významem pro EHP)

KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,

s ohledem na nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 ze dne 20. prosince 1985 o záznamovém zařízení v silniční dopravě (1), a zejména na čl. 17 odst. 1 tohoto nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Příloha IB nařízení (EHS) č. 3821/85 stanoví technická ustanovení pro konstrukci, zkoušení, montáž a kontrolu záznamového zařízení v silniční dopravě;

(2)

Zvláštní pozornost je věnována celkové bezpečnosti systému a jeho použití ve vozidlech spadajících do působnosti nařízení (EHS) č. 3821/85, a proto je třeba doplnit do přílohy IB tohoto nařízení určitá technická ustanovení, aby bylo umožněno instalovat záznamové zařízení, které je v souladu s touto přílohou, do vozidel typu M1 a N1;

(3)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru založeného podle článku 18 nařízení (EHS) č. 3821/85,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Příloha IB nařízení (EHS) č. 3821/85 se mění takto:

1)

Do kapitoly I se vkládá nová definice, která zní:

„rr)

‚adaptérem‘ rozumí: část záznamového zařízení, která zajišťuje signál trvale odpovídající rychlosti vozidla a/nebo vzdálenosti ujeté vozidlem a která je:

zabudována a užívána pouze ve vozidlech typu M1 a N1 (podle definice v příloze II směrnice Rady 70/156/EHS), poprvé uvedených do provozu mezi 1. květnem 2006 a 31. prosincem 2013,

zabudována tam, kde není mechanicky možné zabudovat jiný typ existujícího snímače pohybu, který je jinak v souladu ustanoveními této přílohy a dodatků 1 až 11,

zabudována mezi celkem ve vozidle a místem, odkud integrované snímače nebo alternativní rozhraní vysílají impulsy rychlosti/vzdálenosti.

Co se týče celku ve vozidle, je chování adaptéru stejné, jako by byl k celku ve vozidle připojen snímač pohybu, který je v souladu s ustanoveními této přílohy a dodatků 1 až 11.

Použití takového adaptéru ve výše popsaných vozidlech umožní montáž a správné užívání celku ve vozidle vyhovujícího všem požadavkům v této příloze.

U těchto vozidel záznamové zařízení zahrnuje kabely, adaptér a celek ve vozidle.

2)

V kapitole V oddílu 2 se požadavek 250 nahrazuje požadavkem, který zní:

„250.

Štítek musí obsahovat alespoň tyto údaje:

jméno, adresu nebo firemní značku schváleného pracovníka nebo dílny,

charakteristický koeficient vozidla ve tvaru ‚w = … imp/km‘,

konstantu záznamového zařízení ve tvaru ‚k = … imp/km‘,

účinný obvod pneumatik na kolech ve tvaru ‚l = … mm‘,

rozměr pneumatiky,

datum stanovení charakteristického koeficientu vozidla a měření účinného obvodu pneumatik na kolech,

identifikační číslo vozidla,

část vozidla, v níž je případně zabudován adaptér,

část vozidla, v níž je zabudován snímač pohybu, pokud není připojen k převodové skříni nebo není používán adaptér,

popis barvy kabelu mezi adaptérem a částí vozidla zajišťující přicházející impulsy,

výrobní číslo vloženého snímače pohybu adaptéru.“

3)

V kapitole V oddílu 2 se doplňuje nový požadavek, který zní:

„—

250a.

Instalační štítky u vozidel vybavených adaptéry nebo u vozidel, kde není snímač pohybu připojen k převodové skříni, jsou umístěny v době montáže. U všech ostatních vozidel budou instalační štítky obsahující nové informace umístěny v době kontroly po montáži.“

4)

Za dodatek 11 se doplňuje dodatek 12 podle přílohy tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Použije se 6 měsíců ode dne vyhlášení.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 23. ledna 2009.

Za Komisi

Antonio TAJANI

mistopředseda


(1)  Úř. věst. L 370, 31.12.1985, s. 8.


PŘÍLOHA

Dodatek 12

ADAPTÉR PRO VOZIDLA KATEGORIE M 1 A N1

OBSAH

1.

Zkratky a referenční dokumenty

1.1.

Zkratky

1.2.

Referenční normy

2.

Všeobecné charakteristiky a funkce adaptéru

2.1.

Všeobecný popis adaptéru

2.2.

Funkce

2.3.

Bezpečnost

3.

Požadavky na záznamové zařízení při zabudovaném adaptéru

4.

Konstrukční a funkční požadavky na adaptér

4.1.

Propojení a přizpůsobení přicházejících impulsů rychlosti

4.2.

Přenos přicházejících impulsů do vloženého snímače pohybu

4.3.

Vložený snímač pohybu

4.4.

Bezpečnostní požadavky

4.5.

Funkční charakteristiky

4.6.

Materiály

4.7.

Značení

5.

Montáž záznamového zařízení při použití adaptéru

5.1.

Montáž

5.2.

Plomby

6.

Kontroly, prohlídky a opravy

6.1.

Pravidelné kontroly

7.

Schválení typu záznamového zařízení při použití adaptéru

7.1.

Všeobecně

7.2.

Osvědčení o funkčnosti

1.   ZKRATKY A REFERENČNÍ DOKUMENTY

1.1.   Zkratky

TBD

Bude definováno

VU

Celek ve vozidle

1.2.   Referenční normy

ISO16844-3 Silniční vozidla – Systémy tachografů – část 3: Rozhraní snímače pohybu

2.   VŠEOBECNÉ CHARAKTERISTIKY A FUNKCE ADAPTÉRU

2.1.   Všeobecný popis adaptéru

ADA_001

Adaptér dodává připojenému celku ve vozidle (VU) zabezpečené údaje o pohybu vozidla trvale odpovídající rychlosti vozidla a vzdálenosti ujeté vozidlem.

Adaptér je určen pouze pro vozidla, která musí být vybavena záznamovým zařízením v souladu s tímto nařízením.

Je zabudován a užíván pouze u typů vozidel definovaných v písmenu rr), kde není mechanicky možné zabudovat jiný typ existujícího snímače pohybu, který je jinak v souladu s ustanoveními této přílohy a dodatků 1 až 11.

Adaptér není mechanicky propojen s pohyblivou částí vozidla, jak požaduje dodatek 10 této přílohy (oddíl 3.1), ale je napojen na impulsy vzdálenosti/rychlosti, které jsou vysílány integrovanými snímači nebo alternativními rozhraními.

ADA_002

Snímač pohybu schváleného typu (podle ustanovení této přílohy oddílu VIII – Schválení typu záznamového zařízení a karet tachografu) je umístěn do krytu adaptéru, který obsahuje také zařízení na převod impulsů přenášející přicházející impulsy do vloženého snímače pohybu. Vlastní vložený snímač pohybu je propojen s celkem ve vozidle tak, aby rozhraní mezi celkem ve vozidle a adaptérem bylo v souladu s požadavky normy ISO16844-3.

2.2.   Funkce

ADA_003

Adaptér zajišťuje tyto funkce:

propojení a přizpůsobování příchozích impulsů rychlosti,

přenos přicházejících impulsů do vloženého snímače rychlosti,

všechny funkce vloženého snímače pohybu dodávající zabezpečené údaje o pohybu vozidla do celku ve vozidle.

2.3.   Bezpečnost

ADA_004

Bezpečnost systému adaptéru není ověřována na základě všeobecných požadavků na bezpečnost snímačů pohybu definovaných v dodatku 10 této přílohy. Namísto toho se použijí požadavky vztahující se k bezpečnosti specifikované v oddíle 4.4 tohoto dodatku.

3.   POŽADAVKY NA ZÁZNAMOVÉ ZAŘÍZENÍ PŘI ZABUDOVANÉM ADAPTÉRU

Požadavky uvedené v této a následujících kapitolách udávají, jak je třeba rozumět požadavkům v této příloze, je-li použit adaptér. Související čísla požadavků jsou uvedena v závorkách.

ADA_005

Záznamové zařízení každého vozidla vybaveného adaptérem musí být v souladu se všemi ustanoveními této přílohy kromě případů, kdy je v tomto dodatku uvedeno jinak.

ADA_006

Je-li zabudován adaptér, záznamové zařízení zahrnuje kabely, adaptér (namísto snímače pohybu) a celek ve vozidle (001).

ADA_007

Funkce detekce událostí a/nebo závad záznamového zařízení se pozměňuje takto:

událost „přerušení elektrického napájení“ spouští celek ve vozidle, pokud zařízení není v kalibračním režimu, při každém přerušení elektrického napájení vloženého snímače pohybu delším než 200 milisekund (066),

každé přerušení elektrického napájení adaptéru delší než 200 ms (milisekund) vyvolá přerušení elektrického napájení vloženého snímače pohybu stejného trvání. Prahovou charakteristiku přerušovače adaptéru definuje výrobce adaptéru,

událost „chybné údaje o pohybu vozidla“ spouští celek ve vozidle při přerušení normálního toku dat mezi vloženým snímačem pohybu a celkem ve vozidle nebo v případě chyby v úplnosti nebo totožnosti dat přenášených mezi vloženým snímačem pohybu a celkem ve vozidle (067),

událost „pokus o narušení bezpečnosti systému“ spouští celek ve vozidle v jakémkoli jiném případě, který ohrožuje bezpečnost systému vloženého snímače pohybu, pokud zařízení není v kalibračním režimu (068),

chybu „záznamového zařízení“ spouští celek ve vozidle, pokud zařízení není v kalibračním režimu, v případě jakékoliv závady vloženého snímače pohybu (070).

ADA_008

Závady adaptéru zjistitelné záznamovým zařízením jsou závady související s vloženým snímačem pohybu (071).

ADA_009

Kalibrační funkce celku ve vozidle musí umožnit automatické párování vloženého snímače pohybu a celku ve vozidle (154, 155).

ADA_010

Výrazy „snímač pohybu“ nebo „snímač“ použité v požadavcích na bezpečnost systému celku ve vozidle v dodatku 10 této přílohy se vztahují k vloženému snímači pohybu.

4.   KONSTRUKČNÍ A FUNKČNÍ POŽADAVKY NA ADAPTÉR

4.1.   Propojení a přizpůsobení přicházejících impulsů rychlosti

ADA_011

Vstupní rozhraní adaptéru musí přijímat frekvenční impulsy odpovídající rychlosti vozidla a vzdálenosti ujeté vozidlem. Elektrické charakteristiky přicházejících impulsů jsou: definuje výrobce. Úpravy přístupné pouze výrobci adaptéru a schválené dílně provádějící montáž adaptéru musí umožnit správné propojení vstupu adaptéru s vozidlem, pokud to připadá v úvahu.

ADA_012

Vstupní rozhraní adaptéru musí být schopné, pokud to připadá v úvahu, násobit nebo dělit frekvenční impulsy přicházejících impulsů rychlosti stanoveným faktorem pro přizpůsobení signálu hodnotě v provozním rozsahu faktoru k definovaném v této příloze (4 000 až 25 000 imp/km). Tento stanovený faktor může být naprogramován pouze výrobcem adaptéru a schválenou dílnou provádějící montáž adaptéru.

4.2.   Přenos přicházejících impulsů do vloženého snímače pohybu

ADA_013

Přicházející impulsy, případně přizpůsobené výše uvedeným způsobem, musí být přeneseny do vloženého snímače pohybu tak, aby každý přicházející impuls byl snímačem pohybu detekován.

4.3.   Vložený snímač pohybu

ADA_014

Vložený snímač pohybu musí být stimulován přenesenými impulsy, což mu umožní vytvářet údaje o pohybu vozidla přesně odpovídající pohybu vozidla, jako by byl mechanicky propojen s pohyblivou částí vozidla.

ADA_015

Identifikační data vloženého snímače pohybu využívá celek ve vozidle k identifikaci adaptéru (077).

ADA_016

Montážní data uložená ve vloženém snímači pohybu jsou považována za odpovídající montážním datům adaptéru (099).

4.4.   Bezpečnostní požadavky

ADA_017

Kryt adaptéru musí být konstruován tak, aby jej nebylo možno otevřít. Musí být opatřen plombou, aby bylo možné snadno zjistit pokusy o nepovolenou manipulaci (např. vizuální kontrolou, viz ADA_035).

ADA_018

Nesmí být možné odstranit vložený snímač pohybu z adaptéru bez porušení plomb(y) krytu adaptéru nebo plomby mezi snímačem a krytem adaptéru (viz ADA_035).

ADA_019

Adaptér musí zajistit, že údaje o pohybu vozidla mohou být zpracovány a odvozeny pouze ze vstupu adaptéru.

4.5.   Funkční charakteristiky

ADA_020

Adaptér musí být plně provozuschopný v rozsahu teplot (definuje výrobce v závislosti na montážní poloze) (159).

ADA_021

Adaptér musí být plně provozuschopný v rozsahu vlhkosti od 10 % do 90 % (160).

ADA_022

Adaptér musí být chráněn proti přepětí, záměně polarity napájecího napětí a zkratu (161).

ADA_023

Adaptér musí být v souladu se směrnicí Komise č. 2006/28/ES (1), kterou se za účelem přizpůsobení technickému pokroku mění směrnice Rady 72/245/EHS týkající se elektromagnetické kompatibility, a musí být chráněn proti vybíjení elektrostatického náboje a kolísání napájení (162).

4.6.   Materiály

ADA_024

Adaptér musí dosáhnout indexu ochrany (definují výrobci v závislosti na montážní poloze) (164, 165).

ADA_025

Barva krytu adaptéru je žlutá.

4.7.   Značení

ADA_026

Popisný štítek je připevněn k adaptéru a obsahuje tyto údaje (169):

název a adresa výrobce adaptéru,

katalogové číslo adaptéru podle výrobce a rok jeho výroby,

značka schválení typu adaptéru nebo záznamového zařízení zahrnujícího adaptér,

datum, kdy byl adaptér zabudován,

identifikační číslo vozidla, do něhož byl zabudován.

ADA_027

Popisný štítek dále obsahuje tyto údaje (pokud je není možno přímo přečíst na vnější straně vloženého snímače pohybu):

název výrobce vloženého snímače pohybu,

katalogové číslo vloženého snímače pohybu podle výrobce a rok jeho výroby,

značka schválení typu vloženého snímače pohybu.

5.   MONTÁŽ ZÁZNAMOVÉHO ZAŘÍZENÍ PŘI POUŽITÍ ADAPTÉRU

5.1.   Montáž

ADA_028

Adaptéry pro zabudování do vozidel jsou dodávány pouze výrobcům vozidel nebo dílnám schváleným příslušnými orgány členských států a oprávněným instalovat, aktivovat a kalibrovat digitální tachografy.

ADA_029

Schválená dílna provádějící montáž adaptéru musí seřídit vstupní rozhraní a zvolit dělicí poměr vstupního signálu (pokud připadá v úvahu).

ADA_030

Schválená dílna provádějící montáž adaptéru musí zaplombovat kryt adaptéru.

ADA_031

Adaptér musí být umístěn co možná nejblíže té části vozidla, která zajišťuje přicházející impulsy.

ADA_032

Kabely pro přívod energie do adaptéru musí být červené (pozitivní napájení) a černé (uzemnění).

5.2.   Plomby

ADA_033

Použijí se tyto požadavky na plomby:

kryt adaptéru musí být zaplombovaný (viz ADA_017),

kryt vloženého snímače musí být spojen plombou s krytem adaptéru, jestliže není nemožné odstranit vložený snímač bez poškození plomb(y) krytu adaptéru (viz ADA_018),

kryt adaptéru musí být spojen plombou s vozidlem,

propojení adaptéru a zařízení, které zajišťuje přicházející impulsy, musí být zaplombováno na obou koncích (pokud je to přiměřeně možné).

6.   KONTROLY, PROHLÍDKY A OPRAVY

6.1.   Pravidelné kontroly

ADA_034

Při použití adaptéru musí každá pravidelná kontrola (pravidelnou kontrolou se rozumí kontrola v souladu s požadavky 256 až 258 v kapitole VI přílohy 1B) záznamového zařízení zahrnovat tyto kontrolní kroky (257), které zajišťují, že:

adaptér nese správnou značku schválení typu

plomby na adaptéru a jeho připojeních jsou neporušené,

adaptér je zabudován tak, jak je uvedeno na instalačním štítku,

adaptér je zabudován podle pokynů výrobce adaptéru a/nebo vozidla,

montáž adaptéru je pro kontrolované vozidlo schválená.

7.   SCHVÁLENÍ TYPU ZÁZNAMOVÉHO ZAŘÍZENÍ PŘI POUŽITÍ ADAPTÉRU

7.1.   Všeobecně

ADA_035

Záznamové zařízení bude předloženo ke schválení typu úplné, včetně adaptéru (269).

ADA_036

Každý adaptér může být předložen ke schválení typu samostatně nebo jako součást záznamového zařízení.

ADA_037

Toto schválení typu zahrnuje funkční zkoušky provedené s adaptérem. Kladné výsledky každé z těchto zkoušek jsou uvedeny v příslušném osvědčení (270).

7.2.   Osvědčení o funkčnosti

ADA_038

Osvědčení o funkčnosti adaptéru nebo záznamového zařízení zahrnujícího adaptér bude doručeno výrobci adaptéru až po úspěšném absolvování všech funkčních zkoušek v tomto minimálním rozsahu.

Č.

Zkouška

Popis

Související požadavky

1.

Administrativní šetření

1.1.

Dokumentace

Správnost dokumentace adaptéru

 

2.

Vizuální prohlídka

2.1.

Shoda adaptéru s dokumentací

 

2.2.

Identifikace/značení adaptéru

ADA_026, ADA_027

2.3.

Materiály použité v adaptéru

163 až 167

ADA_025

2.4.

Plomby

ADA_017, ADA_018, ADA_035

3.

Funkční zkoušky

3.1.

Přenos impulsů rychlosti do vloženého snímače pohybu

ADA_013

3.2.

Propojení a přizpůsobení přicházejících impulsů rychlosti

ADA_011, ADA_012

3.3.

Přesnost měření pohybu vozidla

022 až 026

4.

Environmentální zkoušky

4.1.

Výsledky zkoušek výrobce

Výsledky environmentálních zkoušek výrobce

ADA_020, ADA_021, ADA_022, ADA_023, ADA_024

5.

Elektromagnetická kompatibilita

5.1.

Vyzářené emise a citlivost

Ověření shody se směrnicí 2006/28/ES

ADA_023

5.2.

Výsledky zkoušek výrobce

Výsledky environmentálních zkoušek výrobce

ADA_023


(1)  Úř. věst. L 65, 7.3.2006, s. 27.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU