(ES) č. 1445/2005Nařízení Komise (ES) č. 1445/2005 ze dne 5. září 2005, kterým se vymezují správná kritéria hodnocení kvality a obsah zpráv o kvalitě týkajících se statistiky odpadů pro účely nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2150/2002 (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 229, 6.9.2005, s. 6-12 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 5. září 2005 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 26. září 2005 | Nabývá účinnosti: | 26. září 2005 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1445/2005
ze dne 5. září 2005,
kterým se vymezují správná kritéria hodnocení kvality a obsah zpráv o kvalitě týkajících se statistiky odpadů pro účely nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2150/2002
(Text s významem pro EHP)
KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,
s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2150/2002 ze dne 25. listopadu 2002 o statistice odpadů (1), a zejména na čl. 6 písm. d) uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Na základě článku 6 nařízení (ES) č. 2150/2002 se požaduje, aby Komise přijala opatření nezbytná k provádění daného nařízení. |
(2) |
V souladu s čl. 6 písm. d) nařízení (ES) č. 2150/2002 by Komise měla definovat správná kritéria hodnocení kvality a obsah zpráv o kvalitě podle daného nařízení. |
(3) |
Opatření tohoto nařízení jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro statistické programy zřízeného rozhodnutím Rady 89/382/EHS, Euratom (2), |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
1. Kritéria hodnocení kvality a obsah zpráv o kvalitě podle oddílu 7 příloh I a II nařízení (ES) č. 2150/2002 jsou stanoveny v příloze tohoto nařízení. Členské státy předloží zprávu o kvalitě v souladu s přílohou tohoto nařízení.
2. Odstavec 1 se použije na údaje předložené za první referenční rok 2004 a všechna následující referenční období.
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 5. září 2005.
Za Komisi
Joaquín ALMUNIA
člen Komise
(1) Úř. věst. L 332, 9.12.2002, s. 1. Nařízení naposledy pozměněné nařízením Komise (ES) č. 783/2005 (Úř. věst. L 131, 25.5.2005, s. 38).
(2) Úř. věst. L 181, 28.6.1989, s. 47.
PŘÍLOHA
OBSAH ZPRÁVY O KVALITĚ A KRITÉRIA HODNOCENÍ PRO STATISTIKU ODPADŮ
ÚVOD K OBSAHU ZPRÁVY O KVALITĚ
Různé metody
Na základě nařízení (ES) č. 2150/2002 musí být každý přenos souborů údajů nebo kombinace souborů údajů doprovázen zprávou o kvalitě. Uvedené nařízení nestanoví žádnou přesnou metodu k vypracovávání statistik odpadů. Rozdíly se mohou vyskytnout v metodách jednotlivých zemí, v souborech údajů každé země a dokonce i uvnitř jednotlivých souborů údajů. Způsob hodnocení kvality závisí na uplatňovaných metodách. K vysvětlení použití jednotlivých metod obsahuje část I zprávy o kvalitě všeobecný popis údajů a vymezuje a stanoví přehled metod. Část II popisuje standardní prvky použité k definici kvality v rámci evropského statistického systému.
Struktura
Zpráva o kvalitě, kterou předkládá členský stát, musí být členěna tak, jak je stanoveno v níže uvedené kapitole „Obsah zprávy o kvalitě“. Zpráva musí rovněž obsahovat odstavce, které se na daný případ nevztahují, nebo pro které nejsou dostupné informace a jasný odkaz k těmto odstavcům.
Revize údajů
V případě revize údajů je nutné o tom ke zprávě o kvalitě přiložit příslušný záznam. Tento záznam by měl vymezovat oblast, která byla revidována, vysvětlovat, proč bylo nutné revizi provést, a objasnit vliv revize na výsledky.
Předběžné údaje
V souladu s nařízením o statistice odpadů nesmí být poskytovány žádné předběžné údaje. V případě, že soubor obsahuje předběžné údaje, měly by k tomu být udány důvody v části I. Rovněž je nutno uvést, kdy bude náležitá revize provedena.
Hlavní agregáty
Ve zprávě o kvalitě je občas nutné zhodnotit dopad předpokladů nebo chyb. Toto hodnocení lze omezit na dopad na hlavní agregáty. Pokud jde o vznik odpadů, jsou hlavní agregáty tyto:
— |
nebezpečný odpad z domácností, |
— |
odpad z domácností neklasifikovaný jako nebezpečný, |
— |
nebezpečný odpad z podniků (souhrn za všechny kategorie NACE), |
— |
odpad z podniků neklasifikovaný jako nebezpečný (souhrn za všechny kategorie NACE). |
Pokud jde o zpracování odpadů, jsou klíčové agregáty tyto:
— |
nebezpečný odpad použitý jako palivo, |
— |
odpad použitý jako palivo neklasifikovaný jako nebezpečný, |
— |
nebezpečný spálený odpad, |
— |
spálený odpad neklasifikovaný jako nebezpečný, |
— |
nebezpečný využitý odpad, |
— |
využitý odpad neklasifikovaný jako nebezpečný, |
— |
nebezpečný odstraněný odpad, |
— |
odstraněný odpad neklasifikovaný jako nebezpečný. |
Název souboru
Zpráva o kvalitě se předkládá elektronicky jako dokument s názvem souboru o pěti částech:
Zpráva o kvalitě |
2 |
Hodnota: QR |
Oblast |
5 |
Hodnota: WASTE |
Kód země |
2 |
Dvoumístný kód země |
Rok |
4 |
Referenční rok (první referenční rok 2004) |
Revize |
1 |
Číslo revize, nula (0) pro první znění |
Jednotlivé části názvu souboru se oddělují pomocí podtržítka. Například zpráva o kvalitě z Belgie pro rok 2004 se bude po první revizi nazývat QR_WASTE_BE_2004_1.
OBSAH ZPRÁVY O KVALITĚ
Část I: popis údajů
Identifikace
— |
Země |
— |
Referenční rok |
— |
Soubor/soubory údajů |
— |
Datum přenosu |
Údaje o osobě odpovědné/osobách odpovědných za kvalitu statistiky odpadů
— |
Jméno |
— |
Telefonní číslo |
— |
E-mailová adresa |
— |
Instituce a oddělení |
Je nutné upozornit na jakékoli výjimky, které platí pro jednotlivé soubory údajů.
Popis jednotlivých zúčastněných stran/použitých zdrojů při shromažďování údajů. Vztah jednotlivých stran/zdrojů k oblastem nařízení o statistice odpadů. Co je právní základ pro zdroje údajů? Jakým způsobem je hodnocena kontinuita?
Všeobecný popis metod užitých v jednotlivých částech souborů údajů. Tento popis se používá jako odkaz v části II zprávy. Rozlišujeme tyto metody:
— |
zjišťování, |
— |
správní zdroje, |
— |
modelování, |
— |
jiné (uveďte jaké). |
Změny zavedené ve vztahu k předchozímu roku je nutno uvést společně s hodnocením dopadu na kvalitu údajů. Zvláštní pozornost by měla být věnována časové srovnatelnosti. Údaje týkající se srovnatelnosti se uvedou v části II bodu 5: Srovnatelnost. V prvním referenčním roce není nutné vypracovávat zprávu o srovnatelnosti s dobrovolným shromažďováním údajů založeném na společném dotazníku OECD/Eurostat o odpadu.
Členské státy musí uvést zásadní předpokládané změny v metodách, které použijí v následujícím referenčním roce.
Část II: Zpráva o znacích kvality
1. Relevance
Je třeba dodat shrnutí včetně popisu uživatelů a potřeb na vnitrostátní úrovni.
Členské státy by měly uvést stupeň úplnosti souborů údajů. Měly by zjistit proměnné a/nebo rozpisy požadované nařízením o statistice odpadu, které nejsou dostupné (např. hodnota v poli je vyjádřena pomocí „M“ nebo „L“ v přenášených souborech údajů). Pro případy, na které se nevztahuje odchylka, je nutné vysvětlení. V případě chybějících údajů v některých polích je nutné učinit kroky k opravě nedostatku.
2. Přesnost
2.1. Výběrové chyby
K vymezení příslušné oblasti šetření je třeba odkázat na část I. K těmto bodům by měly být poskytnuty informace:
— |
použitá opora výběru, |
— |
použitý výběrový plán, |
— |
stratifikace (např. upřesnit, zdali podle velikosti třídy, skupiny NACE atd.), |
— |
velikost výběru: upřesnit celkový počet podniků a počet zkoumaných podniků (pokud možno podle vrstvy), |
— |
variační koeficient pro celkové množství odpadu a rozpis pro čtyři hlavní agregáty. Jmenovatel koeficientu je celkové množství odpadu vyprodukovaného v příslušných agregátech včetně vrstev, které nebyly odhadnuty podle metod pro výběr vzorků. S cílem odhadnout variaci by měla být zohledněna míra neodpovědí, |
— |
variační koeficient pro celkové množství zpracovaného odpadu a rozpis do osmi klíčových agregátů. Jmenovatel koeficientu je celkové množství zpracovaného odpadu v příslušných agregátech včetně vrstev, které nebyly odhadnuty podle metod výběru vzorků. S cílem odhadnout variaci by měla být zohledněna míra neposkytnutí odpovědí. |
2.2. Nevýběrové chyby
2.2.1. Chyby pokrytí
— |
Pro přílohu I o vzniku odpadů: popis uplatněné metody/uplatněných metod k dosažení 100 % pokrytí |
— |
Pro přílohu II o zpracovávání odpadu: popis zařízení pro zpracovávání odpadu, která nejsou pro účel zpráv brána v úvahu a důvod jejich vyloučení |
— |
Popis způsobu posouzení množství průmyslového odpadu z podniků/obchodů zahrnutého v odpadu z domácností. Jaká metoda se používá k odhadu odpadu pocházejícího čistě z domácností |
— |
Popis hlavních problémů chybné klasifikace, neúplného pokrytí a přesahu pokrytí vzniklých při shromažďování údajů |
2.2.2. Chyby měření
— |
Jaké statistické jednotky se uplatňují v jaké části souboru údajů? Jaký je výsledek hodnocení možných chyb při použití statistických jednotek? |
— |
Chyby při přesném udávání množství: je třeba popsat způsob, jakým se provádí vážení a následné zaznamenávání a validační postupy uplatňované při zjišťování chyb při vážení. Jaký je výsledek uplatňovaných postupů při zjišťování chyb? |
— |
Je třeba dodat popis kvality informací získaných pomocí nástroje shromažďování údajů. Například v případě výběrového zjišťování za pomoci dotazníku: Byl dotazník schválen sledovanou skupinou (focused group)? U správních údajů: V oddělení pro předložení zprávy nebo v samotné správě k nadhodnocování existují pobídky k nadhodnocování, podhodnocování nebo ke zpožďování předkládaných zpráv? |
2.2.3. Chyby zpracování
— |
Shrnutí jednotlivých kroků od shromažďování po sestavování statistik včetně opatření k zjišťování chyb ze zpracování a jejich opravování |
— |
Seznam zjištěných chyb zpracování, jejich rozsah a dopad |
— |
Chyby při kódování kategorie odpadů, kategorie NACE, druhu zpracování odpadů a regionu. Je třeba dodat popis způsobu kódování a validačních postupů k zjišťování chyb v kódování, které byly uplatněny. Jaký je výsledek uplatňovaných postupů při odhalování chyb? |
— |
Jaký podíl kategorie „odpad z domácností“ ve skutečnosti pochází z podniků? Jakým způsobem je hodnocena tato nesprávná klasifikace? |
2.2.4. Chyby vyplývající z neposkytnutí odpovědí
— |
Míra odpovědí na úrovni hlavních agregátů |
— |
Popis zpracovávání neposkytnutých odpovědí (neposkytnutí odpovědí na jednotky a položky) při šetřeních |
— |
Stanovení chybovosti plynoucí z neposkytnutí odpovědí |
2.2.5. Chyby vyplývající z přijatého modelu
— |
Popis modelů, případně předpokladů spojených s přijetím modelu a očekávaných chyb a jejich řešení |
— |
Výsledky analýzy citlivosti |
— |
Použité zdroje (viz popis zdrojů v části I). |
3. Včasnost a přesnost
— |
Popis zásadních kroků shromažďování údajů při procesu sestavování souborů údajů v časovém rozvrhu |
— |
Časový rozvrh s popisem zásadních kroků zpracovávání údajů (např. zahájení a ukončení validace úplnosti, kódování a hodnověrnosti, validace údajů a opatření proti úniku informací) |
— |
Časový rozvrh s popisem zásadních kroků zveřejňování (např. kdy jsou počítány, schvalovány a rozšiřovány předběžné a podrobné výsledky) |
Včasnost přenosu údajů Eurostatu bude hodnocena podle nařízení o statistice odpadů, která stanoví periodicitu a lhůty pro předávání údajů. Veškerá zpoždění musí být vysvětlena. Zpráva musí navíc uvádět, jaká opatření byla přijata k tomu, aby se zabránilo zpožděním v budoucnosti.
4. Dostupnost a jasnost
Vnitrostátní organizace, která podává hlášení (stanovená v části I zprávy o kvalitě) by měla popisovat:
— |
politiku šíření statistik odpadů, |
— |
opatření a nástroje pro zřizování/zvyšování jasnosti, |
— |
příslušnou politiku nakládání s důvěrnými údaji. |
5. Srovnatelnost
— |
S cílem ohodnotit srovnatelnost mezi vnitrostátními údaji vytvořenými za pomoci různých metod je třeba ujasnit dopad omezení, pokud jde o pokrytí a přesnost údajů (založených na prvcích přesnosti uvedených výše). |
— |
Jakým způsobem je schvalována regionální srovnatelnost údajů zařízení pro zpracovávání odpadu? Jaká se používá statistická jednotka? Jakým způsobem se nakládá s mobilními zařízeními pro zpracování odpadu? |
— |
Časová srovnatelnost: je vhodné oznámit jak změny, ke kterým došlo během předcházejícího referenčního období, tak předpokládané změny během příštího referenčního období. Podrobnosti je třeba uvést, pokud jde o změny definic, pokrytí nebo metod (viz část I). Rovněž je třeba provést hodnocení dopadu. |
6. Soudržnost
Environmentální statistiky:
— |
Soudržnost vnitrostátního šíření s údaji oznámenými podle nařízení o statistice odpadů |
Není třeba podávat zprávy o soudržnosti se:
— |
společným dotazníkem OECD/Eurostat, |
— |
zvláštními povinnostmi podávání zpráv o odpadech (vozidla s ukončenou životností, odpad z elektrických a elektronických zařízení, obaly a obalové odpady, přeprava odpadů atd.), |
— |
podáváním zpráv o integrované prevenci a omezování znečištění (IPPC), |
— |
podáváním zpráv Evropské agentuře pro životní prostředí. |
Komise (Eurostat) se těmito oblastmi bude zabývat přímo.
Sociálně-ekonomické statistiky:
Členské státy jsou žádány vysvětlit soudržnost s:
— |
obchodními statistikami, |
— |
environmentálně-ekonomickým účetnictvím včetně národních účtů, |
— |
tvorbou strukturálních ukazatelů. |
V popisech k těmto bodům by mohly být uvedeny rozdíly uplatnění statistických jednotek a klasifikací.
7. Zatížení respondentů
Je třeba provést hodnocení skutečného počtu respondentů a jejich zatížení a vyjádřit toto zatížení fyzicky (časová náročnost). U správních zdrojů by mělo být zhodnoceno zatížení respondentů, které je výsledkem doplňkových otázek pro statistické účely.
KRITÉRIA HODNOCENÍ
Komise (Eurostat) zhodnotí shromážděné informace na základě nařízení o statistice odpadů podle těchto pěti hlavních kritérií:
1. |
Úplné soubory údajů Úplnost souborů údajů je stanovena formátem pro přenos statistik odpadů (nařízení Komise (ES) č. 782/2005 (1)). |
2. |
Úplná zpráva o kvalitě Úplnost zprávy o kvalitě je stanovena tímto nařízením. |
3. |
Včasnost Včasnost souborů údajů a přiložené zprávy o kvalitě je stanovena nařízením o statistice odpadů (do osmnácti měsíců od konce referenčního roku). |
4. |
Správné uplatnění definicí a klasifikací Příručka o statistice odpadů ustanoví jednoznačný výklad definicí a klasifikací. |
5. |
Uplatnění řádných statistických metod Nařízení o statistice odpadů nestanoví žádnou přesnou metodu k vypracovávání statistik odpadů. Příručka o statistice odpadů bude obsahovat směrnice pro správný postup. |
Komise (Eurostat) informuje osobu odpovědnou za kvalitu statistiky odpadů v členském státě o výsledku hodnocení do dvou měsíců po uplynutí lhůty pro přenos údajů.
(1) Úř. věst. L 131, 25.5.2005, s. 26.