(ES) č. 198/2006Nařízení Komise (ES) č. 198/2006 ze dne 3. února 2006 , kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1552/2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 32, 4.2.2006, s. 15-33 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 3. února 2006 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 24. února 2006 Nabývá účinnosti: 24. února 2006
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 198/2006

ze dne 3. února 2006,

kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1552/2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích

(Text s významem pro EHP)

KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1552/2005 ze dne 7. září 2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích (1), a zejména na čl. 7 odst. 3, čl. 8 odst. 2, čl. 9 odst. 4, čl. 10 odst. 2 a na čl. 11 odst. 3 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení (ES) č. 1552/2005 vytváří společný rámec pro vypracování statistik Společenství týkajících se odborného vzdělávání v podnicích.

(2)

Za účelem provedení nařízení (ES) č. 1552/2005 by měla být přijata opatření týkající se požadavků na výběr šetřených jednotek a na přesnost, velikosti výběrového souboru, který musí splňovat tyto požadavky, a podrobné specifikace kategorií NACE a velikostních kategorií, na které se výsledky mohou členit.

(3)

Komise by měla definovat, které zvláštní údaje mají být shromažďovány v případě podniků s odborným vzděláváním a podniků bez odborného vzdělávání a v případě různých forem odborného vzdělávání.

(4)

Je třeba, aby byla přijata prováděcí opatření, která stanoví požadavky kladené na kvalitu údajů, jež mají být shromažďovány a předávány pro účely statistik Společenství týkajících se odborného vzdělávání v podnicích, strukturu zpráv o kvalitě a veškerá opatření nutná pro vyhodnocení nebo zlepšení kvality údajů.

(5)

Měl by být stanoven první sledovaný rok, pro který se mají údaje shromažďovat.

(6)

Rovněž je třeba přijmout ustanovení týkající se příslušného technického formátu a normy pro výměnu elektronicky předávaných údajů.

(7)

Opatření tohoto nařízení jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro statistické programy,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Toto nařízení stanoví prováděcí opatření k nařízení (ES) č. 1552/2005 o statistikách odborného vzdělávání v podnicích.

Článek 2

Prvním sledovaným rokem, pro který mají být údaje shromážděny, je kalendářní rok 2005.

Článek 3

Konkrétní proměnné, které mají být předány Komisi (Eurostatu), jsou uvedeny v příloze I.

Článek 4

Požadavky na výběr šetřených jednotek a na přesnost, velikost výběrového souboru, který musí splňovat tyto požadavky, jakož i podrobné specifikace kategorií NACE a velikostních kategorií, na které se výsledky mohou členit, jsou uvedeny v příloze II.

Článek 5

Členské státy odpovídají za kontrolu údajů, opravy chyb, imputaci a vážení.

Zásady, jež mají být uplatňovány v případě imputace a vážení proměnných, jsou uvedeny v příloze III. Odchylky od těchto zásad musí být uvedeny a náležitě zdůvodněny ve zprávě o kvalitě.

Článek 6

Údaje se Komisi (Eurostatu) předávají ve formátu uvedeném v příloze IV a způsoby, které jsou zde popsány.

Článek 7

Každý členský stát zhodnotí kvalitu svých údajů a toto hodnocení předloží ve formě zprávy o kvalitě. Zpráva o kvalitě se vypracovává a předkládá Komisi (Eurostatu) ve formátu uvedeném v příloze V.

Článek 8

S cílem dosáhnout ve všech zemích vysoké úrovně harmonizace výsledků zjišťování navrhne Komise (Eurostat) v úzké spolupráci s členskými státy metodická a praktická doporučení a pokyny pro zjišťování ve formě „Příručky Evropské unie“.

Článek 9

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 3. února 2006.

Za Komisi

Joaquín ALMUNIA

člen Komise


(1)  Úř. věst. L 255, 30.9.2005, s. 1.


PŘÍLOHA I

PROMĚNNÉ

Poznámka k tabulce:

Hodnoty „základní“ a „klíčová“ ve sloupci „Skupina proměnných“ jsou vysvětleny v příloze III.

Hodnota „ID“ znamená, že proměnná je „identifikační proměnnou“.

Hodnota „QL“ ve sloupci „Typ proměnné“ znamená „kvalitativní proměnná“ a hodnota „QT“ znamená „kvantitativní proměnná“.


Název proměnné

Skupina proměnných

Typ proměnné

Délka proměnné

Formát proměnné

Popis proměnné

Poznámka k proměnné

COUNTRY

ID

 

2

Alfanum

Kód země

chybějící hodnota je nepřípustná – jeden kód pro zemi

ENTERPR

ID

 

6

Num

Označení podniku

chybějící hodnota je nepřípustná – jeden kód pro případ

WEIGHT

ID

 

10

Num

Dvě desetinná místa – k oddělení desetinných míst používejte „.“

chybějící hodnota je nepřípustná

NACE_SP

ID

 

4

Num

Plán výběru NACE – kategorie ekonomické činnosti

chybějící hodnota je nepřípustná

SIZE_SP

ID

 

1

Num

Plán výběru – velikostní skupina

chybějící hodnota je nepřípustná

NSTRA_SP

ID

 

5

Num

Plán výběru – Počet podniků ve vrstvě definované NACE_SP a SIZE_SP, tj. v základním souboru

chybějící hodnota je nepřípustná

N_SP

ID

 

5

Num

Plán výběru – Počet podniků vybraných z opory výběru ve vrstvě definované NACE_SP a SIZE_SP

chybějící hodnota je nepřípustná

SUB_SP

ID

 

1

Num

Ukazatel dílčího výběrového souboru udává, zda podnik náleží k dílčímu výběrovému souboru

chybějící hodnota je nepřípustná

N_RESPST

ID

 

5

Num

Počet dotazovaných podniků ve vrstvě definované NACE_SP a SIZE_SP, tj. v základním souboru

chybějící hodnota je nepřípustná

N_EMPREG

ID

 

6

Num

Počet zaměstnaných osob podle registru

 

RESPONSE

ID

 

1

Num

Ukazatel odpovědi

chybějící hodnota je nepřípustná

PROC

ID

 

2

Num

Metoda shromažďování údajů záznamu

chybějící hodnota je nepřípustná

IDLANGUA

ID

 

2

Alfabet

Identifikace jazyka

 

IDREGION

ID

 

3

Alfabet

Identifikace regionu NUTS – úroveň 1

chybějící hodnota je nepřípustná

EXTRA1

ID

 

10

Num

Pomocná proměnná 1

 

EXTRA2

ID

 

10

Num

Pomocná proměnná 2

 

EXTRA3

ID

 

10

Num

Pomocná proměnná 3

 

A1

základní

QL

4

Num

Skutečný kód NACE

základní proměnná – chybějící hodnota a imputace je nepřípustná

A2tot04

klíčová

QT

6

Num

Celkový počet zaměstnaných osob k 31.12.2004

klíčová proměnná – chybějící hodnota je nepřípustná

A2tot05

základní

QT

6

Num

Celkový počet zaměstnaných osob k 31.12.2005

základní proměnná – chybějící hodnota a imputace je nepřípustná

A2m05

 

QT

6

Num

Celkový počet zaměstnaných mužů k 31.12.2005

 

A2f05

 

QT

6

Num

Celkový počet zaměstnaných žen k 31.12.2005

 

A3a

 

QT

6

Num

Zaměstnané osoby – ve věku do 25 let

 

A3b

 

QT

6

Num

Zaměstnané osoby – ve věku od 25 do 54 let

 

A3c

 

QT

6

Num

Zaměstnané osoby – ve věku 55 a více let

 

A4

klíčová

QT

12

Num

Celkový počet hodin odpracovaných ve sledovaném roce 2005 zaměstnanými osobami

klíčová proměnná – chybějící proměnná je nepřípustná – v hodinách

A4m

 

QT

12

Num

Celkový počet hodin odpracovaných ve sledovaném roce 2005 zaměstnanými muži

v hodinách

A4f

 

QT

12

Num

Celkový počet hodin odpracovaných ve sledovaném roce 2005 zaměstnanými ženami

v hodinách

A5

klíčová

QT

12

Num

Celkové náklady práce (přímé + nepřímé) všech osob zaměstnaných ve sledovaném roce 2005

klíčová proměnná – chybějící proměnná je nepřípustná – v eurech

A6

 

QL

1

Num

Ve sledovaném roce došlo k VÝRAZNÉMU technologickému vylepšení produktů nebo služeb či způsobů produkce nebo dodávky produktů a služeb

 

B1a

základní

QL

1

Num

Interní kurzy dalšího odborného vzdělávání

základní proměnná – chybějící hodnota a imputace je nepřípustná

B1b

základní

QL

1

Num

Externí kurzy dalšího odborného vzdělávání

základní proměnná – chybějící hodnota a imputace je nepřípustná

B2aflag

základní

QL

1

Num

Příznak – odborné vzdělávání v rámci pracovního místa

základní proměnná – chybějící hodnota a imputace je nepřípustná

B2a

 

QT

6

Num

Účastníci jiných forem dalšího odborného vzdělávání – vzdělávání v rámci práce

 

B2bflag

základní

QL

1

Num

Příznak – rotace pracovních míst

základní proměnná – chybějící hodnota a imputace je nepřípustná

B2b

 

QT

6

Num

Účastníci jiných forem dalšího odborného vzdělávání – rotace pracovních míst, výměny, dočasná přeložení nebo studijní návštěvy

 

B2cflag

základní

QL

1

Num

Příznak – okruhy týkající se učení a kvality

základní proměnná – chybějící hodnota a imputace je nepřípustná

B2c

 

QT

6

Num

Účastníci jiných forem dalšího odborného vzdělávání – okruhy týkající se učení a kvality

 

B2dflag

základní

QL

1

Num

Příznak – samostudium

základní proměnná – chybějící hodnota a imputace je nepřípustná

B2d

 

QT

6

Num

Účastníci jiných forem dalšího odborného vzdělávání – samostudium

 

B2eflag

základní

QL

1

Num

Příznak – účast na konferencích apod.

základní proměnná – chybějící hodnota a imputace je nepřípustná

B2e

 

QT

6

Num

Účastníci jiných forem dalšího odborného vzdělávání – účast na konferencích apod.

 

B3a

 

QL

1

Num

Kurzy dalšího odborného vzdělávání pro zaměstnané osoby v předchozím roce 2004

 

B3b

 

QL

1

Num

Předpokládá se, že kurzy dalšího odborného vzdělávání budou zaměstnaným osobám poskytnuty v roce 2006

 

B4a

 

QL

1

Num

Jiné formy dalšího odborného vzdělávání pro zaměstnané osoby v předchozím roce 2004

 

B4b

 

QL

1

Num

Předpokládá se, že jiné formy dalšího odborného vzdělávání budou zaměstnaným osobám poskytnuty v roce 2006

 

C1tot

klíčová

QT

6

Num

Celkový počet účastníků kurzů dalšího odborného vzdělávání

klíčová proměnná – chybějící hodnota je nepřípustná

C1m

 

QT

6

Num

Účastníci kurzů dalšího odborného vzdělávání – muži

 

C1f

 

QT

6

Num

Účastníci kurzů dalšího odborného vzdělávání – ženy

 

C2a

 

QT

6

Num

Účastníci dalšího odborného vzdělávání – ve věku do 25 let

 

C2b

 

QT

6

Num

Účastníci dalšího odborného vzdělávání – ve věku od 25 do 54 let

 

C2c

 

QT

6

Num

Účastníci dalšího odborného vzdělávání – ve věku 55 a více let

 

C3tot

klíčová

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) za všechny kurzy dalšího odborného vzdělávání

klíčová proměnná – chybějící hodnota je nepřípustná – v hodinách

C3i

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) za interní kurzy dalšího odborného vzdělávání

v hodinách

C3e

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) za externí kurzy dalšího odborného vzdělávání

v hodinách

C4tot

klíčová

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) za všechny kurzy dalšího odborného vzdělávání

klíčová proměnná – chybějící hodnota je nepřípustná – v hodinách

C4m

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) za kurzy dalšího odborného vzdělávání – muži

v hodinách

C4f

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) za kurzy dalšího odborného vzdělávání – ženy

v hodinách

C5a

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba v hodinách – cizí jazyky (222) a mateřský jazyk (223)

v hodinách

C5b

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba v hodinách – prodej (341) a marketing (342)

v hodinách

C5c

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba v hodinách – účetnictví (344) a finance (343), management a administrativa (345) a kancelářské práce (346)

v hodinách

C5d

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba v hodinách – osobní dovednosti/rozvoj (090), pracovní život (347)

v hodinách

C5e

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba v hodinách – informatika (481) a používání výpočetní techniky (482)

v hodinách

C5f

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba v hodinách – strojírenství, výroba a stavebnictví (5)

v hodinách

C5g

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba v hodinách – ochrana životního prostředí (850) a bezpečnost a ochrana zdraví při práci (862)

v hodinách

C5h

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba v hodinách – osobní služby (81), přepravní služby (84), ochrana majetku a osob (861) a ozbrojené síly (863)

v hodinách

C5i

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba v hodinách – jiná témata odborného vzdělávání

v hodinách

C6a

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) – školy, university a jiné instituce vysokoškolského vzdělávání

v hodinách

C6b

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) – veřejnoprávní vzdělávací instituce (financované nebo řízené vládou, např. centrum odborného vzdělávání dospělých)

v hodinách

C6c

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) – soukromé společnosti odborného vzdělávání

v hodinách

C6d

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) – soukromé společnosti, jejichž hlavní činností není odborné vzdělávání (dodavatelé vybavení, společnosti ve spojení)

v hodinách

C6e

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) – sdružení zaměstnavatelů, obchodní komory, odvětvové organizace

v hodinách

C6f

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) – odborové svazy

v hodinách

C6g

 

QT

10

Num

Placená pracovní doba (v hodinách) – jiní poskytovatelé programů odborného vzdělávání

v hodinách

C7aflag

 

QL

1

Num

Příznak – poplatky

 

C7a

 

QT

10

Num

Náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání – Poplatky a platby za kurzy pro zaměstnance

v eurech

C7bflag

 

QL

1

Num

Příznak – cestovné

 

C7b

 

QT

10

Num

Náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání – výplata cestovného a diet

v eurech

C7cflag

 

QL

1

Num

Příznak – náklady na práci školitelů

 

C7c

 

QT

10

Num

Náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání – náklady na práci interních školitelů

v eurech

C7dflag

 

QL

1

Num

Příznak – centrum odborného vzdělávání a učební materiály apod.

 

C7d

 

QT

10

Num

Náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání – centrum odborného vzdělávání nebo prostory a učební materiály pro kurzy dalšího odborného vzdělávání

v eurech

C7sflag

 

QL

1

Num

Příznak – „Pouze dílčí součet“

 

C7sub

klíčová

QT

10

Num

Dílčí součet nákladů na další odborné vzdělávání

klíčová proměnná – chybějící hodnota je nepřípustná – v eurech

PAC

klíčová

QT

10

Num

Náklady spojené s absencí zaměstnanců – výpočet (PAC=C3tot*A5/A4)

klíčová proměnná – chybějící hodnota je nepřípustná – v eurech

C8aflag

 

QL

1

Num

Příznak – příspěvky na další odborné vzdělávání

 

C8a

 

QT

10

Num

Příspěvky na další odborné vzdělávání

v eurech

C8bflag

 

QL

1

Num

Příznak – příjmy plynoucí z dalšího odborného vzdělávání

 

C8b

 

QT

10

Num

Příjmy plynoucí z dalšího odborného vzdělávání

v eurech

C7tot

klíčová

QT

10

Num

Celkové náklady na další odborné vzdělávání – výpočet (C7sub + C8a – C8b)

klíčová proměnná – chybějící hodnota je nepřípustná – v eurech

C9a1

 

QL

1

Num

Přistěhovalci a etnické menšiny – zaměstnaní

 

C9a2

 

QL

1

Num

Přistěhovalci a etnické menšiny – zvláštní kurzy

 

C9b1

 

QL

1

Num

Osoby se zdravotním postižením – zaměstnané

 

C9b2

 

QL

1

Num

Osoby se zdravotním postižením – zvláštní kurzy

 

C9c1

 

QL

1

Num

Osoby bez formální kvalifikace – zaměstnané

 

C9c2

 

QL

1

Num

Osoby bez formální kvalifikace – zvláštní kurzy

 

C9d1

 

QL

1

Num

Osoby, kterým hrozí ztráta pracovního místa/propuštění – zaměstnané

 

C9d2

 

QL

1

Num

Osoby, kterým hrozí ztráta pracovního místa/propuštění – zvláštní kurzy

 

C10a1

 

QL

1

Num

Osoby s částečným pracovním úvazkem – zaměstnané

 

C10a2

 

QL

1

Num

Kurzy dalšího odborného vzdělávání pro osoby s částečným pracovním úvazkem

 

C10b1

 

QL

1

Num

Osoby se smlouvou na dobu určitou – zaměstnané

 

C10b2

 

QL

1

Num

Kurzy dalšího odborného vzdělávání pro osoby se smlouvou na dobu určitou

 

D1

 

QL

1

Num

Vlastní nebo sdílené středisko odborného vzdělávání

 

D2

 

QL

1

Num

Osoba nebo jednotka v rámci podniku odpovědná za organizaci dalšího odborného vzdělávání

 

D3

 

QL

1

Num

Podnik využívá externí poradenské služby

 

D4

 

QL

1

Num

Podnik pravidelně uplatňuje formální postupy, jejichž cílem je vyhodnotit, které dovednosti budou pro podnik v budoucnu nezbytné

 

D5

 

QL

1

Num

Podnik vede se svými zaměstnanci strukturované pohovory, jejichž cílem je zjistit potřeby zaměstnaných osob v oblasti odborného vzdělávání

 

D6

 

QL

1

Num

Výsledkem plánování dalšího odborného vzdělávání v podniku byl plán odborného vzdělávání nebo program v písemné podobě

 

D7

 

QL

1

Num

Roční rozpočet odborného vzdělávání, který zahrnuje i další odborné vzdělávání

 

D8

 

QL

1

Num

Podnik po skončení vzdělávacího programu zjišťuje spokojenost účastníků

 

D9

 

QL

1

Num

Podnik po skončení programu odborného vzdělávání hodnotí účastníky a zjišťuje, zda skutečně získali cílové dovednosti

 

D10

 

QL

1

Num

Podnik hodnotí profesní chování účastníků a změnu výkonnosti po absolvování odborného vzdělávání

 

D11

 

QL

1

Num

Podnik pomocí ukazatelů zjišťuje, jaký měl program odborného vzdělávání vliv na výkonnost

 

D12

 

QL

1

Num

Vnitrostátní, odvětvové nebo jiné dohody mezi sociálními partnery, které ovlivnily plány, politiky a postupy v oblasti dalšího odborného vzdělávání

 

D13

 

QL

1

Num

Existence formální struktury

 

D13a

 

QL

1

Num

Úloha formální struktury – stanovení cílů a priorit v oblasti dalšího odborného vzdělávání

 

D13b

 

QL

1

Num

Úloha formální struktury – stanovení kritérií pro výběr cílové skupiny pro účast na dalším odborném vzdělávání

 

D13c

 

QL

1

Num

Úloha formální struktury – Předmět aktivit dalšího odborného vzdělávání

 

D13d

 

QL

1

Num

Úloha formální struktury – Rozpočtový proces v souvislosti s dalším odborným vzděláváním

 

D13e

 

QL

1

Num

Úloha formální struktury – postup výběru externích poskytovatelů dalšího odborného vzdělávání

 

D13f

 

QL

1

Num

Úloha formální struktury – hodnocení výsledků odborného vzdělávání

 

D14a

 

QL

1

Num

Veřejnoprávní poradenská služba, která se zabývá zjišťováním potřeb odborného vzdělávání a/nebo rozvojem plánů odborného vzdělávání

 

D14b

 

QL

1

Num

Finanční subvence na náklady na odborné vzdělávání zaměstnaných osob

 

D14c

 

QL

1

Num

Daňové úlevy z výdajů na odborné vzdělávání zaměstnaných osob

 

D14d

 

QL

1

Num

Postupy pro zajištění kvality školitelů (např. prostřednictvím vnitrostátních registrů, hodnocení atd.)

 

D14e

 

QL

1

Num

Zajištění uznávaných norem a rámce pro kvalifikace a certifikaci

 

D15a

 

QL

1

Num

Vysoké náklady kurzů dalšího odborného vzdělávání

maximálně 3 – žádné třídění

D15b

 

QL

1

Num

Nedostatek vhodných kurzů dalšího odborného vzdělávaní na trhu

maximálně 3 – žádné třídění

D15c

 

QL

1

Num

Problémy při hodnocení potřeb podniku týkajících se dalšího odborného vzdělávání

maximálně 3 – žádné třídění

D15d

 

QL

1

Num

Významná aktivita v oblasti odborného vzdělávání byla vyvinuta v předchozím roce

maximálně 3 – žádné třídění

D15e

 

QL

1

Num

Vysoké pracovní zatížení a omezené časové možnosti zaměstnaných osob

maximálně 3 – žádné třídění

D15f

 

QL

1

Num

Současná úroveň odborného vzdělávání je přiměřená potřebám podniku

maximálně 3 – žádné třídění

D15g

 

QL

1

Num

Větší zaměření na počáteční odborné vzdělávání než na další odborné vzdělávání

maximálně 3 – žádné třídění

D15h

 

QL

1

Num

Jiné důvody

maximálně 3 – žádné třídění

E1a

 

QL

1

Num

Stávající dovednosti a schopnosti odpovídají současným potřebám podniku

maximálně 3 – žádné třídění

E1b

 

QL

1

Num

Podnik upřednostňoval strategii přijímat jedince s požadovanými dovednostmi a schopnostmi

maximálně 3 – žádné třídění

E1c

 

QL

1

Num

Podnik měl problémy zhodnotit své potřeby týkající se dalšího odborného vzdělávání

maximálně 3 – žádné třídění

E1d

 

QL

1

Num

Nedostatek vhodných kurzů dalšího odborného vzdělávaní na trhu

maximálně 3 – žádné třídění

E1e

 

QL

1

Num

Náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání byly pro podnik příliš vysoké

maximálně 3 – žádné třídění

E1f

 

QL

1

Num

Podnik se raději zaměřil na počáteční než na další odborné vzdělávání

maximálně 3 – žádné třídění

E1g

 

QL

1

Num

Do dalšího odborného vzdělávání bylo investováno v předchozím roce a investici není v roce 2005 třeba opakovat

maximálně 3 – žádné třídění

E1h

 

QL

1

Num

Zaměstnané osoby nemají na účast v dalším odborném vzdělávání čas

maximálně 3 – žádné třídění

E1i

 

QL

1

Num

Jiné důvody

maximálně 3 – žádné třídění

F1tot05

základní

QT

6

Num

Celkový počet účastníků počátečního odborného vzdělávání v podniku v roce 2005

základní proměnná – chybějící hodnota a imputace je nepřípustná

F1m05

 

QT

6

Num

Celkový počet účastníků počátečního odborného vzdělávání (mužů) v podniku v roce 2005

 

F1f05

 

QT

6

Num

Celkový počet účastníků počátečního odborného vzdělávání (žen) v podniku v roce 2005

 

F2aflag

 

QL

1

Num

Příznak – jednotlivé náklady práce na počáteční odborné vzdělávání

 

F2a

 

QT

10

Num

Náklady na počáteční odborné vzdělávání – náklady práce jednotlivců zapsaných na aktivitu počátečního odborného vzdělávání

v eurech

F2bflag

 

QL

1

Num

Příznak – jiné náklady na počáteční odborné vzdělávání

 

F2b

 

QT

10

Num

Náklady na počáteční odborné vzdělávání – jiné náklady – poplatky za školení, cestovné, učební materiály, náklady center odborného vzdělávání apod.

v eurech

F2cflag

 

QL

1

Num

Příznak – náklady práce školitele nebo instruktora počátečního odborného vzdělávání

nepovinná proměnná

F2c

 

QT

10

Num

Náklady na počáteční odborné vzdělávání – náklady práce školitelů nebo instruktorů

nepovinná proměnná – v eurech

F3aflag

 

QL

1

Num

Příznak – příspěvky na počáteční odborné vzdělávání

 

F3a

 

QT

10

Num

Příspěvky na počáteční odborné vzdělávání

v eurech

F3bflag

 

QL

1

Num

Příznak – příjmy plynoucí z počátečního odborného vzdělávání

 

F3b

 

QT

10

Num

Příjmy plynoucí z počátečního odborného vzdělávání

v eurech

F2tot

klíčová

QT

10

Num

Celkové náklady na počáteční odborné vzdělávání (F2b + F3a – F3b)

klíčová proměnná – chybějící hodnota je nepřípustná – v eurech


PŘÍLOHA II

VÝBĚROVÝ SOUBOR

1.

Za hlavní zdroj opory výběru se běžně považuje registr hospodářských subjektů pro statistické účely uvedený v nařízení Rady (EHS) č. 2186/93 (1). Stratifikovaný pravděpodobnostní výběr podniků, reprezentativní na vnitrostátní úrovni, vychází z této opory.

2.

Výběrový soubor se stratifikuje podle kategorie NACE a velikostní kategorie v souladu s těmito minimálními specifikacemi:

20 kategorií NACE rev 1.1 (C, D (15–16, 17–19, 21–22, 23–26, 27–28, 29–33, 34–35, 20 + 36–37), E, F, G (50, 51, 52), H, I (60–63, 64), J (65–66, 67), K + O),

3 velikostní kategorie podniků podle počtu osob zaměstnaných v daném podniku: (10–49) (50–249) (250 a více).

3.

Velikost výběrového souboru se vypočte tak, aby maximální hodnota poloviční délky 95 % intervalu spolehlivosti pro odhadované parametry, které jsou poměrem „podniků s odborným vzděláváním“ (po zohlednění míry neodpovědí ve výběrovém souboru) pro každý ze 60 výše uvedených stratifikovaných prvků, byla 0,2.

4.

Pro určení velikosti výběrového souboru lze použít tento vzorec:

nh = 1/[c2 . teh + 1/Nh] / rh

kde:

nh

=

počet jednotek výběru v poli h dané vrstvy,

rh

=

očekávaná míra odpovědí v poli h dané vrstvy,

c

=

maximální délka polovičního intervalu spolehlivosti,

teh

=

očekávaný podíl podniků s odborným vzděláváním v poli h dané vrstvy,

Nh

=

celkový počet podniků (s odborným vzděláváním a bez odborného vzdělávání) v poli h dané vrstvy.


(1)  Úř. věst. L 196, 5.8.1993, s. 1. Nařízení ve znění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1882/2003 (Úř. věst. L 284, 31.10.2003, s. 1).


PŘÍLOHA III

Zásady imputace a vážení záznamů

Země přijmou veškerá vhodná opatření k omezení případů neposkytnutých odpovědí na úrovni položky a jednotky. K imputaci přistoupí až poté, co vynaložily veškeré přiměřené úsilí na to, aby využily jiné zdroje údajů.

Základními proměnnými, u kterých není přípustná chybějící hodnota ani není povolena imputace, jsou:

A1, A2tot05, B1a, B1b, B2aflag, B2bflag, B2cflag, B2dflag, B2eflag, F1tot05.

Klíčovými proměnnými, u kterých je třeba vynaložit veškeré úsilí, aby se zabránilo případům chybějících hodnot, a u kterých se doporučuje imputace, jsou:

A2tot04, A4, A5, C1tot, C3tot, C4tot, C7sub, C7tot, PAC, F2tot.

Imputace v případě neposkytnuté odpovědi na úrovni položky se doporučuje v následujících obecných limitech (odborníci z členského státu by měli při uplatňování těchto pravidel vždy používat svůj odborný úsudek):

1.

pokud záznam obsahuje méně než 50 % daných proměnných, považuje se tento záznam za neposkytnutou odpověď na úrovni jednotky;

2.

v případě jediného pole NACE/velikost není imputace povolena, pokud u více než 50 % dotazovaných podniků chybějí údaje u více než 25 % kvantitativních proměnných;

3.

v případě jediného pole NACE/velikost se neprovádí imputace u kvantitativní proměnné, jestliže je poměr dotazovaných podniků pro tuto konkrétní proměnnou menší než 50 %;

4.

v případě jediného pole NACE/velikost se neprovádí imputace u kvalitativní proměnné, jestliže je poměr dotazovaných podniků pro tuto konkrétní proměnnou menší než 80 %.

Kvantitativní a kvalitativní proměnné jsou vymezeny v příloze 1.

Jakékoli odchylky od těchto zásad musí být náležitě zdůvodněny a zdokumentovány v národní zprávě o kvalitě.

Členské státy vypočítají a sdělí, jaká váha má být použita v případě jednotlivých záznamů údajů, a případně pomocné proměnné, které byly použity při výpočtu této váhy. Dané pomocné proměnné by měly být podle potřeby vykázány jako proměnné EXTRA1, EXTRA2, EXTRA3. Podrobnosti o přijaté metodě stanovení váhy se uvedou ve zprávě o kvalitě.


PŘÍLOHA IV

Formát datového souboru a pravidla pro přenos údajů

Údaje se Komisi (Eurostatu) předávají v elektronické podobě prostřednictvím zabezpečené softwarové aplikace pro přenos údajů (STADIUM/EDAMIS), kterou Komise (Eurostat) dá k dispozici.

Země předají ESTATu dvě sady zkontrolovaných údajů:

a)

předběžně zkontrolovaný datový soubor před amputací;

b)

kompletně zkontrolovaný datový soubor po imputaci.

Oba datové soubory musejí obsahovat proměnné uvedené v příloze 1.

Oba soubory musí být předloženy ve formátu .csv (comma separated variable). Prvním záznamem v každém souboru musí být záhlaví s názvy proměnných, které jsou uvedeny v příloze 1. Další záznamy upřesňují hodnoty těchto proměnných pro každý dotazovaný podnik.


PŘÍLOHA V

FORMÁT ZPRÁVY O KVALITĚ

1   RELEVANCE

Provádění zjišťování a informace o tom, do jaké míry statistika splňuje aktuální a potenciální potřeby uživatelů:

popis a klasifikace uživatelů,

individuální potřeby každé skupiny uživatelů,

hodnocení míry uspokojení těchto potřeb.

2   PŘESNOST

2.1   Výběrové chyby

popis plánu výběru a realizovaného výběrového souboru,

popis výpočtu konečných vah včetně modelu ošetření případů neposkytnutých odpovědí a použitých pomocných proměnných,

použitý odhad, např. Horvitz-Thompsonův odhad,

rozptyl odhadů v závislosti na vrstvách výběrového souboru,

software pro odhad rozptylu,

ve zprávě by měl zejména být uveden popis pomocných proměnných nebo použitých informací pro účely přepočtu konečných vah ze strany Eurostatu, což je nezbytné pro odhad rozptylu,

v případě analýzy neposkytnutých odpovědí popis chyb ve výběrovém souboru a výsledky.

Tabulky, jež mají být dodány (členěné podle NACE a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru):

počet podniků v opoře výběru,

počet podniků ve výběrovém souboru.

Tabulky, jež mají být dodány (členěné podle NACE a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru, avšak rozdělené podle sledovaných charakteristik podniku):

variační koeficienty (1) pro tyto klíčové statistiky:

celkový počet zaměstnaných osob,

celkový počet podniků poskytujících další odborné vzdělávání,

poměr mezi celkovým počtem podniků poskytujících další odborné vzdělávání a celkovým počtem podniků,

celkový počet podniků poskytujících další odborné vzdělávání,

poměr mezi celkovým počtem podniků poskytujících další odborné vzdělávání a celkovým počtem podniků,

celkový počet osob zaměstnaných v podnicích poskytujících další odborné vzdělávání,

celkový počet účastníků v kurzech dalšího odborného vzdělávání,

poměr mezi celkovým počtem účastníků v kurzech dalšího odborného vzdělávání a celkovým počtem zaměstnaných osob,

poměr mezi celkovým počtem účastníků v kurzech dalšího odborného vzdělávání a celkovým počtem osob zaměstnaných v podnicích poskytujících další odborné vzdělávání,

celkové náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání,

celkový počet podniků poskytujících počáteční odborné vzdělávání,

celkový počet účastníků v kurzech počátečního odborného vzdělávání,

celkové náklady na počáteční odborné vzdělávání,

poměr mezi celkovým počtem podniků poskytujících počáteční odborné vzdělávání a celkovým počtem podniků.

2.2   Nevýběrové chyby

2.2.1   Chyby pokrytí

popis registru použitého pro výběr a jeho celkové kvality,

informace zahrnuté v registru a frekvence jejich aktualizace,

chyby způsobené nesrovnalostmi mezi oporou výběru a cílovým základním souborem a dílčím základním souborem (přesah pokrytí, neúplné pokrytí, chybná klasifikace),

metody použité pro získání těchto informací,

poznámky týkající se ošetření případů chybné klasifikace.

Tabulky, jež mají být dodány (členěné podle NACE a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru, avšak rozdělené podle sledovaných charakteristik podniku):

počet podniků,

poměr mezi počtem podniků, u nichž se sledované vrstvy shodují s vrstvami výběru, a počtem podniků ve vrstvách výběru. Uveďte, zda jsou zohledněny změny činností.

2.2.2   Chyby měření

Případné hodnocení chyb, které se objevily při shromažďování údajů a které byly způsobeny například těmito faktory:

úprava dotazníku (výsledky předběžných testů nebo laboratorních metod; strategie dotazování) – dotazník se přiloží v příloze,

jednotka/respondent (reakce respondentů):

výpadky paměti,

nesoustředěnost respondentů,

vlivy věku, vzdělání atd.,

chyby při vyplňování formulářů,

informační systém respondenta a využívání administrativních záznamů (soulad mezi administrativní koncepcí a koncepcí zjišťování, např. sledované období, dostupnost jednotlivých údajů),

způsoby shromažďování údajů (srovnání různých metod shromažďování údajů),

charakteristiky a chování tazatele,

socio-ekonomické charakteristiky,

rozdíly ve způsobu práce s dotazníkem,

rozdíly v pomoci poskytované respondentovi,

specifické studie nebo techniky hodnocení těchto chyb,

metody použité za účelem omezení těchto chyb,

podrobné komentáře k problémům týkajícím se dotazníku jako takového nebo jednotlivých otázek (komentáře ke všem proměnným),

popis a hodnocení opatření přijatých za účelem zajištění „kvalitních účastníků“ a neshromažďování údajů o jednotlivých akcích účastníků.

2.2.3   Chyby zpracování

Popis procesu úpravy dat:

systém zpracování a používané nástroje,

chyby způsobené kódováním, úpravou, vážením, tabulací atd.,

kontroly kvality na makro/mikro úrovni,

opravy a neúspěšné úpravy rozčleněné podle chybějících hodnot, chyb a anomálií.

2.2.4   Chyby vyplývající z neposkytnutí odpovědi

popis opatření přijatých v souvislosti s dalšími akcemi,

míry odpovědí na úrovni jednotky a položky,

vyhodnocení neposkytnutých odpovědí na úrovni jednotky,

vyhodnocení neposkytnutých odpovědí na úrovni položky,

kompletní zpráva o postupech imputace včetně popisu použitých metod imputace a/nebo opětovného vážení,

poznámky týkající se metod a výsledků analýz neposkytnutých odpovědí nebo jiných metod hodnocení účinků neposkytnutých odpovědí.

Tabulky, jež mají být dodány (členěné podle NACE a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru, avšak rozdělené podle sledovaných charakteristik podniku):

míry odpovědí na úrovni jednotky (2),

míry odpovědí na úrovni položky (3) u všech respondentů pro následující údaje:

celkový počet odpracovaných hodin, vztažený na všechny respondenty,

celkové náklady práce, vztažené na všechny respondenty,

míry odpovědí na úrovni položky u podniků nabízejících kurzy dalšího odborného vzdělávání pro následující údaje:

kurzy dalšího odborného vzdělávání podle jednotlivých věkových skupin, vztažené na podniky nabízející kurzy dalšího odborného vzdělávání,

celkový počet účastníků (mužů a žen) v kurzech, vztažený na podniky nabízející kurzy dalšího odborného vzdělávání,

celkový počet hodin kurzů dalšího odborného vzdělávání (u mužů a žen), vztažený na podniky nabízející kurzy dalšího odborného vzdělávání,

počet hodin externích a interních kurzů dalšího odborného vzdělávání, vztažený na podniky nabízející kurzy dalšího odborného vzdělávání,

celkové náklady na kurzy dalšího odborného vzdělávání, vztažené na podniky nabízející kurzy dalšího odborného vzdělávání,

míry odpovědí na úrovni položky u podniků nabízejících počáteční odborné vzdělávání pro následující údaje:

celkové náklady na počáteční odborné vzdělávání, vztažené na podniky nabízející kurzy počátečního odborného vzdělávání.

3   VČASNOST A PŘESNOST

Tabulka s údaji o zahájení a ukončení dále uvedených fází projektu:

shromažďování údajů,

rozesílání dotazníků,

upomínky a sledování,

osobní rozhovory,

kontrola údajů a jejich úprava,

další validace a imputace,

šetření případů neposkytnutých odpovědí (případně),

odhady,

předání údajů Eurostatu,

zveřejnění národních výsledků.

4   DOSTUPNOST A JASNOST

Informace o tom, které výsledky podnikům byly zaslány a které jim budou zaslány,

systém šíření výsledků,

kopie všech metodických dokumentů souvisejících s poskytovanou statistikou.

5   SROVNATELNOST

Pokud to považují za vhodné a důležité, uvedou země připomínky týkající se:

odchylek od evropského dotazníku,

případných souvislostí mezi daným zjišťováním a jiným zjišťování na vnitrostátní úrovni,

míry, v jaké bylo zjišťování založeno na stávajících údajích v registrech,

definic a doporučení.

6   SOUDRŽNOST

Porovnání se statistikami pro stejný jev nebo položky z jiných zjišťování a zdrojů,

hodnocení soudržnosti se strukturálními statistikami podnikání pro proměnnou „Počet zaměstnaných osob“, vztažené na NACE a velikostní skupinu,

hodnocení soudržnosti přiřazování věkových skupin u zaměstnaných osob (A3a, A3b, A3c) s jinými vnitrostátními zdroji údajů, vztažené na NACE a velikostní skupinu (případně),

hodnocení soudržnosti přiřazování věkových skupin u účastníků dalšího odborného vzdělávání (C2a, C2b, C2c) s jinými vnitrostátními zdroji údajů, vztažené na NACE a velikostní skupinu (případně).

Tabulky, jež mají být dodány (členěné podle NACE a velikostních tříd podle vnitrostátního plánu výběru, avšak rozdělené podle sledovaných charakteristik podniku):

počet zaměstnaných osob podle strukturální statistiky podnikání (kód 16 11 0 nařízení Komise (ES) č. 2700/98 (4),

počet zaměstnaných osob podle CVTS3,

procentní podíl rozdílů (SBS – CVTS3)/SBS,

počet zaměstnaných osob pro jednotlivé věkové skupiny A3a, A3b, A3c,

počet zaměstnaných osob pro jednotlivé věkové skupiny podle jiného zdroje,

procentní podíl rozdílů (A3x – jiný vnitrostátní zdroj A3x)/A3x (kde x = a, b, c),

počet účastníků dalšího odborného vzdělávání pro jednotlivé věkové skupiny C2a, C2b, C2c,

počet účastníků dalšího odborného vzdělávání pro jednotlivé věkové skupiny podle jiného zdroje,

procentní podíl účastníků dalšího odborného vzdělávání (C2x – jiný vnitrostátní zdroj C2x)/C2x (kde x = a, b, c).

7   ZATÍŽENÍ A PŘÍNOS

Analýza zatížení a přínosu na vnitrostátní úrovni, např. zohledněním:

průměrné doby nezbytné pro zodpovězení každého dotazníku,

problematických otázek a proměnných,

poznatků o tom, které proměnné byly pro popis dalšího odborného vzdělávání na vnitrostátní úrovni nejvíce/nejméně užitečné,

odhadované nebo skutečné úrovně spokojenosti uživatelů údajů na vnitrostátní úrovni,

rozdílu v zatížení malých a velkých podniků,

úsilí vyvinutého ve snaze snížit zatížení.


(1)  Variační koeficient je poměr druhé odmocniny rozptylu odhadu a její očekávané hodnoty. Odhaduje se jako poměr druhé odmocniny odhadu rozptylu výběru k odhadované hodnotě. Odhad rozptylu výběru musí přihlížet k programu zjišťování a ke změnám vrstev.

(2)  Míra odpovědí na úrovni jednotky je poměr počtu dotčených respondentů k počtu dotazníků rozeslaných vybranému základnímu souboru.

(3)  Míra odpovědí na úrovni položky pro proměnnou je poměr počtu dostupných údajů k počtu dostupných a chybějících údajů (rovnající se počtu dotčených respondentů).

(4)  Úř. věst. L 344, 18.12.1998, s. 49. Nařízení naposledy pozměněné nařízením (ES) č. 1670/2003 (Úř. věst. L 244, 29.9.2003, s. 74).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU