2004/648/ES2004/648/ES: Rozhodnutí Rady ze dne 13. září 2004 o zásadách, prioritách a podmínkách evropského partnerství s Chorvatskem

Publikováno: Úř. věst. L 297, 30.5.2006, s. 19-28 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 13. září 2004 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 25. září 2004 Nabývá účinnosti: 25. září 2004
Platnost předpisu: Zrušen předpisem 2006/145/ES Pozbývá platnosti: 28. února 2006
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



ROZHODNUTÍ RADY

ze dne 13. září 2004

o zásadách, prioritách a podmínkách evropského partnerství s Chorvatskem

(2004/648/ES)

RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,

s ohledem na nařízení Rady (ES) č. 533/2004 ze dne 22. března 2004 o založení evropských partnerství v rámci procesu stabilizace a přidružení (1), a zejména na článek 2 uvedeného nařízení,

s ohledem na návrh Komise,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Evropská rada na zasedání v Soluni dne 19. a 20. června 2003 potvrdila „Soluňský program pro západní Balkán: směrem k evropské integraci“, ve kterém je zavedení evropských partnerství zmíněno jako jeden z prostředků k zesílení procesu stabilizace a přidružení.

(2)

Nařízení (ES) č. 533/2004 stanoví, že Rada rozhodne na návrh Komise kvalifikovanou většinou o zásadách, prioritách a podmínkách, které mají být obsaženy v evropských partnerstvích, jakož i o případných následných změnách. Dále stanoví, že sledování provádění evropských partnerství bude zajištěno pomocí mechanismů stanovených v rámci procesu stabilizace a přidružení, a zejména výročními zprávami.

(3)

Stanovisko Komise k žádosti Chorvatska o členství představuje hodnocení příprav Chorvatska na další integraci do Evropské unie a stanoví několik oblastí priorit pro další práci.

(4)

K přípravě další integrace do Evropské unie by mělo Chorvatsko vypracovat plán s časovým rozvrhem a podrobnostmi, kterým zohlední priority evropského partnerství,

ROZHODLA TAKTO:

Článek 1

V souladu s článkem 1 nařízení (ES) č. 533/2004 jsou zásady, priority a podmínky evropského partnerství s Chorvatskem stanoveny v připojené příloze, která tvoří nedílnou součást tohoto rozhodnutí.

Článek 2

Provádění evropského partnerství bude posuzováno pomocí mechanismů stanovených v rámci procesu stabilizace a přidružení.

Článek 3

Toto rozhodnutí nabývá účinku třetím dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie.

V Bruselu dne 13. září 2004.

Za Radu

B. R. BOT

předseda


(1)  Úř. věst. L 86, 24.3.2004, s. 1.


PŘÍLOHA

1.   ÚVOD

Soluňský program pro západní Balkán stanoví způsoby a prostředky k zesílení procesu stabilizace a přidružení, mimo jiné zavedením evropských partnerství.

Dle stanoviska Komise k žádosti Chorvatska o členství je účelem evropského partnerství s Chorvatskem stanovit priority pro opatření s cílem podpořit úsilí přiblížit se v soudržném rámci Evropské unii. Priority jsou přizpůsobeny zvláštním potřebám a stupni připravenosti Chorvatska a budou podle potřeby aktualizovány. Evropské partnerství stanoví rovněž obecné zásady pro finanční pomoc Chorvatsku.

Očekává se, že Chorvatsko přijme plán s časovým rozvrhem a podrobnostmi o tom, jak zamýšlí zohlednit priority evropského partnerství. Plán by měl také určit způsoby provádění Soluňského programu, priority v boji proti organizované trestné činnosti a korupci a opatření o ucelené správě hranic předložená na zasedání ministrů v oblasti spravedlnosti a vnitřních věcí konaném dne 28. listopadu 2003 v Bruselu v rámci Fóra EU–západní Balkán.

2.   ZÁSADY

Proces stabilizace a přidružení zůstává rámcem pro evropské směřování zemí západního Balkánu až do jejich budoucího přistoupení.

Hlavní priority stanovené pro Chorvatsko se týkají jeho schopnosti plnit kritéria stanovená Evropskou radou na zasedání v Kodani v roce 1993 a podmínky stanovené pro proces stabilizace a přidružení, a zejména podmínky vymezené Radou v jejích závěrech ze dne 29. dubna 1997 a21. až 22. června 1999, obsah závěrečného prohlášení z vrcholné schůzky v Záhřebu dne 24. listopadu 2000 a Soluňský program.

3.   PRIORITY

Evropské partnerství uvádí hlavní oblasti priorit pro přípravy Chorvatska na další integraci do Evropské unie na základě hodnocení ve stanovisku Komise k žádosti Chorvatska o členství. Priority uvedené v tomto evropském partnerství byly vybrány na základě realistického očekávání, že je Chorvatsko splní nebo v jejich plnění v příštích letech podstatně pokročí. Rozlišují se krátkodobé priority, u kterých se očekává, že budou splněny během jednoho až dvou let, a střednědobé priority, u kterých se očekává, že budou splněny během tří až čtyř let.

Je třeba připomenout, že pokud jde o sbližování právních předpisů, samotné začlenění acquis EU do právních předpisů není dostatečné; bude také nezbytné připravit jeho plné uplatňování.

3.1.   KRÁTKODOBÉ PRIORITY

Politická kritéria

Demokracie a právní stát

Posílit soudní systém

Vyvinout a provádět všestrannou strategii pro reformu soudnictví, na základě konzultací s příslušnými orgány, včetně přijetí potřebných nových zákonů a zavedení systému řízeného profesního postupu, který bude zahrnovat vytvoření otevřeného, spravedlivého a transparentního systému náboru, hodnocení a mobility. Zvýšit profesní kvalifikaci soudců a ostatních soudních úředníků zajištěním odpovídajících rozpočtových prostředků umožňujících vyškolit vysoce kvalifikované soudce, státní zástupce a správní personál. Poskytovat odpovídající základní a odborné vzdělávací programy. Zaměřit se na problém zahlcení soudů. Učinit opatření k zajištění řádného a úplného výkonu soudních rozhodnutí.

Zlepšit boj proti korupci

Podniknout kroky k provádění a uplatňování právního rámce pro potírání korupce. Posílit především správní a operativní kapacity Úřadu pro potírání korupce a organizované trestné činnosti (USKOK). Dále vyvinout národní strategii pro prevenci a potlačení korupce a zajistit potřebnou koordinaci mezi příslušnými vládními úřady a orgány při této činnosti. Zavést normy etického chování a postupu pro úředníky a zvolené zástupce. Podnikat konkrétní kroky v zájmu zvýšení povědomí o korupci jakožto závažného trestného činu.

Zlepšit fungování veřejné správy

Vyvinout iniciativu k zajištění a zavedení transparentních postupů při náboru a profesním povýšení a ke zlepšení řízení lidských zdrojů ve všech orgánech veřejné správy, aby byla zajištěna konkrétní odpovědnost, otevřenost a transparentnost veřejných služeb.

Lidská práva a ochrana menšin

Zlepšit dodržování práv menšin

Zajistit provádění ústavního práva pro národnostní menšiny. Především zajistit poměrné zastoupení menšin v místní a regionální samosprávě, státní správě a soudních orgánech, dále pak v orgánech veřejné správy, v souladu se zákony. Poskytovat potřebné prostředky, včetně odpovídajících fondů, k zajištění řádné funkčnosti volených rad pro menšiny. Provádět novou strategii pro ochranu a integraci romského obyvatelstva.

Urychlit návrat uprchlíků

Dokončit zpracování žádostí předložených již do dubna 2004 o rekonstrukci bydlení a zrekonstruovat do dubna 2005 všechny domy, o jejichž rekonstrukci již bylo kladně rozhodnuto; zajistit odpovídající veřejnou informační kampaň pro potenciální příjemce, po prodloužení lhůty pro podání žádostí o rekonstrukci – z 1. dubna na 30. září 2004. Dokončit opětovné přivlastnění domů do června 2004. Provést zákony na vyrovnání ztráty nájemnických práv uvnitř a vně území zvláštního zájmu státu. Zajistit odpovídající koordinaci a spolupráci mezi příslušnými ústředními a místními orgány. Vytvořit sociální a hospodářské podmínky pro zlepšení prostředí pro vracející se uprchlíky a jejich přijetí příslušnými obcemi. Posílit regionální spolupráci za účelem urychlení procesu návratu uprchlíků.

Posílit svobodu projevu a zajistit demokratickou funkčnost sdělovacích prostředků

Přepracovat legislativu týkající se sdělovacích prostředků, v souladu s doporučeními formulovanými v únoru 2004 společnou misí Rady Evropy, Komise a OBSE. Obzvláště pak přepracovat zákon o elektronických sdělovacích prostředcích za účelem ustanovení transparentního, jednoznačného a účinného právního rámce (včetně postupné harmonizace s acquis EU prostřednictvím plného provádění již ratifikované Úmluvy Rady Evropy o přeshraniční televizi); zajistit politickou a finanční nezávislost Rady pro elektronické sdělovací prostředky; zajistit, aby chorvatská Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a program působila nezávisle a udržovala svou stabilitu a aby chorvatský zákon o rozhlase a televizi byl přepracován; zajistit, aby revize zákona o sdělovacích prostředcích a legislativa o pomluvě odrážela evropské normy, definované v čl. 10 Evropské úmluvy o lidských právech a jurisprudenci Evropského soudu pro lidská práva.

Zlepšit spolupráci s veřejným ochráncem práv přitom vzít v úvahu nálezy vyjádřené v jeho doporučeních a výročních zprávách.

Regionální spolupráce

Zajistit plnou spolupráci s Mezinárodním trestním tribunálem pro bývalou Jugoslávii

Posílit regionální spolupráci

Pracovat na konečných řešeních pro dosud nevyřešené bilaterální otázky, zvláště na hranicích se Slovinskem, Srbskem a Černou Horou a Bosnou a Hercegovinou, přičemž je nutno vyhnout se jednostranným iniciativám. Vyřešit veškeré problémy vyplývající z jednostranně výhodného prohlášení o chráněné „Ekologické a rybolovné zóně“ v Jaderském moři. Zajistit provádění všech regionálních dohod o volném obchodu. Uzavřít a provést soubor dohod se sousedními zeměmi v oblasti boje proti organizované trestné činnosti, režimu na hranicích a opětovného přijetí. Začít provádět Memorandum o porozumění při rozvoji sítě jihovýchodních dopravních uzlů, zejména co do opatření pro mechanismy spolupráce, mezi jiným řídícího výboru a Jihovýchodní dopravní observatoře (SEETO). Pokračovat v plnění závazků vyplývajících z Memorand z let 2002 a 2003 o aténském procesu týkajícím se regionálního trhu s energií v jihovýchodní Evropě.

Zajistit patřičné provádění Dohody o stabilizaci a přidružení v oblasti regionální spolupráce

Uzavřít jednání s bývalou jugoslávskou republikou Makedonie o dvoustranné smlouvě o regionální spolupráci.

Ekonomická kritéria

Dodržovat politiku hospodárné makroekonomické politiky orientované na stabilitu, včetně rozvoje tržních peněžních instrumentů vedoucích k účinnější monetární politice.

Zrychlit restrukturalizaci a privatizaci podniků

Odstranit nejistotu rychlým přijetím připravovaných zákonů. Zrychlit restrukturalizaci a privatizaci podniků ve společném vlastnictví. Připravit a přijmout strategii pro restrukturalizaci a privatizaci, popř. likvidaci velkých státních podniků, především výrobních, zemědělských a dopravních podniků, a turistických a veřejných služeb. Přijmout a začít provádět restrukturalizační program v ocelářském odvětví, v souladu s požadavky EU.

Snížit rozsah překážek vstupu na trh a odchodu z trhu

Zjednodušit předpisy pro podniky vstupující na trh a opouštějící trh, zejména zrychlit registrační řízení a zavést účinnější pravidla pro konkurzy.

Urychlit pozemkovou reformu, a to zejména při registraci a privatizaci zemědělské půdy, prostřednictvím založení modernějších a výkonnějších katastrálních a pozemkových úřadů, aby se odstranily současné překážky rozvoje bytového fondu a trhu s bydlením.

Přijmout střednědobý rozpočtový rámec, který by obrážel průběžné rozpočtové úpravy a konsolidace.

Pokračovat ve strukturální reformě veřejných financí, zejména v oblasti řízení rozpočtových výdajů. Založit transparentní a účinné řízení státního dluhu.

Schopnost přijmout závazky vyplývající z členství

Vnitřní trh a obchod

Volný pohyb zboží

Restrukturalizovat stávající institucionální rámec za účelem oddělení regulačních, akreditačních, normalizačních a výrobních certifikačních funkcí. Pokračovat v práci na provedení směrnic starého a nového přístupu.

Zrušit zbývající opatření s účinkem rovnocenným množstevním omezením dovozu z EU.

Zřídit potřebné správní struktury za účelem zajištění všestranného přístupu ke zvýšení nezávadnosti potravin v rámci celého potravinového řetězce.

Zajistit účinné a transparentní zadávání veřejných zakázek vytvořením plně operativního režimu výběrových řízení a přijetí k tomu nezbytných prováděcích předpisů.

Volný pohyb služeb

Posílit regulační a správní rámce pro dozor nad poskytovateli finančních služeb, zejména v odvětví pojišťovnictví, investičních služeb a trzích s cennými papíry.

Zřídit nezávislý dozorčí orgán v oblasti ochrany osobních údajů.

Volný pohyb kapitálu

Zlepšit legislativu proti praní špinavých peněz a dokončit založení účinného systému proti praní špinavých peněz.

Právo společností

Pokračovat v harmonizaci zákonů za účelem zajištění potřebné úrovně ochrany práv duševního, průmyslového a obchodního vlastnictví, podobné odpovídajícím předpisům v EU; posílit kapacitu správních orgánů k zajištění účinných prostředků pro výkon těchto práv.

Hospodářská soutěž

Pokračovat v harmonizaci s acquis EU , vymáhat antimonopolní předpisy a předpisy o státní podpoře a přijmout příslušné prováděcí předpisy. Posílit kapacitu správních orgánů a nezávislost Úřadu pro ochranu volné soutěže na trhu, jak v oblasti státní podpory, tak antimonopolních zákonů. Zlepšit transparentnost v oblasti státních podpor, mimo jiné předkládáním pravidelných ročních zpráv EU a zřízením rejstříku veškerých programů státní podpory.

Daně

Začít revidovat stávající daňové zákony a správní postupy k zajištění účinného výběru daní a vymáhání daňové legislativy.

Posílit kapacitu daňových a celních orgánů, zejména v oblasti výběru a kontroly; vytvoření funkčních a adekvátně personálně obsazených orgánů pro výběr spotřební daně; zjednodušit postupy k účinnému postihu daňových podvodů.

Začít rozvíjet potřebné systémy IT, které by umožňovaly přenos elektronických dat mezi EU a členskými státy.

Celní unie

Posílit správní a operativní kapacitu celních služeb, zejména v oblasti kontroly preferenčních předpisů o původu zboží, a pokračovat v harmonizaci s celním kodexem EU.

Dále podpořit správní spolupráci v celním odvětví, v souladu s prozatímní dohodou.

Vnější vztahy

Řádně Provést protokol o úpravě Dohody o stabilizaci a přidružení s ohledem na rozšíření EU.

Odvětvové politiky

Zemědělství

Začít s přípravou řádného systému identifikovatelné parcelace a systému identifikace zvířat, v souladu s acquis. Posílit sběr a zpracování zemědělské statistiky, v souladu s normami a metodami platnými v EU.

Vyvinout strategii pro zřízení účinných a finančně spolehlivých subjektů pro řízení a kontrolu zemědělských fondů, podle požadavků EU a v souladu s mezinárodními účetními standardy.

Posílit správní struktury potřebné pro založení strategie pro rozvoj venkova a pro politiku navrhování, provádění, řízení, monitorování, kontrolu a hodnocení programů rozvoje venkova.

Pokračovat v harmonizaci s acquis ve veterinárním a rostlinolékařském odvětví, zvýšit úroveň inspekcí a modernizace masových a mlékárenských závodů, za účelem splnění požadavků EU v oblasti hygieny a veřejného zdraví. Sjednotit dovozní režim pro dovoz živých zvířat a zvířecích výrobků, v souladu s mezinárodními hygienickými a rostlinolékařskými závazky a s acquis EU.

Rybolov

Začít zakládat náležité správní a inspekční struktury pro politiku rybolovu. Jednostranné rozhodnutí Chorvatska z října 2003 rozšířit jurisdikci v Jaderském moři je nutno zhodnotit s pomocí Komise a dotčených sousedních zemí, zejména Slovinska a Itálie, důsledky tohoto rozhodnutí na rybolovnou činnost v této oblasti za účelem vypracování vhodných řešení – v rámci závěrů učiněných v Benátkách na Konferenci o udržitelném rozvoji rybolovu ve Středomoří – tak, aby byla zajištěna udržitelnost rybolovných aktivit Společenství.

Doprava

Pokračovat v harmonizaci zákonů a posílit správní kapacitu v odvětví letecké dopravy.

Statistika

Posílit správní kapacitu Chorvatského statistického úřadu a zlepšit koordinaci s ostatními poskytovateli úředních statistických údajů v Chorvatsku. Předložit Komisi nový návrh statistických regionů v souladu s požadavky EU.

Telekomunikace a informační technologie

Posílit kapacitu národních regulačních orgánů v oblasti telekomunikací a poštovních služeb a zajistit jejich nezávislost.

Životní prostředí

Zdokonalit horizontální legislativu, včetně posuzování vlivu na životní prostředí a spoluúčasti veřejnosti.

Posílit správní kapacitu na národní a regionální úrovni pro účely plánování, včetně přípravy finanční strategie.

Posílit kapacitu národních a regionálních inspekčních služeb a zajistit jejich účinnost při vymáhání ekologických zákonů.

Přijmout a začít provádět programy nakládání s odpadem.

Finanční kontrola

Vytvořit plán na zřízení Systému veřejné vnitřní finanční kontroly. Zřídit nebo posílit funkčnost veřejné vnitřní kontroly prostřednictvím zajištění odpovídajícího personálního obsaze ní kontrolních orgánů, školení a technického vybavení, včetně nezávislých vnitřních auditorských jednotek.

Zřídit účinné postupy pro zjišťování a ošetření finančních, správních a soudních sledování nesrovnalostí dopadajících na finanční zájmy Společenství.

Spolupráce v oblasti spravedlnosti a vnitřních věcí

Správa hranic

Posílit správu hranic, zejména v oblasti dohledu nad mořskými hranicemi; přijmout a provádět ucelenou strategii správy hranic; zvýšit investice do technického vybavení a infrastruktury; posílit výcvik specializovaných pohraničních úředníků.

Ve spolupráci s dalšími příslušnými úřady provádět opatření, která byla přijata vládou a předložená na zasedání ministrů v oblasti spravedlnosti a vnitřních věcí konaném dne 28. listopadu 2003 v rámci Fóra EU–západní Balkán.

Organizovaná trestná činnost, drogy, korupce a terorismus

Provádět opatření zaměřená na činnost přijatá vládou a předložená na zasedání ministrů v oblasti spravedlnosti a vnitřních věcí konaném dne 28. listopadu 2003 v rámci Fóra EU–západní Balkán.

Zlepšit spolupráci mezi orgány činnými v trestním řízení a soudními orgány, zejména v souvislosti s hospodářskou kriminalitou, organizovanou trestnou činností, podvody, praním špinavých peněz a korupcí; posílit boj proti obchodu s drogami a posílit programy drogové prevence a snížení poptávky po drogách; posílit správní kapacitu USKOKu.

Pokračovat v přípravě uzavření dohody o spolupráci s Europolem

Zvýšit mezinárodní spolupráci a plném provádění významných mezinárodních úmluv týkajících se terorismu; zlepšit spolupráci a výměnu informací mezi policií a zpravodajskými službami v rámci státu a s jinými státy; posílit předcházení finanční podpoře teroristických činů a jejich přípravy.

Migrace a azylová politika

Provádět novou azylovou legislativu, včetně založení střediska dočasného přijetí.

3.2.   STŘEDNĚDOBÉ PRIORITY

Politická kritéria

Demokracie a právní stát

Nadále posilovat soudní systém

Pokračovat v provádění reformy soudnictví a opatření pro snížení zahlcení všech soudů nevyřešenými případy; racionalizovat organizační strukturu soudů, včetně rozvoje systémů moderních informačních technologií a odpovídající kvalifikace správního personálu; zajistit pravidelné a účinné vymáhání soudních rozhodnutí; zajistit přístup ke spravedlnosti a dostupnost právní pomoci a opatřit odpovídající finanční zdroje; posílit školení personálu o právních předpisech EU.

Zesílit boj proti korupci a organizované trestné činnosti

Podporovat pokrok v oblasti boje proti korupci a provádět odpovídající zákony. Zejména zřídit v příslušných službách specializované jednotky pro boj s korupcí a poskytnout jim vhodný výcvik a zdroje. Zajistit dodržování norem stanovených mezinárodními právními nástroji prostřednictvím příslušných právních a správních opatření. Zařídit umístění styčných osob přidělených členskými státy EU do příslušných státních orgánů, které se zabývají bojem proti organizované trestné činnosti. Předkládat půlroční zprávy EU o hmatatelných výsledcích dosažených při soudních postizích aktivit souvisejících s organizovanou trestnou činností podle ustanovení Úmluvy Spojených národů o transnárodní organizované trestné činnosti, známé jako Palermská úmluva.

Dále zlepšit fungování veřejné správy

Pokračovat v procesu budování institucí týkajících se přímo acquis EU a zavést reformy pro celkové zlepšení účinnosti veřejné správy. Dokončit denacionalizační proces.

Lidská práva a ochrana menšin

Zajistit trvalé dodržování práv menšin

Pokračovat ve zlepšování situace Romů prostřednictvím posílení provádění příslušné strategie, včetně zajištění potřebných finančních podpor na národní a místní úrovni, protidiskriminačních opatření zaměřených na získávání pracovních příležitostí, lepší dostupnosti vzdělání a lepších podmínek bydlení.

Dokončit proces návratu uprchlíků prostřednictvím řádného a včasného provádění příslušné legislativy. Zajistit ekonomickou a sociální reintegraci navrátivších se uprchlíků pomocí programů regionálního rozvoje v postižených oblastech.

Regionální spolupráce

Dále posílit regionální spolupráci

S ohledem na aténský proces týkající se regionálního trhu s energií v jihovýchodní Evropě připravit založení uceleného regionálního energetického trhu.

Ekonomická kritéria

Dále zlepšit podmínky pro soukromé podnikání

Učinit podstatný pokrok v privatizačním procesu a pokračovat v úsilí zlepšovat podmínky pro vytvoření a rozvoj soukromého podnikání. Dosáhnout podstatného pokroku v oblasti restrukturalizace velkých podniků.

Dokončit pozemkovou reformu, se zvláštním důrazem na registraci a privatizaci zemědělské půdy.

Pokračovat v reformě pracovního trhu

Pokračovat v úsilí zlepšit vnímavost pracovního trhu a zvýšit účast na trhu práce.

Pokračovat v zavedení udržitelného střednědobého rozpočtového rámce pomocí soustavného snižování celkového objemu výdajů jako podílu na HDP. Dávat přednost veřejným výdajům před volnými prostředky v případě výdajů spojených s acquis EU, včetně reformy zdravotní péče a důchodového systému. Pokračovat ve snižování dotací velkým ztrátovým podnikům. Na tomto základě dále snižovat celkový schodek státního rozpočtu a zadluženost veřejného sektoru.

Schopnost přijmout závazky vyplývající z členství

Vnitřní trh a obchod

Volný pohyb zboží

Dosáhnout podstatného pokroku v provedení směrnic starého a nového přístupu a v přijetí norem EU.

Pokračovat v harmonizaci chorvatské potravinářské legislativy a posílit potřebné prováděcí struktury.

Provádět režim veřejných zakázek vybavený všemi potřebnými správními strukturami a dosáhnout podstatného pokroku v práci na dokončení harmonizace s acquis EU.

Volný pohyb osob

Pokračovat v harmonizaci s acquis EU pro vzájemné uznání profesních kvalifikací a diplomů, včetně předpisů týkajících se školství a odborného vzdělávání, a dále rozvíjet potřebné správní struktury.

Zrušit veškerá diskriminační opatření vůči migrujícím pracovníkům EU a občanům EU; posílit správní struktury pro koordinaci programů sociálního zabezpečení.

Volný pohyb služeb

Zrušit zbývající překážky usazování a poskytování přeshraničních služeb fyzickými a právními osobami z EU.

Pokračovat v harmonizaci legislativy o ochraně osobních údajů; posílit a zajistit nezávislost dozorčích orgánů.

Volný pohyb kapitálu

Pracovat na odstranění zbývajících omezení pohybu kapitálu; pokračovat v harmonizaci legislativy o platebních systémech a zajistit jejich účinné provádění.

Posílit správní kapacitu jednotky finančního zpravodajství a zlepšit jejich spolupráci s ostatními institucemi zapojenými do boje proti praní peněz.

Právo společností

Dokončit harmonizaci v oblasti práv duševního a průmyslového vlastnictví a posílit vymahatelnost těchto práv v boji proti pirátství a padělání.

Hospodářská soutěž

Posílit antimonopolní orgány a orgány státní podpory a vybudovat důvěryhodné záznamy vymáhání. Podstatně zlepšit transparentnost v oblasti státní podpory. Zřídit školení o právu a politice hospodářské soutěže na všech úrovních správy a soudnictví.

Daně

Pokračovat v práci na dokončení harmonizace s daňovým acquis EU s ohledem na DPH a spotřební daně, a zejména s ohledem na začlenění daňových volných zón do územní působnosti DPH a zrušení stávajících zón s nulovou sazbou DPH a daně z prodeje.

Prosadit principy etického kodexu v daňové politice podniků a zajistit, aby nová opatření byla v souladu s těmito principy.

Pokračovat v posilování daňové správy – včetně odvětví IT – a zajistit jejich řádné fungování za účelem dosažení norem EU a propojitelnosti systémů IT. Vypracovat a provádět etický kodex.

Celní unie

Posílit a konsolidovat správní a operativní kapacitu celních služeb. Rozšířit školení celého personálu a zvýšit využití informačních technologií, které by měly být kompatibilní se systémy EU, aby byla zajištěna jejich propojitelnost. Vypracovat a provádět etický kodex pro celní služby. Posílit audit a používat hodnocení rizik a výběru.

Prosazovat harmonizaci v oblasti daňových volných zón, tranzitu, poplatků, stropních tarifů a systému všeobecných celních preferencí.

Odvětvové politiky

Zemědělství

Posílit správní struktury potřebné pro provádění politiky rozvoje trhu a venkova; zřídit rejstřík vinic, v souladu s požadavky EU. Pokračovat v přípravách na zřízení plně funkční správy a kontrolního systému a platebního úřadu, v souladu s požadavky EU.

Pokračovat v podstatné harmonizaci s acquis EU ve veterinářském a rostlinolékařském odvětví, včetně systému identifikace zvířat, ošetření zvířecího odpadu, modernizace masných a mlékárenských zpracovatelských závodů, programů pro kontrolu zvířecích chorob a ochranu rostlin; významně zvýšit úroveň inspekčních struktur.

Rybolov

Pokračovat ve zřizování odpovídajících správních struktur a vybavení k zajištění účinného provádění rybolovné politiky, včetně řízení zdrojů, inspekcí a kontroly rybolovných činností, tržní politiky, strukturálních programů, rejstříku rybářských plavidel a plánu pro řízení rybolovných kapacit v souladu s dostupnými rybolovnými zdroji.

Doprava

Pokračovat v harmonizaci s acquis EU a rozvoji odpovídající správní kapacity v oblasti silniční dopravy (sociální, technická a rozpočtová ustanovení), železniční dopravy (především interoperabilní ustanovení a nezávislé rozmisťování kapacit) a námořní dopravy (zejména v oblasti námořní bezpečnosti). Dosáhnout plné harmonizace s acquis EU v oblasti letectví, v rámci dohody o účasti Chorvatska na společném evropském leteckém trhu.

Hospodářská a měnová unie

Pokračovat v harmonizaci legislativy týkající se centrální banky. Zlepšit měnovou politiku za účelem širšího a účinnějšího využití tržně orientovaných peněžních instrumentů.

Sociální politika a zaměstnanost

Pokračovat v harmonizaci s acquis EU v oblasti nemocí z povolání a bezpečnosti práce, pracovního práva, rovnoprávnosti mužů a žen na pracovním trhu a protidiskriminačních ustanovení; posílit příslušné správní struktury a struktury potřebné pro koordinaci sociálního zabezpečení.

Vyvinout a provádět všeobecnou strategii zaměstnanosti se zapojením všech zúčastněných stran za účelem budoucí účasti na Evropské zaměstnanecké strategii a doplněnou o odpovídající budování kapacit pro analýzu, provádění a hodnocení.

Dále rozvíjet kapacity sociálních partnerů, zejména bilaterálního sociálního dialogu, a rozvoje a provádění příslušného acquis.

Pokračovat v harmonizaci legislativy o veřejném zdraví a zvýšit investice v oblasti zdravotní péče.

Energie

Pokračovat v harmonizaci s acquis EU na vnitřním energetickém trhu (elektřina a plyn), zlepšit energetickou výkonnost, prosazovat obnovitelné zdroje energie, vybudovat zásoby ropy k zajištění odpovídající stability zásobování, zajistit jadernou bezpečnost a ochranu před radioaktivitou; posílit správní kapacitu ve všech těchto oblastech.

Malé a střední podniky

Pokračovat v zavádění Evropské charty pro malé a střední podniky (SME). Dále zjednodušit registrační postupy.

Věda a výzkum

Posílit výzkum a technologický rozvoj kapacity za účelem zajištění úspěšné účasti na rámcových programech EU.

Školství a odborné vzdělávání

Zvýšit snahu při vytváření moderního systému odborného školství a vzdělávání.

Telekomunikace a informační technologie

Přijmout potřebnou primární a sekundární legislativu k dokončení regulačního rámce a provádění principu soutěže ve všech oborech. Přijetí souvislé strategie pro prosazování ekonomiky založené na znalostech.

Regionální politika a koordinace strukturálních nástrojů

Zajistit jasné rozdělení odpovědnosti a účinné meziministerské spolupráce při rozvíjení všeobecné a srozumitelné strategie v oblasti regionálního rozvoje. Vytvořit partnerské struktury zajišťující úzkou spolupráci mezi příslušnými činiteli na národní a regionální úrovni.

Zajistit, aby určené řídicí a platební orgány postupně budovaly své kapacity; navrhnout a provádět plány regionálního rozvoje; posílit postupy finančního řízení a kontroly; nastavit řádné systémy monitoringu a hodnocení.

Životní prostředí

Zajistit integraci ochrany životního prostředí při definování a provádění politiky v ostatních odvětvích s ohledem na udržitelný rozvoj; provádět horizontální legislativu.

Pokračovat v práci na provedení acquis EU, se zvláštním důrazem na nakládání s odpady, kvalitu vody, vzduchu, ochranu přírody a integrované prevence a kontroly znečištění. Vypracovat strategii investic do životního prostředí, založenou na odhadu nákladů na harmonizaci. Zvýšit investice do ekologické infrastruktury, s důrazem na čističky odpadních vod, dodávky pitné vody a nakládání s odpady.

Ochrana spotřebitele a zdraví

Pokračovat v harmonizaci s acquis EU týkajícího se bezpečnostních opatření a posílit správní kapacitu potřebnou pro účinný dozor nad trhem.

Finanční kontrola

Vypracovat jasný legislativní rámec a účinné mechanismy pro monitorování, kontrolu a audit veřejných příjmů a výdajů.

Vyvinout účinné mechanismy pro sdělování nesrovnalostí dopadajících na finanční zájmy EU Komisi a zavést potřebné koordinační metody.

Spolupráce v oblasti spravedlnosti a vnitřních věcí

Správa hranic

Posílit hraniční kontroly, vyvinout národní databáze a rejstříky a zajistit koordinaci mezi příslušnými službami.

Organizovaná trestná činnost a korupce

Zlepšit vybavení a infrastrukturu policie, včetně zřízení počítačového systému vyšetřování; posílit spolupráci mezi policií a ostatními orgány činnými v trestním řízení; posílit boj proti obchodu s drogami, organizované trestné činnosti, hospodářské kriminalitě (včetně praní a padělání peněz), podvodu a korupci; zlepšit harmonizaci odpovídající vnitrostátní legislativy s acquis v těchto odvětvích.

4.   PROGRAM

Pomoc Společenství zemím západního Balkánu v rámci procesu stabilizace a přidružení bude poskytnuta s pomocí příslušných finančních nástrojů, a zejména nařízení Rady (ES) č. 2666/2000 ze dne 5. prosince 2000 o pomoci pro Albánii, Bosnu a Hercegovinu, Chorvatsko, Svazovou republiku Jugoslávii a Bývalou jugoslávskou republiku Makedonii (1); toto rozhodnutí tudíž nebude mít žádné finanční důsledky. Kromě toho bude mít Chorvatsko přístup k financování z programů pro více zemí a horizontálních programů. Komise spolupracuje s Evropskou investiční bankou a mezinárodními finančními institucemi, zejména s Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj a Světovou bankou, s cílem usnadnit spolufinancování projektů souvisejících s procesem stabilizace a přidružení.

5.   PODMÍNKY

Pomoc Společenství zemím západního Balkánu v rámci procesu stabilizace a přidružení je podmíněna dalším pokrokem v plnění kodaňských politických kritérií. Nedodržení těchto obecných podmínek by mohlo vést Radu k přijetí vhodných opatření na základě článku 5 nařízení (ES) č. 2666/2000.

Pomoc Společenství je rovněž podmíněna splněním požadavků stanovených Radou v jejích závěrech ze dne 29. dubna 1997, zejména pokud se jedná o závazky příjemce provádět demokratické, hospodářské a institucionální reformy s ohledem na priority stanovené v tomto evropském partnerství.

6.   SLEDOVÁNÍ

Sledování evropského partnerství je zajištěno mechanismy zřízenými v rámci procesu stabilizace a přidružení, zejména výroční zprávou o procesu stabilizace a přidružení.


(1)  Úř. věst. L 306, 7.12.2000, s. 1. Nařízení pozměněné nařízením (ES) č. 2415/2001 (Úř. věst. L 327, 12.12.2001, s. 3).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU