2007/394/ES2007/394/ES: Rozhodnutí Komise ze dne 7. června 2007 , kterým se mění směrnice Rady 90/377/EHS s ohledem na metodu, která se použije pro zjišťování cen plynu a elektřiny účtovaných konečným průmyslovým velkoodběratelům (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 148, 9.6.2007, s. 11-16 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 7. června 2007 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 29. června 2007 Nabývá účinnosti: 29. června 2007
Platnost předpisu: Zrušen předpisem 2008/92/ES Pozbývá platnosti: 27. listopadu 2008
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



ROZHODNUTÍ KOMISE

ze dne 7. června 2007,

kterým se mění směrnice Rady 90/377/EHS s ohledem na metodu, která se použije pro zjišťování cen plynu a elektřiny účtovaných konečným průmyslovým velkoodběratelům

(Text s významem pro EHP)

(2007/394/ES)

KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,

s ohledem na směrnici Rady 90/377/EHS o postupu v rámci Společenství pro zvýšení transparentnosti cen plynu a elektřiny účtovaných konečným průmyslovým velkoodběratelům (1), a zejména na článek 6 uvedené směrnice,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Směrnice 90/377/EHS stanoví podrobnosti týkající se formy, obsahu a všech ostatních rysů informací, které mají poskytovat podniky dodávající plyn či elektřinu konečným průmyslovým velkoodběratelům.

(2)

Metody používané při shromažďování informací o cenách je potřeba aktualizovat, aby odrážely realitu konkurenčních trhů s elektřinou a plynem, která vznikla v důsledku směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/54/ES ze dne 26. června 2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a o zrušení směrnice 96/92/ES (2) a v důsledku směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/55/ES ze dne 26. června 2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem a o zrušení směrnice 98/30/ES (3), včetně skutečnosti, že na každém trhu nyní aktivně působí několik dodavatelů.

(3)

Směrnice 90/377/EHS by proto měla být odpovídajícím způsobem změněna.

(4)

Opatření stanovená tímto rozhodnutím jsou v souladu se stanoviskem výboru uvedeného v článku 7 směrnice 90/377/EHS,

ROZHODLA TAKTO:

Článek 1

Přílohy směrnice 90/377/EHS se nahrazují zněním uvedeným v příloze tohoto rozhodnutí.

Článek 2

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 7. června 2007.

Za Komisi

Andris PIEBALGS

člen Komise


(1)  Úř. věst. L 185, 17.7.1990, s. 16. Směrnice naposledy pozměněná směrnicí 2006/108/ES (Úř. věst. L 363, 20.12.2006, s. 414).

(2)  Úř. věst. L 176, 15.7.2003, s. 37. Směrnice naposledy pozměněná rozhodnutím Komise 2006/653/ES (Úř. věst. L 270, 29.9.2006, s. 72).

(3)  Úř. věst. L 176, 15.7.2003, s. 57.


PŘÍLOHA

PŘÍLOHA I

CENY PLYNU

Ceny plynu účtované konečným průmyslovým velkoodběratelům (1) se zjišťují a sestavují podle těchto metod:

a)

Vykazované ceny jsou ceny hrazené konečnými průmyslovými velkoodběrateli, kteří nakupují zemní plyn dodávaný prostřednictvím sítí pro svou vlastní potřebu.

b)

V úvahu se berou všechny způsoby průmyslového využití plynu. Tento systém se však nevztahuje na odběratele, kteří používají plyn:

k výrobě elektřiny v elektrárnách nebo zařízeních pro kombinovanou výrobu tepelné a elektrické energie,

pro neenergetické účely (např. v chemickém průmyslu),

v množství vyšším než 4 000 000 gigajoulů (GJ) ročně.

c)

Vykazované ceny jsou založeny na systému standardních spotřebitelských pásem vymezených rozsahem roční spotřeby plynu.

d)

Ceny budou zjišťovány dvakrát ročně na počátku každého šestiměsíčního období (leden a červen) a budou se vztahovat k průměrným cenám hrazeným konečnými průmyslovými velkoodběrateli za plyn odebraný v předchozích šesti měsících. První sdělení údajů o cenách Statistickému úřadu Evropských společenství se bude týkat stavu k 1. lednu 2008.

e)

Ceny se musí vyjádřit v národní měně za gigajoule. Jednotka spotřebované energie je měřena na základě hrubé tepelné hodnoty.

f)

Ceny musí zahrnovat všechny splatné poplatky: síťové poplatky a poplatky za spotřebovanou energii po odečtení jakýchkoli rabatů nebo prémií a jiné poplatky (pronájem měřidla, stálé poplatky atd.). Poplatky za počáteční připojení se nezapočtou.

g)

Ceny se vykazují jako vnitrostátní průměrné ceny.

h)

Členské státy vypracují a budou provádět hospodárné postupy za účelem zajištění reprezentativního systému sestavování dat, který je založen na těchto pravidlech:

Ceny budou představovat vážený průměr cen, přičemž jako váhové faktory se použijí tržní podíly zkoumaných podniků dodávajících plyn. Aritmetický průměr cen se použije pouze tehdy, nelze-li vypočítat vážené hodnoty. V každém případě členské státy zajistí, aby průzkum zahrnul reprezentativní podíl vnitrostátního trhu.

Tržní podíly by měly vycházet z množství plynu, jež podniky dodávající plyn účtují konečným průmyslovým velkoodběratelům. Tržní podíly budou vypočítány pokud možno odděleně pro každé pásmo. Informace používané pro výpočet váženého průměru cen budou podléhat správě členských států, přičemž budou dodržována pravidla důvěrnosti týkající se ochrany informací.

V zájmu zachování ochrany informací se údaje týkající se cen sdělí pouze v případě, že v dotčeném členském státě existují přinejmenším tři koneční odběratelé v každé kategorii uváděné v bodu j).

i)

Stanoví se tři cenové hladiny:

ceny bez daní a dávek,

ceny bez DPH a jiných návratných daní,

ceny včetně všech daní, dávek a DPH.

j)

Ceny účtované za plyn budou zkoumány u těchto kategorií konečných průmyslových velkoodběratelů:

Konečný průmyslový velkoodběratel

Roční spotřeba plynu (GJ)

Nejnižší

Nejvyšší

Pásmo I1

 

< 1 000

Pásmo I2

1 000

< 10 000

Pásmo I3

10 000

< 100 000

Pásmo I4

100 000

< 1 000 000

Pásmo I5

1 000 000

<= 4 000 000

k)

Jednou za dva roky se společně s lednovou zprávou o cenách Statistickému úřadu Evropských společenství sdělí i informace o používaném systému sestavování dat, a zejména: popis průzkumu a jeho působnost (počet zkoumaných podniků dodávajících plyn, souhrnný procentuální údaj o zastoupeném trhu atd.) a kritéria používaná při výpočtu váženého průměru cen, jakož i souhrnný údaj o objemu spotřeby pro každé pásmo. První sdělení ohledně systému sestavování dat se týká stavu k 1. lednu 2008.

l)

Jednou ročně se společně s lednovou zprávou o cenách Statistickému úřadu Evropských společenství sdělí i informace o hlavních průměrných ukazatelích a faktorech ovlivňujících vykazované ceny pro každé spotřebitelské pásmo.

Informace budou zahrnovat:

průměrné faktory zatížení u konečných průmyslových velkoodběratelů pro každé spotřebitelské pásmo, které jsou vypočítány na základě celkového množství dodané energie a průměrné maximální poptávky,

popis slev poskytovaných v případě přerušitelných dodávek,

popis stálých poplatků, poplatků za pronájem měřidla a všech dalších poplatků na vnitrostátní úrovni.

m)

Jednou ročně by společně s lednovou zprávou měly být vykazovány i informace o sazbách a metodách výpočtu, jakož i popis daní ukládaných na prodej plynu konečným průmyslovým velkoodběratelům. Popis musí zahrnovat všechny dávky nedaňového charakteru zahrnující systémové poplatky a závazky veřejné služby.

Předkládaný popis daní bude obsahovat tři jasně oddělené části:

Daně, dávky, dávky nedaňového charakteru, poplatky a všechny další daňové poplatky, které nejsou uvedeny ve fakturách předložených konečným průmyslovým velkoodběratelům. Položky uvedené v tomto bodu budou zahrnuty do údajů vykazovaných u cenové hladiny ‚Ceny bez daní a dávek‘.

Daně a dávky uvedené ve fakturách předložených konečným průmyslovým velkoodběratelům a považované za nevratné. Položky uvedené v tomto bodu budou proto zahrnuty do údajů vykazovaných u cenové hladiny ‚Ceny bez DPH a jiných návratných daní‘.

Daň z přidané hodnoty (DPH) a jiné návratné daně uvedené ve fakturách předložených konečným průmyslovým velkoodběratelům. Položky uvedené v tomto bodu budou zahrnuty do údajů vykazovaných u cenové hladiny ‚Ceny včetně všech daní, dávek a DPH‘.

Mezi různé daně, dávky, dávky nedaňového charakteru, poplatky a daňové poplatky, které lze uplatnit, patří:

Daň z přidané hodnoty.

Koncesní poplatky. Ty se obvykle vztahují na licence a poplatky za využívání půdy a veřejného či soukromého majetku pro účely sítí či jiných zařízení pro zásobování plynem.

Ekologické daně či dávky. Ty se obvykle týkají buď podpory obnovitelných zdrojů energie či kombinované výroby tepelné a elektrické energie, nebo se jedná o poplatky za oxid uhličitý, oxid siřičitý či emise jiných látek v souvislosti se změnou klimatu.

Jiné daně a dávky související s odvětvím energie: závazky/poplatky veřejné služby, dávky na financování energetických regulačních orgánů atd.

Jiné daně a dávky nesouvisející s odvětvím energie: vnitrostátní, místní či oblastní daně za spotřebovanou energii, daně za rozvod plynu atd.

Daně z příjmu, majetku, daně za benzín pro motorová vozidla, silniční daně, daně za telekomunikační, rozhlasové a reklamní licence, poplatky za licence, daně z odpadu atd. nebudou zohledněny a jsou z tohoto výčtu vyňaty, jelikož jsou nepochybně součástí provozních nákladů a vztahují se rovněž na jiná odvětví či jiné činnosti.

n)

V členských státech, ve kterých jedna společnost pokrývá veškerý prodej velkoodběratelům, mohou být informace sděleny touto společností. V členských státech, kde působí více než jedna společnost, by měl informace sdělovat nezávislý statistický subjekt.

PŘÍLOHA II

CENY ELEKTŘINY

Ceny elektřiny účtované konečným průmyslovým velkoodběratelům (2) se zjišťují a sestavují podle těchto metod:

a)

Vykazované ceny jsou ceny hrazené konečnými průmyslovými velkoodběrateli, kteří nakupují elektřinu pro svou vlastní potřebu.

b)

V úvahu se berou všechny způsoby průmyslového využití elektřiny.

c)

Vykazované ceny jsou založeny na systému standardních spotřebitelských pásem vymezených rozsahem roční spotřeby elektřiny.

d)

Ceny budou zjišťovány dvakrát ročně na počátku každého šestiměsíčního období (leden a červen) a budou se vztahovat k průměrným cenám hrazeným konečnými průmyslovými velkoodběrateli za elektřinu odebranou v předchozích šesti měsících. První sdělení údajů o cenách Statistickému úřadu Evropských společenství se bude týkat stavu k 1. lednu 2008.

e)

Ceny se musí vyjádřit v národní měně za kWh.

f)

Ceny musí zahrnovat všechny splatné poplatky: síťové poplatky a poplatky za spotřebovanou energii po odečtení jakýchkoli rabatů nebo prémií a jiné poplatky (kapacitní poplatky, uvádění na trh, pronájem měřidla atd.). Poplatky za počáteční připojení se nezapočtou.

g)

Ceny se vykazují jako vnitrostátní průměrné ceny.

h)

Členské státy vypracují a budou provádět hospodárné postupy za účelem zajištění reprezentativního systému sestavování dat, který je založen na následujících pravidlech:

Ceny budou představovat vážený průměr cen, přičemž jako váhové faktory se použijí tržní podíly zkoumaných podniků dodávajících elektřinu. Aritmetický průměr cen se použije pouze tehdy, nelze-li vypočítat vážené hodnoty. V každém případě členské státy zajistí, aby průzkum zahrnul reprezentativní podíl vnitrostátního trhu.

Tržní podíly by měly vycházet z množství elektřiny, jež dodávající podniky účtují konečným průmyslovým velkoodběratelům. Tržní podíly budou vypočítány pokud možno odděleně pro každé pásmo. Informace používané pro výpočet váženého průměru cen budou podléhat správě členských států, přičemž budou dodržována pravidla důvěrnosti týkající se ochrany informací.

V zájmu zachování ochrany informací se údaje týkající se cen sdělí pouze v případě, že v dotčeném členském státě existují přinejmenším tři koneční odběratelé v každé kategorii uváděné v bodu j).

i)

Stanoví se tři cenové hladiny:

ceny bez daní a dávek,

ceny bez DPH a jiných návratných daní,

ceny včetně všech daní, dávek a DPH.

j)

Ceny účtované za elektřinu budou zkoumány u těchto kategorií konečných průmyslových velkoodběratelů:

Konečný průmyslový velkoodběratel

Roční spotřeba elektřiny (MWh)

Nejnižší

Nejvyšší

Pásmo IA

 

< 20

Pásmo IB

20

< 500

Pásmo IC

500

< 2 000

Pásmo ID

2 000

< 20 000

Pásmo IE

20 000

< 70 000

Pásmo IF

70 000

<= 150 000

k)

Jednou za dva roky se společně s lednovou zprávou o cenách Statistickému úřadu Evropských společenství sdělí i informace o používaném systému sestavování dat, a zejména: popis průzkumu a jeho působnost (počet zkoumaných podniků dodávajících elektřinu, souhrnný procentuální údaj o zastoupeném trhu atd.) a kritéria používaná při výpočtu váženého průměru cen, jakož i souhrnný údaj o objemu spotřeby pro každé pásmo. První sdělení ohledně systému sestavování dat se týká stavu k 1. lednu 2008.

l)

Jednou ročně se společně s lednovou zprávou o cenách Statistickému úřadu Evropských společenství sdělí i informace o hlavních průměrných ukazatelích a faktorech ovlivňujících vykazované ceny pro každé spotřebitelské pásmo.

Poskytované informace budou obsahovat:

průměrné faktory zatížení u konečných průmyslových velkoodběratelů pro každé spotřebitelské pásmo, které jsou vypočítány na základě celkového množství dodané energie a průměrné maximální poptávky,

tabulku udávající meze napětí v zemi,

popis stálých poplatků, poplatků za pronájem měřidla a všech dalších poplatků na vnitrostátní úrovni.

m)

Jednou ročně by společně s lednovou zprávou o cenách měly být vykazovány i informace o sazbách a metodách výpočtu, jakož i popis daní ukládaných na prodej elektřiny konečným průmyslovým velkoodběratelům. Popis musí zahrnovat všechny dávky nedaňového charakteru zahrnující systémové poplatky a závazky veřejné služby.

Předkládaný popis daní bude obsahovat tři jasně oddělené části:

Daně, dávky, dávky nedaňového charakteru, poplatky a všechny další daňové poplatky, které nejsou uvedeny ve fakturách předložených konečným průmyslovým velkoodběratelům. Položky uvedené v tomto bodu budou zahrnuty do údajů vykazovaných u cenové hladiny ‚Ceny bez daní a dávek‘.

Daně a dávky uvedené ve fakturách předložených konečným průmyslovým velkoodběratelům a považované za nevratné. Položky uvedené v tomto bodu budou zahrnuty do údajů vykazovaných u cenové hladiny ‚Ceny bez DPH a jiných návratných daní‘.

Daň z přidané hodnoty (DPH) a jiné návratné daně uvedené ve fakturách předložených konečným průmyslovým velkoodběratelům. Položky uvedené v tomto bodu budou zahrnuty do údajů vykazovaných u cenové hladiny ‚Ceny včetně všech daní, dávek a DPH‘.

Mezi různé daně, dávky, dávky nedaňového charakteru, poplatky a daňové poplatky, které lze uplatnit, patří:

Daň z přidané hodnoty.

Koncesní poplatky. Ty se obvykle vztahují na licence a poplatky za využívání půdy a veřejného či soukromého majetku pro účely sítí či jiných zařízení pro zásobování elektřinou,

Ekologické daně či dávky. Ty se obvykle týkají buď podpory obnovitelných zdrojů energie či kombinované výroby tepelné a elektrické energie, nebo se jedná o poplatky za oxid uhličitý, oxid siřičitý či emise jiných látek v souvislosti se změnou klimatu,

Daně za jadernou energii a jiné daně za dozor: poplatky za vyřazení jaderných zařízení z provozu, poplatky za dozor a poplatky za jaderná zařízení atd.,

Jiné daně a dávky související s odvětvím energie: závazky/poplatky veřejné služby, dávky na financování energetických regulačních orgánů atd.,

Jiné daně a dávky nesouvisející s odvětvím energie: vnitrostátní, místní či oblastní daně za spotřebovanou energii, daně za rozvod elektřiny atd.

Daně z příjmu, majetku, spotřební daně za ropné produkty a paliva pro jiné účely než pro výrobu elektřiny, daně za benzín pro motorová vozidla, silniční daně, daně za telekomunikační, rozhlasové a reklamní licence, poplatky za licence, daně z odpadu atd. nebudou zohledněny a jsou z tohoto výčtu vyňaty, jelikož jsou nepochybně součástí provozních nákladů a vztahují se rovněž na jiná odvětví či jiné činnosti.

n)

Jednou ročně se společně s lednovou zprávou o cenách Statistickému úřadu Evropských společenství sdělí i rozpis cen za elektřinu s uvedením jejich hlavních prvků. Tento rozpis vycházet z této metody:

Plnou cenu za elektřinu na spotřebitelské pásmo lze považovat za celkovou částku ‚síťových‘ cen, cen za ‚energii a dodávku‘ (tj. od výroby po uvedení na trh, s výjimkou sítí) a všech daní a dávek.

‚Síťová‘ cena představuje poměr mezi výnosem souvisejícím se sazbami za přenos a distribuci a (pokud možno) odpovídajícím objemem v kWh na spotřebitelské pásmo. Pokud nejsou k dispozici údaje o individuálních objemech v kWh na pásmo, měly by být poskytnuty odhady.

Cena za ‚energii a dodávku‘ je celková cena po odečtení síťové ceny a všech daní a dávek.

Daně a dávky. Pro tuto složku bude poskytnut dodatečný rozpis:

daně a dávky u ‚síťových‘ cen,

daně a dávky u cen za ‚energii a dodávku‘,

DPH a jiné návratné daně.

POZNÁMKA: Pokud jsou doplňkové služby označeny odděleně, mohou být připojeny k jednomu ze dvou hlavních prvků následujícím způsobem:

‚Síťová‘ cena bude zahrnovat tyto náklady: sazby za přenos a distribuci, ztráty vzniklé při přenosu a distribuci, síťové náklady, poprodejní služby, náklady na systémové služby a pronájem měřidla.

Cena za ‚energii a dodávku‘ bude zahrnovat tyto náklady: výrobu, akumulaci, vyrovnávací energii, náklady na dodanou energii, služby zákazníkům, poprodejní správu, měření a jiné náklady na dodávku.

Jiné konkrétní náklady. Tato položka představuje náklady, které nepatří k ‚síťovým‘ nákladům, nákladům na ‚energii a dodávku‘ ani k daním. Pokud takové náklady existují, budou vykazovány odděleně.

o)

V členských státech, ve kterých jedna společnost pokrývá veškerý prodej velkoodběratelům, mohou být informace sděleny touto společností. V členských státech, kde působí více než jedna společnost, by měl informace sdělovat nezávislý statistický subjekt.


(1)  Mezi konečné průmyslové velkoodběratele mohou patřit i jiní odběratelé nespadající do kategorie domácností.

(2)  Mezi konečné průmyslové velkoodběratele mohou patřit i jiní odběratelé nespadající do kategorie domácností.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU