(ES) č. 2097/2002Nařízení Komise (ES) č. 2097/2002 ze dne 27. listopadu 2002, kterým se mění nařízení (ES) č. 94/2002, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 2826/2000 o informačních a propagačních opatřeních pro zemědělské produkty na vnitřním trhu

Publikováno: Úř. věst. L 323, 28.11.2002 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 27. listopadu 2002 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 1. prosince 2002 Nabývá účinnosti: 1. prosince 2002
Platnost předpisu: Ne Pozbývá platnosti: 17. července 2005
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Nařízení Komise (ES) č. 2097/2002

ze dne 27. listopadu 2002,

kterým se mění nařízení (ES) č. 94/2002, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 2826/2000 o informačních a propagačních opatřeních pro zemědělské produkty na vnitřním trhu

KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,

s ohledem na nařízení Rady (ES) č. 2826/2000 ze dne 19. prosince 2000 o informačních a propagačních opatřeních pro zemědělské produkty na vnitřním trhu [1], a zejména na článek 12 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1) V čl. 5 odst. 1 nařízení Komise (ES) č. 94/2002 [2] naposledy pozměněného nařízením (ES) č. 1186/2002 [3] je pro oborové a mezioborové organizace Společenství za účelem uskutečňování opatření, která jsou součástí programů uvedených v článku 6 nařízení (ES) č. 2826/2000, stanoven termín pro předložení programů dotyčným členským státům na 15. červen každého roku.

(2) Podpůrné finanční prostředky stanovené pro informační a propagační opatření byly při prvním uplatnění těchto opatření v srpnu roku 2002 využity pouze v malém rozsahu, a proto by tyto organizace měly mít možnost předložit nové programy.

(3) Bylo by proto užitečné poskytnout možnost předložení nových informačních a propagačních programů dvakrát do roka.

(4) S ohledem na zkušenosti, které byly získány při zkoumání programů předložených v oblasti informací o systémech Společenství pro chráněná označení původu (CHOP), chráněná zeměpisná označení (CHZO) a zaručené tradiční speciality (ZTS) a pro ekologickou výrobu na jedné straně, a na rozvoj politiky Společenství v těchto oblastech na druhé straně, by se měly přizpůsobit hlavní směry těchto odvětví.

(5) Nařízení (ES) č. 94/2002 by proto mělo být změněno.

(6) Opatření tohoto nařízení jsou v souladu se stanoviskem společné schůze řídících výborů pro propagaci zemědělských produktů,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení (ES) č. 94/2002 se mění takto:

1. v čl. 5 odst. 1 se první věta nahrazuje tímto:

"Pro uskutečňování opatření, která jsou součástí programů uvedených v článku 6 nařízení (ES) č. 2826/2000, obdrží členský stát, nejpozději 31. ledna nebo 31. července, na svou žádost programy oborových nebo mezioborových organizací Společenství zastupujících jedno nebo více příslušných odvětví."

2. článek 7 se mění takto:

a) v odstavci 1 se první věta nahrazuje tímto:

"Nejpozději do 15. března nebo 30. září každého roku předloží členské státy Komisi prozatímní seznam programů a prováděcích subjektů, které vybraly, a opis každého programu.";

b) v odstavci 3 se první pododstavec nahrazuje tímto:

"Po kontrole programů na konečném seznamu uvedeném v čl. 6 odst. 3 třetím pododstavci nařízení (ES) č. 2826/2000 rozhodne Komise nejpozději do 31. května nebo 15. prosince, které programy může spolufinancovat v rámci předběžných rozpočtů uvedených na seznamu v příloze III tohoto nařízení."

3. příloha III se mění podle přílohy tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropských společenství.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 27. listopadu 2002.

Za Komisi

Franz Fischler

člen Komise

[1] Úř. věst. L 328, 21.12.2000, s. 2.

[2] Úř. věst. L 17, 19.1.2002, s. 20.

[3] Úř. věst. L 173, 3.7.2002, s. 4.

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA

Příloha III nařízení (ES) č. 94/2002 se mění takto:

1. Oddíl nazvaný

"Informace o systému Společenství týkajícím se chráněných označení původu (CHOP), chráněných zeměpisných označení (CHZO) a zaručených tradičních specialit (ZTS) a jejich jednotlivých log"

se nahrazuje tímto:

"1. CELKOVÝ ROZBOR SITUACE

Informační kampaň, kterou Společenství uskutečňovalo v letech 1996–98, představovala první krok k propagaci existence, významu a výhod obou systémů Společenství pro ochranu zemědělských potravin se specifickými vlastnostmi a pro zvýšení jejich obchodní hodnoty.

Se zřetelem na omezenou dobu trvání této kampaně se zdá vhodné zvýšit povědomí o těchto označeních, která se v současné době týkají více než 600 produktů Společenství, tak, že se bude pokračovat v informačních opatřeních o jejich významu a výhodách. Tato informace se bude týkat také značek Společenství za tím účelem vytvořených, zejména log pro CHOP a CHZO, vytvořených v roce 1998.

2. CÍLE

- Poskytnout celkové informace o systému jakosti a jeho účincích na ochranu zaregistrovaných produktů a na zvýšení jejich obchodní hodnoty,

- představit obsah a evropskou povahu systémů jakosti pro zemědělské produkty a potraviny prostřednictvím kampaní týkajících se více produktů z jednotlivých členských států nebo z několika členských států,

- pobídnout producenty a zpracovatele dosud nezapojené do systému jakosti Společenství, aby tyto systémy využívali dodržováním specifikací pro různé registrované produkty,

- stimulovat poptávku po těchto produktech informováním spotřebitelů a distributorů o existenci, významu a výhodách systémů jakosti a o jejich logu, dále o podmínkách, za nichž je produktu označení přiděleno, o příslušných kontrolách a systému zpětného vysledování.

3. CÍLOVÉ SKUPINY

- Producenti a zpracovatelé a jejich sdružení,

- distributoři (supermarkety, velkoobchodníci, maloobchodníci, restaurace) a jejich sdružení,

- spotřebitelé a jejich sdružení,

- všichni, kdo mohou šířit povědomí v této oblasti.

4. HLAVNÍ SDĚLENÍ

- Produkt/produkty má/mají specifické vlastnosti spojené s jeho/jejich zeměpisným původem (CHOP/CHZO), zejména pokud se týče prvků opravňujících jeho/jejich spojení se zeměpisným prostředím nebo původem a jejich pověstí nebo proslulostí. Přednost dostanou kampaně týkající se více produktů z jednoho členského státu nebo z několika členských států,

- produkt/produkty má/mají specifické vlastnosti spojené s jeho/jejich zvláštními tradičními produkčními metodami nezávislými na produkční oblasti (ZTS),

- hlediska jakosti (bezpečnost, výživová hodnota a chuť, možnost vysledování původu),

- velká rozmanitost, bohatost, chuť daných produktů,

- představení určitých produktů označených jako CHOP, CHZO nebo ZTS jako příkladů úspěšného obchodního zhodnocení potravin se specifickými vlastnostmi,

- cíle systému: ochrana registrovaných produktů a zvýšení jejich obchodní hodnoty, a zejména boj proti protiprávnímu osvojování si chráněných označení a proti jejich napodobování.

5. HLAVNÍ NÁSTROJE

- Elektronické nástroje (síť Internet),

- styk s veřejností a sdělovacími prostředky (odborný tisk, časopisy pro ženy a kulinářské časopisy),

- kontakty se sdruženími spotřebitelů,

- informace v prodejních místech,

- audiovizuální sdělovací prostředky,

- písemné materiály (prospekty, brožury atd.),

- účast na veletrzích a výstavách,

- reklama v odborném tisku,

- u programů předkládaných jedním členským státem nebo více členskými státy, informační a vzdělávací akce o systémech Společenství pro CHOP, CHZO a ZTS.

6. TRVÁNÍ PROGRAMU

Dvacet čtyři až třicet šest měsíců, s cíli stanovenými pro každou etapu.

7. PŘEDBĚŽNÝ ROZPOČET

4 milióny eur."

2. Oddíl nazvaný

"Ekologické zemědělství"

se nahrazuje tímto:

"1. CELKOVÝ ROZBOR SITUACE

Spotřeba zemědělských produktů získaných ekologickým způsobem produkce je obzvláště oblíbená u obyvatel měst, ale podíl těchto produktů na trhu je stále značně omezený.

Spotřebitelé a jiní zúčastnění mají znalosti týkající se vlastností ekologického zemědělství jen v omezeném rozsahu.

2. CÍLE

- Podpořit spotřebu produktů ekologického zemědělství,

- rozšířit znalosti spotřebitelů, zemědělců, zpracovatelů a distributorů o ekologickém zemědělství a jeho produktech,

- seznámit širokou veřejnost s předpisy Společenství, jimiž se řídí ekologické zemědělství, s prováděnými kontrolami a s logem ekologického zemědělství Společenství.

3. HLAVNÍ CÍLOVÉ SKUPINY

- Spotřebitelé obecně a specifické cílové skupiny spotřebitelů,

- zemědělci, zpracovatelé, distributoři (supermarkety, velkoobchodníci, dodavatele potravin, stravovací zařízení, prodejní místa),

- všichni, kdo mohou šířit povědomí v této oblasti.

4. HLAVNÍ SDĚLENÍ

- Výrobky ekologického zemědělství jsou přírodní produkty upravené pro každodenní moderní život a pro spotřebu s potěšením. Jsou vyrobeny ze surovin, které byly vyprodukovány způsobem šetrným k životnímu prostředí a při respektování spokojené existence zvířat. Na tyto produkty se vztahují přísná pravidla týkající se výroby a možnosti zpětného vysledování. Jejich dodržování kontrolují v průběhu potravinového řetězce nezávislé subjekty a orgány veřejné moci,

- informace o logu Společenství (k ní je možno přidat ještě informaci o zavedení kolektivních log v členských státech za podmínky, že jejich specifikace splňují přísnější podmínky, než jsou podmínky stanovené pro logo Společenství).

(Obsah sdělení musí být racionální a kladný a musí brát v úvahu specifičnost spotřeby u různých cílových skupin.

Použití slova "ekologický" a jeho ekvivalentů v ostatních jazycích ve vztahu k potravinám je chráněno zákonem. Logo Společenství je symbolem pro ekologické produkty, používá se v rámci celé Evropské unie a ukazuje, že produkty splňují přísná kritéria a podléhají přísným kontrolám.)

5. HLAVNÍ NÁSTROJE

- Elektronické prostředky (např. síť Internet) a audiovizuální sdělovací prostředky,

- telefonní informační linka,

- styk se sdělovacími prostředky (například specializovaní novináři, tisk pro ženy, tisk z oblasti potravinářského průmyslu, rozhlasové a televizní vysílání o ekologických potravinách a jejich použití při vaření),

- kontakty s lékaři a odborníky pro správnou výživu, učiteli a jinými specifickými skupinami,

- informace a demonstrace v prodejních místech,

- písemné materiály (prospekty, brožury atd.),

- reklama v obecném a odborném tisku.

6. TRVÁNÍ PROGRAMŮ

Dvanáct až třicet šest měsíců, přičemž přednost mají víceleté programy s cíli definovanými pro každou etapu.

7. PŘEDBĚŽNÝ ROZPOČET

6 miliónů EUR."

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU