(ES) č. 2097/2002Nařízení Komise (ES) č. 2097/2002 ze dne 27. listopadu 2002, kterým se mění nařízení (ES) č. 94/2002, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 2826/2000 o informačních a propagačních opatřeních pro zemědělské produkty na vnitřním trhu
Publikováno: | Úř. věst. L 323, 28.11.2002 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 27. listopadu 2002 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 1. prosince 2002 | Nabývá účinnosti: | 1. prosince 2002 |
Platnost předpisu: | Ne | Pozbývá platnosti: | 17. července 2005 |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Nařízení Komise (ES) č. 2097/2002 ze dne 27. listopadu 2002, kterým se mění nařízení (ES) č. 94/2002, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 2826/2000 o informačních a propagačních opatřeních pro zemědělské produkty na vnitřním trhu KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ, s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství, s ohledem na nařízení Rady (ES) č. 2826/2000 ze dne 19. prosince 2000 o informačních a propagačních opatřeních pro zemědělské produkty na vnitřním trhu [1], a zejména na článek 12 uvedeného nařízení, vzhledem k těmto důvodům: (1) V čl. 5 odst. 1 nařízení Komise (ES) č. 94/2002 [2] naposledy pozměněného nařízením (ES) č. 1186/2002 [3] je pro oborové a mezioborové organizace Společenství za účelem uskutečňování opatření, která jsou součástí programů uvedených v článku 6 nařízení (ES) č. 2826/2000, stanoven termín pro předložení programů dotyčným členským státům na 15. červen každého roku. (2) Podpůrné finanční prostředky stanovené pro informační a propagační opatření byly při prvním uplatnění těchto opatření v srpnu roku 2002 využity pouze v malém rozsahu, a proto by tyto organizace měly mít možnost předložit nové programy. (3) Bylo by proto užitečné poskytnout možnost předložení nových informačních a propagačních programů dvakrát do roka. (4) S ohledem na zkušenosti, které byly získány při zkoumání programů předložených v oblasti informací o systémech Společenství pro chráněná označení původu (CHOP), chráněná zeměpisná označení (CHZO) a zaručené tradiční speciality (ZTS) a pro ekologickou výrobu na jedné straně, a na rozvoj politiky Společenství v těchto oblastech na druhé straně, by se měly přizpůsobit hlavní směry těchto odvětví. (5) Nařízení (ES) č. 94/2002 by proto mělo být změněno. (6) Opatření tohoto nařízení jsou v souladu se stanoviskem společné schůze řídících výborů pro propagaci zemědělských produktů, PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ: Článek 1 Nařízení (ES) č. 94/2002 se mění takto: 1. v čl. 5 odst. 1 se první věta nahrazuje tímto: "Pro uskutečňování opatření, která jsou součástí programů uvedených v článku 6 nařízení (ES) č. 2826/2000, obdrží členský stát, nejpozději 31. ledna nebo 31. července, na svou žádost programy oborových nebo mezioborových organizací Společenství zastupujících jedno nebo více příslušných odvětví." 2. článek 7 se mění takto: a) v odstavci 1 se první věta nahrazuje tímto: "Nejpozději do 15. března nebo 30. září každého roku předloží členské státy Komisi prozatímní seznam programů a prováděcích subjektů, které vybraly, a opis každého programu."; b) v odstavci 3 se první pododstavec nahrazuje tímto: "Po kontrole programů na konečném seznamu uvedeném v čl. 6 odst. 3 třetím pododstavci nařízení (ES) č. 2826/2000 rozhodne Komise nejpozději do 31. května nebo 15. prosince, které programy může spolufinancovat v rámci předběžných rozpočtů uvedených na seznamu v příloze III tohoto nařízení." 3. příloha III se mění podle přílohy tohoto nařízení. Článek 2 Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropských společenství. Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech. V Bruselu dne 27. listopadu 2002. Za Komisi Franz Fischler člen Komise [1] Úř. věst. L 328, 21.12.2000, s. 2. [2] Úř. věst. L 17, 19.1.2002, s. 20. [3] Úř. věst. L 173, 3.7.2002, s. 4. -------------------------------------------------- PŘÍLOHA Příloha III nařízení (ES) č. 94/2002 se mění takto: 1. Oddíl nazvaný "Informace o systému Společenství týkajícím se chráněných označení původu (CHOP), chráněných zeměpisných označení (CHZO) a zaručených tradičních specialit (ZTS) a jejich jednotlivých log" se nahrazuje tímto: "1. CELKOVÝ ROZBOR SITUACE Informační kampaň, kterou Společenství uskutečňovalo v letech 1996–98, představovala první krok k propagaci existence, významu a výhod obou systémů Společenství pro ochranu zemědělských potravin se specifickými vlastnostmi a pro zvýšení jejich obchodní hodnoty. Se zřetelem na omezenou dobu trvání této kampaně se zdá vhodné zvýšit povědomí o těchto označeních, která se v současné době týkají více než 600 produktů Společenství, tak, že se bude pokračovat v informačních opatřeních o jejich významu a výhodách. Tato informace se bude týkat také značek Společenství za tím účelem vytvořených, zejména log pro CHOP a CHZO, vytvořených v roce 1998. 2. CÍLE - Poskytnout celkové informace o systému jakosti a jeho účincích na ochranu zaregistrovaných produktů a na zvýšení jejich obchodní hodnoty, - představit obsah a evropskou povahu systémů jakosti pro zemědělské produkty a potraviny prostřednictvím kampaní týkajících se více produktů z jednotlivých členských států nebo z několika členských států, - pobídnout producenty a zpracovatele dosud nezapojené do systému jakosti Společenství, aby tyto systémy využívali dodržováním specifikací pro různé registrované produkty, - stimulovat poptávku po těchto produktech informováním spotřebitelů a distributorů o existenci, významu a výhodách systémů jakosti a o jejich logu, dále o podmínkách, za nichž je produktu označení přiděleno, o příslušných kontrolách a systému zpětného vysledování. 3. CÍLOVÉ SKUPINY - Producenti a zpracovatelé a jejich sdružení, - distributoři (supermarkety, velkoobchodníci, maloobchodníci, restaurace) a jejich sdružení, - spotřebitelé a jejich sdružení, - všichni, kdo mohou šířit povědomí v této oblasti. 4. HLAVNÍ SDĚLENÍ - Produkt/produkty má/mají specifické vlastnosti spojené s jeho/jejich zeměpisným původem (CHOP/CHZO), zejména pokud se týče prvků opravňujících jeho/jejich spojení se zeměpisným prostředím nebo původem a jejich pověstí nebo proslulostí. Přednost dostanou kampaně týkající se více produktů z jednoho členského státu nebo z několika členských států, - produkt/produkty má/mají specifické vlastnosti spojené s jeho/jejich zvláštními tradičními produkčními metodami nezávislými na produkční oblasti (ZTS), - hlediska jakosti (bezpečnost, výživová hodnota a chuť, možnost vysledování původu), - velká rozmanitost, bohatost, chuť daných produktů, - představení určitých produktů označených jako CHOP, CHZO nebo ZTS jako příkladů úspěšného obchodního zhodnocení potravin se specifickými vlastnostmi, - cíle systému: ochrana registrovaných produktů a zvýšení jejich obchodní hodnoty, a zejména boj proti protiprávnímu osvojování si chráněných označení a proti jejich napodobování. 5. HLAVNÍ NÁSTROJE - Elektronické nástroje (síť Internet), - styk s veřejností a sdělovacími prostředky (odborný tisk, časopisy pro ženy a kulinářské časopisy), - kontakty se sdruženími spotřebitelů, - informace v prodejních místech, - audiovizuální sdělovací prostředky, - písemné materiály (prospekty, brožury atd.), - účast na veletrzích a výstavách, - reklama v odborném tisku, - u programů předkládaných jedním členským státem nebo více členskými státy, informační a vzdělávací akce o systémech Společenství pro CHOP, CHZO a ZTS. 6. TRVÁNÍ PROGRAMU Dvacet čtyři až třicet šest měsíců, s cíli stanovenými pro každou etapu. 7. PŘEDBĚŽNÝ ROZPOČET 4 milióny eur." 2. Oddíl nazvaný "Ekologické zemědělství" se nahrazuje tímto: "1. CELKOVÝ ROZBOR SITUACE Spotřeba zemědělských produktů získaných ekologickým způsobem produkce je obzvláště oblíbená u obyvatel měst, ale podíl těchto produktů na trhu je stále značně omezený. Spotřebitelé a jiní zúčastnění mají znalosti týkající se vlastností ekologického zemědělství jen v omezeném rozsahu. 2. CÍLE - Podpořit spotřebu produktů ekologického zemědělství, - rozšířit znalosti spotřebitelů, zemědělců, zpracovatelů a distributorů o ekologickém zemědělství a jeho produktech, - seznámit širokou veřejnost s předpisy Společenství, jimiž se řídí ekologické zemědělství, s prováděnými kontrolami a s logem ekologického zemědělství Společenství. 3. HLAVNÍ CÍLOVÉ SKUPINY - Spotřebitelé obecně a specifické cílové skupiny spotřebitelů, - zemědělci, zpracovatelé, distributoři (supermarkety, velkoobchodníci, dodavatele potravin, stravovací zařízení, prodejní místa), - všichni, kdo mohou šířit povědomí v této oblasti. 4. HLAVNÍ SDĚLENÍ - Výrobky ekologického zemědělství jsou přírodní produkty upravené pro každodenní moderní život a pro spotřebu s potěšením. Jsou vyrobeny ze surovin, které byly vyprodukovány způsobem šetrným k životnímu prostředí a při respektování spokojené existence zvířat. Na tyto produkty se vztahují přísná pravidla týkající se výroby a možnosti zpětného vysledování. Jejich dodržování kontrolují v průběhu potravinového řetězce nezávislé subjekty a orgány veřejné moci, - informace o logu Společenství (k ní je možno přidat ještě informaci o zavedení kolektivních log v členských státech za podmínky, že jejich specifikace splňují přísnější podmínky, než jsou podmínky stanovené pro logo Společenství). (Obsah sdělení musí být racionální a kladný a musí brát v úvahu specifičnost spotřeby u různých cílových skupin. Použití slova "ekologický" a jeho ekvivalentů v ostatních jazycích ve vztahu k potravinám je chráněno zákonem. Logo Společenství je symbolem pro ekologické produkty, používá se v rámci celé Evropské unie a ukazuje, že produkty splňují přísná kritéria a podléhají přísným kontrolám.) 5. HLAVNÍ NÁSTROJE - Elektronické prostředky (např. síť Internet) a audiovizuální sdělovací prostředky, - telefonní informační linka, - styk se sdělovacími prostředky (například specializovaní novináři, tisk pro ženy, tisk z oblasti potravinářského průmyslu, rozhlasové a televizní vysílání o ekologických potravinách a jejich použití při vaření), - kontakty s lékaři a odborníky pro správnou výživu, učiteli a jinými specifickými skupinami, - informace a demonstrace v prodejních místech, - písemné materiály (prospekty, brožury atd.), - reklama v obecném a odborném tisku. 6. TRVÁNÍ PROGRAMŮ Dvanáct až třicet šest měsíců, přičemž přednost mají víceleté programy s cíli definovanými pro každou etapu. 7. PŘEDBĚŽNÝ ROZPOČET 6 miliónů EUR." --------------------------------------------------