2008/580/ES2008/580/ES: Rozhodnutí Rady ze dne 23. června 2008 o poskytnutí záruky Společenství na případné ztráty Evropské investiční banky z úvěrů na projekty mimo Společenství (sousední země jihovýchodní Evropy, země Středomoří, Latinská Amerika, Asie a Jihoafrická republika) (kodifikované znění)
Publikováno: | Úř. věst. L 186, 15.7.2008, s. 30-35 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 23. června 2008 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 4. srpna 2008 | Nabývá účinnosti: | 4. srpna 2008 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
ROZHODNUTÍ RADY
ze dne 23. června 2008
o poskytnutí záruky Společenství na případné ztráty Evropské investiční banky z úvěrů na projekty mimo Společenství (sousední země jihovýchodní Evropy, země Středomoří, Latinská Amerika, Asie a Jihoafrická republika)
(kodifikované znění)
(2008/580/ES)
RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství, a zejména na článek 181a této smlouvy,
s ohledem na návrh Komise,
s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu (1),
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Rozhodnutí Rady 2000/24/ES ze dne 22. prosince 1999 o poskytnutí záruky Společenství na případné ztráty Evropské investiční banky z úvěrů na projekty mimo Společenství (střední a východní Evropa, země Středomoří, Latinská Amerika, Asie a Jihoafrická republika) (2) bylo několikrát podstatně změněno (3). Z důvodu srozumitelnosti a přehlednosti by mělo být uvedené rozhodnutí kodifikováno. |
(2) |
Evropská rada potvrdila na zasedání v Madridu ve dnech 15. a 16. prosince 1995 význam Evropské investiční banky (EIB) jako nástroje pro spolupráci mezi Společenstvím a Latinskou Amerikou a vyzvala EIB, aby zintenzívnila svou činnost v tomto regionu. Tyto projekty by měly být v zájmu jak Společenství, tak dotyčných zemí. |
(3) |
Evropská rada přivítala na zasedání ve Florencii ve dnech 21. a 22. června 1996 výsledky asijsko-evropské vrcholné schůzky, která znamenala přelom ve vztazích mezi oběma světadíly. |
(4) |
Evropská rada přivítala na zasedání v Amsterdamu ve dnech 16. a 17. června 1997 závěry přijaté na druhé evropsko-středomořské konferenci, konané ve Vallettě na Maltě ve dnech 15. a 16. dubna 1997, které potvrdily zásady a cíle dohodnuté v Barceloně v roce 1995. |
(5) |
Evropská rada zahájila na zasedání v Lucemburku ve dnech 12. a 13. prosince 1997 proces rozšíření o země střední a východní Evropy a Kypr. |
(6) |
Evropská rada uvítala na zasedání v Cardiffu ve dnech 15. a 16. června 1998 úsilí Jihoafrické republiky o modernizaci hospodářství a jeho začlenění do systému světového obchodu. |
(7) |
EIB dokončuje současné programy úvěrů pro střední a východní Evropu, oblast Středomoří, Asii, Latinskou Ameriku a Jihoafrickou republiku podle rozhodnutí 97/256/ES (4) a poskytování úvěrů na základě Protokolu o finanční spolupráci s bývalou jugoslávskou republikou Makedonií podle rozhodnutí 98/348/ES (5). |
(8) |
Rada vyzvala EIB, aby zahájila činnost v Bosně a Hercegovině. Tato činnost pokračovala na základě pozitivní zprávy (6) předložené podle rozhodnutí Rady 98/729/ES (7). |
(9) |
Ačkoli od přijetí rozhodnutí 97/256/ES byly Bosna a Hercegovina a Bývalá jugoslávská republika Makedonie začleněny do oblasti střední a východní Evropy, přesto by se měl zvýšit celkový rozsah úvěrů EIB pro kandidátské země v této oblasti kvůli důležitosti předvstupních úvěrových facilit, které EIB plánuje vytvořit pro poskytování úvěrů EIB pro projekty v těchto zemích bez záruky rozpočtu Společenství nebo členských států. |
(10) |
Za těchto okolností by měla EIB zajistit, aby byly pomocí jejích zaručených úvěrů v rámci mandátu pro střední a východní Evropu financovány zejména projekty v zemích, které mají méně projektů vhodných k financování z předvstupních úvěrových facilit, nebo projekty v zemích, které nejsou kandidátskými zeměmi. |
(11) |
Dohody o spolupráci mezi Evropským společenstvím a Nepálem, mezi Evropským společenstvím a Laoskou lidově demokratickou republikou a mezi Evropským společenstvím a Jemenem vstoupily v platnost ve dnech 1. června 1996, 1. prosince 1997 a 1. července 1998. Dohoda o spolupráci mezi Evropským společenstvím a Jižní Koreou byla podepsána dne 28. října 1996. Nepál, Jemen, Laoská lidově demokratická republika a Jižní Korea by měly rovněž dostávat úvěry EIB v rámci mandátu EIB pro Asii a Latinskou Ameriku. |
(12) |
Je vhodné učinit některá zlepšení v programech úvěrů, pokud jde o dobu trvání a země, jež jsou příjemci úvěrů. Je vhodné upravit sazbu paušální záruky a poměrný díl na úvěru, u něhož má EIB krýt obchodní rizika nevládními zárukami. |
(13) |
Rada vyzývá EIB, aby pokračovala v poskytování úvěrů na podporu investičních projektů v těchto zemích poskytováním záruk stanovených v tomto rozhodnutí. |
(14) |
V červnu 1996 předložila Komise po dohodě s EIB Radě návrh nového systému záruk za úvěry EIB třetím zemím. |
(15) |
Dne 2. prosince 1996 přijala Rada závěry k novému režimu v oblasti záruk za úvěry EIB třetím zemím, ve kterých schvaluje koncept paušální záruky bez rozlišování podle regionů a projektů a přijala sdílení rizika. V rámci stávajícího sdílení rizika by měla rozpočtová záruka krýt politická rizika plynoucí ze zastavení devizového transferu, vyvlastnění, války a občanských nepokojů a rizika plynoucí z odepření spravedlnosti po porušení některých smluv ze strany vlády třetí země nebo jiných orgánů. |
(16) |
V rámci sdílení rizika by EIB měla krýt obchodní rizika zárukami nevládních třetích osob nebo jiným zajištěním nebo zástavou, jakož i tím, že bude spoléhat na finanční sílu dlužníka podle svých obvyklých kritérií. |
(17) |
Režimem záruk by nemělo být dotčeno vynikající ohodnocení bonity EIB. |
(18) |
Nařízením Rady (ES, Euratom) č. 1149/1999 (8) byla zrevidována cílová částka a sazba splátek Fondu úvěrových záruk, zřízenému nařízením (ES, Euratom) č. 2728/94 (9). |
(19) |
Finanční výhled na období od roku 2000 do roku 2006 podle interinstitucionální dohody ze dne 6. května 1999 mezi Evropským parlamentem, Radou a Komisí o rozpočtové kázni a o zdokonalení rozpočtového procesu (10) stanoví strop rezervy na úvěrové záruky v rozpočtu Společenství ve výši 200 milionů EUR ročně (v cenách roku 1999). |
(20) |
Úvěry EIB v dotyčných třetích zemích by měly být spravovány podle obvyklých kritérií a postupů EIB, včetně vhodných kontrolních opatření, a podle odpovídajících pravidel a postupů platných pro Účetní dvůr a Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF), tak aby podporovaly politiky Společenství a posilovaly koordinaci s ostatními finančními nástroji Společenství. Mezi EIB a Komisí se konají pravidelné konzultace, aby byla zajištěna koordinace priorit a činnosti v těchto zemích a k hodnocení pokroku s ohledem na splnění odpovídajících politických cílů Společenství. Za stanovení a pravidelný přezkum operativních cílů a hodnocení jejich splnění odpovídá správní rada EIB. Úvěry EIB by měly, zejména v kandidátských zemích, odrážet priority přístupového partnerství mezi Společenstvím a těmito zeměmi. Proto by měla být podstatně zvýšena průhlednost při poskytování úvěrů EIB podle tohoto rozhodnutí. Komise předložila o uplatňování rozhodnutí 2000/24/ES zprávu (11). |
(21) |
Úzká spolupráce mezi EIB a Komisí by měla zajišťovat soulad a součinnost s programy Evropské unie pro spolupráci mezi zeměpisnými oblastmi a rovněž to, aby úvěrové operace EIB doplňovaly a posilovaly politiky Evropské unie pro tyto regiony. |
(22) |
Záruka Společenství na zvláštní prostředky určené na zemětřesení pro Turecko podle rozhodnutí Rady 1999/786/ES (12) má nadále formu rozšíření paušální záruky podle tohoto rozhodnutí. |
(23) |
EIB a Komise by měly přijmout postupy pro poskytování záruky, |
ROZHODLA TAKTO:
Článek 1
1. Společenství poskytne Evropské investiční bance (EIB) paušální záruku, pokud jde o všechny neobdržené platby v souvislosti s úvěry, které EIB poskytla podle svých obvyklých kritérií na podporu příslušných zahraničněpolitických cílů Společenství pro investiční projekty v sousedních zemích jihovýchodní Evropy, v zemích Středomoří, v Latinské Americe, Asii a Jihoafrické republice.
Tato záruka je omezena na 65 % z celkové částky otevřených úvěrů plus všech souvisejících částek. Celkový limit otevřených úvěrů činí 19 460 milionů EUR v tomto členění:
— |
sousední země jihovýchodní Evropy: 9 185 milionů EUR, |
— |
země Středomoří: 6 520 milionů EUR, |
— |
Latinská Amerika a Asie: 2 480 milionů EUR, |
— |
Jihoafrická republika: 825 milionů EUR, |
— |
zvláštní opatření na podporu konsolidace a zintenzivnění celní unie mezi ES a Tureckem: 450 milionů EUR; |
a tyto prostředky je možno použít nejdéle do 31. ledna 2007. Úvěry, které již byly schváleny, se odečtou od regionálních limitů.
Komise předloží zprávu o uplatňování tohoto rozhodnutí nejpozději šest měsíců před vstupem nových dohod o přistoupení v platnost, případně předloží návrhy na změny tohoto rozhodnutí. Rada každý návrh projedná a usnese se o něm s účinkem ode dne vstupu kterékoli nové dohody o přistoupení v platnost.
Pokud po uplynutí lhůty záruky dne 31. ledna 2007 nedosáhnou úvěry poskytnuté EIB celkové částky uvedené v druhém pododstavci, prodlužuje se tato lhůta automaticky o šest měsíců.
2. Odstavec 1 se vztahuje na tyto země:
— |
sousední země jihovýchodní Evropy: Albánie, Bosna a Hercegovina, Bývalá jugoslávská republika Makedonie, Černá Hora, Chorvatsko, Srbsko a Turecko, |
— |
země Středomoří: Alžírsko, Egypt, Izrael, Jordánsko, Libanon, Maroko, Sýrie, Tunisko a pásmo Gazy — západní břeh Jordánu, |
— |
Latinská Amerika: Argentina, Bolívie, Brazílie, Ekvádor, Guatemala, Honduras, Chile, Kolumbie, Kostarika, Mexiko, Nikaragua, Panama, Paraguay, Peru, Salvador, Uruguay a Venezuela, |
— |
Asie: Bangladéš, Brunej, Čína, Filipíny, Indie, Indonésie, Jemen, Jižní Korea, Laos, Macao, Malajsie, Maledivy, Mongolsko, Nepál, Pákistán, Singapur, Srí Lanka, Thajsko a Vietnam, |
— |
Jihoafrická republika. |
3. EIB se vyzývá, aby usilovala o dosažení cíle, který spočívá v tom, že obchodní rizika z úvěrů poskytovaných podle tohoto rozhodnutí budou z 30 % kryta nevládními zárukami, a to pokud možno na základě jednotlivých oblastních mandátů. Tato procentní sazba je překročena pokaždé natolik, nakolik to trh připouští.
Článek 2
Komise uvědomí každoročně Evropský parlament a Radu o úvěrových operacích a o pokroku, který byl učiněn při sdílení rizika podle čl. 1 odst. 3, a současně předloží hodnocení fungování systému a koordinace mezi finančními institucemi působícími v této oblasti. Údaje předložené Komisí Evropskému parlamentu a Radě obsahují hodnocení toho, jak úvěry na základě rozhodnutí přispívají k plnění příslušných zahraničněpolitických cílů Společenství, přičemž se berou v úvahu operativní cíle a vhodná hodnocení jejich plnění, která musí EIB vypracovat pro poskytování úvěrů podle tohoto rozhodnutí.
Pro účely uvedené v prvním pododstavci předá EIB Radě odpovídající informace.
Článek 3
EIB a Komise stanoví podmínky pro poskytování záruky.
Článek 4
Rozhodnutí 2000/24/ES ve znění rozhodnutí uvedených v příloze I se zrušuje.
Odkazy na zrušené rozhodnutí se považují za odkazy na toto rozhodnutí v souladu se srovnávací tabulkou obsaženou v příloze II.
Článek 5
Toto rozhodnutí nabývá účinku dvacátým dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie.
V Lucemburku dne 23. června 2008.
Za Radu
předseda
I. JARC
(1) Stanovisko ze dne 19. června 2007 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).
(2) Úř. věst. L 9, 13.1.2000, s. 24. Rozhodnutí naposledy pozměněné rozhodnutím 2006/174/ES (Úř. věst. L 62, 3.3.2006, s. 26).
(3) Viz příloha I.
(4) Rozhodnutí Rady 97/256/ES ze dne 14. dubna 1997 o poskytnutí záruky Společenství Evropské investiční bance na ztráty z půjček pro projekty mimo Společenství (země střední a východní Evropy, země Středomoří, země Latinské Ameriky a Asie, Jihoafrická republika, Bývalá jugoslávská republika Makedonie a Bosna a Hercegovina) (Úř. věst. L 102, 19.4.1997, s. 33). Rozhodnutí naposledy pozměněné nařízením (ES) č. 2666/2000 (Úř. věst. L 306, 7.12.2000, s. 1).
(5) Rozhodnutí Rady 98/348/ES ze dne 19. května 1998 o poskytnutí záruky Společenství Evropské investiční bance na ztráty z půjček pro projekty v Bývalé jugoslávské republice Makedonii (Úř. věst. L 155, 29.5.1998, s. 53).
(6) KOM(2000)115 v konečném znění (zpráva Komise Radě a Evropskému parlamentu o provádění rozhodnutí Rady 98/729/ES ze dne 14. prosince 1998, kterým se mění rozhodnutí 97/256/ES s cílem rozšířit záruku Společenství poskytnutou Evropské investiční bance na úvěry na projekty v Bosně a Hercegovině).
(7) Úř. věst. L 346, 22.12.1998, s. 54.
(8) Úř. věst. L 139, 2.6.1999, s. 1.
(9) Úř. věst. L 293, 12.11.1994, s. 1. Nařízení naposledy pozměněné nařízením (ES, Euratom) č. 89/2007 (Úř. věst. L 22, 31.1.2007, s. 1).
(10) Úř. věst. C 172, 18.6.1999, s. 1.
(11) KOM(2006) 323 v konečném znění (zpráva Komise Evropskému parlamentu a Radě o činnostech prováděných v rámci mandátů externích úvěrů EIB a výhled do budoucna, s přílohou 1: SEC(2006) 789 a přílohou 2: SEC(2006) 790).
(12) Úř. věst. L 308, 3.12.1999, s. 35.
PŘÍLOHA I
Zrušené rozhodnutí a jeho následné změny
Rozhodnutí Rady 2000/24/ES |
|
Rozhodnutí Rady 2000/688/ES |
|
Rozhodnutí Rady 2000/788/ES |
|
Rozhodnutí Rady 2001/778/ES |
|
Rozhodnutí Rady 2005/47/ES |
|
Rozhodnutí Rady 2006/174/ES |
PŘÍLOHA II
Srovnávací tabulka
Rozhodnutí 2000/24/ES |
Toto rozhodnutí |
Článek 1 |
Článek 1 |
Čl. 2 první a druhý pododstavec |
Čl. 2 první a druhý pododstavec |
Čl. 2 třetí pododstavec |
— |
Článek 3 |
Článek 3 |
— |
Článek 4 |
Článek 4 |
Článek 5 |
— |
Příloha I |
— |
Příloha II |