2008/298/SZBPRozhodnutí Rady 2008/298/SZBP ze dne 7. dubna 2008 , kterým se mění rozhodnutí 2001/80/SZBP o zřízení Vojenského štábu Evropské unie

Publikováno: Úř. věst. L 102, 12.4.2008, s. 25-33 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 7. dubna 2008 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 7. dubna 2008 Nabývá účinnosti: 7. dubna 2008
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



ROZHODNUTÍ RADY 2008/298/SZBP

ze dne 7. dubna 2008,

kterým se mění rozhodnutí 2001/80/SZBP o zřízení Vojenského štábu Evropské unie

RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o Evropské unii, a zejména na čl. 28 odst. 1 této smlouvy,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství, a zejména na čl. 207 odst. 2 této smlouvy,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Dne 22. ledna 2001 přijala Rada rozhodnutí 2001/80/SZBP (1), v jehož příloze byl stanoven mandát Vojenského štábu Evropské unie.

(2)

Dne 19. listopadu 2007 schválila Rada čtyři opatření pro zlepšení schopnosti Vojenského štábu EU provádět předběžné vojenské plánování na strategické úrovni pro konkrétní operace vedené EU.

(3)

Mandát Vojenského štábu EU by měl být změněn za účelem provádění těchto opatření do té doby, než bude proveden komplexní přezkum mandátu v návaznosti na hodnocení provádění těchto opatření.

(4)

Mandát Vojenského štábu EU by měl dále odrážet změny, jež byly od poslední změny mandátu zavedeny v rámci struktur a postupů Rady pro řešení krizí.

(5)

Rozhodnutí 2001/80/SZBP by mělo být rovněž změněno, aby se zohlednilo přijetí rozhodnutí Rady 2007/829/ES ze dne 5. prosince 2007 o pravidlech pro národní odborníky a vojenský personál vyslané ke generálnímu sekretariátu Rady (2),

ROZHODLA TAKTO:

Článek 1

Rozhodnutí 2001/80/SZBP se mění takto:

1)

Článek 4 se nahrazuje tímto:

„Článek 4

Členové Vojenského štábu Evropské unie podléhají pravidlům stanoveným v rozhodnutí Rady 2007/829/SZBP ze dne 5. prosince 2007 o pravidlech pro národní odborníky a vojenský personál vyslané ke generálnímu sekretariátu Rady (3).

2)

Příloha se nahrazuje přílohou tohoto rozhodnutí.

Článek 2

Toto rozhodnutí nabývá účinku dnem přijetí.

Článek 3

Toto rozhodnutí bude zveřejněno v Úředním věstníku Evropské unie.

V Lucemburku dne 7. dubna 2008.

Za Radu

předseda

R. ŽERJAV


(1)  Úř. věst. L 27, 30.1.2001, s. 7. Rozhodnutí ve znění rozhodnutí 2005/395/SZBP (Úř. věst. L 132, 26.5.2005, s. 17).

(2)  Úř. věst. L 327, 13.12.2007, s. 10.

(3)  Úř. věst. L 327, 13.12.2007, s. 10.“


PŘÍLOHA

MANDÁT A ORGANIZACE VOJENSKÉHO ŠTÁBU EVROPSKÉ UNIE (1)

1.   Úvod

Členské státy EU se na zasedání v Helsinkách rozhodly zřídit v rámci Rady nové stálé politické a vojenské orgány, které EU umožní převzít odpovědnost za celé spektrum úkolů v oblasti předcházení konfliktům a řešení krizí definovaných ve Smlouvě o EU. Podle zprávy ze zasedání v Helsinkách Vojenský štáb EU „poskytuje v rámci struktur Rady vojenské odborné znalosti a podporu společné evropské bezpečnostní a obranné politice, včetně řízení vojenských operací pro řešení krizí vedených EU“.

Na zasedání ve dnech 12. a 13. prosince 2003 uvítala Evropská rada dokument nazvaný „Evropská obrana: konzultace, plánování a operace NATO/EU“. Ve dnech 16. a 17. prosince 2004 Evropská rada schválila podrobné návrhy na provádění tohoto dokumentu.

Dne 19. listopadu 2007 uvítala Rada zprávu generálního tajemníka, vysokého představitele o schopnosti Vojenského štábu EU provádět předběžné plánování na strategické úrovni pro operace vedené EU, o jejíž předložení Rada požádala v květnu roku 2007, a schválila doporučení provést v rámci jednoho balíčku čtyři stanovená opatření společně s činnostmi vymezenými ve vojenském doporučení.

Mandát Vojenského štábu EU se vymezuje takto:

2.   Poslání

Vojenský štáb provádí včasné varování, hodnocení situace a strategické plánování pro mise a úkoly stanovené v čl. 17 odst. 2 Smlouvy o EU, včetně misí a úkolů určených v Evropské bezpečnostní strategii.

To zahrnuje rovněž určení evropských národních a mnohonárodních sil a provádění politik a rozhodnutí podle pokynů Vojenského výboru EU.

3.   Úloha

Vojenský štáb je zdrojem vojenských odborných znalostí EU,

zajišťuje spojení mezi Vojenským výborem EU na jedné straně a vojenskými zdroji, které jsou EU k dispozici, na straně druhé a podle pokynů Vojenského výboru EU poskytuje orgánům EU vojenské odborné znalosti,

plní tři hlavní operační funkce: včasné varování, hodnocení situace a strategické plánování,

provádí dostatečně podrobné předběžné plánování konkrétních operací, které mimo jiné umožní, aby členské státy vyhodnotily své možné příspěvky v oblasti sil a aby Vojenský štáb EU poskytoval odpovídající odborné znalosti v průběhu rozhodovacího procesu,

zajišťuje schopnost včasného varování. Plánuje, vyhodnocuje a předkládá doporučení týkající se koncepce řešení krizí a obecné vojenské strategie a provádí rozhodnutí Vojenského výboru EU a jeho pokyny,

je nápomocen Vojenskému výboru EU, pokud jde o hodnocení situace a vojenské aspekty strategického plánování (2) v celém rozsahu misí a úkolů uvedených v čl. 17 odst. 2 Smlouvy o EU, včetně misí a úkolů stanovených v Evropské bezpečnostní strategii, pro všechny operace vedené EU bez ohledu na to, zda EU využije prostředků a schopností NATO či nikoli,

podporuje (na žádost generálního tajemníka, vysokého představitele nebo Politického a bezpečnostního výboru) dočasné mise ve třetích zemích nebo při mezinárodních organizacích s cílem poskytovat podle potřeby poradenství a pomoc, pokud jde o vojenské aspekty předcházení konfliktům, řešení krizí a stabilizace po ukončení konfliktů,

přispívá k procesu vypracovávání, hodnocení a přezkoumávání cílů v oblasti schopností s ohledem na potřebu dotčených členských států zajistit soudržnost s procesem obranného plánování NATO a s procesem plánování a hodnocení Partnerství pro mír v souladu s dohodnutými postupy,

působí v úzké koordinaci s Evropskou obrannou agenturou,

odpovídá za sledování, vyhodnocování a předkládání doporučení týkajících se výcviku, cvičení a interoperability v souvislosti se silami a schopnostmi poskytovanými EU členskými státy,

udržuje schopnost k posílení národního velitelství, které má řídit samostatnou operaci EU,

odpovídá za zajištění schopností pro plánování a provádění samostatné vojenské operace EU a v rámci Vojenského štábu EU udržuje schopnost urychleně zřídit operační středisko pro konkrétní operaci, jakmile o ní Rada na doporučení Vojenského výboru EU rozhodne, zejména pokud je vyžadována společná civilně-vojenská reakce a není určeno žádné národní velitelství.

4.   Úkoly

Podle pokynů Vojenského výboru EU poskytuje generálnímu tajemníkovi, vysokému představiteli a orgánům EU odborné vojenské znalosti,

prostřednictvím příslušných národních a mnohonárodních zpravodajských služeb sleduje potenciální krize,

spolupracuje se Společným situačním střediskem v oblasti výměny informací v souladu s ujednáním o společné zpravodajsko-analytické složce,

provádí předběžné vojenské plánování na strategické úrovni,

provádí dostatečně podrobné předběžné plánování konkrétních operací, které mimo jiné umožní, aby členské státy vyhodnotily své možné příspěvky v oblasti sil a aby Vojenský štáb EU poskytoval odpovídající odborné znalosti v průběhu rozhodovacího procesu,

určuje a eviduje evropské národní a mnohonárodní síly pro operace vedené EU v koordinaci s NATO,

přispívá k rozvoji a přípravě národních a mnohonárodních sil poskytovaných EU členskými státy (včetně výcviku a cvičení). Vztahy s NATO jsou vymezeny v příslušných dokumentech,

organizuje a koordinuje postupy s národními a mnohonárodními velitelstvími, včetně velitelství NATO, která má EU k dispozici, přičemž zajišťuje v nejvyšší možné míře slučitelnost s postupy NATO,

přispívá k vojenským aspektům evropské bezpečnostní a obranné politiky v oblasti boje proti terorismu,

přispívá k rozvoji koncepcí, doktríny, plánů a postupů pro využití vojenských prostředků a schopností při operacích pro řešení následků přírodních nebo člověkem způsobených katastrof,

plánuje, navrhuje, řídí a vyhodnocuje vojenské aspekty postupů EU pro řešení krizí, včetně nacvičování postupů EU/NATO,

podílí se na odhadování finančních nákladů na operace a cvičení,

udržuje styk s národními velitelstvími a mnohonárodními velitelstvími mnohonárodních sil,

na základě „stálých ujednání mezi EU a NATO“ navazuje trvalé vztahy s NATO,

poskytuje prostory styčné skupině NATO při Vojenském štábu EU, zatímco při Vrchním velitelství spojeneckých sil NATO v Evropě (SHAPE) působí v souladu se zprávou předsednictví o evropské bezpečnostní a obranné politice, kterou Rada přijala dne 13. prosince 2004, stálá skupina EU,

navazuje odpovídající vztahy s určenými protistranami v rámci OSN a dalších mezinárodních organizací, včetně Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě a Africké unie, s výhradou souhlasu těchto organizací,

přispívá k nezbytnému procesu podrobné analýzy získaných poznatků,

z podnětu generálního tajemníka, vysokého představitele nebo Politického a bezpečnostního výboru provádí strategické plánování pro nepředvídané události,

přispívá k vývoji souboru doktrín a koncepcí, přičemž využívá zkušeností z civilních a vojenských operací a cvičení,

připravuje koncepce a postupy pro operační středisko EU a zajišťuje dostupnost a připravenost personálu, zařízení a vybavení operačního střediska pro operace, cvičení a výcvik,

udržuje, modernizuje a nahrazuje vybavení operačního střediska EU a udržuje budovy a prostory.

a)   Další úkoly při řešení krizových situací

Požaduje a zpracovává specifické informace získané od zpravodajských služeb a další důležité informace ze všech dostupných zdrojů,

podporuje Vojenský výbor EU, pokud jde o jeho příspěvky k počátečnímu plánování a plánovacím směrnicím Politického a bezpečnostního výboru,

rozvíjí vojenské strategické volby a stanovuje v této oblasti priority jako základ pro vojenské doporučení Vojenského výboru EU pro Politický a bezpečnostní výbor, přičemž:

definuje předběžná obecná řešení,

podle potřeby využívá podporu v oblasti plánování z vnějších zdrojů, které tato řešení podrobněji analyzují a dále rozvíjejí,

vyhodnocuje výsledky této podrobnější práce a zadává další úkoly, které se jeví jako nezbytné,

předkládá Vojenskému výboru EU celkové hodnocení s případným uvedením priorit a doporučení,

ve spolupráci s národními plánovacími štáby a případně s NATO určuje, které vojenské síly se mohou zúčastnit případných operací vedených EU,

je nápomocen veliteli operace při technických výměnách se třetími zeměmi, které nabízejí vojenské příspěvky pro operace vedené EU, a při přípravě konference o vytváření ozbrojených sil,

trvale sleduje krizové situace,

na žádost generálního ředitelství pro vnější vztahy (GŘ E) adresovanou generálnímu řediteli Vojenského štábu EU poskytuje pomoc při politicko-vojenském strategickém plánování reakce na krize, za které odpovídá GŘ E (příprava koncepce řešení krize, společná akce atd.),

na žádost GŘ E adresovanou generálnímu řediteli Vojenského štábu EU poskytuje pomoc při plánování reakce na krize na strategické úrovni, za které odpovídá GŘ E (zjišťovací mise, koncepce řešení krize),

přispívá ke strategickému plánování reakce na krize pro společné civilně-vojenské operace tím, že rozvíjí strategické volby v souladu s postupy pro řešení krizí. Za toto plánování je přímo odpovědný generální ředitel Vojenského štábu EU a ředitel útvaru schopnosti civilního plánování a provádění (CPCC) a spadá rovněž do obecné pravomoci generálního tajemníka, vysokého představitele,

na žádost ředitele CPCC adresovanou generálnímu řediteli Vojenského štábu EU poskytuje pomoc při plánování reakce na krize na strategické a operační úrovni pro civilní mise, za které odpovídá ředitel CPCC.

b)   Další úkoly během operací

Vojenský štáb EU zajišťuje prostřednictvím „pohotovostní složky“ schopnost sledovat 24 hodin denně 7 dní v týdnu všechny mise a operace evropské bezpečnostní a obranné politiky s cílem zajistit soustavný tok informací týkajících se jednotlivých operací,

Vojenský štáb EU pod vedením Vojenského výboru EU trvale sleduje všechny vojenské aspekty operací. Ve spolupráci s určeným velitelem operace provádí strategickou analýzu, čímž podporuje poradní úlohu Vojenského výboru EU ve vztahu k Politickému a bezpečnostnímu výboru odpovědnému za strategické řízení,

s ohledem na politický a operační vývoj poskytuje Vojenskému výboru EU nová řešení, která tvoří základ vojenského doporučení Vojenského výboru EU pro Politický a bezpečnostní výbor,

přispívá k posílení klíčového jádra a podle potřeby k dalšímu rozšíření operačního střediska EU,

zajišťuje stálé klíčové jádro operačního střediska EU,

napomáhá při koordinaci civilních operací. Tyto operace jsou plánovány a prováděny pod vedením ředitele CPCC. Napomáhá při plánování, podpoře (včetně možného použití vojenských prostředků) a provádění civilních operací (strategická úroveň zůstává v působnosti GŘ E IX).

5.   Organizace

Vojenský štáb EU pracuje pod vojenským velením Vojenského výboru EU, kterému podává zprávy,

Vojenský štáb EU je útvarem sekretariátu Rady, který přímo podléhá generálnímu tajemníkovi, vysokému představiteli a úzce spolupracuje s dalšími útvary sekretariátu Rady,

Vojenský štáb EU řídí generální ředitel Vojenského štábu EU, tříhvězdičkový generál,

tvoří jej personál vyslaný členskými státy, který jedná v rámci mezinárodního pověření v souladu s pravidly platnými pro národní odborníky a vojenský personál vyslané ke generálnímu sekretariátu Rady, a úředníci generálního sekretariátu Rady a úředníci vyslaní Komisí. S cílem zlepšit výběrová řízení v rámci Vojenského štábu EU se členské státy vyzývají, aby na každé vypsané místo navrhovaly více než jednoho kandidáta,

aby byl Vojenský štáb EU schopen obsáhnout celé spektrum misí a úkolů, je organizován způsobem uvedeným v dodatku A,

při řešení krizových situací nebo při cvičeních zaměřených na řešení krizí může Vojenský štáb EU zřizovat plánovací a řídicí týmy, které využívají vlastních odborných znalostí, lidských zdrojů a infrastruktury. Kromě toho může v případě potřeby požádat prostřednictvím Vojenského výboru EU o personál z členských států EU za účelem dočasného zvýšení stavu,

Vojenský výbor EU bude prostřednictvím generálního ředitele Vojenského štábu EU poskytovat doporučení pro vojenskou činnost Vojenského štábu EU v rámci civilního řešení krizí. Za příspěvky Vojenského štábu EU k civilním aspektům řešení krizí nese nadále funkční odpovědnost GŘ E IX v souvislosti se všemi činnostmi (plánování, zjišťovací mise atd.), a to včetně vypracování koncepce řešení krize a případně policejní nebo civilní strategické volby. Po přijetí rozhodnutí o zahájení mise přebírá funkční odpovědnost za tyto příspěvky ředitel CPCC. Zprávy o těchto činnostech předkládané Výboru pro civilní aspekty řešení krizí budou podávány v souladu se zavedenými postupy v oblasti civilních aspektů řešení krizí.

6.   Vztahy s třetími zeměmi

Vztahy mezi Vojenským štábem EU a evropskými členy NATO, kteří nejsou členskými státy EU, s jinými třetími státy a se zeměmi, které jsou kandidáty na přistoupení k EU, jsou vymezeny v příslušných dokumentech o vztazích EU s třetími zeměmi.


(1)  Ke zkratkám viz dodatek B.

(2)  Definice:

 

Strategické plánování: plánování, které začíná, jakmile je rozpoznána potenciální krize nebo krize vznikne, a končí, jakmile politické orgány EU schválí vojenskou strategickou volbu nebo soubor vojenských strategických voleb. Proces strategického plánování zahrnuje vyhodnocení vojenské situace, vymezení politicko-vojenského rámce a vývoj vojenských strategických voleb.

 

Vojenská strategická volba: možná vojenská akce určená k dosažení politicko-vojenských cílů uvedených v politicko-vojenském rámci. Vojenská strategická volba popisuje rámcové vojenské řešení, požadované zdroje a omezení a doporučení týkající se výběru velitele operace a operačního velitelství.

Dodatek A

ORGANIZAČNÍ SCHÉMA VOJENSKÉHO ŠTÁBU EU

Image

Dodatek B

ZKRATKY

A

ADMIN Správní úsek

AU Africká unie

C

CESDP Společná evropská bezpečnostní a obranná politika

CEUMC Předseda Vojenského výboru Evropské unie

CPCC Útvar schopnosti civilního plánování a provádění

CIS Oddělení komunikačních a informačních systémů

CIS POL/REQ Úsek politiky a požadavků v oblasti komunikačních a informačních systémů

CIV/MIL CELL Civilně-vojenská buňka

CIV/MIL STRAT PLAN Úsek strategického civilně-vojenského plánování

CIVCOM Výbor pro civilní aspekty řešení krizí

CMC Koncepce řešení krize

CMC SPT Podpora předsedy Vojenského výboru Evropské unie

COMMS & IS Ředitelství komunikačních a informačních systémů

CONOPS Koncepce operací

CRISIS RESP/CURRENT OPS Úsek krizového plánování a probíhajících operací

COS Civilní strategická volba

D

DDG Zástupce generálního ředitele

DGEUMS Generální ředitel Vojenského štábu Evropské unie

DCPCC Ředitel útvaru schopnosti civilního plánování a provádění

DPP Proces obranného plánování

E

ESDP Evropská bezpečnostní a obranná politika

EUMC Vojenský výbor Evropské unie

EUMS Vojenský štáb Evropské unie

EU CELL (SHAPE) Stálá skupina Evropské unie při SHAPE

EX/TRN/ANL Úsek cvičení, výcviku a analýzy

I

INT POLICY Úsek zpravodajské politiky

INT PRODUCTION Úsek vytváření zpravodajských informací

INT REQ Úsek požadavků na zpravodajské informace

IT SUPPORT Úsek podpory informačních technologií

L

LEGAL Právní poradce

LOG POLICY Úsek logistické politiky

M

MAP Úsek vojenského hodnocení a plánování

O

OCPS Stálý personál operačního střediska

OHQ Operační velitelství

OP CENTRE PERM STAFF Stálý personál operačního střediska

OPLAN Operační plán

OPSCEN Operační středisko

OSCE Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě

P

PARP Proces plánování a hodnocení

PfP Partnerství pro mír

POL Úsek politiky

PSC Politický a bezpečnostní výbor

PSO Policejní strategická volba

T

TEU Smlouva o Evropské unii


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU